Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel RENEWI AEX:RWI.NL, GB00BNR4T868

Laatste koers (eur) Verschil Volume
6,950   -0,080   (-1,14%) Dagrange 6,910 - 7,040 19.541   Gem. (3M) 26,5K

Renewi - 2023: weer het meest circulaire bedrijf op de beurs

1.624 Posts
Pagina: «« 1 ... 73 74 75 76 77 ... 82 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Pk2001wdt 17 november 2023 20:27
    Dat is de peil datum als je op die datum 23-11 die aandelen heb dat wordt dat bedrag voor je gereserveerd en op een bepaalde datum of in aandelen of in cashgeld uitbetaald ook al heb je deze op 24-11 verkocht het kan makkelijk zijn dat dat geld 3 weken of zelfs iets langer gereserveerd wordt maar je krijgt het altijd
  2. Pk2001wdt 17 november 2023 21:00
    Men heeft pas aangegeven dat men weer dividend wil gaan uitkeren als dat zo is staar je dan niet blind het is meestal een klein percentage per aandeel beter wacht je op de koers die Renewi omhoog wil hebben maar ook n kans is er dat Renewi onder een overnamebod zou komen en er is al aangegeven dat dit minimaal boven de 9 pond (10,28 euro) zou moeten zijn wil men zelfs maar gaan praten
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 18 november 2023 10:18
    KLM wil gigantische afvalberg recyclen, maar moet alles blijven verbranden

    Yteke de Jong
    Aangepast: 24 min geleden1 uur geledenin Financieel

    Amsterdam - Luchtvaartmaatschappij KLM wil het afval van intercontinentale vluchten niet langer verbranden maar recyclen. Dat mag alleen niet vanwege Europese regels. Het gaat om een afvalberg van ter grootte van 40.000 vuilniswagens per jaar. Dat zegt Bart van Lidth de Jeude, sustainability manager van de luchtvaartmaatschappij.

    „Het gaat om cateringafval, zoals etensresten, maar ook bijvoorbeeld voedsel- en drankverpakkingen, servetten en eetgerei. Omdat ze bang zijn voor bijvoorbeeld geïmporteerde dieren- of plantenziektes moeten we alles verbranden, want er mogen geen sporen of resten in de EU terechtkomen. Het grote pijnpunt is dat hier geen enkel wetenschappelijk bewijs voor is, waardoor dit niet op feiten gestoeld lijkt. Het is voor ons frustrerend dat we gehinderd worden in één van de pijlers van onze strategie, namelijk het verminderen van afval”, zegt Van Lidth de Jeude.
    Verbrand

    Het gaat met name om het afval uit de toeristenklasse. Het metalen bestek, de stoffen servetten en de gewone glazen van de business class mogen wel hergebruikt worden. Het afval van vluchten binnen de Europese Unie wordt in verschillende afvalstromen gescheiden en 50% hiervan wordt opnieuw gebruikt. Het intercontinentale afval wordt verplicht verbrand in Amsterdam.

    Volgens Van Lidth de Jeude is het geen kwestie van geld, want opnieuw gebruiken of verbranden van afval kost even veel. „Ook klanten kijken soms vreemd op, als ze horen dat het afval wordt verbrand. Het past niet in de visie van ons bedrijf.” Ook in andere landen buiten de EU moet afval van buiten hun continent verbrand worden.

    Voor KLM is het zaak dat de kwestie wordt opgelost, want de duurzaamheidsdoelen op de langere termijn kunnen anders moeilijker behaald worden. De luchtvaartmaatschappij wil in 2030 het afval met de helft halveren ten opzichte van de hoeveelheid van 2011.
    Brexit-pijn

    KLM-dochter Cityhopper (KLC) wil zelfs binnen vijf jaar compleet circulair zijn als het om afval gaat. Maar KLC vliegt veel op het Verenigd Koninkrijk, dat nu buiten de EU valt. „Dit afvalprobleem is ook Brexit-pijn”, zegt directeur Haagse zaken Jeroen Hardenbol van KLM. Hij zegt dat er nog nooit een daadwerkelijke risico-analyse van het probleem is gemaakt.

    De luchtvaartmaatschappijen trekken in de afvalkwestie samen op met een aantal milieuclubs. Binnen de EU zijn er verschillende machtscentra waarmee ze te maken hebben. „Het directoraat gezondheid, waar dit uiteindelijk onder valt, zegt nee tegen hergebruik en kiest uit voorzorg ervoor om alles te verbranden. Het duurzaamheidsministerie van de huidige eurocommissaris Hoekstra heeft het nakijken. Eigenlijk moet de EU een voortrekkersrol spelen en de regelgeving aanpassen zodra blijkt dat dit veilig kan", aldus Hardenbol.
    Verspilling

    Het verbranden gaat in tegen de eigen doelstellingen van de EU, aldus Van Lidth de Jeude. De eurozone moet in 2050 een complete circulaire economie zijn. Dit is alleen nog heel ver weg en experts stellen dat er te veel onzekerheden zijn op het pad er naar toe.

