Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,460   +0,050   (+0,32%) Dagrange 15,390 - 15,770 89.024   Gem. (3M) 192,8K

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Just lucky 30 januari 2023 09:51
    quote:

    Neunelf4S schreef op 30 januari 2023 09:49:

    Ach, van achteren kun je een koe in de kont kijken.

    Tsja.....altijd weer die algo's. Je vraagt je af hoe ze dit doen.
    Dat lijkt me niet zo moelijk bij AMG. Eens kijken of ze vandaag in 1x de week winst eruit kunnen drukken. Lihium ligt goed, vandaar Pilbara gewoon een mooie plus vannacht. Alles ligt eigenlijk goed. Er zit nu maar 1 partij te verkopen
  2. wesmail 30 januari 2023 09:52
    Bondskanselier Olaf Scholz hoopt dat zijn reis naar Latijns-Amerika dit weekend Duitsland zal helpen om extra voorraden van het lithium veilig te stellen dat autoreuzen zoals Mercedes-Benz Group AG en Volkswagen AG nodig hebben voor hun batterijen voor elektrische voertuigen.

    Chili is na Australië de op een na grootste leverancier van lithium ter wereld en een groot deel van zijn productie wordt momenteel opgeslokt door China. Scholz, die zondag een ontmoeting had met de Chileense president Gabriel Boric in Santiago, wil volgens mensen die bekend zijn met de plannen een groter aandeel voor de grootste economie van Europa.

    MELD U AAN VOOR DE BATTERY METALS DIGEST
    Een deel van de strategie van Duitsland om Chili aan boord te krijgen, is om meer van het productieproces lokaal te laten plaatsvinden en om de extractie en verwerking minder schadelijk voor het milieu te maken, zeiden de mensen, die vroegen om niet geïdentificeerd te worden omdat de discussies privé zijn.

    De Duitse regering zal ernaar streven Chili een aanbod te doen dat aantrekkelijker is dan de afspraak die ze met de Chinezen hebben, zei een van de aanwezigen.

    Groene overgang
    Grote ontwikkelde landen zoals Duitsland concurreren hevig om steeds schaarser wordende hulpbronnen en toegang tot metalen en zeldzame aardmetalen is cruciaal voor de overgang naar schonere en technologisch geavanceerdere economieën.

    In de wereldwijde race om veel grondstoffen is China de dominante leverancier of verwerker geworden, wat leidde tot waarschuwingen dat de regering in Peking buitensporige invloed uitoefende.

    China's groeiende dominantie van grondstoffen | Het geschatte aandeel van het land in de wereldwijde productie voor geselecteerde elementen, 1990 tot 2018
    Die waarschuwingen resoneren vooral in Duitsland, dat de afgelopen decennia sterk afhankelijk is geworden van de invoer van Russische fossiele brandstoffen. Sinds de invasie van Vladimir Poetin in Oekraïne is de regering van Scholz bezig met het diversifiëren van leveranciers van de materialen die ze nodig heeft om haar economie draaiende te houden.

    In Buenos Aires hebben Duitsland en Argentinië zaterdag een memorandum van overeenstemming ondertekend dat bedoeld is om de toegang van Berlijn tot de rijke lithiumbronnen van het land veilig te stellen. Na een ontmoeting met de Argentijnse president Alberto Fernandez sprak Scholz zich uit tegen een beleid “dat alleen de belangen dient van dat land dat de grondstoffen voor zichzelf wil verwerken”.

    Op zondag verwees hij rechtstreeks naar China als de concurrent van Duitsland op de wereldwijde grondstoffenmarkt. “Er zijn staten die denken dat alle grondstoffen uit China komen, maar dat is niet waar. Veel grondstoffen komen bijvoorbeeld uit Argentinië of Chili, worden verscheept naar China, worden daar verwerkt en weer verkocht”, zei Scholz in een gesprek met jonge Argentijnen in Buenos Aires. “De vraag is: kan men de verwerking van deze materialen, die duizenden banen opleveren, niet verplaatsen naar die landen waar deze materialen vandaan komen?”

    Tijdens zijn bezoek aan de Chileense hoofdstad Santiago zondag stuurde Scholz een soortgelijk bericht. Duitsland is klaar om in de lithiumhandel met Latijns-Amerika te stappen in een poging om onafhankelijk te worden van China.

    De Chileense president Gabriel Boric zei dat hij vastbesloten was om de lithiumindustrie in zijn land te reorganiseren. "We willen een nationaal lithiumbedrijf creëren door middel van verschillende verdragsmechanismen", zei Boric op de persconferentie in Santiago. "Chili heeft het recht en de plicht om deel te nemen aan deze industrie."

