Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015002AG2

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,150   -0,021   (-1,76%) Dagrange 1,110 - 1,192 1.162.892   Gem. (3M) 1,5M

Ebusco 2023, It giet oan.

8.140 Posts
Pagina: «« 1 ... 209 210 211 212 213 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 augustus 2023 17:10
    Ruval,
    Het is ook geen aanval op jou of op een andere belegger. Sowieso, maar 20procent van de aandelen is vrij verhandelbaar dus je kunt je afvragen in hoeverre die de waarde reflecteren als de grote partijen zoveel meer macht hebben. Als die willen verkopen tegen een hogere of lagere prijs dan gebeurd dat gewoon. De grote aandeelhouders hebben een veel complexere deal met Peter met meer garanties dan jij of iedere andere belegger.
    En zoveel mensen zoveel meningen toch? Als je het mij zou vragen zou ik me afvragen wat je als belegger wil. Echt lang blijven zitten of nu (gedeeltelijk) je verlies pakken. Als er in oktober niet aan de verwachtingen voldaan wordt door het management dan zie ik het somber in en duikt de aandeelprijs onder de 5 EUR. Verdubbelen waarbij de marketcap 1B wordt gaat nooit gebeuren, hoe succesvol ze ook worden. Dan moet er 100m winst gemaakt worden.
  2. Cloverleaf 10 augustus 2023 17:44
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 15:41:

    [...]
    Er zijn drie dingen waar een bedrijf zich mee kan onderscheiden:

    1. Client intimacy
    2. Product leadership
    3. Operational excellence

    (Dit heb ik niet zelf bedacht, maar is een bekend marketing model).

    Ebusco kan zich onderscheiden door een superieur product. Uiteraard moeten de andere onderdelen ‘at par’ zijn, maar daar maken zij niet het echte verschil mee…
    Operational excellence even vertalen.
    (Daarin schieten ze enorm tekort. Zie boete verhaal)
    Hun industriële organisatie is niet op orde. Nu mikken op China is overigens te afhankelijk maken van. Maar we gaan het meemaken. Overigens lijden boetes niet echt tot cliënt intimacy. Blijf alleen nr 2 over.
  3. forum rang 4 G20 Xdrive 10 augustus 2023 17:46
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 16:56:

    [...]
    Ik heb nog steeds het idee dat eigen productie / assemblage voorkeurs scenario is. Voor de korte termijn vind ik het positief dat er geanticipeerd wordt op logistieke aanvoer problemen en die zullen ook niet op hele korte termijn voorbij zijn.

    Alle vergelijkingen met Lightyear en Van Moof mogen uiteraard gemaakt worden, maar zijn echt appels met peren. Ebusco was tot 2 jaar geleden winstgevend en wordt nu (m.i. ten onrechte) als een start up gewaardeerd. Uiteraard is management veel te positief geweest en moet men nu gewoon leveren. Zoals bij elk ander groei bedrijf zit er verwachtingswaarde in de koers. Wat mij betreft is deze niet overdreven groot, er zijn ook weinig echte ‘Peers’ waar je een zinvolle vergelijking mee kunt maken.
    Weet je Ruval als de pandamie er niet geweest was, was het plaatje anders geweest.
    Maar goed er wordt nu hard gewerkt om de bussen af te leveren. Morgen over de €8 sluiten.
  4. Beleggertje Uit Roffa 10 augustus 2023 18:00
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=14946584 date=202308101641]
    Ik snap dat veel mensen dat niet willen horen maar als de stof is neergedaald en er wordt rationeel naar de propositie gekeken dan is een marketcap van een half miljard gewoon veel voor dit bedrijf in deze staat. Een marketcap waar nog steeds toekomstige groei in verdisconteerd zit. Als die groei er niet snel komt loopt deze lucht eruit en gaan de aandelen verder in vrije val en weet ik niet waar het eindigt. Misschien had ebusco tijdens de IPO de pricing wat moeten laten zakken. Natuurlijk, om hetzelfde geld op te halen moeten er meer aandelen worden uitgegeven en zullen de CEO en anderen wat meer verwateren maar het sentiment in de markt is dan veel meer constructief dan wat je nu ziet; de hooggespannen verwachtingen die in de prijs zaten verdisconteerd kunnen niet waar gemaakt worden, aandeelhouders beginnen te morren want ze zien de koers teruglopen, het bedrijf maakt de verwachtingen niet waar en begint noodsprongen te maken om toch snel betere cijfers te laten zien. Om snelheid te krijgen wordt nu gekeken naar een China route die echt wel het snelst zorgt voor meer afgebouwde bussen maar het bedrijfsmodel - en daarmee de echte waarde voor de aandeelhouder - wordt overboord gekieperd. En daar zijn mensen chagrijnig over en dat snap ik wel.
    Eens, als we eens even een relatief conservatieve exitmultiple qua koers/omzet van 1 op dit bedrijf plakken met een met 10% verdisconteerde omzet over 5 jaar dan moet die omzet over 5 jaar 760 miljoen Euro per jaar bedragen. We zitten over de laatste 12 maanden op 116 miljoen, dat vraagt dus een groei van maar liefst 46% per jaar.

