Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,010   -0,225   (-1,58%) Dagrange 13,970 - 14,360 1.594.127   Gem. (3M) 1,5M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 795 796 797 798 799 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. robvld 27 maart 2023 20:21
    Hij is zojuist benoemd tot vice-president van Just Eat met een aanwezigheid in het wereldwijde uitvoerend comité nadat hij het bedrijf de afgelopen vier jaar in Spanje had geleid

    Javier García Ropero27 MRT 2023 - 05:15 CEST
    Patrik Bergareche, senior vice president van Just Eat voor Zuid-Europa, Australië en Nieuw-Zeeland.
    Patrik Bergareche, senior vice president van Just Eat voor Zuid-Europa, Australië en Nieuw-Zeeland.PABLO MONGE FERNANDEZ
    Patrik Bergareche is de afgelopen weken de belangrijkste Spaanse leidinggevende geworden in Just Eat Takeaway. De leveringsgroep heeft hem het senior vice-voorzitterschap toevertrouwd voor het zuidelijke segment van Europa, Australië en Nieuw-Zeeland. Een beklimming die hij zegt te verwelkomen met dankbaarheid, enthousiasme en bepaalde zenuwen, en die hem voor verre geografische gebieden plaatst, of zoals hij liever zegt, "divers op cultureel, technologisch niveau en in het bedrijf zelf".

    Het segment dat nu leidt, was het segment dat het aantal bestellingen en inkomsten in 2022 het meest verminderde binnen Just Eat. Is er een zekere stopzetting van het verbruik in deze landen, waaronder Spanje?

    Als we de sector en de resultaten analyseren, zien we dat we steeds meer druk krijgen van investeerders om ons te concentreren op winstgevendheid boven groei. Het is een dynamiek die van invloed is op ons inkomen. We komen ook voort uit een buitengewone groei als gevolg van de pandemie, en er is nog een andere factor, namelijk de inflatoire crisis, verergerd door de oorlog in Oekraïne, maar die begon na de pandemie als gevolg van verzadiging in de logistieke keten. Deze elementen verklaren de vertraging, maar we hebben ook de verliezen op een buitengewone manier verminderd, en dat is een onderwerp dat veel concurrenten hebben. Just Eat laat markten en investeerders zien dat het winstgevendheid en groei kan genereren. Of in ieder geval een betere balans vinden tussen de twee dingen.

    Nu ligt de focus op winstgevendheid, maar jarenlang werden de verliezen genegeerd. Is deze sector het huis vanaf het dak begonnen?

    Je moet een historische blik werpen. Just Eat en Takeaway.com, eerst gescheiden en daarna samen, hadden een platformbedrijf, ze gingen niet in op de logistiek van de bestellingen. Dat genereerde veel cashflow, en zorgde ervoor dat ze allebei naar de beurs konden gaan. Alles gaat heel goed totdat er tussen 2012 en 2014 nieuwe operators binnenkomen die een uitdaging aangaan: de logistiek aangaan en restaurants opnemen zonder eigen bezorgers. Daar wordt het cijfer van de ruiter geboren, wat veel geld kost als je legaal inhuurt. Just Eat en Takeaway.com hebben hun bedrijf aangepast om te reageren op een concurrentieaanval van operators die een McDonald's in hun platform zouden kunnen opnemen. Het winstgevendheidsprofiel begint te haperen, omdat logistiek duur is. Daarnaast heb je rivalen die profiteren van een ongekend decennium aan goedkoop geld en met een honger naar snelgroeiende bedrijven. Daardoor investeer je meer geld om de uitdagingen aan te gaan.

    Velen zijn trouwens achtergelaten, en in gevallen als Just Eat is de straf in het citaat aangekomen.

    Nu hebben beleggers alternatieven. Het is niet nodig om te investeren in zeer risicovolle bedrijven om rendement te genereren. Er zijn operators die op de weg blijven om hun modellen met modderpoten te bouwen. Daarom zien we veel consolidatie in quick commerce, in startups... We zijn winstgevend geweest, en nu gaan we terug ten koste van de inkomensgroei.

    Er zijn operators die trouwens blijven om hun bedrijfsmodellen te bouwen met voeten modder

    Just Eat markeert een positief aangepaste ebitda van 225 miljoen voor dit jaar. Wordt het een keerpunt?

    Dat is de publieke doelstelling. Het idee is om dat pad voort te zetten en de toewijding aan de markten te respecteren, zowel in de lijn van inkomen als in die van winst.

