Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,790   -0,200   (-1,54%) Dagrange 12,760 - 12,960 19.254   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 925 926 927 928 929 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 boothram 7 februari 2023 14:33
    eigenlijk wilde hugo alleen de boedelscheiding...
    het zal nu ook wel een niet al te dure procedure geweest zijn, en het is ronde 1.
    Het zegt alleen dat er geen hoogdringendheid was. Dat is wel nog geen uitspraak ten gronde, dat had euronav niet gevraagd. Dat het de kansen van Frontline verhoogd, ja, maar ook de kans om te onderhandelen.
    Wellicht zal er opnieuw een licht negatieve koersreactie volgen, en een lange procedure met tussentijdse onderhandelingen. Het feit dat het bestuur geen uitspraak vroeg over de grond van de zaak, betekent wellicht dat ze nog zullen onderhandelen. Maar voortgaand op wat in de presentatie van q4 gezegd werd zal er nog wel onderhandeld worden: de zaak ten gronde wordt nog niet besproken. En indien een nieuw bestuur komt, blijft alles bij het oude, ttz voor de komst van fredriksen. Ik denk dat het bestuur van euronav daarmee ook de vrijheid heeft bv. dividenden uitkeren. Nu zou het wel kunnen dat fredriksen stemt voor ...Saverijs' onafhankelijke vertegenwoordigers: geen fusie. Ik zie het niet als een nederlaag voor bestuur, die misschien ook niet zal aandringen op een fusie. wellicht zal me nog heel veel bespreken, voor naar de rechter te stappen.
  2. forum rang 4 boothram 7 februari 2023 17:58
    eigenlijk is het eerder aan de beurswaakhond om te reageren. De schade is in theorie niet zozeer euronav, maar de (tijdelijke) belegger. het ging dus wel om een operatie van een paar miljard, 8% boeten bv. lijkt me niet zo overdreven: het is de premie die men kreeg om via euronav in frontline te beleggen. Alleen ja, de grond van de zaak dient nog beoordeeld, nu vroeg men naar hoogdringendheid, en dan kan men een aantal redenen oproepen en alleen die worden beoordeeld.
  3. Jan Frans B 7 februari 2023 18:29
    Den Hugo vecht gewoon voor zijn eigen job, Euronav betaalt de rekening wel. Met wat geluk zijn we over een paar maanden van de incompetente CEO vanaf. Ik hou het enkel bij incompetent omdat ze graag hebben dat je het hier netjes houdt op dit forum, ik heb een hele reeks andere adjectieven in gedachte die minder fraai zijn.
  4. forum rang 4 boothram 8 februari 2023 09:35
    >jan Frans
    nu, met die 'incompetentie' ....
    Feit is dat euronav qua CII en wellicht ook op andere duurzaamheidsfactoren goed zit, en ja dat heeft een 'prijskaartje'. Neem nu bv. die scrubbers op oudere boten...Die dragen bij tot meer winst, maar zijn geen definitieve oplossing, en als men 'slow steaming' oplegt of aanpassingen... moeten wellicht andere scrubbers worden. Half procentje goedkoper lenen is ook heel wat, en hoge kortingen op brandstof. Als men dat zou willen, installeert men nu scrubbers 3x goedkoper dan in beginperiode.. En beter scrubbers, die wel aan meer normen voldoen. (zie tankers international app: tankers international is zowat enige bij de 10 fixings van gisteren met 3 fixtures ciiA anderen lager. dwz, progressief eruit of aanpassen..
    Zou de 'breuk' met Frederiksen iets te maken hebben met HDSt? denk het niet. En zal Saverijs aandringen op zijn vervanging? Er wordt per persoon gestemd... en dan denk ik dat hij misschien wel kan blijven! terwijl enkele anderen wel vervangen worden...
    nu met adjectieven kom je niet ver Jan... hou die voor jezelf zeg dan wat je hem persoonlijk verwijt. dan kan daarover gediscuteerd: hij neemt beslissingen, wellicht deels onder druk van aandeelhouders of andere belangen. Misschien weet je meer, en moet ik je dan gelijk geven, maar niet op basis van wat ik beoordeel.
  5. Becb 8 februari 2023 11:04
    Ik denk dat Jan Frans ooit iets heeft geschreven in de trend van:
    "Euronav: rijk bedrijf met arme aandeelhouders"
    (kan ook van iemand anders komen :-))

