Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,130   +0,120   (+0,86%) Dagrange 13,735 - 14,165 1.882.679   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1091 1092 1093 1094 1095 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Hendrik Roo 20 april 2023 21:30
    Heb onderstaand de post van Big Dog waarmee ik het hartstochtelijk eens ben opnieuw gequote.
    Ben benieuwd of jullie het er ook mee eens zijn:

    "Ben het zeker eens met de red flag.

    Dat corona verhaal kan gewoon de prullenbak in. Bij deliveroo zijn de orders vrijwel gelijk gebleven en onze Amerikaanse vrienden groeien als kool.

    Daarbij komt dat er bij JET ook orderkrimp in h2 wordt voorspeld en dat was geen Corona periode..

    “ GTV growth to be in a range of -4% to +2% year-on-year in 2023[1], with a return to growth skewed towards the end of the year, given the lower absolute Order level of H2 2022 versus H1 2022.”

    Dus waarschijnlijk ergens tussen de -10% en -4% orderkrimp."
  2. Belegger Sven 20 april 2023 21:48
    Goedenavond mede-forumleden,

    Ik ben vandaag maar weer eens aan het rekenen geslagen naar aanleiding van de kwartaalupdate van Just Eat Takeaway. Afgelopen najaar heb ik een uitgebreide waarderingsanalyse met jullie gedeeld en na een half jaar is het tijd voor een update. Dat wil ik graag met jullie delen. Ik hoop hiermee serieuze beleggers aan het denken te kunnen zetten en hopelijk constructieve feedback te krijgen op mijn aannames en verwachtingen. Dus hierbij ook het verzoek om inhoudelijk te reageren en niet met: ''MORGEN GAAN WE DIK ROOD'', ''DE KOERS STAAT LAGER'', ''MAAR SHORTERS DIT EN SHORTERS DAT'' & ''JITSE MOET OPROTTEN''. Hopelijk kunnen we samen de fundamentele waarde van Just Eat Takeaway nog beter in kaart brengen.

    Ik heb allereerst een ''Sum of the parts'' waardering gemaakt die ik in deze post zal toelichten. Daarnaast ben ik nog een waardering aan het maken op basis van de afwijking t.o.v. de outlook van het management. Die hoop ik morgen te kunnen delen. Zelf reken ik eigenlijk volledig met de eerste methodiek maar voor het nodige perspectief is het ook leuk om eens naar de verwachtingen van het management te kijken. Die houden jullie dus tegoed.

    Algemeen
    Puntsgewijs wat algemene zaken:

    • Zie de bijgevoegde afbeelding voor de exacte cijfers en berekeningen
    • Deze berekening gaat uit van een horizon van 5 jaar. De gegeven waarde is dus ook de koers zoals deze over 5 jaar zal zijn. Deze heb ik echter wel contant gemaakt naar vandaag en daarnaast een 1 jaars koersdoel toegevoegd voor de vergelijking met bankanalisten
    • Het ''Start'' saldo komt uit de kwartaalupdate van Q4, de afwijkingen tov de jaarcijfers waren minimaal waardoor ik deze niet heb aangepast. Zoals we allemaal weten ligt de GTV in 2023 lager dan die in 2022, daar heb ik nu niet zichtbaar voor gecorrigeerd maar dit heb ik meegenomen in de verwachtte GTV groei. Stelregel is dat er bij het jaarlijkse groeipercentage ongeveer een procentpunt (over de totale groei, niet in individuele segmenten door onderlinge verschillen) kan worden opgeteld om op een groeivoet tov Q1 2023 te komen.
    • Voor een stukje context wat betreft de EBITA (ja ik weet dat het AEBITA is en ik ben me zeer bewust van de mogelijk gigantische verschillen, voor het gemak behoud ik deze term even) marge: over H2 2022 behaalde JET op groepsniveau zo'n 1,1% EBITA marge.
    • Ik ga ervan uit dat het aantal uitstaande aandelen over 5 jaar gelijk is aan vandaag. Personeelsopties zullen min of meer worden gedekt door aandeleninkoop. Voor het gemak reken ik ook met cash = debt.

    Per segment

    Hieronder even wat gedachtespinsels per segment:

    Noord Amerika
    Om maar direct met een van de moeilijkste segmenten te beginnen. Ja, ik hoop dat we Noord Amerika afstoten maar sta daar alleen achter als de juiste prijs wordt betaald. In H2 2022 zaten we op 69 miljoen EBITA, doe het keer 2 en tel er 80 miljoen aan fee cap removals (mits die van NYC gaat) bij op en je komt rond de 220 miljoen EBITA. Waardering tussen de 7 en 10 keer EBITA en je komt tussen de 1,5 en 2,2 miljard uit. Ik ga er in dit scenario echter niet van uit dat Noord Amerika verkocht gaat worden. Ik reken met 3% jaarlijkse GTV groei en ga uit van een EBITA marge van 3% wegens de zeer uitdagende marktomstandigheden. In H2 2022 werd hier al een EBITA marge van 1,1% geboekt. Met een waardering van 7 keer EBITA krijgt dit segment een waarde van €13 per aandeel.

    Noord Europa
    Het absolute ''powerhouse'' segment van JET. Ik ga uit van een iets sterkere maar zeer gematigde groei van 4% en slechts een kleine verbetering van de winstgevendheid. In H2 2022 werd er al een marge van 5,3% geboekt in dit segment en dit laat ik licht stijgen tot 6%. Vanwege de ijzersterke marktpositie ken ik een waardering van 10 keer EBITA toe en kom dan op €25 per aandeel uit.

