Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,115   +0,100   (+1,99%) Dagrange 5,000 - 5,150 151.437   Gem. (3M) 187,7K

TomTom januari 2024

1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 43 44 45 46 47 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 24 januari 2024 11:26
    Beste Wereldbelegger

    Een vriend van mij zei, je moet Wereldbelegger volgen , spreiding over de hele wereld, zegt zijn alias en niet bijna alleen TT, zoals jij.

    Hij heeft wel het alias Wereldbelegger, maar zit alleen op het Tom Tom forum in de ASCX, zei ik tegen mijn vriend.

    Misschien moet je jouw alias veranderen in TomTombelegger.

    Een Wereldbelegger die alleen op het TT forum zit, kan natuurlijk niet.

    Gewoon een goede raad.
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 24 januari 2024 11:48
    ‘Ontslagronde Duitse auto-industrie nog lang niet ten einde’

    • Clepa schat dat er in de komende zestien jaar 500 duizend banen verloren kunnen gaan.

    De ontslagrondes bij ZF, Bosch en Continental zijn pas het begin, zo voorspelt Stefan Bratzel, directeur van het Automotive Centrum in Gladbach. “In dit decennium verwachten we een daling van 20 procent van het aantal werknemers bij autofabrikanten en leveranciers in Duitsland”, vertelt Bratzel aan Automotive News Europe.

    Hij is “niet echt verrast” door de ontslagrondes bij ZF, Bosch en Continental. Met name de hoge energiekosten, bureaucratie en internationale concurrentie zetten, wat Bratzel betreft, de Duitse industrie onder druk.

    Marges onder druk
    Clepa, de Europese brancheorganisatie voor automotive leveranciers, meldt dat de marge van toeleveranciers in Europa onder druk staat. Volgens de Europese organisatie bevindt 56 procent van de leveranciers in de auto-industrie zich onder de drempel van 5 procent winstmarge, een percentage dat Clepa als kritisch bestempelt om langetermijninvesteringen veilig te stellen.

    In 2022 lag dat percentage op 76 procent. ‘Het is een verbetering ten opzichte van 2022, maar alsnog niet duurzaam op lange termijn’, aldus Clepa in een persbericht.

    www.automotive-online.nl/management/2...
  3. forum rang 7 Wereldbelegger 24 januari 2024 11:50
    Bloomberg: Apple stelt auto uit tot 2028, beperkt functies voor autonoom rijden

    Apple hoopt zijn eerste auto nu op zijn vroegst in 2028 uit te brengen. Dat melden ingewijden aan Bloomberg-journalist Mark Gurman. Het bedrijf zou de mogelijkheden voor zelfstandig rijden daarnaast downgraden van 'level 4' naar 'level 2+'.

    Volgens bronnen van Bloomberg heeft Apple de release van zijn eerste EV onlangs opnieuw uitgesteld, ditmaal dus naar 'op zijn vroegst' 2028. In de recentste prognose, uit eind 2022, hoopte Apple nog op een release in 2026. De techgigant wilde toen een auto met 'geavanceerde functies voor zelfstandig rijden' voor op snelwegen op de markt brengen.

    Volgens Gurman concludeerde het bestuur van Apple tijdens recente vergaderingen dat het bedrijf niet in staat is om een auto met dergelijke functies binnen afzienbare tijd af te leveren. De techgigant heeft volgens Gurman tot op heden nog nooit een formeel prototypestadium bereikt met het project, hoewel het sinds 2014 plannen heeft om de automarkt te betreden.

