Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,010   -0,135   (-0,95%) Dagrange 13,775 - 14,315 1.392.848   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2024

44.564 Posts
Pagina: «« 1 ... 553 554 555 556 557 ... 2229 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Leon57 9 april 2024 16:34
    [quote alias=Goedekans id=15250152 date=202404091142]
    [...]

    Met het verhaal ben ik het gedeeltelijk eens.
    Van Grubhub moet zo snel als mogelijk afscheid worden genomen.
    Het marktaandeel van Grubhub daalt en blijft dalen.
    Tegen DD en Ubereats is JET in de USA niet opgewassen.
    Tevens afscheid nemen van Au/NZ
    Zuid Europa nog even aankijken en anders ook verkopen.
    Pas dan kan de koers substantieel omhoog.
    [/quote

    Marktaandeel is niet relevant. Gaat om GTV / aantal transacties. Als GTV/trans stijgt mag marktaandeel dalen als totale kosten ook dalen
  2. forum rang 4 Dicall69 9 april 2024 16:40
    quote:

    Darth Trader schreef op 9 april 2024 16:20:

    [...]

    Achter welk net wordt er precies gevist dan? Er komt een eenmalige stijging en daarna stagneert de boel?

    Overigens zijn er hier ook genoeg mensen 'negatief' lees sceptisch aanwezig die gewoon een long positie bezitten hoor. Waarschijnlijk wel iets langer dan jij, vandaar de scepsis.
    Het zijn achterhaalde en ongefundeerde uitlatingen, sowieso degene die al langer een positie zouden hebben zouden de verbeteringen bij JET moeten toejuichen die zullen hier zeker niet doemscenario's schetsen en constant alles bagatelliseren.
    Als JET duidelijk betere nettoresultaten in combinatie met een goede outlook gaan presenteren aan er zeker grote(re) en zelfs institutionele partijen in het aandeel komen.
    In de afgelopen jaren is er een heel ander soort gokkers/ speculanten op de indexen verschenen die aandelen naar ongekende hoogte manoeuvreren, terwijl de resultaten op niets gebaseerd waren dan alleen op toekomstige inkomsten die achteraf nooit haalbaar te zijn geweest, hoe bezopen of ongeïnformeerd moet je zijn geweest om niet alleen JET, maar ook heel wat andere aandelen op veel te hoge koers te kopen, terwijl ze enorme verliezen behaalden, maar nu er een turnaround lijkt aan te dienen en waarschijnlijk nu nettowinst gaat behalen wil men alles negatief weerspiegelen, omgedraaide wereld lijkt mij, kijken hoe lang short en hedge hier nog in het aandeel blijven, want een enkele (of meer) standvastige partij kan de koers in een mum van tijd naar een heel ander niveau tillen.
  3. forum rang 4 Dicall69 9 april 2024 16:46
    quote:

    Bossie89 schreef op 9 april 2024 16:38:

    Elke keer is er hoop met JET maar het is Just Een Teleurstelling elke keer. De koers gaat helemaal nergens heen tot dat Jitse weg gaat of het bedrijf door een capabel iemand laat aansturen.
    Jitse hoeft mij zeker niet weg zeker JET nu duidelijk de juiste weg is ingeslagen, negatief zijn bij alles dat verbeterd kan ik mij hoe dan ook niet in vinden, maarja als je zonder na te denken een aandeel rond de € 100,- koopt en de koers op termijn onder de € 15,- noteert, zou ik eerder eens gaan denken wat jezelf verkeert hebt gedaan, realisme is bij velen heel ver zoek.
  4. forum rang 6 Goedekans 9 april 2024 16:50
    quote:

    Dicall69 schreef op 9 april 2024 16:40:

    [...]

