Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,410   0,000   (0,00%) Dagrange 15,410 - 15,760 78.760   Gem. (3M) 192,8K

AMG 2024

8.243 Posts
Pagina: «« 1 ... 249 250 251 252 253 ... 413 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 christo1 24 juni 2024 19:53
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 24 juni 2024 17:39:

    [...]

    Gelukkig heb jij geen Aandeel in dit Fonds dus hoef jij je niet druk te maken.
    Ford was goed.

    electrek.co/2024/06/23/evs-shatter-re...
    Misschien binnenkort wel.

    Ik wacht nog wel eventjes, vakantie periode komt eraan heb nog veel tijd om na te denken.

    Ondertussen wel dalende lithium prijzen.

    Mvg.
  2. forum rang 8 Lepre Chaun 24 juni 2024 20:26
    quote:

    christo1 schreef op 24 juni 2024 19:53:

    [...]

    Misschien binnenkort wel.

    Ik wacht nog wel eventjes, vakantie periode komt eraan heb nog veel tijd om na te denken.

    Ondertussen wel dalende lithium prijzen.

    Mvg.
    Ok niet te lang nadenken hoor .
    Steeds meer zien Ze dat het de goede kant opgaat .

    De koers staat bijna even laag als de low van eind 2020.
    Voor het aandeel wordt 19 keer de winst betaald, wat niet te hoog is.
    Technische indicatoren staan dusdanig laag dat beleggers het aandeel voorzichtig kunnen gaan kopen en in een dalende markt bijkopen.
    Het koersdoel is 25 euro.
  3. forum rang 7 am1993 24 juni 2024 21:42
    quote:

    Mrs. Smith schreef op 24 juni 2024 20:35:

    www.mining.com/ganfeng-sues-mexico-ov...
    Dank. AB. Maar het artikel onderaan over de inzinking van lithium: "Door de aanhoudende inzinking van lithium zijn handelaren op zoek naar tekenen van herstel" is nog veel informatiever over de ontwikkelingen m.b.t. lithium en de termijnen waarop enig herstel wordt verwacht. En dan wordt al snel duidelijk, dat dat best wel eens pas in de periode 2030-2035 zou kunnen zijn. Investeren in lithium en mijnen is momenteel helemaal uit, zo blijkt. Gelukkig heeft AMG meer ijzers in het vuur (o.a. ook grote aandelen in 2 lithiummijnen in de EU) en is het afwachten wat de EU politici gaan beslissen en welke subsidies ze er op los gaan laten.
  4. forum rang 6 christo1 24 juni 2024 22:00
    Zelfs mijn eigenste Volvo gooit zijn strategie om en gaat na 2030 nog verbrandingsmotoren op de markt brengen.

    Volkswagen Group gaat 60 miljard investeren in nieuwe verbrandingsmotoren, ten koste van geplande investeringen in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ook bij Volvo Cars kondigt zich een strategiewissel aan nadat eerder Mercedes-Benz een bocht had gemaakt. Wat is er aan de hand in autoland?

    Het gaat de verkeerde kant op voor de elektrische auto in Europa. In mei jl. daalde de BEV-verkoop met 12 procent en bedroeg het BEV-marktaandeel 12,5 procent tegenover 13,8 procent in 2023. Een en ander zorgt ervoor dat de band af en toe stilstaat in de Duitse autofabrieken waar elektrische modellen worden geproduceerd. De terugloop in de verkoop heeft te maken met het afschaffen of verminderen van de elektropremie waardoor elektrische auto’s nog duurder zijn geworden dan zij al waren.

    Enkel in landen waar de overheid financiële tussenkomsten verleent, stijgt de BEV-verkoop. Zoals in België bijvoorbeeld, met dank aan demissionair Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters wier initiatief echter niet de verhoopte stemmenwinst heeft opgeleverd.

    Knack - Notebook
    Streep door de rekening
    De terugloop van de BEV-verkoop is een dikke streep door de rekening van de Europese automerken. Om de zeer strenge Europese CO2-doelstellingen te kunnen bereiken, hebben zij de voorbije jaren zeer zwaar geïnvesteerd in de elektrificatie van hun vloot. Daarnaast hebben zij een hele reeks kleine modellen met een verbrandingsmotor uit hun aanbod geschrapt.