    UK & Ierland
    Ik geloof er nog steeds in dat dit een heel winstgevend segment kan worden maar zie hier geen tweede Duitsland ontstaan. Om dat gevoel te becijferen ben ik uitgegaan van een groei van slechts 3% maar ga ik wel uit van een marge van 4% en ken ik een stevige multiple van 9 toe om de potentie van het segment te benadrukken. Daarmee ken ik een waarde van €12,81 toe.

    Zuid Europa en ANZ
    Dit segment beschouw ik als een soort ingebouwde call optie. Als het lukt dan kan er significante waarde ontstaan, lukt het niet dan is de waardering zo goed als 0. Het is jammer dat er zo weinig bekend is over dit segment qua verdeling ANZ en zuid europa. Ikzelf heb gevoelsmatig het idee dat ANZ praktisch niks waard is (en hier het grote verlies ook vandaan komt) maar kan dit niet onderbouwen. In Zuid Europa zie ik nog wel potentie qua arbeidswetgeving. Uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend gezien de toegekende waarde.

    Hoofdkantoor
    Kunnen we kort over zijn. Ruweg het verlies van H2 2022 doorgetrokken en 35% reducutie op toegepast, dan kom je rond de 120 miljoen verlies en dit vervolgens tegen de gemiddelde waardering.

    Per saldo kom ik hiermee op een waarde van €48 per aandeel over 5 jaar, maar wat hebben we daar nu aan?

    Als ik dat contant maak tegen de door mij gebruikte rendementseis van 15%( grofweg 10 jaars NL-staats + 12% risico opslag) dan zou er nu €24 op het bord moeten staan. Een onderwaardering van 50%(!) waarbij ik naar mijn idee conservatief heb gewaardeerd en een zeer conservatieve rendementseis gebruik. Daar zit voor mij voldoende veiligheidsmarge in! Als ik 9% als een soort marktrendement toepas dan komt er zelfs €31 uit rollen.

    Samenvattend zie ik een gigantische onderwaardering die er vroeg of laat een keer uit gaat komen. Ik moet alleen toegeven dat ik die onderwaardering al heel lang zie en op een heel fors verlies sta. Dit aandeel is niet voor mensen met een zwakke maag of mensen die de emoties niet in bedwang kunnen houden. Ik blijf er ondanks de missers van het management in geloven dat het gelijk ooit mijn kant op zal komen. Op deze niveaus blijf ik mijn positie (ondanks de zware overweging) uitbreiden.

    Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en ben heel benieuwd naar de reacties.

    Mvg,
    Belegger Sven
  3. forum rang 6 wiegveld 20 april 2023 21:56
    19 apr 2023 om 12:21 alberto j

    Woensdag voorbeurs stond het aandeel JET eventjes fors hoger, waarschijnlijk naar aanleiding van het aandeleninkoopprogramma dat de onderneming had aangekondigd.

    Jitse Groen gaat voor €150 mln aan eigen aandelen inkopen verspreid over de rest van dit jaar. Het bedrag is op zich niet al te hoog, maar wel 5% van de market cap inmiddels en zou enig tegenwicht kunnen bieden aan uitstappende grootaandeelhouders.

    Er waren meer positieve aanknopingspunten om de negatieve ordergroei te weerleggen. Zo ziet het concern de ebitda dit jaar een stuk hoger uitvallen, van €225 mln naar €275 mln en verwacht het ergens volgend jaar al kasstroompositief te zijn.

    Aantal orders fors omlaag

    We kunnen er echter niet omheen dat het aantal orders fors daalde, met 14%. Dat zit 'm vooral in Noord-Amerika, maar over de gehele lijn is het negatief. Met 228 miljoen orders kwam dit cijfer duidelijk onder de al pessismistische analistenverwachting van 235 mln uit.

    De vergelijkingsbasis is ook moelijk omdat Q1 in 2022, wie weet dat nog, een pandemiekwartaal was. De totale GTV (bruto transactiewaarde) kwam uit op €6,7 miljard, wat 8% lager was dan een jaar eerder.

    In maart liep dat wat terug tot 5%, maar ook hier flink negatief dus. Voor de rest van 2023 verwacht JET wel dat dat enigszins bijtrekt, voor het gehele jaar verwacht men een verschil tussen -4% en +2%.

    Grubhub nog geen deal

    Inzake Grubhub is er geen nieuws, in de media call zei Jitse dat er momenteel weinig actie is op het gebied van M&A, wat overal zo is, omdat de rente fors hoger is is het moeilijker voor Private Equity en ook het bedrijfsleven om aan geld te komen.

    Voor wat betreft de activiteiten down under (ANZ): ook daar kan JET niet echt potten breken en het lijkt logisch dat dit op termijn afgestoten wordt richting de andere grote speler daar, Uber. Ook Doordash is daar actief, zij het op een kleinere schaal.

    Groen heeft herhaaldelijk gezegd dat een nr 1 of nr 2 positie noodzakelijk is om winstgevend en relevant te blijven. In ANZ is JET nr 2 maar de markt is niet heel erg groot waardoor het misschien logischer is het af te stoten.

    Verder weinig nieuws over fee caps (ongoing in New York) en ook over de Amazon deal is weinig nieuws te horen. JET krijgt er waarschijnlijk veel aandacht mee maar of dit zich vertaalt in meer orders is de vraag.

    Conclusie: Goed of slecht?

    Even afgezien van bovenstaande issues zien we toch wel dat het langzaam maar zeker positiever wordt bij JET. De negatieve publiciteit omtrent de salarisverhoging (terwijl het aandeel fors achterblijft) wordt gecounterd met een aandeleninkoopprogramma.

