Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel NEL ASA CHX:NEL_O.CXE3, NO0010081235

Laatste koers (nok) Verschil Volume
5,668   0,000   (0,00%) Dagrange 0,000 - 0,000 0  

Nel ASA - 2023

278 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 14 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 oktober 2023 09:30
    quote:

    InvestoPedia schreef op 25 oktober 2023 09:23:

    [quote alias=DeZwarteRidder id=15057001 date=202310250914]
    NEL zal waarschijnlijk nooit netto winst gaan maken en dus zakt de koers als een baksteen in een Noorse fjord.
    [/quote

    Weten we in ieder geval dat jij dat als shorter graag ziet gebeuren ;)
    Wanneer leer je om goed te quoten......???
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 oktober 2023 10:25
    OPINIE Klaas de Waardt
    Elektrificatie transport is niet te betalen

    Klaas de Waardt
    48 min geledenin De Kwestie

    De elektrificatie van Nederland verloopt niet zonder horten en stoten. Bedrijven moeten rekening houden met stroomtekorten en met onbetaalbare elektrische vervoersmiddelen. Klaas de Waardt voorziet dat ondernemingen in zwaar weer komen als het roer niet omgaat.
    Truckers gooien de dieseltank vol. De Waardt: „Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor.”

    We zijn allemaal afhankelijk van transport. Elk bedrijf en burger heeft er iedere dag mee te maken. Bedrijven voor hun goederen, burgers die zich verplaatsen van het ene punt naar het andere. Transport is momenteel in de gevarenzone gekomen, want de overheid en de milieuclubs zijn bezig om het realisme uit het oog te verliezen en het wensdenken te laten profileren met deadlines. Bovendien vallen transport van goederen en mensen gemakkelijk ten prooi aan belastingverhogingen en onhaalbare kostprijzen.

    Laat ik wat voorbeelden geven.

    Een dieselvrachtwagen kost €110.000, een elektrische bijna €400.000 en een waterstofvrachtwagen €700.000. Banken en leasemaatschappijen gaan dit niet financieren, ondanks dat zij een aanzetsubsidie kunnen krijgen voor een klein transportbedrijf van €98.500 en voor een groot transportbedrijf ongeveer €48.500.

    De subsidiepotten die er zijn voor elektrische vrachtwagens zijn een druppel op de gloeiende plaat. Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor. Verladers en opdrachtgevers gaan de vrachtprijzen zeker niet verhogen omdat zij dit ook niet kunnen of willen betalen.
    Gebrek aan stroom

    Er is ook een enorm gebrek aan stroom voor de 140.000 vrachtwagens, negen miljoen personenauto’s, een miljoen bestelbussen, zeven miljoen huishoudens met warmtepompen, 700.000 voertuigen in de landbouw, 4000 binnenvaartschepen, 500.000 jachten en alle voertuigen in de bouw en de wegenbouw, zoals kranen. Een lichte kraan kost €250.000, op waterstof €1.000.000.

    We hebben ook niet voldoende grondstoffen op de wereld aan lithium en kobalt voor de accu’s. China koopt de mijnen op in Congo, waar kinderen de delfstoffen naar boven halen.

    Men stelt dat door de hogere productie van voertuigen de kostprijs zal zakken, maar dat valt te betwijfelen, want bijvoorbeeld DAF produceert 8% van zijn productie voor Nederland en 92% voor de rest van de wereld. In veel landen is elektrisch rijden helemaal onbetaalbaar. We leveren ons economisch uit aan China.

    Ook gaat ons straatbeeld veranderen. Markten gaan verdwijnen, want de marktkooplui kunnen de dure elektrische busjes en vrachtwagens niet betalen. Van de verkoop van een pondje kaas of een stel sokken is dit onmogelijk. Ook de benzinepompen gaan verdwijnen uit de stad, want elektrische vrachtwagens mogen niet op de brandstofdepots komen wegens brandgevaar.