    Het zijn achterhaalde en ongefundeerde uitlatingen, sowieso degene die al langer een positie zouden hebben zouden de verbeteringen bij JET moeten toejuichen die zullen hier zeker niet doemscenario's schetsen en constant alles bagatelliseren.
    Als JET duidelijk betere nettoresultaten in combinatie met een goede outlook gaan presenteren aan er zeker grote(re) en zelfs institutionele partijen in het aandeel komen.
    In de afgelopen jaren is er een heel ander soort gokkers/ speculanten op de indexen verschenen die aandelen naar ongekende hoogte manoeuvreren, terwijl de resultaten op niets gebaseerd waren dan alleen op toekomstige inkomsten die achteraf nooit haalbaar te zijn geweest, hoe bezopen of ongeïnformeerd moet je zijn geweest om niet alleen JET, maar ook heel wat andere aandelen op veel te hoge koers te kopen, terwijl ze enorme verliezen behaalden, maar nu er een turnaround lijkt aan te dienen en waarschijnlijk nu nettowinst gaat behalen wil men alles negatief weerspiegelen, omgedraaide wereld lijkt mij, kijken hoe lang short en hedge hier nog in het aandeel blijven, want een enkele (of meer) standvastige partij kan de koers in een mum van tijd naar een heel ander niveau tillen.
    De verbeteringen bij JET leveren
    geen hogere koers op en daar gaat
    het uiteindelijk toch om.
    Er zit dus fundamenteel iets niet goed.
  5. Bossie89 9 april 2024 16:55
    quote:

    Dicall69 schreef op 9 april 2024 16:46:

    [...]

    Jitse hoeft mij zeker niet weg zeker JET nu duidelijk de juiste weg is ingeslagen, negatief zijn bij alles dat verbeterd kan ik mij hoe dan ook niet in vinden, maarja als je zonder na te denken een aandeel rond de € 100,- koopt en de koers op termijn onder de € 15,- noteert, zou ik eerder eens gaan denken wat jezelf verkeert hebt gedaan, realisme is bij velen heel ver zoek.
    GAK 15,50, je bent denk nieuw hier. Succes komende jaren!
  6. Jannie2 9 april 2024 17:02
    quote:

    Henkie 1960 schreef op 9 april 2024 16:56:

    Deze week kunnen alleen morgen ( meevallende inflatiecijfers,Donderdag de ECB en mogelijk vrijdag het interview en Dher ) de Jet koers omhoog brengen.Jet zelf doet niks.
    Het interview zal weinig nieuws brengen. Anders hadden ze dat wel in een persbericht gebracht. Lijkt mij.
  7. forum rang 7 Gotcha70 9 april 2024 17:03
    quote:

    Leon57 schreef op 9 april 2024 16:34:

    [quote alias=Goedekans id=15250152 date=202404091142]
    [...]

    Met het verhaal ben ik het gedeeltelijk eens.
    Van Grubhub moet zo snel als mogelijk afscheid worden genomen.
    Het marktaandeel van Grubhub daalt en blijft dalen.
    Tegen DD en Ubereats is JET in de USA niet opgewassen.
    Tevens afscheid nemen van Au/NZ
    Zuid Europa nog even aankijken en anders ook verkopen.
    Pas dan kan de koers substantieel omhoog.
    [/quote

    Marktaandeel is niet relevant. Gaat om GTV / aantal transacties. Als GTV/trans stijgt mag marktaandeel dalen als totale kosten ook dalen
    de meeste beleggers zien dat toch anders. Die willen groei zien.
  8. forum rang 4 Dicall69 9 april 2024 17:04
    quote:

    Goedekans schreef op 9 april 2024 16:50:

    [...]

    De verbeteringen bij JET leveren
    geen hogere koers op en daar gaat
    het uiteindelijk toch om.
    Er zit dus fundamenteel iets niet goed.
    Wat is er fundamenteel dan niet goed, want dergelijke postings raken kant nog wal de koers wordt in bedwang gehouden door de verhouding van vrij verhandelbare aandelen en aandelen die partijen hedgen of shorten, gezien het aandeel in verhouding, historisch laag staat, weet men toch dat alleen hedgefunds of short partijen baat hebben bij een lagere koers, beleggers die het aandeel duidelijk hoger hebben gekocht in het verleden willen altijd een oplopende/ herstellende koers zien, dus wie houdt een koers in bedwang ?
    Bij SBM werd de koers ook een hele tijd in bedwang gehouden, maar ook daar konden hedgefunds het op termijn niet vasthouden, men ventileerde toen ook overal dat men vooral niet meer moest beleggen in aandelen die gerelateerd zijn aan fossiel brandstoffen, dus ook gewoon onrust en paniek veroorzaken in een sector die nog tientallen jaren noodzakelijk is, maarja het alom bekende kudde en paniekgedrag werkt altijd als men het goed en massaal weet te verpakken.
  9. forum rang 7 Gotcha70 9 april 2024 17:07
    quote:

    Bossie89 schreef op 9 april 2024 16:38:

    Elke keer is er hoop met JET maar het is Just Een Teleurstelling elke keer. De koers gaat helemaal nergens heen tot dat Jitse weg gaat of het bedrijf door een capabel iemand laat aansturen.
    dat komt omdat men onrealistische voorspellingen doet. Het aandeel veert een beetje op (2% stelt niets voor) en direct reacties van "is er nieuws", "gaan we 1 euro hoger eindigen". Ook zeggen dat de koers deze maand nog op 20+ komt is totaal onrealistisch.
  10. forum rang 4 Dicall69 9 april 2024 17:21
    quote:

    Gotcha70 schreef op 9 april 2024 17:07:

    [...]

    dat komt omdat men onrealistische voorspellingen doet. Het aandeel veert een beetje op (2% stelt niets voor) en direct reacties van "is er nieuws", "gaan we 1 euro hoger eindigen". Ook zeggen dat de koers deze maand nog op 20+ komt is totaal onrealistisch.
    Wat realistisch is zal op 17 april te zien zijn en wat ik al meerdere malen aangaf als JET een mooi nettoresultaat laat zien met een gedegen outlook zijn we zo verlost van alles wat negatief is in JET, want vooral Grubhub wordt dan een enorme booster voor het aandeel.
  11. forum rang 7 Steef89 9 april 2024 17:22
    quote:

    Dicall69 schreef op 9 april 2024 17:21:

    [...]

    Wat realistisch is zal op 17 april te zien zijn en wat ik al meerdere malen aangaf als JET een mooi nettoresultaat laat zien met een gedegen outlook zijn we zo verlost van alles wat negatief is in JET, want vooral Grubhub wordt dan een enorme booster voor het aandeel.
    Over welk nettoresultaat heb je het eigenlijk?
  12. Dagobertje 9 april 2024 17:26
    quote:

    Gotcha70 schreef op 9 april 2024 17:07:

    [...]

    dat komt omdat men onrealistische voorspellingen doet. Het aandeel veert een beetje op (2% stelt niets voor) en direct reacties van "is er nieuws", "gaan we 1 euro hoger eindigen". Ook zeggen dat de koers deze maand nog op 20+ komt is totaal onrealistisch.
    Bij JET valt weinig te voorspellen realistisch of niet. Eind oktober stond het op zijn laagste punt 10,57 en amper een maand later raakte het weer de 15 aan. Op welk nieuws eigenlijk? Wie zegt mij dat de koers dan niet van 15 naar de 20 kan of van 15 naar 10. Valt weinig zinnigs over te zeggen. Zolang we in deze zijwaartse trend zitten kies ik liever voor een rendementscertificaat.
  13. forum rang 4 Dicall69 9 april 2024 17:34
    quote:

    Steef89 schreef op 9 april 2024 17:22:

    [...]

    Over welk nettoresultaat heb je het eigenlijk?
    Misschien dat onderstaand licht in het donker geeft :

    WAARDERINGSANALYSE
    Met bovenstaande gegevens kunnen we een koersdoel berekenen. Hierbij ga ik ervan uit dat NE en UK/I in het midden van de bandbreedte hun GTV laten groeien met 4% in 2024. Hiermee kom je uit op een GTV voor NE van €8.012 miljoen (€7.704 x 1,04). Voor UK/I zou dit uitkomen op €6.880 miljoen. Met een AEBITDA marge van 5% kom je voor NE uit op een AEBITDA van €400 miljoen en voor UK/I uit op €344 miljoen AEBITDA.

    Een EV/AEBITDA multiple van 8.0 voor NE geeft deze kernmarkt een waarde van €3,2 miljard. Voor UK/I kom je met een EV/AEBTIDA van 8.0 uit op een waarde van €2,75 miljard. Gezamenlijk vormt dit een totale waarde van €5,95 miljard.

    Trek je hier de netto schuldpositie van €378 miljoen van af, dan levert dit een geïmpliceerde beurswaarde op van ca. €5,57 miljard.