    Daarnaast is de verhoging van de ebitda guidance richting €275 mln natuurlijk positief en de positieve kasstroom tegen midden 2024 is ook fijn. JET heeft veel cash, zeg €2 miljard en ook €2 miljard schulden.

    Als er een eind komt aan de negatieve kasstroom ontwikkelingen ontstaat er meer ruimte om het beschikbare geld aan het werk te zetten en dat gebeurt dus nu door voorzichtigjes wat eigen aandelen in te kopen.

    Al met al niet heel beroerd allemaal, er zit waarschijnlijk een grote verkoper in (Eminence?) en de vraag is of die van gedachten gaat veranderen door de huidige cijfers maar de €150 mln aandeleninkoop geeft in ieder geval het signaal dat het management het negatieve koersverloop serieus neemt.
  4. forum rang 6 Just chill 20 april 2023 22:16
    quote:

    Belegger Sven schreef op 20 april 2023 21:48:

    Goedenavond mede-forumleden,

    Ik ben vandaag maar weer eens aan het rekenen geslagen naar aanleiding van de kwartaalupdate van Just Eat Takeaway. Afgelopen najaar heb ik een uitgebreide waarderingsanalyse met jullie gedeeld en na een half jaar is het tijd voor een update. Dat wil ik graag met jullie delen. Ik hoop hiermee serieuze beleggers aan het denken te kunnen zetten en hopelijk constructieve feedback te krijgen op mijn aannames en verwachtingen. Dus hierbij ook het verzoek om inhoudelijk te reageren en niet met: ''MORGEN GAAN WE DIK ROOD'', ''DE KOERS STAAT LAGER'', ''MAAR SHORTERS DIT EN SHORTERS DAT'' & ''JITSE MOET OPROTTEN''. Hopelijk kunnen we samen de fundamentele waarde van Just Eat Takeaway nog beter in kaart brengen.

    Ik heb allereerst een ''Sum of the parts'' waardering gemaakt die ik in deze post zal toelichten. Daarnaast ben ik nog een waardering aan het maken op basis van de afwijking t.o.v. de outlook van het management. Die hoop ik morgen te kunnen delen. Zelf reken ik eigenlijk volledig met de eerste methodiek maar voor het nodige perspectief is het ook leuk om eens naar de verwachtingen van het management te kijken. Die houden jullie dus tegoed.

    Algemeen
    Puntsgewijs wat algemene zaken:

    • Zie de bijgevoegde afbeelding voor de exacte cijfers en berekeningen
    • Deze berekening gaat uit van een horizon van 5 jaar. De gegeven waarde is dus ook de koers zoals deze over 5 jaar zal zijn. Deze heb ik echter wel contant gemaakt naar vandaag en daarnaast een 1 jaars koersdoel toegevoegd voor de vergelijking met bankanalisten
    • Het ''Start'' saldo komt uit de kwartaalupdate van Q4, de afwijkingen tov de jaarcijfers waren minimaal waardoor ik deze niet heb aangepast. Zoals we allemaal weten ligt de GTV in 2023 lager dan die in 2022, daar heb ik nu niet zichtbaar voor gecorrigeerd maar dit heb ik meegenomen in de verwachtte GTV groei. Stelregel is dat er bij het jaarlijkse groeipercentage ongeveer een procentpunt (over de totale groei, niet in individuele segmenten door onderlinge verschillen) kan worden opgeteld om op een groeivoet tov Q1 2023 te komen.
    • Voor een stukje context wat betreft de EBITA (ja ik weet dat het AEBITA is en ik ben me zeer bewust van de mogelijk gigantische verschillen, voor het gemak behoud ik deze term even) marge: over H2 2022 behaalde JET op groepsniveau zo'n 1,1% EBITA marge.
    • Ik ga ervan uit dat het aantal uitstaande aandelen over 5 jaar gelijk is aan vandaag. Personeelsopties zullen min of meer worden gedekt door aandeleninkoop. Voor het gemak reken ik ook met cash = debt.

    Per segment

    Hieronder even wat gedachtespinsels per segment:

    Noord Amerika
    Om maar direct met een van de moeilijkste segmenten te beginnen. Ja, ik hoop dat we Noord Amerika afstoten maar sta daar alleen achter als de juiste prijs wordt betaald. In H2 2022 zaten we op 69 miljoen EBITA, doe het keer 2 en tel er 80 miljoen aan fee cap removals (mits die van NYC gaat) bij op en je komt rond de 220 miljoen EBITA. Waardering tussen de 7 en 10 keer EBITA en je komt tussen de 1,5 en 2,2 miljard uit. Ik ga er in dit scenario echter niet van uit dat Noord Amerika verkocht gaat worden. Ik reken met 3% jaarlijkse GTV groei en ga uit van een EBITA marge van 3% wegens de zeer uitdagende marktomstandigheden. In H2 2022 werd hier al een EBITA marge van 1,1% geboekt. Met een waardering van 7 keer EBITA krijgt dit segment een waarde van €13 per aandeel.

    Noord Europa
    Het absolute ''powerhouse'' segment van JET. Ik ga uit van een iets sterkere maar zeer gematigde groei van 4% en slechts een kleine verbetering van de winstgevendheid. In H2 2022 werd er al een marge van 5,3% geboekt in dit segment en dit laat ik licht stijgen tot 6%. Vanwege de ijzersterke marktpositie ken ik een waardering van 10 keer EBITA toe en kom dan op €25 per aandeel uit.

