Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015002AG2

Laatste koers (eur) Verschil Volume
2,741   +0,626   (+29,57%) Dagrange 2,201 - 3,090 884.285   Gem. (3M) 495,8K

Ebusco 2023, It giet oan.

8.139 Posts
Pagina: «« 1 ... 77 78 79 80 81 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Garmin 1 april 2023 16:04
    quote:

    Drs P. schreef op 1 april 2023 12:20:

    [...]
    precies dit aandeel is een LT belegging, niet voor een paar kwartjes meer weer verkopen aan een shortseller die wilt coveren, maar vasthouden tot -wat mij betreft- 25+ op de borden staat. Dat gaat nog even duren, maar met geduld gaat het er komen. Ik heb andere aandelen met een veel grotere free float die ik soms gebruik voor daytraden.
    Ebusco is geen aandeel voor de LT belegger, koers gaat snel onder de 5 euro zakken. Alle seinen staan nu op rood, zonde van je geld.
  2. Anoniempje 1 april 2023 16:20
    quote:

    Garmin schreef op 1 april 2023 16:04:

    [...]

    Ebusco is geen aandeel voor de LT belegger, koers gaat snel onder de 5 euro zakken. Alle seinen staan nu op rood, zonde van je geld.
    Bedankt voor deze geweldige onderbouwde bijdrage ! Daar zaten we met z'n allen op te wachten.
    Ik ga meteen al mijn aandelen verkopen. Geef me je rekening en ik stort alles wat ik heb op jouw rekening, zodat jij voor mij kunt beleggen. Man man wat ga ik rijk worden. Ik ga vast Googelen waar mijn vakantiehuis komt staan.
  3. forum rang 6 Triple A 1 april 2023 17:13
    quote:

    Drs P. schreef op 31 maart 2023 17:49:

    [...]
    ik zou het vasthouden voor de LT, die 25+ kan in 2024 weer op de borden staan, ik mag het van sommigen op dit forum niet meer zeggen, maar doe het toch: het Alfen 2.0 scenario gaat gebeuren, verkoop niet te snel.
    Ebusco is een sympathiek bedrijf met een mooie duurzame missie. De lichtgewicht elektrische bussen zijn een asset.

    Toch vind ik het aandeel nog niet koopwaardig. De kans is groot dat de koers nog lager gaat.

    Er gaat namelijk nog een financieringsronde komen. Dat is bij de IPO al aangekondigd in de prospectus (zie citaat hieronder) en de enorme cashburn van Ebusco zal een dergelijke financieringsronde (mogelijk via aandelenemissie) ook noodzakelijk maken.

    "The net proceeds of the Offering are expected to fund the initial phase of the Group's international expansion strategy through 2023. In addition, the Group's business plan assumes it will require a further estimated €100.0 million in the medium term for capital expenditure to fully implement its international expansion strategy, which the Group will need to secure through other equity, equity-linked or debt financing."
    (prospectus pagina 52).

    -
  4. forum rang 5 Drs P. 1 april 2023 17:27
    Er is duidelijk aangegeven tijdens de call dat er voorlopig voldoende cash is om de huidige groei te financieren. Als men eind 2024 de 100 M nodig heeft voor verdere groei is dat mi. goed nieuws want dan is de groei ook navenant en staat het aandeel weer 25-30€+. Vergeet niet dat de EU honderden miljarden klaar heeft staan voor de EU Green deal, het is zeer mogelijk dat Ebusco gebruik kan maken van gunstige financiering om eind 2024 de dan verdere groei mede te financieren via deze EU Green deal, daarnaast komt een gezonde cashflow nu op gang.
  5. forum rang 6 Ruval 1 april 2023 18:08
    quote:

    Drs P. schreef op 1 april 2023 17:27:

    Er is duidelijk aangegeven tijdens de call dat er voorlopig voldoende cash is om de huidige groei te financieren. Als men eind 2024 de 100 M nodig heeft voor verdere groei is dat mi. goed nieuws want dan is de groei ook navenant en staat het aandeel weer 25-30€+. Vergeet niet dat de EU honderden miljarden klaar heeft staan voor de EU Green deal, het is zeer mogelijk dat Ebusco gebruik kan maken van gunstige financiering om eind 2024 de dan verdere groei mede te financieren via deze EU Green deal, daarnaast komt een gezonde cashflow nu op gang.
    Precies. En mocht die emissie er wel komen, dan betekent dit ca € 1,60 verwatering per aandeel. Spijtig maar echt geen game changer, zeker als koers tegen die tijd op hogere nivo’s staat. Maar zoals eerder aangegeven, je belegt in een aandeel als je erin gelooft.
  6. Hit the bottom 2 april 2023 09:50
    Rowan Nijboer:

    Velen van jullie willen graag duurzaam beleggen. Iets wat ik toejuich. Wat is er nou mooier dan door je geld aan het werk te zetten bij te dragen aan een betere wereld. Bovendien is het een sector die hard groeit en dat windt beleggers op. Ik kreeg de afgelopen jaren dan ook veel tips over duurzame bedrijven die zogenaamd profiteren van de opkomst van de elektrische auto. Bedrijven zoals Nio, Nikola, Xpeng, Fastned. Bedrijven met een prachtige missie maar ook bedrijven die de waarheid soms flink verdraaien of zelfs frauderen (Nikola). Deze brief gaat over Ebusco die ook speelt met de waarheid.

    Een heel aantal van bovenstaande bedrijven probeert de nieuwe Tesla te worden. Maar als je de rendementen zou opzoeken, schrik je je kapot. Beleggers kozen voor het duurzame verhaal en dachten rendement te kunnen maken. Dat laatste is een vrijwel kansloze missie met dit soort bedrijven. Ze gingen niet voor niets in de hoogtijdagen naar de beurs.

    Een reden dat je geen rendement gaat maken in deze bedrijven is het tweede orde effect dat er veel geld stroomt naar puur duurzame bedrijven. En overal waar veel geld naartoe stroomt, stijgen de waarderingen. Ik zou er graag in beleggen maar puur duurzame bedrijven zijn op zijn zachtst gezegd stevig gewaardeerd.

    Een andere reden is dat groei niet per se goed is. Ik schreef er uitgebreid over in mijn boek maar groei is bijna altijd slecht voor jou als aandeelhouder. Door intense concurrentie komen de economische voordelen van de groei vrijwel altijd toe aan de consument en niet aan de aandeelhouder. In de wereld van elektrische auto's is de concurrentie gigantisch waardoor vrijwel alle autobouwers de komende tien jaar lage rendementen zullen laten zien.

    Beleggen in elektrische bussen met Ebusco
    De laatste tijd krijg ik ook vragen over de Nederlandse elektrische bussen fabrikant Ebusco. Het bedrijf is erg populair onder particuliere beleggers vanwege de prachtige missie en de gedreven CEO. Maar laten we eens de cijfers induiken.

    Ebusco ging eind 2021 naar de beurs. Voor iemand die ooit nog overweegt te investeren in bedrijven die naar de beurs gaan: doe het niet. Ook hier is de wetenschap duidelijk. Ik schreef eerder uitgebreid over beursgangen, oftewel IPO's, oftewel It's Probably Overpriced.

    Het bedrijf ging voor €23 per aandeel naar de beurs en haalde in totaal €316 mln bij beleggers op. De koers staat nu op €9,80, een daling van 57%. Als je met de beursgang geld in Ebusco had gestopt vanwege duurzame overwegingen heb ik groot respect voor je. Als je het voor het rendement deed, zou ik goed checken wat er verder nog in je portefeuille zit.

    Ebusco kwam deze week met jaarcijfers en de omzet steeg met 360%. Ook het orderboek steeg van 325 naar 1474 bussen. Voormalig Tesla beleggers die op zoek zijn naar een nieuwe multibagger staren zich blind op zulke fenomenale groeicijfers.

    Echter als je op pagina 105 in het jaarverslag kijkt, zie je dat de verliezen ook toenamen naar netto €32 mln. De negatieve vrije kasstroom was met €108 mln nog schrikbarender. Het geld stroomde er met bussen tegelijk uit.

