Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel NEL ASA CHX:NEL_O.CXE3, NO0010081235

Laatste koers (nok) Verschil Volume
5,668   0,000   (0,00%) Dagrange 0,000 - 0,000 0  

Nel ASA - 2023

280 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 14 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 26 september 2023 18:41
    Liever kernenergie dan waterstof als achtervang voor de onbetrouwbare zon en wind
    ArnoutJaspers 23-9-23
    Op grijze, windstille dagen leveren windmolens en zonnepanelen nauwelijks energie. Beeld: vakantieweer.nu
    Door Arnout Jaspers
    23 september 2023
    Geplaatst in Energietransitie

    Deel dit artikel:

    Jaren geleden was ik gestrand op het treinstation van Schiphol, omdat een zware storm over het land raasde die sommige bovenleidingen beschadigd had. Crisisjes zijn bevorderlijk voor de sociale cohesie: aan de kop van de intercity die niet volgens dienstregeling kon vertrekken, stonden ik en andere passagiers met de conducteur en de machinist de situatie te bespreken.
    Een iconische opmerking

    De sfeer was gemoedelijk, want er was nog een bovenleiding naar Leiden heel, zodat er af en toe toch een trein zou vertrekken. Inderdaad kwam ik met nauwelijks een uur vertraging alsnog thuis, dus ik zou dat hele incident allang vergeten zijn, ware het niet dat een van de meer ongeduldige passagiers tijdens dat informele crisisoverleg een iconische opmerking maakte tegen de machinist: ‘Waarom rijd je niet op de accu’s naar Leiden?’

    De machinist begon uit te leggen dat de accu’s in de intercity slechts 24 volt leverden, voor noodverlichting en ventilatie, terwijl de elektromotoren draaiden op de 1500 volt van de bovenleiding. Technisch correct, maar niet de kern van de zaak: die accu’s bevatten veel te weinig energie om Leiden te halen. Sterker nog, ze zouden al leeggetrokken zijn ruimschoots voordat die intercity de Schipholtunnel uit was.

    Mensen hebben geen functionele onderbuikgevoelens bij een abstract concept als energie. Wat verbruikt meer stroom in dezelfde tijd, een capuccino maken of alle audiovisuele apparatuur en verlichting in en om uw huis? Hoe lang kan het Nederlandse energieverbruik gedekt worden door de energie die vrijkwam bij de atoombom op Hiroshima? Een eeuw? Tot 2030? Tot de formatie van het nieuwe kabinet is afgerond? Doe een gok, de antwoorden staan onderaan deze column.

    Denken dat zulke feitenkennis wel aanwezig is bij de mensen die ons land naar een duurzame toekomst moeten leiden, is zeer naïef. Het blinde geloof van ‘progressieve’ politici dat wind- en zonne-energie alles is wat Nederland nodig heeft voor een duurzame elektriciteitsvoorziening, kan slechts bestaan omdat men geen flauw idee heeft wat er nodig is om een elektriciteitsnet aan de praat te houden, en hoe allesbepalend het intermittency-probleem is, dat wil zeggen de wild en onvoorspelbaar fluctuerende opbrengst van zon en wind.
    Batterijen zijn geen haalbare oplossing

    Uit betrouwbare bron is mij bekend, dat Sigrid Kaag, toen ze als kersverse minister voor het eerst bij WNL te gast was, geen benul had van dit intermittency-probleem. Net zo makkelijk als die modale burger dacht dat een dubbeldeks intercity op de accu’s voor de noodverlichting van Schiphol naar Leiden kon rijden, dacht de nieuwe vicepremier van Nederland dat je dit land kunt laten draaien op honderd procent wind en zon, als je maar een paar accu’s naast elke windmolen zet. Of zoiets, want mogelijk had ze er zelfs op dat niveau nog nooit over nagedacht. Intermittency, netstabiliteit, curtailment, netcongestie, negatieve stroomprijzen – lastig hoor, maar daar hebben we toch al die handige nerds van de TU Eindhoven en TU Delft voor, om dat te regelen?

