Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,430   -0,110   (-0,88%) Dagrange 12,320 - 12,510 26.036   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 931 932 933 934 935 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maci 17 mei 2023 13:08
    RESULTATEN ALGEMENE
    AANDEELHOUDERSVERGADERING EURONAV
    ANTWERPEN, België, 17 mei 2023 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)
    (“Euronav” of de “Vennootschap”) is verheugd aan te kondigen dat de Algemene
    Aandeelhoudersvergadering vandaag de jaarrekening voor het boekjaar eindigend op 31
    december 2022 heeft goedgekeurd, alsook de bruto-uitkering van 1,10 USD per aandeel
    over het boekjaar 2022. Alle andere besluiten voorgesteld door de Raad van Toezicht van
    Euronav werden eveneens goedgekeurd.
    Benoeming nieuwe leden van de Raad van Toezicht
    De Algemene Aandeelhoudersvergadering keurde de benoeming goed van zowel mevrouw
    Julie de Nul als de heer Ole Hendrik Bjørge als onafhankelijke bestuurders voor een termijn
    van twee jaar. De heer Carl Trowell en mevrouw Anita Odera zijn aan het einde van hun
    mandaat gekomen en hebben besloten zich niet herkiesbaar te stellen.
    Wijziging samenstelling Directieraad
    De Raad van Toezicht kondigt verder aan dat Egied Verbeeck, General Counsel, in onderling
    overleg de Directieraad van Euronav verlaat met onmiddellijke ingang. Egied startte bij
    Euronav in 2006 en speelde een belangrijke rol bij de uitbouw van de onderneming tot het
    grootste onafhankelijke platform voor ruwe olie in de wereld via verscheidene transacties
    waaronder de notering van de Vennootschap op de NYSE. De Raad van Toezicht bedankt
    Egied voor zijn bijdrage. Egied zal tot begin juli beschikbaar blijven om een vlotte overgang
    te ondersteunen.
    Uitkering aan aandeelhouders
    De Raad van Toezicht heeft bij de jaarresultaten van 31 maart 2023 een voorstel aan de
    jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van 17 mei 2023 gedaan om over het gehele jaar
    2022 een bruto-bedrag van 1,10 USD per aandeel uit te keren aan alle aandeelhouders.
    Deze uitkering zal een combinatie zijn van een dividend en hoofdzakelijk een terugbetaling
    uit de uitgiftepremie.
    COUPON 32 & 33:
    Ex-dividend datum: 1 juni 2023
    Registratiedatum: 2 juni 2023
    Betalingsdatum: 13 juni 2023
  2. PEPRE 18 mei 2023 17:52
    Gelezen in DeStandaard:

    Strijd om Euronav gaat verder na paleisrevolutie

    De strijd om de toekomst van de Belgische oliereder Euronav duurt ook na een revolutie aan de top van het bedrijf voort. Dat kon de raad van bestuur van het bedrijf woensdagmorgen tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering niet wegsteken.

    Toen een aandeelhouder de vraag stelde of al beslist is welke richting het bedrijf wil inslaan, aarzelde bestuursvoorzitter Grace Reksten Skaugen geen seconde om de bal door te spelen naar de afgevaardigden van de twee grote aandeelhouders: de familie Saverys van het Belgische scheepvaartbedrijf CMB en scheepvaartmagnaat John Fredriksen.

    De twee samen zijn voor iets meer dan de helft eigenaar van Euronav. Ze verschillen echter grondig van mening over welke strategie het best is voor de Belgische oliereder die afgelopen tien jaar is uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste onafhankelijke vervoerders van ruwe olie over de wereldzeeën. Fredriksen wil een zo groot mogelijk olietankerbedrijf uitbouwen met een vloot die vrij nieuw is en die ook heel wat mammoettankers omvat. De familie Saverys wil dan weer het bedrijf omvormen van een olievervoerder naar een van de eerste grote transporteurs ter wereld van een nieuwe generatie klimaatvriendelijkere brandstoffen.

    Belang van alle aandeelhouders

    Marc Saverys, die in de jaren negentig van vorige eeuw Euronav oprichtte en sinds eind maart deel uitmaakt van het Euronav-bestuur, liet verstaan dat hij daarover ook snel duidelijkheid wil: ‘Hoe sneller wij het antwoord vinden, hoe sneller we het aan de aandeelhouders kunnen meedelen.’ Maar hij voegde er meteen aan toe dat beslissen over de toekomst van Euronav wat tijd zal vergen.