    Zijn zij de exploitant in de sector die het best gepositioneerd is om winstgevend te zijn?

    Ik twijfel er niet aan dat we een van de meest solvabele financiële situaties in de sector in Europa hebben. Een deel van het bedrijf wordt nog steeds gebruikt op het platform, wat zeer winstgevend is en ons in staat stelt te herinvesteren in logistiek. Maar we kunnen daar ook winstgevend zijn, we hebben het in sommige landen laten zien, en het is een kwestie van tijd voordat beide partijen dat zijn. Niet veel mensen kunnen dit zeggen.

    In Spanje gaf Just Eat nettowinst in 2017 en 2018 en ebitda positief in 2019.

    In Spanje is er een nogal zorgwekkend geval van concurrentiedynamiek. Er wordt een ruiterswet goedgekeurd, die van invloed is op het deel van de logistieke sector, het moeilijkst te verdienen is, en met meridiaanhelderheid bepaalt wat het arbeidsmodel is dat operators als vermoeden moeten gebruiken. En dat heeft een prijs. We hebben het al gebruikt omdat het het model was met het laagste juridische risico. De verrassing is dat met een goedgekeurde wet, arbeidsinspecties en boetes, sommigen een model blijven gebruiken om freelancers in te huren, met het argument dat de algoritmen veranderen en nu ja, echt, dat zijn ze; en anderen, die oranje gaan, die worden aangenomen, rekenen boven het interprofessionele minimumloon... Degenen onder ons die hieraan voldoen, hebben we werknemers. Een operator heeft besloten om zelfstandigen in te schakelen. Dat verklaart veel waarom Just Eat zeer winstgevend was en toen niet. Als uw concurrenten 3 of 4 euro per bestelling betalen, en u betaalt het dubbele, kunnen zij het verschil gebruiken om promoties te maken. En je moet reageren, de doos trekken om een situatie het hoofd te bieden die de vrije concurrentie schaadt.

    Just Eat heeft een van de meest solvabele financiële situaties in de sector in Europa

    Zou het niet erger zijn geweest om die oorlog in te gaan?

    Het is een kwestie van financiële draagkracht. Wanneer een operator jarenlang onafgebroken een concurrentievoordeel heeft, is het wat moeilijk te financieren. De veiling is dat deze, zelfs met een model dat door de Arbeidsinspectie is bewezen dat niet levensvatbaar was, geld verloren. Als u besluit een anti-law model te hanteren, en besluit die besparingen te steken in het verdienen van quota, kan de rest van ons het niet volgen.

    Betekent het feit dat Glovo freelancers inhuurt dat de ruiterswet tekort is geschoten?

    Zonder iemand te noemen, denk ik dat er een kwestie is van loyaliteit aan de rechtsstaat. De regelgeving kan altijd verbeterd worden, de ruiterswet heeft zwakke punten. Maar toen 10 advocaten ons hun mening gaven, begrepen we de boodschap snel. De hele sector past de wet toe. Ik vind het moeilijk om argumenten te vinden om te begrijpen waarom dit bij andere operators gebeurt.

    Patrik Bergareche, tijdens een moment van het interview.
    Patrik Bergareche, tijdens een moment van het interview.PABLO MONGE FERNANDEZ
    Moet de toekomstige Europese wetgeving verder gaan?

    Het is onze taak niet om wetten te maken of te handhaven. We zullen onze mening geven wanneer we kunnen. In Spanje was er een dringend geval van rechtsonzekerheid. Het creëren van een geharmoniseerd wettelijk kader voor een sector die werkgelegenheid en rijkdom biedt, is erg belangrijk.

    Heeft Spanje het potentieel om investeringen te ontvangen van Just Eat?

    Zonder twijfel. Alle sectoren en segmenten hebben het. We staan aan het begin van dit bedrijf. De restauratie bereikt een zekere mate van volwassenheid, maar de horizon is gigantisch. Het was onze reden om geboren te worden en de focus ligt op het referentieplatform daar. Maar er is ook voedsel, wat zonder twijfel een van de strategische prioriteiten is.
  2. forum rang 7 Hendrik Roo 27 maart 2023 20:23
    quote:

    dinkyron schreef op 27 maart 2023 19:37:

    [...]

