Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015002AG2

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,150   -0,021   (-1,76%) Dagrange 1,110 - 1,192 1.162.892   Gem. (3M) 1,5M

Ebusco 2023, It giet oan.

8.140 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Drs P. 29 maart 2023 10:58
    quote:

    Sjarel schreef op 29 maart 2023 10:56:

    [...]
    Die paar Ebusco 3.0's die in München rondrijden verbruiken effectief 30% minder stroom dan vergelijkbare bussen van de concurrentie.
    Het product is goed, maar de productie van de 3.0 moet nu dringend op kruissnelheid komen.
    Ontbrekende onderdelen en te weinig werkvolk blijven ernstige problemen dit jaar.
    Er moet nog zeker 200 man gevonden worden voor de assemblage.
    men is bezig met een Europe based assembly partner om de productie verder te versterken, mi. positief om sneller te groeien
  2. forum rang 5 StoplossBurner 29 maart 2023 11:03
    Waar blijven de roepers nu dat 29 maart een positieve draai zou geven? Zoals al reeds aangekondigd zag ik dat totaal niet en is ook uitgekomen. Zit er long in (omdat de vraag er zeker is), maar helaas te vroeg ingestapt. Het make or break jaar is niet goed begonnen, hopelijk trekt men het recht en zijn er, wellicht tegen beter weten in, weinig kinderziektes bij de productie versie van de 3.0 en in de productielijn zelf. Waarbij we bij de productielijn zelf hebben kunnen controleren dat dat nog niet de snelheid en efficientie heeft die gehoopt was (en ook dat was voorzien, want het valt in de automotive altijd tegen een productielijn op te zetten als startup / scale-up zoals men nu voor de 3.0 doet). De snelheid waarmee concurrentie inloopt m.b.t. het ontwerp, zoals VDL, heeft mij ook wel enigszins verrast.
  3. forum rang 5 silverbullet 29 maart 2023 11:09
    quote:

    voda schreef op 29 maart 2023 09:49:

    Beursblik: zwakke cijfers Ebusco

    Doelen zijn nu wel realistischer volgens ING.

    (ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft in 2022 zwakke resultaten geboekt, maar de neerwaarts bijgestelde winstdoelen zijn nu wel realistischer. Dit oordeelde analist Tijs Hollestelle van ING woensdag.

    De omzet viel met 111,6 miljoen euro circa 31 procent lager uit dan waar ING op mikte. De marge bedroeg 14 procent tegen een door ING voorziene 24,3 procent. Ook de EBITDA en het nettoverlies vielen tegen.

    Ebusco verwacht dat dit jaar 550 tot 600 bussen zullen bijdragen aan de resultaten. In het midden van de bandbreedte zou dit circa 12 procent lager zijn dan waar ING op mikt voor dit jaar.

    Ebusco verwacht binnen vijf jaar een EBITDA-marge van 20 tot 25 procent te halen, terwijl eerder nog werd gemikt op een marge van 35 procent. ING rekent voor 2025 op een marge van 18,1 procent.

    Hollestelle merkte verder op dat de bussen die momenteel na een vertraging worden geleverd uit het orderboek verdwijnen, waardoor het orderboek in theorie lager is dan lijkt. Al eerder zei de analist dat het orderboek ietwat opgepompt is door de vertraagde afleveringen.

    Al met al sprak de analist van tegenvallende financiële prestaties. De verwachtingen voor de busvolumes zijn wat lager dan ING had verwacht, maar de verwachting van Ebusco dat de EBITDA dit jaar positief wordt, biedt steun.

    De veel lager dan voorziene investeringen in 2022 en 2023 betekenen volgens Hollestelle dat Ebusco voldoende liquiditeit heeft en dat de risico's voor de balans beperkt zijn op korte en middellange termijn. In de eerste helft van dit jaar krijgt Ebusco volgens ING 60 miljoen euro aan betalingen van klanten binnen.

    De winstwaarschuwing van Ebusco is volgens Hollestelle pijnlijk, maar de doelen zijn wel realistischer.

