Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel bpost BRU:BPOST.BL, BE0974268972

Laatste koers (eur) Verschil Volume
2,350   -0,030   (-1,26%) Dagrange 2,350 - 2,380 23.229   Gem. (3M) 168,9K

Forum bpost geopend

11.501 Posts
Pagina: «« 1 ... 548 549 550 551 552 ... 576 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 trab33 19 juni 2024 11:31
    eerder dan een flink herstel , maar je weet het nooit natuurlijk .
    Toch heel wat onzekerheden
    @centen die nodig zijn om om boete te betalen varieert van 75 tot half miljard , momenteel rekening gehouden met 75 miljoen dus voorziningen zullen enkel oplopen
    @ dan de overnam van 1.3 miljard , met welke middelen gaan ze deze bekostigen ?
  2. forum rang 6 trab33 19 juni 2024 11:32
    quote:

    JdeFL schreef op 19 juni 2024 11:01:

    [...]

    Emissie of niet? Hou rekening met het 50%-staatsbelang. Dan zie je de waarschijnlijkheid van een emissie snel naar nul gaan.
    als de staat niet meedoet zou dit een zegen zijn voor bpost alsook voor de nieuwe aandeelhoudersd en het begin naar echte privatisering
  3. Roadie 19 juni 2024 12:03
    quote:

    trab33 schreef op 19 juni 2024 10:28:

    [...]
    de markt weet dat ze geld gaan ophalen , zolang hier geen duidelijkheid komt gaan er ook geen kopers komen . Kan mij ook voorstellen dat financiële instellingen niet happig zijn om bedrijven waar het niet al te vlot botert geld toe te schieten. Misschien halen ze wel een gedeelte op via een emissie en dan zijn koersen van 2 a 2,4 makkelijk haalbaar
    De aankoop van staci wordt gefinancieerd met cash geld en overbruggingskrediet.

    Met de overheid als meerderheidsaandeelhouder is het zoiezo niet zo evident om een aandelenemissie op te zetten. Dit zou willen zeggen dat overheid 50% van de nieuwe aandelen zou moeten aankopen. Hier is geen akkoord rond, en met de vorming van de nieuwe regering ook quasi onmogelijk om op korte termijn te realiseren.

    Dit alles om te zeggen dat er geen aandelenemissie aankomt. De lage koers is puur een gevolg van de gebrek aan interesse van institutionele beleggers. Hopelijk komt deze interesse terug vanzodra er opnieuw duidelijk gecommuniceerd wordt over de provisies die kunnen worden vrijgegeven (dus het bevestigen dat de boetes er niet komen)
  4. forum rang 6 trab33 19 juni 2024 14:03
    @ Roadie , klopt niet!!!!!
    staat zal zeker geen interesse hebben om aan de emissie mee te doen , ze hebben zich al verbrand aan de overdreven subsidies .
    Een emissie zou perfect in het plaatje passen om verder te privatiseren en zonder meerderheidsbelang van de staat . Ook zal het niet makkelijk zijn om via obligaties of andere leningen het volledige bedrag op te halen vandaar dat ik denk dat er een kleine emissie aankomt maar deze kan groot genoeg zijn om de koers onder de 2.5 te krijgen.
    Hoop natuurlijk niet dat het zo is maar deze stelling is nog altijd plausibel
  5. francis c 19 juni 2024 15:08
    quote:

    trab33 schreef op 19 juni 2024 14:03:

    @ Roadie , klopt niet!!!!!
    staat zal zeker geen interesse hebben om aan de emissie mee te doen , ze hebben zich al verbrand aan de overdreven subsidies .
    Een emissie zou perfect in het plaatje passen om verder te privatiseren en zonder meerderheidsbelang van de staat . Ook zal het niet makkelijk zijn om via obligaties of andere leningen het volledige bedrag op te halen vandaar dat ik denk dat er een kleine emissie aankomt maar deze kan groot genoeg zijn om de koers onder de 2.5 te krijgen.
    Hoop natuurlijk niet dat het zo is maar deze stelling is nog altijd plausibel
    aub

    www.tijd.be/ondernemen/diensten/bpost...
  6. Roadie 19 juni 2024 15:21
    @trab33, niet correct. Graag eerst uw onderzoek doen alvorens u iets argumenteert

    Het meerderheidsbelang van bpost door de overheid is vastgelegd in de Belgische wetgeving. Volgens de wet op de overheidsbedrijven moet de Belgische staat minstens 50% plus één aandeel van bpost bezitten.

