Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,210   +0,130   (+0,86%) Dagrange 14,700 - 15,320 268.400   Gem. (3M) 196,9K

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 779 780 781 782 783 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 am1993 4 november 2023 01:29
    quote:

    Lamsrust schreef op 3 november 2023 22:23:

    [...]

    Jouw model gaat uit van een marge van USD 2.100 per ton en dat zou dan worden USD 1.850 per ton, i.e. 12.5% minder ongeveer. Impliceert USD 30 mln minder EBITDA, zodat de target dan uitkomt op USD 460 mln.

    Anyhow, koers lijkt veel te ver naar beneden doorgeschoten aangezien groot deel prijsdal8ng wordt opgevangen door uitbreiding productie plus extra EBITDA uit de Bitterfeld plant.
    En dan hebben we volgens mij de invloed van de €/$ nog niet eens meegerekend. In december 2022 was die 0.975 en was de prijs van LC 600000 CNY/T. Het 1e kwartaal ging de $ naar 1.05 en liep de LC terug van circa 520000 naar circa 228000. De buit was toen wel binnen.
    In het 2e kwartaal zakte de $ naar 1.075, de LC zakte naar 163500 tot eind april om vervolgens weer op te lopen naar circa 300000 eind juni.
    In het 3e kwartaal zakte de $ naar 1.10 en de LC zakte naar circa 170000.
    In het 4e kwartaal is de $ weer gestegen naar 1.05, maar zakt nu weer weg naar 1.075. Ook de prijs van LC is, na een hobbeltje in september naar 175000 nu weer terug bij 163500.

    Vorenstaande allemaal afgerond en "circa", maar het geeft m.i. wel aardig weer wat er is gebeurd in het 1e en 2e kwartaal en waarom (een deel van) de resultaten m.b.t. lithium er zo uitzag. Ofschoon AMG geen LC produceert heb ik toch deze prijzen maar aangehouden, want daar hebben we een mooi statistiekje van op de www.tradingeconomics.com/commodity/li... en de procentuele dalingen op www.asianmetal.com/Lithium/ zijn (procentueel) daarmee vergelijkbaar.

    In het 3e kwartaal hebben we dus te maken met een een zwakkere $ en lage prijzen voor LC. Maar dan heb ik het nog niet gehad over de invloed van het stilleggen van de productie, maar bovenal de invloed van de $ op de CNY.
    De CNY/$ is vanaf januari gedaald van 0.147/0.148 naar 0.137 op dit moment. Ofwel een daling van ruim 7%.
    Het 1e kwartaal was er nog niets aan de hand, want de koers stond op circa 0.146 gemiddeld.
    In het 2e kwartaal zakte de koers naar de circa 0.138.
    In het 3e kwartaal bleef de koers nagenoeg op dit niveau hangen en is dus nu 0.137.

    Naast de LC-prijzen zijn valuta's dus ook van grote invloed geweest op de prijzen. Niet zo extreem als de LC-prijzen, maar toch.
    Bijvoorbeeld. Een Ton LC met een LC-prijs van 400000CNY/T kost in het 1e kwartaal 400000x0.146$ = $ 58.400 = /1.05= € 55.600
    Een Ton LC met een LC-prijs van 250000CNY/T kost in het 2e kwartaal 250000x0.138$ = $ 18.100 = /1.075 = € 16.800.
    Een Ton LC met een LC-prijs van 170000CNY/T kost in het 3e kwartaal 170000x0.138$ = $ 12.300 =/ 1.10 = € 11.200.
    En de producenten raken het tot nu toe, zelfs met deze prijzen, "aan de straatstenen niet kwijt".

    Volgens mij dus niet verwonderlijk, dat de koers van AMG sterk is gedaald. Hopelijk houden de technische divisies de zaak nog overeind. AMG lijkt me dus op dit moment daarom geen overnamekandidaat. Ze hebben (te) veel op de rails staan hetgeen voor andere partijen m.i. momenteel te weinig synergie oplevert en Heinz gaat zijn tokootje m.i. zéker niet onder de € 50 (2 x de huidige koers) verkopen.
    Dus is het wachten op woensdagavond 18.00 uur!
    Prettig weekend. AM1993
  2. forum rang 8 Lepre Chaun 4 november 2023 07:38
    Tanzania gaat de export van ruw lithium vanaf mei 2024 verbieden.