    Het feit dat normaal gezien 80 procent van de winst naar de aandeelhouder stroomt, lijkt de laatste 3 jaar niet bewerkstelt.
    Eerst was er veel winst, maar toen is een groot deel 'naar de aandeelhouder gevloeid in de vorm van eigen aandeelinkopen'. Helaas ging op dat moment, ondanks de inkopen, de aandeelprijs eerder naar beneden ipv naar boven: weg dividend, en geen koerswinst.
    Nu is er weer veel winst, maar ja: spoedarbitrage: dus nog geen uitkering. Zaak ten gronde lopende... nog geen uitkering.
    En voordat uitgekeerd zal worden zullen de Saverysen die winsten misschien eerst nog weginvesteren in een zeer onzekere green-energie toekomst. Dit zal toch in eerste instantie de aandeelprijs ook niet goed doen.

    Uiteraard: misschien op de lange termijn beter, maar wat met het gegeven dat de tankermarkt bij uitstek een korte/middellange termijn tradermarkt is.

    De spoedprocedure is voorbij. Nu weer onderhandelen. Gaan ze toch die 40 dollarcent dividend uitkeren binnenkort? Ik ben benieuwd, maar Hugo begint op dat vlak zijn reputatie tegen te krijgen: excuses excuses excuses, maar geen dividend.

    Je hebt als aandeelhouder het gevoel een speelbal te zijn. Mensen worden dat beu, en verkopen Euronav misschien, ten voordele van, ik zeg maar iets: DHT.

  6. krach03 8 februari 2023 13:31
    Deze hele discussie gaat een hele nare wending nemen.

    Los daarvan, mag ik er even op wijzen dat de aandeelhouders van Frontline in hetzelfde straatje zitten momenteel. Die hebben ook nog geen dividenden mogen ontvangen.

    En tenslotte, ik herhaal mijzelf, in het jaar 2020 had ik 10.000 aandelen euronav en heb ik doorheen dat jaar 10.000 euro netto ontvangen aan dividenden.
    jan frans had zelf 20.000 aandelen euronav in 2020 heeft hij gezegd en moet dus 20.000 euro netto hebben ontvangen aan dividenden.
  7. Becb 8 februari 2023 15:57
    Ik was idd iets te negatief. Het was eerder: "weg van een deel van het dividend", en "niet echt een koerswinst" toen. Met een GAK voor de meesten die in die periode kochten van minder dan 10, en meer dan 1 euro nettodividend (als kleinere belgische aandeelhouder heb ik ook een groot gedeelte van de belastingen hierop zelfs kunnen recupereren) mag ik niet klagen.

    Alleen krijg ik een beetje de kriebels van de huidige gang van zaken en de onzekerheid. Vandaar dat ik twijfel of verkoop niet beter is + een concurrent in de branch te kopen. Niet Frontline, dan, want die zitten blijkbaar in hetzelfde straatje :-)
  8. forum rang 4 boothram 9 februari 2023 15:30
    De FUSIE was niet nodig voor het bod.
    Alleen de onverwachte komst van de saverijsfamilie, en het ontstane minderheidsbelang was onvoorzien... Dat frederiksen dan geen zin meer heeft, begrijpelijk. Dat hij zich zomaar kan terugtrekken blijft onwaarschijnlijk. Indien een datum niet wordt gehaald, de beginprocedure was volledig in handen van frontline...en dus geen excuus! Maar ik denk wel dat er nu kan onderhandeld worden en dat daar al werd voor geopteerd.
  9. Jan Frans B 10 februari 2023 12:15
    quote:

    Becb schreef op 8 februari 2023 11:04:

    Ik denk dat Jan Frans ooit iets heeft geschreven in de trend van:
    "Euronav: rijk bedrijf met arme aandeelhouders"
    (kan ook van iemand anders komen :-))

    Het feit dat normaal gezien 80 procent van de winst naar de aandeelhouder stroomt, lijkt de laatste 3 jaar niet bewerkstelt.
    Eerst was er veel winst, maar toen is een groot deel 'naar de aandeelhouder gevloeid in de vorm van eigen aandeelinkopen'. Helaas ging op dat moment, ondanks de inkopen, de aandeelprijs eerder naar beneden ipv naar boven: weg dividend, en geen koerswinst.
    Nu is er weer veel winst, maar ja: spoedarbitrage: dus nog geen uitkering. Zaak ten gronde lopende... nog geen uitkering.
    En voordat uitgekeerd zal worden zullen de Saverysen die winsten misschien eerst nog weginvesteren in een zeer onzekere green-energie toekomst. Dit zal toch in eerste instantie de aandeelprijs ook niet goed doen.

    Uiteraard: misschien op de lange termijn beter, maar wat met het gegeven dat de tankermarkt bij uitstek een korte/middellange termijn tradermarkt is.

    Ja dat klopt ik heb dat jaren geleden gezegd, en inderdaad voor dat inkoopprogramma. Hugo's natte droom is altijd geweest, een armada aan tankers en een blinkende balans. In theorie zou een inkoopprogramma een voordeel kunnen zijn voor de aandeelhouders. INDIEN er voor de rest geen andere factoren de koers beïnvloeden, de realiteit is dat 101 zaken dagelijks de koers beïnvloeden en de meerwaarde door inkoop verdampt voor de aandeelhouders. Maar hij heeft ze wel netjes op zijn balans gezet. Dus rijk bedrijf, arme aandeelhouders.

    Overigens, in tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn boekhouders slechte CEO's. En ik kan het weten want ik heb zelf economie gestudeerd en ben een aantal jaren CFO geweest.... tot ik mijn eigen zaak ben begonnen omdat ik me totaal niet thuis voelde in dat deel van een bedrijf. Ik heb ondertussen 30 jaar de winst van mijn eigen zaak binnengerijft en kan nu op mijn oude dag rustig en heel comfortabel rentenieren. I did it my way.

    De spoedprocedure is voorbij. Nu weer onderhandelen. Gaan ze toch die 40 dollarcent dividend uitkeren binnenkort? Ik ben benieuwd, maar Hugo begint op dat vlak zijn reputatie tegen te krijgen: excuses excuses excuses, maar geen dividend.

    Je hebt als aandeelhouder het gevoel een speelbal te zijn. Mensen worden dat beu, en verkopen Euronav misschien, ten voordele van, ik zeg maar iets: DHT.
  10. Jan Frans B 10 februari 2023 12:34
    quote:

    mijn gedacht schreef op 8 februari 2023 18:48:

    é Becb, Je kan ook doen zoals Jan Frans, herbeleggen, in QfG..-:)
    Maar serieus nu: hoe zeker is Euronav vs Frantline ? Was Fredrikson in de (on)mogelijkheid te fuseren met zo'n sterke tegenstand van Saverijs ? Dat kan nog een spannend item worden voor de rechtbank
    Ja en die QfG aandelen hebben me vorig jaar 17% NETTO dividend opgeleverd, rond de 100.000 €
    Toegegeven dit jaar was heel slecht, maar dat is voor het merendeel van de markt zo. Je moet niet op QfG beleggen voor de korte termijn, dit is geen daytrading, dit is een belegging op lange termijn die me gemiddeld 15% netto per jaar opbrengt gespreid over 10 jaar.

