Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,210   +0,130   (+0,86%) Dagrange 14,700 - 15,320 268.400   Gem. (3M) 197,1K

AMG 2024

8.411 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 ... 421 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 axie 22 februari 2024 19:15
    quote:

    Lamsrust schreef op 22 februari 2024 18:28:

    Laten we eens in een helikopter gaan zitten en dan naar AMG kijken. Wat zien we dan:

    AMG Vanadium - bestaande uit business units Vanadium, Titanium en Chrome alsmede de Shell JV

    - zowel de nieuwe Zanesville als de Cambridge Ohio fabrieken draaien op volle toeren, waarbij de nieuwe Zanesville faciliteit een hogere gemiddelde output heeft;
    - vanaf 2023 heeft AMG vanadium recht op een jaarlijkse tax credit van minimaal $ 6 miljoen, waardoor de kosten met dit bedrag afnemen;
    - eind 2024 is vanadium electrolyte fabriek gereed met een capaciteit van 6.000m3: EBITDA bijdrage niet gespecificeerd;
    - door de aantrekkende aerospace markt zal de EBITDA van m.n. AMG Titanium groeien.
    - voor het project van de Shell JV is een FEL3 studie afgerond. AMG's aandeel in de capex van dit project is 33%.

    Deze business unit heeft een 5% rentedragende schuld van USD 320 miljoen die pas in 2049 heeft te worden afgelost. De 2024 capex van deze businessunit is nihil. De 2024 EBITDA van AMG Vanadium bedraagt op basis van de voor one-off items geschoonde Q4, 2023 EBITDA en met een afslag van USD 10 mln vanwege gedaalde vanadiumprijzen plm. USD 50 mln. Deze EBITDA kan mijns inziens bij aantrekkende vanadiumprijzen meer dan verdubbelen nu de EBITDA van AMG Vanadium in 2022 USD 76.5 miljoen bedroeg, terwijl Zanesville, Ohio II toen nog niet operationeel was én nog geen recht bestond op de tax credit van USD 6 mln per jaar. Daarnaast is de EBITDA van de vanadium electrolyte fabriek nog niet bekend.

    AMG Technologies - bestaande uit business units Engineering, LIVA, Silicon, Graphite en Antimony

    - AMG Engineering draait uitstekend met een order backlog van USD 295 miljoen, en goede order instroom voor remelting en heat treatment furnaces;
    - AMG Silicon neemt vanaf maart 2024 weer twee ovens in gebruik (nu 1 van de 4) en genereert een positieve EBITDA hiermee ondanks de hogere energiekosten;
    - de LIVA business staat aan het begin om een grote groei door te maken: 3 projecten zijn gecontracteerd en voor 15 projecten lopen offertes. Voor deze business unit worden mijns inziens nu hoge opstartkosten gemaakt, maar zodra de orders binnenkomen zal de operationele hefboom in werking treden.

    Deze business unit is schuldenvrij en heeft geen materiële capex verplichtingen in 2024. De 2024 EBITDA van AMG Technologies bedraagt op basis van de Q4, 2023 EBITDA plm. USD 45 mln. Deze EBITDA kan mijns inziens gestaag aantrekken door (i) de verbeterende aerospace markt en (ii) de groei van de LIVA business.

    AMG Lithium - bestaande uit business units Brazil, Lithium Germany, Lithium Portugal en 25% Zinnwald Plc /b]

    - in 2024 heeft de lithium concentrate plant in Brazilië een gemiddelde capaciteit van plm. 93.000 Mton met een kostprijs van plm. USD 600 per Mton;
    - eind 2024 zal de lithium concentrate plant in Brazilië een jaarlijkse capaciteit hebben van 130.000 Mton;
    - eind 2024 zal de lthium hydroxide faciliteit in Duitsland een jaarlijkse capaciteit hebben van 20.000 Mton;
    - AMG onderzoekt de resource projecten Zinnwald en Portugal in het licht van de gedaalde lithiumprijzen met nog meer precisie, opdat vast komt te staan dat ook deze projecten zich aan het lage einde van de kostencurve bevinden zoals AMG Brazilië. Eerst indien hieraan is voldaan kunnen deze projecten dienen als grondstof voor verdere modules van de lithium hydroxide faciliteit in Duitsland;
    - de beslissing over de bouw van de lithium chemicals plant in Brazilië is uitgesteld, omdat vanwege een verplaatsing van de locatie van deze faciliteit van het terrein van de Mibra mijn naar de haven (tax free zone) de FEL3 studie geactualiseerd dient te worden. Management verwacht echter start bouw in 2025.