    ING heeft een koopadvies op Ebusco met een koersdoel van 21,00 euro. Het aandeel leverde woensdagochtend 8,6 procent in op 9,70 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
    Aandeel stond vorige week al kortbij de 9 Eur door een harde downgrade van ABN AMRO bank advies.
    Hierna was de koers weer flink opgelopen .. waarop? was mij onduidelijk.

    De resultaten zijn slecht, winstmarges zijn zorgelijk en outlook erg rooskleurig wat betreft productie capaciteit.
    Er wordt geen winst gemaakt, sterker nog verliezen lopen op.

    Rationeel gezien met alle factoren die spelen zie ik eerder de 9 Eur weer in beeld
  4. jan6307 29 maart 2023 11:13
    quote:

    silverbullet schreef op 29 maart 2023 11:09:

    [...]

    Aandeel stond vorige week al kortbij de 9 Eur door een harde downgrade van ABN AMRO bank advies.
    Hierna was de koers weer flink opgelopen .. waarop? was mij onduidelijk.

    De resultaten zijn slecht, winstmarges zijn zorgelijk en outlook erg rooskleurig wat betreft productie capaciteit.
    Er wordt geen winst gemaakt, sterker nog verliezen lopen op.

    Rationeel gezien met alle factoren die spelen zie ik eerder de 9 Eur weer in beeld
    Als je geen reden weet waarom dalen en stijgen, laat dan deze opmerkingen achterwege, koers staat weer op punt om 10 te breken.

    Ebusco draait behoorlijk met goede financiele cijfers en er wordt volop personeel gezocht ( 200 man )

    Succes
  5. forum rang 6 Drs P. 29 maart 2023 11:14
    al met al een bevestiging dat 2022 resultaat tegenviel, als in februari al bekend gemaakt, en een bevestiging dat er dit jaar 550-600 bussen gerealiseerd worden en al een positieve Ebitda plus geen emissie nodig (wat door de AbnAmro analist verkondigd werd). Kortom de outlook ziet er goed uit, it giet oan!
  6. forum rang 6 Bart Meerdink 29 maart 2023 11:25
    Hmmm, Ebusco heeft nu wel erg aan geloofwaardigheid ingeboet. Eerst 35% marge voorspiegelen, dat blijkt nu 20%-25% te worden.

    "Considering amongst others the ongoing disturbance in the supply chain and inflationary environment, Ebusco evaluated its medium term profitability objective. The result of this evaluation is that Ebusco expects to reach an EBITDA margin of 20-25% within the next five years"

    Dat heeft niets met de problemen van 2022 te maken, dat is een structureel foute inschatting van de markt geweest. En niet zo'n beetje.

    Ik vrees dat Ebusco in de VS nu een proces aan de broek gehad zou hebben. Hopelijk valt dat in Nederland mee.

    De CFO vertrekt (terecht denk ik), ad interim is nu het hoofd IR als CFO benoemd.

    Nu toch maar hopen dat de nieuwe doelstellingen (met name een productie van 3000 p/j over 5 jaar) wel realistisch zijn.

    Gezien de in 2022 snel teruggelopen kaspositie lijkt me een kapitaalsuitbreiding niet uit te sluiten.

    Opmerkelijk: "To create flexibility, Ebusco has started discussions with a European third-party bus assembly partner. By outsourcing part of the assembly activities, Ebusco aims to enhance capacity and support the ramp up in Deurne."
  7. forum rang 8 Hopper58 29 maart 2023 11:31
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 29 maart 2023 11:25:

    Hmmm, Ebusco heeft nu wel erg aan geloofwaardigheid ingeboet. Eerst 35% marge voorspiegelen, dat blijkt nu 20%-25% te worden.

    "Considering amongst others the ongoing disturbance in the supply chain and inflationary environment, Ebusco evaluated its medium term profitability objective. The result of this evaluation is that Ebusco expects to reach an EBITDA margin of 20-25% within the next five years"

    Dat heeft niets met de problemen van 2022 te maken, dat is een structureel foute inschatting van de markt geweest. En niet zo'n beetje.

    Ik vrees dat Ebusco in de VS nu een proces aan de broek gehad zou hebben. Hopelijk valt dat in Nederland mee.