    Hoeveel rondjes om de kerk kan de buschauffeur nog rijden voordat er bijgetankt moet worden? Oftewel hoelang kan Ebusco het nog uitzingen?

    Het bedrijf heeft nog €95 mln aan cash op de balans dus over ruim een jaar is de tank wel leeg en zal een emissie nodig zijn.

    Opvallend is dat Ebusco zich blijkbaar genoodzaakt voelt om, zowel in het persbericht als de earnings call, erbij te vermelden dat er €63 mln aan 'contracted assets' zijn. Heel simpel gezegd is dat geld dat het komende halfjaar binnenkomt. Zo'n opmerking heb ik nog nooit eerder gezien. Tjah wat moet ik zeggen. Bij elk bedrijf komt er hopelijk elke periode geld binnen. Bovendien wordt er niet vermeld in het persbericht dat er ook 'contracted liabilities' zijn zoals te zien is op blz 108 van het jaarverslag.

    Gelukkig is de balans schoon, nagenoeg zonder schulden waardoor ze het nog wel even uit kunnen zingen. Maar vroeg of laat moet er geld bij van de aandeelhouders. De vraag is dan waar de koers staat. Een emissie op een lage koers is desastreus voor de verwatering. Dat de CFO vertrekt helpt ook niet voor het vertrouwen.

    Hoe zit het met de waardering?
    Alhoewel, nu ik verder kijk heeft een waardering geen zin voor me. Het voelt alsof het management beleggers misleid heeft. Ik snap dat je als management beleggers moet lokken omdat je geld van ze nodig hebt. Hierdoor doe je soms beloftes die je niet kan waarmaken. Als je echter met de beursgang vertelt binnen vijf jaar 35% EBITDA marges te verwachten, blaas je te hoog van de toren. Het management koos ervoor om nu alvast deze doelstelling extreem te verlagen naar 20-25%.

    Hoe absurd is 35%? Paccar is één van de grootste vrachtwagenproducenten ter wereld en haalt in de allerbeste jaren met moeite EBITDA marges van 17%. Tesla is de meest winstgevende autoproducent ter wereld en boekte afgelopen jaar 21% marge.

    Hoe kan zo'n onvolwassen bedrijf dan binnen vijf jaar al verwachten op 35% te zitten? Een managementteam weet dondersgoed dat zoiets onrealistisch is. De vraag is dan: mag je als management beleggers misleiden om je duurzame ambitie te financieren? Voor mij gaat dat veel te ver.

    Ik vind het moeilijk om negatief te schrijven over een bedrijf met zo'n mooie missie en dat als doel heeft de wereld een betere plek te maken. Door negatief te schrijven zit ik die mooie missie in de weg want het bedrijf moet straks geld ophalen bij aandeelhouders en dat wordt bij een negatief verhaal lastiger.

    Anderzijds voel ik dat ik je wil waarschuwen voor dit soort prachtige verhalen die qua rendement vaak in een nachtmerrie aflopen, zodat jij bewustere beleggingskeuzes kan maken.

    Uiteraard hoop ik dat het bedrijf slaagt in zijn missie om de wereld een betere plek te maken. Maar tot nu toe rijdt de bus weliswaar elektrisch maar ook met twee lekke banden. Hopelijk weten ze deze op tijd te repareren.
  7. forum rang 5 Drs P. 2 april 2023 10:20
    het stuk is een herhaling van de herhaling, dit had hij ten tijde van de IPO moeten schrijven niet nu alle ellende van 2022 meervoudig in de huidige koers is verwerkt. Toen men over een 35% marge sprak hadden ze in 2020 al 27% marge gehaald, sindsdien hebben we een hyperinflatie en door Covid enorme supply chain problemen gehad. Wel geeft hij terecht aan dat Ebusco zo goed als schuldenvrij is, dat is een enorm goede prestatie, ze hebben gewoon een geweldige IPO gedaan. Het is nu vooruit kijken en de outlook is mi. veelbelovend, alle groeielementen zijn aanwezig: zero emissie in het openbaar vervoer na 2030, EU en US Green deals plus vele andere overheden die de electrificatie stimuleren, ergo een enorme groeimarkt. Gedreven management team, met de 3.0 een vooruitlopende innovatie en duidelijk (en mi. uitvoerbare) productie expansie en een aandeelprijs nu zo'n 70% onder IPO. Voor beleggers met visie een mooie investering die snel rendement zal opleveren als zij nu instappen, voor de zittende aandeelhouders is het een "zure periode" geweest, maar ook voor hen met geduld zal het rendement weer komen. Immers een bedrijf die binnen 5 jaar 1.5 mrd omzet draait tegen 20% marge is nog steeds een veelvoud van de huidige waardering waard.
  8. forum rang 6 Ruval 2 april 2023 10:32
    quote:

    Hit the bottom schreef op 2 april 2023 09:50:

    Rowan Nijboer:

    Velen van jullie willen graag duurzaam beleggen. Iets wat ik toejuich. Wat is er nou mooier dan door je geld aan het werk te zetten bij te dragen aan een betere wereld. Bovendien is het een sector die hard groeit en dat windt beleggers op. Ik kreeg de afgelopen jaren dan ook veel tips over duurzame bedrijven die zogenaamd profiteren van de opkomst van de elektrische auto. Bedrijven zoals Nio, Nikola, Xpeng, Fastned. Bedrijven met een prachtige missie maar ook bedrijven die de waarheid soms flink verdraaien of zelfs frauderen (Nikola). Deze brief gaat over Ebusco die ook speelt met de waarheid.

    Een heel aantal van bovenstaande bedrijven probeert de nieuwe Tesla te worden. Maar als je de rendementen zou opzoeken, schrik je je kapot. Beleggers kozen voor het duurzame verhaal en dachten rendement te kunnen maken. Dat laatste is een vrijwel kansloze missie met dit soort bedrijven. Ze gingen niet voor niets in de hoogtijdagen naar de beurs.

    Een reden dat je geen rendement gaat maken in deze bedrijven is het tweede orde effect dat er veel geld stroomt naar puur duurzame bedrijven. En overal waar veel geld naartoe stroomt, stijgen de waarderingen. Ik zou er graag in beleggen maar puur duurzame bedrijven zijn op zijn zachtst gezegd stevig gewaardeerd.

    Een andere reden is dat groei niet per se goed is. Ik schreef er uitgebreid over in mijn boek maar groei is bijna altijd slecht voor jou als aandeelhouder. Door intense concurrentie komen de economische voordelen van de groei vrijwel altijd toe aan de consument en niet aan de aandeelhouder. In de wereld van elektrische auto's is de concurrentie gigantisch waardoor vrijwel alle autobouwers de komende tien jaar lage rendementen zullen laten zien.

    Beleggen in elektrische bussen met Ebusco
    De laatste tijd krijg ik ook vragen over de Nederlandse elektrische bussen fabrikant Ebusco. Het bedrijf is erg populair onder particuliere beleggers vanwege de prachtige missie en de gedreven CEO. Maar laten we eens de cijfers induiken.

    Ebusco ging eind 2021 naar de beurs. Voor iemand die ooit nog overweegt te investeren in bedrijven die naar de beurs gaan: doe het niet. Ook hier is de wetenschap duidelijk. Ik schreef eerder uitgebreid over beursgangen, oftewel IPO's, oftewel It's Probably Overpriced.

    Het bedrijf ging voor €23 per aandeel naar de beurs en haalde in totaal €316 mln bij beleggers op. De koers staat nu op €9,80, een daling van 57%. Als je met de beursgang geld in Ebusco had gestopt vanwege duurzame overwegingen heb ik groot respect voor je. Als je het voor het rendement deed, zou ik goed checken wat er verder nog in je portefeuille zit.

    Ebusco kwam deze week met jaarcijfers en de omzet steeg met 360%. Ook het orderboek steeg van 325 naar 1474 bussen. Voormalig Tesla beleggers die op zoek zijn naar een nieuwe multibagger staren zich blind op zulke fenomenale groeicijfers.

    Echter als je op pagina 105 in het jaarverslag kijkt, zie je dat de verliezen ook toenamen naar netto €32 mln. De negatieve vrije kasstroom was met €108 mln nog schrikbarender. Het geld stroomde er met bussen tegelijk uit.

