Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,210   +0,130   (+0,86%) Dagrange 14,700 - 15,320 268.400   Gem. (3M) 196,9K

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 718 719 720 721 722 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Hopper58 6 oktober 2023 07:26
    De Tijd artikel over de Chinese autoproductie:

    'De exportambities van de Chinese overheid kwamen de autofabrikanten erg goed van pas. Die hadden tussen 2009 en 2017 massaal in productiecapaciteit geïnvesteerd, waardoor veel meer auto’s gemaakt werden dan er in China verkocht konden worden. Ondertussen kunnen de autofabrieken in China jaarlijks 40 miljoen auto’s maken, terwijl de lokale markt in een goed jaar niet veel meer dan 25 miljoen nieuwe auto’s vraagt. En omdat autofabrieken enorme geldverslinders zijn als ze niet min of meer op hun maximale capaciteit draaien, zitten de Chinese automakers op een jaarlijks overschot van 15 miljoen auto’s. Dat leidde tot snoeiharde concurrentie in de Volksrepubliek, waardoor almaar meer merken automatisch naar het buitenland keken voor hun verkoop.'

    www.tijd.be/ondernemen/auto/hoe-chine...
  2. forum rang 8 Hopper58 6 oktober 2023 07:29
    Maar er blijft een markt in Europa:

    'Analisten zijn het erover eens dat de premiummerken relatief weinig schrik moeten hebben van de Chinese opmars. Het is dan ook niet voor niets dat de CEO van Mercedes-Benz, Ola Källenius, na het afsplitsen van de vrachtwagendivisie twee jaar geleden resoluut de kaart van luxe trok. Het concern zet het mes in zijn goedkoopste modellen, zoals de A-klasse. Van de zeven varianten die er nu nog zijn, blijven er uiteindelijk vier over en ze moeten nog veel meer dan nu ‘technologisch vooroplopen’ op de concurrentie. BMW volgt dezelfde koers.'
  3. forum rang 8 Hopper58 6 oktober 2023 07:38
    Verder een lang artikel over BYD in De Tijd:

    'Die Skyrail heeft BYD zelf gebouwd. De Chinese groep maakt veel meer dan auto’s, ook al zijn die goed voor zowat 80 procent van de omzet van bijna 60 miljard euro in 2022. Alles begon zowat een kwarteeuw geleden met de productie van lithium-ionbatterijen voor het vroegere Amerikaanse gsm-merk Motorola. Daarna diversifieerde BYD geleidelijk naar andere producten, van elektronica en zonnepanelen tot bussen en vrachtwagens.'

    www.tijd.be/ondernemen/auto/chinese-t...
  4. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 oktober 2023 09:39
    Onze Eddy zegt ook weer iets....

    www.cashcow.nl/bodemkoerrs-amg-verlaa...

    Bodemkoers AMG verlaagd (pfff)
    Eddy Schekman 6 oktober 2023
    Het aandeel AMG Critical Materials N.V (AMG) sloot 1,7% lager op 25,77 euro.

    Investtech: “We moeten terug naar oktober 2022 om een lagere slotkoers te vinden voor het aandeel. Het aandeel is hiermee 16 van de laatste 23 dagen gedaald. De afgelopen week is het aandeel 8,1% gedaald. Technisch ziet het er ook niet zo goed uit. Het aandeel is trendmatig negatief op de middellange termijn, heeft weerstand rond 28,50 euro en een verdere daling is waarschijnlijk.”

    Het AI-model Predictive Ranges geeft aan dat de bodemkoers op een lager niveau is komen te liggen.
  5. forum rang 6 4finance 6 oktober 2023 09:46
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 6 oktober 2023 09:39:

    Onze Eddy zegt ook weer iets....

    www.cashcow.nl/bodemkoerrs-amg-verlaa...

    Bodemkoers AMG verlaagd (pfff)
    Eddy Schekman 6 oktober 2023
    Het aandeel AMG Critical Materials N.V (AMG) sloot 1,7% lager op 25,77 euro.