    Inmiddels hebben die TU-nerds in allerlei rapporten en adviescommissies duidelijk gemaakt, dat batterijen geen haalbare oplossing zijn voor het intermittency-probleem. Grootschalige productie en opslag van groene waterstof zijn daarvoor nodig. Groene waterstof is waterstof geproduceerd door de elektrolyse van water met stroom uit zon en wind. Dat moet de back-up brandstof vormen in snel bijschakelbare centrales om te compenseren voor de wild fluctuerende zonne- en windstroom, en het totale aanbod af te stemmen op de vraag naar elektriciteit. Daarvoor is ongeveer tien gigawatt aan elektrolysecapaciteit nodig.
    Groene waterstof is de grootste kostenpost

    Groene waterstof wordt weliswaar als tovermiddel aangeroepen door de ‘duurzamen’, maar het besef van de gigantische opgave die hier ligt, lijkt nog niet ingedaald. Ook in de Tweede Kamer lijkt niemand iets van dit onderwerp te vinden.

    In het hier eerder besproken klimaatpakket van Jetten is groene waterstof de grootste kostenpost: er wordt tot 2030 7,5 miljard euro klaargezet om 1 à 1,5 gigawatt elektrolyse-capaciteit op land en op de Noordzee te realiseren.

    Dit zijn nog pilot-projecten, want zulke grootschalige elektrolysers bestaan nog nergens op de wereld. Hoeveel tien gigawatt aan capaciteit gaat kosten is daarom giswerk, maar tientallen miljarden euro’s zal het zeker zijn.
    Er is een alternatief

    Is er dan echt geen alternatief voor zulke dure, nog niet uitontwikkelde technologie? Jazeker wel. Immers, het vermogen van moderne kerncentrales is wel degelijk snel regelbaar: in Frankrijk wordt al decennia grotendeels met kerncentrales het net stabiel gehouden. De enige reden om kerncentrales zo veel mogelijk op vol vermogen te laten draaien, is om de voor de bouw geleende miljarden zo snel mogelijk af te betalen. Hoe langer een kerncentrale daarover doet, hoe meer rente er betaald moet worden aan banken die daar slapend rijk van worden.

    Met een paar plausibele aannames heb ik op een bierviltje uitgerekend, dat één moderne EPR-kerncentrale gemiddeld op 80 procent van zijn maximale vermogen van 1,5 gigawatt kan draaien om aan de variërende vraag naar elektriciteit te voldoen. Die kerncentrale maakt daarmee 2,6 gigawatt aan windmolens en minstens 1,5 gigawatt aan elektrolysecapaciteit overbodig. De getallen voor windmolens en elektrolyse zijn zo hoog, omdat zeker tweederde van de opgewekte stroom in het traject windmolen ? elektrolyser ? groene waterstof ? groene stroom verloren gaat.

    Zulke afwegingen over welke investering meer waar voor zijn geld geeft zou je willen aantreffen in de rapporten die Jetten afgelopen jaar heeft besteld over de energievoorziening van Nederland, maar die zult u daarin niet aantreffen. Kernenergie is daarin de olifant in de kamer. Zonder enige reflectie wordt de weg ingeslagen naar tientallen miljarden euro’s subsidie om de inherente onbetrouwbaarheid van zon- en windstroom te ondervangen met groene waterstof. De opvolger van Jetten zou eens kunnen nadenken over (bijna) rentevrije leningen om kerncentrales te bouwen, en over levering van elektriciteit beprijzen op een manier die netstabilisatie beloont.
    Antwoorden op de huiskamervragen

    – Uw koffiezetapparaat heeft een vermogen van 1000 tot 2000 watt, terwijl een grote flatscreen, een computer, geluidsboxen en alle led-lampen samen een paar honderd watt verbruiken als ze allemaal aan staan.

    – Bij de explosie van de atoombom op Hiroshima kwam 63 terajoule energie vrij. Dat is het gemiddelde energieverbruik van Nederland in 16 minuten. Anders gezegd: Nederland verbruikt per jaar ruim dertigduizend Hiroshima-bommen aan energie.