    Toch wil Van Lidth de Jeude een oplossing: „We proberen een middenweg te vinden, maar het absurd dat een tweedeling in de Europese Commissie een oplossing tegen houdt. Het kan toch niet zo zijn dat we zonder gedegen onderzoek jaarlijks 40.000 vuilniswagens aan afval de oven in schuiven, terwijl dat misschien helemaal niet noodzakelijk is. Het is een verspilling van grondstoffen.”
  4. forum rang 8 aextracker 18 november 2023 13:35
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 18 november 2023 10:18:

    KLM wil gigantische afvalberg recyclen, maar moet alles blijven verbranden

    Yteke de Jong
    Aangepast: 24 min geleden1 uur geledenin Financieel

    Amsterdam - Luchtvaartmaatschappij KLM wil het afval van intercontinentale vluchten niet langer verbranden maar recyclen. Dat mag alleen niet vanwege Europese regels. Het gaat om een afvalberg van ter grootte van 40.000 vuilniswagens per jaar. Dat zegt Bart van Lidth de Jeude, sustainability manager van de luchtvaartmaatschappij.

    „Het gaat om cateringafval, zoals etensresten, maar ook bijvoorbeeld voedsel- en drankverpakkingen, servetten en eetgerei. Omdat ze bang zijn voor bijvoorbeeld geïmporteerde dieren- of plantenziektes moeten we alles verbranden, want er mogen geen sporen of resten in de EU terechtkomen. Het grote pijnpunt is dat hier geen enkel wetenschappelijk bewijs voor is, waardoor dit niet op feiten gestoeld lijkt. Het is voor ons frustrerend dat we gehinderd worden in één van de pijlers van onze strategie, namelijk het verminderen van afval”, zegt Van Lidth de Jeude.
    Verbrand

    Het gaat met name om het afval uit de toeristenklasse. Het metalen bestek, de stoffen servetten en de gewone glazen van de business class mogen wel hergebruikt worden. Het afval van vluchten binnen de Europese Unie wordt in verschillende afvalstromen gescheiden en 50% hiervan wordt opnieuw gebruikt. Het intercontinentale afval wordt verplicht verbrand in Amsterdam.

    Volgens Van Lidth de Jeude is het geen kwestie van geld, want opnieuw gebruiken of verbranden van afval kost even veel. „Ook klanten kijken soms vreemd op, als ze horen dat het afval wordt verbrand. Het past niet in de visie van ons bedrijf.” Ook in andere landen buiten de EU moet afval van buiten hun continent verbrand worden.

    Voor KLM is het zaak dat de kwestie wordt opgelost, want de duurzaamheidsdoelen op de langere termijn kunnen anders moeilijker behaald worden. De luchtvaartmaatschappij wil in 2030 het afval met de helft halveren ten opzichte van de hoeveelheid van 2011.
    Brexit-pijn

    KLM-dochter Cityhopper (KLC) wil zelfs binnen vijf jaar compleet circulair zijn als het om afval gaat. Maar KLC vliegt veel op het Verenigd Koninkrijk, dat nu buiten de EU valt. „Dit afvalprobleem is ook Brexit-pijn”, zegt directeur Haagse zaken Jeroen Hardenbol van KLM. Hij zegt dat er nog nooit een daadwerkelijke risico-analyse van het probleem is gemaakt.

    De luchtvaartmaatschappijen trekken in de afvalkwestie samen op met een aantal milieuclubs. Binnen de EU zijn er verschillende machtscentra waarmee ze te maken hebben. „Het directoraat gezondheid, waar dit uiteindelijk onder valt, zegt nee tegen hergebruik en kiest uit voorzorg ervoor om alles te verbranden. Het duurzaamheidsministerie van de huidige eurocommissaris Hoekstra heeft het nakijken. Eigenlijk moet de EU een voortrekkersrol spelen en de regelgeving aanpassen zodra blijkt dat dit veilig kan", aldus Hardenbol.
    Verspilling

    Het verbranden gaat in tegen de eigen doelstellingen van de EU, aldus Van Lidth de Jeude. De eurozone moet in 2050 een complete circulaire economie zijn. Dit is alleen nog heel ver weg en experts stellen dat er te veel onzekerheden zijn op het pad er naar toe.