    Investtech: “We moeten terug naar oktober 2022 om een lagere slotkoers te vinden voor het aandeel. Het aandeel is hiermee 16 van de laatste 23 dagen gedaald. De afgelopen week is het aandeel 8,1% gedaald. Technisch ziet het er ook niet zo goed uit. Het aandeel is trendmatig negatief op de middellange termijn, heeft weerstand rond 28,50 euro en een verdere daling is waarschijnlijk.”

    Het AI-model Predictive Ranges geeft aan dat de bodemkoers op een lager niveau is komen te liggen.

    Punt is gewoon de steeds lagere grondstofprijzen en een management dat de outlook te rooskleurig had weergegeven.
    De angst dat bij de komende cijfers de outlook weer wordt verlaagd is groot.
    Ik verwacht ook de daling er nog lang niet uit is.
  6. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 oktober 2023 10:07
    quote:

    4finance schreef op 6 oktober 2023 09:46:

    [...]

    Punt is gewoon de steeds lagere grondstofprijzen en een management dat de outlook te rooskleurig had weergegeven.
    De angst dat bij de komende cijfers de outlook weer wordt verlaagd is groot.
    Ik verwacht ook de daling er nog lang niet uit is.
    Zulke mensen kijken alleen technisch naar een aandeel. Weten vaak nog niet eens wat er omheen gebeurt en welke macro-economische issues spelen. Puur technisch...Meer niet.
  7. forum rang 7 Just lucky 6 oktober 2023 10:17
    quote:

    christo1 schreef op 6 oktober 2023 06:40:

    [...]

    Calendar zit veel de hoog met zijn spodumene prijs van 2700 dollar per ton, het is nu 1650 dollar per ton om Q1 2024 te starten en vul dat maar in voor de rest van 2024 zodat er geen ontgoocheling zal zijn.

    Mvg.
    Spodumeneprijs ligt nu op 2.800 dollar.
  8. forum rang 5 Instapmoment 6 oktober 2023 10:18
    quote:

    Just lucky schreef op 6 oktober 2023 10:01:

    Als ik de vooruitzichten zo lees, is AMG de komende jaren dood geld, net investering in chippers weer uitgebreid, daar weet ik zeker dat we over een paar jaar weer een stuk hoger staan.
    Ik zou persoonlijk eerder het tegenovergestelde doen. Al eens naar de PE-ratios gekeken?
  9. forum rang 7 Just lucky 6 oktober 2023 10:29
    quote:

    Instapmoment schreef op 6 oktober 2023 10:18:

    [...]

    Ik zou persoonlijk eerder het tegenovergestelde doen. Al eens naar de PE-ratios gekeken?
    Jij denkt wel heel simpel, PE-ratio's zijn altijd hoog bij de chippers. Over 5 jaar zie ik, met een yoy-growth van 15 a 20%, veel hogere koersen bij de chippers. AMG is momenteel een keiharde sell, komende 1 a 2 jaar hoef je daar niets van te verwachten en kan over 5 jaar nog steeds tussen de 20 en 30 staan.
  10. forum rang 6 Fox WIld 6 oktober 2023 10:29
    quote:

    Just lucky schreef op 6 oktober 2023 10:17:

    [...]Spodumeneprijs ligt nu op 2.800 dollar.
    Ik heb in het bestandje van Calender voor heel 2024 eens een prijs van $ 2.000 ingevuld en dan rolt er nog een EBITDA van 408 miljoen uit. Even makkelijk rekenen, stel de netto winst is dan de helft, naar beneden afgerond op 200 miljoen. Dat is $ 6,25 of € 5,90 per aandeel.
    Dat zou een k/w 2024 van 4,3 betekenen met conservatieve hoeveelheden (nog geen 118.000 ton van de max. 130.000), conservatieve prijzen, conservatieve ontwikkeling van de Technology-tak en opbrengsten van module 1 pas vanaf Q3 2024.
    Bij een k/w van 7 zou je dan toch al snel weer rond de € 40 moeten staan. Ik zou AMG dan niet als dood geld willen betitelen...
  11. forum rang 7 Just lucky 6 oktober 2023 10:32
    quote:

    Fox WIld schreef op 6 oktober 2023 10:29:

    [...]