    De exacte juridische basis hiervoor is te vinden in de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven (Wet van 21 maart 1991). Deze wet bepaalt de structuur en de mate van overheidscontrole over bedrijven zoals bpost.

    Het afwijken van dit meerderheidsbelang vergt een regering, een beslissing van deze regering en een aanpassing van deze wetgeving.

    Dit lijkt me onmogelijk op korte termijn!
  7. forum rang 6 trab33 19 juni 2024 15:57
    onmogelijk op korte termijn , met een regering als de onze kunnen ze dit nooit beslissen . Als bpost geld nodig heeft en ze doen dit via bestaande en nieuwe aandeelhouders is éénieder vrij om hieraan deel te nemen . Doet de staat hier willens of kunnens niet aan mee zal het belang automatisch onder de 50 % dalen
  8. Roadie 19 juni 2024 16:14
    quote:

    trab33 schreef op 19 juni 2024 15:57:

    onmogelijk op korte termijn , met een regering als de onze kunnen ze dit nooit beslissen . Als bpost geld nodig heeft en ze doen dit via bestaande en nieuwe aandeelhouders is éénieder vrij om hieraan deel te nemen . Doet de staat hier willens of kunnens niet aan mee zal het belang automatisch onder de 50 % dalen
    Trab33,

    Om duidelijk te zijn hier nog eens alles samengevat:
    * Bpost heeft reeds gecommuniceerd dat de financiering van staci gebeurd met eigen gelden en overbruggingskrediet. Met dank aan Francis c om het op te zoeken, dit zal via een obligatie gebeuren (zie communicatie Bpost).
    * Het meerderheidsbelang van Bpost door de overheid is bij wet vastgelegd (wet van 1991). Hier kan niet van afgeweken worden zolang de wet hiervoor niet gewijzigd wordt. Een wetswijziging is onmogelijk te realiseren voor de deadline dat Bpost het budget voor de aankoop van Staci moet ophoesten.
    * Er is geen akkoord binnen de huidige regering (van lopende zaken), om nieuwe aandelen Bpost aan te kopen in het geval van een aandelen emissie. De huidige regering van lopende zaken kan zoiets niet meer beslissen (het woord zegt het zelf, kan enkel nog lopende zaken uitvoeren). Zolang er geen nieuwe regering is, die tot dergelijk akkoord zou komen, kan de regering niet meegaan in een aandelen emissie. Ook dit is onmogelijk te realiseren voor de deadline dat Bpost het budget voor de aankoop van Staci moet ophoesten.

    Elk van de 3x bovenstaande punten sluit een aandelenemissie uit op het tijdstip dat Bpost de aankoop van Staci zal moeten financieren , dus graag stoppen met te filosoferen over nieuwe aandelen.
  9. vfleuven 19 juni 2024 17:24
    quote:

    Roadie schreef op 19 juni 2024 16:14:

    [...]

    Trab33,

    Om duidelijk te zijn hier nog eens alles samengevat:
    * Bpost heeft reeds gecommuniceerd dat de financiering van staci gebeurd met eigen gelden en overbruggingskrediet. Met dank aan Francis c om het op te zoeken, dit zal via een obligatie gebeuren (zie communicatie Bpost).
    * Het meerderheidsbelang van Bpost door de overheid is bij wet vastgelegd (wet van 1991). Hier kan niet van afgeweken worden zolang de wet hiervoor niet gewijzigd wordt. Een wetswijziging is onmogelijk te realiseren voor de deadline dat Bpost het budget voor de aankoop van Staci moet ophoesten.
    * Er is geen akkoord binnen de huidige regering (van lopende zaken), om nieuwe aandelen Bpost aan te kopen in het geval van een aandelen emissie. De huidige regering van lopende zaken kan zoiets niet meer beslissen (het woord zegt het zelf, kan enkel nog lopende zaken uitvoeren). Zolang er geen nieuwe regering is, die tot dergelijk akkoord zou komen, kan de regering niet meegaan in een aandelen emissie. Ook dit is onmogelijk te realiseren voor de deadline dat Bpost het budget voor de aankoop van Staci moet ophoesten.

    Elk van de 3x bovenstaande punten sluit een aandelenemissie uit op het tijdstip dat Bpost de aankoop van Staci zal moeten financieren , dus graag stoppen met te filosoferen over nieuwe aandelen.
    Wat in het geval van warrants of converteerbare obligaties? De overheid kan die dan kopen en in de tussentijd die wetswijziging doorvoeren?

