Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,130   +0,120   (+0,86%) Dagrange 13,735 - 14,165 1.882.679   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2929 2930 2931 2932 2933 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Ysfogel 31 december 2023 16:18
    quote:

    Steef89 schreef op 31 december 2023 16:05:

    [...]

    Grootste toevoeging aan de AEBITDA was NA en SE terwijl de orders flink krompen. Dat betekent dus kostenbesparing.
    AEBITDA groei uit NE is er niet, UK helpt een stukje mee.

    Geloof je me niet? Kijk de cijfers van Q1 H1 terug en reken het na.

    Grubhub orders en marketshare dalen, dalen en dalen. Omkeer naar groei is praktisch onmogelijk omdat men FCF+ wilt draaien en minder geld uitgeeft aan marketing.

    Maar stel dat het Jitse en team gelukt is, jullie willen allemaal een verkoop van Grub waardoor die 1500 miljoen AEBITDA nooit meer haalbaar is.

    1. Weg uit USA.
    2. Weg uit ANZ.
    3. Focus Europa.
    4. Stop met logistiek en focus MP.
    500/700 max onder gunstige omstandigheden(en uiteraard na afstoten/verkoop Grub en ZE/AUNZ)
  2. forum rang 5 valeo 325 31 december 2023 16:34
    quote:

    Ysfogel schreef op 31 december 2023 16:18:

    [...]

    500/700 max onder gunstige omstandigheden(en uiteraard na afstoten/verkoop Grub en ZE/AUNZ)
    500/700 zou op zich al niet verkeerd zijn
    Zit je toch al gouw op 2.50 per aandeel en dan is een koers van 25 plus heel normaal te noemen
    Dus wat mijn betreft laat maar door komen
    Zou kunnen maar verwacht dit pas op zijn vroegst 2025/26
    Maar mag van mijn natuurlijk al dit jaar en wonderen gebeuren elke dag
    Nog een fijne jaarwisseling alle gewenst
  3. forum rang 6 wiegveld 31 december 2023 16:37
    Albert Jellema denkt dat t goed komt met JET in 2024 met een hele dikke disclaimer.

    Just Eat Takeaway - na twee jaar de loser nu eindelijk een winnaar op de beurs?

    Just Eat Takeaway, een toonaangevend online voedselbezorgingsbedrijf presteert al twee jaar uiterst slecht op de beurs. Hier zijn drie argumenten om te overwegen te investeren in Just Eat Takeaway:

    Herstructurering en Focus door de Mogelijke Verkoop van Grubhub: De mogelijke verkoop van Grubhub kan worden gezien als een strategische zet voor Just Eat Takeaway om zich te herstructureren en zich te concentreren op winstgevendere markten en kernactiviteiten. Deze verkoop kan extra kapitaal vrijmaken, waardoor het bedrijf schulden kan verminderen en investeringen kan doen in groeigebieden. Het kan ook een teken zijn van een meer gedisciplineerde aanpak van bedrijfsbeheer en kostenoptimalisatie. Grubhub staat al lang te koop wat een teken is dat het niet makkelijk van de hand te doen is.
    Terugkeer naar Groei in Orders: De mogelijke rapportage van een toename in bestellingen in verschillende regio's kan aanleiding zijn voor een sterk herstel na de uitdagingen veroorzaakt door de pandemie. De operationele hefboom kan de operationele winst in een dergelijk scenario snel doen stijgen net als de vrije kasstroom.
    Aanpassing aan Veranderende Consumentengedragingen: De COVID-19-pandemie heeft een blijvende impact gehad op consumentengedrag, met een toegenomen afhankelijkheid van online voedselbestellingen. Just Eat Takeaway, met zijn gevestigde merk en uitgebreide netwerk, is goed gepositioneerd om te profiteren van deze trend en bezorgt naast eten inmiddels vele andere producten. Nu nog op kleine schaal, maar deze markten kunnen de groei aanjagen.
    Bij het overwegen van een investering in Just Eat Takeaway is het echter belangrijk om rekening te houden met de competitieve aard van de online voedselbezorgingsmarkt en de mogelijke risico's en onzekerheden, zoals veranderingen in regelgeving, operationele uitdagingen en zware concurrentie.
  4. forum rang 6 keffertje 31 december 2023 19:56
    Prima bijdrage, maar dan nu het verhaal afmaken, waarbij je twwe kanten op kan:

    A. Hoeveel keer aebitda zou de markt willen betalen voor dit bedrijf en deel die waarde door het aantal aandelen?

    B. Tot welke wpa leidt jouw aebitda en wat is de markt bereid te betalen in de multiple k/w voor dit bedrijf.

    Ben benieuwd naar jouw uikomsten (en die van anderen ook uiteraard)
  5. forum rang 7 Steef89 31 december 2023 21:10
    quote:

    keffertje schreef op 31 december 2023 19:56:

    Prima bijdrage, maar dan nu het verhaal afmaken, waarbij je twwe kanten op kan:

    A. Hoeveel keer aebitda zou de markt willen betalen voor dit bedrijf en deel die waarde door het aantal aandelen?

    B. Tot welke wpa leidt jouw aebitda en wat is de markt bereid te betalen in de multiple k/w voor dit bedrijf.

    Ben benieuwd naar jouw uikomsten (en die van anderen ook uiteraard)
    A. Niemand gaat JET kopen afgezien van PE (hele kleine kans en moet je niet willen). Alle peers zijn niet geintresseerd vanwege het bedrijfsmodel van JET. Als ik er een waarde op moet plakken. 20 tot 25 euro voor NE/UK/I. De rest trekt negatief aan JET waardoor je nu met een koers zit van 10 tot 15. Afhankelijk van de prestaties en outlook gepresenteerd over 3 weken zit er misschien een beetje meer in het vat, maar ik betwijfel het. Grub en SEANZ zullen wederom gekrompen zijn in orders. Misschien een beetje compensatie met de GTV vanwege inflatie, maar ook dat is twijfelachtig (q4 groei naar beneden gesteld bij presentatie q3 cijfers).

    B. Ik zie niet in wat voor nut het heeft om het over WPA in relatie tot aebitda te hebben. Er is geen winst, zelfs als men in staat is FCF + te blijven (nadruk op blijven) is er nog altijd geen winst. En dan moet er eers nog eens bewezen worden dat ze uberhaupt groepbreed FCF+ zijn. Je kunt het pas over winst hebben bij een AEBITDA van minimaal 600 tot 700. (Op basis van de bekende cijfers).
  6. forum rang 6 keffertje 31 december 2023 21:29
    quote:

    Steef89 schreef op 31 december 2023 21:10:

    [...]

    A. Niemand gaat JET kopen afgezien van PE (hele kleine kans en moet je niet willen). Alle peers zijn niet geintresseerd vanwege het bedrijfsmodel van JET. Als ik er een waarde op moet plakken. 20 tot 25 euro voor NE/UK/I. De rest trekt negatief aan JET waardoor je nu met een koers zit van 10 tot 15. Afhankelijk van de prestaties en outlook gepresenteerd over 3 weken zit er misschien een beetje meer in het vat, maar ik betwijfel het. Grub en SEANZ zullen wederom gekrompen zijn in orders. Misschien een beetje compensatie met de GTV vanwege inflatie, maar ook dat is twijfelachtig (q4 groei naar beneden gesteld bij presentatie q3 cijfers).

    B. Ik zie niet in wat voor nut het heeft om het over WPA in relatie tot aebitda te hebben. Er is geen winst, zelfs als men in staat is FCF + te blijven (nadruk op blijven) is er nog altijd geen winst. En dan moet er eers nog eens bewezen worden dat ze uberhaupt groepbreed FCF+ zijn. Je kunt het pas over winst hebben bij een AEBITDA van minimaal 600 tot 700. (Op basis van de bekende cijfers).
    Bij A. bedoelde ik geen bod op de aandelen maar vanuit de bedrijfswaarde te komen tot een koersdoel
  7. forum rang 4 The Munger Games 31 december 2023 22:31
    Ik ga uit van een EBITDA multiple van ongeveer x10 zolang ze groeien en x4 - x6 als de grootste groei eruit is (vuistregel voor een eerste inschatting van de waardering, niet zaligmakend). Als ze ooit die 1,5 miljard halen dan is een marktwaarde van 6 miljard dus een absoluut minimum en dus een verdubbeling van de huidige koers. Als ze eerder naar 500-700 miljoen EBITDA gaan waarvan hierboven sprake, dan is de huidige waardering eerder correct te noemen dan spotgoedkoop.
    Ben dus erg benieuwd in de doelstellingen (maar die zullen wellicht pas bij de jaarcijfers upgedate worden).
  8. Fagrontrader 31 december 2023 23:06
    Verwachten jullie dat Grub daadwerkelijk wordt verkocht? Ik denk zelf van niet, ze zijn al jaren aan het roepen. Jitse gelooft nog in zijn eigen verhaal en probeert het zolang mogelijk uit te stellen. De accountant moet maar ook is een keer beoordelen of de presentatie van de deelneming wel juist staat gepresenteerd in de jaarrekening? Als het niet als assets held for sale staat opgenomen, gaat het dus nog lang duren!
  9. forum rang 7 Steef89 31 december 2023 23:13
    quote:

    The Munger Games schreef op 31 december 2023 22:31:

    Ik ga uit van een EBITDA multiple van ongeveer x10 zolang ze groeien en x4 - x6 als de grootste groei eruit is (vuistregel voor een eerste inschatting van de waardering, niet zaligmakend). Als ze ooit die 1,5 miljard halen dan is een marktwaarde van 6 miljard dus een absoluut minimum en dus een verdubbeling van de huidige koers. Als ze eerder naar 500-700 miljoen EBITDA gaan waarvan hierboven sprake, dan is de huidige waardering eerder correct te noemen dan spotgoedkoop.
    Ben dus erg benieuwd in de doelstellingen (maar die zullen wellicht pas bij de jaarcijfers upgedate worden).
    Die 1.5 miljard is adjusted ebitda, dat is wat anders dan ebitda.
    Je hebt het over groei, er is geen groei geweest afgelopen jaar y/y groepbreed. Orders niet en GTV ook niet.
  10. forum rang 7 Steef89 31 december 2023 23:24
    quote:

    The Munger Games schreef op 31 december 2023 23:18:

    Ik weet waar de adjusted voor staat, dankjewel. Die kan je gerust negeren.
    En door covid is de groei van enkele jaren naar voren getrokken. Vroeg of laat komt die volgens mij wel terug. Maar dat is dus wat je moet opvolgen.
    Dat is de vraag die iedereen bezig houdt. Komt er nog groei en zo ja is dat ook iets nuttigs wat ook echt wat toevoegt aan de winstgevendheid. NL/DE staan als een rots, UK/I zijn goed op weg. Hier en daar nog wat kleine landjes waar het goed gaat, maar de grote bleeders blijven. Grub/SEANZ. Grub volgens de laatste berichten -50 miljoen fcf. De vraag is of dat ooit fcf+ word. SEANZ is 0% MP orders, puur logistiek. Boksen op tegen Glovo en andere cowboys die er iligale constructies op nahouden. Hoe moet je dat ooit winnen als je al een gigantische achterstand hebt.
  11. forum rang 6 wiegveld 1 januari 2024 12:12
    quote:

    Steef89 schreef op 31 december 2023 23:24:

    [...]

    Dat is de vraag die iedereen bezig houdt. Komt er nog groei en zo ja is dat ook iets nuttigs wat ook echt wat toevoegt aan de winstgevendheid. NL/DE staan als een rots, UK/I zijn goed op weg. Hier en daar nog wat kleine landjes waar het goed gaat, maar de grote bleeders blijven. Grub/SEANZ. Grub volgens de laatste berichten -50 miljoen fcf. De vraag is of dat ooit fcf+ word. SEANZ is 0% MP orders, puur logistiek. Boksen op tegen Glovo en andere cowboys die er iligale constructies op nahouden. Hoe moet je dat ooit winnen als je al een gigantische achterstand hebt.
    Er komt groei nu in 2024 de vergelijking met 2023 getrokken gaat worden. 2022 was een covid jaar in Q1 en daarna nog steeds niet stabiel. Door de 2023 vergelijking zal er, behoudens een ernstige recessie, zeker groei zijn. 20202, 2021 en 2022 hebben de lange lijn vertekend.
  12. Ysfogel 1 januari 2024 12:59
    quote:

    wiegveld schreef op 1 januari 2024 12:12:

    [...]
    Er komt groei nu in 2024 de vergelijking met 2023 getrokken gaat worden. 2022 was een covid jaar in Q1 en daarna nog steeds niet stabiel. Door de 2023 vergelijking zal er, behoudens een ernstige recessie, zeker groei zijn. 20202, 2021 en 2022 hebben de lange lijn vertekend.
    Er was in 2023 niet of nauwelijks groei in orders. In Zuid-Europa was er een behoorlijke afname. Groei met meer dan 20% was er wel in de VS, maar daar wist Grubhub totaal niet van te profiteren. Er lijken me geen redenen om aan te nemen dat 2024 (heel) veel beter zal zijn. Hopenlijk (en waarschijnlijk) komen we wel betere resultaten in opbrengst door aanpakken/stoppen van verliesgevende aktiviteiten/landen en verbetering van efficientie/synergie in het VK.
  13. forum rang 7 Hendrik Roo 1 januari 2024 13:05
    Als JET in de USA de deuren sluit, zijn er een juridische gronden om de staat New York aansprakelijk te stellen. Er kan dan worden aangetoond dat de Feecaps icm het invoeren van minimumloon van een winstgevend bedrijf een verliesgevend bedrijf hebben gemaakt. Hoewel JET liever zal schikken, is er voldoende basis om de druk richting de staat New York op te voeren. Als JET zich terugtrekt, hebben ze in dat opzicht niets meer te verliezen.
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 1 januari 2024 14:55
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 1 januari 2024 13:05:

    Als JET in de USA de deuren sluit, zijn er een juridische gronden om de staat New York aansprakelijk te stellen. Er kan dan worden aangetoond dat de Feecaps icm het invoeren van minimumloon van een winstgevend bedrijf een verliesgevend bedrijf hebben gemaakt. Hoewel JET liever zal schikken, is er voldoende basis om de druk richting de staat New York op te voeren. Als JET zich terugtrekt, hebben ze in dat opzicht niets meer te verliezen.
    Je bent een grapjas....!!!
  15. Tis wa! 1 januari 2024 15:11
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 1 januari 2024 13:05:

    Als JET in de USA de deuren sluit, zijn er een juridische gronden om de staat New York aansprakelijk te stellen. Er kan dan worden aangetoond dat de Feecaps icm het invoeren van minimumloon van een winstgevend bedrijf een verliesgevend bedrijf hebben gemaakt. Hoewel JET liever zal schikken, is er voldoende basis om de druk richting de staat New York op te voeren. Als JET zich terugtrekt, hebben ze in dat opzicht niets meer te verliezen.
    Naar mijn mening een "te kort door de bocht" reactie! Zo simpel zal dat niet zijn.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2929 2930 2931 2932 2933 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