    Dieselvrachtwagens wel, maar die mogen niet meer in de binnensteden komen. Benzinepompen kunnen dus niet meer beleverd worden.
    Biobrandstof

    Is er een oplossing? Wel degelijk: We moeten HVO100 gaan gebruiken als brandstof. Deze gehydrogeneerde plantaardige olie is 90% schoon. Het kan in iedere vrachtwagen en bij iedere benzinepomp getankt worden. Dat scheelt miljarden aan kosten.

    De kilometerheffing voor vrachtwagens à vijftien cent per kilometer moet intussen ook betaald worden. Per vrachtwagen is dit gemiddeld €15.000 per jaar. De consument mag driemaal raden wie daar uiteindelijk voor opdraait.

    Klaas de Waardt is voorzitter van VERN, brancheorganisatie voor kleine en middelgrote transportbedrijven
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 25 oktober 2023 14:53
    ’Shell schrapt banen in waterstofproductie’

    Redactie DFT
    1 min geledenin Financieel

    Amsterdam - Shell schrapt banen bij zijn onderdeel dat waterstof produceert. Dat meldt persbureau Reuters. Het zou gaan om tweehonderd functies, nog eens 130 banen zouden nader worden bekeken.

    Samen zou het gaan om 15% van het totaal aantal werknemers dat actief is in waterstof. Dit stoot geen CO2 uit en wordt gezien als schoner alternatief voor olie en gas.

    Bekijk ook:
    Waterstof moet Nederland groener maken, maar plannen zijn in gevaar

    Het zou voorlopig ook de activiteiten in waterstof willen afbouwen. Shell-topman Wael Sawan meldde eerder dat het bedrijf vasthoudt aan de geplande reductie van CO2, maar daarbij wil het concern langer doorgaan met winning van olie en gas. Onder de streep kan Shell de klimaatdoelen behalen, aldus Sawan op 17 oktober.

    ,,Wat is veranderd is de weg ernaartoe", zei hij toen in Londen. Sawan zegt ’meedogenloos’ te sturen op een betere prestatie van onderdelen en hogere uitkering aan zijn aandeelhouders.

    Shell reageert niet op de melding van Reuters.
  4. JB93 26 oktober 2023 09:26
    Wanneer er vraag naar is, gaat de prijs vanzelf naar beneden omdat de productie omhoog gaat.
    Toen de eerste brandstof auto geïntroduceerd werd, was de prijs ook niet te betalen. Alleen de elite mensen van toen konden het bekostigen.
    Als we kijken naar een recenter item:
    Tesla roadster, 2008 voor het eerst de markt op, prijs €100.000
    Inmiddels betaal je voor een tesla de helft? Reden meer productie, dus goedkoper om te produceren door de vraag. Dit zal ook met de productie van waterstof gaan gebeuren. Het staat aan het begin van de vraag en is het nog erg duur in zowel productie als aanschaf. En als we gaan bedenken: de hoeveelheid auto’s en vrachtwagens die rond rijden op dit moment, kunnen nooit voorzien worden van elektra. Daar is het stroomnet niet geschikt voor, dus zal er een tweede of wellicht zelfs een derde groene brandstof ontwikkeld worden
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 26 oktober 2023 09:31
    quote:

    JB93 schreef op 26 oktober 2023 09:26:

    Wanneer er vraag naar is, gaat de prijs vanzelf naar beneden omdat de productie omhoog gaat.
    Toen de eerste brandstof auto geïntroduceerd werd, was de prijs ook niet te betalen. Alleen de elite mensen van toen konden het bekostigen.
    Als we kijken naar een recenter item:
    Tesla roadster, 2008 voor het eerst de markt op, prijs €100.000
    Inmiddels betaal je voor een tesla de helft? Reden meer productie, dus goedkoper om te produceren door de vraag. Dit zal ook met de productie van waterstof gaan gebeuren. Het staat aan het begin van de vraag en is het nog erg duur in zowel productie als aanschaf. En als we gaan bedenken: de hoeveelheid auto’s en vrachtwagens die rond rijden op dit moment, kunnen nooit voorzien worden van elektra. Daar is het stroomnet niet geschikt voor, dus zal er een tweede of wellicht zelfs een derde groene brandstof ontwikkeld worden
    Jij snapt er geen bal van: als er niet genoeg stroom is voor auto's, dan is er zeker niet genoeg stroom om waterstof te maken.
  6. JB93 27 oktober 2023 10:45
    Er staat in mijn tekst toch niet dat er te weinig stroom is?
    Wel dat het elektra net, niet geschikt is voor alle auto’s op stroom. Dit heeft te maken dat er in woonwijken en bepaalde capaciteit aangelegd is om te leveren. Nu word er ook stroom retour gezonden waar de woonwijken en spanningskasten niet op gemaakt zijn, er worden niet voor niets maatregelen getroffen op zonnepanelen, er is teveel aanbod qua stroom op momenten van de dag.
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 november 2023 09:46
    Geen toekomst meer voor waterstofauto's

    Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er niet meer in. Eerder haakten al Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden.

    Niek Schenk 03-11-23, 06:15 Laatste update: 08:17

    Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, geeft het op. Tegenover onze autoredactie laat de hoogste baas over de techniek, Hiroki Nakajima, er geen misverstand over bestaan: ,,Onze waterstofauto Mirai heeft veel te weinig kopers getrokken. We hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt. En dat is logisch, want waar kan je waterstof tanken? Zonder tankstations zitten we op een doodlopende weg. Daarom verleggen we onze aandacht de komende jaren naar volledig elektrische auto's
  8. Radikal 3 november 2023 10:05
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 3 november 2023 09:46:

    Geen toekomst meer voor waterstofauto's

    Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er niet meer in. Eerder haakten al Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden.

    Niek Schenk 03-11-23, 06:15 Laatste update: 08:17

    Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, geeft het op. Tegenover onze autoredactie laat de hoogste baas over de techniek, Hiroki Nakajima, er geen misverstand over bestaan: ,,Onze waterstofauto Mirai heeft veel te weinig kopers getrokken. We hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt. En dat is logisch, want waar kan je waterstof tanken? Zonder tankstations zitten we op een doodlopende weg. Daarom verleggen we onze aandacht de komende jaren naar volledig elektrische auto's
    Ook ander deel van artikel posten aub
    Want je bent me er eentje hé ;-)


    Wel voor bedrijfsauto's geschikt
    Toyota ziet net als Mercedes-Benz, jarenlang een belangrijke partner in het promoten van waterstof, eigenlijk alleen nog een toekomst weggelegd voor bedrijfsauto’s op waterstof. Grote, zware auto's waarin grote batterijpakketten niet welkom zijn, omdat die ten koste gaan van de laadruimte. Voor dergelijke auto's kan waterstof een uitkomst zijn, menen de fabrikanten. Je kunt er dan CO2-neutraal relatief lange afstanden mee afleggen.

    ,,Vanaf middelgrote vrachtauto's is het eenvoudiger om een netwerk van tankstations te ontwikkelen”, zegt Nakajima. ,,Omdat die auto's vaak een vaste route van A naar B rijden, kunnen ze uit de voeten met hooguit twee tankstations: een bij vertrek en een bij aankomst.” Vooral met het oog op bedrijfsauto's gaat Toyota daarom door met de ontwikkeling van de technologie. Zo wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie brandstofcel die de helft goedkoper wordt dan de huidige. De nieuwe brandstofcel wordt ook kleiner.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 november 2023 10:07
    quote:

    Radikal schreef op 3 november 2023 10:05:

    [...]

    Ook ander deel van artikel posten aub
    Want je bent me er eentje hé ;-)

    Wel voor bedrijfsauto's geschikt
    Toyota ziet net als Mercedes-Benz, jarenlang een belangrijke partner in het promoten van waterstof, eigenlijk alleen nog een toekomst weggelegd voor bedrijfsauto’s op waterstof. Grote, zware auto's waarin grote batterijpakketten niet welkom zijn, omdat die ten koste gaan van de laadruimte. Voor dergelijke auto's kan waterstof een uitkomst zijn, menen de fabrikanten. Je kunt er dan CO2-neutraal relatief lange afstanden mee afleggen.