    AMG Lithium heeft een schuld van USD 350 miljoen, en een kasstand van USD 345 miljoen, zodat de netto schuld USD 5 miljoen bedraagt. Voor 2024 bedraagt de capex USD 125 miljoen ter zake de SP+ uitbreiding en de lithium hydroxide faciliteit in Duitsland. De EBITDA voor 2024 bedraagt plm. USD 35 mln, i.e. 93.000 x (1000 - 600).

    Indien de lithium carbonaat prijs weer naar plm. USD 27,000 per Mton gaat - verdubbeling vanaf huidige niveau maar nog altijd 60% onder de top - dan zal de EBITDA bijdrage van AMG Brazil plm. 130.000 x (USD 2.000 - 600) = USD 182 miljoen bedragen. Tel daarbij een bijdrage van Duitsland van plm. USD 30 miljoen - management heeft ooit gesteld dat het minimaal USD 60 mln zou zijn, maar ik neem voorzichtigheidshalve de helft - dan bedraagt de totale EBITDA plm. USD 210 miljoen.

    [b]AMG totaal


    Bij een EBITDA van USD 130 mln verwacht ik een operationele cash flow van USD 85 miljoen. Rekening houdend met USD 125 miljoen capex, USD 20 mln dividend en USD 5 miljoen lease payments, bedraagt de netto schuld (ex municipal bond) dan eind 2024 plm. USD 70 miljoen, i.e. 0.5x EBITDA. Dus op het dieptepunt van de markt staat AMG er dan toch wel goed voor, omdat alle capex verplichtingen dan zijn afgerond en er een hefboom in werking treedt bij het aantrekken van met name de lithiumprijzen. Nu sommige concurrenten op het huidige niveau reeds verlies draaien en er heel veel projecten worden geschrapt c.q. uitgesteld kan de lithiumprijs wel eens sneller aantrekken dan verwacht.

    Voordeel van de lage lithiumprijzen nu is dat er met de lopende capex lithiumprojecten geen extreme haast hoeft te worden betracht, omdat de gemiste opbrengsten beperkt zijn.
    Goed en onderbouwd stuk!

    Vraag: voor 2021 was de prijs van Lithium Carbonate zo'n 12.000 dollar per Mton (en zelfs lager daarvoor). Dus de huidige prijs is redelijk in lijn daarmee. Waarom denk je dat de prijs kan verdubbelen. Ik zou namelijk denken dat 2021 en 2022 qua prijs eerder de uitzonderingen waren en die tijden niet meer terugkomen (Corona en ketenproblemen?).

    Wie heeft hier een (onderbouwde) visie op? Goldman Sachs verwacht pas in 2025 en daarna prijsstabilisatie en een kleine stijging daarna.
  2. forum rang 6 Lamsrust 22 februari 2024 19:41
    quote:

    axie schreef op 22 februari 2024 19:15:

    [...]

    Goed en onderbouwd stuk!

    Vraag: voor 2021 was de prijs van Lithium Carbonate zo'n 12.000 dollar per Mton (en zelfs lager daarvoor). Dus de huidige prijs is redelijk in lijn daarmee. Waarom denk je dat de prijs kan verdubbelen. Ik zou namelijk denken dat 2021 en 2022 qua prijs eerder de uitzonderingen waren en die tijden niet meer terugkomen (Corona en ketenproblemen?).

    Wie heeft hier een (onderbouwde) visie op? Goldman Sachs verwacht pas in 2025 en daarna prijsstabilisatie en een kleine stijging daarna.
    Uiteraard kan ik de lithiumprijzen niet voorspellen, maar ik denk dat de analist in bijgaand artikel van Morningstar een juiste analyse heeft gemaakt, i.e. door de prijsdaling van lithium, welke na publicatie van dit stuk op 8 oktober 2023 verder is doorgezet, zal het aanbod van lithium in de toekomst dalen c.q. nog maar beperkt stijgen, omdat de winning van lithium wordt stopgezet omdat de marginale kosten hoger zijn dan de opbrengst en vooral omdat nieuwe capex projecten worden stopgezet. De vraag zal echter - wellicht met wat vertraging - op gang gaan komen omdat EV's (en thuisbatterijen i.v.m. netcongestie) politiek gepromoot gaan worden om de klimaatdoelen van 2030 en 2050 te behalen. Mijns inziens zie je nu een typische varkenscyclus.