    Volgens Ebusco zelf is dat ver onder hun eigen net herhaalde doelstelling (3000 bussen per jaar, ruim 1,5 miljard omzet), maar hoe realistisch is dat nog ? Twijfel sterk of ik moet verkopen of het maar als een leuke gok moet zien.
  5. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 18:05
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=14946652 date=202308101710]
    Ruval,
    Het is ook geen aanval op jou of op een andere belegger. Sowieso, maar 20procent van de aandelen is vrij verhandelbaar dus je kunt je afvragen in hoeverre die de waarde reflecteren als de grote partijen zoveel meer macht hebben. Als die willen verkopen tegen een hogere of lagere prijs dan gebeurd dat gewoon. De grote aandeelhouders hebben een veel complexere deal met Peter met meer garanties dan jij of iedere andere belegger.
    En zoveel mensen zoveel meningen toch? Als je het mij zou vragen zou ik me afvragen wat je als belegger wil. Echt lang blijven zitten of nu (gedeeltelijk) je verlies pakken. Als er in oktober niet aan de verwachtingen voldaan wordt door het management dan zie ik het somber in en duikt de aandeelprijs onder de 5 EUR. Verdubbelen waarbij de marketcap 1B wordt gaat nooit gebeuren, hoe succesvol ze ook worden. Dan moet er 100m winst gemaakt worden.
    Ik respecteer ieders mening en bijdrage.

    Persoonlijk heb ik er vertrouwen en het sterkt mij dat partijen als Add Value en Teslin fors hogere waarderingen toekennen.
  6. [verwijderd] 10 augustus 2023 19:38
    Het is begrijpelijk dat Teslin en ADD Value die boodschap naar buiten toe uitdragen, dat is immers ook in hun belang.
    Intern zal wel met een andere toon worden gesproken. Extra garanties worden gevraagd en gekregen. Niet bij de beleggers maar wel bij de andere grote partij; Peter. Liquidatie preferenties met rente percentages en andere onderhandse afspraken worden gemaakt als aanvulling op wat er ligt. Er is deze investeerders namelijk wat beloofd en daar doen ze niet zomaar afstand van.
    Er wordt op een ander niveau ook continu onderhandeld.
    En het belang van de grote investeerders is dat ze hun eigen investeringen bewaken en dat doen ze op deze manier.
  7. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 20:11
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=14946951 date=202308101938]
    Het is begrijpelijk dat Teslin en ADD Value die boodschap naar buiten toe uitdragen, dat is immers ook in hun belang.
    Intern zal wel met een andere toon worden gesproken. Extra garanties worden gevraagd en gekregen. Niet bij de beleggers maar wel bij de andere grote partij; Peter. Liquidatie preferenties met rente percentages en andere onderhandse afspraken worden gemaakt als aanvulling op wat er ligt. Er is deze investeerders namelijk wat beloofd en daar doen ze niet zomaar afstand van.
    Er wordt op een ander niveau ook continu onderhandeld.
    En het belang van de grote investeerders is dat ze hun eigen investeringen bewaken en dat doen ze op deze manier.
    Klinkt als een soort samenzwering…. Liquidatie preferenties?

    We hebben het hier over 2 zeer gerenommeerde small cap beleggers die hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Lange termijn beleggers die ervaring hebben met de hobbelige route qua opschaling en expansie.
  8. [verwijderd] 10 augustus 2023 22:02
    Het zijn inderdaad investeerders (ik gebruik liever de term 'financieel architecten') die al lang meegaan en alles al een keer gezien hebben. Echt goede investeerders kijken naar boven maar hebben de onderkant helemaal dichtgetimmerd. Liquidatie preferenties (soms wel 2x of 3x de inleg al dan niet met rente) zijn niet ongewoon. Extra garanties en opties vanuit management naar investeerders ook niet. Vooral de laatste 10-12 jaar zie je dit steeds meer en tegenwoordig is het niet meer weg te denken. Sowieso in NL maar ook in de VS is dit heel gewoon om daarmee de investeerders voldoende comfort te geven en om zo toch hoge waarderingen te realiseren. Want anders krijgen de investeerders veel te weinig aandelen voor het geld wat ze inleggen.

