Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel INPOST AEX:INPST.NL, LU2290522684

Laatste koers (eur) Verschil Volume
17,500   +0,020   (+0,11%) Dagrange 17,200 - 17,660 64.515   Gem. (3M) 393,9K

Forum InPost geopend

5.104 Posts
Pagina: «« 1 ... 248 249 250 251 252 ... 256 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. GeduldGeduld 26 maart 2024 23:17
    UPS verloor 8,2 procent. De pakketbezorger presenteerde nieuwe strategische doelen, die echter tegenvielen voor beleggers. Ook verwacht UPS dit jaar een lagere marge dan vorig jaar.

    GeduldGeduld: UPC is een concurrent van Inpost in Europa. Bij het sluiten van Wallstreet was de koers van UPC dus 8,2% gedaald. Fors. Wat zou de reden zijn ?

    nl.marketscreener.com/koers/aandeel/U...
  2. forum rang 10 voda 28 maart 2024 07:50
    Sterke volumegroei voor InPost
    28-mrt-2024 07:48

    Omzet groeide iets trager in vierde kwartaal.

    (ABM FN-Dow Jones) InPost heeft in 2023 een sterker dan verwachte volumegroei gerealiseerd, terwijl de winstgevendheid aantrok. Dit meldde de Poolse aanbieder van pakketkluisjes donderdag voorbeurs.

    Het aantal pakketten steeg in 2023 met 20 procent tot 892 miljoen, van 745 miljoen een jaar eerder. Dat was iets beter dan de analistenconsensus van 887 miljoen.

    Behalve in Polen is InPost nu ook in het Verenigd Koninkrijk en sinds kort in Frankrijk de grootste aanbieder van pakketkluizen, zei CEO Rafal Brzoska donderdag in een toelichting.

    In het vierde kwartaal was de volumegroei 21 procent tot 268 miljoen pakketten. Begin januari meldde het bedrijf al dat de volumegroei in het vierde kwartaal sterker uitviel dan in het derde, terwijl in november nog werd gerekend op een stabiel niveau.

    Het aangepaste EBITDA-resultaat steeg met 39 procent, van 2,0 miljard in 2022 tot 2,73 miljard Poolse zloty. De analistenconsensus was 2,7 miljard.

    De omzet steeg met 25 procent tot 8,86 miljard zloty, waar analisten op bijna 9 miljard rekenden. In het vierde kwartaal was de omzetgroei iets trager dan het jaargemiddelde met 23,7 procent. De aangepaste EBITDA steeg juist sterker, met 44,5 procent.

    De EBIT steeg met 59 procent tot 1,50 miljard zloty in 2023.

    De volumegroei in Polen was 17 procent in het vierde kwartaal, terwijl de markt voor e-commerce met 12 procent groeide.

    Bij de Franse tak Mondial Relay was de volumegroei 9 procent in het vierde kwartaal, met sterkere groei in het segment Business-to-Customer, van 31 procent, zoals ook de strategische doelstelling is. "Mondial Relay staat aan het begin van zijn reis van schaalvergroting, de kwaliteit te verbeteren en het netwerk uit te breiden, terwijl het al een robuust en gezond bedrijf is", aldus Brzoska.

    In het Verenigd Koninkrijk, waar InPost nog maar kort actief is, groeide het volume in het vierde kwartaal met 169 procent en was er een aangepast EBITDA-resultaat van 21,6 miljoen zloty.

    Outlook

    In 2024 verwacht InPost winstgevend te zijn in alle belangrijke markten met de aangepaste EBITDA, dankzij een snellere groei dan de markt in alle landen en een omzetgroei die sterker is dan de volumegroei.

    Daarbij rekent InPost op een marktgroei met een hoog enkelcijferig percentage in Polen en een groei van e-commerce van rond 5 procent in Frankrijk en het VK.

    Verder zei Inpost dat het eerste kwartaal goed is begonnen, met groeicijfers die iets hoger lagen dan in 2023.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  3. forum rang 10 voda 28 maart 2024 11:09
    Beursblik: gemengde cijfers InPost
    28-mrt-2024 11:03

    UBS handhaaft koopadvies.

    (ABM FN-Dow Jones) InPost boekte in het vierde kwartaal gemengde resultaten, met een licht lager dan verwachte omzet, een licht hoger dan verwacht EBITDA-resultaat en een veel lagere nettowinst. Dat concludeerde UBS donderdag na de cijfers in een rapport.

    De omzet van 2,66 miljard zloty was 2 procent lager dan de analistenconsensus voor het vierde kwartaal, ondanks de sterke groei van 24 procent. Het EBITDA-resultaat van 846 miljoen zloty was juist enkele procenten beter dan verwacht. De nettowinst van 153 miljoen zloty was 47 procent onder de verwachting door een valutaverlies op herwaardering van de schuld en hogere belastingen.