    Wetenschapsjournalist Arnout Jaspers is schrijver van de bestseller ‘De Stikstoffuik’. Zijn columns verschijnen iedere zaterdag in Wynia’s Week.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 28 september 2023 10:23
    Investering van 125 miljoen in tankstations
    Kabinet zet in op waterstof, maar experts zijn kritisch: ’Waterstofplan is puur wensdenken’

    Kleis Jager
    Vandaag, 05:30in Binnenland

    Amsterdam - De demissionaire regering trekt de portemonnee om bedrijven met vracht- en bestelauto’s aan te moedigen op waterstof te gaan rijden. Maar het begin van de langverwachte doorbraak van dit ’wondergas’ zal dit niet zijn, zeggen deskundigen.

    Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) meent dat het moment is aangebroken dat waterstof zijn belofte inlost. Zij stelt 125 miljoen euro beschikbaar om van het waterstofgas een serieus alternatief te maken naast elektrisch rijden.

    Dat geld moet veertig nieuwe waterstoftankstations opleveren (Nederland telt er nu zeventien) én duizenden voertuigen die niet of nauwelijks CO2 uitstoten. Heijnen hoopt zo een kip-ei-discussie te beslechten: moeten er eerst tankstations zijn of juist eerst voertuigen zodat je weet of er een markt is voor een tankstation?

    In Denemarken sloot het bedrijf Everfuel deze maand al zijn waterstoftankstations, omdat in dit land eenvoudig te weinig voertuigen op waterstof rijden. Om een dergelijk drama in Nederland te voorkomen, moeten tankstations en transportbedrijven samen een subsidie aanvragen. Voor een goed draaiend station zouden tien tot vijftien voertuigen nodig zijn.

    Heijnen maakt het grote prijsverschil tussen een diesel- en een waterstofversie van een truck kleiner door 80 procent van dit verschil te vergoeden.

    Waterstofvrachtwagens zijn erg duur omdat ze nog niet in serie worden geproduceerd. Ze kosten – afhankelijk van het type – tussen de 300.000 en 700.000 euro. Een dieselvrachtwagen kost minimaal 100.000 euro.
    Onbereikbaar

    De bijdrage is niet gering, maar de sector vreest dat waterstofvrachtwagens voor de meeste bedrijven onbereikbaar blijven. Hetzelfde geldt nu al voor elektrische trucks die een prijskaartje van minimaal 300.000 euro hebben.

    „Dit beleid is puur wensdenken”, meent Klaas de Waard, voorzitter van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN), een branchevereniging van kleine en middelgrote transportondernemers. „Nederland telt 140.000 trucks, laat dat getal op je inwerken. Deze subsidieregeling bestaat uit 125 miljoen euro verdeeld over vijf jaar, dat is dan wel een heel kleine druppel op een gloeiende plaat.”

    De Waard vraagt zich af hoe het verder moet, want het klimaatbeleid dendert door. Vanaf 2025 zijn de binnensteden van 29 Nederlandse gemeenten taboe voor fossiele bestelbusjes en vrachtwagens. In 2040 zijn dieseltrucks verboden in Europa en vanaf 2030 moeten er in de EU al 400.000 emissievrije trucks – op stroom of waterstof – rijden. In datzelfde jaar zou er zelfs langs alle Europese hoofdsnelwegen om de 150 kilometer een waterstofvulpunt moeten staan.

    Dat streven verbaast verschillende experts die De Telegraaf sprak. Want waterstof in het wegvervoer vreet energie. Een waterstof-elektrische stadsbus, die elektriciteit maakt van waterstof met een brandstofcel, gebruikt bijvoorbeeld bijna drie keer zoveel stroom als een elektrische bus.

    Waterstof is bovendien geen energiebron of kant- en-klare brandstof, het is een gas dat eerst moet worden gemaakt. Groene waterstof, gemaakt van zonne- en windenergie, is er nog bijna niet; bijna al het waterstofgas in de wereld wordt met aardgas gemaakt, waarbij veel broeikasgas vrijkomt.

