Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,001   -0,012   (-1,18%) Dagrange 0,998 - 1,017 2.206.173   Gem. (3M) 1,4M

PostNL maart 2024

449 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Op en Neer 16 maart 2024 16:34
    quote:

    wins schreef op 16 maart 2024 16:11:

    Post heeft meerwaarde voor PostNL, anders hadden ze Sandd ook niet overgenomen.
    PostNL had Sandd dood moeten laten bloeien. De banken hadden de leningen moeten afschrijven. Dan ben je zakelijk bezig. Nu zelf de schulden opnemen en nauwelijks meer inkomsten generen. Er moet zakelijk gedacht worden, niet sociaal!
  2. forum rang 6 Op en Neer 16 maart 2024 16:50
    quote:

    wins schreef op 16 maart 2024 16:46:

    Volgens de analyse van Barclays is koersdoel max. 1.10eur, dan staat PostNL er nog positief bij op 1.205eur.
    PostNL gaat met dit management en toezichthouders op eigen kracht naar nul. PostNL had niet naar de beurs gebracht moeten worden, omdat ze er niet rijp voor zijn.
  3. forum rang 5 JvH 16 maart 2024 16:57
    quote:

    Trader Stef schreef op 16 maart 2024 14:02:

    [...]
    Precies wat moet gebeuren!
    Brieven verder onder staatsverantwoordelijkheid en pakketten naar IDS (GLS Benelux).
    Huidige aandeelhouders worden bedankt voor hun vertrouwen cq moeite en vriendelijk verzocht hun aandelen aan te bieden tussen € 3 - 3,5.
    Dat stuk in de Financiële Telegraaf is wellicht de trigger voor jouw voorspelling van 2 euro dit jaar nog.
  4. forum rang 6 Lector 16 maart 2024 21:02
    quote:

    hejobo schreef op 16 maart 2024 17:01:

    Ben bij verschillende fondsen langsgeweest maar heb nog nooit een correcte koersvoorspelling van Barclays gezien.
    In mijn ogen zijn het een stelletje onbenullen net zoals de meeste analisten.
    Als het kalf verdronken is komt men met een koersdoel.
    Spijker op z’n kop wat je zegt!
    Analisten zijn zelfbenoemde “kenners”, in de praktijk zitten ze er mijlenver naast of geven ze een koersdoel af precies ter waarde van de koers die dag. Het is een beetje als bij een rood stoplicht voorspellen dat die straks groen wordt, zonder “straks” te definiëren en dan te bedenken dat er mensen zijn die naar die gasten luisteren of zelfs betalen voor hun analyses.
  5. Premiejager 17 maart 2024 09:09
    quote:

    Hernia schreef op 16 maart 2024 09:12:

    [...]
    ING, Shell, KLM en PostNL zijn allemaal ex staatsbedrijven. Ideaal voor bijbaantjes van ex politici. Zo werd Camiel Eurlings bestuurder van KLM en er zijn nog veel andere voorbeelden. De bedrijven worden er meestal veel slechter van. Het zijn over het algemeen geen goede bestuurders. Beter is iemand uit het bedrijfsleven te selecteren. De politici krijgen de voorkeur bij de ex staatsbedrijven, omdat het vriendennetwerk het belangrijkste is. De verwevenheid PostNL en ING is ook zoiets. Verhagen is ook commissaris van ING. De overname van Sandd is heel slecht voor de aandeelhouders van PostNL geweest. PostNL heeft de schulden overgenomen, terwijl de extra omzet niet rendeert. Nu zit PostNL met een relatief hoge schuld.
    Ook niet ex-staatsbedrijven hebben er graag een politicus bij. Zo riep Renewi recent een nieuwe bestuursfunctie in het leven om oud minister BrunoBruins een baan te kunnen geven.

    www.renewi.com/nl-nl/over-renewi/onze...

    Accell gaat het met Jorritsma proberen. Maar die heeft tenminste nog een ondernemersachtergrond in de familie.
  6. forum rang 4 Filasoft 17 maart 2024 10:09
    quote:

    The wolf of Duck Street schreef op 17 maart 2024 08:17:

    Kan iemand de column uit de Telegraaf van Jaap van Duijn hier plaatsen? Bij voorbaat dank
    Column: moét onze PostNL wel een privaat bedrijf zijn?
    author avatar
    JAAP VAN DUIJN
    Aangepast: Gisteren, 14:31Gisteren, 14:30in FINANCIEEL

    Jarenlang was ik geabonneerd op een Britse krant. De krant was uitstekend – de beste in zijn soort – maar de bezorging door PostNL werd steeds belabberder. De krant van vrijdag kwam vaak pas op woensdag en tijdens de feestdagen werd er een week lang helemaal geen krant bezorgd, waarna er drie tegelijk in de bus vielen. Dus heb ik de krant maar opgezegd.