    Voor goedkope modellen loont de ombouw van kleine benzine- en dieselmotoren zich niet voor de automerken. Rekenen zij de extrakosten voor de ombouw door aan de klant haakt die af. Nieuwe auto’s zijn de voorbije vijf jaar gemiddeld zo’n 40 procent duurder geworden. In een land als het onze met een verhoudingsgewijs extreem hoog aantal bedrijfswagens zijn de gevolgen minder dramatisch dan in onze buurlanden, maar toch. Voor de meeste particulieren wordt een nieuwe auto stilaan onbetaalbaar.

    De elektrische Cupra Tavascan, made in China, dreigt fors duurder te worden.
    Een elektrische auto is dat al altijd geweest. Die blijft veel duurder dan een vergelijkbare diesel- of benzinewagen, de beloofde egalisering van de prijzen van een benzine- en elektrowagen is uitgebleven. De zoveelste woordbreuk van de kant van de automerken. Bovendien blijft het aanbod aan goedkope EV’s zeer beperkt en is het niet attractief.

    De Europese constructeurs hebben ervoor gekozen om in eerste instantie grote en dure elektrische modellen op de markt te brengen waardoor de voorspelde doorbraak van de e-auto in Europa is uitgebleven.

    Met name Audi en VW die van elektrificatie een topprioriteit hebben gemaakt, worden geconfronteerd met overproductie en zijn verplicht de band geregeld stil te zetten en tijdelijke werkloosheid in te voeren.

    Beterschap is niet meteen in zicht en dat verplicht de constructeurs ertoe hun strategie ingrijpend te herzien. Als eerste heeft Mercedes-topman Ola Källenius Benz een bocht gemaakt door een kruis te maken over zijn ‘Electric Only’ plan. “Wij blijven benzine- en dieselauto’s verkopen zolang de klant die vraagt!” Nogal wiedes voor een merk dat hofleverancier is van koningen en presidenten over de hele wereld, ook in de armste landen waar elektrificatie geen issue is.

    Källenius heeft ook beslist om de ontwikkeling van een specifiek e-platform voor de toekomstige grote elektrische modellen van het merk met onmiddellijke ingang stop te zetten. Blijkt dat die voortaan zullen gebruikmaken van een platform dat geschikt is voor zowel traditionele als alternatieve aandrijving. Ook qua look & feel moeten de EQ-modellen voortaan meer gelijkenis vertonen met het meer klassieke verschijningsbeeld van de benzine- en dieselmodellen van Mercedes.

    Recent heeft ook Volkswagen een strategiewissel aangekondigd. De Duitse autogroep gaat 60 miljard investeren in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren, geld dat in mindering wordt gebracht van het budget voor het elektrificatieproject.

    De beslissing gaat ten koste van toekomstige e-modellen van Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda en VW. De satellietmerken betalen de rekening voor overhaaste beslissingen in de nasleep van dieselgate. De toenmalige topman Herbert Diess ging ervan uit dat 80 procent van zijn verkochte auto’s tegen 2030 full electric zouden zijn. Een foute inschatting zo blijkt nu. Tijdens de eerste vier maanden van dit jaar implodeerde de verkoop van de ID.3 en ID.4 met respectievelijk 31 en 41 procent.

    Is Volvo een Europees of Chinees merk
    In navolging van Mercedes en Volkswagen heeft ook Volvo Cars zopas een strategiewissel aangekondigd. Volgens vicepresident Björn Annwall zal Volvo ook na 2030 nog mild hybrids en plug-in hybrids produceren en verkopen. “De elektromarkt is kleiner en de concurrentiestrijd harder dan wij hadden ingeschat.”

    Volvo EX30, made in China, is een bestseller maar voor hoelang nog
    Volvo behoort nochtans tot de betere van de klas. De compacte EX30 is een succesnummer en behoort tot de best verkopende BEV’s in Europa, na de Tesla Model Y en Model 3. Met die kanttekening dat Volvo voor de volle 100 procent eigendom is van de Chinese autogroep Geely en dat de EX30 in China van de band loopt.

    Het is koffiedik kijken of het succes van de Volvo EX30 blijft aanhouden wanneer straks bijkomende importheffingen van 17,4 tot 38,1 procent op auto’s made in China van kracht worden. Die zullen daardoor fors duurder worden in Europa. Dat geldt ook voor de modellen die Europese merken in China produceren, met name de nieuwe elektrische MINI, de BMW iX3, Cupra Tavascan, Dacia Spring alsook de nieuwe Smart-modellen. Volkswagen produceert veruit de meeste auto’s in China maar verkoopt die uitsluitend op de Chinese markt.