    Een grote voordeel van AMG is nu hun vanadium- en technologies tak. Alhoewel de EBITDA van de vanadium tak ook fors onder druk staat, zorgen deze beide units wel voor de cash flow waarmee AMG Lithium haar projecten kan financieren waardoor deze eind 2024 grondig getest zijn en klaar voor gebruik. AMG heeft dan in Europa een forse voorsprong op concurrenten.

    www.morningstar.com/stocks/why-we-con...
  3. forum rang 4 axie 22 februari 2024 20:00
    quote:

    Lamsrust schreef op 22 februari 2024 19:41:

    [...]

    Uiteraard kan ik de lithiumprijzen niet voorspellen, maar ik denk dat de analist in bijgaand artikel van Morningstar een juiste analyse heeft gemaakt, i.e. door de prijsdaling van lithium, welke na publicatie van dit stuk op 8 oktober 2023 verder is doorgezet, zal het aanbod van lithium in de toekomst dalen c.q. nog maar beperkt stijgen, omdat de winning van lithium wordt stopgezet omdat de marginale kosten hoger zijn dan de opbrengst en vooral omdat nieuwe capex projecten worden stopgezet. De vraag zal echter - wellicht met wat vertraging - op gang gaan komen omdat EV's (en thuisbatterijen i.v.m. netcongestie) politiek gepromoot gaan worden om de klimaatdoelen van 2030 en 2050 te behalen. Mijns inziens zie je nu een typische varkenscyclus.

    Een grote voordeel van AMG is nu hun vanadium- en technologies tak. Alhoewel de EBITDA van de vanadium tak ook fors onder druk staat, zorgen deze beide units wel voor de cash flow waarmee AMG Lithium haar projecten kan financieren waardoor deze eind 2024 grondig getest zijn en klaar voor gebruik. AMG heeft dan in Europa een forse voorsprong op concurrenten.

    www.morningstar.com/stocks/why-we-con...
    Dank voor je snelle reactie. Als ik de schrijver van Morningstar goed begrijp zegt hij dat alle nieuwe capaciteiten van greenfield projecten moeten komen en dat die allemaal tijdig opgeleverd moeten worden wil de huidige overcapaciteit in stand blijven. En dat ze op tijd komen is niet erg waarschijnlijk waar ik mee eens ben. Ik verwacht overigens ook met name in 2025 een grote steiging van de vraag ivm aanbieden van goedkopere EV's door met name europese en amerikaanse autofabrikanten (waar de chinezen dit al doen en daarom veel meer EV's verkopen).
  4. forum rang 7 am1993 22 februari 2024 20:18
    quote:

    Just lucky schreef op 22 februari 2024 18:23:

    [...]Van de zomer, toen we tegen de 50 stonden, zag niemand de koers op 40 staan.... Waar staan we nu ;) Niemand kan de koers voorspellen van aandelen in cyclische markten, zoals AMG.
    @JL. Als je terugleest, heb je gelezen, dat ik destijds vlak voor de cijfers hele diep itm-calls had geschreven op mijn aandelen., die zowat contant waren. Dus koers omhoog, dan zou ik wat winst mislopen maar mijn calls ook nagenoeg cash kunnen terugkopen en koers naar beneden, dan ook nagenoeg cash naar beneden. Heb ook gemeld dat ik na die klap heel snel alles heb verkocht/afgewikkeld en ook dat ik sindsdien langs de kant stond. Vandaag weer ingestapt met geschreven puts 17 december. Als AMG in december boven de 17 staat heb ik de eerste 15% al binnen. Slokt ook nauwelijks geld op van mijn porto, dus handen vrij om nog andere leuke dingen te doen.
  5. forum rang 7 Just lucky 22 februari 2024 20:42
    quote:

    am1993 schreef op 22 februari 2024 20:18:

