Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,400   -0,170   (-1,09%) Dagrange 15,280 - 15,610 85.060   Gem. (3M) 194,5K

AMG 2024

8.231 Posts
Pagina: «« 1 ... 167 168 169 170 171 ... 412 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 11 mei 2024 15:35
    quote:

    Xynix schreef op 11 mei 2024 09:44:

    [...]
    ...
    Met het schrijven van put-opties op ASML valt ook leuk te verdienen, maar de enorme hefboom van die dingen voelt zo af en toe toch wel heel eng. Hoewel ik met een beetje verstandig "premiemelken" toch nog serieus heb verdiend in de afgelopen anderhalve maand, terwijl ik toch positie had gekozen voorafgaand aan de Q1-cijfers. Niet de meest briljante move ooit. Maar door het hoofd koel te houden en vaker posities te sluiten en weer te openen heb ik inmiddels een koerswinst van 27 Euro per aandeel winst weten te realiseren terwijl de koers zelf in die periode zo'n 40 Euro onderuit is gegaan. Het helpt natuurlijk dat ik bij de Giro een optie kan openen en sluiten voor de kosten van één pak halfvolle melk. En dat dan met een aandelentegenwaarde van 85k. Als je de juiste opties kiest dan levert zo'n optie enkele duizenden aan weglopende premie op per maand. ...
    Met spreads valt die enorme hefboom te beheersen. Met short far-out-of-the-money spreads valt bijna altijd te verdienen, tenzij de koers enorme bewegingen maakt zoals bij ASML het laatste half jaar. Maar dan is het verlies beperkt tot hoogstens de spread minus de netto ontvangen premies.
    Nog leuker (wel bewerkelijker) zijn diagonale spreads, dwz de geschreven poot korter lopend dan de gekochte, en die poot dan maandelijks opnieuw schrijven (cq doorrollen) tot de expiratiemaand van de gekochte optie.

    En nu de hoofdprijs: doe dit met zowel put- als call-spreads. Op minstens 1 van de 2 maak je winst, meestal op beide.
    In het ASML-forum heb ik er meer over geschreven.
  2. forum rang 4 axie 11 mei 2024 18:48
    quote:

    Xynix schreef op 11 mei 2024 09:59:

    [...]
    Toyota heeft zelf in hun timeline 2027 staan voor Solid State. En ze werken er vast hard aan om dat te kunnen vervroegen. Want in China staat bij CATL eind 2024 in de kalender geschreven. Ook voor plug-in hybride is de capaciteitvergroting natuurlijk super interessant. Want een auto die al 150-200km autonome range zou kunnen bieden, met de optie om die binnen een kwartiertje weer bijgevuld te hebben, met daarnaast nog nog 400-500km fossiele range, lijkt een droom. En als de batterij-technologie dan in de komende 10 jaar zodanig verbetert dat echt alle laadstress verdwijnt zal het natuurlijk op den duur 100% elektrisch worden. Want dan wordt het op den duur een beetje onzin om steeds 40 kilo in de praktijk niet gebruikte brandstof mee te zeulen.

    Alles wijst er op dat de elektrificatie enorm veel kansrijker is geworden en dan ook echt gaat gebeuren de komende 5-10 jaar. En dan inderdaad vrijwel zeker op basis van lithium.
    CATL Solid State Eind 2024? No way! Ook Toyota's 2027 lijkt te ambitieus. Het goede nieuws hierbij is dat normale (liquid) lithium batterijen de komende 5 jaar in ieder geval benodigd zijn (zeg tot 2030).

    www.ft.com/content/7a8207d9-b2e0-4969...

    Het slechte nieuws is dat adoptie wel weer wat langer gaat duren omdat de huidige geavanceerde zware lithium batterijen een maximaal rijbereik van 500-600km hebben.
  3. forum rang 6 christo1 11 mei 2024 19:32
    Leesvoer :

    Nieuwe prijsdaling bij Tesla door verrassende reden

    ? 04/05/2024 om 06:00
    De verkoop van elektrische modellen is wereldwijd gedaald, waardoor fabrikanten met enorme voorraden en stilstaande fabrieken achterblijven, wat een echt probleem is voor de winstgevendheid. Om de markt te stimuleren, zijn sommige merken begonnen aan een bloedige prijzenoorlog. Deze zal littekens nalaten en, volgens sommige waarnemers, leiden tot de ondergang van verschillende fabrikanten.

    Hoewel deze prijzenoorlog zich vooral afspeelt in China, ‘s werelds grootste automarkt, heeft het ook België bereikt, waar Tesla extra kortingen geeft (-2.000 euro) op het grootste deel van haar assortiment. Maar vandaag kwamen we te weten dat Tesla opnieuw een prijsdaling overweegt, met het verschil dat het deze keer niet het resultaat zal zijn van een betere marktpositionering, maar van een technische doorbraak.