    Dit is inclusief de schulden, maar nog exclusief Grubhub (Verenigde Staten), Skip The Dishes (Canada) en Menulog (Australië en Nieuw-Zeeland) en de overige Zuid-Europese markten. Stel dat je voor dit alles een netto prijs kunt vergaren van €600 miljoen (hetgeen ik conservatief acht), dan kom je uit op een totale geïmpliceerde beurswaarde van €6.170 miljoen.

    Op basis van de 219,966,059 issued shares op 31 december 2023, komt hiermee de waarde per aandeel uit op €28,05. In dit scenario zou je een bedrijf hebben met een netto kaspositie van ca. €222 miljoen (€600 miljoen heft de €378 miljoen netto schuldpositie op) en twee kernmarkten die draaien op een EV/AEBITDA-ratio van 8.0.

    Op dit moment, met een AEBITDA outlook van €450 miljoen voor 2024, en een market cap van €3.147 miljoen (d.d. 28-02-2024) en een netto schuldpositie van geraamd €378 miljoen, zit je op een EV/AEBITDA-ratio van 7.8 voor de Group als totaal. Poef je NA en SEANZ weg voor €600 miljoen netto cash, dan noteren NE + UK/I op een EV/AEBITDA van slechts 3.93 (op basis van 5% AEBITDA / GTV).

    Mijns inziens kunnen deze twee kernmarkten op een EV/AEBITDA traden van 8.0 zonder de ballast van NA/SEANZ op hun schouders. Hier hoort m.i. een koers van €28,05 bij, ofwel een upside van 90,2% op de huidige koers ad €14,75.
  14. forum rang 7 Steef89 9 april 2024 17:38
    quote:

    Dicall69 schreef op 9 april 2024 17:34:

    [...]

    Misschien dat onderstaand licht in het donker geeft :

    WAARDERINGSANALYSE
    Met bovenstaande gegevens kunnen we een koersdoel berekenen. Hierbij ga ik ervan uit dat NE en UK/I in het midden van de bandbreedte hun GTV laten groeien met 4% in 2024. Hiermee kom je uit op een GTV voor NE van €8.012 miljoen (€7.704 x 1,04). Voor UK/I zou dit uitkomen op €6.880 miljoen. Met een AEBITDA marge van 5% kom je voor NE uit op een AEBITDA van €400 miljoen en voor UK/I uit op €344 miljoen AEBITDA.

    Een EV/AEBITDA multiple van 8.0 voor NE geeft deze kernmarkt een waarde van €3,2 miljard. Voor UK/I kom je met een EV/AEBTIDA van 8.0 uit op een waarde van €2,75 miljard. Gezamenlijk vormt dit een totale waarde van €5,95 miljard.

    Trek je hier de netto schuldpositie van €378 miljoen van af, dan levert dit een geïmpliceerde beurswaarde op van ca. €5,57 miljard.

    Dit is inclusief de schulden, maar nog exclusief Grubhub (Verenigde Staten), Skip The Dishes (Canada) en Menulog (Australië en Nieuw-Zeeland) en de overige Zuid-Europese markten. Stel dat je voor dit alles een netto prijs kunt vergaren van €600 miljoen (hetgeen ik conservatief acht), dan kom je uit op een totale geïmpliceerde beurswaarde van €6.170 miljoen.

    Op basis van de 219,966,059 issued shares op 31 december 2023, komt hiermee de waarde per aandeel uit op €28,05. In dit scenario zou je een bedrijf hebben met een netto kaspositie van ca. €222 miljoen (€600 miljoen heft de €378 miljoen netto schuldpositie op) en twee kernmarkten die draaien op een EV/AEBITDA-ratio van 8.0.

    Op dit moment, met een AEBITDA outlook van €450 miljoen voor 2024, en een market cap van €3.147 miljoen (d.d. 28-02-2024) en een netto schuldpositie van geraamd €378 miljoen, zit je op een EV/AEBITDA-ratio van 7.8 voor de Group als totaal. Poef je NA en SEANZ weg voor €600 miljoen netto cash, dan noteren NE + UK/I op een EV/AEBITDA van slechts 3.93 (op basis van 5% AEBITDA / GTV).