    Hoe heet wordt de soep gegeten
    Nog is het niet zover. Normaal gezien zal de Europese Commissie volgende week een princiepsbeslissing nemen, waarna hooggeplaatste Europese ambtenaren aan tafel gaan zitten met de Chinese constructeurs. Een definitieve beslissing wordt verwacht in het najaar én moet de goedkeuring wegdragen van alle 27 lidstaten van de Europese Unie. Dus ook van de Duitse regering.

    Off the record is te horen dat achter de schermen op het hoogste niveau wordt onderhandeld om tot een vergelijk te komen. Afgelopen week was de groene Duitse minister van Economie en Klimaat Robert Habeck op werkbezoek in Peking, in een poging een handelsoorlog te voorkomen. Die kan desastreuze gevolgen hebben voor de Duitse autonijverheid en daar een sociaal bloedbad aanrichten en dat op een zeer ongunstig moment. Volgend jaar hebben in Duitsland verkiezingen plaats voor een nieuw parlement.

    De machtige Duitse autolobby oefent zware druk uit op de Bondsregering en de oppositiepartijen CDU/CSU om de Europese Commissie alsnog te doen afzien van bijkomende importheffingen op Chinese auto’s. Volgens gezaghebbende Westerse waarnemers lijkt het weinig waarschijnlijk dat de Chinese overheid zal ingaan op de eis van de Europese Commissie om haar subsidiebeleid aan te passen.
  5. forum rang 6 christo1 24 juni 2024 22:01
    Vervolg.

    Het is koffiedik kijken of het succes van de Volvo EX30 blijft aanhouden wanneer straks bijkomende importheffingen van 17,4 tot 38,1 procent op auto’s made in China van kracht worden. Die zullen daardoor fors duurder worden in Europa. Dat geldt ook voor de modellen die Europese merken in China produceren, met name de nieuwe elektrische MINI, de BMW iX3, Cupra Tavascan, Dacia Spring alsook de nieuwe Smart-modellen. Volkswagen produceert veruit de meeste auto’s in China maar verkoopt die uitsluitend op de Chinese markt.

    Hoe heet wordt de soep gegeten
    Nog is het niet zover. Normaal gezien zal de Europese Commissie volgende week een princiepsbeslissing nemen, waarna hooggeplaatste Europese ambtenaren aan tafel gaan zitten met de Chinese constructeurs. Een definitieve beslissing wordt verwacht in het najaar én moet de goedkeuring wegdragen van alle 27 lidstaten van de Europese Unie. Dus ook van de Duitse regering.

    Off the record is te horen dat achter de schermen op het hoogste niveau wordt onderhandeld om tot een vergelijk te komen. Afgelopen week was de groene Duitse minister van Economie en Klimaat Robert Habeck op werkbezoek in Peking, in een poging een handelsoorlog te voorkomen. Die kan desastreuze gevolgen hebben voor de Duitse autonijverheid en daar een sociaal bloedbad aanrichten en dat op een zeer ongunstig moment. Volgend jaar hebben in Duitsland verkiezingen plaats voor een nieuw parlement.

    De machtige Duitse autolobby oefent zware druk uit op de Bondsregering en de oppositiepartijen CDU/CSU om de Europese Commissie alsnog te doen afzien van bijkomende importheffingen op Chinese auto’s. Volgens gezaghebbende Westerse waarnemers lijkt het weinig waarschijnlijk dat de Chinese overheid zal ingaan op de eis van de Europese Commissie om haar subsidiebeleid aan te passen.

    Licht op rood voor groen
    Houdt Peking voet bij stuk kan dat leiden tot een politieke machtsstrijd tussen Duitsland en lidstaten zonder een eigen automobielnijverheid. Voor de nieuwe Europese Commissie wordt dit dossier een eerste vuurproef.

    De Electric Only-strategie van Mercedes-Benz wordt aangepast.
    De demissionaire Commissie had van de uitvoering van de Green Deal een prestigeproject gemaakt. Dat Europees beleids- en actieplan legt de Europese autoconstructeurs zeer strenge CO2-doelstellingen op, bedoeld om de klimaatverandering af te remmen – conform de aanbevelingen van het Parijse Klimaatakkoord 2050.

    Het plan stuitte van meet af aan op felle weerstand van de machtige Europese autolobby en die aversie is in de loop der jaren alleen maar toegenomen. De elektrificatiegedachte heeft evenmin de harten van de Europese consumenten kunnen veroveren. Om de gekende redenen.

