Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,320   +0,075   (+1,43%) Dagrange 5,290 - 5,380 140.776   Gem. (3M) 179,3K

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 74 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 16 februari 2023 11:54
    Kijk de pontjes hadden een belang van 4,99%.

    Nu heeft de vader, ik ga er vanuit dat het de vader was, er voor gezorgd dat er 4 kleine pontjes kwamen.

    Misschien hebben die 4 pontjes verkocht ( geen commentaar )

    Maar kunnen ook ieder 1,25% hebben in prive met de mogelijkheid bijkopen tot 2,99% ieder en niemand weet het.

    Er gebeurt tenslotte veel tussen hemel en aarde, TT is maar een zandkorreltje.

    Doei en geen ruzie maken :-)
  2. forum rang 6 JustRevisited 16 februari 2023 12:47
    Zou TT ook eens profiteren van rebound van "sectoren die zijn afgestraft" en "de bevestiging dat de verstoringen in de aanvoerketens scherp afnemen"

    ===

    Volgens investment manager Simon Wiersma van ING zijn de hogere rentes geen belemmering voor de aandelenbeurzen. De waarderingen kunnen dan ook "best nog wat verder herstellen" na de correctie van vorig jaar. "Beleggers zien weer kansen in de markt, voor langere termijn. Sectoren die in de afgelopen maanden nog zijn afgestraft, hebben nu weer de interesse van beleggers", zo zag analist Danni Hewson van AJ Bell.

    Hewson wees op de recordstand voor de Britse FTSE 100. Beleggers hebben er vertrouwen in dat de inflatie terugloopt, waardoor centrale banken, waaronder de Bank of England, het tempo van de renteverhogingen kunnen terugschroeven. "Door de recente outperformance van de Europese beurzen ten opzichte van Wall Street, laten de Europese aandelenmarkten de beste relatieve prestaties zien in meer dan 20 jaar", aldus strateeg Graham Secker van Morgan Stanley.

    Verder ziet marktanalist Michael Hewson van CMC Markets de focus van beleggers verschuiven naar de ontwikkeling van de Amerikaanse producentenprijzen vanmiddag, en de bevestiging dat de verstoringen in de aanvoerketens scherp afnemen. Hewson merkte op dat de vrachttarieven al flink zijn teruggelopen, net als de energiekosten. Er wordt verwacht dat de producentenprijzen uitkomen op 5,4 procent tegen 6,2 procent in december. De wekelijkse steunaanvragen zullen vermoedelijk zijn gestegen van 196.000 naar 200.000, zo merkte Hewson op.
  3. forum rang 6 Dutchy Ron 16 februari 2023 13:26
    After Larry Ellison’s disclosure late last year that multiple customers had just signed billion-dollar contracts for Oracle Cloud Infrastructure (OCI), I have to believe this week’s announcement of a huge seven-year deal with Uber means that Uber is now a platinum-level member of Ellison’s billion-dollar OCI Club.

    On Oracle’s Dec. 12 fiscal-Q2 earnings call, Ellison said that during the quarter ended Nov. 30, “multiple customers signed contracts for $1 billion worth of infrastructure.” While neither Ellison nor Oracle identified any of those customers, the tone of the Uber deal makes me think that it’s at or near the top of that list.

    Regardless of the final dollar volume of the seven-year contract, this strategic partnership with Uber — which I first analyzed yesterday in “Uber Picks Oracle and Google to Drive Cloud-Powered Innovation and Growth — is further proof that Oracle has emerged, without question, as a top-tier hyperscaler competitor to Amazon, Microsoft, and Google Cloud.

    Uber could have picked Microsoft or AWS, but it picked Oracle. Why would it do that, unless Oracle clearly demonstrated its superiority in meeting the extremely demanding requirements of one of the world’s foremost digital-native companies?

    accelerationeconomy.com/cloud-wars/is...
  4. forum rang 6 Dutchy Ron 16 februari 2023 13:43
    Before the world premiere in the summer, Volkswagen is now providing a first preview of the update for its top model.

    The Touareg is equipped with the “Innovision Cockpit”. It is operated via the central touchscreen (display diagonal: 38.1 centimeters or 15 inches), the multifunction steering wheel and analogue elements such as the volume control in the center console. The “Innovision Cockpit” of the new Touareg offers, among other things, lane-precise navigation and high-resolution HD map data.
    indianautosblog.com/vw-touareg-final-...
  5. forum rang 6 Dutchy Ron 16 februari 2023 14:03
    AMSTERDAM – Stellantis N.V. is growing its software development and engineering network to eight hubs by establishing a new operation in Poland. The Poland software hub will be staffed with up to 300 employees in data analytics and software development and validation, and will be located in Gliwice, near a Stellantis manufacturing plant.