    Het aangepaste EBITDA-resultaat in Polen was iets boven verwachting met een groei van 36 procent. Voor Mondial Relay was het 9 procent beter dan verwacht, terwijl de kleine plus voor het Verenigd Koninkrijk en Italië conform de verwachting was.

    De outlook gaat uit van een hogere volumegroei dan de bredere markt en een omzetgroei die hoger ligt dan de volumegroei in 2024. De marge in Polen zal iets lager zijn door prijsaanpassingen en het prioriteren van volumegroei.

    UBS rekent op een neutrale reactie van beleggers op het kwartaalrapport. De bank heeft een koopadvies en koersdoel van 19,00 euro. InPost noteerde donderdag 4 procent lager op 14,31 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  4. forum rang 6 Op en Neer 28 maart 2024 21:03
    Vandaag behoorlijke volume in Inpost. Waar er verkopers zijn, zijn er ook kopers. Ze blijven wel hard groeien, met name in Groot Brittannie. Ik hou ze vast en Inpost gaat het nog wel hoger opzoeken. De kluisjes zijn een enorm verdienmodel. Het wordt verder uitgerold. De groei zit er nog flink in.
  5. forum rang 10 voda 2 april 2024 13:03
    Beursblik: Barclays verhoogt koersdoel InPost
    02-apr-2024 11:32

    Aandeel blijft op de kooplijst.

    (ABM FN-Dow Jones) Barclays heeft het koersdoel voor InPost verhoogd van 14,20 naar 15,40 euro en handhaafde het Overwogen advies na de jaarcijfers van de Poolse aanbieder van pakketkluisjes. Dit bleek dinsdag uit een rapport van de Britse bank.

    Een iets zwakkere outlook voor de marge in Polen werd goedgemaakt door de snellere volumegroei, stelden de analisten, en de vooruitzichten in de andere landen waren solide.

    Het EBITDA-resultaat in Polen zou bovendien wel eens boven verwachting kunnen uitkomen dankzij een meevallende volumegroei en marges, aldus Barclays.

    Het koersdoel gaat met 8 procent omhoog tot 15,40 euro, maar de analisten merkten op dat het aandeel gevoelig is voor de rentestanden. Als de vermogenskostenvoet met 1 procentpunt daalt, dan stijgt het koersdoel met 20 procent.

    Uiteindelijk zal InPost moeten laten zien dat het zijn internationale groeiplannen kan waarmaken als 'disruptor' op de markt voor pakketbezorging.

    Het aandeel Inpost steeg dinsdag 0,6 procent naar 14,37 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  6. GeduldGeduld 2 april 2024 14:00
    In het vorige artikel wordt een moeilijke financiële term gebruikt. Heb even de betekenis opgezocht……
    .
    disruptor

    Dit is geen uitgestorven dinosauriër, maar (onder meer) de naam voor een product dat, of een onderneming die, een bestaande markt in korte tijd op zijn kop kan zetten door een innovatief business model, nieuwe technologie of andere disruptive innovation. In het kort: een (vaak: digitale) ontwrichter.

    Voorbeeld
    'Organisaties beginnen pas echt te bewegen wanneer zich een externe bedreiging aandient, vaak een nieuwe toetreder van buiten de markt. Deze ‘disruptor’ past dan een nieuwe technologie toe om een onderbelichte imperfectie in de markt op te lossen.'
    Bron: MT/Sprout - 20-07-2022.

  7. forum rang 10 voda 3 april 2024 08:11
    Beursblik: Jefferies verhoogt koersdoel voor InPost
    03-apr-2024 08:08

    Naar 17,50 euro.

    (ABM FN-Dow Jones) Jefferies heeft het koersdoel voor InPost verhoogd van 16,00 naar 17,50 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek woensdag uit een analistenrapport van de zakenbank.

    Volgens Jefferies noteert InPost op 7,8 keer de EBITDA 2025, en dat is een korting van 30 procent ten opzichte Allegro, de grootste klant van InPost.

    Op het nieuwe koersdoel waardeert analist David Kerstens InPost op 9,2 keer.

    Het nieuwe koersdoel voor InPost is gebaseerd op de toekomstige kasstroom.

    Jefferies verlaagde de raming voor de EBITDA in 2024 met 8 procent, maar voor 2028 verhoogde de bank de raming voor de EBITDA juist met 8 procent op basis van een hogere winstgevendheid bij International.

    Jefferies wees op de meevallende EBITDA-marge in het laatste kwartaal van 2023, te danken aan een volumegroei van 21 procent, die ook in het eerste kwartaal doorzette.

    De outlook voor het lopende boekjaar wijst volgens Kerstens op een stabielere winstgevendheid. InPost wil zich meer richten op volumegroei en marktaandeel dan op prijsverhogingen.