    Peter heeft een heel avontuur met de Chinese Landwind achter de rug. Hij was daar importeur van en wilde deze autos in Europa slijten. De auto was een copie van de Opel Frontera met een klein beetje Mercedes. Of ja, Mercedes heeft 1 ster op de motorkap en de Landwind had 1 ster bij de NCAP bots-proeven.
    Dat was geen succes maar de ervaring was opgedaan met het importeren van Chinese voertuigen. Toen de EV wave begon een jaar of 10 geleden wilde Peter dit kunstje nog eens herhalen maar hij had geleerd van de vorige keer, hij moest er een Nederlands sausje overheen gooien. En bussen was eenvoudiger dan personenauto's en zolang het EV was had hij een goede kans. Dat Nederlandse sausje betrof het in NL assembleren van de bussen met de outlook van uiteindelijk een NL ontwikkeling en productie.
    De start ging voortvarend en er werden zelfs al bussen verkocht. Peter begreep dat er meer geld nodig was en begreep dat het NL sausje rijkelijker gegoten moest worden. Vandaar de 3.0. Maar daar was nog meer geld voor nodig.
    In NL zijn er partijen genoeg die geld uit de markt kunnen halen voor start-ups met potentie en bedrijven die net die fase uit zijn en groei kapitaal nodig hebben. Er wordt een partij in de arm genomen die een informatie memorandum in elkaar sleutelt van 150 pagina's met prachtige tabellen met hockeysticks en in bulletpoints aangegeven dat dit de NL maakindustrie en tech industrie een boost gaat geven. Dit IM wordt verspreid en gesprekken worden gevoerd met allerlei potentiele investeerders. De propositie klinkt als een klokje; EV, transport, groen, technologie, NL development, NL productie, lichtgewicht, competitief en in een sterk opkomende/groeiende markt.
    De fonds managers van de diverse investeerders in NL likken hun handen af. Dit zijn de proposities die ze willen want de fonds managers zijn weer verantwoording schuldig aan de mensen die het geld in de fondsen hebben geïnvesteerd. Deze mensen zijn vaak mensen die wat te verteren hebben en vaak begaan met milieu, toekomst, energie etc. De fondsmanagers hebben richtlijnen meegekregen waar ze in mogen investeren en dit past daar dus precies in.
    Er worden onderhandelingen gevoerd maar de waardering blijft een moeilijk punt. De ondernemer wil dat er naar de hockeysticks wordt gekeken, de investeerder wil maximaal een multiplier geven op de waardering van de laatste investeringsronde. Maar het probleem is dat het geen bedrijf met lange (winst)history is noch een bedrijf wat heel asset-rich is. Dus waar wordt de waarde op gebaseerd? En daarbij, er is heel veel geld nodig. De bedragen die door Ebusco zijn opgehaald zijn echte top bedragen voor NL investeerders, dit soort bedragen hoor je nooit in de markt. Dan is dus de discussie gaande, wat is de waarde. Wil de ondernemer een hoge waardering en vasthouden aan de hockeysticks? Prima, dan worden daar ook milestones aan gehangen en KPI-tjes worden vastgelegd. Worden deze niet gehaald, dan is het bedrijf dus minder waard dan de hockeysticks waar bij de waardering van is uitgegaan en dan volgt er een correctie. En dit is gebeurd. Peter Bijvelds heeft nog ca 35% in handen. Dat is met zo'n geïnvesteerde bedragen in dit bedrijf krankzinnig veel. Daar zitten milesstones aan die mega straks zitten.
    Maar goed, de fondsmanagers krijgen groen licht van de fonds eigenaren om - ondanks alle strakke mile stones en KPI tjes - te investeren want zoals eerder gezegd: EV, transport, groen, technologie, NL development, NL productie, lichtgewicht, competitief en in een sterk opkomende/groeiende markt. Hier zijn de fonds eigenaren trots op en de fondsmanagers zijn blij want die hebben weer gescoord.
    En dan worden de milestones niet gehaald en de KPI-tjes ook niet en tot overmaat van ramp wordt de propositie die sterk tech en NL georienteerd was omgezet naar een import van Chinese bussen (al dan niet met een klein beetje NL ontwikkelingsinbreng).