    Tanzania, waar steeds meer buitenlandse bedrijven naar het land komen om de exploratie van lithium uit te voeren, sluit zich aan bij de Afrikaanse landen Zimbabwe, Namibië en Ghana en eist binnenlandse raffinage.

    www.intellinews.com/tanzania-set-to-b...

    Oh fijn nieuws voor ons AMG.
  3. forum rang 8 Lepre Chaun 4 november 2023 07:41
    Morningstar rapport. Seth Goldstein
    2 november 2023

    Wij denken dat de markt zich zorgen maakt dat de spotprijzen voor lithium eind 2023 en 2024 verder zullen dalen als gevolg van zorgen over een overaanbod.
    Wij zijn het daar niet mee eens en verwachten dat de prijzen in 2024 zullen stijgen naarmate de voorraadafbouw van de batterijproducenten zijn beslag krijgt.
    De afgelopen dagen hebben meerdere top-zeven lithiumproducenten vertragingen in het aanbod of productieverlagingen aangekondigd, of een herziening van de groeiplannen aangekondigd als reactie op de lagere lithiumprijzen.

    Verder geven recente aankondigingen van producenten met marginale kosten in China aan dat het aanbod begint stil te liggen als reactie op lagere prijzen.
    Wij denken dat dit ertoe zal leiden dat de markt de komende kwartalen in evenwicht zal komen. Naarmate de vraag groeit, zien we dat lithium in 2024 terugkeert naar een structureel onderaanbod, wat tot hogere prijzen zal leiden.
  4. forum rang 6 T. Edison 4 november 2023 07:55
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 4 november 2023 07:41:

    Morningstar rapport. Seth Goldstein
    2 november 2023

    Wij denken dat de markt zich zorgen maakt dat de spotprijzen voor lithium eind 2023 en 2024 verder zullen dalen als gevolg van zorgen over een overaanbod.
    Wij zijn het daar niet mee eens en verwachten dat de prijzen in 2024 zullen stijgen naarmate de voorraadafbouw van de batterijproducenten zijn beslag krijgt.
    De afgelopen dagen hebben meerdere top-zeven lithiumproducenten vertragingen in het aanbod of productieverlagingen aangekondigd, of een herziening van de groeiplannen aangekondigd als reactie op de lagere lithiumprijzen.

    Verder geven recente aankondigingen van producenten met marginale kosten in China aan dat het aanbod begint stil te liggen als reactie op lagere prijzen.
    Wij denken dat dit ertoe zal leiden dat de markt de komende kwartalen in evenwicht zal komen. Naarmate de vraag groeit, zien we dat lithium in 2024 terugkeert naar een structureel onderaanbod, wat tot hogere prijzen zal leiden.
    Dank Lepre.
    Eindelijk iemand die er niet vanuit gat dat de productie gelijk blijft of groeit bij deze lage prijzen.
    De markt reageert op de prijs. Hoge prijs leidt tot productiegroei, bodemprijzen tot productiedaling.
    Een blijvend onderaanbod lijkt mij weer niet, bi stijging van de prijs zal ook de productie weer worden opgeschaald ( een cyclische markt).
    Ondertussen blijft de politiek schreeuwen om vergroening en elektrificatie. Regels en wetgeving maken markten ( en ontregelen markten)
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 4 november 2023 11:17
    quote:

    am1993 schreef op 4 november 2023 01:29:

    [...]

    En dan hebben we volgens mij de invloed van de €/$ nog niet eens meegerekend. In december 2022 was die 0.975 en was de prijs van LC 600000 CNY/T. Het 1e kwartaal ging de $ naar 1.05 en liep de LC terug van circa 520000 naar circa 228000. De buit was toen wel binnen.
    In het 2e kwartaal zakte de $ naar 1.075, de LC zakte naar 163500 tot eind april om vervolgens weer op te lopen naar circa 300000 eind juni.
    In het 3e kwartaal zakte de $ naar 1.10 en de LC zakte naar circa 170000.
    In het 4e kwartaal is de $ weer gestegen naar 1.05, maar zakt nu weer weg naar 1.075. Ook de prijs van LC is, na een hobbeltje in september naar 175000 nu weer terug bij 163500.

