Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,600   +0,090   (+0,78%) Dagrange 11,600 - 11,670 4.546   Gem. (3M) 27,8K

Forum geopend voor Euronav

19.441 Posts
Pagina: «« 1 ... 958 959 960 961 962 ... 973 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Wdm1959 28 februari 2024 09:50
    Ik denk dat er meerdere zijn die zich gerold voelen door de familie Saverys.
    Als je de beurswaarde van de concurrentie momenteel ziet en het verplicht bod dan kan je alleen maar vaststellen dat er iets niet klopt in de hele redenering en bepaalde analyses.
    Frontline en Scorpio tankers als voorbeeld hebben hun koers met de meer dan de helft zien stijgen sinds het bod werd gelanceerd terwijl de koers van Euronav op hetzelfde niveau blijft.
    Ik ben dan ook benieuwd wat het uiteindelijk resultaat zal zijn na 15 maart.
    Momenteel is het een casinospel geworden wat betreft Euronav want geen enkel persoon weet wat effectief de toekomst zal zijn of worden. Zal nadien de zon schijnen of blijft de mist of bewolking hangen boven het aandeel.
  2. forum rang 4 boothram 29 februari 2024 11:40
    ja, de schuld mislukte frontline ruil zomaar kwijstschelden van Frederiksen is hoogst bediscussieerbaar.
    En ja, wellicht is niet alles gepubliceerd, bv. de lopende verplichtingen van euronavv op dat moment, in verband met energietransitie: Frederiksen wou al het geld houden voor zijn oliesector. Ik geef CMB eerder gelijk in dat geval Frederiksen zijn kop af te hakken en zijn hand in de schelde te gooien, figuurlijk dan. Dat euronav daardoor veel minder aantrekkelijk geworden is? Inderdaad. De kans dar er na het bod een koersdaling komt is vergroot. Gisteren werd een pakketje verhandeld... van 3% van de vrije aandelen. Zou zomaar een transactie kunnen zijn, met CMB als koper of verkoper. Dan is dat niet 3% van de 'verhandelbare' aandelen...maar dan moeten we mededelingen krijgen vanuit sec filings.
    Heeft CMB te duur gekocht of verkocht? Wat is de waarde van de terugtrekking van klacht tegen frontline? Moest er al niet veel vroeger gecommuniceerd worden ivm met transitieplannen? Indien iemand op de beurs zich benageligd voelt door een vermijdbare fout, dan zal schade moeten betaald.
    Gaat het hier om een 'onvermijdbare' fout: strategische onzekerheden of wettelijke dilemma's, dan kan een overmacht dat wellicht vergoelijken, maar of de rechter daar zo over denkt, of helemaal niet denkt zullen we helaas niet snel weten.
    Een gevolg van die wettelijke oppositie kan zijn dat CMB veel meer aandelen aangeboden krijgt. En dan misschien ook meer dividend zal uitbetalen, om de aandelen te kunnen betalen. Misschien toch inleveren en terugkopen ex-dividenden? Zelfs als 10-25% in de beurs blijft is het nog honderden miljoenen...
  3. forum rang 5 maci 29 februari 2024 15:01
    quote:

    boothram schreef op 29 februari 2024 11:40:

    [knip] Gisteren werd een pakketje verhandeld... van 3% van de vrije aandelen. Zou zomaar een transactie kunnen zijn, met CMB als koper of verkoper. [knip]

    Dat is een boude uitspraak, die je kortgeleden ook al eens deed als ik het goed heb.
    Waar haal je die info vandaan?

