Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,640   +0,090   (+0,62%) Dagrange 14,465 - 14,820 1.078.602   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2132 2133 2134 2135 2136 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Putschrijvert 1 september 2023 13:01
    quote:

    Dart Trader schreef op 1 september 2023 12:58:

    [...]

    Antwoord is al meerdere keren gegeven door Seva: Herbalancering van MSCI world fonds
    Dank voor je antwoord! Er wordt hier zoveel geschreven dat ik het allemaal niet bijhoud.

    Ik ga de berichten van Seva even teruglezen. Prima als de MSCI herweegt maar dan moet er wel een tegenpartij zijn ook. Misschien schrijft hij daar wat over.
  2. forum rang 4 Arthur Hastings 1 september 2023 13:12
    quote:

    Putschrijvert schreef op 1 september 2023 13:01:

    [...]
    Dank voor je antwoord! Er wordt hier zoveel geschreven dat ik het allemaal niet bijhoud.

    Ik ga de berichten van Seva even teruglezen. Prima als de MSCI herweegt maar dan moet er wel een tegenpartij zijn ook. Misschien schrijft hij daar wat over.
    Ik denk dat we beter kunnen wachten op eventuele registerwijzigingen. Die geven duidelijkheid.
  3. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 1 september 2023 13:14
    quote:

    xof schreef op 1 september 2023 12:17:

    Wat een aandeel, het is mn meest avontuurlijke belegging.

    Ik probeer te begrijpen wat nu de werkelijke waarde is. De analisten liggen met hun waarderingen enorm ver uit elkaar, dat is op zich al een indicatie dat dit aandeel moeilijk te lezen is. Verder zijn natuurlijk de shorters enorm actief en lijkt het op een gemanipuleerde handel. Het is moeilijk te begrijpen waarom de shorters nog uitbreiden, het aandeel staat historisch laag. Het vertrouwen is kompleet weg, maar een faillissement zie ik nog niet gebeuren, of het verdienmodel moet sterven.

    Even een paar overnames op een rij;
    2018, de eerste echte grote overname van de Duitse activiteiten van DeliveryHero. Indertijd werd hier 930mln Euro voor betaald, ruim 500mln cash en de rest in aandelen TakeAway, hiermee kregen de Duitsers 18%vd aandelen. Een niet aanvalsverdrag werd gesloten tot 1April 23.

    Eind 2019 kwam de JustEat overname tot stand. Zij waren groter dan TakeAway. Er werd 7Mrd voor betaald in aandelen TakeAway, de JustEat aandeelhouders kregen 52% vd TakeAway aandelen. Verdere verwatering, maar geen cashout. Hiermee kwam ook de activistische aandeelhouder CatRock aan boord. De GrossTransactionVolume was 4,7mrd ofwel de overname werd gewaardeerd op factor 1,3 van GTV. Ik vind de waardering obv GTV trouwens glad ijs, ik zie liever de echte commissie-inkomsten.

    En dan de GrubHub ellende, hiervoor werd 6,4 Mrd neergeteld, weer in aandelen geen cash-out. Per GH aandeel ontvingen de eigenaren (oa oprichter Matt Maloney) 0,67 aandeel JET. De voormalige GH eigenaren werden voor 30% JET eigenaar. Trouwens GTV 5,3Mrd ofwel waardering obv GTV factor 1,2

    Het was een megalomane veldtocht van Jitse om maar vooral groot te zijn. Nu wordt JET gewaardeerd op zo'n 2,8Mrd een fractie van de waarde die hijzelf heeft neergeteld. Stel JET GTV op 28Mrd, dan is de factor nog maar 0,1. Hij heeft dus ruim 10 keer meer betaald voor JustEat en GrubHub dan waarvoor JET nu verhandeld wordt.

    En nog breiden de shorters uit. Er speelt iets waar ik mn vingers niet achter krijg. Zouden al die voormalige aandeelhouders van JustEat en GH niet enorm in de maag zitten met de JET aandelen die zij ontvingen bij de verkoop destijds?