    Vorenstaande allemaal afgerond en "circa", maar het geeft m.i. wel aardig weer wat er is gebeurd in het 1e en 2e kwartaal en waarom (een deel van) de resultaten m.b.t. lithium er zo uitzag. Ofschoon AMG geen LC produceert heb ik toch deze prijzen maar aangehouden, want daar hebben we een mooi statistiekje van op de www.tradingeconomics.com/commodity/li... en de procentuele dalingen op www.asianmetal.com/Lithium/ zijn (procentueel) daarmee vergelijkbaar.

    In het 3e kwartaal hebben we dus te maken met een een zwakkere $ en lage prijzen voor LC. Maar dan heb ik het nog niet gehad over de invloed van het stilleggen van de productie, maar bovenal de invloed van de $ op de CNY.
    De CNY/$ is vanaf januari gedaald van 0.147/0.148 naar 0.137 op dit moment. Ofwel een daling van ruim 7%.
    Het 1e kwartaal was er nog niets aan de hand, want de koers stond op circa 0.146 gemiddeld.
    In het 2e kwartaal zakte de koers naar de circa 0.138.
    In het 3e kwartaal bleef de koers nagenoeg op dit niveau hangen en is dus nu 0.137.

    Naast de LC-prijzen zijn valuta's dus ook van grote invloed geweest op de prijzen. Niet zo extreem als de LC-prijzen, maar toch.
    Bijvoorbeeld. Een Ton LC met een LC-prijs van 400000CNY/T kost in het 1e kwartaal 400000x0.146$ = $ 58.400 = /1.05= € 55.600
    Een Ton LC met een LC-prijs van 250000CNY/T kost in het 2e kwartaal 250000x0.138$ = $ 18.100 = /1.075 = € 16.800.
    Een Ton LC met een LC-prijs van 170000CNY/T kost in het 3e kwartaal 170000x0.138$ = $ 12.300 =/ 1.10 = € 11.200.
    En de producenten raken het tot nu toe, zelfs met deze prijzen, "aan de straatstenen niet kwijt".

    Volgens mij dus niet verwonderlijk, dat de koers van AMG sterk is gedaald. Hopelijk houden de technische divisies de zaak nog overeind. AMG lijkt me dus op dit moment daarom geen overnamekandidaat. Ze hebben (te) veel op de rails staan hetgeen voor andere partijen m.i. momenteel te weinig synergie oplevert en Heinz gaat zijn tokootje m.i. zéker niet onder de € 50 (2 x de huidige koers) verkopen.
    Dus is het wachten op woensdagavond 18.00 uur!
    Prettig weekend. AM1993
    Het ziet er dus naar uit dat AMG verlies gaat lijden in het 3e en/of 4e kwartaal.
  6. forum rang 7 Just lucky 4 november 2023 11:55
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 4 november 2023 11:17:

    [...]

    Het ziet er dus naar uit dat AMG verlies gaat lijden in het 3e en/of 4e kwartaal.
    Zo'n opmerking had ik niet van jou verwacht, of heb je nu eindelijk je aandelen AMG verkocht nu de koers begint te stabilieren. Op het grootste deel van de omzet (vanadium en spodumene) haalt AMG een zeer hoge marge. Ook op spodumene, nu de spodumeneprijs nog steeds op het dubbele staat van 2018, toen AMG al een stevig resultaar haalde op spodumene, bij een prijs van 1200/ton.
  7. get.shorty 4 november 2023 13:38
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 4 november 2023 13:06:

    Uit ervaring weten we dat AMG meer tegenvallers produceert dan meevallers.
    Uit ervaring weten we dat DZR meer negatieve dan positieve postings produceert

    het is dan wel weer een zeer geliefd en gewaardeerd forum lid,laat me niet lachen

    natuurlijk mvg
  8. forum rang 6 Fox WIld 4 november 2023 15:16
    quote:

    am1993 schreef op 4 november 2023 01:29:

    [...]

    .........

    Naast de LC-prijzen zijn valuta's dus ook van grote invloed geweest op de prijzen. Niet zo extreem als de LC-prijzen, maar toch. Bijvoorbeeld.

