Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Exmar BRU:EXM.BL, BE0003808251

Laatste koers (eur) Verschil Volume
8,070   -0,030   (-0,37%) Dagrange 7,990 - 8,190 10.394   Gem. (3M) 17,4K

Forum Exmar geopend

2.686 Posts
Pagina: «« 1 ... 97 98 99 100 101 ... 135 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 juli 2023 15:28
    quote:

    RDS78 schreef op 3 juli 2023 14:08:

    Door de bank onteigend..... tegen welke prijs...11.1 Eur ? en welk kostenplaatje hangt hieraan?
    Kan iemand hierop een antwoord geven?
    De prijs blijft hetzelfde en de kosten zijn nihil, maar je moet wel lang wachten op je geld.
  2. Donatello 4 juli 2023 12:27
    Overnamebod op Exmar heeft grote slaagkans'

    'Hoewel het bod van 11,1 euro per aandeel op Exmar hoger had kunnen zijn, denken we dat de overnamepoging van Saverex (het vehikel van grootaandeelhouder Nicolas Saverys, red.) van de gastankerrederij zal slagen.'

    Dat zegt ING-analist Quirijn Mulder. 'Met 49,2 procent van de uitstaande aandelen in handen zit Saverex al dicht bij een meerderheidsbelang. Bovendien zitten er geen aandeelhouders in het kapitaal die meer dan 5 procent in handen hebben, wat het moeilijk maakt om oppositie tegen het bod te organiseren.'

    Het valt nog te bezien of de nakende energietransitie gunstig zal zijn voor de aandeelhouders van Exmar, gezien de grote investeringen en de onzekere uitkomst.
    QUIRIJN MULDER
    ANALIST ING
    Hoewel verschillende kleinere aandeelhouders zich tegen het bod verzetten, twijfelt Mulder eraan of zij genoeg gewicht in de schaal kunnen leggen. 'Tot slot valt het nog te bezien of de nakende energietransitie gunstig zal zijn voor de aandeelhouders van Exmar, gezien de nodige investeringen en de onzekere uitkomst.

    Mulder zou ingaan op het overnamebod. Hij trekt pro forma ook zijn koersdoel op naar 11,1 euro per aandeel.
  3. forum rang 6 keffertje 4 juli 2023 12:36
    quote:

    Donatello schreef op 4 juli 2023 12:27:

    Overnamebod op Exmar heeft grote slaagkans'

    'Hoewel het bod van 11,1 euro per aandeel op Exmar hoger had kunnen zijn, denken we dat de overnamepoging van Saverex (het vehikel van grootaandeelhouder Nicolas Saverys, red.) van de gastankerrederij zal slagen.'

    Dat zegt ING-analist Quirijn Mulder. 'Met 49,2 procent van de uitstaande aandelen in handen zit Saverex al dicht bij een meerderheidsbelang. Bovendien zitten er geen aandeelhouders in het kapitaal die meer dan 5 procent in handen hebben, wat het moeilijk maakt om oppositie tegen het bod te organiseren.'

    Het valt nog te bezien of de nakende energietransitie gunstig zal zijn voor de aandeelhouders van Exmar, gezien de grote investeringen en de onzekere uitkomst.
    QUIRIJN MULDER
    ANALIST ING
    Hoewel verschillende kleinere aandeelhouders zich tegen het bod verzetten, twijfelt Mulder eraan of zij genoeg gewicht in de schaal kunnen leggen. 'Tot slot valt het nog te bezien of de nakende energietransitie gunstig zal zijn voor de aandeelhouders van Exmar, gezien de nodige investeringen en de onzekere uitkomst.