    Stellantis now has eight software development hubs in seven countries, including:

    Brazil: Pernambuco
    France: Poissy
    Germany: Rüsselsheim
    India: Bengalûru and Hyderabad
    Italy: Turin
    Poland: Gliwice
    United States: Auburn Hills, Michigan

    www.stellantis.com/en/news/press-rele...
  6. forum rang 6 win some... 16 februari 2023 14:13
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 16 februari 2023 13:29:

    Uber and Lyft Claim Big Gains for Their Ad Businesses
    www.wsj.com/articles/uber-and-lyft-cl...

    Nadeel voor TT dat ze geen ad business hebben en geen inkomsten genereren uit advertentie inkomsten
    Meestal lezen we hier over HERE en Google als grote concurrenten van TT. Soms wordt Mapbox ook nog genoemd. Telenav is een concurrent die bijna nooit ter sprake komt..Telenav is al een paar jaar bezig met in-car advertising. Gezien de voortdurende prijsdruk en het feit dat het produkt Maps steeds meer een commodity wordt, is dit een begrijpelijke strategie.

    Telenav doet het verder ook erg goed. Nummer 1 in N-Amerika.met 25% marktaandeel. TT zit nu op 15% en heeft de ambitie om in 2025 op 20% te zitten. Ik kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat Telenav het iin N-Amerika de afgelopen jaren stukken beter heeft gedaan dan TT.
    www.businesswire.com/news/home/202208...
  7. forum rang 6 JustRevisited 16 februari 2023 15:01
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 16 februari 2023 13:29:

    Uber and Lyft Claim Big Gains for Their Ad Businesses
    www.wsj.com/articles/uber-and-lyft-cl...

    Nadeel voor TT dat ze geen ad business hebben en geen inkomsten genereren uit advertentie inkomsten
    In business to business kan TT geen directe ad business hebben en bedient ze tech bedrijven, logistieke bedrijven, etc. Maar in Consumer kan dat wel…

    Zodra de TomTom app vanaf Q2 niet alleen een auto navigatie app wordt maar ook wandel/fiets en buitengebieden (dankzij OSM) is daar in theorie richting consumenten wel een advertentie model mogelijk. Dan zou de app gratis moeten worden en met een ad model en als je betaalt is ie advertentievrij.

    Dit is de consument inmiddels ook gewend. Neem bijvoorbeeld YouTube. De consument heeft dan zelf de keuze tussen filmpjes kijken met reclame of een betaalde YouTube app zonder reclame
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 16 februari 2023 15:43
    Apple CarPlay krijgt een enorme make-over met de komst van de tweede generatie.

    Apple CarPlay zoals we dat nu kennen is een telkens opgefriste variant van het origineel. Het Amerikaanse techbedrijf uit Cupertino introduceerde CarPlay in 2014 op de Ferrari FF. We zijn bijna tien jaar verder en Apple heeft een enorme update gepland in 2023 als het gaat om CarPlay. Het techbedrijf zelf spreekt dan ook over een tweede generatie.

    Tweede generatie Apple CarPlay functies
    Vorig jaar presenteerde Apple een preview van het nieuwe CarPlay middels een indrukwekkende presentatie. Niet langer zou het systeem deel uitmaken van enkel je infotainment, maar compleet geïntegreerd worden met de rest van de auto. Apple CarPlay neemt als het ware de auto over.

    Een uitgebreide integratie, waarbij de gebruiker allerlei zaken naar eigen smaak kan aanpassen. De belangrijkste vernieuwingen en toepassingen staan hieronder opgesomd.

    Climate Control
    Ten eerste de climate control. Autofabrikanten zie je langzaam voorsorteren op een volledige digitalisatie. Fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de climate control verdwijnen en zijn weggestopt in menu’s in het scherm. Het goede nieuws is dat je met Apple CarPlay 2023 toegang krijgt tot de climate control van de auto. Nu is het nog zo dat je CarPlay moet verlaten, apart navigeert naar de instellingen voor climate control en zo bijvoorbeeld de stoelverwarming inschakelt. Met de nieuwe CarPlay is dit namelijk geïntegreerd in het systeem.

    FM Radio
    Naar de radio luisteren als je iPhone gekoppeld is met CarPlay is soms onmogelijk. De focus ligt op eigen muziek luisteren, zoals bijvoorbeeld met een app als Spotify. Daar komt gelukkig verandering in. Het kan dus zijn dat je voorheen een aparte radio-app nodig had zoals TuneIn.

    FM radio zal bij de tweede generatie geïntegreerd worden in het systeem van Apple. Zo kun je dus gewoon CarPlay gebruiken én luisteren naar BNR Nieuwsradio via de FM/DAB van de auto!