    Graag de bron ervan.
  4. forum rang 4 boothram 1 maart 2024 09:09
    Bij yahoo history van aandelenhandel kun je de dagelijkse volumes zien
    57% van de aandelen gecontroleerd door CMB, maakt dat er maar 94 miljoen beschikbaar zijn.
    dus 3% op een dag...klopt gewoon.
    nu 26 newcastlemax met die in bestelling: splash247 meldt spot van 31000 en stijgend.. Geit dat in die categorie veel drijvend schroot zit, die niet aan actuele verwachtingen voldoet. Die moderne newcastlemax zijn op zich al sterk energiezuinig, reken er dan nog de co2 kosten bij...Ik denk dat die newcastlemax voor euronav stilaan even belangrijk wordt als crude. Die gaan ook veel langer mee. En ja... indexering, is zowaar vastgoed!
  5. forum rang 5 maci 4 maart 2024 09:01
    INFORMATIE OMTRENT HET BELGISCH PUBLIEK
    OVERNAMEBOD

    ANTWERPEN, België, 4 maart 2024 – Euronav NV (“EURN”, “Euronav” of “de
    Vennootschap”) (NYSE: EURN & Euronext: EURN) heeft vernomen dat bepaalde fondsen
    die beheerd worden door FourWorld Capital Management LLC (“FourWorld”) nu ook een
    verzoek hebben ingediend bij het Marktenhof van het Brusselse Hof van Beroep in België
    in verband met het Belgische overnamebod door CMB op de aandelen van de
    Vennootschap.

    De Vennootschap is niet betrokken bij deze procedures. Dit verzoek volgt op een klacht
    die werd ingediend door FourWorld bij het United States District Court voor het zuidelijke
    district van New York op 26 februari 2024 in verband met het Amerikaanse overnamebod
    door CMB op de aandelen van de Vennootschap.

    De klacht beoogt, voornamelijk voor CMB om de biedprijs aan te passen rekening houdend
    met vermeende speciale voordelen die zouden zijn toegekend aan Frontline bovenop de
    aankoopprijs in contanten die CMB heeft betaald voor haar aandelen in de Vennootschap.
    CMB heeft gereageerd in een statement op die klacht. Die reactie kan u hier raadplegen.

    Euronav maakt bovendien van de gelegenheid gebruik om aan de investeerders mee te
    delen dat zij, om een aantal punten uit klachten in zowel de VS als België te behandelen,
    bijkomende ondersteunende documentatie op haar website heeft gepubliceerd, waaronder
    de bijlagen van bij het advies van de Raad van Toezicht op
    www.euronav.com/nl/investeerders/wett... en het
    ongecensureerde advies van Degroof Petercam op
    www.euronav.com/nl/investeerders/wett...
  6. Wdm1959 4 maart 2024 09:08
    FourWorld Capital Management met een belang van 2,41 % heeft nu ook in België een klacht ingediend over het bod die misleidende informatie zou bevatten. De manier waarop dit is gebeurd ( aandelenruil en het uitkoopbod) is volgens de Saverys familie correct afgehandeld en de klacht is ongegrond.
    Na de sage met Frederickson de Viking, krijgt het verhaal misschien wel een andere wending. ( Volledig info in “de tijd vandaag”)
  7. forum rang 4 boothram 4 maart 2024 13:21
    Voorgestelde oplossing? schade voor euronav later (laten) bepalen en vergoeden met een inschrijvingsrecht aan een prijs, minimum te garanderen door CMB. (grootteorde geschat op 5 $, uitoefenprijs in functie van die waarde)
    intressant bovenstaand artikel van splas247: een verhoogd bod zou wel eens vrijwilig kunnen komen voortgaand op de commentaar Saverijs.
    Bod waar frontline aandelen dan zou van worden uitgesloten: ze kregen in ruil die vrijstelling van verdere vervolging, waar dan een prijs op wordt 'geplakt'....
    Ik vraag me trouwens af waarom alleen CMB aangesproken wordt door fourworld en co.: men had zowel aan frontline als aan cmb een schadevergoeding kunnen opleggen: gezamenlijke overeenkomst met beide als gelijkmatig betrokken partij tov van benadeligd euronav. Indien er een uitspaar komt dat de schade voor de euronav aandeelhouders zowat 5 euro per aandeel was (verdedigbaar), dan zouden beiden de helft moeten betalen... aan Euronav aandeelhouders, maar bv als inschrijvingsrecht om liquiditeit te waarborgen. Als cmb nu 5 euro meer zou bieden, voor hen nog altijd een winstgevende zaak, maar dan zou de marktkapitalisatie zodoende wellicht niet te snel slinken? Met de huidige evolutie van spot op crude en op dry, en de actuele prijzen op tweedhands crude (olie) is het niet eens de sindsdien opgebouwde meerwaarde. De crude vloot ? nu zowat 100 miljoen $ voor een vlcc van 8 jaa, recente transactie. Dan moet je de vloot van euronav met 2 kwartalen winsten de meerwaarde opnieuwbouw contracten en de FSO wel op minstens 20 euro per aandeel waarderen (waarvan kwartaalwinsten, meerwaarden op nieuwbouw crude beide 3$ betekenen)., en die newcastlemax (26!)...zitten ook in de lift. Verder is de strategie om de aankopen te combineren met een langdurig contract financieel ook zeer intressant! dus: waaarom niet een stuk meer bieden, onder de vorm van nieuwe inschrijvingsrechten bv, die dan op de beurs kunnen verhandeld... De waarde van de inschrijvingsrechten, niet toegekend aan frontline, kan bepaald in functie van de geschatte schade aan Euronav door de verzaking van frontline aan bod. Eventueel kan dat inschrijvingsrecht, door CMB te vergoeden, bepaald worden door een bevoegde juridische commissie? dat inschrijvingsrecht zou dan ook aangeboden worden bovenop de prijs van het bod.