    Apple heeft volgens de bronnen daarom besloten om zijn ambities voor zelfstandig rijden terug te draaien naar level 2+. Daarmee moet de auto assistentie bieden bij het sturen, gas geven en remmen, hoewel een mens hoofdverantwoordelijk blijft en gedurende de hele rit op de weg moet letten. Dat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de huidige zelfrijfuncties van Tesla.

    tweakers.net/nieuws/217898/bloomberg-...
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 24 januari 2024 12:06
    Voor mij geen Chinese auto. Maar als de Chinese autoverkoop wereldwijd nog grotere vormen aanneemt dan hebben de klantenpartners van TT al in de nabije toekomst een probleem. En investeringen in AI zullen Chinese automakers ook doen. Ik ben dan ook reuze benieuwd of over dit onderwerp gesproken gaat worden bij de toelichting van Q3/FY23 cijfers.

    BYD's luxezusje Yangwang waagt sprong buiten China

    Met de supersportwagen U9 wil BYD-dochter Yangwang concurreren met Lamborghini,
    Yangwang, het luxemerk van BYD, wordt amper een jaar na de introductie klaargestoomd voor de export. De ambitieuze Chinese autobouwer volgt daarmee de multimerkenstrategie waarmee Volkswagen en General Motors furore maakten.

    Minstens 1 miljoen yuan, of zowat 130.000 euro. Dat geldt als de bodemprijs voor de auto's die Yangwang sinds vorig jaar verkoopt. Voorlopig gaat het alleen om exemplaren van het uit de kluiten gewassen model SUV U8 en alleen in China, maar daar moet snel verandering in komen.

    In de loop van dit jaar volgt de supersportwagen U9, die bestuurders in 2 seconden naar een snelheid van 100 kilometer per uur zou katapulteren. Eerder deze maand liet Yangwang de eerste schetsen zien van de U7, een wel heel erg aerodynamische limousine. Na de start in het thuisland China begint in de loop van het jaar de verkoop in Brazilië. Daarna volgt wellicht Europa, maar over concrete Europese plannen van het merk is nog niets bekend.

    De essentie
    Het snelgroeiende BYD ontpopt zich als een soortgenoot van mastodonten als Volkswagen, General Motors en Stellantis.
    Yangwang wordt het luxemerk van het Chinese autoconcern, later moeten de merken Denza en Fangchengbao volgen.
    Yangwang verkoopt voorlopig alleen een grote elektrische SUV, de U8. Daar komen allicht nog dit jaar een supersportauto en een limousine bij.

    Yangwang is een dochtermerk van BYD (Build Your Dreams). Het Chinese bedrijf verkocht in het laatste kwartaal van vorig jaar meer elektrische auto's dan het lang ongenaakbare Amerikaanse Tesla. Behalve in China is BYD ook in Europa aan een groot offensief begonnen, met vijf modellen. In ons land telt het merk vijf dealervestigingen en zijn er drie extra aangekondigd. Hoewel de Belgische verkoop van BYD vorig jaar beperkt bleef tot ruim 500 nieuwe auto's, rekenen analisten net als het merk dit jaar op een spectaculaire groei.

    Die moet vooral komen van de Seal en de Seal U: rechtstreekse rivalen voor de succesvolle Model 3 en Model Y van Tesla. Met de Seal-modellen wil BYD dit jaar minstens 400.000 auto's buiten de hyperconcurrentiële Chinese thuismarkt afzetten. In China is BYD heer en meester op de automarkt. In de ranglijst van de bestverkochte 20 elektrische modellen van vorig jaar, dragen er 10 een BYD-logo.

    www.tijd.be/ondernemen/auto/byd-s-lux...
  5. forum rang 4 Jaap 24 januari 2024 14:56
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 24 januari 2024 12:38:

    “Vet gedrukt “ draaft maar door met het negatief uitleggen en uitvergroten, mijn grote vraag is, waarom met welke doelstelling, ik probeer het te begrijpen want het valt me dagelijks op!
    Wereldbelegger is een (gesponserd?) kanaal voor reclame uit China.
  6. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 24 januari 2024 15:34
    Wie kunnen het anker lichten waaraan het aandeel TT ligt geketend?

    1. HG himself , door met geweldige cijfers en outlook te komen en meer.
    2. Reddit , die massaal op het aandeel springen.
    3. Institutionele beleggers die eindelijk het geweldige potentieel van TT inzien.
    4. Shorters die uit alle macht moeten gaan coveren.

