Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Lightyear - de te dure Nederlandse symbiose auto

119 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 5 januari 2023 17:28
    Lightyear maakt nieuwe details bekend over de tweede auto: die gaat minder dan €40.000 kosten
    Artikel van Dennis Wilman • 5 jan. 2023

    Lightyear liet donderdag op de Amerikaanse techbeurs CES 2023 in Las Vegas enkele nieuwe details los over het nieuwe en veel goedkopere model van het merk: de Lightyear 2.

    De kleinere zonneauto, die bedoeld is voor massaproductie, gaat volgens het Helmondse automerk minder dan 40.000 euro kosten. Aanvankelijk communiceerde het bedrijf een vanafprijs van 30.000 euro. Wat deze verandering van communicatie precies betekent, is nog niet duidelijk.

    Wat we wel weten is dat Lightyear richt op een productiestart eind 2025. Dat ligt in lijn met de plannen die het al langer aanhield. Daarnaast kunnen we verwachten dat de zonneauto zo'n 800 kilometer op een volle lading kan afleggen. Hoe groot het accupakket van de Lightyear 2 wordt, weten we dan weer niet.

    Onbekend is ook nog wat de zonnepanelen op het dak bijdragen aan dagelijkse actieradius. Lightyear claimt wel dat de auto drie keer minder hoeft opgeladen te worden vergeleken met conventionele elektrische auto's. Dat is beter dan de Sono Sion. Die zonneauto van 30.000 euro zou ongeveer de helft minder opgeladen hoeven te worden, omdat hij die kilometers uit zonne-energie haalt.

    Ook lijkt het erop dat het tweede model een SUV, of iets wat erop lijkt, gaat worden. De fabrikant deelt namelijk een afbeelding waarop staat dat de Lightyear 2 ruimte biedt voor vijf inzittenden en even hoog is als een SUV. Daarmee lijkt het er dus op dat Lightyear 2 de concurrentie met de Tesla Model Y aan zal gaan.

    Lightyear 2
    © Lightyear

    Volgens CEO Lex Hoefsloot van Lightyear moet het tweede model van het bedrijf een echte verandering in elektrisch rijden teweeg gaan brengen. Ook moet de auto bestaande drempels voor de aanschaf van een elektrische auto wegnemen of verlagen. Hierbij wordt verwezen naar het niet hebben of kunnen plaatsen van een laadpaal, de hoge prijs en beperkte actieradius.

    Geïnteresseerden kunnen zich nu al inschrijven voor een 'wachtlijst'. Daarmee komen mensen op een e-maillijst waarbij ze er zeker van zijn dat ze als eerste op de hoogte worden gebracht als de auto te bestellen is.

    Lightyear heeft overigens al 21.000 vooruitbestellingen in de boeken staan voor de Lightyear 2, maar die zijn afkomstig van lease- en autodeelbedrijven.

    LEES OOK: Lightyear claimt dat zijn zonnebolide van €250.000 de meest aerodynamische auto ooit is

    Voor meer, zie link:

    www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/lightye...
  2. forum rang 10 voda 6 januari 2023 08:18
    ‘Betaalbare’ zonneauto Lightyear 2 met 800 kilometer rijbereik nu te bestellen

    Het eerste exemplaar van de Lightyear 0 is inmiddels geleverd en dus kan bij Lightyear het vooruitkijken naar een volledig nieuw en veel betaalbaarder model beginnen. Lightyear geeft de eerste beelden van de Lightyear 2 vrij en slaat direct de orderboeken open.

    Autoredactie/Autoweek 05-01-23, 20:00 Laatste update: 05-01-23, 21:16

    De Lightyear 0 is met zijn vanafprijs van 250.000 euro bepaald niet voor iedereen weggelegd. De Nederlandse fabrikant van efficiënte elektrische auto’s, die een deel van hun benodigde energie opwekken met zonnecellen, komt eind 2025 met een oplossing. Vanaf dat jaar begint de productie aan van de Lightyear 2, een nieuwe elektrische auto die een stuk betaalbaarder moet zijn dan de Lightyear 0.