    dit voorstel even toelichten:
    Veronderstelling juridische waardering door CMB/frontline ruil 1 miljard
    aandeel intussen 24$ waarde op intekendatum wellicht minstens 1 jaar verder
    de schade per aandeel euronav gewaardeerd op 5 $, door CMB te betalen bovenop biedprijs.
    dan zou menzowat aan 19$ moeten inschrijven: een reht dan geschat op 5$.
    CMB zal zowel de kapitaalverhoging moeten garanderen als eventueel die 5 euro voor niet verkochte rechten.
    We zullen intussen wel al een jaartje verder zijn, en die 24 euro, als je het mij vraagt nog heel interessant. uiteindelijk, met uitstel, krijgen de euronav aandeelhouders dan toch 24 euro..., ook zij die nu hun aandelen aanbieden. Wellicht zou een deel niet uitstappen, en de prijs van het inschrijvingsrechtkan in demarkt hoger liggen.
  8. GiGa 4 maart 2024 15:57
    quote:

    moeilijk schreef op 4 maart 2024 15:53:

    Ik heb mijn aandelen vorige week op de beurs verkocht. Door onvrede over en gemis aan vertrouwen in het management. Heb ik recht op deze eventuele €5? Toch even uitzoeken.
    Ik denk het niet. Doordat je verkoopt zie je af van alle rechten. Dat lijkt mij ook niet meer dan logisch toch??
  9. forum rang 5 maci 4 maart 2024 17:14
    quote:

    moeilijk schreef op 4 maart 2024 16:41:

    Zou zeker kunnen, maar ik heb ze wel verkocht op basis van de gegevens die beschikbaar waren. En die nu blijkbaar aangevochten worden. Ben benieuwd.
    Laat je niet leiden door een belegger die iets roept!

    Als je ze hebt verkocht krijg je sowieso geen 'opgeld' of je moet een zaak aanspannen.

    Als je ze aanbiedt tegen het bod en nadien wordt het bod verhoogd dan heb je wel het recht op meer.
    Dat is te lezen in een van de stukken. Kortom, dat had je kunnen weten.
  10. forum rang 5 maci 4 maart 2024 17:21
    Het valt me moeilijk in te schatten wat de koers na afloop van het bod gaat doen. Gezien de vele positieve berichten vanuit Eurn, en koersstijgingen in het algemeen krijg ik de indruk dat de koers nadien alleen maar 'kan' stijgen. Dat maak ik op uit het feit dat de koers al heel lang vrijwel stil ligt.

