Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,044   +0,034   (+3,37%) Dagrange 1,010 - 1,052 1.336.642   Gem. (3M) 1,5M

PostNL maart 2024

449 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Ben 15 maart 2024 12:10
    Kijken of ze nog onder de 1.20 weten te komen voor de berekening van het aantal nieuwe aandelen dat je voor het dividend krijgt.
    Meestal toch gemiddelde van de koers van de laatste 4 handelsdagen?

    Ach, over de beurs praten is weer eens wat anders dan over het management; ook wel belangrijk, maar, wat er met de koers van PostNL gebeurt heeft DAAR verbluffend weinig mee te maken.... :)
  2. forum rang 6 sportliefhebber 15 maart 2024 12:16
    quote:

    Ben schreef op 15 maart 2024 12:10:

    Kijken of ze nog onder de 1.20 weten te komen voor de berekening van het aantal nieuwe aandelen dat je voor het dividend krijgt.
    Meestal toch gemiddelde van de koers van de laatste 4 handelsdagen?

    Ach, over de beurs praten is weer eens wat anders dan over het management; ook wel belangrijk, maar, wat er met de koers van PostNL gebeurt heeft DAAR verbluffend weinig meet te maken.... :)
    nou.....
    De koers geeft helaas weer wat voor een puinhoop ze er aan de top van PostNL van hebben gemaakt.
    En met hen op de eerste plaats de RvT
    Voorlopig kunnen we van de politiek ook niets verwachten. Voor er een nieuw kabinet is zijn we maanden verder.
  3. kwast-c 15 maart 2024 12:17
    quote:

    Ben schreef op 15 maart 2024 12:10:

    Kijken of ze nog onder de 1.20 weten te komen voor de berekening van het aantal nieuwe aandelen dat je voor het dividend krijgt.
    Meestal toch gemiddelde van de koers van de laatste 4 handelsdagen?

    Daar hoefde je dus ( helaas ) geen 5 minuten voor te wachten. ( heeft de 1,197 al geraakt )
  4. Boel 15 maart 2024 12:29
    quote:

    Ben schreef op 15 maart 2024 12:24:

    Grappig, werkelijk bijna niemand hier is bezig met wat men op de beurs uitvreet....
    Men blijft maar ouwehoeren over het management en de politiek.
    Ook als er geen nieuws is....
    Tja, als de beurs te ingewikkeld is....
    Volgens mij deed ik een poging, inhoudelijk obv ontwikkelingen.

    Kun jij het nog aanvullen?
  5. Boel 15 maart 2024 12:34
    Nog een keer, aangevuld

    er zijn best wel wat zaken die tot koerswinst kunnen leiden:

    1. consolidatie/samenwerking zonder postwet
    2. overname met postwet
    3. minder postdagen
    4. sanering
    5. minimumloonsverhoging vervalt
    6. wijziging mgt

    Zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd (graag alleen inhoudelijke antwoorden aub)
  6. Boir 15 maart 2024 12:44
    Alleen laten zien dat er echt winst gemaakt kan worden op Pakketjes kan tot koerswinst leiden. Mail en alle herinneringen aan Mail leiden tot een hogere negatieve waarde van Mail. Hoe meer berichten over hoe Mail winstgevend gehouden kan worden hoe lager de koers, zolang er op pakjes hooguit enkele centen verdient worden.
  7. forum rang 6 sportliefhebber 15 maart 2024 12:47
    quote:

    Ben schreef op 15 maart 2024 12:24:

    Grappig, werkelijk bijna niemand hier is bezig met wat men op de beurs uitvreet....
    Men blijft maar ouwehoeren over het management en de politiek.
    Ook als er geen nieuws is....
    Tja, als de beurs te ingewikkeld is....
    Ik ken geen fonds buiten PostNL, waar de koers in korte tijd zo is gekelderd.
    Voor jou is de beurs blijkbaar niet ingewikkeld en ga je , niet ingewikkeld, mee in de neergang van de koers PostNL
  8. forum rang 8 aextracker 15 maart 2024 13:05
    quote:

    Boel schreef op 15 maart 2024 12:18:

    er zijn 4 zaken die tot koerswinst kunnen leiden:

    1. consolidatie/samenwerking zonder postwet
    2. overname met postwet
    3. minder postdagen
    4. sanering
    5. minimumloonsverhoging vervalt
    6....

    Zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd (graag alleen inhoudelijke antwoorden aub)
    - pakket- & post tarieven significant verhogen
    - "witte boorden" FTE reduktie , weghalen van vet uit management lagen
    - verdergaande robotisatie van distributie\logistiek proces (punt 5 overbodig maken :) ...)
    - service afspraken met pakket dienstverleners aanscherpen ;
    - Betere service, betere beoordeling , betere beloning.
    - Alle DC's & mobiliteit maximaal electrificeren o.b.v. in eigen beheer opgewekte zonne- en wind energie (daken vol leggen, terrreinen vol benutten , wind energie on site).
    - Meer & betere afspraken maken met grote webstore exploitanten.
    - Profiel & portfolio van "delivery service provider" verder uitbreiden
  9. forum rang 4 Cerburus 15 maart 2024 13:06
    ik ken ook vrijwel geen fonds wat zo structureel marktaandeel aan het verliezen is, en wat met een tak zit (brieven) dat structureel in de rode cijfers gaat duiken tenzij er iets aan de UPD/postwet verandert. Dus tja bij sommige fondsen sta ik inderdaad soms verbaasd te kijken als ik prestatie/toekomst vs koers zie. Bij PostNL vind ik de huidige koers met alle onzekerheden een logisch gevolg.
  10. Dicky 15 maart 2024 13:16
    Ik verwacht geen wijziging in de postwet resp. het aantal verplichte bezorgdagen zolang Postnl dividend uitkeert. Ik kan me niet voorstellen dat het parlement met zoiets akkoord kan gaan. Daartegenover kan Postnl als beursgenoteerd bedrijf niet er voor kiezen dividend definitief te schrappen.

    Ook ontkomt Postnl niet aan de verhoging van het minimumloon, dat is immers wettelijk.

    Nationaliseren van het postgedeelte lijkt mij ook geen optie. Het werkt marktverstorend (ook naar de pakketmarkt, zodra Postnl bevrijd is van de postellende; dus dat wordt een mededingingsdingetje) en waarom zou de staat kosten op zich nemen, als een marktpartij dat al doet, die bovendien belasting afdraagt?

    Postnl hoeft, kortom, geen hulp van de politiek te verwachten. Het bedrijf zal op eigen kracht het tij moeten keren. Dat zal vooral liggen bij verdere efficiency en kostenreductie.

    Het winnen van marktaandeel zie ik niet snel meer gebeuren, omdat Postnl nauwelijks concurrentievermogen heeft, eerder het tegendeel. DHL groeit niet voor niets harder dan Postnl. Die probeert zelfs, ironisch genoeg, al te concurreren op de postmarkt. Omzet kan daarom hooguit vergroot worden door verhoging van de nu al torenhoge tarieven of uit de algehele groei van de pakketmarkt, maar daar lijkt de rek er wat uit te geraken.

    Het gaat dus niet eenvoudig worden voor Postnl op eigen kracht. De Nederlandse markt is eigenlijk ook te klein voor zoveel concurrentie. Consolidatie in de markt lijkt dan ook onvermijdelijk.

    Eten of gegeten worden zal de vermoedelijke weg worden. Gezien het erbarmelijk slechte management opteer ik voor het laatste.
  11. forum rang 5 Trader Stef 15 maart 2024 13:30
    Zo maar wat getallen:

    Beurswaarde rond 600 mln.
    Kapitaalinvesteringen voor 2024 gepland 110 mln.
    Kapitaalinvesteringen 2022 + 2023 samen 282 mln.
    Ruim 65% kapitaalinvestering afgezet tegenover waarde bedrijf (3 jaar).
    Ik ken weinig bedrijven die in 3 jaar ruim 50% van hun beurswaarde investeren.
    Netto materiele activa 2023 van 784 mln.

