Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015002AG2

Laatste koers (eur) Verschil Volume
2,741   +0,626   (+29,57%) Dagrange 2,201 - 3,090 884.285   Gem. (3M) 495,8K

Ebusco 2023, It giet oan.

8.139 Posts
Pagina: «« 1 ... 146 147 148 149 150 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 lucas D 12 juni 2023 14:12
    quote:

    Jokeltje schreef op 12 juni 2023 13:50:

    [...]

    Dat is goed mogelijk, alleen blijft het bij EBUSCO wel oorverdovend stil.
    Volg dit aandeel pas sinds kort een zeer goed bedrijf (met onterecht grote afgestrafte koers) door omstandigheden veroorzaakt en niet door slecht beleid.
    Geweldige producten, uniek in gewicht en daardoor grote batterij actieradius.
    Het tussen aanhalingsteken geschreven is mijn reden om in te stappen.

    Koop alleen aandelen van ten onrechte afgestrafte bedrijven.
  2. forum rang 6 innicksname 12 juni 2023 15:37
    quote:

    lucas D schreef op 12 juni 2023 14:12:

    [...]
    Volg dit aandeel pas sinds kort een zeer goed bedrijf (met onterecht grote afgestrafte koers) door omstandigheden veroorzaakt en niet door slecht beleid.
    Geweldige producten, uniek in gewicht en daardoor grote batterij actieradius.
    Het tussen aanhalingsteken geschreven is mijn reden om in te stappen.

    Koop alleen aandelen van ten onrechte afgestrafte bedrijven.
    Hou je er wel rekening mee dat de prestaties van Ebusco (dus omzet, winst....) invloed hebben op het feit dat het bedrijf wel/niet vers geld zal moeten ophalen.
    Verder wel eens dat de koers wat lager staat dan hij zou moeten staan.
  3. forum rang 7 lucas D 12 juni 2023 15:42
    quote:

    innicksname schreef op 12 juni 2023 15:37:

    [...]
    Hou je er wel rekening mee dat de prestaties van Ebusco (dus omzet, winst....) invloed hebben op het feit dat het bedrijf wel/niet vers geld zal moeten ophalen.
    Verder wel eens dat de koers wat lager staat dan hij zou moeten staan.
    Vorig jaar op 12 juni stond er nog een koers van € 21,38.
    Lijkt me dat dit wel zwaar over done is.
  4. forum rang 4 StoplossBurner 12 juni 2023 15:52
    quote:

    Drs P. schreef op 9 juni 2023 14:15:

    [...]
    VDL's copy van de 3.0 is nog steeds ruim 3000kg zwaarder, Ebusco heeft bepaalde gepatenteerde IP welke oa. ervoor zorgt dat zij een zelfde stevigheid kunnen bieden qua body tegen een significante lager gewicht, wat energiebesparing geeft en langere actieradius. Hun TCO is dus beter dan VDL. Dat gezegd hebbende ik denk ook dat VDL Ebusco niet overneemt, als het gaat gebeuren denk ik aan Paccar (oa. US market) of Chinese speler die EU footprint wilt hebben ingeval de EU hun auto industrie zeer waarschijnlijk meer gaat beschermen tegen Chinese dump prijzen.
    Hoeveel impact heeft die 3000 kg op de TCO? Zwaarder bouwen betekent in dit geval vaak ook goedkoper bouwen. Bouw je bijvoorbeeld meer modulair dan verhoogd dat vaak het gewicht, maar ook je bouwkosten. Of de TCO lager is weet je simpelweg alleen als je weet hoeveel 3000 kg aan energie over de levensduur van de bus scheelt i.c.m. de aanschafkosten. Beiden weten we niet, dus dit blijft speculatie.
  5. forum rang 4 StoplossBurner 12 juni 2023 15:53
    quote:

    Unimog schreef op 12 juni 2023 15:08:

    [...]

    Dat soort orders kan Ebusco nu niet aan. Eerst Frankrijk open en dan de productie omhoog.
    En een Amerikaanse bus zal vast andere eisen hebben dan een Europese. Dus wellicht naast productie belemmering zal er ook engineerings capaciteit over moeten zijn om dat te bewerkstelligen.
  6. Jokeltje 12 juni 2023 15:55
    quote:

    lucas D schreef op 12 juni 2023 15:42:

    [...]