    Een Ton LC met een LC-prijs van 400000CNY/T kost in het 1e kwartaal 400000x0.146$ = $ 58.400 = /1.05= € 55.600
    Een Ton LC met een LC-prijs van 250000CNY/T kost in het 2e kwartaal 250000x0.138$ = $ 18.100 = /1.075 = € 16.800.
    Een Ton LC met een LC-prijs van 170000CNY/T kost in het 3e kwartaal 170000x0.138$ = $ 12.300 =/ 1.10 = € 11.200.
    En de producenten raken het tot nu toe, zelfs met deze prijzen, "aan de straatstenen niet kwijt.

    Dus is het wachten op woensdagavond 18.00 uur!
    Prettig weekend. AM1993
    Het lijkt er op of niemand je berekeningen echt bekeken heeft want na de berekening voor Q1 van CNY 400.000 die nog juist is, lijkt je rekenmachine het begeven te hebben.

    Want 250.000 x 0,138 is $ 34.500 en niet $ 18.100.
    En 170.000 x 0,138 is $ 23.500 en niet $ 12.300.

    De opbrengst in Q2 en Q3 komt dus bijna 2x zo hoog uit als jij berekend had...
  9. VLiTaNbase 4 november 2023 17:39
    quote:

    Mrs. Smith schreef op 4 november 2023 17:22:

    www.linkedin.com/posts/malvarez2_natu...
    Dit interessante artikel gaat over de prijsontwikkeling van Lithium in relatie tot inzet van grootschalige opslag van energie in lithiumbatterijen om lokaal pieken en dalen in productie en verbruik van elektriciteit te bufferen. Een lagere prijs van Lithium, zoals nu, zou dat aantrekkelijker maken.
    Momenteel wordt op de energiemarkt nog gekeken naar de prijsontwikkeling van aardgas, dat snel ingezet kan worden in centrales om extra elektriciteit te produceren.

    De vraag is of daarnaast, of gedeeltelijk in plaats van Lithium, ook grootschalige Vanadium redox batterijen decentraal kunnen gaan worden ingezet.
    En denk dan ook aan Lithium Vanadium hybride batterij systemen, zoals AMG die, voorzien van passende software, verder ontwikkelt en verkoopt.
  10. forum rang 8 Lepre Chaun 5 november 2023 09:23
    Uitvoer van e-batterijen maakt jaloers.

    De autobouwers maakten in K3 grote winsten

    Tijdens de 3 eerste kwartalen heeft China voor 89 GWh e-batterijen uitgevoerd, meer dan een verdubbeling maar ook goed voor 88% van de wereldwijde uitvoer.
    Naar andere landen trekken wordt een optie.
    Gotion High-tech plant een lithium batterijfabriek van $2 miljard in Illinois en een van $2.36 miljard in Michigan en heeft er al een in Göttingen.
    CATL dat er een bezit in Thüringen plant er een in Debrecen (Hongarije). EVE Energy heeft met Daimler en Paccar een joint venture gevormd voor batterijen in het Noord-Amerikaanse segment van commerciële voertuigen.

    Autobouwers maakten mooie winsten

    *BYD heeft in K3 de recordwinst van 10 miljard yuan gemaakt, dat is 82% meer op jaarbasis en komt neer op een bruto winstmarge van 22%. . De 5 top autobouwers maakten samen 487 miljard omzet: SAIC Groep staat op 1 met 196 miljard omzet gevolgd door BYD met 162 miljard. Met 882.001 auto’s verkocht, zit BYD nu Nissan op de hielen dat er in K3 824.354 sleet.
    Naar verluidt zou BYD tijdens K3 twee maal zo veel NEVs aan de man gebracht hebben dan Tesla.
    In oktober bleef de stijging aanhouden tot 301.000 eenheden voor de 6 maal op rij een record.
    Bron :SCMP

    Li Auto en Xpeng presteerden in oktober ook uitstekend. Li Auto brak zijn leveringsrecord voor de 7de maal op rij met 40.422 geleverde voertuigen in China en Xpeng realiseerde er 20.002 of 30% meer dan vorige maand.
    De andere kleinere merken als Aito, Leapmotor, Zeekr gingen eveneens vooruit maar september en oktober zijn de twee drukste maanden.
    Verwacht wordt dat in oktober 750.000 NEVs geleverd werden en dat is één derde meer dan vorig jaar. Bron:Technode

    www.chinasquare.be/techtrends-uitvoer...
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 779 780 781 782 783 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.