    [...]
    @JL. Als je terugleest, heb je gelezen, dat ik destijds vlak voor de cijfers hele diep itm-calls had geschreven op mijn aandelen., die zowat contant waren. Dus koers omhoog, dan zou ik wat winst mislopen maar mijn calls ook nagenoeg cash kunnen terugkopen en koers naar beneden, dan ook nagenoeg cash naar beneden. Heb ook gemeld dat ik na die klap heel snel alles heb verkocht/afgewikkeld en ook dat ik sindsdien langs de kant stond. Vandaag weer ingestapt met geschreven puts 17 december. Als AMG in december boven de 17 staat heb ik de eerste 15% al binnen. Slokt ook nauwelijks geld op van mijn porto, dus handen vrij om nog andere leuke dingen te doen.
    Ik weet wat je geschreven hebt, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de koers niet te voorspellen is, een ding is zeker als je naar de koershistorie kijkt, het gaat altijd hard.
  6. Het mannetje van de radio 22 februari 2024 20:54
    quote:

    christo1 schreef op 22 februari 2024 20:32:

    Mercedes stelt uitfasering brandstofmotor uit door tegenvallende vraag naar elektrische modellen, Mercedes verwacht nu dat maar 50% van de verkoop uit elektrische wagens zal bestaan tegen 2030.

    Dit zal voor de gehele markt van elektrische wagens tellen.

    Mvg
    Mercedes gaat zo als een echte fossiel ten onder.
  7. forum rang 4 axie 22 februari 2024 21:00
    quote:

    christo1 schreef op 22 februari 2024 20:32:

    Mercedes stelt uitfasering brandstofmotor uit door tegenvallende vraag naar elektrische modellen, Mercedes verwacht nu dat maar 50% van de verkoop uit elektrische wagens zal bestaan tegen 2030.

    Dit zal voor de gehele markt van elektrische wagens tellen.

    Mvg
    Alle Europese autofabrikanten doen dat. Of dat verstandig is, is de vraag, op korte termijn maken ze meer winst, maar op lange termijn staan ze op achterstand. Dat zie je nu al bij Audi ten opzichte van de Chinezen. De Chinezen en Tesla blijven door ontwikkelen en zij zijn de lange termijn winnaars naar mijn mening.
  8. forum rang 4 HaBe 22 februari 2024 21:05
    quote:

    christo1 schreef op 22 februari 2024 20:32:

    Mercedes stelt uitfasering brandstofmotor uit door tegenvallende vraag naar elektrische modellen, Mercedes verwacht nu dat maar 50% van de verkoop uit elektrische wagens zal bestaan tegen 2030.

    Dit zal voor de gehele markt van elektrische wagens tellen.

    Mvg
    En wat doen jullie bij Volvo?

    Mvg
  9. forum rang 6 christo1 22 februari 2024 21:20
    quote:

    HaBe schreef op 22 februari 2024 21:05:

    [...] En wat doen jullie bij Volvo?

    Mvg
    Volle bak benzine en hybride modellen en mindere mate elektrische wagens.

    Ik vraag me af of Volvo zijn strategie ook niet wat zal omgooien om tegen 2030 enkel elektrische wagens te verkopen.

    Zoals gezegd de snelheid van laadinfrastructuur en aanpassingen aan het net zal ook een remmende factor zijn.

    Pak nu weg China hoeveel personen wonen nog buiten de steden en wonen in de rand of het platteland, ik zie daar niet snel laadpalen opduiken, idem voor het rijke Westen, als ik wat rondkijk zie ik in onze stad hier en daar openbare laadpalen verschijnen maar lang niet voldoende om maar een percentage van de bevolking te voorzien en nog maar te zwijgen over de kostprijs om een laadpaal te installeren en zeker voor appartementen en huizen zonder garage.........

    Zou wel een goed kunnen dat AMG volgende week een mokerslag krijgt na de euforie van vandaag.

    Mvg
  10. forum rang 6 christo1 22 februari 2024 21:37
    quote:

    Geeninspiratie schreef op 22 februari 2024 21:25:

    Dan stap je weer in zeker? En zowaar ineens veel elektrische Volvo’s op de band, hoe kan het. De brandstofmotor is een uitstervend ras, dat lijkt me een nobrainer.
    Nobrainer ben ik akkoord, maar ga je de consument een pistool tegen het hoofd houden om een elektrische auto te kopen ipv een hybride/benzine als ook de prijs duurder is en hij dan ook nog laadinfrastructuur moet bekostigen, het grotendeel van de bevolking kan zo'n aankoop nog niet aan en ook de uitbouw van laadinfrastructuur zal niet kunnen volgen en publieke laadpunten kan maar één deel van de oplossing zijn.