    Je snapt dat die partijen dan niet blij zijn he.
  9. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 22:15
    Tja, wat moet ik met zo’n relaas vol met algemeenheden? Proef zelfs wat afgunst over ‘Peter’. Wat is er mis met een selfmade ondernemer, typisch Nederlandse ‘hoofd boven het maaiveld’ reactie. We leven in een democratie -> je kiest zelf of je wel/niet investeert in Ebusco…

    Feit is dat Ebusco een gezond, winstgevend bedrijf was. Corona effecten hebben veel impact, buiten invloedssfeer Ebusco.

    Sector is giga snel groeiend, product Ebusco is goed en bestaande klanten komen terug. Pad naar groei is uitdagend (voor wie niet) maar trackrecord na 10 jaar is indrukwekkend. Uiteraard moeten ze hun ambities (blijven) waarmaken….
  10. [verwijderd] 10 augustus 2023 22:17
    En als reactie op bovenstaand bericht over de waarde van Beleggertje uit Roffa:

    Als je binnen nu en 2 a 3 jaar geld nodig hebt wat nu in de aandelen zit dan moet je ze nu verkopen. De koers zal de komende 2 a 3 jaar zeker niet zo hoog worden als die nu is. Want je hebt misschien al veel verloren, er zit gewoon geen stijging in. Eerder een daling. Kijk naar de waardering, ondanks dat de koers al veel is gedaald is die nog extreem hoog. Als je het geld nodig hebt zou ik nu uitstappen, verlies nemen en accepteren. De 'kosten van het leven' en weer door.
    Blijf je zitten wordt het een gok. Maar die gaat niet positief uitvallen. Er komt geen waarde van 1B. Kijk eens welke bedrijven dat wel hebben.
    En als ze daar wel komen dan moet er nog veel meer geld achteraan. Nee, als er in oktober niks beters uit komt dan daalt de koers naar onder de 6 en als er eind van het jaar niks fatsoenlijks uit komt dan zitten we ruim onder de 5, misschien wel onder de 4.

    Anderzijds, als je de partij een warm hart toedraagt en je hebt veel vertrouwen dat het wel gaat komen is het ook goed he. Blijf lekker zitten. Ik heb zelf ook posities genoeg gehad waarbij de ratio zei dat het niks werd, ik dacht en hoopte van wel en uiteindelijk bleek de ratio gelijk te hebben.....
  11. Beleggertje Uit Roffa 10 augustus 2023 23:14
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=14947107 date=202308102217]
    En als reactie op bovenstaand bericht over de waarde van Beleggertje uit Roffa:

    Als je binnen nu en 2 a 3 jaar geld nodig hebt wat nu in de aandelen zit dan moet je ze nu verkopen. De koers zal de komende 2 a 3 jaar zeker niet zo hoog worden als die nu is. Want je hebt misschien al veel verloren, er zit gewoon geen stijging in. Eerder een daling. Kijk naar de waardering, ondanks dat de koers al veel is gedaald is die nog extreem hoog. Als je het geld nodig hebt zou ik nu uitstappen, verlies nemen en accepteren. De 'kosten van het leven' en weer door.
    Blijf je zitten wordt het een gok. Maar die gaat niet positief uitvallen. Er komt geen waarde van 1B. Kijk eens welke bedrijven dat wel hebben.
    En als ze daar wel komen dan moet er nog veel meer geld achteraan. Nee, als er in oktober niks beters uit komt dan daalt de koers naar onder de 6 en als er eind van het jaar niks fatsoenlijks uit komt dan zitten we ruim onder de 5, misschien wel onder de 4.

    Anderzijds, als je de partij een warm hart toedraagt en je hebt veel vertrouwen dat het wel gaat komen is het ook goed he. Blijf lekker zitten. Ik heb zelf ook posities genoeg gehad waarbij de ratio zei dat het niks werd, ik dacht en hoopte van wel en uiteindelijk bleek de ratio gelijk te hebben.....
    Dank voor de reactie. Heb gelukkig het geld niet snel nodig en ook qua omvang van mijn totale portefeuille valt het allemaal reuze mee (nog geen 2%, maar het was natuurlijk iets meer op moment van aankoop), maar dit is wel mijn grootste "bleeder". Ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik die 18 Euro per stuk voorlopig niet meer terug zie. Maar nu ik nu eenmaal toch niet tijdig verkocht heb, kan ik leven met 13 Euro per stuk over 5 jaar, want of je nu uiteindelijk 10% rendement maakt op jaarbasis over 5 jaar op een bestaande doch nu verkruimelde positie van 8 Euro van Ebusco of op een nieuwe positie van gelijke omvang die deze positie vervangt, maakt natuurlijk niet veel uit.