    Zou mooi en terecht zijn als we volgende week dwars door de beruchte €7,50 knallen!!
  7. Koos99 24 januari 2024 15:43
    Volgende week vrijdag de Q4/23 cijfers plus outlook. De outlook is by far het belangrijkste en bepaalt voor het komende half jaar welk koersniveau TomTom gaat opzoeken. Natuurlijk het automotiv orderbook is ook belangrijk, maar een goed resultaat daar kan lang duren voordat dat in de omzet/P&L loopt.
    Qua omzet verwachtingen draait het om Location technology. Dit jaar zal de omzet ongeveer uitkomen op:
    A 353
    E 149
    Taco gaf aan:
    A een low digit groei dus daar ga ik uit van 3%
    E 10% groei
    Dan wordt het ongeveer:
    A 353
    E 164
    L wordt dan dus 517
    Location technology wordt gequote met 30 miljoen, dus dan wordt dat een outlook van 500-530. Alles daaronder is zwaar teleurstellend.
    De low digit A groei van Taco verbaast me wel, want hij geeft ook aan dat de attach rates essentieel zijn, en die gaan elk jaar omhoog van nu 40% naar 80% aan het einde van dit decennium.
  8. forum rang 4 Jaap 24 januari 2024 16:08
    quote:

    Koos99 schreef op 24 januari 2024 15:43:

    Volgende week vrijdag de Q4/23 cijfers plus outlook. De outlook is by far het belangrijkste en bepaalt voor het komende half jaar welk koersniveau TomTom gaat opzoeken. Natuurlijk het automotiv orderbook is ook belangrijk, maar een goed resultaat daar kan lang duren voordat dat in de omzet/P&L loopt.
    Qua omzet verwachtingen draait het om Location technology. Dit jaar zal de omzet ongeveer uitkomen op:
    A 353
    E 149
    Taco gaf aan:
    A een low digit groei dus daar ga ik uit van 3%
    E 10% groei
    Dan wordt het ongeveer:
    A 353
    E 164
    L wordt dan dus 517
    Location technology wordt gequote met 30 miljoen, dus dan wordt dat een outlook van 500-530. Alles daaronder is zwaar teleurstellend.
    De low digit A groei van Taco verbaast me wel, want hij geeft ook aan dat de attach rates essentieel zijn, en die gaan elk jaar omhoog van nu 40% naar 80% aan het einde van dit decennium.
    By far hebben we gezien wat Hedgefunds doen met de outlook van de CFO.
  9. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 24 januari 2024 16:17
    quote:

    Jaap schreef op 24 januari 2024 16:08:

    [...]

    By far hebben we gezien wat Hedgefunds doen met de outlook van de CFO.
    Daarom hoop ik op een move die de hedgefunds doet uitroken met short squeezes die the boys over elkaar doet rollen in hun grote paniek!!

    Vandaag bij een super groene AEX wederom totale controle op de koers van TT, absurd gewoon.
  10. forum rang 4 GLMF 24 januari 2024 16:28
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 23 januari 2024 18:11:

    In de media, met name in de automotive media, wordt veel aandacht (wel of niet terecht?) besteed aan de opmars van Chinese auto's in Europa.
    Ik weet het niet. Maar ik ben benieuwd of hierover iets wordt toegelicht bij de cijfers.
    Het zijn tot op heden geen klanten van TomTom.


    Traditionele autobedrijven beven voor Chinese stekker-auto’s

    Het kost de ET 5, een elektrische sedan van Nio , een Chinese autofabrikant opgericht in 2014, slechts vier seconden om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren. Dat is min of meer hetzelfde als de Porsche Carrera, een Duitse sportwagen op benzine, geliefd bij adrenalinejunkies. Chinese elektrische voertuigen ( ev ’s) stellen nieuwe normen voor snelheid – zowel wat betreft hoe snel ze gaan als hoe snel ze zich over de hele wereld verspreiden. De Chinese straten zijn er al mee verstopt, schrijft de Economist.