    Slechts twee bedrijven produceren lithium in Chili: het in de VS gevestigde Albemarle Corp. en het lokale bedrijf SQM, waarin het Chinese Tianqi Lithium Corp. een belang van meer dan 20% heeft. Ze maken voornamelijk lithiumcarbonaat, waarvan meer dan 90% naar Azië gaat.

    SQM en Albemarle pompen allebei enorme hoeveelheden pekel op van onder een zoutvlakte in de noordelijke woestijn van Chili en slaan het een jaar of langer op in gigantische verdampingsvijvers. Het resulterende concentraat wordt in nabijgelegen fabrieken omgezet in lithiumcarbonaat en -hydroxide en naar Chinese en Koreaanse batterijfabrikanten gestuurd.

    Het is even eenvoudig als winstgevend, maar het proces gebruikt veel minder zoet water, chemicaliën en energie dan de mijnbouw van hard gesteente. Maar de zonneverdampingstechniek betekent dat miljarden liters pekel worden gewonnen en vervolgens verdampt op een van de droogste plekken op aarde, wat volgens sommigen een bedreiging vormt voor dieren in het wild, zoals roze flamingo's die het Marsachtige landschap bewonen.

    Er is een drang om over te stappen op een meer selectief of direct mijnbouwproces dat veel minder verdamping zou betekenen - en waarschijnlijk minder output en winst. Zowel SQM als Albemarle onderzoeken dergelijke technieken, die commercieel nog relatief ongetest zijn.

    Lithium zwaargewichten
    Terwijl Chili en Australië het grootste deel van de wereldwijde levering van lithiummijnen voor hun rekening nemen, heeft China meer dan de helft van alle capaciteit om het te verfijnen tot gespecialiseerde batterijchemicaliën.

    Er is groeiende bezorgdheid over de dominantie van de Aziatische natie op het gebied van raffinage- en productiecapaciteit van het materiaal, aangezien de afhankelijkheid van China nu wordt gezien als een kwetsbaarheid te midden van handels- en politieke spanningen die een heroverweging van wereldwijde aanvoerlijnen stimuleren.

    China is de minst dure plaats om lithium te verwerken vanwege de lagere bouwkosten en een grote technische basis voor verwerkte chemie. Het kost twee keer zoveel om raffinagecapaciteit op te bouwen in Australië en de VS, terwijl Zuid-Amerika daar ergens tussenin zit. Zowel SQM als Albemarle hebben verwerkingsactiva in China.

    Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, voorspelde vorig jaar dat grondstoffen als lithium en zeldzame aardmetalen binnenkort belangrijker zullen zijn dan olie en gas.

    Ze haalde een voorspelling aan dat alleen al in de EU de vraag naar zeldzame aardmetalen – die worden gebruikt in alles van elektromotoren tot windturbines en draagbare elektronica – tegen 2030 zal vervijfvoudigen.
  3. wesmail 30 januari 2023 09:54
    Het is onwaarschijnlijk dat veel Australische investeerders de reizen van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz volgen. Maar zijn huidige reis naar Zuid-Amerika onderstreept een nieuw front in de wereldwijde race om misschien wel 's werelds populairste grondstof: lithium.

    Scholz tekende een overeenkomst met Argentinië die is ontworpen om de Duitse industrie te helpen de lithiumvoorziening van de Zuid-Amerikaanse gigant veilig te stellen. Zondag was hij in Chili – na Australië de op een na grootste leverancier van lithium ter wereld – op zoek naar een soortgelijke deal.

    Volgens een van de reuzen in de sector zal de stijgende productie van elektrische voertuigen de vraag naar lithium stimuleren. David Rowe

    Het grootste deel van 's werelds lithiumchemicaliën wordt opgeschept door de Chinese batterijproductiesector. Maar Duitsland – de thuisbasis van autogiganten zoals VW, dat tussen nu en 2026 $ 80 miljard wil investeren in elektrische voertuigen – heeft een deel van die actie nodig.

    Meer in het algemeen roept de reis van Scholz opnieuw vragen op over de grootte van de kloof tussen vraag en aanbod van lithium, en hoe en wanneer deze zal worden opgevuld.

    De stijging van de ASX-genoteerde lithiumvoorraden sinds het begin van het jaar – Pilbara Minerals is 35 procent gestegen, Mineral Resources is 23 procent gestegen en Liontown Resources heeft 32 procent gewonnen – spreekt gedeeltelijk over een terugkeer naar de wereldwijde uitbarsting van speculatieve bullishness, en deels aan nieuwe gegevens die suggereren dat de vraag naar lithium in het komende decennium zelfs sterker zou kunnen zijn dan verwacht.