    Ik denk dat zij voor een enorm aanbod (cq verkoop) van aandelen hebben gezorgd. Deze wetenschap is natuurlijk koren op de molen van de shorters. De innercircles zijn snel rond en dat is mi de hoofdreden van de enorme koersdaling en grote shorterspositie. De voormalige eigenaren van JustEat en GH kunnen ofwel verkopen op de rit naar beneden ofwel hun aandelen uitlenen aan shorters en toch nog wat premie ontvangen en wachten op betere tijden. Al met al, denk ik dat de koersrectie naar beneden is doorgeschoten. Teveel aanbod JET aandelen en teveel shorters. Allemaal goed te verklaren als je je realiseert dat Jitse de overnames heeft gefinancierd met aandelen en er dus teveel JET aandelen in omloop zijn voor de opgeblazen waarderingen van GH en JustEat.

    Tegen de huidige waardering van JET van 2,8Mrd hebben de voormalig GH eigenaren (die 30% van JET ontvingen) eigenlijk maar 840mln ontvangen ipv de 6,4Mrd tegen de toenmalige JETkoers. Wat een ondoorgrondelijk waarderingsverschil. Er is geen touw aan vast te knopen. Ja, er is inflatie, rentestijging en druk op het verdienmodel.

    Stel GTV 28Mrd; 15%Marge; 4,2Mrd echte toegevoegde waarde, waarvan 5%EBIT potentieel is een NettoWinst potentieel van 210mln. Dan is de huidige waardering op KW verhouding rond 13, eigenlijk dus helemaal niet zo belachelijk laag als we even helemaal teruggaan naar fundamenteel denken en de koershypes van het verleden vergeten.

    Met andere woorden, deze koersnivos zijn denk ik de bodem en ik houd mn aandelen vast. Er is nog synergie potentieel te halen uit de overnames en ik denk dat de 2024 verwachte positieve kasstroom haalbaar is.

    De enorme koersdaling is ingezet uit het extra aanbod van voormalige GH en JustEat aandeelhouders die hun JET aandelen dumpen of uitlenen. Dit heeft het shortersgeweld uitgelokt. Uit laten razen en de markt zal wel weer herstellen, maar het is een extreme rit geweest. Dat waren de in aandelen betaalde overnames trouwens ook.

    De GTV factor van 1,3 gaan we nooit meer zien, stel een factor van slechts 1, dan is JET 28Mrd waard ofwel 10 keer meer dan het huidige nivo een koers van 125 per aandeel. Never nooit meer.

    De conculega's als Doordash, UeberEats en ook Prosus worden nog wel obv deze factoren gewaardeerd. Als zij een bod doen obv GTV factor 0,5 (minder dan de helft van hun eigen waardering) en dan betalen met eigen aandelen, dan is JET 60,- Euro per aandeel waard. Het potentieel voor huidige aandeelhouders is dan dus enorm en voor mij het wachten waard.

    Tja, zo is de cirkel rond. Fundamenteel lijkt de huidige koers reëel en zie ik dit als bodem, maar de overnamefantasie en strategische consolidatie kan een enorm upside geven. De dynamiek is er. Het verklaart misschien ook wel waarom de analisten zover uit elkaar liggen.

    Ik hoop dat jullie deze poging tot inhoudelijk beschouwing waarderen. Lange termijn beleggers maar ook de dagelijkse traders...... succes!
    Veel dank. AB-tje. Een vraag: als een overnamebod van -zeg- 60 eur aannemelijk is (en daar kan ik best met je in meegaan obv je berekeningen, hoewel waarom zou een bieder niet 40 bieden?), waarom zitten professionele partijen dan (per saldo) nog fors short op koers 13? Daar krijg ik mijn vinger maar niet achter. Ze hebben geruime tijd gehad om flink te cashen, dus het is een doelbewuste keuze om short te blijven zitten.
  4. forum rang 6 Goedekans 1 september 2023 13:19
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 1 september 2023 13:14:

    [...]

    Veel dank. AB-tje. Een vraag: als een overnamebod van -zeg- 60 eur aannemelijk is (en daar kan ik best met je in meegaan obv je berekeningen, hoewel waarom zou een bieder niet 40 bieden?), waarom zitten professionele partijen dan (per saldo) nog fors short op koers 13? Daar krijg ik mijn vinger maar niet achter. Ze hebben geruime tijd gehad om flink te cashen, dus het is een doelbewuste keuze om short te blijven zitten.
    Dank je voor je goed geformuleerde verhaal.
    Je slaat de spijker op zijn kop.
    Het is allemaal ook in mijn optiek niet logisch.
  5. forum rang 5 xof 1 september 2023 13:30
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 1 september 2023 13:14:

    [...]