    En als Chinese fabrikanten hun zin krijgen, zullen die van Amerika en Europa dat binnenkort ook krijgen. Een industrie die gewend is aan een kalme cyclus van marginale verbeteringen wordt met “China-snelheid” op zijn kop gezet, zegt Ralf Brandstätter, de baas van Volkswagen in het land.

    Chinese bedrijven hebben een aantal voordelen ten opzichte van hun westerse concurrenten, waaronder:
    Subsidies van de Chinese overheid: De Chinese overheid geeft miljarden dollars aan subsidies aan de elektrische auto-industrie, waardoor Chinese bedrijven hun producten goedkoper kunnen aanbieden dan westerse bedrijven.

    Toegang tot een enorme binnenlandse markt: China is de grootste automarkt ter wereld, met een enorme bevolking die steeds meer overgaat op elektrische auto's. Dit geeft Chinese bedrijven een groot voordeel op het gebied van schaalvoordelen.

    Expertise op het gebied van batterijen: China is de wereldwijde leider op het gebied van de productie van lithium-ionbatterijen, een cruciaal onderdeel van elektrische auto's. Dit geeft Chinese bedrijven een voorsprong in termen van technologie en kosten.

    Als gevolg van deze voordelen hebben Chinese elektrische auto's een sterke groei doorgemaakt. In 2023 waren Chinese bedrijven goed voor ongeveer 80% van de wereldwijde verkoop van elektrische auto's.

    Deze trend is waarschijnlijk nog wel even door te zetten. De wereldwijde vraag naar elektrische auto's zal naar verwachting blijven groeien, en Chinese bedrijven zijn goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.

    www.welingelichtekringen.nl/economie/...
    de lokale "Voda" mbt chinees auto nieuws.........

    is het misschien een optie om je chinese autonieuws in 1 van de volgende draadjes te dumpen
    www.iex.nl/Forum/1944/Chinese-aandele...

    www.iex.nl/Forum/Topic/1257924/Koffie...

    of desnoods een eigen chinees autodraadje onder de tomtom paraplu ?
  11. forum rang 4 Jaap 24 januari 2024 16:35
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 24 januari 2024 16:31:

    Zoals (echte) beleggers weten: TomTom is al héél lang geen onderdeel meer van de AEX.
    Als je kijkt naar de performance van TT vandaag; beter dan de ASCX index.
    Dus waarom klagen?

    AMS Small Cap (ASCX) 1,213.16 +7.25(+0.60%)

    TomTom NV (TOM2) 6.49 +0.07(+1.01%)
    Ik klaag ook niet over TomTom, maar meer over jou.

    Ik vind jou de negatieve pool op dit forum.

    Door je China reclame praatjes te maken, en verder alles wat tegen TomTom strategie gebruikt kan worden,
  12. forum rang 6 tatje 24 januari 2024 18:29
    Cars uit China en dan buiten China hebben toch ook locatie navigatie en traffic nodig.

    Harold zei: in China mogen we geen zaken doen.

    Auto's uit China hebben buiten China toch ook locatie navigatie en traffic nodig.

    keuze uit 3, Google Here of Tom Tom.

    Wij niet in China , dus de chinezen niet bij ons, toch .
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 24 januari 2024 18:40
    quote:

    Jaap schreef op 24 januari 2024 16:35:

    [...]

    Ik klaag ook niet over TomTom, maar meer over jou.

    Ik vind jou de negatieve pool op dit forum.

    Door je China reclame praatjes te maken, en verder alles wat tegen TomTom strategie gebruikt kan worden,
    Je klaagt maar een end raak.
    Dat is het enige wat jouw bijdrage is op dit forum en waar je goed in bent.