    Ik heb in het bestandje van Calender voor heel 2024 eens een prijs van $ 2.000 ingevuld en dan rolt er nog een EBITDA van 408 miljoen uit. Even makkelijk rekenen, stel de netto winst is dan de helft, naar beneden afgerond op 200 miljoen. Dat is $ 6,25 of € 5,90 per aandeel.
    Dat zou een k/w 2024 van 4,3 betekenen met conservatieve hoeveelheden (nog geen 118.000 ton van de max. 130.000), conservatieve prijzen en opbrengsten van module 1 pas vanaf Q3 2024.
    Bij een k/w van 7 zou je dan toch al snel weer rond de € 40 moeten staan. Ik zou AMG dan niet als dood geld willen betitelen...
    Ik heb nog wel een plukje, maar ik verwacht er niet veel van de komende tijd.
  12. forum rang 7 Calendar 6 oktober 2023 10:37
    quote:

    Fox WIld schreef op 6 oktober 2023 10:29:

    [...]

    Ik heb in het bestandje van Calender voor heel 2024 eens een prijs van $ 2.000 ingevuld en dan rolt er nog een EBITDA van 408 miljoen uit. Even makkelijk rekenen, stel de netto winst is dan de helft, naar beneden afgerond op 200 miljoen. Dat is $ 6,25 of € 5,90 per aandeel.
    Dat zou een k/w 2024 van 4,3 betekenen met conservatieve hoeveelheden (nog geen 118.000 ton van de max. 130.000), conservatieve prijzen en opbrengsten van module 1 pas vanaf Q3 2024.
    Bij een k/w van 7 zou je dan toch al snel weer rond de € 40 moeten staan. Ik zou AMG dan niet als dood geld willen betitelen...
    Opbrengsten uit module 1 en vanadium zijn mogelijk, inmiddels ook te optimistisch ingeschat. We hebben nadere duiding van het management nodig. ;-)
  13. Zembla 6 oktober 2023 10:44
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 5 oktober 2023 22:33:

    [...]

    Ik zie net dat de O-balans (zuurstof balans) in bovenstaande reactievergelijking niet kloppend is.

    Ik heb nog eentje gevonden...

    Acid Roasting:
    Spodumene ore (LiAlSi2O6) is first heated and roasted with sulfuric acid (H2SO4). This process, called acid roasting, is used to convert the spodumene into lithium sulfate (Li2SO4) and aluminum sulfate (Al2(SO4)3).
    LiAlSi2O6 + 4 H2SO4 ---> 2 Li2SO4 + Al2(SO4)3 + 2 H2O + SiO2

    Leaching:
    After roasting, the mixture is then leached with water to dissolve the lithium sulfate. This results in the formation of lithium sulfate solution.
    Li2SO4 + H2O ---> 2 LiOH + H2SO4

    Precipitation:
    The lithium sulfate solution is treated with sodium hydroxide (NaOH) to precipitate lithium hydroxide.
    2 Li2SO4 + 4 NaOH ---> 4 LiOH + 2 Na2SO4

    Theoretisch, dus uit 1 kmol spodumene komt 4 kmol LiOH.
    186 kg spodumene geeft 96 kg LiOH
    1 kg spodumene geeft 0,516 kg LiOH
    1 ton spodumene geeft 516 kg LiOH
    Om 1 ton LiOH te maken heb je in theorie volgens deze werkwijze 1,93 ton spodumene nodig.

    Hier geldt ook, het is puur theoretisch en ik weet niet wat in de praktijk de verliezen zijn door zuiverheid spodumene en de verliezen van al die (tussen)reacties/fasen.