    Het aandeel handelt op een faillissementskoers.
    Forecast 2024 is niet ambitieus maar ook niet verrot.
    Beleggers hebben kennelijk geen enkel vertrouwen in de forecast en zoeken massaal de uitgang.
    We hebben het er mee te doen. De afstraffing is daar of het nu terecht is of niet.
  12. forum rang 6 sportliefhebber 15 maart 2024 13:38
    quote:

    Boel schreef op 15 maart 2024 12:34:

    Nog een keer, aangevuld

    er zijn best wel wat zaken die tot koerswinst kunnen leiden:

    1. consolidatie/samenwerking zonder postwet
    2. overname met postwet
    3. minder postdagen
    4. sanering
    5. minimumloonsverhoging vervalt
    6. wijziging mgt

    Zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd (graag alleen inhoudelijke antwoorden aub)
    oh ja....Kretinsky laat van zich horen. Maar dan wel op een positieve manier.
  13. forum rang 5 Trader Stef 15 maart 2024 13:39
    quote:

    Dicky schreef op 15 maart 2024 13:16:

    Het gaat dus niet eenvoudig worden voor Postnl op eigen kracht. De Nederlandse markt is eigenlijk ook te klein voor zoveel concurrentie. Consolidatie in de markt lijkt dan ook onvermijdelijk.

    Eten of gegeten worden zal de vermoedelijke weg worden. Gezien het erbarmelijk slechte management opteer ik voor het laatste.
    Vanaf periode 2017/2018 is (openlijk) al gesteld dat PNL geen zelfstandig bestaansrecht heeft.
    Covid heeft dit besef tijdelijk doen vergeten. Nu is het besef weer volledig terug.
    PNL is een onbeschermd visje in een Europese zee van vervoerders vol met haaien.
  14. Boel 15 maart 2024 14:08
    quote:

    Dicky schreef op 15 maart 2024 13:16:

    Ik verwacht geen wijziging in de postwet resp. het aantal verplichte bezorgdagen zolang Postnl dividend uitkeert. Ik kan me niet voorstellen dat het parlement met zoiets akkoord kan gaan. Daartegenover kan Postnl als beursgenoteerd bedrijf niet er voor kiezen dividend definitief te schrappen.

    Ook ontkomt Postnl niet aan de verhoging van het minimumloon, dat is immers
    Lijkt me sterk dat de politiek kijkt naar de dividend. Ze kijkt/zou naar continuïteit moeten kijken. Postnl staat niet alleen. Dit is een wereldwijde ontwikkeling.

    Minimumloon, zie artikel in het FD. Dus niet of postnl zich hieraan moet houden, maar of het doorgaat.

    Automatisering of verregaande kasten/kluisjes (hernieuwde poging) is mss nog een kans.
  15. forum rang 6 win some... 15 maart 2024 14:19
    quote:

    Trader Stef schreef op 15 maart 2024 13:30:

    Zo maar wat getallen:

    Beurswaarde rond 600 mln.
    Kapitaalinvesteringen voor 2024 gepland 110 mln.
    Kapitaalinvesteringen 2022 + 2023 samen 282 mln.
    Ruim 65% kapitaalinvestering afgezet tegenover waarde bedrijf (3 jaar).
    Ik ken weinig bedrijven die in 3 jaar ruim 50% van hun beurswaarde investeren.
    Netto materiele activa 2023 van 784 mln.

    Het aandeel handelt op een faillissementskoers.
    Forecast 2024 is niet ambitieus maar ook niet verrot.
    Beleggers hebben kennelijk geen enkel vertrouwen in de forecast en zoeken massaal de uitgang.
    We hebben het er mee te doen. De afstraffing is daar of het nu terecht is of niet.
    Zomaar wat andere getallen.

    Enterprise value = beurswaarde (600 mio) + adj. net debt (462 mio) = 1062 mio

    Depreciation, Amortisation, Impairment 2022 + 2023 = 333 mio.
    Dit is een groter bedrag dan dat er wordt geinvesteerd. Ook voor 2024 zal er meer afgeschreven worden dan geinvesteerd.

    Wpa is voor 2023 11 cent. Dit komt neer op een k/w-verhouding van 11. Voor 2024 wordt ongeveer hetzelfde resultaat verwacht. Vergelijk dat met een Deutsche Post die een k/w-verhouding van 12 heeft, en dan is Postnl niet eens zo goedkoop gewaardeerd.
449 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.