Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Duitse aandelen« Terug naar discussie overzicht

Mercedes-Benz Group AG

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. Joemerino 10 februari 2024 20:59
    Google eens op de (Belgische) website : belegger.tijd.be +Mercedes.
    H+2. H+ = Houden & (bij)kopen op koerszwakte. Risicospreiding is 2 : Gemiddeld risico.

    Laatste update : 2 februari.
    Mercedes-Benz: sterke cashflow
    Mercedes-Benz gaf in een summiere update voorlopige cijfers mee over 2023. Daarin bleek de cashflow uit te komen op 11,3 mld. EUR. Boven de eigen raming en de analistenconsensus. Dit dankzij een lager werkkapitaal en een gunstige cashconversie. Eerder gaf men al aan 1,5% meer voertuigen te hebben verkocht dan een jaar eerder.
    Op 22 februari volgen er definitieve cijfers.
    De autobouwer krijgt meer cash binnen dan gedacht. Het aandeel beweegt al een tijd eerder zijwaarts, maar doet het toch beter dan de meeste sectorgenoten. Het aandeel is niet duur en stevig te behouden.

    Ik heb in juli 2022 aangekocht tegen een koers van 55,0 euro. Ik zit er vooral in voor het zeer royale dividend. In 2023 kreeg ik bruto dividend van 5,20 euro per aandeel (bijna 9,5% t.o.v. mijn aankoopkoers van 55 euro). Dit wordt waarschijnlijk ook voor 2024 het bruto dividend.

    Het Duitse dividendbelastingtarief is 26,375%. 15% daarvan kun je verrekenen via je Nederlandse aangifte inkomstenbelasting. Dividendlekkage is dan 11,375%.
    Zelf heb ik me voorgenomen om die 11,375% eens terug te gaan vragen bij de Duitse belastingdienst. Ben benieuwd of me dat gaat lukken.

    Ik ben benieuwd naar de cijfers op 22 februari.
  2. Joemerino 3 maart 2024 15:13
    Uit beleggersbelangen zondag 3 maart. Artikel van analist Christian Slagter-Koster.

    Jefferies | Vol gas vooruit met Mercedes-Benz

    Jefferies is onder de indruk van de strategie van Mercedes-Benz.

    Vanaf 2035 geldt in de Europese Unie een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. Mercedes-Benz had zich ten doel gesteld om tegen 2030 uitsluitend elektrische auto’s te verkopen op belangrijke markten, maar is daar vanwege de trager dan verwachte verkoop van EV’s van afgestapt. In plaats daarvan ontwikkelt de Duitse autofabrikant technologieën om zijn huidige modellenaanbod ook na 2035 te kunnen blijven updaten. Denk aan het gebruik van uitstootvrije e-fuels. Ook heeft Mercedes-Benz zijn tussentijdse doelstelling, dat in 2025 de helft van de verkochte auto’s een hybride of EV is, met vijf jaar uitgesteld. Dat geeft de autobouwer de mogelijkheid om de investeringskosten naar boven of beneden toe bij te stellen als dat nodig is.

    Lagere verkoopvolumes
    Jefferies vindt deze strategiewijziging een goede. Ook spreekt het de analist aan dat Mercedes-Benz zich meer gaat richten op auto’s met lagere verkoopvolumes en hogere marges, zoals die worden aangeboden via submerken AMG en Maybach. Hierdoor wordt het bedrijf minder cyclisch en krijgt het nog meer het imago van luxemerk.

    De investeringsbank denkt dat Mercedes-Benz zich hierdoor op een verantwoorde wijze kan committeren aan een andere nieuwe doelstelling. In plaats van een bestaand overschot aan contanten uit te keren, wil Mercedes-Benz 100% van de toekomstige vrije kasstroom teruggeven aan aandeelhouders. Het kan ervoor zorgen dat beleggers vooral oog zullen hebben voor de minder volatiele omgeving voor de winst en kasstroom, in plaats van voor het winstmomentum en cyclische risico’s van Mercedes-Benz.

    Jefferies heeft het advies voor Mercedes-Benz verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’ en het koersdoel opgetrokken van €75 naar €100.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.