    Mulder zou ingaan op het overnamebod. Hij trekt pro forma ook zijn koersdoel op naar 11,1 euro per aandeel.
    Circa 10 euro per aandeel aan liquide middelen en een positieve kasstroom! Mulder is gefeteerd door Saverys en als dat niet het geval is, moet hij snel een andere baan zoeken.
  4. Ortho2023 4 juli 2023 12:52
    Als Saverex geen 95% van de stemmen krijgt, zal het niet in staat zijn om de contanten van Exmar voor eigen voordeel te nemen om de overname te financieren... de contanten moeten in het bedrijf blijven, anders zal het gelijkelijk moeten worden verdeeld tussen alle aandeelhouders... Het is de bedoeling van Saverex om Exmar van de beurs te halen en zijn aankoop te betalen met de contanten en kwitanties van Exmar, eventueel door het ene of het andere schip te verkopen, en met de mogelijke Tango-bonus. Denk daar eens over na ...!
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 4 juli 2023 13:10
    quote:

    arconati schreef op 4 juli 2023 12:12:

    Beste mensen,
    Wanneer Saverys geen 95% van de aandelen verwerft, blijft het aandeel gewoon op de beurs staan.
    Weet je dat zeker....????

    Met een juridische fusie of een activa-passiva transactie kun je ook onder de 95% gedwongen worden uitgekocht.
  6. forum rang 4 boothram 5 juli 2023 09:42
    50% stijging ws in de sector 'normaal' deze jaarhelft (zie tradewindsnews)
    En Saverijs beweert dat shipping niet geschikt is voor de beurs...
    Maar shipping vergt extreme kapitalen! zeker nu moet overgeschakeld naar meer ecologische transport.
    Het zou kunnen dat de nieuwere schepen die er in de eerste 8 jaar zouden moeten komen de helft vertegenwoordigen van de vloot grotere schepen (suezmax of groter). En dan gaat het om zeer hoge kapitalen, bruto schatting 10 000 schepen van gemiddeld 70 miljoen (tanker, bulkers, cruise, windenergie, dry, gas...).
    700 miljard, dus 10 miljard per jaar. na verkopen voor afbraak nog 9 miljard.
    Voor de grotere maatschappijen dus elk jaar opnieuw een miljard investeren.
    Als Saverijs zegt dat de beurs niet geschikt is om daar geld voor op te halen, dan kan ik hem daarin wel volgen. Maar het zal dan wellicht met mondjesmaat toch moeten gebeuren... en duur betaald. Duurder dan op de beurs? Nee, even duur wellicht, anders doen ze beroep op de beurs. Goedkoper dan op de beurs dan? doen blijft de beurs wel lonend voor de beursbelegger.
    Of watertransport... woestijn irrigeren met zoet water uit rivieren bv en temperatuurverschil recupereren via warmtewisselaars..
  7. PEPRE 5 juli 2023 11:40
    interview met Saverys op Tradewinds (zegt niet veel) deel het even omdat het achter een betaalmuur zit.

    Exmar set to grow back its LNG business as it seeks to go private

    At the close of the 1990s, Belgian gas shipowner Exmar gave South Korea its first export order for an LNG carrier newbuilding when it contracted a vessel that would later be named after the legendary mythical sword — Excalibur.

    Over 20 years on — and after seven to eight years that Exmar executive chairman Nicolas Saverys told TradeWinds had, until recently, been some of the most difficult of his life — the 138,000-cbm steam turbine ship Excalibur (built 2002) is heading for a new life as a floating storage unit in the Republic of Congo
    Exmar is also about to embark on a new life as Saverys moves to take the Euronext-listed company private again

    “A shipping company should not be on the stock exchange,” Saverys told TradeWinds

    The gas-focused executive said shipping moves fast, and quick decisions need to be taken that are not easy to explain to shareholders, who can be remote and inactive in the company

    Saverys is also damning in his criticism of emissions reduction rule-making.

    “If we are now having a shipping industry which will be based on rules and regulations decided upon by some politicians in Brussels or some people from the administration of the IMO … and we as an industry are going to obey and make investments worldwide of billions of dollars, it is failed as from day one,” he said

    Saverys is also no fan of the Carbon Intensity Indicator (CII) regulations and believes companies will try to “cheat” the system.