    Goedkopere batterijen
    Tesla gebruikt sinds enkele maanden nieuwe cellen voor haar batterijen, de 4680-cellen, die energiedichter zijn. Momenteel produceert Tesla een deel van deze cellen zelf en schakelt het slechts af en toe onderaannemers in, zoals bij Panasonic. Tesla verwacht dat de prijs van haar 4680-cellen binnenkort drastisch zal dalen, waardoor haar eigen batterijcomponenten goedkoper worden dan die van de concurrentie.

    tesla celles

    Tesla heeft deze 4680-cellen, die worden gebruikt in de Cybertruck en de gedeeltelijke productie van de Semi elektrische Semi-vrachtwagen, meer dan ooit nodig. In deze context van toenemende vraag, heeft Tesla aangekondigd dat deze cellen binnenkort goedkoper zullen zijn dan bij haar concurrenten (CATL of LG), omdat de productie met ongeveer 20% is toegenomen en een hoger niveau heeft bereikt dan nodig is voor de Cybertruck (ongeveer 7 GWh per jaar). Als gevolg hiervan, dankzij de verbeterde efficiëntie van alle productielijnen, dalen de productiekosten, wat binnenkort voordelig zal zijn voor consumenten. Het is zelfs het doel van Tesla om tegen eind 2024 een “genadeslag” toe te dienen aan leveranciers van cellen gebaseerd op nikkel. Het blijft echter afwachten in hoeverre deze vooruitgang zal zorgen voor een verlaging van de prijzen van Tesla, aangezien niemand concrete cijfers heeft genoemd.

    Mvg
  4. forum rang 6 christo1 11 mei 2024 20:57
    quote:

    axie schreef op 11 mei 2024 18:48:

    [...]

    CATL Solid State Eind 2024? No way! Ook Toyota's 2027 lijkt te ambitieus. Het goede nieuws hierbij is dat normale (liquid) lithium batterijen de komende 5 jaar in ieder geval benodigd zijn (zeg tot 2030).

    www.ft.com/content/7a8207d9-b2e0-4969...

    Het slechte nieuws is dat adoptie wel weer wat langer gaat duren omdat de huidige geavanceerde zware lithium batterijen een maximaal rijbereik van 500-600km hebben.
    500 km is te weinig om de kritische massa te overtuigen, in een klein land als mijn België/Luxemburg en dergelijke is het nog logisch om een EV aan te schaffen maar landen zoals Duitsland/Frankrijk/Spanje/Italië/VS/Canada en dergelijke liggen de afstanden tussen verschillende steden te ver uiteen ga daar maar eens met een EV op vakantie in eigen land met de auto dit zorgt gegarandeerd voor laadstress, dit geldt natuurlijk ook voor China.

    Mvg
  5. forum rang 4 axie 11 mei 2024 21:49
    quote:

    christo1 schreef op 11 mei 2024 20:57:

    [...]

    500 km is te weinig om de kritische massa te overtuigen, in een klein land als mijn België/Luxemburg en dergelijke is het nog logisch om een EV aan te schaffen maar landen zoals Duitsland/Frankrijk/Spanje/Italië/VS/Canada en dergelijke liggen de afstanden tussen verschillende steden te ver uiteen ga daar maar eens met een EV op vakantie in eigen land met de auto dit zorgt gegarandeerd voor laadstress, dit geldt natuurlijk ook voor China.

    Mvg
    Het is prijs / bereik verhouding. Op dit moment is een EV voor veel mensen niet betaalbaar, dat is een groter probleem dan rijbereik. Door druk van China en BYD komen er steeds meer goedkope modellen op de markt: 25k euro en lager. Omslagpunt dat EV goedkoper is dan ICE is nog niet bereikt, maar dat gaat snel komen door de chinezen. De chinezen hebben alle belang om EV's betaalbaar te maken. Volgend jaar is de forecast dat 50% van alle nieuwe auto's in China EV zijn (dit jaar is dat al 35%!). En dat in een groot land als CHina!

    Ik ben zelf vorige week vanuit NL naar zuid frankrijk op vakantie geweest met mijn electrische auto. Op de snelweg had je om 30/40 km een electrische oplaadpunt bij de benzine pomp. Over een paar jaar is het nog beter geregeld.
  6. forum rang 8 Lepre Chaun 12 mei 2024 04:22
    Mondiale EV-vooruitzichten 2024.