    UK & Ierland
    Ik geloof er nog steeds in dat dit een heel winstgevend segment kan worden maar zie hier geen tweede Duitsland ontstaan. Om dat gevoel te becijferen ben ik uitgegaan van een groei van slechts 3% maar ga ik wel uit van een marge van 4% en ken ik een stevige multiple van 9 toe om de potentie van het segment te benadrukken. Daarmee ken ik een waarde van €12,81 toe.

    Zuid Europa en ANZ
    Dit segment beschouw ik als een soort ingebouwde call optie. Als het lukt dan kan er significante waarde ontstaan, lukt het niet dan is de waardering zo goed als 0. Het is jammer dat er zo weinig bekend is over dit segment qua verdeling ANZ en zuid europa. Ikzelf heb gevoelsmatig het idee dat ANZ praktisch niks waard is (en hier het grote verlies ook vandaan komt) maar kan dit niet onderbouwen. In Zuid Europa zie ik nog wel potentie qua arbeidswetgeving. Uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend gezien de toegekende waarde.

    Hoofdkantoor
    Kunnen we kort over zijn. Ruweg het verlies van H2 2022 doorgetrokken en 35% reducutie op toegepast, dan kom je rond de 120 miljoen verlies en dit vervolgens tegen de gemiddelde waardering.

    Per saldo kom ik hiermee op een waarde van €48 per aandeel over 5 jaar, maar wat hebben we daar nu aan?

    Als ik dat contant maak tegen de door mij gebruikte rendementseis van 15%( grofweg 10 jaars NL-staats + 12% risico opslag) dan zou er nu €24 op het bord moeten staan. Een onderwaardering van 50%(!) waarbij ik naar mijn idee conservatief heb gewaardeerd en een zeer conservatieve rendementseis gebruik. Daar zit voor mij voldoende veiligheidsmarge in! Als ik 9% als een soort marktrendement toepas dan komt er zelfs €31 uit rollen.

    Samenvattend zie ik een gigantische onderwaardering die er vroeg of laat een keer uit gaat komen. Ik moet alleen toegeven dat ik die onderwaardering al heel lang zie en op een heel fors verlies sta. Dit aandeel is niet voor mensen met een zwakke maag of mensen die de emoties niet in bedwang kunnen houden. Ik blijf er ondanks de missers van het management in geloven dat het gelijk ooit mijn kant op zal komen. Op deze niveaus blijf ik mijn positie (ondanks de zware overweging) uitbreiden.

    Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en ben heel benieuwd naar de reacties.

    Mvg,
    Belegger Sven
    Hoi Sven heel goed werk! Bedankt hiervoor en hier kunnen we wel wat mee! Abtje. Mijn enige punt van kritiek is dat je bij alle segmenten rekent met een groei en eerlijk gezegd zie ik dat niet gebeuren. Met name Amerika zie ik niet meer groeien maar juist slinken totdat het niey meer relevant is.
    Hoofdkantoor kosten zie ik juist stijgen i.p.v. dalen (bijv de riante salarisverhogingen)

    Al met al goed werk!
  5. forum rang 7 Hendrik Roo 20 april 2023 22:22
    quote:

    Belegger Sven schreef op 20 april 2023 21:48:

    Goedenavond mede-forumleden,

    Ik ben vandaag maar weer eens aan het rekenen geslagen naar aanleiding van de kwartaalupdate van Just Eat Takeaway. Afgelopen najaar heb ik een uitgebreide waarderingsanalyse met jullie gedeeld en na een half jaar is het tijd voor een update. Dat wil ik graag met jullie delen. Ik hoop hiermee serieuze beleggers aan het denken te kunnen zetten en hopelijk constructieve feedback te krijgen op mijn aannames en verwachtingen. Dus hierbij ook het verzoek om inhoudelijk te reageren en niet met: ''MORGEN GAAN WE DIK ROOD'', ''DE KOERS STAAT LAGER'', ''MAAR SHORTERS DIT EN SHORTERS DAT'' & ''JITSE MOET OPROTTEN''. Hopelijk kunnen we samen de fundamentele waarde van Just Eat Takeaway nog beter in kaart brengen.

    Ik heb allereerst een ''Sum of the parts'' waardering gemaakt die ik in deze post zal toelichten. Daarnaast ben ik nog een waardering aan het maken op basis van de afwijking t.o.v. de outlook van het management. Die hoop ik morgen te kunnen delen. Zelf reken ik eigenlijk volledig met de eerste methodiek maar voor het nodige perspectief is het ook leuk om eens naar de verwachtingen van het management te kijken. Die houden jullie dus tegoed.

    Algemeen
    Puntsgewijs wat algemene zaken:

    • Zie de bijgevoegde afbeelding voor de exacte cijfers en berekeningen
    • Deze berekening gaat uit van een horizon van 5 jaar. De gegeven waarde is dus ook de koers zoals deze over 5 jaar zal zijn. Deze heb ik echter wel contant gemaakt naar vandaag en daarnaast een 1 jaars koersdoel toegevoegd voor de vergelijking met bankanalisten
    • Het ''Start'' saldo komt uit de kwartaalupdate van Q4, de afwijkingen tov de jaarcijfers waren minimaal waardoor ik deze niet heb aangepast. Zoals we allemaal weten ligt de GTV in 2023 lager dan die in 2022, daar heb ik nu niet zichtbaar voor gecorrigeerd maar dit heb ik meegenomen in de verwachtte GTV groei. Stelregel is dat er bij het jaarlijkse groeipercentage ongeveer een procentpunt (over de totale groei, niet in individuele segmenten door onderlinge verschillen) kan worden opgeteld om op een groeivoet tov Q1 2023 te komen.
    • Voor een stukje context wat betreft de EBITA (ja ik weet dat het AEBITA is en ik ben me zeer bewust van de mogelijk gigantische verschillen, voor het gemak behoud ik deze term even) marge: over H2 2022 behaalde JET op groepsniveau zo'n 1,1% EBITA marge.
    • Ik ga ervan uit dat het aantal uitstaande aandelen over 5 jaar gelijk is aan vandaag. Personeelsopties zullen min of meer worden gedekt door aandeleninkoop. Voor het gemak reken ik ook met cash = debt.

