Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
10,570   -0,005   (-0,05%) Dagrange 10,495 - 10,740 330.793   Gem. (3M) 1,4M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1277 1278 1279 1280 1281 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Jimnotaris 19 mei 2023 01:05
    quote:

    wiegveld schreef op 18 mei 2023 23:51:

    Even wat geschiedenis van de bezorgers.

    COLUMN
    ELMA DRAYER

    Flitsbezorging is moderne slavernij, maar wij consumenten blijven opvallend genoeg buiten schot
    Elma Drayer artikel column Beeld .
    18 mei 2023
    Het hád nog iets romantisch, indertijd. In september 1987 maakte ik voor toenmalig weekblad Vrij Nederland een reportage over de opkomst van een destijds nieuw verschijnsel: brommerkoeriers. Ongelogen reden er destijds nog maar zo’n driehonderd van rond, de meesten in en rond Amsterdam. Voornaamste klandizie: reclamebureaus en laboratoria.

    Bij het koeriersbedrijf dat ik portretteerde werkten vooral vroegtijdige schoolverlaters die van hun vader (‘Ik schop je de deur uit als je niet gaat werken’) niet langer op de bank mochten hangen. Opdrachten kregen ze per mobilofoon van planners, die op hun beurt in het rijke bezit waren van Amsterdamse gein én van een groot hart voor de jongens. Soepel maar met een kwinkslag verdeelden ze onder hen spoedjes, bloedspoedjes en viceversaatjes.

    Over de auteur
    Elma Drayer is neerlandicus en journalist. Ze schrijft om de week een wisselcolumn met Asha ten Broeke.
    Niettemin waren er misstanden te over in wat de directeur van de firma olijk ‘het één na oudste beroep van de wereld’ noemde. De branche was jong, van een vakbond had bij wijze van spreken niemand gehoord. De brommerkoeriers klaagden over ‘gestolen’ uren, over werkbriefjes die nimmer klopten, over lekkende regenkleding, over de eindeloze tijdelijke contracten, over de planners die ze opjoegen.

    Dat hun eigen gedrag van de weeromstuit evenmin onberispelijk was erkenden ze met roerende openhartigheid. In mijn eigen woorden: stoplichten en andere verkeersregels waren niet meer dan interessante suggesties die je al dan niet ter harte kon nemen. ‘Dus ik zeg tegen die man: wat nou doodrijders? Ik doe m’n werk!’ Maar onderling waren ze naar eigen zeggen ‘één grote familie’. Zo vaak als maar kon troffen ze elkaar achter het Rijksmuseum om er te blowen en te chillen – al bestond dat laatste woord geloof ik nog niet.

    Acht jaar later voorspelde de Volkskrant alweer het einde van het beroep. De brommerkoerier zou uitsterven, schreef de verslaggever, door de opkomst van ‘een nóg snellere concurrent’, ISDN geheten, ‘een nieuwe digitale infrastructuur die het mogelijk maakt grafisch en fotografisch werk zonder noemenswaardig verlies van kwaliteit per computer naar de andere kant van de stad te versturen, in plaats van per koerier’.

    Dat was op zichzelf juist gezien, maar tegen alle verwachting in verdween de brommerkoerier allerminst, althans niet voor eeuwig. Een paar jaar geleden reïncarneerde hij in een nieuwe gedaante, die van flits- en maaltijdbezorger. Tegenwoordig berijdt hij geen brommer, maar een snelfiets, draagt hij geen regenpak maar een gifkleurig windjack en heeft hij een vierkante box op zijn rug. En het is niet langer een bijdehante planner die hem opjaagt, maar een app met tracker en klantbeoordelingen. Romantiek kan ik er met de beste wil van de wereld niet in ontdekken – zelfs geen valse.

    Deze week haalde de beroepsgroep weer eens uw krant. Tijdens een landelijke steekproef onder 350 maaltijd- en flitsbezorgers trof de Arbeidsinspectie behoorlijk wat overtredingen aan. In 24 gevallen was er sprake van te jeugdige rijders (onder de 16), terwijl 23 bezorgers geen werkvergunning bleken te hebben. Ook zouden de hubs oftewel darkstores soms onveilig ingericht zijn.

    De Telegraaf, die bij de steekproef aanwezig was, meldde dat ‘veel koeriers geen idee hebben van hun rechten’ – zeker niet als ze uit het buitenland komen. Zij zijn allang blij dat ze een baantje hebben. ‘Een aantal werkgevers profiteert daarvan. Die vinden zwart uitbetalen, te veel uren draaien of gratis inwerken heel gewoon.’ Zoals zij evenmin in hun kussen liggen te bijten van het feit dat koeriers zonder werkvergunning onverzekerd rondrijden.

    Natuurlijk, zo’n inspectie doet zegenrijk werk. Zoals je ook alleen maar kunt toejuichen dat gemeenten de laatste tijd de uitwassen van het fenomeen proberen te bestrijden. Zo trachten ze darkstores naar de randen van de stad te verbannen. En vorige week nog vroeg de Amsterdamse gemeenteraad per motie om een onderzoek ‘naar de mogelijkheid om (flits)bezorgen op openbare plekken te verbieden of beperken via afspraken met (flits)bezorgdiensten’.