    Pas als er door de uitrol van windmolens op de Noordzee een overschot is aan hernieuwbare energie, kan groene waterstof werkelijkheid worden, zegt energiedeskundige Frank Boerman. „Maar ook dan is het veel efficiënter waterstof te gebruiken om de zware industrie CO2-vrij te maken.”
  3. C2CC 28 september 2023 18:27
    Mooi artikel, ik denk dat het inzetten op zware industrie inderdaad prioriteit moet hebben. Dat er nog veel meer zinvolle toepassingen is mooi, zoals vrachtwagens en huizen (die laatste die hier niet genoemd wordt). Er zit veel potentie, goed dat er op ingezet wordt. Mooie toekomst voor Nel.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 6 oktober 2023 07:14
    Bouw van waterstoffabrieken uitgesteld

    Theo Besteman
    1 uur geledenin Financieel

    Amsterdam - Omdat Nederland snel af wil van kolen, gas en olie, denkt het kabinet die brandstoffen te vervangen door schonere waterstof. Deze energiedrager stoot geen CO2 uit. Maar de bouwplannen voor waterstoffabrieken gaan momenteel overal de ijskast in.
    Waterstofauto geldt als toekomst, maar productie van groene waterstof is in het geding, waarschuwen grote energiebedrijven het demissionaire kabinet.

    De transportkosten van groene stroom, nodig om van zon- en windenergie de energiedrager waterstof te maken, zijn exorbitant hoog geworden, constateert Afkenel Schipstra. Ze is manager waterstof bij Uniper Benelux, dat vijf energiecentrales in Nederland heeft. „De kosten voor gebruik van het elektriciteitsnet zijn voor bedrijven die zijn aangesloten op het hoogspanningsnet in twee jaar tot wel 332% gestegen.”

    Het Nederlandse kabinet rekent voor 2030 op zo’n 4 gigawatt aan waterstofcapaciteit, in 2032 op 8 gigawatt. Als de kosten voor specifiek het gebruik van de energienetten niet omlaag gaan, ’lijken deze doelen onhaalbaar’, aldus producent Ørsted in een brandbrief aan het kabinet.

    Ook nieuwe duurzame energie, afkomstig van grote industriële elektrische boilers en van warmtepompen die werken op stroom en een veel geringere uitstoot hebben, ’dreigen vast te lopen’, zeggen de betrokken bedrijven. Komt er geen oplossing voor de kosten, dan zullen bedrijven die groene waterstof maken plannen bevriezen, waarschuwt branchevereniging NLHydrogen.

    Dat zal grote consequenties krijgen, stellen de producenten die vooral met eigen geld fabrieken bouwen. „Als we nu de plannen voor groene waterstoffabrieken bevriezen, zorgt dat ervoor dat de klimaatdoelstellingen niet haalbaar zijn”, stelt Dyonne Rietveld, topvrouw van Uniper in Nederland. „Een gemiste kans.”
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 18 oktober 2023 07:49
    quote:

    waarom niet schreef op 17 oktober 2023 21:06:

    Zojuist in het nieuws, in Zuid Afrika moet de grootste waterstof fabriek ter wereld komen. Dus waterstof heeft toch toekomst.
    Helaas is de plaatselijk bevolking zwaar tegen.

    En wie gaat dat betalen in een land dat niet eens genoeg stroom heeft voor zichzelf.....???
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 18 oktober 2023 07:53
    quote:

    Radikal schreef op 18 oktober 2023 07:01:

    Niet alleen daar maar ook de Arabische (olie)landen zijn volop bezig met te investeren in waterstof.

    businessam.be/saoedi-arabie-wil-s-wer...
    Ja, dat is slim: nog meer afhankelijk worden van Arabieren, die nog steeds mensen onthoofden met een zwaard op een gezellig plein.............
  7. Radikal 18 oktober 2023 09:03
    Of het slim is of niet en of we aan hen moeten aankopen of niet, dat laat ik volledig in het midden.
    Wat ik enkel wil zeggen is dat wereldwijd de transitie naar "groene" energie volop wordt ingezet.
    Dewelke de juist is laat ik ook in het midden. Wat ik wel weet is dat waterstof er zeker een groot deel van zal gaan uitmaken. Willen of niet.
  8. [verwijderd] 18 oktober 2023 12:28
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 18 oktober 2023 07:49:

    [...]
    Helaas is de plaatselijk bevolking zwaar tegen.