    Dus zeg het maar.
    Ik heb geen kennis van scheikunde en heb onderstaande met behulp van internet en logisch denken (of veel denkfouten) op een rijtje proberen te zetten. Ik wil hier graag van leren, dus laat het weten als het niet klopt.

    Spodumene = 186 g/mol en bevat 15,4 g Li
    OH = 17 g/mol
    Li = 6,94 g/mol
    LiOH = 23,94 g/mol

    23,4 gram LiOH bevat dus 6,94 gram Li.

    1 mol spodumene levert (15,4 gram / 6,94 gram) 2,21 mol LiOH op.

    186 gram (1 mol spodumene) levert dus 51,92 gram LiOH op ( 2,21 x 23,4 gram (1 mol LiOH)

    186 Kg spodumene = 51,92 Kg LiOH
    1 Kg spodumene = 0,279 Kg LiOH
    1 ton spodumene = 279 Kg LiOH

    Om 1 ton LiOH te produceren heb je dus in theorie 3,58 ton spodumene nodig. (factor is dus 1 op 3,58)

    Ik heb werkelijk geen idee of dit klopt. In het zoeken naar antwoorden kwam ik onderstaande tegen:

    "The Engineering Study for a Lithium Hydroxide Monohydrate plant is based on a yearly production of 30,670 tonnes of high-quality battery grade lithium hydroxide monohydrate from 220,587 tonnes of spodumene concentrate purchased solely on the world market on long term contract basis."


    Hier gaat het zelfs om een factor 7,19. Dat is (bijna precies) het dubbele van de factor zoals ik die hierboven heb berekend. Ik begrijp dit niet, want iets klopt er nog niet.

    Bron:

    www.cecorp.ca/en/critical-elements-co...
  14. forum rang 6 christo1 6 oktober 2023 10:45
    quote:

    Just lucky schreef op 6 oktober 2023 10:17:

    [...]Spodumeneprijs ligt nu op 2.800 dollar.
    Veel lager in werkelijkheid voor AMG, AMG krijgt niet de spotprijs maar een vaste vaste prijs aangevuld in negatieve of positieve zin van de spot prijs carbonaat en hydroxide en die is lager dan de spodumene spotprijs.

    Eerder voor volgend jaar onder de 2000 dollar per ton.

    Mvg
  15. forum rang 6 Fox WIld 6 oktober 2023 10:51
    Ik heb altijd begrepen dat de Vanadium prijs minder belangrijk is omdat de opbrengst gedeeld wordt met de klant maar dat de recycling fee's voor een vaste inkomstenstroom zorgen.

    De opbrengsten uit module 1 zullen misschien iets naar beneden bijgesteld moeten worden vanwege de gedaalde prijzen. Jij bent midpoint gaan zitten met 130 miljoen. Als je lowpoint gaat zitten met 60 miljoen, dan zou dat 26 miljoen EBITDA schelen. Worstcase scenario 2024 zou dan 382 miljoen zijn. Met winst 190 miljoen en dan € 5,60 wpa. Dan zit je nu nog maar op een k/w van 4,6 en zou je bij een k/w van 7 nog richting de € 40 gaan.
  16. get.shorty 6 oktober 2023 11:05
    quote:

    christo1 schreef op 6 oktober 2023 10:45:

    [...]

    Veel lager in werkelijkheid voor AMG, AMG krijgt niet de spotprijs maar een vaste vaste prijs aangevuld in negatieve of positieve zin van de spot prijs carbonaat en hydroxide en die is lager dan de spodumene spotprijs.

    Eerder voor volgend jaar onder de 2000 dollar per ton.

    Mvg
    en WEER fantaseerd christo1 er vrolijk op los,alleen maar aannames
    weet jij de prijs ? NEE
    ga aub maar snel weer schroefjes aandraaien bij je chinese werkgever,de pauze is voorbij

    natuurlijk mvg
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 718 719 720 721 722 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.