    Ik zie ook niet echt in waarom het aan de overheid zou zijn om te zeggen dat Bpost geen nieuwe aandelen kan uitbrengen? Bpost zou autonoom moeten kunnen functioneren, net zoals de overheid ook niet kan zeggen dat die deal niet kan doorgaan? Bpost kan nieuwe aandelen aan de overheid aanbieden (evt via financiele instrumenten die omgezet kunnen worden in aandelen) en daarmee zouden ze dan ook voldoen aan die wetgeving toch?

    Ik ben ook van mening dat dat onwaarschijnlijk is, maar vroeg het met toch af.
    Tijdens de call over de Staci deal (en waar het artikel van De Tijd naar verwijst, klonk het toen ook niet 100% zeker dat ze geen aandelen gingen uitgeven, maar meer in de zin dat het op dat moment niet overwogen wordt)
  10. belegger1981 20 juni 2024 12:44
    De federale regering heeft een deal bereikt over de overheidssteun voor de bedeling van kranten en tijdschriften. Het budget wordt herschikt, maar niet verhoogd.
    Al weken was er in en buiten de regering discussie over de uitdoofregeling die vorig najaar was uitgewerkt na de beslissing geen nieuwe concessie meer toe te kennen voor de bedeling van kranten en tijdschriften. Volgens de uitgevers was de overgangsmaatregel te kort en de resterende steun van 50 miljoen euro per jaar te beperkt. Maar premier Alexander De Croo (Open VLD) wou niet van een uitbreiding van het budget weten.
    Advertentie

    Wekenlang werd gediscussieerd over een herschikking, waarbij finaal de Vlaamse en Franstalige uitgevers zelf met een gemeenschappelijk voorstel kwamen. De regering gaat daar nu in mee. Er wordt afgestapt van de ondersteuning voor de postbedeling in de zogenaamde witte zones of dunbevolkte gebieden. Er zal nu een bedrag per krant toegekend worden, variërend per gewest.
    Voor het Waals gewest zal een ondersteuning van 49 cent per krant gelden in 2024 en 2025 en van 43 cent in 2026. Voor Vlaanderen gaat het om een ondersteuning van 17 cent per krant in 2024 en 2025 en 15 cent in 2026. De commerciële magazines zullen dan toch op een beperkte steun kunnen rekenen, nadat ze in eerdere voorstellen uit de boot vielen.
    De Vlaamse krantenuitgevers krijgen daardoor nog een belastingkrediet van 45 miljoen euro steun, verspreid over drie jaar. Voor de Waalse uitgevers gaat het om 32 miljoen over drie jaar. De uitgevers van magazines zullen zo'n 9 miljoen euro ontvangen. De kostprijs voor de overheid bedraagt 19 miljoen in 2024, 42 miljoen in 2025 en 48 miljoen in 2026. In 2024 komt daar nog 75 miljoen bovenop voor de krantenbedeling door Bpost tot eind juni.
    Schandaal Bpost

    In 2015 schreef de federale overheid voor het eerst een aanbesteding uit voor de bedeling van kranten en tijdschriften. Bpost haalde die binnen en kreeg daar jaarlijks zo'n 175 miljoen euro voor. Toen in de race om de nieuwe concessie ongeoorloofde afspraken tussen Bpost en de krantenuitgevers DPG Media en Mediahuis werden vastgesteld, hernam de regering-De Croo de aanbesteding. Daarin kwam de private verdeler PPP als winnaar uit de bus.
    Omdat de linkse Vivaldi-partijen geen zin hadden om Bpost te verzwakken en omdat de liberalen al jaren van het perscontract af wilden, werd de nieuwe concessie begraven en vervangen door een beperkte fiscale steun voor de uitgevers tot 2026.
    Nu de steun per krant definitief bekend is, kunnen de lopende onderhandelingen tussen de uitgevers en de verdelers PPP en Bpost uitgediept worden. Het postbedrijf reageert opgelucht over de duidelijkheid die er nu heerst. 'We werken alle pistes uit om onze distributiekosten te verlagen en zo de uitgevers de best mogelijke service te kunnen bieden, terwijl we ons doel blijven nastreven om een sociaal plan te voorkomen en de tewerkstelling voor het personeel te garanderen', aldus Bpost

    www.tijd.be/politiek-economie/belgie/...

    .
  11. vfleuven 23 juni 2024 14:52
    quote:

    JdeFL schreef op 19 juni 2024 19:19:

    [...]

    Omdat ze meer dan 50% van de aandelen hebben? Wat zou het nut daarvan anders zijn, dan te kunnen beslissen.
    Bij traditionele bedrijven zou de meerderheidsaandeelhouder dat wel kunnen doen, maar volgens mij kan de overheid niet veel zeggen over de 'beslissingen' van Bpost (of willen ze dat niet doen) en hoe Bpost opereert. Wanneer hebben ze dat het laatst gedaan?