    Veel dank. AB-tje. Een vraag: als een overnamebod van -zeg- 60 eur aannemelijk is (en daar kan ik best met je in meegaan obv je berekeningen, hoewel waarom zou een bieder niet 40 bieden?), waarom zitten professionele partijen dan (per saldo) nog fors short op koers 13? Daar krijg ik mijn vinger maar niet achter. Ze hebben geruime tijd gehad om flink te cashen, dus het is een doelbewuste keuze om short te blijven zitten.
    Geen idee, wellicht werken de shorters samen met grotere partijen die proberen goedkoop een JET positie op te bouwen en aandelen opkopen die allemaal zijn uitgegeven aan voormalig GH en JustEat aandeelhouders. Dat is een enorm aanbod.

    Of een bod 40 of 60 wordt...... het kan alle kanten uit.
  6. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 1 september 2023 13:53
    quote:

    xof schreef op 1 september 2023 13:30:

    [...]

    Geen idee, wellicht werken de shorters samen met grotere partijen die proberen goedkoop een JET positie op te bouwen en aandelen opkopen die allemaal zijn uitgegeven aan voormalig GH en JustEat aandeelhouders. Dat is een enorm aanbod.

    Of een bod 40 of 60 wordt...... het kan alle kanten uit.
    En misschien -qua waardering van de toekomstig verwachte vrije kasstromen- nog verschillende verwachtingen wat de rente zal gaan doen de komende zeg tien a twintig jaar?

    Oftewel DCF methode.

    Het maakt nogal wat uit of die kasstromen (voor zover ze al correct te berekenen zijn, met de juiste verwachtingen inzake GTV-ontwikkelingen, marge-ontwikkelingen, fee caps, etc etc) contant worden gemaakt tegen de voorheen gangbare annual 1 a 2% of de huidige 4,5% of wellicht zelfs toekomstige 6%..... Of een vrolijke mix daarvan in de komende 20 jaar.

    Leve Excel.
  7. [verwijderd] 1 september 2023 14:11
    De jaren 2018 en verder spelen geen enkele rol meer in relatie met heden.
    Toen een overspannen tijd waarin de verwachtingen niet gemeten konden worden met wat het heden zou geven.
    De veel te hoge overnames in aandelen en cash zijn niet meer terug te draaien en kunnen derhalve gezien de fundamentele basis van heden niet meer in delen worden geextrapoleerd.
    Dat alles rest voor de overnemers niets anders dan moeten afschrijven via impairments etc. zoals JET reeds heeft laten zien.
    Het hoge aanbod in JET aandelen is het resulaat van het verleden en ook dat kan niet hersteld anders dan aandeleninkoop.
    Ik zie geen verband met een hogere koers door akties uit het verleden die voor een ommekeer kunnen zorgen.
    De fundamenele analyse heeft haar ware gezicht laten zien en is onvoldoende om hogere koersen te rechtvaardigen
    Een overnameprijs is gezien de marktomstandigheden slechts koffiedik kijken.
  8. forum rang 4 Arthur Hastings 1 september 2023 14:17
    Of het nog een rol speelt of niet maakt mij niets uit. Het is een leuk stuk met relevante informatie van toen tot en met nu. Daar is flink wat opzoekwerk aan te pas gekomen. Het geeft een goed beeld van de acquisities tot heden.
    Jij geeft er gelijk weer een negatieve draai aan met een zure ondertoon. En nee, niet de JET-clan kaart spelen want dat is je enigste verdediging.
  9. [verwijderd] 1 september 2023 14:23
    quote:

    Arthur Hastings schreef op 1 september 2023 14:17:

    Of het nog een rol speelt of niet maakt mij niets uit. Het is een leuk stuk met relevante informatie van toen. Daar is flink wat opzoekwerk aan te pas gekomen. Het geeft een goed beeld van de acquisities tot heden.
    Jij geeft er gelijk weer een negatieve draai aan met een zure ondertoon. En nee, niet de JET-clan kaart spelen want dat is je enigste verdediging.
    Het is mijn mening en die hoef jij niet te accepteren.
    Alleen de toekomst zal laten zien wie het gelijk aan zijn zijde heeft.
    Ik heb het volste vertrouwen in mijn opinie en behoef geen beeld te scheppen dat mijn hoop stut.
    Kan alles neutraal bekijken en dat is een groot voordeel.
    Noch shorts in bezit of een pakket hoger dan 12,89 per aandeel
  10. forum rang 4 Arthur Hastings 1 september 2023 14:24
    quote:

    BRESL01 schreef op 1 september 2023 14:23:

    [...]