    GERELATEERDE CITATEN
    AUBPilbara-mineralen
    $ 5.000

    2,04%

    1 jaar
    1 dag
    Jan 22
    Aug 22
    Jan 23
    1.900
    3.800
    5.700
    Bijgewerkt: 30 januari 2023 – 19.52 uur . Gegevens zijn 20 minuten vertraagd.
    Bekijk PLS- gerelateerde artikelen
    LTRLiontown-bronnen
    $ 1.665

    2,78%

    Jan 22
    Aug 22
    Jan 23
    0.800
    1.600
    2.400
    Vorige week verhoogde de in de VS gevestigde lithiumgigant Albemarle zijn prognoses voor de vraag naar lithium met ongeveer 15 procent, waardoor de vraag op 1,8 miljoen ton in 2025 en op 3,7 miljoen ton in 2030 komt, tegen 0,8 miljoen ton in 2022.

    De grootste swingfactor: elektrische voertuigen
    De Inflation Reduction Act van de Biden-regering, die grote stimulansen bevat voor hernieuwbare energie, waaronder batterijen, heeft bijgedragen aan de nieuwe vraagraming van Albemarle.

    Maar de grootste omslagfactor is de sterk stijgende productie van elektrische voertuigen, waarvan Albemarle verwacht dat deze zal stijgen van 11,2 miljoen eenheden in 2022 naar 15,7 miljoen in 2023 en naar 46,9 miljoen in 2030.

    (Interessant is dat Citi gelooft dat de vraag naar elektrische auto's in Australië in 2023 zal groeien dankzij de nieuwe korting voor elektrische auto's van de federale overheid, die volgens de bank het potentieel heeft om maar liefst 11 procent meer toe te voegen aan nieuwe leasevolumes, gezien de piek van EV-gerelateerde vragen die wagenparkbeheerders hebben gemeld.)

    De nieuwe schatting van de vraag naar lithium van Albemarle wordt door sommige commentatoren als optimistisch beschouwd. Het gerespecteerde onderzoeksbureau Benchmark Intelligence heeft een basisscenario voor een vraag van 2,4 miljoen ton in 2030.

    Maar topman Simon Moores wijst erop dat zelfs bij deze meer bescheiden vraag het aanbod waarschijnlijk beperkt zal blijven, gezien het basisscenario van Benchmark voor aanbod in 2030 2,1 miljoen ton is.

    Zelfs die kloof van 12,5 procent tussen vraag en aanbod is het equivalent van ten minste zes lithiummijnen, en 50 procent van de omvang van de hele industrie vorig jaar.

    Maar Moores beschrijft de kloof van 54 procent tussen Benchmark's basisscenario voor aanbod en Albemarle's optimistische kijk op de vraag als "het verschil tussen auto-EV-dromen en de realiteit van wat de industrie waarschijnlijk kan bereiken".

    Mijnwerkers worstelen met de vraag
    De problemen bij het dichten van de aanbodkloof zijn inderdaad onder de aandacht gebracht en lijken toe te nemen. Terwijl analisten verwachten dat de aanvoer van lithium dit jaar met 20 tot 40 procent zal toenemen, worstelen mijnwerkers nu al om hun productieplannen te halen.

    Macquarie zegt dat in de afgelopen twee maanden vier ASX-genoteerde lithiumbedrijven "tegenslagen hebben aangekondigd voor hun respectieve projecten, weerspiegeld in een hoger kapitaalbudget of een vertraging van de inbedrijfstelling".

    Liontown Resources heeft het geraamde kapitaalbudget voor zijn Kathleen Valley-mijn in West-Australië met 64 procent verhoogd, waarbij Macquarie waarschuwde dat "het planningsrisico blijft bestaan".

    In december verhoogde Pilbara Minerals het budget voor een van zijn uitbreidingsprojecten met 36 procent. Allkem kondigde onlangs een vertraging aan met zijn Sal De Vida-project in Argentinië. En vorige week kondigde Mineral Resources vertragingen aan bij de uitbreiding van zijn Mount Marion-project in WA, dat zes maanden is uitgesteld.

    Natuurlijk hebben de vertragingen bij Mineral Resources de aandelen van het bedrijf er niet van weerhouden om recordniveaus te testen . En op individueel bedrijfsniveau ziet Macquarie een zilveren randje voor deze leveringsuitdagingen.

    “De respons op het aanbod zal achterblijven bij de vraag, wat resulteert in een markttekort en verhoogde lithiumprijzen. Bovendien denken we dat de capex-upgrades ook de kostencurve naar boven kunnen verschuiven, wat zich vertaalt in hogere lithiumprijzen op de lange termijn.”