    Een van de kleine aandeelhouders had de bestuurders eerder voor de voeten geworpen of de familie Saverys en Fredriksen niet vooral van plan zijn om hun eigen belangen voorop te stellen, ten koste van de kleinere aandeelhouders die samen voor de resterende vijftig procent eigenaar zijn van Euronav. Marc Saverys en bestuurder Cato Stonex uit het kamp van Fredriksen ontkenden met klem. ‘Alle bestuurders stellen het belang van alle aandeelhouders voorop’, luidde het uit beide monden.

    Maar als er beslissingen moeten worden genomen, geven de twee grote aandeelhouders van Euronav wel de doorslag. Ze bezetten immers vier van de zeven bestuurszitjes. De drie andere worden ingenomen door onafhankelijke bestuurders. Twee daarvan vervoegden pas woensdag het bestuur van Euronav, waaronder Julie De Nul, ceo van het gelijknamige Belgische baggerconcern. Zowat een jaar geleden werd haar eerste kandidaatstelling als onafhankelijk bestuurder nog gekelderd door de toenmalige top van Euronav. Die zette toen grote vraagtekens bij haar onafhankelijkheid, omdat De Nul naar voren was geschoven door de familie Saverys.

    De kleine aandeelhouder die vreesde dat de familie Saverys en Fredriksen hun eigenbelang boven dat van de andere aandeelhouders zal zetten, bestempelt het gejongleer over het al dan niet onafhankelijk zijn van De Nul als zeer verwarrend. De argumentatie van de bestuursvoorzitter zorgde alvast niet voor opheldering.

    Wantrouwen

    De nieuwe interim ceo van Euronav, Lieve Logghe, gaf op de eerste dag dat ze het bedrijf leidt alvast een voorzet die het deugdelijk bestuur van de olierederij te goede kan komen. Het zou volgens haar logisch zijn dat er evenveel onafhankelijk bestuurders zijn als er de grootste aandeelhouders vertegenwoordigen.

    Logghe neemt tijdelijk de leiding van de oliereder over, nadat Hugo De Stoop dinsdag in onderling overleg maar wel met onmiddellijke ingang vertrokken is als ceo. Zijn vertrek staat overigens niet alleen. De voorbije twee maanden zijn ook vijf van de zes onafhankelijke bestuurders bedankt voor bewezen diensten en in het zog van Hugo De Stoop is ook de bedrijfsjurist die deel uitmaakte van de directie opgestapt.

    De familie Saverys en scheepvaartmagnaat Fredriksen mogen het dan grondig oneens zijn over de toekomst van Euronav, ze zijn het wel roerend eens over het vertrek van al wie de voorbije maanden zwaar tegen hun kar heeft gereden. Dat werd treffend geïllustreerd door enkele uitslagen van de stemmingen tijdens de aandeelhoudersvergadering. Zo onthielden de familie Saverys en Fredriksen zich bij de stemming over het verlenen van kwijting aan de bestuurders en Fredriksen stemde zelfs tegen de vergoedingen die in 2022 zijn uitgekeerd aan directie en bestuurders
  3. forum rang 4 boothram 28 mei 2023 22:13
    ex cpn is euronav dus nog 2,6 milj $ waard...
    De schuldenlast, na uitkering van kwartaaldividenden van 80% op de winst verlaagt elk kwartaal: 20% van de winst, de afschrijvingen en de verkopen...
    Stel dat dit kwartaal 250 milj $ winst wordt gemaakt, en 70 milj afschrijvingen, en een 100% resrevering van de verkoop(nautica, 50MM$) dan verlaagt de schuld met 170 miljoen na kwartaaldividend van 1$
    Helaas, wat men niet kan verkopen, kan men veel goedkoper inkopen...Ik verwacht dan ook voor euronav een bod. Rond 20$...
    Euronav heeft wel wat bankleningen en nog een capex uitgaven voor de nieuwe boten: maar rekenng houdend met de bedragen is de netto cashpositie zowat de cashflow van 12-18 maanden..., na dividenden van 25% (.8$/kwartaal, ex-cpn 13$)
    De vloot zal nog altijd ruim 6-7 miljard waard zijn... 30$/aandeel ( FSO tot 700 milj bij een te verwachten contractverlenging voor shaheen veld + scrapwaarde en meeste boten na 2017..).
    Komt er nog een rustperiode vooraleer de wintertrafiek op gang komt? We zitten daar normaliter nu al in, en de volgende piek hang in grote mare af van 'de grijze markt' kunnen ze blijven varen en zonder te grote omwegen?? Blijven er voldoende zeewaardige schepen...of ontploft de spotprijs echt?