    Mijns inziens kunnen deze twee kernmarkten op een EV/AEBITDA traden van 8.0 zonder de ballast van NA/SEANZ op hun schouders. Hier hoort m.i. een koers van €28,05 bij, ofwel een upside van 90,2% op de huidige koers ad €14,75.
    Nee, eigenlijk niet.

    Want je schrijft continue nettoresultaat, ik vraag mij af wat je daarmee bedoeld.
  15. forum rang 7 Gotcha70 9 april 2024 17:39
    quote:

    Dicall69 schreef op 9 april 2024 17:34:

    [...]

    Misschien dat onderstaand licht in het donker geeft :

    WAARDERINGSANALYSE
    Met bovenstaande gegevens kunnen we een koersdoel berekenen. Hierbij ga ik ervan uit dat NE en UK/I in het midden van de bandbreedte hun GTV laten groeien met 4% in 2024. Hiermee kom je uit op een GTV voor NE van €8.012 miljoen (€7.704 x 1,04). Voor UK/I zou dit uitkomen op €6.880 miljoen. Met een AEBITDA marge van 5% kom je voor NE uit op een AEBITDA van €400 miljoen en voor UK/I uit op €344 miljoen AEBITDA.

    Een EV/AEBITDA multiple van 8.0 voor NE geeft deze kernmarkt een waarde van €3,2 miljard. Voor UK/I kom je met een EV/AEBTIDA van 8.0 uit op een waarde van €2,75 miljard. Gezamenlijk vormt dit een totale waarde van €5,95 miljard.

    Trek je hier de netto schuldpositie van €378 miljoen van af, dan levert dit een geïmpliceerde beurswaarde op van ca. €5,57 miljard.

    Dit is inclusief de schulden, maar nog exclusief Grubhub (Verenigde Staten), Skip The Dishes (Canada) en Menulog (Australië en Nieuw-Zeeland) en de overige Zuid-Europese markten. Stel dat je voor dit alles een netto prijs kunt vergaren van €600 miljoen (hetgeen ik conservatief acht), dan kom je uit op een totale geïmpliceerde beurswaarde van €6.170 miljoen.

    Op basis van de 219,966,059 issued shares op 31 december 2023, komt hiermee de waarde per aandeel uit op €28,05. In dit scenario zou je een bedrijf hebben met een netto kaspositie van ca. €222 miljoen (€600 miljoen heft de €378 miljoen netto schuldpositie op) en twee kernmarkten die draaien op een EV/AEBITDA-ratio van 8.0.

    Op dit moment, met een AEBITDA outlook van €450 miljoen voor 2024, en een market cap van €3.147 miljoen (d.d. 28-02-2024) en een netto schuldpositie van geraamd €378 miljoen, zit je op een EV/AEBITDA-ratio van 7.8 voor de Group als totaal. Poef je NA en SEANZ weg voor €600 miljoen netto cash, dan noteren NE + UK/I op een EV/AEBITDA van slechts 3.93 (op basis van 5% AEBITDA / GTV).

    Mijns inziens kunnen deze twee kernmarkten op een EV/AEBITDA traden van 8.0 zonder de ballast van NA/SEANZ op hun schouders. Hier hoort m.i. een koers van €28,05 bij, ofwel een upside van 90,2% op de huidige koers ad €14,75.
    Maar één spelbreker. NA en SEANZ zijn niet weg.
  16. forum rang 7 Gotcha70 9 april 2024 17:42
    quote:

    Dagobertje schreef op 9 april 2024 17:26:

    [...]

    Bij JET valt weinig te voorspellen realistisch of niet. Eind oktober stond het op zijn laagste punt 10,57 en amper een maand later raakte het weer de 15 aan. Op welk nieuws eigenlijk? Wie zegt mij dat de koers dan niet van 15 naar de 20 kan of van 15 naar 10. Valt weinig zinnigs over te zeggen. Zolang we in deze zijwaartse trend zitten kies ik liever voor een rendementscertificaat.
    het sentiment van het moment. DHER is ook op korte tijd van 16 naar 32+ gegaan en dat 100% in de plus en geen 50% zoals bij JET.
44.564 Posts
Pagina: «« 1 ... 553 554 555 556 557 ... 2229 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.