    Per segment

    Hieronder even wat gedachtespinsels per segment:

    Noord Amerika
    Om maar direct met een van de moeilijkste segmenten te beginnen. Ja, ik hoop dat we Noord Amerika afstoten maar sta daar alleen achter als de juiste prijs wordt betaald. In H2 2022 zaten we op 69 miljoen EBITA, doe het keer 2 en tel er 80 miljoen aan fee cap removals (mits die van NYC gaat) bij op en je komt rond de 220 miljoen EBITA. Waardering tussen de 7 en 10 keer EBITA en je komt tussen de 1,5 en 2,2 miljard uit. Ik ga er in dit scenario echter niet van uit dat Noord Amerika verkocht gaat worden. Ik reken met 3% jaarlijkse GTV groei en ga uit van een EBITA marge van 3% wegens de zeer uitdagende marktomstandigheden. In H2 2022 werd hier al een EBITA marge van 1,1% geboekt. Met een waardering van 7 keer EBITA krijgt dit segment een waarde van €13 per aandeel.

    Noord Europa
    Het absolute ''powerhouse'' segment van JET. Ik ga uit van een iets sterkere maar zeer gematigde groei van 4% en slechts een kleine verbetering van de winstgevendheid. In H2 2022 werd er al een marge van 5,3% geboekt in dit segment en dit laat ik licht stijgen tot 6%. Vanwege de ijzersterke marktpositie ken ik een waardering van 10 keer EBITA toe en kom dan op €25 per aandeel uit.

    UK & Ierland
    Ik geloof er nog steeds in dat dit een heel winstgevend segment kan worden maar zie hier geen tweede Duitsland ontstaan. Om dat gevoel te becijferen ben ik uitgegaan van een groei van slechts 3% maar ga ik wel uit van een marge van 4% en ken ik een stevige multiple van 9 toe om de potentie van het segment te benadrukken. Daarmee ken ik een waarde van €12,81 toe.

    Zuid Europa en ANZ
    Dit segment beschouw ik als een soort ingebouwde call optie. Als het lukt dan kan er significante waarde ontstaan, lukt het niet dan is de waardering zo goed als 0. Het is jammer dat er zo weinig bekend is over dit segment qua verdeling ANZ en zuid europa. Ikzelf heb gevoelsmatig het idee dat ANZ praktisch niks waard is (en hier het grote verlies ook vandaan komt) maar kan dit niet onderbouwen. In Zuid Europa zie ik nog wel potentie qua arbeidswetgeving. Uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend gezien de toegekende waarde.

    Hoofdkantoor
    Kunnen we kort over zijn. Ruweg het verlies van H2 2022 doorgetrokken en 35% reducutie op toegepast, dan kom je rond de 120 miljoen verlies en dit vervolgens tegen de gemiddelde waardering.

    Per saldo kom ik hiermee op een waarde van €48 per aandeel over 5 jaar, maar wat hebben we daar nu aan?

    Als ik dat contant maak tegen de door mij gebruikte rendementseis van 15%( grofweg 10 jaars NL-staats + 12% risico opslag) dan zou er nu €24 op het bord moeten staan. Een onderwaardering van 50%(!) waarbij ik naar mijn idee conservatief heb gewaardeerd en een zeer conservatieve rendementseis gebruik. Daar zit voor mij voldoende veiligheidsmarge in! Als ik 9% als een soort marktrendement toepas dan komt er zelfs €31 uit rollen.

    Samenvattend zie ik een gigantische onderwaardering die er vroeg of laat een keer uit gaat komen. Ik moet alleen toegeven dat ik die onderwaardering al heel lang zie en op een heel fors verlies sta. Dit aandeel is niet voor mensen met een zwakke maag of mensen die de emoties niet in bedwang kunnen houden. Ik blijf er ondanks de missers van het management in geloven dat het gelijk ooit mijn kant op zal komen. Op deze niveaus blijf ik mijn positie (ondanks de zware overweging) uitbreiden.

    Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en ben heel benieuwd naar de reacties.

    Mvg,
    Belegger Sven
    Goedenavond belegger Sven,
    Complimenten voor jouw doorwrochte analyses. Met afstand de beste op dit forum.

    Hoewel ik er persoonlijk erg veel belang bij heb dat jouw scenario uitkomt, heb ik juist voor jij jouw post deelde een kanttekening geplaatst die van toepassing is op jouw analyse. Deze kanttekening tref je dus boven jouw eigen post en betreft een citaat van BigDog. Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij dit beoordeeld.

    Bigdog en ikzelf zijn van mening dat JET door de concurrentie in het defensief is gedrukt. Als dat klopt en doorzet kunnen al jouw veronderstellingen (helaas) overboord. Daarnaast is het in deze markt tot nu toe niet voorgekomen dat concurrenten betalen voor het marktaandeel van een collega. De enige uitzondering hierop is de IFOOD deal. Zelf denk ik dat dit komt omdat het in de praktijk lastig is om de handel van het ene naar het andere platform te integreren. Bij de IFOOD deal speelde dit probleem niet en was daarom een mooi hapje voor Prosus.

    Ben benieuwd naar jou visie hierop.
  6. Validus 20 april 2023 22:34
    quote:

    Belegger Sven schreef op 20 april 2023 21:48:

    Goedenavond mede-forumleden,

    Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en ben heel benieuwd naar de reacties.