    Hoeveel rondjes om de kerk kan de buschauffeur nog rijden voordat er bijgetankt moet worden? Oftewel hoelang kan Ebusco het nog uitzingen?

    Het bedrijf heeft nog €95 mln aan cash op de balans dus over ruim een jaar is de tank wel leeg en zal een emissie nodig zijn.

    Opvallend is dat Ebusco zich blijkbaar genoodzaakt voelt om, zowel in het persbericht als de earnings call, erbij te vermelden dat er €63 mln aan 'contracted assets' zijn. Heel simpel gezegd is dat geld dat het komende halfjaar binnenkomt. Zo'n opmerking heb ik nog nooit eerder gezien. Tjah wat moet ik zeggen. Bij elk bedrijf komt er hopelijk elke periode geld binnen. Bovendien wordt er niet vermeld in het persbericht dat er ook 'contracted liabilities' zijn zoals te zien is op blz 108 van het jaarverslag.

    Gelukkig is de balans schoon, nagenoeg zonder schulden waardoor ze het nog wel even uit kunnen zingen. Maar vroeg of laat moet er geld bij van de aandeelhouders. De vraag is dan waar de koers staat. Een emissie op een lage koers is desastreus voor de verwatering. Dat de CFO vertrekt helpt ook niet voor het vertrouwen.

    Hoe zit het met de waardering?
    Alhoewel, nu ik verder kijk heeft een waardering geen zin voor me. Het voelt alsof het management beleggers misleid heeft. Ik snap dat je als management beleggers moet lokken omdat je geld van ze nodig hebt. Hierdoor doe je soms beloftes die je niet kan waarmaken. Als je echter met de beursgang vertelt binnen vijf jaar 35% EBITDA marges te verwachten, blaas je te hoog van de toren. Het management koos ervoor om nu alvast deze doelstelling extreem te verlagen naar 20-25%.

    Hoe absurd is 35%? Paccar is één van de grootste vrachtwagenproducenten ter wereld en haalt in de allerbeste jaren met moeite EBITDA marges van 17%. Tesla is de meest winstgevende autoproducent ter wereld en boekte afgelopen jaar 21% marge.

    Hoe kan zo'n onvolwassen bedrijf dan binnen vijf jaar al verwachten op 35% te zitten? Een managementteam weet dondersgoed dat zoiets onrealistisch is. De vraag is dan: mag je als management beleggers misleiden om je duurzame ambitie te financieren? Voor mij gaat dat veel te ver.

    Ik vind het moeilijk om negatief te schrijven over een bedrijf met zo'n mooie missie en dat als doel heeft de wereld een betere plek te maken. Door negatief te schrijven zit ik die mooie missie in de weg want het bedrijf moet straks geld ophalen bij aandeelhouders en dat wordt bij een negatief verhaal lastiger.

    Anderzijds voel ik dat ik je wil waarschuwen voor dit soort prachtige verhalen die qua rendement vaak in een nachtmerrie aflopen, zodat jij bewustere beleggingskeuzes kan maken.

    Uiteraard hoop ik dat het bedrijf slaagt in zijn missie om de wereld een betere plek te maken. Maar tot nu toe rijdt de bus weliswaar elektrisch maar ook met twee lekke banden. Hopelijk weten ze deze op tijd te repareren.
    Rowan, jouw beleggingsstijl is waarde gedreven, soort Warren Buffett. Totaal andere aanpak dan beleggen in groei bedrijven. Dat mag uiteraard, iedereen zijn eigen stijl. Momenteel heb je het gelijk aan jouw zijde als je kijkt naar de koers ontwikkeling afgelopen jaar. Aan de andere kant: deze analyse op dit moment is enigszins ‘makkelijk’…..
  9. forum rang 7 Marcel I&W 2 april 2023 11:31
    quote:

    Drs P. schreef op 2 april 2023 10:20:

    het stuk is een herhaling van de herhaling, dit had hij ten tijde van de IPO moeten schrijven niet nu alle ellende van 2022 meervoudig in de huidige koers is verwerkt. Toen men over een 35% marge sprak hadden ze in 2020 al 27% marge gehaald, sindsdien hebben we een hyperinflatie en door Covid enorme supply chain problemen gehad. Wel geeft hij terecht aan dat Ebusco zo goed als schuldenvrij is, dat is een enorm goede prestatie, ze hebben gewoon een geweldige IPO gedaan. Het is nu vooruit kijken en de outlook is mi. veelbelovend, alle groeielementen zijn aanwezig: zero emissie in het openbaar vervoer na 2030, EU en US Green deals plus vele andere overheden die de electrificatie stimuleren, ergo een enorme groeimarkt. Gedreven management team, met de 3.0 een vooruitlopende innovatie en duidelijk (en mi. uitvoerbare) productie expansie en een aandeelprijs nu zo'n 70% onder IPO. Voor beleggers met visie een mooie investering die snel rendement zal opleveren als zij nu instappen, voor de zittende aandeelhouders is het een "zure periode" geweest, maar ook voor hen met geduld zal het rendement weer komen. Immers een bedrijf die binnen 5 jaar 1.5 mrd omzet draait tegen 20% marge is nog steeds een veelvoud van de huidige waardering waard.
    Going down, going down.
  10. pipsi 3 april 2023 08:12
    Buspionier Ebusco wil elektrificering binnenvaart versnellen met overname ZES.

    De binnenscheepvaart van vandaag vertoont gelijkenis met de busindustrie van 10 jaar geleden, die toen aan de vooravond stond van elektrificatie. Dat maakt de binnenvaart een kansrijke markt voor pionier Ebusco, producent van elektrische bussen in Deurne.

    Hans Heynen
    DEURNE, 23 maart 2022, 15:00

    Het bedrijf is grootaandeelhouder geworden van Zero Emission Services (ZES), producent en leverancier van ZESpack energiecontainers voor elektrische binnenvaartschepen. Ebusco heeft het aandelenpakket van Engie Energy overgenomen en is daarmee voor 40% eigenaar geworden van ZES. Als grootste aandeelhouder verwierf het bedrijf daarmee het recht een nieuwe topman aan te stellen. Dat werd Bart Hoevenaars, de business development manager van het Brabantse bedrijf.

    Zijn voorganger, de van het Rotterdamse Havenbedrijf afkomstige CEO Willem Dedden, is teruggetreden. Het Havenbedrijf blijft overigens, net als de twee andere aandeelhouders (ING en Wärtsilä) nauw betrokken bij ZES en Dedden krijgt een adviserende rol.

    De Franse energiemaatschappij Engie bood zijn aandelen te koop aan na het besluit zich volledig terug te trekken uit de Nederlandse markt. Ook de andere Nederlandse belangen van Engie zijn verkocht.

    Kennis en geld
    De nieuwe grootaandeelhouder Ebusco heeft veel kennis op het gebied van batterijtechniek en laadsystemen voor elektrische autobussen voor openbaar vervoer. Daarnaast heeft het bedrijf innovatieve technieken ontwikkeld om casco’s van elektrische bussen lichter en sterker te maken met behulp van kunststof vezels. Met de investering in ZES breidt Ebusco haar activiteiten op het gebied van accutechniek en laadsystemen uit naar de binnenvaartsector. Ebusco produceert sinds 2012 elektrische bussen en is internationaal actief. Vorig jaar ging het onder de naam Ebus naar de beurs. Bij de aandelenuitgifte werd toen veel geld opgehaald. Een deel wordt nu geïnvesteerd in aandelen ZES.

    Logische stap
    Dedden spreekt van een logische stap van Ebusco, die de positie van ZES zeker zal versterken. ‘Het is een Nederlandse partij die slagvaardig is en gecommitteerd aan wat er in Nederland gebeurt.’
    Dedden verwacht dat ZES dit jaar diverse schepen van een ZESpack-systeem zal voorzien. Daarnaast is ZES van plan de laadinfrastructuur uit te breiden met vier laadstations. Twee in Rotterdam – in de Eemhaven en op de Maasvlakte – één bij Moerdijk en één bij Alblasserdam. ‘Dan ligt er een basisnetwerk van laadstations’, zegt Dedden. ‘Dan kunnen meer schepen op batterijcontainers gaan varen.’