    Maak ik een denkfout? Zo ja, waar ga ik de mist in?
  11. forum rang 4 boothram 4 maart 2024 19:41
    ik dacht te lezen bij splash dat een Saverijs eventueel wel een hoger bod zou doen voor iedereen, als ze daardoor 'gedwongen' worden, dus als erkend wordt dat euronav schade heeft geleden door het vervallen bod van euronav. hoeveel die schade is, kan ook 0 zijn of onderhandeld of door bevoegden vastgeqsteld. Dan moet CMB wel die schade vergoeden, overigens geen groot probleem.
    Dat cmb nadien nog meer waard wordt: ja. dat je als aandeelhouder die niet verkocht ook dat inschrijvingsrecht krijgt normaal. 2 keer krijg je het nooit.... tenzij je nieuwe aandelen koopt na je aandbieding aan bod.
    Dit is deelds hpothetisch: in de veronderstelllng dat CMB inderdaad een active vergoeding aan euronav vanweg frontline kwijtscheld, en dat aan de euronav aandeelhouder moet vergoeden. De hoogte kan veel later worden bepaald. maar dat kan door een genoteerd recht, waarom niet als korting op nieuwe aandelen...Let wel men moet al dan niet vrijwillg het eens worden over eventueel geleden schade.
    De koers na afloop schatten? ja, er speelt zoveel:vandaag heel wat spot, ook van tankers internationaal rond 50000, kortom uitstekend. Bij de overname can CMBT heeft men ook schattingen gemaakt voor toekomstige P&L: indien die juist zijn is de koers van CMBT nog veel te laag, wat nog niet betekend dat je meer kunt krijgen, maar wel mag hopen op een stevig rendement.
    Het is geen zekerheid dat je nog een complementaire coupon krijgt, of dat je even goedkoop kunt herkopen. Niets is evident! Indien de schade van de vlcc ruil erkend wordt, ja dan moet die vergoed worden. Indien de aankoop van CMBT betwist wordt, omdat men denkt dat teveel werd betaald of dat onterecht een meerderheid werd behaald, dan denk ik dat dat niet meer annuleerbaar is. over de prijs heronderhandelen of tenietdoen: denk het niet, al kan men dat wel wensen, om een concurrerend bod een kans te geven.
  12. forum rang 5 maci 5 maart 2024 10:33
    quote:

    boothram schreef op 4 maart 2024 19:41:

    ik dacht te lezen bij splash dat een Saverijs eventueel wel een hoger bod zou doen voor iedereen, als ze daardoor 'gedwongen' worden, dus als erkend wordt dat euronav schade heeft geleden door het vervallen bod van euronav. hoeveel die schade is, kan ook 0 zijn of onderhandeld of door bevoegden vastgeqsteld. Dan moet CMB wel die schade vergoeden, overigens geen groot probleem.
    Dat cmb nadien nog meer waard wordt: ja. dat je als aandeelhouder die niet verkocht ook dat inschrijvingsrecht krijgt normaal. 2 keer krijg je het nooit.... tenzij je nieuwe aandelen koopt na je aandbieding aan bod.
    Dit is deelds hpothetisch: in de veronderstelllng dat CMB inderdaad een active vergoeding aan euronav vanweg frontline kwijtscheld, en dat aan de euronav aandeelhouder moet vergoeden. De hoogte kan veel later worden bepaald. maar dat kan door een genoteerd recht, waarom niet als korting op nieuwe aandelen...Let wel men moet al dan niet vrijwillg het eens worden over eventueel geleden schade.
    De koers na afloop schatten? ja, er speelt zoveel:vandaag heel wat spot, ook van tankers internationaal rond 50000, kortom uitstekend. Bij de overname can CMBT heeft men ook schattingen gemaakt voor toekomstige P&L: indien die juist zijn is de koers van CMBT nog veel te laag, wat nog niet betekend dat je meer kunt krijgen, maar wel mag hopen op een stevig rendement.
    Het is geen zekerheid dat je nog een complementaire coupon krijgt, of dat je even goedkoop kunt herkopen. Niets is evident! Indien de schade van de vlcc ruil erkend wordt, ja dan moet die vergoed worden. Indien de aankoop van CMBT betwist wordt, omdat men denkt dat teveel werd betaald of dat onterecht een meerderheid werd behaald, dan denk ik dat dat niet meer annuleerbaar is. over de prijs heronderhandelen of tenietdoen: denk het niet, al kan men dat wel wensen, om een concurrerend bod een kans te geven.
    "ik dacht te lezen bij splash dat een Saverijs eventueel wel een hoger bod zou doen voor iedereen, als ze daardoor 'gedwongen' worden, dus als erkend wordt dat euronav schade heeft geleden door het vervallen bod van euronav. hoeveel die schade is, kan ook 0 zijn of onderhandeld of door bevoegden vastgeqsteld. Dan moet CMB wel die schade vergoeden, overigens geen groot probleem."