    Widgets
    Diverse autofabrikanten zoals Mercedes-Benz werken al met widgets in het infotainmentscherm. Ook Apple CarPlay 2023 krijgt zijn eigen widgets. Je kunt toepassingen die voor jou belangrijk zijn op volgorde zetten. Denk aan je agenda, muziek of het verbruik van je autorit.

    Bron:
    www.autoblog.nl/nieuws/alles-over-de-...
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 16 februari 2023 15:43
    Integratie in instrumentencluster
    Dit is een gamechanger. Normaal gesproken werd Carplay geprojecteerd op het infotainmentscherm in het midden van de auto. Met de tweede generatie betrekt Apple ook het instrumentencluster, dus het scherm achter je stuur, erbij. Deze integratie brengt een heel nieuwe manier van personaliseren met zich mee. Er zijn verschillende thema’s om uit te kiezen. Naast cruciale info als de actuele gereden snelheid en hoeveel brandstof er nog in de tank zit, kun je zelf instellen welke info je wil zien. Deze uitgebreide vorm van personalisatie doet een beetje denken aan de Audi Virtual Cockpit.
    Tweede generatie Apple CarPlay automerken

    Allemaal leuk en aardig. Maar deze innovatie is niets zonder grote adoptie. Gelukkig heeft Apple dit goed voor elkaar. Hieronder namelijk staat een opsomming van autofabrikanten die hebben aangegeven de tweede generatie Apple CarPlay in 2023 te willen gaan gebruiken.

    Audi
    Ford
    Honda
    Infiniti
    Jaguar
    Land Rover
    Lincoln
    Mercedes-Benz
    Nissan
    Polesta
    Porsche
    Renault
    Volvo

    Wanneer komt de tweede generatie Apple CarPlay?
    De grote vraag is natuurlijk: wanneer komt de tweede generatie Apple CarPlay? Het techbedrijf namelijk zelf heeft geen releasedate in de mond genomen. Tijdens de Worldwide Developers Conference (WWDC) in 2022 gaf Apple een sneak preview van de tweede generatie CarPlay. Het is nog onduidelijk welke modellen van de genoemde modellen overweg kunnen met het nieuwe systeem. Apple zegt tenslotte wel dat autofabrikanten in het najaar van 2023 gaan aankondigen welke modellen de tweede generatie Apple CarPlay krijgen.

    Bron:
    www.autoblog.nl/nieuws/alles-over-de-...
  10. forum rang 6 win some... 16 februari 2023 15:54
    quote:

    JustRevisited schreef op 16 februari 2023 15:01:

    [...]

    In business to business kan TT geen directe ad business hebben en bedient ze tech bedrijven, logistieke bedrijven, etc. Maar in Consumer kan dat wel…
    [..]
    Ook BtB zijn er wel mogelijkheden
    www.telenav.com/products/vivid-commerce
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 februari 2023 16:03
    quote:

    win some... schreef op 16 februari 2023 09:45:

    [...]
    TomTom and Webfleet Solutions Collaborate on an Integrated Mobile Solution for Professional Drivers and Fleet Managers
    February 16, 2022 01:30 ET | Source: TomTom International BV US
    POTVERDRIE, je hebt geliijk.
    Maar mijn commentaar van hedenmorgen 16 februari 2023 om 04:46 blijft geldig.
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 16 februari 2023 16:04
    'Goedkopere auto's uit China gaan Europa veroveren'

    Het aanbod van Chinese elektrische auto's is bezig aan een razendsnelle opmars. Het gaat om merken als NIO, BYD en XPENG. De verwachting is dat in 2025 het marktaandeel in Europa zeker verdubbeld zal zijn, en als het de Chinezen echt meezit zelfs verdrievoudigd. Dat kan grote gevolgen hebben voor de Europese auto-industrie. En hoe zit het met de privacy?

    Chinese auto's hebben geen al te best imago in Europa. In het verleden bleken ze bij botsproeven onveilig en verdwenen ze na hun introductie weer stilletjes van het toneel. Maar de tijden zijn veranderd, zegt Niels van den Hoogen van leasebedrijf Athlon. Zijn bedrijf biedt sinds kort vijf nieuwe Chinese merken aan. "Zeker de nieuwe introducties van de Chinese merken voldoen aan alle Europese eisen."
    Schaarste

    Auto-importeur Thijs Pitlo was vooraf kritisch, maar is onder de indruk. Hij haalde een elektrische SUV van het Chinese staatsbedrijf Dongfeng op in Noorwegen, een auto die nog niet te koop is in Nederland. "De kwaliteit is goed, de rij-eigenschappen zijn goed en na bijna tienduizend kilometer geen piepje, geen kraakje, niks."

    Chinese auto's zijn vooral vanwege de lagere prijs dan hun Amerikaanse en Europese concurrenten aantrekkelijk. "In elk segment 4 tot 10 procent goedkoper," zegt onderzoeker Alex Keynes van Transport & Environment. En de Chinese auto's zijn ook veel sneller te leveren, zegt Van den Hoogen. "Europese en Amerikaanse auto's kampen op dit moment met schaarste."