    Lees ook
    's Werelds meest gestroomlijnde auto komt uit Nederland
    46 jaar na DAF weer Nederlands autosucces: Lightyear start productie eerste zonneauto

    ‘Minder dan 40.000 euro’
    De Lightyear 2 krijgt een verwachte vanafprijs van minder dan 40.000 euro. Hij komt als eerste in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten op de markt. De Lightyear 2 wordt een vijfzitter met volgens zijn scheppers een grote bagageruimte. Lightyear mikt op een elektrisch bereik van meer dan 800 kilometer. Het bedrijf noemde eerder een prijs ‘vanaf 30.000 euro’. Dat lijkt niet langer haalbaar wegens schommelingen in de inflatie en de stijgende kosten van grondstoffen.

    Al 21.000 exemplaren gereserveerd
    De Lightyear 2 heeft een vergelijkbare lijn als de Lightyear 0, maar staat in ieder geval hoger op zijn wielen. Geïnteresseerden kunnen zich op de website van Lightyear al inschrijven voor de Lightyear 2. Mobliliteitsbedrijven als LeasePlan, MyWheels, Arval en Athlon hebben samen al 21.000 exemplaren van de Lightyear 2 gereserveerd.

    ‘Onhaalbare gimmick’
    Het concept van de auto's van Lightyear is niet geheel onomstreden. Twee jaar geleden veegde de technische topman van BMW, Klaus Fröhlich, al de vloer aan met de Nederlandse zonneauto van Lightyear. ,,Autorijden op zonne-energie is niet realistisch‘’, betoogde hij toen tegenover onze autoredactie. ,,Zo’n zonneauto is echt een gimmick. Ik ken de Lightyear One, heb die auto gezien. Dit is absoluut niet haalbaar.’’

    www.ad.nl/auto/betaalbare-zonneauto-l...
  3. forum rang 10 voda 17 januari 2023 08:43
    Leasebedrijf wil 10.000 Lightyear-zonneauto's kopen

    Door
    Bright
    16 januari 2023 14:49
    Aangepast 16 januari 2023 14:49

    Voorproefje van het ontwerp van de Lightyear 2
    De grote leasemaatschappij Arval wil 10.000 zonneauto's van de Helmondse fabrikant Lightyear afnemen. Arval heeft een grote pre-order geplaatst voor de Lightyear 2, de goedkopere auto met ingebouwde zonnepanelen van het Nederlandse bedrijf.

    De pre-order van Arval volgt nadat eerder ook al LeasePlan, Athlon en MyWheels grote bestellingen voor de Lightyear 2 hadden gedaan. In totaal heeft het Helmondse bedrijf al voor 21.000 zonneauto's bestellingen binnen van bedrijven, samen goed voor een omzet van zo'n 840 miljoen euro.

    "De technologie van Lightyear is bewezen, betaalbaar, milieuvriendelijk en vormt een geweldige aanvulling op ons wagenpark", zegt Arval-ceo Alain van Groenendael. Het leasebedrijf wil in 2025 zo'n 700.000 elektrische auto's leasen, ongeveer de helft van zijn totale aantal leaseauto's. "De Lightyear 2-auto’s gaan ons helpen dat doel te bereiken."

    De productie van de Lightyear 2 moet eind 2025 van start gaan. In november rolde Lightyears eerste zonneauto, de dure Lightyear 0, al van de band. Daarmee bracht het Nederlandse bedrijf als eerste een zonneauto voor consumenten op de markt. "Arval speelt een cruciale rol als leasemaatschappij om onze technologie voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken", zegt Lightyear-ceo Lex Hoefsloot.

    Lightyear
    Lees ook:
    Lightyear geeft voorproefje van goedkopere zonneauto

    Minder dan 40.000 euro
    Op de techbeurs CES in Las Vegas gaf Lightyear begin deze maand al een voorproefje van de Lightyear 2 en werd de wachtlijst voor consumenten geopend. De nieuwe zonneauto wordt veel goedkoper dan de eerste Lightyear 0, die 250.000 euro kost. De Lightyear 2 moet 'minder dan 40.000 euro' gaan kosten.

    Dankzij de zonnecellen op het dak zijn hoeft de auto veel minder vaak aan de lader, zegt de fabrikant. De actieradius van de Lightyear 2 wordt ruim 800 kilometer. De huidige Lightyear 0 is volgens de Nederlanders de meest aerodynamische auto die momenteel te koop is.

    Luister ons interview met Lightyear:

    www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5359653...
  4. forum rang 10 voda 24 januari 2023 07:25
    Lightyear stopt productie eerste zonneauto: 'Focus op goedkopere model'
    Artikel van RTL Nieuws • Gisteren om 18:11

    De Nederlandse autofabrikant Lightyear stopt na nog geen twee maanden alweer met de productie van zijn eerste zonneauto, de Lightyear 0. Het bedrijf wil zich volledig richten op het tweede, goedkopere model. Die Lightyear 2 moet eind 2025 op de markt komen.