    De omzetgroei die daarvoor nodig is bij Ebusco, is inderdaad nog niet eens de al uitdagende 7x de huidige omzet maar misschien nog wel veel meer aangezien er in de tussentijd zomaar nog een emissie bij kan komen dan wel stevige leningen die de marge zullen drukken. Ratio zegt dus uitstappen, ik kan over een jaar altijd nog eens kijken of er al een turnaround in aantocht is.
  12. forum rang 4 mvdp 10 augustus 2023 23:49
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 22:15:

    ... Wat is er mis met een selfmade ondernemer, ...

    Is hij zo selfmade, ja?

    Weet iemand trouwens wat er van de andere oprichter van de BV geworden is? Die lijkt uit de annalen geschrapt. Als ik op de Ebusco site kijk is het nu alsof 'alles van P.' kwam. Leuk verhaal, maar dat is bepaald niet zo. Helaas ben ik vergeten hoe P. feitelijk in beeld kwam destijds.

    Het idee voor de lichtgewicht composietbus was ook al bestaand, vóór P., op basis van oude proefmodellen van Fokker, als ik me goed herinner. Lang geleden.

    Enfin, dit kwam los n.a.v. de lange, interessante bijdragen van de nu "verwijderde" poster. Ik kan me daar wel in vinden, op hoofdlijnen.

  13. forum rang 7 lucas D 10 augustus 2023 23:59
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 22:15:

    Tja, wat moet ik met zo’n relaas vol met algemeenheden? Proef zelfs wat afgunst over ‘Peter’. Wat is er mis met een selfmade ondernemer, typisch Nederlandse ‘hoofd boven het maaiveld’ reactie. We leven in een democratie -> je kiest zelf of je wel/niet investeert in Ebusco…

    Feit is dat Ebusco een gezond, winstgevend bedrijf was. Corona effecten hebben veel impact, buiten invloedssfeer Ebusco.

    Sector is giga snel groeiend, product Ebusco is goed en bestaande klanten komen terug. Pad naar groei is uitdagend (voor wie niet) maar trackrecord na 10 jaar is indrukwekkend. Uiteraard moeten ze hun ambities (blijven) waarmaken….
    De winst ligt in de toekomst, het verleden geeft niemand meer winst.
    Geen grootaandeelhouder verkoopt zijn aandelen.
    Zonder vertrouwen/zekerheden over de mogelijkheden waren ze geen grootaandeelhouder geworden.
    En je word geen grootaandeelhouder als je niet weet waar je zoveel geld in investeert.
    Het zijn ook geen onbekende grootaandeelhouders, stuk voor stuk behoren ze bij de top.
  14. forum rang 4 mvdp 11 augustus 2023 00:06
    quote:

    lucas D schreef op 10 augustus 2023 23:59:

    [...]
    ...
    En je word geen grootaandeelhouder als je niet weet waar je zoveel geld in investeert.
    ...
    Nou, i.i.g. qua de mensen van ING destijds, een paar ervan heb ik meegemaakt, daar had ik niet echt een heel hoge pet van op.

    Ja, vlotte babbel, gelikt congresje, etc. - echt de hele riedel zoals die [verwijderd]-poster goed beschrijft. En waarvan ik dacht: 'het is niet hun eigen geld, zoveel is wel duidelijk'.

  15. forum rang 7 lucas D 11 augustus 2023 08:19
    quote:

    mvdp schreef op 11 augustus 2023 00:06:

    [...]

    Nou, i.i.g. qua de mensen van ING destijds, een paar ervan heb ik meegemaakt, daar had ik niet echt een heel hoge pet van op.

    Ja, vlotte babbel, gelikt congresje, etc. - echt de hele riedel zoals die [verwijderd]-poster goed beschrijft. En waarvan ik dacht: 'het is niet hun eigen geld, zoveel is wel duidelijk'.

    Als je top investeerders zo neer wil zetten, dan weet ik dat reageren op berichten van jou hand zinloos is.
    Echt beneden het laagste niveau.
  16. Knor54 11 augustus 2023 08:35
    EBUSCO zit in hetzelfde traject als FUGRO 3 JAAR GELDEN ! Alles zit tegen maar het bedrijf heeft wel toekomst ,gegeven de orders die binnenkomen
    kinderziektes overspoelen dit jonge bedrijf, en kosten gaan voor de baat ! Ik ben 1 jaar geleden in de BUS !! gestapt en blijf zitten ,uit eindelijk gaat deze
    onderneming het redden , want hun product heeft de toekomst ! Geduld is hier het enige wat telt ! En sluit een aandelen emissie niet uit .
    Wil je deze ingrediënten niet ?? Stap dan maar uit !
8.140 Posts
Pagina: «« 1 ... 209 210 211 212 213 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.