    Slaapwel.

    Mvg
  11. forum rang 6 T. Edison 22 februari 2024 21:38
    quote:

    Het mannetje van de radio schreef op 22 februari 2024 20:54:

    [...]

    Mercedes gaat zo als een echte fossiel ten onder.
    Of is het nog blijven profiteren van inkomsten van modellen met verbrandingsmotor om financieel meer kracht te hebben de omschakeling te maken.
    Op dit moment enkel elektrisch produceren, terwijl de vraag is ingestort is ook geen goede bedrijfsvoering. Het is niet zomaar dat de EV afdelingen krimpen. Met het wegvallen van de subsidie is de vraag weggevallen.
    Komt wel weer terug, omdat de politiek heeft besloten brandstof uit te faseren, maar nu even niet.
    Wat mij meer zorgen baart is dat iedereen voor klimaat is (natuurlijk is niemand tegen) , maar niemand er iets aan wil doen (verminderde vraag naar elektrische voortuigen, er wordt meer gevlogen dan ooit en hele delen van de wereld is CO2 niet eens aan de orden ; Oekraïne, Rusland, Iran enz enz)
  12. Geeninspiratie 22 februari 2024 21:49
    quote:

    christo1 schreef op 22 februari 2024 21:37:

    [...]

    Nobrainer ben ik akkoord, maar ga je de consument een pistool tegen het hoofd houden om een elektrische auto te kopen ipv een hybride/benzine als ook de prijs duurder is en hij dan ook nog laadinfrastructuur moet bekostigen, het grotendeel van de bevolking kan zo'n aankoop nog niet aan en ook de uitbouw van laadinfrastructuur zal niet kunnen volgen en publieke laadpunten kan maar één deel van de oplossing zijn.

    Slaapwel.

    Mvg
    Ze worden steeds goedkoper, de actieradius begint toe te nemen, de batterijen gaan lang mee, de tweedehands elektrisch komen op de markt, de laadpalen nemen toe, 1/3de bevolking heeft zonnepanelen. Kwestie van tijd.
  13. forum rang 4 Xynix 22 februari 2024 22:04
    De komende jaren gaan minstens 4 factoren EV's stevige rugwind geven:

    - Solid state, die de range naar niveaus gaat tillen die iedereen acceptabel vindt, ook in de winter.
    - Hoge laadsnelheden worden gemeengoed.
    - Prijs-prestatieverhouding van batterijen gaat flunk omhoog, deels door de lagere lithiumprijzen, deels door technologische ontwikkelingen, deels door "economies of scale", deels door concurentie van de producenten.
    - Vanaf komend jaar komen er massaal betaalbare EV's op de markt.

    Met name minder laadstress door punten 1 en 2 gaat het beeld van een EV veel positiever maken voor de dagelijkse praktijk. Voor mij zou dat zeker gelden. Ik probeer 2030 te halen met mijn Octavia diesel, maar dan denk ik toch klaar te zijn voor EV, waarmee ik hopelijk ook nog met mijn Eriba mee op vakantie kan.
  14. Akwaba 22 februari 2024 22:52
    quote:

    christo1 schreef op 22 februari 2024 21:20:

    [...]

    Volle bak benzine en hybride modellen en mindere mate elektrische wagens.

    Ik vraag me af of Volvo zijn strategie ook niet wat zal omgooien om tegen 2030 enkel elektrische wagens te verkopen.

    Zoals gezegd de snelheid van laadinfrastructuur en aanpassingen aan het net zal ook een remmende factor zijn.

    Pak nu weg China hoeveel personen wonen nog buiten de steden en wonen in de rand of het platteland, ik zie daar niet snel laadpalen opduiken, idem voor het rijke Westen, als ik wat rondkijk zie ik in onze stad hier en daar openbare laadpalen verschijnen maar lang niet voldoende om maar een percentage van de bevolking te voorzien en nog maar te zwijgen over de kostprijs om een laadpaal te installeren en zeker voor appartementen en huizen zonder garage.........

    Zou wel een goed kunnen dat AMG volgende week een mokerslag krijgt na de euforie van vandaag.

    Mvg
    Als de chinees het zegt, voert hij het ook uit....
8.411 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 ... 421 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.