    Toch wil Van Lidth de Jeude een oplossing: „We proberen een middenweg te vinden, maar het absurd dat een tweedeling in de Europese Commissie een oplossing tegen houdt. Het kan toch niet zo zijn dat we zonder gedegen onderzoek jaarlijks 40.000 vuilniswagens aan afval de oven in schuiven, terwijl dat misschien helemaal niet noodzakelijk is. Het is een verspilling van grondstoffen.”
    Afhankelijk worden van een koerswijziging op europees niveau is een kwestie van onvoorspelbare lange adem.
    Dat kan Van Lidt de Jeude..... vervelend vinden, doch als hij het wil oplossen zal hij in Brussel moeten gaan resideren.
    Europese Commissie en EU beleid is wel vker ondorgrondelijk en blijkt per definitie log en traag in besluitvorming. DEzall zit simpelweg te vol met landelijke politiek emigranten, die eerder van lange termijn bestuurlijke machts ideologie handelen, dan vanuit economisch wenselijke slagvaardigheid.

    Gaat RENEWI komende 3 jaar geen baat bij hebben. Een " artikel voor het decorum".
  5. Amsgier 20 november 2023 14:31
    Renewi heeft nu al een grote klant aan KLM omdat er op allerlei terreinen een heleboel afval wordt geproduceerd. KLM is niet alleen het vliegtuig dat van A naar B vliegt, maar ook die mooie hangaars aan de overkant van Schiphol waar de toestellen in onderhoud worden genomen. Het potentieel dat de enorme berg afval dus heeft die nu nog verbrand wordt maar op termijn wellicht gerecycled mag worden is dus een mooie kans voor de toekomst.
  6. Bracar 20 november 2023 15:59
    Green Deal ZES
    Door de samenwerking in Green Collective in Tilburg nemen PreZero, Renewi en Brabants Afval Team het voortouw in het bereiken van de doelen van de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Een akkoord dat als doel heeft om de uitstoot van schadelijke stoffen in stadskernen flink terug te dringen. Door de inzamelactiviteiten te combineren, voeren de drie partijen die gezamenlijk veel efficiënter, duurzamer én veiliger uit waarmee ze werken aan een nog beter bereikbare en veiligere stad en dragen ze bij aan een schonere lucht.

    www.renewi.com/nl-nl/over-renewi/onze...
  7. Bracar 21 november 2023 13:12
    Waalwijk – 21 november 2023 – Coolrec, dochteronderneming van Renewi, investeert in een nieuwe elektrostatische scheider op haar locatie in Waalwijk, slechts twee jaar na de installatie van de eerste multi-elektrostatische scheider. Deze nieuwe scheider, gecombineerd met opslagsilo's, maakt het mogelijk om nog meer plastics op het hoogste kwaliteitsniveau te scheiden, met tot doel om zoveel mogelijk hoogwaardige secundaire grondstoffen te produceren.

    State-of-the-art scheider
    Coolrec, de Europese marktleider in het recyclen van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (WEEE), werkte samen met wereldproducent Hamos voor de nieuwe scheider. De machine scheidt met een macro-onzuiverheidsscheider gemengde afvalstromen, zoals papier, houtvezels of stukjes rubber uit de op te schonen kunststofstromen. De kunststoffen worden vervolgens op basis van elektromagnetische lading per type gesorteerd.

    Grondstoffen van nog beter kwaliteit
    Dit proces maakt het mogelijk om nog meer plastics (PS en ABS) op een hoog kwaliteitsniveau te scheiden en daarmee om nog meer soorten hoogwaardige secundaire grondstoffen te produceren die door klanten van Coolrec in nieuwe producten kunnen worden verwerkt.

    Ramon Bongers, manager plastics bij Coolrec: “Deze nieuwe lijn voldoet volledig aan de behoeften van onze klanten. Door deze uitbreiding kan Coolrec een zeer hoogwaardig maalgoed produceren en daardoor gaan we in de volgende fase ook een nog beter en stabieler PS- en ABS-regranulaat maken. Klaar voor hoogwaardige toepassingen in bijvoorbeeld elektronica, automotive, speelgoed of de bouw”.

    Bas van Ginkel, managing director bij Coolrec: “De Europese markt voor hoogwaardige secundaire plastics vraagt om in extra capaciteit te blijven investeren. Coolrec blijft zich richten op steeds hogere kwaliteit en eist zo haar plek op in de high-end markt voor kunststoffen.”