    Wake-up call
    De opmars van Chinese merken betekent felle concurrentie in Europa en Amerika. Tesla, marktleider in de VS, verwacht dit jaar net iets meer auto's te verkopen (1,6 miljoen) dan het Chinese BYD. Maar het verschil is minimaal.

    De Chinese merken danken hun opmars ook aan overheidsbeleid: de elektrische auto-industrie is een speerpunt voor China en kreeg veel overheidssteun. Ze hebben nu voldoende zelfvertrouwen en ervaring om de sprong naar Europa te wagen," zegt onderzoeker Keynes. Hij ziet dat sommige Europese merken zich nog te veel richten op de verbrandingsmotor, terwijl de Chinezen al vol gaan voor elektrisch.

    Vorig jaar bestelde het Duitse verhuurbedrijf Sixt 100.000 elektrische auto's, niet bij Volkswagen of Audi, maar bij BYD. Keynes vindt dat tekenend: "Het moet een wake-up call zijn voor de fabrikanten die nog vasthouden aan achterhaalde technologie."

    In 2023 zullen wereldwijd naar verwachting elf miljoen elektrische auto's worden verkocht. Dat is ruim 40 procent meer dan in 2022. Het marktaandeel van de Chinese merken in Europa is nu nog gering, vorig jaar was dat één op de twintig van de nieuw verkochte modellen. Maar Europa loopt achter in de productie van elektrische auto's ten opzichte van China. De Europese Unie heeft bepaald dat er vanaf 2035 in de EU geen nieuwe auto's meer mogen worden verkocht die CO2 uitstoten.

    nos.nl/nieuwsuur/artikel/2463928-goed...
  13. forum rang 6 JustRevisited 16 februari 2023 16:07
    quote:

    win some... schreef op 16 februari 2023 14:13:

    [...]

    Meestal lezen we hier over HERE en Google als grote concurrenten van TT. Soms wordt Mapbox ook nog genoemd. Telenav is een concurrent die bijna nooit ter sprake komt..Telenav is al een paar jaar bezig met in-car advertising. Gezien de voortdurende prijsdruk en het feit dat het produkt Maps steeds meer een commodity wordt, is dit een begrijpelijke strategie.

    Telenav doet het verder ook erg goed. Nummer 1 in N-Amerika.met 25% marktaandeel. TT zit nu op 15% en heeft de ambitie om in 2025 op 20% te zitten. Ik kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat Telenav het iin N-Amerika de afgelopen jaren stukken beter heeft gedaan dan TT.
    www.businesswire.com/news/home/202208...
    Tekst in bold is een statement (verpakt als feit).

    Telenav doet niet in maps, ze is geen kaartenmaker. Ze doet alleen software. As such kan ze ook minder verdienen per auto dan wanneer je de full stack levert: software, maps, EV content, verkeersinfo en andere live services, speedlimits, evt ADAS maps.

    Volgens TomTom is de prijs die er per auto beschikbaar is voor full stack al lange tijd stabiel. Al vereisen klanten wel steeds meer van full stack. Dus daarin zou je wel de term ‘prijsdruk’ kunnen zien, als je hard moet blijven hollen om die prijs per auto te kunnen blijven verdienen. Het is echter wat anders dan de “voortdurende prijsdruk” die wordt gesuggereerd.
  14. forum rang 6 JustRevisited 16 februari 2023 16:09
    quote:

    JustRevisited schreef op 16 februari 2023 16:07:

    [...]

    Volgens TomTom is de prijs die er per auto beschikbaar is voor full stack al lange tijd stabiel. Al vereisen klanten wel steeds meer van full stack.

    Over ‘full stack’ zei TT iets waarbij Koos zich afvroeg of Goddijn teveel gedronken had of anderszins de weg kwijt. Ik denk gewoon dat het juist is :)

    Koos99 schreef op 5 februari 2023 17:09:

    Goddijn uit de cc citeren:
    You know the drill about long lead times and long times, and what we see is that, let's say in the traditional competitive landscape, it looks like we are coming out as the winner, specifically the number of companies that are active and the full stack is shrinking.

    So from the cars that we are equipping with software, we also get location. It's all normalized of course and we get other data. We get sensor observation, sensor data, which in turn help us to improve our products. So this is kind of a flywheel that we have seen turning, that helped us to gain important position in traffic information that seems to happen now also in the navigation stack, so I think that's good.

    De goede man is het of echt aan het kwijtraken of het gaat de goede kant op. Natuurlijk heeft HG wel meer dingen gezegd (firing from 4 cilinders), maar hij spreekt hier wel met heel veel zelfvertrouwen
1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 74 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.