    Over dit rapport
    De Global EV Outlook is een jaarlijkse publicatie die recente ontwikkelingen op het gebied van elektrische mobiliteit over de hele wereld identificeert en beoordeelt. Het is ontwikkeld met de steun van leden van het Electric Vehicles Initiative (EVI).

    www.iea.org/reports/global-ev-outlook...
  7. forum rang 8 Lepre Chaun 12 mei 2024 04:24
    Trends in elektrische auto's

    Verkoop van elektrische auto's
    Bijna één op de vijf verkochte auto’s in 2023 was elektrisch.

    Bijna 14 miljoen nieuwe elektrische auto’s1werden in 2023 wereldwijd geregistreerd, wat het totale aantal op de weg op 40 miljoen brengt, wat de verkoopvoorspelling van de 2023-editie van de Global EV Outlook (GEVO-2023) nauwlettend volgt. De verkoop van elektrische auto’s was in 2023 3,5 miljoen hoger dan in 2022, een stijging van 35% op jaarbasis. Dit is ruim zes keer hoger dan in 2018, slechts vijf jaar eerder. In 2023 waren er ruim 250.000 nieuwe inschrijvingen per week, wat meer is dan het jaartotaal in 2013, tien jaar eerder. Elektrische auto’s waren goed voor ongeveer 18% van alle verkochte auto’s in 2023, tegen 14% in 2022 en slechts 2% vijf jaar eerder, in 2018. .
    Deze trends geven aan dat de groei robuust blijft naarmate de markt voor elektrische auto’s volwassen wordt. Batterij-elektrische auto’s waren in 2023 goed voor 70% van het elektrische autobestand.

    www.iea.org/reports/global-ev-outlook...
  8. forum rang 4 Xynix 12 mei 2024 09:48
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 11 mei 2024 15:35:

    [...]
    Met spreads valt die enorme hefboom te beheersen. Met short far-out-of-the-money spreads valt bijna altijd te verdienen, tenzij de koers enorme bewegingen maakt zoals bij ASML het laatste half jaar. Maar dan is het verlies beperkt tot hoogstens de spread minus de netto ontvangen premies.
    Nog leuker (wel bewerkelijker) zijn diagonale spreads, dwz de geschreven poot korter lopend dan de gekochte, en die poot dan maandelijks opnieuw schrijven (cq doorrollen) tot de expiratiemaand van de gekochte optie.

    En nu de hoofdprijs: doe dit met zowel put- als call-spreads. Op minstens 1 van de 2 maak je winst, meestal op beide.
    In het ASML-forum heb ik er meer over geschreven.
    Kun je eens wat concrete voorbeelden geven van hoe je er dan in de praktijk mee omgaat qua aan- en verkooptransacties, zodat ik zeker weet dat ik het snap. Ik wil graag nog wat bijleren tav het balanceren van rendement en risico. Met name op het gebied van risicobeheersing doe ik het nog niet altijd even intelligent.

    Alvast bedankt en fijne, warme zondag!
  9. forum rang 4 Xynix 12 mei 2024 10:03
    quote:

    axie schreef op 11 mei 2024 18:48:

    [...]
    CATL Solid State Eind 2024? No way! Ook Toyota's 2027 lijkt te ambitieus. Het goede nieuws hierbij is dat normale (liquid) lithium batterijen de komende 5 jaar in ieder geval benodigd zijn (zeg tot 2030).

    www.ft.com/content/7a8207d9-b2e0-4969...

    Het slechte nieuws is dat adoptie wel weer wat langer gaat duren omdat de huidige geavanceerde zware lithium batterijen een maximaal rijbereik van 500-600km hebben.
    Ik had deze in herinnering:
    www.catl.com/en/news/6239.html

    Inderdaad geen solid state, maar langere range en sneller laden door ander cathode-materiaal. Zoals ik het begrijp wil CATL deze technologie snel gaan leveren, 2 jaar eerder dan Toyota. Dat zou spannend zijn, want dat zet de druk er flink op voor iedereen. En eerlijk gezegd denk ik dat dan het grootste effect op de lithium vraag te verwachten zal zijn van de aanstaande golf aan betaalbare EV's, die mbv deze verbeteringen opeens ook veel bruikbaarder worden in de praktijk.
  10. forum rang 6 christo1 12 mei 2024 10:08
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 12 mei 2024 04:24:

    Trends in elektrische auto's

    Verkoop van elektrische auto's
    Bijna één op de vijf verkochte auto’s in 2023 was elektrisch.