    Busindustrie koploper
    Tien jaar geleden was Ebusco een pionier in de ontwikkeling van elektrische bussen en de bijbehorende elektrische infrastructuur. Dedden: ‘Het algemene landschap en de acceptatie van elektrisch vervoer zijn nu veel verder gevorderd, zodat de overgang in de binnenvaart waarschijnlijk sneller zal verlopen.’

    CEO Peter Bijvelds van Ebusco ziet de binnenvaart dan ook als zeer veelbelovende sector voor elektrificatie. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat Ebusco’s participatie in ZES kan zorgen voor een versnelde groei in de adoptie van elektrische binnenvaart. Samen kunnen we het voortouw nemen in deze vrijwel onontgonnen markt. We kijken uit naar de samenwerking met de andere aandeelhouders en het ZES-team om van schone, emissievrije binnenvaart de nieuwe standaard te maken.’

    Grote impact
    De participatie in ZES is volgens Ebusco het begin van een samenwerking waarbij ZES kan profiteren van Ebusco’s ervaring met heavy-duty batterijen en batterij-managementsystemen. ‘Als onderdeel van haar Energy Storage Systems (ESS) heeft Ebusco de laatste jaren Mobile Energy Containers (MEC’s) ontwikkeld. Die kunnen perfect worden geïntegreerd in het ZES-concept. De ervaring van ZES in de binnenvaartmarkt en de ervaring van Ebusco in de busmarkt kunnen hun gezamenlijke impact in de maritieme sector vergroten.’
    Vlootbeheer
    Ebusco heeft daarnaast veel ervaring met het monitoren van haar volledige busvloot (ruim 300) en haar laadinfrastructuur via het speciale softwareplatform Ebusco Live. ‘Dit real-time vlootbeheersysteem en de daarmee opgedane kennis en ervaring kunnen worden gebruikt om het ZES-aanbod en de efficiëntie van haar oplossingen verder te ontwikkelen. Het verwerven van een belang in ZES past in Ebusco’s strategie en missie om bij te dragen aan een betere leefomgeving door veilige, duurzame, emissievrije en betaalbare transport-ecosystemen mogelijk te maken.’

    www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/202...
  11. forum rang 5 Drs P. 3 april 2023 17:12
    Ebusco heeft vorige week duidelijk aangegeven dat men dit jaar meer dan voldoende cash heeft om de groei te financieren, daarnaast zijn er andere manieren om te financieren oa. via EU Greendeal, als aangegeven mocht men volgend jaar de 100 M nodig hebben is dat mi. goed nieuws, de groei is dan ook navenant.
  12. Insider 3 april 2023 17:25
    Mobiele Energy Storage Systems (ESS) voor de binnenvaart is een enorme groeimarkt. In Nederland varen alleen al 5000 binnenvaartschepen rond. De prijs van een ESS container is ongeveer 1 miljoen euro. (Per schip zijn 1 à 2 ESS containers nodig).
    Omdat het ESS aan het standaard container formaat voldoet kan het systeem betrekkelijk eenvoudig ook elders toegepast worden. Te denken valt aan bouwprojecten, noodvoorzieningen, en de tijdelijke opslag bij zonne- en windparken.
  13. Groeneguru 3 april 2023 18:33
    Aangezien stikstof stilstand in bijvoorbeeld de bouw goed kan worden opgelost met dit soort batterij containers van Ebusco zie ik een gouden toekomst met de verkoop/verhuur van containers voor bouw projecten etc.
    Dan nog de extra verkoop van oplaadpunten en 3.0 bussen.....man dit wordt een gouden aandeel binnen twee jaar. Alfen stijl omhoog schieten. Net als Alfen eerst kwakkelende prijs rond een tientje en een paar jaar later 100 plus euro. Ik koop alleen maar bij!!
    Solide financiële basis en gewoon goed bedrijf. Geen startup meer maar al jaren volwassenen. Ja ze moeten wel de productie flink gaan opschalen maar daar zijn ze m.i. gestaag mee bezig. Komt wel in orde!
8.139 Posts
Pagina: «« 1 ... 77 78 79 80 81 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.