    Een digitaal abonnement is stukken goedkoper en de vrijdagkrant lees je dan ook op vrijdag. Goed voor mij, maar voor PostNL een klant minder en dus minder inkomsten.

    Postbezorging
    Geleidelijk aan is de postbezorging in Nederland steeds slechter geworden. PostNL staat model voor wat er in het neoliberale tijdperk met zijn onvoorwaardelijk geloof in marktwerking allemaal kon gebeuren. Decennialang een keurig en betrouwbaar overheidsbedrijf, moest de PTT in 1989 eerst privatiseren om als KPN verder door het leven te gaan. Een paar jaar na de beursgang van 1994 moesten telecom en post uiteraard worden gesplitst, want de huidige generatie beleggers houdt nu eenmaal niet van conglomeraten. Dus kregen we naast KPN ook TNT, wat in 2011 PostNL werd.

    Krimpende markt
    De marktwerking vereiste dat PostNL mocht proberen elders postbedrijven over te nemen en dat het op de eigen thuismarkt concurrentie (o.a. van Sandd) moest toestaan. Het werd allemaal niets. PostNL mocht Sandd in 2021 overnemen, want op een krimpende markt waren twee aanbieders echt teveel van het goede. Technologische ontwikkelingen (e-mail, sociale media als WhatsApp) deden het klassieke briefverkeer steeds verder slinken.

    Nu is PostNL terug bij af. Als het, onder welke naam dan ook, nog steeds een staatsbedrijf was geweest, had iedereen dat prima gevonden. Als marktonderneming met een beursnotering is het een heel slechte belegging gebleken. In februari 2007 kostte het aandeel nog €14,50, nu staat de koers 92% lager. We gaan de dag nog beleven dat een postzegel (nu €1,09) even duur is als een aandeel van het postbedrijf (nu €1,22). De prijs van het laatste daalt voortdurend, het brieventarief stijgt voortdurend. Eens gaan de prijzen elkaar kruisen. De gemiddelde inflatie sinds 2000 bedraagt 2,2%, maar de postzegelinflatie is met 4,7% meer dan het dubbele.

    Prijselasticiteit
    Op de economenschool leerden we dat er zoiets is als prijselasticiteit. Het is de mate waarin de vraag reageert op een prijsverandering. Wordt brieven versturen duurder? Dan worden er minder brieven verzonden. Bij PostNL hebben ze die prijselasticiteit vast wel eens uitgerekend.

    Moet ons postbedrijf wel een private onderneming zijn? Bijna anderhalve eeuw was het dat niet. Briefverkeer heeft een sociale functie en de postbode was een spil in dat sociale verkeer. Wegen hebben ook een sociale functie, waarbij we ons niet afvragen of een weg, ergens in het buitengebied, wel druk bereden wordt. Hij wordt toch door de overheid onderhouden. Het zou dus helemaal niet zo gek zijn als PostNL gewoon weer een staatsbedrijf werd.
  7. Jadadde 17 maart 2024 10:59
    Barclays is eerder een platform waar professionele shorters tegen betaling (vergoeding) hun koersmisleiding kunnen botvieren. Buiten de beurs zou zo handelen unaniem afgekeurd worden. Maar bij geld en de beurs is, in het voordeel van de banken en consoorten, in naam van de winst, alles toegestaan. Het is de wereld waar we tegenwoordig in leven. Onze zo genaamde democratie. Die wordt jammer genoeg verkracht door de goeroes van het geld. Tijdens de corona crisis werd het shorten verboden. Een gezonde regelmaat van de beurs werd opnieuw ontdekt. Het poetin van de gelobbyde macht werd kort gesloten. De analisten konden zonder druk van hogerhand hun werk doen. Jammer is terug verlangen naar deze tijd uit de boze. We zullen met deze geldwolven moeten verder doen.
  8. Boel 17 maart 2024 12:04
    quote:

    Filasoft schreef op 17 maart 2024 10:09:

    [...]

    Column: moét onze PostNL wel een privaat bedrijf zijn?
    author avatar
    JAAP VAN DUIJN
    Aangepast: Gisteren, 14:31Gisteren, 14:30in FINANCIEEL
    Wat een slecht artikel. Postbezorging wordt minder doordat de wereld is veranderd. Elk ander symptoom is hiervan afgeleid.
    Zijn papieren krant had niet meer goedkoop geleverd kunnen worden door staatsbedrijf postnl of welk ander partij ook. De rest is bla bla.

    Terug naar het aandeel: hopelijk weet postnl met een - nog in te zetten- veranderde strategie in te spelen op de veranderde wereld. Dat was een staatsbedrijf zeker niet gelukt.

    - geautomatiseerde verzorging
    - consolidatie
    etc.
449 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.