    En wie gaat dat betalen in een land dat niet eens genoeg stroom heeft voor zichzelf.....???
    Klopt helemaal wat je zegt, zijn bang dat ze geen grond overhouden voor zichzelf en zelf hebben ze bijna nooit stroom…..Ze beloven nu dus dat het gaat veranderen. Volgens mij is dit allemaal voor Europa, dus zullen wij het wel betalen
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 18 oktober 2023 13:25
    Dit is veel slimmer en goedkoper dan het produceren van waterstof:
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Porthos start met CO2-opslagproject in Nederland
    1 uur geledenin Financieel

    Rotterdam (ANP) - In 2024 start in Rotterdam de bouw van het eerste grote CO2-transport en -opslagsysteem in Nederland. Porthos, een project van het Havenbedrijf Rotterdam, Energie Beheer Nederland (EBN) en Gasunie, heeft daarover een definitieve investeringsbeslissing genomen.

    Met het project, waarbij CO2 wordt opgeslagen in lege gasvelden, is een investering van 1,3 miljard euro gemoeid. Nu de beslissing is genomen, zal Porthos de definitieve opdrachten verlenen aan de aannemers die het project gaan realiseren. Naar verwachting is het project in 2026 klaar.

    De definitieve beslissing volgt op de uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde in augustus dat de bouw van het systeem kon doorgaan, ondanks bezwaren van natuurorganisatie MOB over de invloed op de natuur van de stikstof die bij de werkzaamheden vrijkomt.

    Afvanginstallaties

    De bedrijven Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell gaan CO2 afvangen en aanleveren aan Porthos. Zij investeren zelf in de afvanginstallaties. Porthos transporteert de CO2 vervolgens door de Rotterdamse haven naar lege gasvelden op 20 kilometer uit de kust. Daar wordt de CO2 permanent opgeslagen onder de Noordzeebodem.

    Porthos gaat ongeveer 2,5 megaton per jaar opslaan gedurende vijftien jaar, tot een totaal van 37 megaton CO2. Daarmee is het project volgens Porthos uitverkocht. Het transportsysteem op land dat wordt aangelegd, biedt volgens Porthos wel ruimte voor toekomstige CO2-opslagprojecten. De Europese Unie heeft Porthos erkend als een belangrijk project om klimaatdoelen te kunnen halen en heeft hiervoor 102 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 oktober 2023 14:00
    ‘Groene’ waterstof

    Maar als je het op systeemniveau bekijkt, blijft er nog veel minder van over. Immers, de productie van die windmolenparken is uitermate grillig en niet te voorspellen, terwijl in een elektriciteitsnet vraag en aanbod altijd perfect met elkaar in balans moeten zijn.

    Er is dus altijd snel regelbaar back-up vermogen nodig voor als de wind wegvalt. In een volledig ‘hernieuwbaar’ energiesysteem is de enige CO2-vrije oplossing, dat een aanzienlijk deel van die stroom, zeg 6 gigawatt, wordt gebruikt voor de elektrolyse van water, wat ‘groene’ waterstof oplevert. Die waterstof kan dan in omgebouwde gascentrales verbrand worden om stroom op te wekken als het niet of nauwelijks waait.
    9 miljard euro voor 6 gigawatt

    Helaas gaat in deze cyclus ongeveer driekwart van de groene stroom verloren; Tennet rekent met een rendement van deze cyclus van 26%. Dus uiteindelijk houden we 5 + ¼ x 6 = 6,5 gigawatt echt bruikbaar, snel regelbaar vermogen over. Daarvoor moet je dan nog wel 6 gigawatt aan elektrolysers bouwen. Hoeveel dat gaat kosten is zeer onzeker, want zulke grote elektrolysers bestaan nog niet. De totale elektrolyser-capaciteit op de wereld is momenteel slechts 1 gigawattt.