    Maar voor de EV-industrie en de wereldwijde emissiereductiedoelstellingen zijn de uitdagingen bij het dichten van deze aanbodkloof niet weg. Zoals Moores zegt, zal het niet eenvoudig zijn om de lithium- en EV-sectoren van start-up-modus naar scale-up-modus te brengen.
  4. forum rang 4 Neunelf4S 30 januari 2023 09:56
    quote:

    Just lucky schreef op 30 januari 2023 09:51:

    [...]Dat lijkt me niet zo moelijk bij AMG. Eens kijken of ze vandaag in 1x de week winst eruit kunnen drukken.
    Oké. Je hebt je aandelen verkocht, je leent nog wat en dan is het drukken klaar.

    Als ze terugkopen zijn ze de koers naar boven aan het manipuleren.
  5. forum rang 7 Thorgall 30 januari 2023 10:04
    quote:

    geldmaker schreef op 30 januari 2023 09:43:

    Amg dik 2% in de min Aperam al in plus met bijna gelijk volume....
    Gewoon angst en shortende algo's dag na dag.
    Als je een goed gespreide portefeuille hebt dan kijk je dit jaar al aan tegen een rendement van bijna 8%. Dat is het gemiddelde langjarige rendement op aandelen en dat in nog geen maand gerealiseerd. Ik ben in ieder geval zeer content.
    Daar horen helaas dan ook aandelen bij die achterblijven zoals AMG. Niet alles gaat tegelijkertijd omhoog.
  6. forum rang 6 rene66 30 januari 2023 10:10
    quote:

    Just lucky schreef op 30 januari 2023 09:57:

    Zo, weekwinst is verdwenen, we staan bijna weer op de bodem, misschien drukken ze hem even door. Volume is ook hoog.
    Het blijft inderdaad verbazingwekkend om te zien hoe ze met dit aandeel al jaren aan het spelen zijn. Ik heb nog een kooporder klaar staan van een tijd geleden van 33 euro. Ik denk echter dat ze stoppen met doordrukken tot de 20 MVA groene lijn). Ze doen eigenlijk gewoon waar ze zin in hebben.
  7. forum rang 7 Thorgall 30 januari 2023 10:11
    quote:

    am1993 schreef op 30 januari 2023 10:04:

    Tja, goed (begrijpend) lezen is ook een vak. De discussie ging over het feit of je met traden in je favoriete aandeel per jaar meer rendement zou kunnen halen. Verder nergens anders over. En het antwoord is: Ja.
    het antwoord is nee. Je handelt achteraf. Graag de prognose voor 2023.
  8. forum rang 7 Just lucky 30 januari 2023 10:14
    Vergeet niet he, dit gebeurt alleen bij AMG. De rest van de lithiumproducenten zitten in een mooi stijgende trend en staan YTD op een dikke plus. AMG is door de beperkte handel zeer volatiel, kopers en verkopers ontmoeten elkaar vaak niet. Handel gaat dus via de marketmaker, en die verlaagt natuurlijk snel de biedprijs om nieuwe kopers aan te trekken.
  9. wesmail 30 januari 2023 10:19
    Slecht nieuws op komt voor AMG? De Chinezen boeken recordwinsten.

    China's grote lithiummijnbouwers zijn klaar om recordwinsten binnen te halen nadat de explosieve vraag naar het batterijmateriaal voor elektrische voertuigen vorig jaar de prijzen naar een recordhoogte deed stijgen.

    Tianqi Lithium Corp. voorspelde de voorlopige netto -inkomsten voor 2022 die meer dan vertienvoudigden, terwijl rivaliserende Ganfeng Lithium Group Co. voorspelt een stijging van maar liefst 321%.

    De gigantische winsten komen doordat de Chinese prijzen voor lithiumcarbonaat, een verfijnde vorm van het materiaal dat wordt gebruikt in EV-batterijen, in november een hoogtepunt bereikten na ongeveer 15 keer te zijn gestegen ten opzichte van dieptepunten in 2020. De wereldwijde drang naar een geëlektrificeerde transportvloot heeft het verbruik aangewakkerd, maar de voorraden zijn gestegen moeite had om het tempo bij te houden.
  10. forum rang 4 geldmaker 30 januari 2023 10:22
    Het blijft de onbekendheid van AMG parten spelen prognoses lithium en vanadium sky high maar ook het continue gehannes met de koers.
    Nogmaals het enige is een TOB op de aan en verkopen, zuur maar wel effectief wapen tegen algo's...Als we dadelijk goede cijfers krijgen waar we wel vanuitgaan hoop ik dat we ook meer publiciteit krijgen. Eens moeten we toch wel breder bekend gaan worden... en dan komende hogere koersen toch wel..
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.