    Als je niet wilt zien dat er mogelijke 'bedreigingen' zijn voor de "TomTom strategie" en/of aandeelhouderswaarde creëren zodat het management van TT weer een reden heeft om de 'transitiejaren' verder te verlengen is aan jou.

    Dom geneuzel over "China reclame" is m.i. de kop in het zand steken voor de waarschuwingen die zowel de auto-industrie als autojournalisten in groeiende mate uiten.

    * China bouwt o.a. in opdracht van Grimaldi Lines zeven mega-autoschepen die geleverd worden in 2025-2026. Die schepen zijn niet voor de Europese autoindustrie. Als Chinese auto's grootschalig geaccepteerd worden dan is de transportcapaciteit nog meer op orde dan het nu is.

    Dan zal na Azië Europa verder worden voorzien van concurrenten van de ons bekende en geliefde automobielen. Of het verdienmodel van TT daar een voordeel aan heeft betwijfel ik.

    Zolang TT, met of zonder Microsoft, AI en/of Orbis en/of Overture geen Chinese autobouwers binnenhaalt kan de toekomst er wel eens heel anders uitzien dan dat er voor de komende jaren is geschetst.

    Daarom ben ik zeer benieuwd of daar iets over gezegd wordt op 2 februari.
  14. forum rang 6 JustRevisited 24 januari 2024 22:17
    quote:

    tatje schreef op 24 januari 2024 18:29:

    Cars uit China en dan buiten China hebben toch ook locatie navigatie en traffic nodig.

    Harold zei: in China mogen we geen zaken doen.

    Auto's uit China hebben buiten China toch ook locatie navigatie en traffic nodig.

    keuze uit 3, Google Here of Tom Tom.

    Wij niet in China , dus de chinezen niet bij ons, toch .
    De ZEEKR 001 is echt een vette bak vind ik.

    Helaas zag ik op YouTube in een review: powered by HERE Technologies.

    In Amsterdam is een showroom naast de Munt. Dit is 'm
    i.ibb.co/NxZb3qJ/IMG-0033.jpg
  15. forum rang 6 JustRevisited 24 januari 2024 23:52
    quote:

    JustRevisited schreef op 24 januari 2024 22:17:

    [...]

    De ZEEKR 001 is echt een vette bak vind ik.

    Helaas zag ik op YouTube in een review: powered by HERE Technologies.

    In Amsterdam is een showroom naast de Munt. Dit is 'm
    i.ibb.co/NxZb3qJ/IMG-0033.jpg
    i.ibb.co/xLmhD0k/IMG-0035.jpg
  16. forum rang 6 hvasd2 25 januari 2024 07:49
    quote:

    JustRevisited schreef op 24 januari 2024 22:17:

    [...]

    De ZEEKR 001 is echt een vette bak vind ik.

    Helaas zag ik op YouTube in een review: powered by HERE Technologies.

    In Amsterdam is een showroom naast de Munt. Dit is 'm
    i.ibb.co/NxZb3qJ/IMG-0033.jpg
    Zoals Wereldbelegger al schreef, iedereen zit overal in behalve TT die niet…
  17. forum rang 6 JustRevisited 25 januari 2024 09:56
    quote:

    hvasd2 schreef op 25 januari 2024 07:49:

    [...]

    Zoals Wereldbelegger al schreef, iedereen zit overal in behalve TT die niet…
    Nou het is een teken dat ook die Chinese fabrikanten gewoon bij TomTom of HERE moeten aankloppen voor maps. Dit keer is dat (helaas) HERE, maar of de fabrikant nu Chinees is of Europees uiteindelijk zijn er niet veel kaarten opties.

    Daarnaast zie je dat deze Chinesen vanaf 0 beginnen met een platform aanpak. Elke auto is hetzelfde — deze Zeekr heeft maar 4 kleuren om uit te kiezen — en zonder optie pakketten. Navigatie is gewoon standaard. Goed voor de take rates.
1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 43 44 45 46 47 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.