    Ik had die 20.000 aandelen Euronav al lang verkocht, en dat geld heeft me bij QfG 100.000 € opgebracht ipv 20.000 bij Euronav, dus ik denk dat ik een goede zaak gedaan heb.
    Het niveau van de leiding van QfG is stratosferisch hoger dan dat van Euronav, het bestuur bestaat uit mensen die allemaal aan de top staan in hun sector. En als Privak zijn ze met geen ander bedrijf te vergelijken, het is een soort van super fonds maar dan in privé handen dus geen afroming door de banken. Ze investeren enkel in de meest recente spits technologie in allerhande sectoren over heel de wereld, ze zijn 100% toekomst gericht terwijl Euronav nog met aardolie ligt rond te dobberen, een product dat we minder en minder zullen gaan gebruiken in de toekomst. De Saverysen hebben gelijk met hun visie op Euronav, het zal een pijnlijke en duren transformatie worden maar het alternatief is gedoemd om te sterven.
  11. forum rang 4 boothram 10 februari 2023 23:10
    Strategische opties voor euronav?
    Het is een speciale sector, en met een probleem: men zit voor decennia vast aan de vloot, en de 'mislukte' optie voor een grote specialisatie in vlcc met uitwisselbare schepen...
    Achteraf kan men denken dat de gekozen opties niet goed waren... maar het gaat mij meer om de houding van de aandeelhouders: ik denk, onder meer om fiscale redenen dat euronav geen hoge waardering wil, en dat dat eerder goed is voor lange termijn. voor korte termijn heb ik al lang insw aanbevolen... kort na hun fusie waren ze te koop aan 'halve prijs' en ook nu nog vindt ik die heel wat interessanter dan DHT of NAT of FRO ... al bieden die ook allemaal wel meer kansen op kortere termijn.
    INSW is een aanrader: benieuwd hoever het stat met de nieuwe VLCC en de hoogte van termijncontracten (schatting: 50000$/dag). Met hun kleiner schepen hebben ze vorig kwartaal schitterende zaken gedaan, maar q1 zal iets minder zijn, maar toch uitstekend.
    Nu is euronav weer wat gezakt. Op korte termijn nog niet interessant: teveel verkoop te verwerken.
    ik zie die nog wel zakken tot 13-14$...maar dan tap ik bij, voor de langere termijn.
    Ik blijf erbij: tankers zijn momenteel een uitstekende belegging, en euronav heeft er voor 7 miljard...
    En daarmee zijn ze langzamerhand de meest ondergewaardeerde.
    Euronav heeft met huidige spot-tarieven wellicht 1 miljard cash van spot en tc, maar kan ook wel jaarlijks een 5-tal boten verkopen ...Vraag wanneer gaan ze weer kopen en wat?
  12. forum rang 4 boothram 13 februari 2023 20:11
    brandstofverbruik : kan makkelijk oplopen tot 50/70 ton per dag...(50 000 $)
    met het nieuwe software systeem en routeanpassingen zou men daarop 15% kunnen besparen, met belgische AI in gebruik genomen bij euronav...na geslaagde test!
    denk dat dit vandaag een sprongetje verklaart.
    Maar ook de bereidheid van Frederiksen om ook een paar kandidaten voor te stellen.
    Wie uiteindelijk wel of niet verkozen wordt? ik denk 9 verkozen...

  13. Becb 14 februari 2023 16:35
    Heel de tankerwereld is 5 jaarlijkse highs aan het hitten. INSW, STNG (Scorpio), FRO, DHT, noem maar op... (nu hopelijk eurnonav nog!)

    Alle rates voor meerdere tanker types staan, zeker voor de tijd van het jaar, zeer hoog. Na suezmax, aframax, ... lijken de VLCC tarieven eindelijk ook te bewegen. Plots weer boven 40K dollar! En dat voor februari!

    Intussen wordt het ene stokoude schip na het andere verkocht aan de Russen, en dit voor prijzen waarvoor men voor diezelfde schepen 5 jaar geleden evenveel betaalden (ondanks het feit dus dat ze intussen 5 jaar ouder zijn)
    Ondanks hun aankoopwoede hebben ze blijkbaar nog een gebrek aan tankers (ze blijven nl kopen), en moeten ze tijdelijk 500000 vaten minder verkopen.
    Deze heel hoge verkoopprijzen duwen de vesselwaarde van de shipowners serieus de lucht in, en voorlopig ook de aandelenprijs.