    ,,Vanaf middelgrote vrachtauto's is het eenvoudiger om een netwerk van tankstations te ontwikkelen”, zegt Nakajima. ,,Omdat die auto's vaak een vaste route van A naar B rijden, kunnen ze uit de voeten met hooguit twee tankstations: een bij vertrek en een bij aankomst.” Vooral met het oog op bedrijfsauto's gaat Toyota daarom door met de ontwikkeling van de technologie. Zo wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie brandstofcel die de helft goedkoper wordt dan de huidige. De nieuwe brandstofcel wordt ook kleiner.
    Je bent een grapjas: een vrachtauto op waterstof kost ca 0,7 miljoen.......!!!!!
  10. Radikal 3 november 2023 10:22
    Ik zal dan deze ook maar posten.
    om toch een beetje alles in het juiste perspectief te zien, want dat willen we toch allemaal natuurlijk.
    Objectieve info hé :-)

    Daimler Truck #HydrogenRecordRun: Mercedes-Benz GenH2 Truck cracks 1,000 kilometer mark with one fill of liquid hydrogen

    Sep 26, 2023
    Leinfelden-Echterdingen / Berlin
    • A prototype Mercedes-Benz GenH2 Truck covered a distance of 1,047 km between Woerth am Rhein and Berlin


    • Daimler Truck reaches another milestone with the #HydrogenRecordRun, within the framework of the dual-track strategy with hydrogen and battery-powered vehicles

    • Andreas Gorbach, Member of the Board of Management of Daimler Truck AG, Head of Truck Technology: “The sweet spot for fuel-cell trucks lies in flexible and demanding long-haul transportation tasks. Hydrogen in trucking is anything but hot air: we proved this impressively by cracking the 1,000 kilometers with one fill.”


    media.daimlertruck.com/marsMediaSite/...
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 november 2023 09:32
    'Mooie vooruitzichten' voor Nel:
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Shares of Plug Power Inc. dropped more than 25% in the after-hours session Thursday after a wider loss and a revenue miss for the fuel-cell company, which said it faced “unprecedented supply challenges.”

    Plug Power PLUG, -1.50% lost $283.5 million, or 47 cents a share, in the third quarter, compared with a loss of $170.8 million, or 30 cents a share, in the year-ago quarter.

    Revenue rose to $199 million, from $189 million a year ago, the company said.

    Analysts polled by FactSet expected Plug Power to report a loss of 31 cents a share on sales of $220 million.

    The year’s financial performance overall “has been negatively impacted by unprecedented supply challenges in the hydrogen network in North America,” Plug Power executives said in a letter to investors.

    The “severe” hydrogen shortages have affected Plug Power’s direct cost of services as well as the timing for implementation of fleet upgrades for its customers.

    And these have been compounded by cost increases from inflation impacts on labor, materials and overhead, the company said.

    “We believe this hydrogen-supply challenge is a transitory issue, especially
    as we expect our Georgia and Tennessee facilities to produce at full capacity by year-end,” it added.

    Plug Power also warned that it will need to tap capital markets to fund its business.

    “The company is pursuing a number of debt capital and project-financing solutions,” including corporate debt, loan programs through the Department of Energy, and a memorandum of understanding with green-energy company Fortescue, in which Fortescue would have a 40% equity stake in Plug’s Texas hydrogen plant and for Plug to take up to a 25%
    equity stake in a Fortescue’s hydrogen plant.

    Plug Power also pushed out plant timelines, saying that most plants are now expected to reach full production in 2025, not 2024, and pulled its 2023 revenue guidance.

    Shares of Plug Power have lost 52% so far this year, contrasting with gains of around 13% for the S&P 500 index SPX.
278 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 14 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.