    De stroomversnelling is uitgebleven en verplicht de Europese constructeurs er nu toe hun strategie ingrijpend te wijzigen. Zij moeten, langer dan voorzien, blijven investeren in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren en milieuvriendelijke e-fuels.

    Bij almaar meer Europese automerken gaat het licht op rood voor groene, lees elektrische auto’s en dat is slecht nieuws voor de toekomst van onze planeet. Het is uitkijken naar een reactie van de nieuwe Europese Commissie op de strategiewissel van Volkswagen & Co. Die staan met de rug tegen de muur en vechten voor hun voortbestaan in een geglobaliseerde wereld waarin de rol en macht van Europa almaar kleiner wordt en de Europese automerken niet langer toonaangevend zijn op het vlak van technologische innovatie. Van voorlopers zijn zij meelopers geworden.

    Top 10 best verkopende full electric wagens in Europa in 2023
    1. Tesla Model Y 67.560
    2. Tesla Model 3 31.731
    3. Volvo EX30 22.283
    4. Audi Q4 e-tron 21.443
    5. Peugeot e-208 18.828
    6. Skoda Enyaq 18.162
    7. MG 4 17.668
    8. BMW i4 17.684
    9. BMW iX1 15.467
    10. VW ID.4 15.256
    Tesla blijft met voorsprong de nummer één in Europa. Volvo volgt op plaats drie, als eerste Europees merk met die kanttekening dat Volvo Cars voor de volle 100 procent eigendom is van de Chinese autogroep Geely en dat de EX30 in China wordt gebouwd. MG is de nummer één onder de Chinese merken in Europa.

    Mvg
  6. forum rang 7 Just lucky 24 juni 2024 22:09
    quote:

    am1993 schreef op 24 juni 2024 21:42:

    [...]
    Dank. AB. Maar het artikel onderaan over de inzinking van lithium: "Door de aanhoudende inzinking van lithium zijn handelaren op zoek naar tekenen van herstel" is nog veel informatiever over de ontwikkelingen m.b.t. lithium en de termijnen waarop enig herstel wordt verwacht. En dan wordt al snel duidelijk, dat dat best wel eens pas in de periode 2030-2035 zou kunnen zijn. Investeren in lithium en mijnen is momenteel helemaal uit, zo blijkt. Gelukkig heeft AMG meer ijzers in het vuur (o.a. ook grote aandelen in 2 lithiummijnen in de EU) en is het afwachten wat de EU politici gaan beslissen en welke subsidies ze er op los gaan laten.
    Gewoon bijkopen en blik op 2035 ;
  7. forum rang 7 am1993 24 juni 2024 22:49
    quote:

    Just lucky schreef op 24 juni 2024 22:09:

    [...]Gewoon bijkopen en blik op 2035 ;
    Als ik 36 zou zijn: oké, maar ik ben dan 86. Hoe ouder je wordt des te korter je horizon bij beleggen, mede omdat je eigenlijk geen terugverdientijd meer hebt bij een forse zeper. Dus beleg ik meer op termijnen die ik nu kan overzien en (mogelijk) zonder te veel schade kan laten afwikkelen mocht ik er niet meer zijn. Dus let ik meer op trends, probeer zo veel mogelijk op rijdende treinen te springen en pak wat sneller winst dan in het verleden.
  8. BudFoXx 24 juni 2024 23:59
    AMG staat laag. Aandeel biedt enorme potentie
    Geplaatst door Eddy Schekman | 24 juni 2024
    Tips van Eddy Schekman

    Het aandeel AMG Critical Materials N.V (AMG) eindigde iets lager op 16,17 euro, wat neerkomt op een daling van 1,8%.

    Het aandeel is hiermee 14 van de laatste 16 dagen gedaald. Technisch ziet het er ook niet zo goed uit, meent Investtech. Het aandeel is trendmatig negatief op de middellange termijn, heeft weerstand rond 21,30 euro en een verdere daling is waarschijnlijk.

    De koers staat bijna even laag als de low van 13,80 euro eind 2020. Voor het aandeel wordt 19 keer de winst betaald, wat niet te hoog is. Technische indicatoren staan dusdanig laag dat beleggers het aandeel voorzichtig kunnen gaan kopen en in een dalende markt bijkopen. Het koersdoel is 25 euro.

  9. forum rang 8 Lepre Chaun 25 juni 2024 09:48
    De Chinese premier Li Qiang gebruikte zijn toespraak op een bijeenkomst van het Wereld Economisch Forum in Dalian om terug te slaan op de beschuldigingen van de VS en de EU dat Chinese bedrijven profiteren van oneerlijke subsidies en op het punt staan hun markten te overspoelen met goedkope groene technologieën.