    Op dit moment zitten we toch wel in een sweetspot wat tankers betreft.
  14. Becb 14 februari 2023 16:44
    quote:

    krach03 schreef op 8 februari 2023 13:31:

    Deze hele discussie gaat een hele nare wending nemen.

    Los daarvan, mag ik er even op wijzen dat de aandeelhouders van Frontline in hetzelfde straatje zitten momenteel. Die hebben ook nog geen dividenden mogen ontvangen.

    En tenslotte, ik herhaal mijzelf, in het jaar 2020 had ik 10.000 aandelen euronav en heb ik doorheen dat jaar 10.000 euro netto ontvangen aan dividenden.
    jan frans had zelf 20.000 aandelen euronav in 2020 heeft hij gezegd en moet dus 20.000 euro netto hebben ontvangen aan dividenden.
    FRO zitten misschien wel in hetzelfde straatje qua dividenden, maar hun koers staat intussen ook op een multiple year high. 2 jaar geleden 6, nu 17. Nu ja, Euronav kon je ook aan 7 oppikken, en staat ook op 16. Doet niet zo veel onder. De euronav beleggers hebben een gewoon een tijd geleden een 'merger-rally' meegemaakt.
    Naar NAV gekeken zijn ze nog redelijk goedkoop eigenlijk, in vergelijking met peers. (ik lees op twitter 0.85 tegenover 1.1 voor FRO)
    Hmmm, zou het te laat zijn om nog extra bij te kopen?
  15. Becb 14 februari 2023 16:45
    quote:

    bootrham schreef op 13 februari 2023 20:11:

    brandstofverbruik : kan makkelijk oplopen tot 50/70 ton per dag...(50 000 $)
    met het nieuwe software systeem en routeanpassingen zou men daarop 15% kunnen besparen, met belgische AI in gebruik genomen bij euronav...na geslaagde test!
    denk dat dit vandaag een sprongetje verklaart.
    Maar ook de bereidheid van Frederiksen om ook een paar kandidaten voor te stellen.
    Wie uiteindelijk wel of niet verkozen wordt? ik denk 9 verkozen...

    Innovatie! Nice. Ik had ergens iets zien passeren dat ze kosten van olieverbruik gingen optimaliseren. Was dat die AI waarvan sprake?
  16. forum rang 4 boothram 15 februari 2023 10:31
    Ja, wellicht.
    AI kan 'leren', en dus ook continu bijstellen. En eventueel beter trajecten kiezen, in functie van evoluties van stromingen en weersverwachtingen. Een groter wijziging kan door eventueel ook trajectaanbod aan te passen,..(positioneringen)
    Wel mooie boeking zien passeren, en een bevestiging van iets dat al door tankers international werd gemeld...een aantal oudere VLCC zijn of( allemaal? ) nu ook Scrubber. waarschijnlijk die van 2012
    Zo een boeking van 5.6 miljoe n (on subs) voor Alsace van euronav...SCRUBBER! maar bij mijn weten nooit door euronav zelf gemeld, Dat is voor 102 dagen...
    ook na het lezen van de eerste boekingen voor dit jaar >50 000 voor de euronav vloot zijn er nu een groot deel scrubber. Waarschijnlijk zijn die bij laatste onderhoud grotendeels scrubber geworden. En mogelijks is die AI brandstofbesparing dan ook nodig om hun ESG doelen te halen, ondanks scrubbers...(en wellicht minder 'slow'...)
    De fixing voor Alsace is betekenisvol: wellicht is dat voor de volledige pool van tankers internationaal eenzelfde spot tce..
    Zeker voor de Belgische belegger, die geen dubbele dividendbelasting betaald (of beperkt zelfs geen) is het niet nodig winst te nemen... al denk ik dat er nog een geringe koersdaling kan inzitten, maar reken niet meer op 13 euro...De vooruitzichten zijn nu te goed en de concurrentie s ook omhoog, euronav ging al niet meer mee met laatste verhoging, onder invloed van te hoge biedingen in strijd om controle. cleaves koersdoel: 33...

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 925 926 927 928 929 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.