    Wat Splash schreef is onbelangrijk. Als een rechter iets besluit dat moet worden uitgevoerd is dat bepalend voor al dan niet door de rechter aangewezen betrokkenen. (Lees aandeelhouders.)

    "Dat cmb nadien nog meer waard wordt:..."
    "Inschrijvingsrecht" Waar heb je het over? Ik las niets over een emissie, of miste ik dat?
    Aan eigen bedachte mogelijkheden hebben we niets. Het gaat puur om feiten.
  13. forum rang 4 boothram 5 maart 2024 23:19
    bedachte mogelijkheden zijn maar suggesties over wat zou kunnen verwacht worden, het is een discussieforum en daarom stel ik ook soms oplossingen voor. Nee, ik heb nooit gezegd dat er een emissie zou komen, wel dat het de mogelijkheid zou geven om tegelijk een eventueel recht op schadeloosstelling te combineren met het op peil houden van de verhandelbaarheid (voldoende aandelen, nu zoveel zou kunnen opgekocht door CMB. Dat zet ook een rem op de groeicapaciteit. Dat een meerderheid van forumlezers zich daar geen zorgen om maakt, dat is best ok, ik breng het voor hen die daar wel om begaan zijn. Dat een aantal van hen vindt dat CMB volledig wettelijk gehandeld heeft, daar kan over gediscussieerd worden. En ik denk dat men wel van de euronav medeaaandeelhouder mag verwachten dat hij evenveel eis als wat aan Frederiksen is toegekend, en complementaire voordelen dienen ook vergoed, niet alleen aan CMB maar aan alle euronav aandeelhouders. Ment zou kunnen uitgaan van de waardevermindering door het niet nakomen van het ruilbod van frederiksen:
    er was toch een schadeeis lopend, en daar kan een waarde op geplakt. 5 euro per aandeel lijkt me billijk maar dat zal de Saverijs familie niet graag horen. Ze waren belanghebbend bij het falen van bod Het vergoeden koppelen aan een emissie, maakt die rechten verhandelbaar en brengt kapitaal in. De waarde van het recht hangt af van emissieprrijs, en kan dus bepaald in functie van te vergoeden nadeel. Indien dat nadeel er niet is...dan nog kan het intressant zijn van toch intekenrecht te geven, omwille van verhandelbaarheid en groeivermogen, die door het bod beperkt wordt.
  14. forum rang 5 maci 6 maart 2024 09:04
    Natuurlijk is het hier ook een discussieplatform. Ook, omdat er vaak naast suggesties feiten worden beschreven.
    Om die reden is het wel zo duidelijk om aan te geven wat je bedoelt als dat niet direct uit je bewering is op te maken. Dat voorkomt dat er dingen kunnen overkomen die onjuist zijn en daardoor verwarring veroorzaken.
19.441 Posts
Pagina: «« 1 ... 958 959 960 961 962 ... 973 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.