    Het aandeel InPost sloot dinsdag op 14,26 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  8. forum rang 10 voda 12 april 2024 07:56
    PPF vergroot belang in InPost
    12-apr-2024 07:55

    Koopt pluk van 10 procent.

    (ABM FN-Dow Jones) Advent International heeft een extra pluk aandelen InPost aan PPF Group verkocht en die nadert zo een belang van 30 procent. Dit meldde PPF vrijdag voorbeurs.

    Het gaat om een belang van 10 procent, dat als gevolg van een optieconstructie nu in handen is gekomen van PPF. In mei vorig jaar nam PPF op deze manier al 5 procent van de aandelen InPost van Advent over.

    Na afronding van de verkoop houdt PPF een belang van 28,75 procent in InPost.

    Tegelijk heeft PPF met Claure Group een akkoord bereikt over een verkoop van een belang van 3 procent in InPost. "Ik ben erg blij om Marcelo Claure, een doorgewinterde techinvesteerder, te mogen verwelkomen als aandeelhouder van InPost", zei CIO Didier Stoessel van PPF.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  9. forum rang 10 voda 13 april 2024 15:39
    Update: PPF vergroot belang in InPost

    Door ABM Financial News op zaterdag 13 april 2024
    Views: 2.248

    (ABM FN-Dow Jones) Advent International heeft een extra pluk aandelen InPost aan PPF Group verkocht en die nadert zo een belang van 30 procent. Dit meldde PPF vrijdag voorbeurs.

    Het gaat om een belang van 10 procent, dat als gevolg van een optieconstructie nu in handen is gekomen van PPF. In mei vorig jaar nam PPF op deze manier al 5 procent van de aandelen InPost van Advent over.

    Tegelijk heeft PPF met Claure Group een akkoord bereikt over een verkoop van een belang van 3 procent in InPost. "Ik ben erg blij om Marcelo Claure, een doorgewinterde techinvesteerder, te mogen verwelkomen als aandeelhouder van InPost", zei CIO Didier Stoessel van PPF.

    Na afronding van de verkoop houdt PPF een belang van 28,75 procent in InPost. En volgens het register van de AFM heeft Advent nog een belang van 15,03 procent.

    Update: om resterende belang Advent toe te voegen.

    Bron: ABM Financial News
  10. GeduldGeduld 7 mei 2024 14:39
    GeduldGeduld: een artikel van 3 mei 2024. In Verenigd Koninkrijk is Inpost dominant en succesvol aan het uitbreiden, lees ik in dit artikel.

    InPost-onderzoek: gemak en snelheid sleutel nu het gebruik van pakketkluizen in populariteit blijft groeien in het VK

    Nieuw onderzoek van InPost en Retail Economics toont aan dat meer dan de helft van de Britse consumenten nu bezorgkluizen gebruikt voor online aankopen, oplopend tot 71% voor Gen Zs en 68% voor Millennials.

    Het gebruik van lockers blijft in populariteit groeien, met gemak (36%), lagere kosten (19%) en snelheid (17%) die naar voren komen als de drie belangrijkste redenen voor hun keuze.

    Veiligheidsproblemen (12%) waren ook een belangrijke overweging voor lockergebruikers, waarbij uit het onderzoek blijkt dat een op de vijf consumenten items voor hun deur hebben laten missen.

    De problemen met deurstopdiefstal waren nog groter onder degenen die in flats en appartementsgebouwen woonden, tot een kwart van de consumenten die problemen ondervonden.

    24,8% van de lockergebruikers stemde het als hun meest gebruikte bezorgoptie, tweede alleen voor thuisbezorging (74%), en voor andere opties zoals Click and Collect (21%).

    Met name van degenen die bezorgkluizen hebben gebruikt, rangschikte meer dan de helft ze als hun eerste of tweede keuze in bezorgopties, en bijna driekwart (71,7%) in hun top drie.

    Hoewel gemak de sleutel is, wordt consumentengedrag ook gedreven door toenemende bezorgdheid over duurzaamheid.

    Door zendingen te consolideren en de behoefte aan meerdere bezorgpogingen tot een minimum te beperken, komen kluisjes overeen met de groeiende voorkeuren van de consument en de overgrote meerderheid (84,2%) van de shoppers is van mening dat ze een groenere oplossing bieden.

    Het gebruik van lockers komt vooral voor bij jongere, welvarende en frequentere online shoppers, kenmerken die bijzonder aantrekkelijk zijn voor retailers. Inderdaad, van degenen die kluisjes als hun eerste keuze rangschikken, is 74% jonger dan 45 jaar (Gen Z en Millennials).

    Ze zijn ook rijker, met 31% van de lockergebruikers heeft een inkomen van meer dan £ 50k en 39% winkelt een keer per week of meer en winkelt vaker online dan degenen die thuisbezorging als hun favoriete optie beschikken.