    Vorig jaar op 12 juni stond er nog een koers van € 21,38.
    Lijkt me dat dit wel zwaar over done is.
    In vergelijking met juni vorig jaar werden de verwachtingen wel fors bijgesteld (naar beneden) en dat zie je uiteraard ook in de koers. Het is niet echt een afstraffing maar eerder een aanpassing die mij logisch lijkt na het creëren van te hoge verwachtingen op korte termijn in 2021-2022.
  7. forum rang 7 lucas D 12 juni 2023 15:57
    quote:

    StoplossBurner schreef op 12 juni 2023 15:52:

    [...]

    Hoeveel impact heeft die 3000 kg op de TCO? Zwaarder bouwen betekent in dit geval vaak ook goedkoper bouwen. Bouw je bijvoorbeeld meer modulair dan verhoogd dat vaak het gewicht, maar ook je bouwkosten. Of de TCO lager is weet je simpelweg alleen als je weet hoeveel 3000 kg aan energie over de levensduur van de bus scheelt i.c.m. de aanschafkosten. Beiden weten we niet, dus dit blijft speculatie.
    Niks geen speculatie, gewicht maakt een groot verschil.
    Kijk maar hoe veel verschil dat bij wielrenners een paar kg uitmaakt.
    Geen vergelijking? Gewicht verplaatsen kost energie, 3000kg verschil is nogal wat!
  8. forum rang 6 innicksname 12 juni 2023 16:07
    quote:

    lucas D schreef op 12 juni 2023 15:42:

    [...]

    Vorig jaar op 12 juni stond er nog een koers van € 21,38.
    Lijkt me dat dit wel zwaar over done is.
    Klopt van die koers, maar er zijn meerdere aanpassingen geweest van het bedrijfsresultaat / aantallen te leveren bussen én de gestegen kosten mag je ook niet vergeten.
  9. forum rang 7 lucas D 12 juni 2023 16:21
    quote:

    innicksname schreef op 12 juni 2023 16:07:

    [...]
    Klopt van die koers, maar er zijn meerdere aanpassingen geweest van het bedrijfsresultaat / aantallen te leveren bussen én de gestegen kosten mag je ook niet vergeten.
    Je noemt wat zaken op die je als negatief inschat, de vraag is of je dat terecht doet. Ontwikkelingen gaan nu eenmaal een bepaalde route en bij succes komen er extra investeringen, die zijn nodig en kan je dan ook niet negatief neerzetten.
  10. forum rang 6 Ruval 12 juni 2023 17:28
    quote:

    lucas D schreef op 12 juni 2023 15:57:

    [...]
    Niks geen speculatie, gewicht maakt een groot verschil.
    Kijk maar hoe veel verschil dat bij wielrenners een paar kg uitmaakt.
    Geen vergelijking? Gewicht verplaatsen kost energie, 3000kg verschil is nogal wat!
    Zie mijn bijdrage van paar dagen geleden. 3.000kg minder gewicht leidt tot besparing 60-85/k per bus, dus ca 15% van aanschafprijs. Niet onaanzienlijk….
  11. forum rang 7 Unimog 12 juni 2023 17:43
    quote:

    StoplossBurner schreef op 12 juni 2023 15:53:

    [...]

    En een Amerikaanse bus zal vast andere eisen hebben dan een Europese. Dus wellicht naast productie belemmering zal er ook engineerings capaciteit over moeten zijn om dat te bewerkstelligen.
    Dat is ongetwijfeld zo. Eerst knaken maken nu en dan pas verder kijken voor dat soort avonturen.
  12. Anoniempje 12 juni 2023 19:16
    Bijgevoegd een screenshotje van wat stats van vandaag. Ik ben vooral benieuwd naar het aantal "shares float".
    Weet iemand of dit klopt? Zijn er op dit moment 14.690.000 aandelen beschikbaar voor de "vrije" verkoop? Of moet ik dit anders zien?