    De opmerkingen van Li komen op het moment dat China en de Europese Unie zich voorbereiden op het organiseren van technische besprekingen over het geplande opleggen van tarieven op in China gemaakte elektrische voertuigen (EV’s) die in het 27-koppige blok worden geïmporteerd, en nadat de Verenigde Staten steile tariefverhogingen voor een reeks Chinezen hebben onthuld. import, inclusief EV-batterijen, in mei.

    “De Chinese productie van geavanceerde elektrische voertuigen, lithium-ionbatterijen en fotovoltaïsche producten, enzovoort, voldeed in de eerste plaats aan onze binnenlandse vraag, maar verrijkte ook het mondiale aanbod”, zei Li dinsdag in de openingstoespraak in de noordoostelijke Chinese stad.

    “De snelle opkomst van China’s nieuwe industrieën is geworteld in onze eigen unieke comparatieve voordelen”, voegde Li eraan toe.

    Het handelsbeleid van Brussel is steeds beschermender geworden en is afgestemd op dat van Washington vanwege de zorgen dat het op productie gerichte ontwikkelingsmodel van China overspoeld zou kunnen worden met goedkope goederen, terwijl Chinese bedrijven de export willen opvoeren te midden van de zwakke binnenlandse vraag.

    Peking heeft Brussel gewaarschuwd dat het het risico loopt een nieuw front te openen in de handelsoorlog van het Westen met Peking – die begon met de initiële importtarieven van Washington in 2018 – en opende een antidumpingonderzoek naar de invoer van varkensvlees in de EU na het tariefbesluit van de EU.

    “De voortdurende opkomst van schaalvoordelen kan de innovatiekosten van ondernemingen effectief verminderen… wat de echte bron is van het sterke concurrentievermogen van de nieuwe industrieën in China,” zei Li.

    China beweert dat het eenvoudigweg heeft besloten eerder in groene technologieën te investeren, en dat de acties van het Westen niet gerechtvaardigd zijn.

    "China heeft echt vooruitgang geboekt bij het produceren van deze auto's tegen lage kosten... dus het is een les voor ons om te proberen onze zaken op orde te krijgen en er beter in te worden", zegt Benoit Boulet, hoogleraar elektrische en computertechniek aan de McGill University. aan de zijlijn van de top.

    "Het wordt in het begin als een bedreiging gezien, maar uiteindelijk zullen Chinese auto's naar Noord-Amerika komen."

    China en Chinese analisten hebben consequent de beschuldigingen afgewezen dat het land een overcapaciteitsprobleem heeft of dat zijn bedrijven profiteren van oneerlijke subsidies, en beweren dat naarmate de economie van 18,6 biljoen dollar zich herstelt, het aanbod beter aan de vraag zal kunnen voldoen.

    Li vertelde de afgevaardigden dat "de snelle groei van nieuwe industrieën en nieuwe drijvende krachten de gezonde ontwikkeling van de Chinese economie krachtig heeft ondersteund en in stand gehouden."

    "Sinds het begin van dit jaar heeft de Chinese economie een opwaartse trend doorgezet... en zal naar verwachting in het tweede kwartaal gestaag blijven verbeteren", zei Li.

    “We hebben er vertrouwen in en zijn in staat om de economische groeidoelstelling van ongeveer 5% voor het hele jaar te verwezenlijken”, voegde hij eraan toe.

    www.investing.com/news/economy-news/c...

    China groeit lekkers door behalve Wij in hogere koers .
  10. forum rang 4 Aandachtige lezer 25 juni 2024 11:58
    Het is vervelend dat onze energietransitie vooral gesteund wordt door hogeropgeleiden die er belang bij hebben dat de subsidie ten eerste ten goede komt aan de welgestelden, dus via subsidie op dure auto's, in plaats van bijvoorbeeld op isolatie van huurhuizen. De autoindustrie in Frankrijk en met name Duitsland heeft zich dit te lang aan laten leunen. Dat resulteert in een behoorlijke achterstand.
    Vanuit de belangen voor het klimaat is er alles voor te zeggen om de goedkope Chinese auto's vooral toe te laten, en de Chinese overheid onze energietransitie te laten subsidiëren.
    Het enige nadeel is dat we weer veel macht uit handen geven aan de Chinese regering.
8.243 Posts
Pagina: «« 1 ... 249 250 251 252 253 ... 413 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.