    Bijna 14 miljoen nieuwe elektrische auto’s1werden in 2023 wereldwijd geregistreerd, wat het totale aantal op de weg op 40 miljoen brengt, wat de verkoopvoorspelling van de 2023-editie van de Global EV Outlook (GEVO-2023) nauwlettend volgt. De verkoop van elektrische auto’s was in 2023 3,5 miljoen hoger dan in 2022, een stijging van 35% op jaarbasis. Dit is ruim zes keer hoger dan in 2018, slechts vijf jaar eerder. In 2023 waren er ruim 250.000 nieuwe inschrijvingen per week, wat meer is dan het jaartotaal in 2013, tien jaar eerder. Elektrische auto’s waren goed voor ongeveer 18% van alle verkochte auto’s in 2023, tegen 14% in 2022 en slechts 2% vijf jaar eerder, in 2018. .
    Deze trends geven aan dat de groei robuust blijft naarmate de markt voor elektrische auto’s volwassen wordt. Batterij-elektrische auto’s waren in 2023 goed voor 70% van het elektrische autobestand.

    www.iea.org/reports/global-ev-outlook...
    En toch met dit nieuws willen de lithium prijzen voorlopig niet stijgen.......

    Mochten ze in België niet de salariswagen en bedrijfswagens hebben want die gaan verplicht elektrisch worden door het fiscaal gunstregime zou de verkoop van EV maar magertjes uitvallen zelfs met de subsidieregeling voor de particuliere markt.

    Ik wacht nog steeds af.

    Mvg.
  11. forum rang 8 Lepre Chaun 12 mei 2024 10:49
    quote:

    christo1 schreef op 12 mei 2024 10:08:

    [...]

    En toch met dit nieuws willen de lithium prijzen voorlopig niet stijgen.......

    Mochten ze in België niet de salariswagen en bedrijfswagens hebben want die gaan verplicht elektrisch worden door het fiscaal gunstregime zou de verkoop van EV maar magertjes uitvallen zelfs met de subsidieregeling voor de particuliere markt.

    Ik wacht nog steeds af.

    Mvg.
    Positief voor lange termijn

    Analist Goldstein deelt de sombere blik van veel beleggers over de lithiumindustrie niet.
    Volgens hem kijken beleggers te veel naar de korte termijn; ze vrezen overaanbod in 2023 en 2024, terwijl dat maar een klein stukje van het hele verhaal over lithium is.
    Zij zouden hun bijziendheid moeten laten varen en kijken hoe hard de vraag naar de bijzondere grondstof op termijn nog gaat stijgen, aldus Goldstein.

    Hij verwacht dat de vraag vanaf nu met 20% per jaar zal toenemen, van circa 800.000 ton afgelopen jaar naar 2,5 miljoen ton in 2030.
    De voorraadafbouw houdt een keer op en dan zal er bij groeiende vraag opnieuw een aanbodtekort ontstaan, voorspelt hij.
    Ook denkt Goldstein dat de lithiumprijs vanaf eind dit jaar zal stabiliseren en zal stijgen in 2024.
    Tot 2030 verwacht de analist dat de lithiumprijs ruim boven de $12.000 per ton zal uitkomen, het niveau dat hij eerder voorzag voor die periode.
    Hij voorspelt een lange-termijn gemiddelde prijs van $30.000 per ton.

    Blijf maar wachten hoor christo1 , misschien is er nog sneller een overname dan een daling .
  12. forum rang 4 axie 12 mei 2024 11:49
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 12 mei 2024 10:49:

    [...]

    Positief voor lange termijn

    Analist Goldstein deelt de sombere blik van veel beleggers over de lithiumindustrie niet.
    Volgens hem kijken beleggers te veel naar de korte termijn; ze vrezen overaanbod in 2023 en 2024, terwijl dat maar een klein stukje van het hele verhaal over lithium is.
    Zij zouden hun bijziendheid moeten laten varen en kijken hoe hard de vraag naar de bijzondere grondstof op termijn nog gaat stijgen, aldus Goldstein.

    Hij verwacht dat de vraag vanaf nu met 20% per jaar zal toenemen, van circa 800.000 ton afgelopen jaar naar 2,5 miljoen ton in 2030.
    De voorraadafbouw houdt een keer op en dan zal er bij groeiende vraag opnieuw een aanbodtekort ontstaan, voorspelt hij.
    Ook denkt Goldstein dat de lithiumprijs vanaf eind dit jaar zal stabiliseren en zal stijgen in 2024.
    Tot 2030 verwacht de analist dat de lithiumprijs ruim boven de $12.000 per ton zal uitkomen, het niveau dat hij eerder voorzag voor die periode.
    Hij voorspelt een lange-termijn gemiddelde prijs van $30.000 per ton.

    Blijf maar wachten hoor christo1 , misschien is er nog sneller een overname dan een daling .
    Een stijging en 12.000 dollar gemiddeld terwijl de huidige prijs 15k dollar is?
8.231 Posts
Pagina: «« 1 ... 167 168 169 170 171 ... 412 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.