    Schattingen nu – maar ja, dat is nu, waar hebben we dat eerder gezien? – hopen dat na een flinke schaalvergrotingsslag de kosten uitkomen op 1,5 miljoen euro per megawatt, dus 9 miljard euro voor 6 gigawatt. Vervolgens moet je de geproduceerde waterstof ook nog op grote schaal opslaan, dat gaat om miljoenen kubieke meters, maar dat is nog relatief goedkoop, laten we zeggen dat je daarmee voor een miljardje klaar bent.

    Al deze infrastructuur – tweeduizend vierkante kilometer windmolenparken op zee, transformatorstations, kabels over de zeebodem, grondstations, elektrolysers, opslagplaatsen voor waterstof – kun je vervangen door vijf snel regelbare EPR-kerncentrales van elk 1,5 gigawatt. Die kun je direct op het hoogspanningsnet aansluiten, en elke centrale neemt niet meer plaats in dan een van die grondstations.

    Als je uitgaat van 8 à 10 miljard euro per EPR, dan zijn de totale kosten van dezelfde orde van grootte als de nu bekend gemaakte kostenoverschrijdingen voor het aanlanden van wind op zee tot 2057. Tegen die tijd zijn al die nu gebouwde windmolens alweer rijp voor de schroothoop, waarna er nieuwe geplaatst moeten worden, terwijl die kerncentrales tot na het jaar 2100 stroom blijven leveren.
    Meneer Timmermans!?

    Natuurlijk valt er nog wel wat te morrelen aan deze cijfers. Een wat kleiner aandeel elektrolyse, aannemen dat het rendement van 26% nog wat verbetert, misschien dat door schaalvoordelen grote elektrolysers toch iets goedkoper per kilowatt zijn. Dat doet in wezen aan de conclusie niets af: kerncentrales nemen duizend keer minder ruimte in dan ‘hernieuwbare’ energie en kosten, als je eerlijk het hele systeem bekijkt, veel minder.

    Meneer Timmermans, bent u daar nog? Meneer Timmermans!?