    Mvg,
    Belegger Sven
    Goed werk waarvoor dank!

    Ik vind je analyse tamelijk conservatief. Al zien we duidelijk dat de groei afvlakt en marktaandeel kopen louter duurder zal worden. We zien ook dat de wetgeving in de EU zich toch steeds duidelijker gaat uitspreken tegen schijnzelfstandigheid en het uitbuiten van zzp’ers met 0 uren contracten.

    Ik zie het derhalve wat zonniger in.
  7. Short_term_investor 20 april 2023 22:58
    quote:

    Belegger Sven schreef op 20 april 2023 21:48:

    Goedenavond mede-forumleden,

    Ik ben vandaag maar weer eens aan het rekenen geslagen naar aanleiding van de kwartaalupdate van Just Eat Takeaway. Afgelopen najaar heb ik een uitgebreide waarderingsanalyse met jullie gedeeld en na een half jaar is het tijd voor een update. Dat wil ik graag met jullie delen. Ik hoop hiermee serieuze beleggers aan het denken te kunnen zetten en hopelijk constructieve feedback te krijgen op mijn aannames en verwachtingen. Dus hierbij ook het verzoek om inhoudelijk te reageren en niet met: ''MORGEN GAAN WE DIK ROOD'', ''DE KOERS STAAT LAGER'', ''MAAR SHORTERS DIT EN SHORTERS DAT'' & ''JITSE MOET OPROTTEN''. Hopelijk kunnen we samen de fundamentele waarde van Just Eat Takeaway nog beter in kaart brengen.

    Ik heb allereerst een ''Sum of the parts'' waardering gemaakt die ik in deze post zal toelichten. Daarnaast ben ik nog een waardering aan het maken op basis van de afwijking t.o.v. de outlook van het management. Die hoop ik morgen te kunnen delen. Zelf reken ik eigenlijk volledig met de eerste methodiek maar voor het nodige perspectief is het ook leuk om eens naar de verwachtingen van het management te kijken. Die houden jullie dus tegoed.

    Algemeen
    Puntsgewijs wat algemene zaken:

    • Zie de bijgevoegde afbeelding voor de exacte cijfers en berekeningen
    • Deze berekening gaat uit van een horizon van 5 jaar. De gegeven waarde is dus ook de koers zoals deze over 5 jaar zal zijn. Deze heb ik echter wel contant gemaakt naar vandaag en daarnaast een 1 jaars koersdoel toegevoegd voor de vergelijking met bankanalisten
    • Het ''Start'' saldo komt uit de kwartaalupdate van Q4, de afwijkingen tov de jaarcijfers waren minimaal waardoor ik deze niet heb aangepast. Zoals we allemaal weten ligt de GTV in 2023 lager dan die in 2022, daar heb ik nu niet zichtbaar voor gecorrigeerd maar dit heb ik meegenomen in de verwachtte GTV groei. Stelregel is dat er bij het jaarlijkse groeipercentage ongeveer een procentpunt (over de totale groei, niet in individuele segmenten door onderlinge verschillen) kan worden opgeteld om op een groeivoet tov Q1 2023 te komen.
    • Voor een stukje context wat betreft de EBITA (ja ik weet dat het AEBITA is en ik ben me zeer bewust van de mogelijk gigantische verschillen, voor het gemak behoud ik deze term even) marge: over H2 2022 behaalde JET op groepsniveau zo'n 1,1% EBITA marge.
    • Ik ga ervan uit dat het aantal uitstaande aandelen over 5 jaar gelijk is aan vandaag. Personeelsopties zullen min of meer worden gedekt door aandeleninkoop. Voor het gemak reken ik ook met cash = debt.

    Per segment

    Hieronder even wat gedachtespinsels per segment:

    Noord Amerika
    Om maar direct met een van de moeilijkste segmenten te beginnen. Ja, ik hoop dat we Noord Amerika afstoten maar sta daar alleen achter als de juiste prijs wordt betaald. In H2 2022 zaten we op 69 miljoen EBITA, doe het keer 2 en tel er 80 miljoen aan fee cap removals (mits die van NYC gaat) bij op en je komt rond de 220 miljoen EBITA. Waardering tussen de 7 en 10 keer EBITA en je komt tussen de 1,5 en 2,2 miljard uit. Ik ga er in dit scenario echter niet van uit dat Noord Amerika verkocht gaat worden. Ik reken met 3% jaarlijkse GTV groei en ga uit van een EBITA marge van 3% wegens de zeer uitdagende marktomstandigheden. In H2 2022 werd hier al een EBITA marge van 1,1% geboekt. Met een waardering van 7 keer EBITA krijgt dit segment een waarde van €13 per aandeel.

    Noord Europa
    Het absolute ''powerhouse'' segment van JET. Ik ga uit van een iets sterkere maar zeer gematigde groei van 4% en slechts een kleine verbetering van de winstgevendheid. In H2 2022 werd er al een marge van 5,3% geboekt in dit segment en dit laat ik licht stijgen tot 6%. Vanwege de ijzersterke marktpositie ken ik een waardering van 10 keer EBITA toe en kom dan op €25 per aandeel uit.

    UK & Ierland
    Ik geloof er nog steeds in dat dit een heel winstgevend segment kan worden maar zie hier geen tweede Duitsland ontstaan. Om dat gevoel te becijferen ben ik uitgegaan van een groei van slechts 3% maar ga ik wel uit van een marge van 4% en ken ik een stevige multiple van 9 toe om de potentie van het segment te benadrukken. Daarmee ken ik een waarde van €12,81 toe.