    De studie benadrukte ook dat het bereik en het aantal bezorgopties ook van cruciaal belang is, vooral voor jongere consumenten. Inderdaad, 90% van de Gen Z's en Millennial consumenten vindt dat het belangrijk voor hen is om een reeks bezorgopties te hebben.

    In feite heeft 52% van de consumenten online manden verlaten als niet aan hun bezorgbehoeften werd voldaan.

    De tweede belangrijkste reden, zoals vermeld door nog een derde van de shoppers uit deze cohorten, was de kosten (33,3%); wat aangeeft dat ze opties nodig hebben om de leveringsmodus en -snelheid te wijzigen om geld te besparen.

    Ten slotte werd flexibiliteit om op verschillende locaties te leveren door een op de vier als het belangrijkst beschouwd. Ter vergelijking: 48,5% van de consumenten ouder dan 65 jaar vindt dat het onbelangrijk is om een breed scala aan bezorgopties aangeboden te krijgen.

    Peter Blackburn, International Commercial Director, InPost, zegt: "De trend voor leveringen aan huis blijft alleen maar groeien en InPost is er trots op een revolutie teweeg te brengen in het bezorgtraject voor klanten in het VK en daarbuiten."

    "Kostenbesparend, veilig, milieuvriendelijk en handig, onze oplossing resoneert duidelijk met de consument en retailer van vandaag en we hopen deze reis samen voort te zetten."

    Richard Lim, CEO, Retail Economics, zegt: "Het retaillandschap evolueert snel en bezorgkluizen worden een integraal onderdeel van de evolutie ervan. Deze voortdurende overgang weerspiegelt ontwikkelingen in technologie, operationele mogelijkheden en verschuivingen in consumentengedrag.”

    "Nu de budgetten van huishoudens onder druk staan, willen shoppers onnodige kosten vermijden die gepaard gaan met online aankopen, zoals bezorg- en retourkosten."

    "Dit vormt een uitdaging voor retailers die al worstelen met margedruk en stijgende bedrijfskosten, waardoor kluisjes steeds meer bekendheid hebben als een effectieve oplossing."
  11. GeduldGeduld 7 mei 2024 19:54
    Een nieuw jaar van meteorische groei voor de logisticus die gespecialiseerd is in last-mile-bezorging.

    De in Amsterdam genoteerde Poolse groep staat in Frankrijk vooral bekend als eigenaar van Mondial Relay, dat het in 2021 voor iets meer dan een half miljard euro heeft overgenomen. Met deze overname werd de zeshoek de tweede markt van InPost.

    InPost is actief in Polen en negen West-Europese landen, maar maakt 60% van de omzet en 90% van de bedrijfswinst op de binnenlandse markt. Dankzij het territoriale netwerk en de samenwerking met alle grote namen in de e-commerce is hij er gewoonweg niet te missen.

    Elders is er veel concurrentie, zoals die van La Poste in Frankrijk en Amazon in het Verenigd Koninkrijk. Als gevolg hiervan blijven de transacties in andere landen in Europa over het algemeen in het rood, hoewel de verliezen tussen 2022 en 2023 met een derde zijn afgenomen.

    Van bovenaf gezien is de reis van de groep indrukwekkend. In 2014 realiseerde hij een omzet van 150 miljoen euro, tegenover een omzet van 2,3 miljard euro in 2023. In 2018 was de beursgang de grootste beursgang van het jaar op het Oude Continent.

    Sindsdien heeft het een zeer comfortabel geconsolideerde winstgevendheidsniveau bereikt, met een goede cashflowdynamiek. Het is dus nog niet de test in West-Europa om te zetten. Het succes van dit bedrijf bepaalt het lot van een investering in InPost.

    Als ze hun vertrouwensstemming niet hebben ingetrokken, geven beleggers de voorkeur aan een zekere voorzichtigheidshouding, omdat InPost wordt gewaardeerd op minder dan twintig keer het verwachte nettoresultaat over twee jaar en minder dan tien keer het verwachte bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen (EBITDA).

    Voor de goede orde, Mondial Relay had zijn EBITDA voor x9 gekocht. InPost heeft echter een omzet die vijf keer zo hoog is en een EBITDA-marge die bijna drie keer zo hoog is als die van Mondial Relay op dat moment.

    De diversificatie van de activiteiten buiten Polen vermindert ook geleidelijk het wisselkoersrisico tussen de euro en de zloty. Liefhebbers van snelgroeiende bedrijven zouden de zaak dus goed op de voet kunnen volgen.

    Ze nemen in ieder geval weinig risico's door een aanhoudende groei van e-commerce en de zogenaamde 'last-mile'-logistiekactiviteiten te voorspellen.

    Delen

    Odile Dubois

    Schrijver
5.104 Posts
Pagina: «« 1 ... 248 249 250 251 252 ... 256 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.