    Wetenschapsjournalist Arnout Jaspers is schrijver van de bestseller ‘De Stikstoffuik’. Zijn columns verschijnen iedere zaterdag in Wynia’s Week.
  11. cdbe 25 oktober 2023 08:06
    Nel ASA: Third quarter 2023 financial
    results
    (October 25, 2023 - Oslo, Norway) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) reported quarterly revenues of NOK
    405 million in the third quarter of 2023, up 121% from NOK 183 million in the same quarter of
    2022. EBITDA came in at NOK -109 million, showing a steady improvement from previous
    quarters. EBITDA margin from the electrolyser division was -10% this quarter, up from -12% in
    Q2’23 and -64% in the same quarter last year. Order intake was NOK 352 million, and at the end of
    the third quarter the order backlog was NOK 2 854 million, up 36% from Q3 2022 and in-line with
    the previous two quarters. The cash balance was NOK 3 799 million at quarter end.
    Quarterly highlights
    • Nel ASA (Nel) reported revenue and income in the third quarter 2023 of NOK 405 million, up
    121% from the third quarter 2022 (Q3 2022: 183). All segments, Fueling, PEM electrolysers
    and alkaline electrolysers experienced strong growth compared to the same quarter last
    year.
    • EBITDA in the quarter was NOK -109 million (Q3 2022: -214). The EBITDA is improving with
    increasing revenues on large-scale electrolyser contracts and improving cost control in Nel
    Fueling.
    • Net loss of NOK -226 million (Q3 2022: -260), mainly related to loss from operations and a
    net negative unrealised fair value adjustment from shareholdings of NOK -90 million. The
    same quarter last year had a net negative unrealised fair value adjustment from
    shareholdings of NOK -99 million.
    • Order intake in the quarter amounted to NOK 352 million (96% from electrolyser), down 55%
    from the same quarter last year (Q3 2022: 775).
    • At quarter end, Nel had an order backlog of NOK 2 854 million (86% related to electrolyser),
    up 36% from the third quarter of 2022, and in line with the previous quarter.
    • Cash balance of NOK 3 799 million at quarter end (Q3 2022: 3 520).
    • Reached a milestone of generating more than NOK 1 billion (NOK 1 239 million YTD 2023) in
    revenue and income (Full year 2022 revenue and income of NOK 994 million).
    “For the first time we have exceeded one billion NOK in YTD revenues, with still one quarter to go.
    At the same time, margins are improving as the company is scaling production and becoming more
    streamlined” says Håkon Volldal, CEO of Nel. “This shows that our newly implemented strategy is
    starting show real impact”.
    Nel Hydrogen Electrolyser reported a 116% increase in revenue and income compared to the same
    quarter last year. Growth in alkaline electrolysers was strong as Nel continued the deliveries of
    electrolyser equipment from the manufacturing facility at Herøya in Norway. Revenues from sales of
    alkaline electrolysers increased 194% compared to the same quarter last year, and quarterly sales
    of PEM electrolysers increased 51% from Q3 2022.
    Nel signed two significant electrolyser contracts this quarter. The pipeline continues to improve,
    where the top 20 leads suggest an average project size of about 360 MW, and a median of about
    250 MW. Overall demand is growing, and customers are increasingly looking towards suppliers with
    available capacity and a proven track record. However, project developers are facing increasing
    cost of capital with rising interest rates, higher renewable power prices, lack of visibility on funding
    schemes, and reduced concern about available capacity.
    “With increased project size, complexity and risk, the need for competence and experience
    increases accordingly. Nel is therefore well positioned for large-scale leadership” says Håkon
    Volldal. “We are in a financially sound position and will only sign contracts with acceptable risk
    profiles that have a positive financial contribution”.
    Plymouth Charter Township, a suburb of Detroit, Michigan, US, was in the third quarter selected as
    the home for Nel’s new electrolyser Gigafactory where the company is looking to build up to 4 GW
    of production capacity (in phases), split between PEM and Alkaline. Nel has also secured USD >50
    million in state funding related to setting up the factory (both direct investment support and tax
    credits/exemption) and could potentially receive additional funding of USD 75m in federal/state
    support, predominantly in cash. No final investment decision has been made yet for the factory.
    For the Fueling division, revenues remained at the same level as in Q2’23, while EBITDA margin
    improved from previous quarter and same quarter last year, implying the measures made in the
    division are starting to have an impact. Order intake in the third quarter was marginal as Nel is
    shifting focus towards high-capacity systems for heavy-duty transportation.
    The third quarter 2023 report and presentation are enclosed and available on www.newsweb.no
    (Ticker: NEL) and www.nelhydrogen.com. The presentation will be a virtual event only, followed by a
    Q&A session. The live presentation can be accessed on the company’s website
    nelhydrogen.com/quarterly-presentation/ or by following this link. A recording of the presentation will
    be publicly available following the event.
    ENDS
  12. InvestoPedia 25 oktober 2023 09:11
    quote:

    cdbe schreef op 25 oktober 2023 08:06:

    Nel ASA: Third quarter 2023 financial
    results
    (October 25, 2023 - Oslo, Norway) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) reported quarterly revenues of NOK
    405 million in the third quarter of 2023, up 121% from NOK 183 million in the same quarter of
    2022. EBITDA came in at NOK -109 million, showing a steady improvement from previous
    quarters. EBITDA margin from the electrolyser division was -10% this quarter, up from -12% in
    Q2’23 and -64% in the same quarter last year. Order intake was NOK 352 million, and at the end of
    the third quarter the order backlog was NOK 2 854 million, up 36% from Q3 2022 and in-line with
    the previous two quarters. The cash balance was NOK 3 799 million at quarter end.
    Quarterly highlights
    • Nel ASA (Nel) reported revenue and income in the third quarter 2023 of NOK 405 million, up
    121% from the third quarter 2022 (Q3 2022: 183). All segments, Fueling, PEM electrolysers
    and alkaline electrolysers experienced strong growth compared to the same quarter last
    year.
    • EBITDA in the quarter was NOK -109 million (Q3 2022: -214). The EBITDA is improving with
    increasing revenues on large-scale electrolyser contracts and improving cost control in Nel
    Fueling.
    • Net loss of NOK -226 million (Q3 2022: -260), mainly related to loss from operations and a
    net negative unrealised fair value adjustment from shareholdings of NOK -90 million. The
    same quarter last year had a net negative unrealised fair value adjustment from
    shareholdings of NOK -99 million.
    • Order intake in the quarter amounted to NOK 352 million (96% from electrolyser), down 55%
    from the same quarter last year (Q3 2022: 775).
    • At quarter end, Nel had an order backlog of NOK 2 854 million (86% related to electrolyser),
    up 36% from the third quarter of 2022, and in line with the previous quarter.
    • Cash balance of NOK 3 799 million at quarter end (Q3 2022: 3 520).
    • Reached a milestone of generating more than NOK 1 billion (NOK 1 239 million YTD 2023) in
    revenue and income (Full year 2022 revenue and income of NOK 994 million).
    “For the first time we have exceeded one billion NOK in YTD revenues, with still one quarter to go.
    At the same time, margins are improving as the company is scaling production and becoming more
    streamlined” says Håkon Volldal, CEO of Nel. “This shows that our newly implemented strategy is
    starting show real impact”.
    Nel Hydrogen Electrolyser reported a 116% increase in revenue and income compared to the same
    quarter last year. Growth in alkaline electrolysers was strong as Nel continued the deliveries of
    electrolyser equipment from the manufacturing facility at Herøya in Norway. Revenues from sales of
    alkaline electrolysers increased 194% compared to the same quarter last year, and quarterly sales
    of PEM electrolysers increased 51% from Q3 2022.
    Nel signed two significant electrolyser contracts this quarter. The pipeline continues to improve,
    where the top 20 leads suggest an average project size of about 360 MW, and a median of about
    250 MW. Overall demand is growing, and customers are increasingly looking towards suppliers with
    available capacity and a proven track record. However, project developers are facing increasing
    cost of capital with rising interest rates, higher renewable power prices, lack of visibility on funding
    schemes, and reduced concern about available capacity.
    “With increased project size, complexity and risk, the need for competence and experience
    increases accordingly. Nel is therefore well positioned for large-scale leadership” says Håkon
    Volldal. “We are in a financially sound position and will only sign contracts with acceptable risk
    profiles that have a positive financial contribution”.
    Plymouth Charter Township, a suburb of Detroit, Michigan, US, was in the third quarter selected as
    the home for Nel’s new electrolyser Gigafactory where the company is looking to build up to 4 GW
    of production capacity (in phases), split between PEM and Alkaline. Nel has also secured USD >50
    million in state funding related to setting up the factory (both direct investment support and tax
    credits/exemption) and could potentially receive additional funding of USD 75m in federal/state
    support, predominantly in cash. No final investment decision has been made yet for the factory.
    For the Fueling division, revenues remained at the same level as in Q2’23, while EBITDA margin
    improved from previous quarter and same quarter last year, implying the measures made in the
    division are starting to have an impact. Order intake in the third quarter was marginal as Nel is
    shifting focus towards high-capacity systems for heavy-duty transportation.
    The third quarter 2023 report and presentation are enclosed and available on www.newsweb.no
    (Ticker: NEL) and www.nelhydrogen.com. The presentation will be a virtual event only, followed by a
    Q&A session. The live presentation can be accessed on the company’s website
    nelhydrogen.com/quarterly-presentation/ or by following this link. A recording of the presentation will
    be publicly available following the event.
    ENDS
    Ja mooi om te zien dat de omzet goed aan het groeien is. Order book ook niet slecht. Ook het naar winstgevendheid toewerken toont positieve signalen daar de processen blijkbaar efficiënter ingericht zijn. De markt zal hier nog niet positief op reageren maar voor de langere termijn blijf ik lekker zitten. Komende jaren zorgen dat ze meer projecten en marktaandeel vergaren.
280 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 14 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.