    Zuid Europa en ANZ
    Dit segment beschouw ik als een soort ingebouwde call optie. Als het lukt dan kan er significante waarde ontstaan, lukt het niet dan is de waardering zo goed als 0. Het is jammer dat er zo weinig bekend is over dit segment qua verdeling ANZ en zuid europa. Ikzelf heb gevoelsmatig het idee dat ANZ praktisch niks waard is (en hier het grote verlies ook vandaan komt) maar kan dit niet onderbouwen. In Zuid Europa zie ik nog wel potentie qua arbeidswetgeving. Uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend gezien de toegekende waarde.

    Hoofdkantoor
    Kunnen we kort over zijn. Ruweg het verlies van H2 2022 doorgetrokken en 35% reducutie op toegepast, dan kom je rond de 120 miljoen verlies en dit vervolgens tegen de gemiddelde waardering.

    Per saldo kom ik hiermee op een waarde van €48 per aandeel over 5 jaar, maar wat hebben we daar nu aan?

    Als ik dat contant maak tegen de door mij gebruikte rendementseis van 15%( grofweg 10 jaars NL-staats + 12% risico opslag) dan zou er nu €24 op het bord moeten staan. Een onderwaardering van 50%(!) waarbij ik naar mijn idee conservatief heb gewaardeerd en een zeer conservatieve rendementseis gebruik. Daar zit voor mij voldoende veiligheidsmarge in! Als ik 9% als een soort marktrendement toepas dan komt er zelfs €31 uit rollen.

    Samenvattend zie ik een gigantische onderwaardering die er vroeg of laat een keer uit gaat komen. Ik moet alleen toegeven dat ik die onderwaardering al heel lang zie en op een heel fors verlies sta. Dit aandeel is niet voor mensen met een zwakke maag of mensen die de emoties niet in bedwang kunnen houden. Ik blijf er ondanks de missers van het management in geloven dat het gelijk ooit mijn kant op zal komen. Op deze niveaus blijf ik mijn positie (ondanks de zware overweging) uitbreiden.

    Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en ben heel benieuwd naar de reacties.

    Mvg,
    Belegger Sven
    Hier hebben we wat aan! Dank ervoor.

    Het niveau lijkt met het vertrek van Pikkelientje te zijn verbeterd!
  8. forum rang 7 Hendrik Roo 20 april 2023 23:13
    quote:

    Steef89 schreef op 20 april 2023 22:35:

    Zolang er geen bewijs is van groei, kunnen alle waarderingsmodellen overboord.

    Op basis van de cijfers gisteren weten we de eerste stap, vandaag de cijfers van Deliveroo was stap 2.
    Als q2 geen groei laat zien tov q1 zijn de rapen gaar.
    Exact.
    Wat vind jij van dit punt Sven ?
  9. forum rang 6 wiegveld 20 april 2023 23:16
    quote:

    Belegger Sven schreef op 20 april 2023 21:48:

    Goedenavond mede-forumleden,

    Ik ben vandaag maar weer eens aan het rekenen geslagen naar aanleiding van de kwartaalupdate van Just Eat Takeaway. Afgelopen najaar heb ik een uitgebreide waarderingsanalyse met jullie gedeeld en na een half jaar is het tijd voor een update. Dat wil ik graag met jullie delen. Ik hoop hiermee serieuze beleggers aan het denken te kunnen zetten en hopelijk constructieve feedback te krijgen op mijn aannames en verwachtingen. Dus hierbij ook het verzoek om inhoudelijk te reageren en niet met: ''MORGEN GAAN WE DIK ROOD'', ''DE KOERS STAAT LAGER'', ''MAAR SHORTERS DIT EN SHORTERS DAT'' & ''JITSE MOET OPROTTEN''. Hopelijk kunnen we samen de fundamentele waarde van Just Eat Takeaway nog beter in kaart brengen.

    Ik heb allereerst een ''Sum of the parts'' waardering gemaakt die ik in deze post zal toelichten. Daarnaast ben ik nog een waardering aan het maken op basis van de afwijking t.o.v. de outlook van het management. Die hoop ik morgen te kunnen delen. Zelf reken ik eigenlijk volledig met de eerste methodiek maar voor het nodige perspectief is het ook leuk om eens naar de verwachtingen van het management te kijken. Die houden jullie dus tegoed.

    Algemeen
    Puntsgewijs wat algemene zaken:

    • Zie de bijgevoegde afbeelding voor de exacte cijfers en berekeningen
    • Deze berekening gaat uit van een horizon van 5 jaar. De gegeven waarde is dus ook de koers zoals deze over 5 jaar zal zijn. Deze heb ik echter wel contant gemaakt naar vandaag en daarnaast een 1 jaars koersdoel toegevoegd voor de vergelijking met bankanalisten
    • Het ''Start'' saldo komt uit de kwartaalupdate van Q4, de afwijkingen tov de jaarcijfers waren minimaal waardoor ik deze niet heb aangepast. Zoals we allemaal weten ligt de GTV in 2023 lager dan die in 2022, daar heb ik nu niet zichtbaar voor gecorrigeerd maar dit heb ik meegenomen in de verwachtte GTV groei. Stelregel is dat er bij het jaarlijkse groeipercentage ongeveer een procentpunt (over de totale groei, niet in individuele segmenten door onderlinge verschillen) kan worden opgeteld om op een groeivoet tov Q1 2023 te komen.
    • Voor een stukje context wat betreft de EBITA (ja ik weet dat het AEBITA is en ik ben me zeer bewust van de mogelijk gigantische verschillen, voor het gemak behoud ik deze term even) marge: over H2 2022 behaalde JET op groepsniveau zo'n 1,1% EBITA marge.
    • Ik ga ervan uit dat het aantal uitstaande aandelen over 5 jaar gelijk is aan vandaag. Personeelsopties zullen min of meer worden gedekt door aandeleninkoop. Voor het gemak reken ik ook met cash = debt.