    Als we het hebben over het uitgeven van nieuwe aandelen (kans is klein, maar is toch nog een kans vind ik), kan de overheid dan wel ingrijpen natuurlijk. Maar ze zouden de deal dan ook afbreken, of ze kunnen gewoon deelnemen aan de nieuwe aandelenuitgave om hun 51% te behouden
  12. D'ieteren 26 juni 2024 09:18
    Start-up test leveringen van pakjes met drones in Mechelen
    Data News , Bron: Belga
    08:30

    De Belgische start-up Drone Future zal begin 2025 leveringen en retournering van pakjes door drones testen in Mechelen. Het pilootproject werd deze week voorgesteld in Zedelgem. Het bedrijf zal pakjes laten leveren van de site van bpost in Mechelen tot aan Technopolis.

    Drone Future werkt aan technologie om pakketjes die door drones worden rondgebracht autonoom te ontvangen en te retourneren. Om de technologie te testen, werkt de start-up samen met Technopolis en de stad Mechelen.

    Het bedrijf ontwikkelde een systeem met een docking station en laadpunt, een batterijwisselsysteem, een automatische lift en een slimme mailbox voor drones. Daarmee kunnen ondernemingen en particulieren pakjes ontvangen en ook retourneren. De drones leveren de bestelling namelijk autonoom. De pakjes komen terecht in een soort kast, waar men de bestelling kan ophalen.

    Veilige manier
    ‘Er worden al pakjes geleverd met drones in het buitenland, maar die worden bijvoorbeeld zomaar in tuinen van klanten gedropt. Wij zochten naar een oplossing om pakjes op een veilige manier te leveren zonder dat mensen fysiek contact kunnen hebben met drones, en met aandacht voor diefstal en vandalisme’, zegt mede-oprichter van Drone Future Kris Rottiers.

    Pakjes kunnen dankzij het systeem ook geretourneerd worden. ‘Dat is voorlopig nog niet mogelijk bij de droneleveringen die al bestaan. Klanten kunnen het pakje dat ze willen retourneren in de box leggen. Via de app kan er een drone besteld worden die het pakje vervolgens retourneert’, zegt Rottiers.

    Tot vijf kilogram
    Het bedrijf zal het systeem vanaf begin volgend jaar testen in Mechelen. Daarbij worden autonome dronevluchten gedaan met een lading van maximaal vijf kilogram. De drones zullen van de bpost-site in Mechelen naar de site van Technopolis vliegen. Daar zal een drone het pakket leveren en eventuele andere zendingen weer meenemen.

    ‘Als het pilootproject positief wordt geëvalueerd, zullen wij het volume op datzelfde traject verhogen en meer pakjes laten leveren en retourneren. Uiteindelijk willen wij de eerste commerciële vluchtroute creëren’, klinkt het.
  13. MaxiJ 26 juni 2024 13:49
    quote:

    Hubhup schreef op 15 juni 2024 15:07:

    [...]
    Bpost is wat in omzet groter dan PostNL. PostNL heeft meer schulden. De Belgische staat heeft 50% van de aandelen (100 mln) en dat is jammer. Een overname wordt daarom erg moeilijk met zo'n bemoeizuchtige overheid. Bpost is sterker in e-commerece. Daarom zat ook in Inpost. Zij groeien enorm hard. Ik heb besloten om mijn winst te pakken op Inpost en ik zat daar zelfs op 100% winst. Ik had ook nog wat verliezen in mijn portefeuille en besloot om winst te bakken. PostNL en Jet zijn mijn zorgenkindjes. Bpost is het laatste jaar 1 slecht nieuwsshow. Zitten in een dalende lijn, waarom zouden ze niet onder de 3 euro gaan. PE is 10 en dat is netjes. Ik hou ze ook daarom in de gaten. Ik kies het moment voor PostNL of Bpost. In PostNL verlies genomen en wil dit graag nog goedmaken. wie weet maak ik hier ook 100% winst.
    Casino kapitalisme ?

    100% winst maken, precies of het allemaal zo eenvoudig is. Straks kan vooruit haar plan om belastingen op beurswinsten te betalen vrolijk uitvoeren met zulke uitspraken.

    Vraag blijft mogen we dan ook de verliezen inbrengen zoals in de VS?
11.501 Posts
Pagina: «« 1 ... 548 549 550 551 552 ... 576 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.