    Maar opvallend genoeg blijft bij dit alles één partij vrijwel buiten schot: wij consumenten. Terwijl wij het zijn die de koeriers laten draven. Terwijl wij het zijn die er een eind aan kunnen maken. Flitsbezorging is geen mensenrecht. Flitsbezorging is moderne slavernij.
    Flitsbezorging en maaltijdbezorging zijn geen moderne slavernij. Niemand wordt gedwongen. Voor veel scholieren is het een belangrijke bijverdienste. Het verdient weinig, maar dat geldt ook voor vakkenvullers, afwassers of werken in een kas e.d. Als dat te weinig is dan moet het minimumloon omhoog, maar die werkzaamheden verbieden slaat nergens op. Illigaliteit en uitbuiting moeten worden aangepakt.

    Flitsbezorging is een aflopende zaak door de maatregelen van de gemeentes en het feit dat het gewoon niet winstgevend te krijgen is.
  2. forum rang 7 wiegveld 19 mei 2023 08:38
    quote:

    Jimnotaris schreef op 19 mei 2023 01:05:

    [...]

    Flitsbezorging en maaltijdbezorging zijn geen moderne slavernij. Niemand wordt gedwongen. Voor veel scholieren is het een belangrijke bijverdienste. Het verdient weinig, maar dat geldt ook voor vakkenvullers, afwassers of werken in een kas e.d. Als dat te weinig is dan moet het minimumloon omhoog, maar die werkzaamheden verbieden slaat nergens op. Illigaliteit en uitbuiting moeten worden aangepakt.

    Flitsbezorging is een aflopende zaak door de maatregelen van de gemeentes en het feit dat het gewoon niet winstgevend te krijgen is.
    nou als je leest dat illegalen werken voor anderen zit er wel een slavernij aspect aan. zie onderzoek arbeidsinspectie.
    En ja dat moet worden aangepakt.
    Als de lonen te laag zijn lopen mensen vanzelf weg.
  3. forum rang 6 Just chill 19 mei 2023 08:52
    quote:

    hardijs schreef op 19 mei 2023 08:17:

    [...]

    17.10 euronext
    Zou jij eerst even met PIK willen afstemmen dat jij voortaan de pre-openingsprijs van Euronext hier op het forum zet?
    Want zoals jij weet, heeft PIK dat al lange tijd op zich genomen en zo voorkomen we ook dat er nu ineens 2 mensen zijn die een Euronext openingskoers op het forum zetten waar we geen zak aan hebben.

    Fijne dag.
  4. Vitabarius 19 mei 2023 09:01
    quote:

    Just chill schreef op 19 mei 2023 08:52:

    [...]

    Zou jij eerst even met PIK willen afstemmen dat jij voortaan de pre-openingsprijs van Euronext hier op het forum zet?
    Want zoals jij weet, heeft PIK dat al lange tijd op zich genomen en zo voorkomen we ook dat er nu ineens 2 mensen zijn die een Euronext openingskoers op het forum zetten waar we geen zak aan hebben.

    Fijne dag.
    Ga jij nu ook al bepalen wat andere mensen hier mogen posten? Een beetje grootheidswaanzin lijkt jou niet vreemd te zijn.
  5. SHI 19 mei 2023 09:15
    quote:

    DeWalt schreef op 18 mei 2023 23:41:

    [...]
    Grappig hoe doe je dit?
    Alle posts verzamelen van een x aantal paginas (username, post text, post date), data opschonen, sentiment analyse erop loslaten, gemiddelde score over alle posts van de user berekenen en dan visualiseren.

    Maar kan denk ik nog veel scherper met betere pre-procesding en cleaning van de data, en een beter taalmodel.
  6. forum rang 5 Gaston Lagaffe 19 mei 2023 09:21
    quote:

    wiegveld schreef op 19 mei 2023 09:02:

    Hebverhaal Albert Jellema even gezien bij de concurrent. Mij valt op dat de grote partijen niet aanwezig waren Baupost en Catrock. Salaris zit hem nog steeds niet lekker. Dash is de 10% er in Aus en gooit er bakken met geld in. Grub heeft last van feecaps 120 mio en dash
    Albert Jellema is de laatste tijd iets positiever over JET geworden. Ben benieuwd of Jitse Groen inderdaad een keer in hun podcast komt. Probleem blijft dat ik nog steeds geen oplossing voor de situatie Grubhub, Menulog, JET Sp en GBI zie. De huidige bezuinigingen zijn verstandig maar geen echte oplossing voor de problemen. CA is noodzakelijk wil JET echt uit de problemen kunnen komen.
  7. forum rang 4 Leon57 19 mei 2023 09:39
    Bijna 1 procent hoger op zeeeeeer laag volume. Zowel voor shorters als JET wordt het steeds moeilijker bij oplopende koersen stukken te kopen. Ben benieuwd of shorters stukken geleverd gaan krijgen tegen mogelijk diep in the money geschreven puts.
    Neem aan dat JET geen stukken mag / kan kopen door diep in the money puts te schrijven
  8. forum rang 6 Just chill 19 mei 2023 09:46
    quote:

    Vitabarius schreef op 19 mei 2023 09:05:

    [...]
    Waarom zou ik boos moeten zijn op iemand waarvan ik hier op dit forum nog niet 1 nuttige letter heb gelezen. Ik stoor me enkel aan jouw arrogantie, meer niet.
    Dan moet je wel goed lezen he! Ik heb in het afgelopen anderhalf jaar ofzo een aantal nuttige posts geplaatst, waaronder een benadering van de GVK van de grote shorters (waar jouw boosheid mee begonnen is).

    Jij roept wat zonder onderbouwing, vervolgens krijg je een wedervraag en dan noem je mij arrogant?

    Ik ben benieuwd naar jouw nuttige letter op dit forum, ik heb ze namelijk niet kunnen ontdekken.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1277 1278 1279 1280 1281 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