    I have not found anyone yet on CII who really understands how it will have to be applied, how it will be accounted for and what it means for the bottom line on their ships

    He said fuelling decisions have become complicated for shipowners and if they pay out extra capital on a dual-fuel propulsion system but have chosen wrongly their vessel could be obsolete on delivery.

    After Exmar chartered out and sold off its floating storage and regasification unit and floating LNG production barges last year, Saverys said the company was in a position to pay a fair price with a premium for the outstanding company shares.
    It is the right time to go and do it,” he said.

    In 2020, he assumed his current role, shifting over to act as the primary spokesman of the board of directors, handling direct relationships with shareholders and financial institutions, and aiding the sign-off on strategy. But those who know him well said he remains closely engaged with the company

    He is clearly taking a very active interest in the next steps for Exmar

    The company has taken the plunge on LPG and ammonia carrier newbuildings, contracting four vessels, and Saverys said it may do more, although he highlighted that there are few available slots and prices are high right now.
    LNG, however, will remain on Exmar’s playlist

    Saverys said the company is looking at more LNG infrastructure business including both floating storage and regasification and FLNG units.

    He revealed that Exmar is working closely on Ceiba Energy’s Portocem LNG-to-power project in Brazil, which would require the company to acquire an LNG carrier to convert into an FSRU.

    Exmar is also in talks with Italy’s Snam on its planned FSRUs
    FLNG, he believes Exmar can be competitive on a cost per tonne basis of LNG production even with huge land-based liquefaction projects like those in Qatar, which he said proves the advantage of the floating solutions

    Saverys added: “We are looking at maybe taking over some companies, which may be undervalued”

    But the market is not likely to see Exmar ordering LNG carriers on speculation or competing for LNG newbuilding tenders.

    “I think that LNG shipping is a game for financiers where some people are taking risks on the long-term charters at very low returns,” Saverys said.

    “At single-digit returns, no thank you very much,” he said, detailing that some of these ships have returns on equity that are just above 5%. “This will not work,” he added

    Saverys admitted the secondhand LNG carrier market could prove of interest, particularly if Exmar was looking for a vessel to convert into an FSRU or an FLNG unit

    “We could maybe sit on one [vessel], operate it a bit and have it as a spare for conversion,” he said

    Further ahead, future business areas for Exmar could include CO carriers, although Saverys said the market is not there yet.

    He describes hydrogen as “the most beautiful product that exists”. But he is concerned about how expensive it will be and is no believer in the large hydrogen carrier largely due to the amount of energy that would be required to liquefy cargoes.

    Saverys said the LNG shipping market remains difficult to read. It is not very liquid and has many dominating gas producers.

    Low returns

    He said the LNG carrier business has become a battle of people who want to put up together a financial product that has low returns but a very long-term investment.

    “Some may like that, but I don’t think it’s the business for a real shipowner.”

    “I don’t think that a shipowner would be happy with these kinds of returns but maybe some owners want this kind of stability at low returns because they have the other parts of the business which are much more cyclical,” he said. “But we are not in that category.”

    His advice to LNG shipowners with steam turbine vessels like the Excalibur? “Sell them to Exmar for scrap and we will do something with them.”

    Lucy Hine

    Correspondent Lucy Hine focuses on the LNG and energy sectors for TradeWinds where she has worked for over 25 years first from Singapore and later in London. She has a PhD from the University of Aberdeen, has worked on titles in the oil and gas and civil engineering industries and is a keen ultra-runner

    Published At: 2023-07-05 06:24:09
  8. mijn gedacht 6 juli 2023 13:00
    De laters geven tussen de koers 10,68 en 10,86 € ca 70.000 aandelen af. Waarom doe je dat als je 11,10 kunt krijgen ? De bieders staan met ca 40.000 stuks op koersen tussen 10,46 en 10,64 €.....Hebben die laatsten dan al stukken genoeg ? Lijkt het erop dat de deal binnen is of omgekeerd, helemaal niet bereikt ? Toch eigenaardig in de laatste kansuren.
2.686 Posts
Pagina: «« 1 ... 97 98 99 100 101 ... 135 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.