    Het is mijn mening en die hoef jij niet te accepteren.
    Alleen de tiekomst zal laten zien wie het gelijk aan zijn zijde heeft.
    Ik heb het volste vertrouwen in mijn opinie en behoef geen beeld te scheppen dat mijn hoop stut.
    Kan alles neutraal bekijken en dat is een groot voordeel.
    Welk gelijk aan wiens zijde?
  11. forum rang 5 Jimnotaris 1 september 2023 14:30
    quote:

    xof schreef op 1 september 2023 12:17:

    Wat een aandeel, het is mn meest avontuurlijke belegging.

    Ik probeer te begrijpen wat nu de werkelijke waarde is. De analisten liggen met hun waarderingen enorm ver uit elkaar, dat is op zich al een indicatie dat dit aandeel moeilijk te lezen is. Verder zijn natuurlijk de shorters enorm actief en lijkt het op een gemanipuleerde handel. Het is moeilijk te begrijpen waarom de shorters nog uitbreiden, het aandeel staat historisch laag. Het vertrouwen is kompleet weg, maar een faillissement zie ik nog niet gebeuren, of het verdienmodel moet sterven.

    Even een paar overnames op een rij;
    2018, de eerste echte grote overname van de Duitse activiteiten van DeliveryHero. Indertijd werd hier 930mln Euro voor betaald, ruim 500mln cash en de rest in aandelen TakeAway, hiermee kregen de Duitsers 18%vd aandelen. Een niet aanvalsverdrag werd gesloten tot 1April 23.

    Eind 2019 kwam de JustEat overname tot stand. Zij waren groter dan TakeAway. Er werd 7Mrd voor betaald in aandelen TakeAway, de JustEat aandeelhouders kregen 52% vd TakeAway aandelen. Verdere verwatering, maar geen cashout. Hiermee kwam ook de activistische aandeelhouder CatRock aan boord. De GrossTransactionVolume was 4,7mrd ofwel de overname werd gewaardeerd op factor 1,3 van GTV. Ik vind de waardering obv GTV trouwens glad ijs, ik zie liever de echte commissie-inkomsten.

    En dan de GrubHub ellende, hiervoor werd 6,4 Mrd neergeteld, weer in aandelen geen cash-out. Per GH aandeel ontvingen de eigenaren (oa oprichter Matt Maloney) 0,67 aandeel JET. De voormalige GH eigenaren werden voor 30% JET eigenaar. Trouwens GTV 5,3Mrd ofwel waardering obv GTV factor 1,2

    Het was een megalomane veldtocht van Jitse om maar vooral groot te zijn. Nu wordt JET gewaardeerd op zo'n 2,8Mrd een fractie van de waarde die hijzelf heeft neergeteld. Stel JET GTV op 28Mrd, dan is de factor nog maar 0,1. Hij heeft dus ruim 10 keer meer betaald voor JustEat en GrubHub dan waarvoor JET nu verhandeld wordt.

    En nog breiden de shorters uit. Er speelt iets waar ik mn vingers niet achter krijg. Zouden al die voormalige aandeelhouders van JustEat en GH niet enorm in de maag zitten met de JET aandelen die zij ontvingen bij de verkoop destijds?

    Ik denk dat zij voor een enorm aanbod (cq verkoop) van aandelen hebben gezorgd. Deze wetenschap is natuurlijk koren op de molen van de shorters. De innercircles zijn snel rond en dat is mi de hoofdreden van de enorme koersdaling en grote shorterspositie. De voormalige eigenaren van JustEat en GH kunnen ofwel verkopen op de rit naar beneden ofwel hun aandelen uitlenen aan shorters en toch nog wat premie ontvangen en wachten op betere tijden. Al met al, denk ik dat de koersrectie naar beneden is doorgeschoten. Teveel aanbod JET aandelen en teveel shorters. Allemaal goed te verklaren als je je realiseert dat Jitse de overnames heeft gefinancierd met aandelen en er dus teveel JET aandelen in omloop zijn voor de opgeblazen waarderingen van GH en JustEat.