    Als dit namelijk klopt dan komt dat redelijk overeen met de benodigde kapitaalinjectie die ik wel eens voorbij zie komen.
    Dat betekend namelijk dat de gezamelijke waarde van de resterende aandelen 117 miljoen zou zijn. Dat is uiteraard als iemand deze ineens zou kopen.
  13. forum rang 6 innicksname 12 juni 2023 19:17
    quote:

    lucas D schreef op 12 juni 2023 16:21:

    [...]
    Je noemt wat zaken op die je als negatief inschat, de vraag is of je dat terecht doet. Ontwikkelingen gaan nu eenmaal een bepaalde route en bij succes komen er extra investeringen, die zijn nodig en kan je dan ook niet negatief neerzetten.
    Nee, ik som slechts op waarom de koers nu lager staat dan eerder. Ebusco is met bepaalde verwachtingen / vergezichten naar de beurs gegaan en heeft die moeten bijstellen. Dat is waarom de koers omlaag is gegaan. Het is heel simpel, als Ebusco daar vervolgens een positieve draai aan geeft, dan stijgt de koers weer.
  14. forum rang 6 Ruval 12 juni 2023 19:23
    quote:

    Anoniempje schreef op 12 juni 2023 19:16:

    Bijgevoegd een screenshotje van wat stats van vandaag. Ik ben vooral benieuwd naar het aantal "shares float".
    Weet iemand of dit klopt? Zijn er op dit moment 14.690.000 aandelen beschikbaar voor de "vrije" verkoop? Of moet ik dit anders zien?

    Als dit namelijk klopt dan komt dat redelijk overeen met de benodigde kapitaalinjectie die ik wel eens voorbij zie komen.
    Dat betekend namelijk dat de gezamelijke waarde van de resterende aandelen 117 miljoen zou zijn. Dat is uiteraard als iemand deze ineens zou kopen.
    Er staan ruim 59/mln aandelen uit. Bij een emissie van 100/mln betekent dit € 1,70 verwatering per aandeel. En bij een koers van € 10 dus € 1 verwatering per aandeel. Kortom bij huidige koers is emissie niet interessant en zal men eerder kijken naar een (hopelijk) renteloze lening ivm Green Deal oid. Overigens vind ik deze verwatering minimaal op basis van absurd lage koers en grote potentieel. Ik stap liever nu in en heb een keer een tijdelijke dip van 10%, dan dat ik eindeloos wacht en op koers van € 15 - € 20 instap na emissie. Uiteraard is dit een persoonlijke inschatting en afweging.
  15. forum rang 7 lucas D 12 juni 2023 22:00
    quote:

    Ruval schreef op 12 juni 2023 19:23:

    [...]
    Er staan ruim 59/mln aandelen uit. Bij een emissie van 100/mln betekent dit € 1,70 verwatering per aandeel. En bij een koers van € 10 dus € 1 verwatering per aandeel. Kortom bij huidige koers is emissie niet interessant en zal men eerder kijken naar een (hopelijk) renteloze lening ivm Green Deal oid. Overigens vind ik deze verwatering minimaal op basis van absurd lage koers en grote potentieel. Ik stap liever nu in en heb een keer een tijdelijke dip van 10%, dan dat ik eindeloos wacht en op koers van € 15 - € 20 instap na emissie. Uiteraard is dit een persoonlijke inschatting en afweging.
    Duidelijk verhaal en hoewel mijn uitgangspunt in beginsel anders is komt het op hetzelfde neer.

    Even leuk weetje:
    Er zijn circa 59 miljoen uitstaande aandelen.
    Circa 83 % is in handen van grootaandeelhouders, dat is 59m : 100 x 83 = 48,97m aandelen.
    Blijft over beschikbaar voor particuliere beleggers 59m - 48,97m = 10,03m aandelen.

    Hoge koersverschillen met laag volume kan al lijden tot groot verschil in koershoogte.
    Dit is uiteraard alleen het geval als de grootaandeelhouders niet of nauwelijks handelen.

    Daarbij des te opvallender dat grootaandeelhouders redelijk constant zijn van de in bezit zijnde aandelen bij zowel hoge als de nu lage koersen.

    note: particulieren kunnen dan ook echt invloed op de koers hebben.
8.139 Posts
Pagina: «« 1 ... 146 147 148 149 150 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.