    moet moet moest zijn.ben bang dat het al in de fase weggeven opgeven gekomen is.andere concurrenten.inversteerders enz.hebben dit allang gezien en erkent dat Grub niets meer kan toevoegen.Enkel de koper Groen wil dat maar niet erkennen.Daar zit het probleem eigenwijs en koppig.
    Daar denk ik anders over. Zeker met het vervallen van de feecaps, kan Grubhub winstgevend opereren. Weggeven kan dan altijd nog. Kun je ner zo goed de luis in de pels blijven.
  3. robvld 27 maart 2023 20:42
    quote:

    Sir, St.- Pedro Ines Kuilen schreef op 27 maart 2023 20:41:

    Uit onderzoek blijkt dat als Oranje wint dan gaat de koers van JET omhoog en als Oranje daalt dat de koers van JET meestal omlaag gaat! Misschien verklaart dat de koersdaling vandaag! Dus nu is iedereen benieuwd wat Oranje vanavond gaat doen!!
    Tegen Gibraltar… jeetje. morgen dus 30 euro koers
  4. forum rang 8 SEVA_ 27 maart 2023 20:48
    quote:

    Sir, St.- Pedro Ines Kuilen schreef op 27 maart 2023 20:41:

    Uit onderzoek blijkt dat als Oranje wint dan gaat de koers van JET omhoog en als Oranje daalt dat de koers van JET meestal omlaag gaat! Misschien verklaart dat de koersdaling vandaag! Dus nu is iedereen benieuwd wat Oranje vanavond gaat doen!!
    Lekker voor de buis met je maten. Mooie wedstrijd Pedro
  5. forum rang 4 Piet PP 27 maart 2023 21:06
    quote:

    Steef89 schreef op 27 maart 2023 20:29:

    [...]

    Er staan een heleboel belangrijke zaken in het nieuwsbericht. Ik raad iedereen aan om het stuk te lezen.
    Ze zijn de poppetjes aan het verdelen en aan het clusteren. NA 1 leider, Z Europa incl. Aunz ook.
    En een duidelijk verhaal. Ze blijven maar hameren hoe de financiële situatie van de concurrentie is...er gebeurt wel heel wat...
  6. forum rang 6 FEBU 27 maart 2023 21:19
    quote:

    Eagle1959 schreef op 27 maart 2023 20:29:

    [...]
    Begrijp dat Arrow dat wil. Maar een market cap van 2,7 miljard met 2 miljard cash dat is wel een hele vette worst voor investeerders.
    We moeten ons afvragen waarom Dash en Uber laatste tijd stijgt. Dher zakt vanwege emmissie maar JET???
  7. forum rang 6 FEBU 27 maart 2023 21:26
    quote:

    F.JETSEN schreef op 27 maart 2023 21:19:

    Short bouwt op, long bouwt af ? Reden aanstaande emissies in de hele sector?

    Dagdromen over buybacks is gekkenwerk.

    De hardste klappen vallen bij Jet, wie heeft de meeste mensen in dienst : ONZE JET!
    JET heeft 2 miljard, dash koopt aandelen terug en Uber is een geoliede cash machine
  8. [verwijderd] 27 maart 2023 21:31
    quote:

    KCNIB schreef op 27 maart 2023 21:26:

    [...]

    JET heeft 2 miljard, dash koopt aandelen terug en Uber is een geoliede cash machine
    Hoe weet jij dat Jet nog 2 MILJARD heeft, stel dat Q1 modder slecht is, weet je hoeveel mensen ze in dienst hebben? De cashburn rate is enorm als het slecht gaat met jouw JET!

    Mogelijk gaan we het 10tje zelfs zien is mijn verwachting.
  9. forum rang 7 Steef89 27 maart 2023 21:39
    quote:

    Eagle1959 schreef op 27 maart 2023 20:29:

    [...]
    Begrijp dat Arrow dat wil. Maar een market cap van 2,7 miljard met 2 miljard cash dat is wel een hele vette worst voor investeerders.
    Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik meebeweeg met de stroming. Laat het maar instorten de komende weken. Kan ik dan teminste goedkoop inslaan.
  10. forum rang 6 FEBU 27 maart 2023 22:04
    quote:

    DeWalt schreef op 27 maart 2023 21:37:

    Ook BlackRock is op wonderlijke wijze weer 1mln stuks kwijt in 3/4 dagen. Als je alles optelt (incl. Shortmutaties) vorige week zijn er meer stukken verhandeld dan geregistreerd bij Euronext.

    Ik hou ze gewoon vast. Ondanks alle angstporno.
    Ik ook, ze zaaien paniek net als bij Pharming
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 795 796 797 798 799 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