    Tegen de huidige waardering van JET van 2,8Mrd hebben de voormalig GH eigenaren (die 30% van JET ontvingen) eigenlijk maar 840mln ontvangen ipv de 6,4Mrd tegen de toenmalige JETkoers. Wat een ondoorgrondelijk waarderingsverschil. Er is geen touw aan vast te knopen. Ja, er is inflatie, rentestijging en druk op het verdienmodel.

    Stel GTV 28Mrd; 15%Marge; 4,2Mrd echte toegevoegde waarde, waarvan 5%EBIT potentieel is een NettoWinst potentieel van 210mln. Dan is de huidige waardering op KW verhouding rond 13, eigenlijk dus helemaal niet zo belachelijk laag als we even helemaal teruggaan naar fundamenteel denken en de koershypes van het verleden vergeten.

    Met andere woorden, deze koersnivos zijn denk ik de bodem en ik houd mn aandelen vast. Er is nog synergie potentieel te halen uit de overnames en ik denk dat de 2024 verwachte positieve kasstroom haalbaar is.

    De enorme koersdaling is ingezet uit het extra aanbod van voormalige GH en JustEat aandeelhouders die hun JET aandelen dumpen of uitlenen. Dit heeft het shortersgeweld uitgelokt. Uit laten razen en de markt zal wel weer herstellen, maar het is een extreme rit geweest. Dat waren de in aandelen betaalde overnames trouwens ook.

    De GTV factor van 1,3 gaan we nooit meer zien, stel een factor van slechts 1, dan is JET 28Mrd waard ofwel 10 keer meer dan het huidige nivo een koers van 125 per aandeel. Never nooit meer.

    De conculega's als Doordash, UeberEats en ook Prosus worden nog wel obv deze factoren gewaardeerd. Als zij een bod doen obv GTV factor 0,5 (minder dan de helft van hun eigen waardering) en dan betalen met eigen aandelen, dan is JET 60,- Euro per aandeel waard. Het potentieel voor huidige aandeelhouders is dan dus enorm en voor mij het wachten waard.

    Tja, zo is de cirkel rond. Fundamenteel lijkt de huidige koers reëel en zie ik dit als bodem, maar de overnamefantasie en strategische consolidatie kan een enorm upside geven. De dynamiek is er. Het verklaart misschien ook wel waarom de analisten zover uit elkaar liggen.

    Ik hoop dat jullie deze poging tot inhoudelijk beschouwing waarderen. Lange termijn beleggers maar ook de dagelijkse traders...... succes!
    Goed dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om de zaken te bekijken en proberen te analyseren i.p.v. de hele dag roepen shorters hier en shorters daar of onzin dat de hele horeca failliet gaat en niemand wil of gaat bestellen.

    "Ik vind de waardering obv GTV trouwens glad ijs, ik zie liever de echte commissie-inkomsten". De commmissie-inkomsten zeggen echter niet alles. De marktplaats-orders leveren veel minder commisie op dan de logistieke-orders, maar zijn winstgevend terwijl de Logistieke-orders (nog) verlieslatend zijn. Overigens is JET wel bezig om de opbrengsten te verbeteren door hogere bedragen voor bezorging in rekening te brengen:

    Bezorgen in 35-60 min
    Min. € 15,00
    € 4,99 (alleen als het dicht in de buurt van het restaurant is dan iets minder)
    Servicekosten € 0,99.

    Die (bijna) 6 euro + rond de 30% commisie van het restaurant komen meer in de richting van de werkelijke kosten voor JET om te bezorgen met JET-bezorgers.

    Het betreft echter Nederland, want daarbuiten durven ze nog niet zulke bedragen te vragen en helaas zit de grootste (bezorg)pijn in die landen.

    Tot slot: JET is (belachelijk) laag gewaardeerd(of met name de Amerikaanse collegas zwaar overgewaardeerd) t.o.v de "peers".

  12. [verwijderd] 1 september 2023 14:34
    quote:

    Arthur Hastings schreef op 1 september 2023 14:24:

    [...]Welk gelijk aan wiens zijde?
    Het gelijk aan mijn zijde en betekent voor jou dat je erg je best zal moeten doen om via derivaten jouw gak boven de 20 p/a terug te brengen naar proporties die de fundamentele koers van JET rechtvaardigd.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 2132 2133 2134 2135 2136 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