    Per segment

    Mvg,
    Belegger Sven
    Er zitten paar discussiepunten in je analyse.

    Aebitda versus Ebitda verschil heeft invloed op je berekening.
    Achteruitgang in USA is duidelijk, bij jou zit er groei.
    Idem is vraag hoe andere landen ex Noord EU het doen, verwacht teruggang.
    Stijgende rentelasten en schulden van Jet (convertibles) moet je denk ik aftrekken.

    Positief is dat er nu aandeleninkoop komt, maar daar wordt geld voor verloren.
  10. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 20 april 2023 23:42
    quote:

    DeWalt schreef op 20 april 2023 23:24:

    Hoofdkantoorkosten zijn in H2-22 juist aardig gedaald. De groei in UK markt zit in gig delivery en daar gaat TKWY nu ook op over, goed besluit.
    IK heb je een abtje gegeven want je hebt volkomen gelijk en ik vind het altijd mooi om te zien dat je met maar een paar zinnen de argumenten van de ander zo keurig onderruit haalt!
  11. forum rang 5 Jimnotaris 21 april 2023 00:02
    quote:

    DeWalt schreef op 20 april 2023 23:24:

    Hoofdkantoorkosten zijn in H2-22 juist aardig gedaald. De groei in UK markt zit in gig delivery en daar gaat TKWY nu ook op over, goed besluit.
    Die "gig delivery" is een goede stap vooruit en scheelt ongeveer een miljoen of 15. Jammer dat ze fietsenstallingen blijven openen in "rampengebied" Zuid-Europa. Het aantal vacatures blijft oplopen. Valt nog een hoop te bezuinigen

  12. forum rang 7 Steef89 21 april 2023 07:55
    quote:

    wiegveld schreef op 20 april 2023 23:16:

    [...]

    Er zitten paar discussiepunten in je analyse.

    Aebitda versus Ebitda verschil heeft invloed op je berekening.
    Achteruitgang in USA is duidelijk, bij jou zit er groei.
    Idem is vraag hoe andere landen ex Noord EU het doen, verwacht teruggang.
    Stijgende rentelasten en schulden van Jet (convertibles) moet je denk ik aftrekken.

    Positief is dat er nu aandeleninkoop komt, maar daar wordt geld voor verloren.
    Sven gebruikt EBITA, dat is weer iets anders dan EBITDA of Ajusted EBITDA.
  13. forum rang 7 Hendrik Roo 21 april 2023 08:03
    Mijn afdronk van de cijfers is dat de shortcase gelijk heeft gekregen. Dus waarom zouden die nu gaan afbouwen ? Een uitbreiding is logischer. Het aantal orders is bij JET erg hard achteruit gelopen en de omzet ook. Bij Deliveroo is het aantal orders minder hard teruggevallen en is de omzet juist gestegen. De analyse van Sven gaat daarmee helemaal mank. Want hoe goed het ook is opgeschreven, het kan de prullenbak in. Want het hele scenario is gebaseerd op groei van het aantal orders en omzet. Terwijl het omgekeerde nu juist gebeurt.
    Het meest verontrustend is dat dit bij de concurrentie niet of in mindere mate het geval is. De one million dollar question is hoe het kan dat de kengetallen van JET in negatieve zin zo afwijkt en hoe realistisch het is dat dit weer keert.
  14. forum rang 6 wiegveld 21 april 2023 08:08
    quote:

    Steef89 schreef op 21 april 2023 07:55:

    [...]

    Sven gebruikt EBITA, dat is weer iets anders dan EBITDA of Ajusted EBITDA.
    Klopt en daarom denk ik dat zijn analyse niet klopt, heb lettertje teveel getypt.

    Verder is de winstgroei mijns inziens veel te optimistisch.
    Ik ken maar 1 simpel lesje.

    Een bedrijf dat eigen aandelen gaat inkopen gaat beleggers pleasen met iets dat eigenlijk betekent dat de groei eruit is.
    En in dit geval om de loonsverhoging van 40% te maskeren op de AVA.
  15. forum rang 7 Steef89 21 april 2023 08:08
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 21 april 2023 08:03:

    Mijn afdronk van de cijfers is dat de shortcase gelijk heeft gekregen. Dus waarom zouden die nu gaan afbouwen ? Een uitbreiding is logischer. Het aantal orders is bij JET erg hard achteruit gelopen en de omzet ook. Bij Deliveroo is het aantal orders minder hard teruggevallen en is de omzet juist gestegen. De analyse van Sven gaat daarmee helemaal mank. Want hoe goed het ook is opgeschreven, het kan de prullenbak in. Want het hele scenario is gebaseerd op groei van het aantal orders en omzet. Terwijl het omgekeerde nu juist gebeurt.
    Het meest verontrustend is dat dit bij de concurrentie niet of in mindere mate het geval is. De one million dollar question is hoe het kan dat de kengetallen van JET in negatieve zin zou afwijken en hoe realistisch het is dat dit weer keert.
    Eens, alhoewel het nog vroeg is om een trend te signaleren. We staan nu op een gevaarlijk kruispunt, over een paar maanden weten we meer.

    Het helpt het hele verhaal in ieder geval niet. Waarschijnlijk ook de reden dat Jitse nu open staat voor consolidatie.
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 1091 1092 1093 1094 1095 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