    Coolrec’s investeringen sluiten volledig aan bij de strategie van Renewi om zich te positioneren als producent van secundaire grondstoffen van hoge kwaliteit. De ambitie om voortdurend waar mogelijk de CO2-uitstoot te verminderen wordt op haar beurt onderstreept door de installatie van een elektrische voordrooginstallatie, waardoor er helemaal geen fossiele brandstof meer wordt gebruikt.

    www.renewi.com/nl-nl/over-renewi/onze...
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 november 2023 16:41
    Ban op suikerzakjes, cupjes koffiemelk en te grote dozen
    Brussel wil zwerfafval terugdringen, maar: ’in Nederland zijn we helemaal de weg kwijt’

    Alexander Bakker en Eva Segaar
    Aangepast: Vandaag, 09:44Gisteren, 20:42in Financieel

    Brussel - Terwijl bedrijven in Nederland zich voorbereiden om op 1 januari klaar te zijn voor strengere wetgeving, is de volgende golf van regels alweer in aantocht. De Europese Commissie wil met nieuwe regels zorgen dat de Europese afvalberg nog kleiner gaat worden. Als het aan Brussel ligt zijn tegen 2030 alle verpakkingen recyclebaar en komen er bindende doelen voor hergebruik.

    Daarnaast moet er een ban komen op suikerzakjes, kleine verpakkingen voor mayonaise, cupjes koffiemelk en andere producten voor eenmalig gebruik. Een te grote doos voor het vervoer van een online bestelling, mag in de toekomst ook niet meer.

    Harmonisatie

    Het Europese bedrijfsleven staat al maanden op de achterste benen over de voorgestelde verpakkingsbureaucratie. Brussel zegt dat de harmonisatie een einde moet maken aan een lappendeken aan nationale regels. Maar juist die nationale verschillen maken het moeilijk om eens te worden.

    Dinsdag tijdens een debat in het Europees Parlement bleek bijvoorbeeld dat politici uit recyclingkampioen Italië het niet zien zitten om nu weer te moeten investeren in hergebruik. De Fransen vrezen voor een ’aanval op gastronomische schatten’ vanwege de hoge recyclingskosten van de houten omhulsels van kazen. Een uitzondering voor typische streekproducten hebben ze alvast binnen.

    Nederland

    In Nederland hekelt de horeca de regel die op 1 juli is ingevoerd, waarbij de consument extra moet betalen voor het gebruik van wegwerpplastic. Over de nieuwe regels per 1 januari, dat je als je in de cafetaria eet je van servies moet eten, en dat mayonaise niet meer in plastic zakjes mag worden geserveerd, maakt scheidend voorzitter Frans van Rooij van de Vereniging voor Professionele Frituurders (Profri) zich geen zorgen.

    „We serveren vaak al uit op servies, en de sauzen komen vaak al direct bij het product.” En de mosterd bij het broodje kroket? „Dat zit in een papieren zakje”, zegt van Rooij. Hij hoopt dat de motie om de plastictaks weer af te schaffen, wordt aangenomen. Het ’verpakkingsgedoe’ is voor hem zelfs de reden om te stoppen als voorzitter van van de Professionele Frituurders. „We zijn in Nederland helemaal de weg kwijt.”

    Ook de Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers wil af van de plastictaks, „Niemand is daar blij mee”, zegt de woordvoerder. Ze ziet in de toekomst voornamelijk obstakels bij het vervoeren van sauzen. „Er is geen beter ander alternatief dan papier met daaromheen een laagje plastic. Hergebruik is sowieso heel lastig, want dat vergt een grote investering. Stel je doet dat met een bakje wat je weer komt ophalen, dat moet je dan zelf weer afwassen... Geen van onze ondernemers zit daarop te wachten.”

    „Laat ik voorop stellen dat de ambities vanuit Europa geweldig zijn”, zegt Hester Klein Lankhorst van Afvalfonds Verpakkingen „Minder verpakkingen en meer hergebruik, dat willen wij uiteindelijk ook. Daarom is het Afvalfonds bezig met een plan van aanpak voor een collectief systeem voor hergebruik. Maar ik vraag mij af of deze tussenstappen wel doordacht zijn. Gedragsverandering kost tijd, en ik ben bang dat we met al deze maatregelen de consument kwijtraken. Terwijl we dat juist níét moeten hebben.”
    Onderhandelingen

    Woensdag stemt het Europarlement over de inzet voor onderhandelingen met de lidstaten. De rechterflank wil het voorstel afzwakken. „De Europese Commissie gaat hier veel te ver. We zien hier nog de invloed van Frans Timmermans, maar die is hier niet meer”, sneert de Duitse CDU-politicus Peter Liese. De linkerflank hekelt de stevige lobby van de ’junkfoodbaronnen’.

    Volgens de Ierse Europarlementariër en voormalig Greenpeace-vrouw Grace O’Suillivan is recycling niet meer genoeg: „We moeten af van de wegwerpmaatschappij.” De lidstaten worstelen nog met het plan, ze proberen komende maand tot een standpunt te komen. Daarna gaat het nog flinke kluif worden om tot definitieve wetgeving te komen: door de Europese verkiezingen is er weinig tijd.
1.624 Posts
Pagina: «« 1 ... 73 74 75 76 77 ... 82 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.