    De CFO vertrekt (terecht denk ik), ad interim is nu het hoofd IR als CFO benoemd.

    Nu toch maar hopen dat de nieuwe doelstellingen (met name een productie van 3000 p/j over 5 jaar) wel realistisch zijn.

    Gezien de in 2022 snel teruggelopen kaspositie lijkt me een kapitaalsuitbreiding niet uit te sluiten.

    Opmerkelijk: "To create flexibility, Ebusco has started discussions with a European third-party bus assembly partner. By outsourcing part of the assembly activities, Ebusco aims to enhance capacity and support the ramp up in Deurne."
    Die kaspositie kwam ook ter sprake tijdens de Conf. Call en er werd duidelijk gedacht aan problemen op dat vlak door de analisten. Ebusco legt de nadruk op de cash die binnenkomt door betaling van geleverde bussen in H1.
  8. forum rang 5 Diegy 29 maart 2023 11:39
    quote:

    Drs P. schreef op 29 maart 2023 11:14:

    al met al een bevestiging dat 2022 resultaat tegenviel, als in februari al bekend gemaakt, en een bevestiging dat er dit jaar 550-600 bussen gerealiseerd worden en al een positieve Ebitda plus geen emissie nodig (wat door de AbnAmro analist verkondigd werd). Kortom de outlook ziet er goed uit, it giet oan!
    Ingestapt voor een ritje omhoog. Vooruitzichten zijn goed en geen emissie.
  9. Charlemagne 29 maart 2023 11:40
    Ergens hiervoor riep iemand dat dit draadje alleen maar geleuter oplevert, maar dat vind ik nu juist van niet. Er staat heel veel constructieve pro- en contra argumentatie op en.... daar is dit Forum toch voor? Gewoon doorgaan... als je wetenschappelijk discussies zoekt ook goed, maar ga dan lekker in de universiteitsbibliotheek zitten...

    Resteert de vraag : is NL te klein voor Ebusco en loop je dan in de rest van de wereld tegen nationalisme aan? Op dit draadje werd veel eerder ook aardig gescholden op het kopen van Chinese bussen van BYD in Overijssel en omstreken... die konden we toch ook in Nederland maken? Dus in bv. Duitsland - het land dat alles met 4 wielen maakt - houden ze het geld ook liever binnenboord? Frankrijk?
  10. Sjarel 29 maart 2023 11:42
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 29 maart 2023 11:25:

    Opmerkelijk: "To create flexibility, Ebusco has started discussions with a European third-party bus assembly partner. By outsourcing part of the assembly activities, Ebusco aims to enhance capacity and support the ramp up in Deurne."
    Ja, blijkbaar heeft Ebusco nog heel veel mensen nodig voor de uiteindelijke assemblage van de Ebusco 3.0.
    Het volledige composiet-skelet van de Ebusco 3.0 zou, wegens intellectuele eigendom, wel volledig in Deurne gemaakt worden. Maar ik begrijp uit de webcast dat de verdere afwerking weleens aan een assemblagepartner zou kunnen toevertrouwd worden.
    Anders haalt Ebusco mijn inziens nooit aanvaardbare leveringstermijnen voor hun grootste Ebusco 3.0-klanten.
    Het blijft uitkijken naar een echte Ebusco 3.0 in het wild, vooralsnog zie ik alleen Ebusco 3.0 computersimulaties op www.instagram.com/explore/tags/ebusco/

    Op de productie in Rouen moet je ook nog niet rekenen dit jaar, dat zal ook maar iets voor 2024 zijn...
  11. forum rang 5 silverbullet 29 maart 2023 11:48
    quote:

    jan6307 schreef op 29 maart 2023 11:13:

    [...]

    Als je geen reden weet waarom dalen en stijgen, laat dan deze opmerkingen achterwege, koers staat weer op punt om 10 te breken.