  4. Becb 31 mei 2023 11:23
    Het is bijna dividend-time!
    morgen staat:
    0.051 dollar pa cashdividend, en
    1.049 pa premiumdividend
    op het programma.

    En op 8 juni dan nog 0.7 dollar/pa cashdividend.

    De spotrates zitten nog steeds boven break even punt, dus ook in de zomer blijven ze cash verdienen.
    Het wereldwijze VLCC orderbook blijft superlaag te staan. Ik zag op internet 6-7% van de actieve vloot.

    Als de verwachte hoge spotrates richting de winter een feit worden, dan is dit dividend nog maar het begin.
    Negatief zijn wel de berichten over groeivertragingen in China.

    Ik ben wel benieuwd of er werkelijk iets verandert nu Hugo weg is. Sluizen ze straks kapitaal weg naar de cmb groene tech? Meer effectieve dividenduitkeringen?
    En dan hebben we nog die rechtzaak van Euronav tegen FRO mbt het niet doorgaan van de merger. Gaat JF en zijn vriendjes de board masseren om die klacht te laten vallen? Onder de tafel iets regelen met de Saverysens? De validatie van 1.45xFRO share is wel weg :-(. Zou nu pakweg 20 euro zijn.
  5. aossa 31 mei 2023 13:14
    Het is bijna dividend-time!
    morgen staat:
    0.051 dollar pa cashdividend, en
    1.049 pa premiumdividend
    op het programma.

    Hetzij:
    COUPON 32 & 33:
    Ex-dividend datum: 1 juni 2023
    Registratiedatum: 2 juni 2023
    Betalingsdatum: 13 juni 2023

    En op 8 juni dan nog 0.7 dollar/pa cashdividend.
    Coupon 34
    Betalingsdatum: 20 juni 2023
  6. Baarsjes 31 mei 2023 15:36
    quote:

    aossa schreef op 31 mei 2023 13:14:

    Het is bijna dividend-time!
    morgen staat:
    0.051 dollar pa cashdividend, en
    1.049 pa premiumdividend
    op het programma.

    Hetzij:
    COUPON 32 & 33:
    Ex-dividend datum: 1 juni 2023
    Registratiedatum: 2 juni 2023
    Betalingsdatum: 13 juni 2023

    En op 8 juni dan nog 0.7 dollar/pa cashdividend.
    Coupon 34
    Betalingsdatum: 20 juni 2023
    Geld de 1,049 dollar ook voor gewone aandeelhouders?
  7. aossa 31 mei 2023 16:14
    quote:

    Baarsjes schreef op 31 mei 2023 15:36:

    [...]

    Geld de 1,049 dollar ook voor gewone aandeelhouders?
    Is imho uitkering uit de reserve en wordt zonder taksaftrek uitgekeerd (kapitaalsuitkering).

    Dit in tegenstelling bij de gewone dividenden (cash dividend) waarop 30% roerende voorheffing (belgische taks) wordt afgehouden aan de bron.
  8. Jan de Man 31 mei 2023 16:46
    quote:

    aossa schreef op 31 mei 2023 16:14:

    [...]
    Is imho uitkering uit de reserve en wordt zonder taksaftrek uitgekeerd (kapitaalsuitkering).

    Dit in tegenstelling bij de gewone dividenden (cash dividend) waarop 30% roerende voorheffing (belgische taks) wordt afgehouden aan de bron.
    Mooi man zo'n sigaar uit eigen doos
  9. forum rang 4 boothram 2 juni 2023 00:16
    enkele bedenkingen bij de cijfers van fro: niet helemaal te vergelijken met de cijfers van euronav;
    je moet er zowat 20% aftrekken omwille van tijd tussen laden en lossen... 4x 90 dagen vorig kwartaal voor de 22 vlcc. Goede cijfers weliswaar, ook voor euronv.
    Wel gelezen dat fro nu afschrijft ober 20 jaar, vooraf 25...Euronav deed net omgekeerde. Maar ja, voor de nieuwere boten is de verre toekomst onzeker. Toch merkwaardig... ook de verkoop van een 5 jaar oude vlcc aan 94,5 milj.... richtprijs 100 milj. is eerder een probleem: zijn die boten niet goed genoeg voor na 2040??? Of moeten ze een te grondige verandering ondergaan?
    mijn berekende waarde van de vloot 6 miljard was gebaseerd op een nieuwprijs van 130 milj, en na 5 jaar 100 milj$... misschien 5% te hoog?
19.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 931 932 933 934 935 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.