    Ebusco draait behoorlijk met goede financiele cijfers en er wordt volop personeel gezocht ( 200 man )

    Succes
    Hi @jan6307

    Juist de mededeling "stijging na de daling", is een vermoeden dat daar een reden voor is
    Ik vermoed het volgende:

    Koers had een flinke duikeling gemaakt tot overmaat beneden de 10 eur wat toch als een steun werd gezien.
    Hierbij moesten de cijfers nog komen en ra ra net een paar dagen ervoor is de koers weer flink opgekrikt
    Gezien de relatief kleine daghandel is het dus mogelijk
    De hamvraag is natuurlijk waarom?, naar mijn bescheiden mening:
    Omdat de aankomende slechte cijfers te steunen en niet een ATL op de borden te krijgen.
    De aandelen zijn voor een veel hogere koers uitgegeven zoals je weet en staan dus flink onder water.
    Een hogere aandeelkoers is zeer welkom!
    Uiteindelijk zal er nieuw kapitaal moeten worden opgehaald als dit door een emissie plaatsvindt er verwatering plaatsvindt van de aandeelwaarde.
  12. jan6307 29 maart 2023 11:53
    quote:

    silverbullet schreef op 29 maart 2023 11:48:

    [...]

    Hi @jan6307

    Juist de mededeling "stijging na de daling", is een vermoeden dat daar een reden voor is
    Ik vermoed het volgende:

    Koers had een flinke duikeling gemaakt tot overmaat beneden de 10 eur wat toch als een steun werd gezien.
    Hierbij moesten de cijfers nog komen en ra ra net een paar dagen ervoor is de koers weer flink opgekrikt
    Gezien de relatief kleine daghandel is het dus mogelijk
    De hamvraag is natuurlijk waarom?, naar mijn bescheiden mening:
    Omdat de aankomende slechte cijfers te steunen en niet een ATL op de borden te krijgen.
    De aandelen zijn voor een veel hogere koers uitgegeven zoals je weet en staan dus flink onder water.
    Een hogere aandeelkoers is zeer welkom!
    Uiteindelijk zal er nieuw kapitaal moeten worden opgehaald als dit door een emissie plaatsvindt er verwatering plaatsvindt van de aandeelwaarde.
    Ik klaag niet want ik sta gemiddeld op 1,04 in het rood per aandeel.
    Ik heb alle tijd en koop en verkoop regelmatig bij een up en down

    Succes
  13. [verwijderd] 29 maart 2023 12:15
    Het is niet meer dan logisch dat een CFO die niet kan rekenen niet zo handig is? Ik denk aan de andere kant dat EBUSCO een bedrijf is met potentie. Moeten de stuurlui het er wel uit gaan krijgen. Rondom dat gebeuren zie je dan ook de koersontwikkeling?!

    We gaan het zien.

    BYD of andere Chinese troep zouden we moeten weren. Net als Huawei spul. Bussen in schaapskleren. Laten we hopen dat beleidsmakers verstandig te werk gaan. Niet dat je nu het Gas op orde hebt - na de oorlog in Ukraine. Dat je straks pas gaat kijken naar je infra nadat China-USA escaleert in Taiwan.
  14. Er is meer dan de Beurs 29 maart 2023 12:18
    quote:

    silverbullet schreef op 29 maart 2023 11:48:

    [...]

    Hi @jan6307

    Juist de mededeling "stijging na de daling", is een vermoeden dat daar een reden voor is
    Ik vermoed het volgende:

    Koers had een flinke duikeling gemaakt tot overmaat beneden de 10 eur wat toch als een steun werd gezien.
    Hierbij moesten de cijfers nog komen en ra ra net een paar dagen ervoor is de koers weer flink opgekrikt
    Gezien de relatief kleine daghandel is het dus mogelijk
    De hamvraag is natuurlijk waarom?, naar mijn bescheiden mening:
    Omdat de aankomende slechte cijfers te steunen en niet een ATL op de borden te krijgen.
    De aandelen zijn voor een veel hogere koers uitgegeven zoals je weet en staan dus flink onder water.
    Een hogere aandeelkoers is zeer welkom!
    Uiteindelijk zal er nieuw kapitaal moeten worden opgehaald als dit door een emissie plaatsvindt er verwatering plaatsvindt van de aandeelwaarde.
    Welke emissie??
    Puts gekocht?
8.140 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.