    De eerste Lightyear 0 die in november in productie ging.
    © Lightyear

    Voor de dochteronderneming die voor de productie van de Lightyear 0 verantwoordelijk was, is vandaag surseance van betaling aangevraagd. Lightyear spreekt van een 'strategische herstructurering', die nodig is om de 'bedrijfsvisie veilig te stellen'. Het bedrijf werkt al sinds 2016 aan de zonneauto, die met ingebouwde zonnecellen minder vaak aan de laadpaal hoeft.

    "Het hele proces van het ontwikkelen van Lightyear 0 heeft ons bedrijf veel waardevolle lessen opgeleverd. We steken nu al onze energie in het bouwen van Lightyear 2", aldus ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot.

    De Lightyear 0 was in november de eerste in productie genomen zonneauto ter wereld, maar de auto had een fors prijskaartje: 250.000 euro. Er zijn uiteindelijk maar een handvol auto's geproduceerd.

    'Minder dan 40.000 euro'
    Lightyear was de afgelopen maanden al druk bezig met de ontwikkeling van de Lightyear 2, die 'minder dan 40.000 euro' moet kosten. Op een grote techbeurs in Las Vegas gaf de Brabantse automaker begin deze maand al een voorproefje van de auto.

    Toen zei Lightyear dat de productie eind 2025 van start moet gaan. Het bedrijf wil vanavond niet zeggen of die planning nu gaat veranderen.

    Dankzij de zonnecellen op het dak hoeft de zonneauto volgens de makers veel minder vaak aan de lader. De actieradius van de Lightyear 2 moet ruim 800 kilometer worden. Al 40.000 mensen hebben zich aangemeld voor de wachtlijst voor de zonneauto.

    Investeringen en leasebedrijven
    "We hopen de komende weken een aantal belangrijke investeringen af te ronden om op te schalen naar de Lightyear 2, een betaalbare elektrische auto op zonne-energie die beschikbaar is voor een breder publiek", aldus Hoefsloot.

    Voor de Lightyear 2 kwamen inmiddels 21.000 bestellingen binnen van leasemaatschappijen en autodeelbedrijven, samen goed voor een omzet van zo'n 840 miljoen euro. Sinds de oprichting haalde Lightyear meer dan 185 miljoen euro aan investeringen op.

    Toen de allereerste Lightyear 0 eind november van de band rolde, was dit volgens de Nederlandse makers behalve de eerste zonneauto voor consumenten ook 'de meest aerodynamische auto' op de markt.

    Duitse concurrent in geldnood
    De Duitse concurrent van Lightyear, Sono Motors, heeft intussen grote moeite om voldoende geld op te halen voor zijn eerste zonneauto. Die Sion moet een kleine 30.000 euro gaan kosten, maar de komst is na jaren vertraging onzeker geworden.

    Sono Motors zegt bijna 105 miljoen euro nodig te hebben, maar heeft inmiddels nog maar een kleine 46 miljoen binnen.

    Met sub-links:

    www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/l...
  5. [verwijderd] 24 januari 2023 10:47
    quote:

    Neunelf4S schreef op 24 januari 2023 08:02:

    Zonneautobelofte Lightyear stopt uit geldnood met eerste model
    .

    fd.nl/bedrijfsleven/1465605/lightyear...
    Nederland heeft nooit een autoindustrie opgebouwd, zoals in Duitsland en Frankrijk. Het blijft voor nieuwkomers dan altijd moeilijk om te bewijzen dat ze levensvatbaar zijn.
  6. forum rang 4 Neunelf4S 24 januari 2023 14:15
    quote:

    ff_relativeren schreef op 9 januari 2020 23:17:

    Een vergelijk tussen de elektrische Hyundai, Kia, Tesla, en Lightyear.
    Vooral de actieradius en de bagageruimte van de Lightyear maken het verschil :

    www.businessinsider.nl/lightyear-one-... .

    Vergelijk dan de Lightyear met een:
    Porsche Taycan Turbo of een Mercedes EQS.
  7. forum rang 10 voda 25 januari 2023 09:07
    Investeerder gezocht voor auto op zonne-energie van Nederlandse studenten: ’De weg is niet makkelijk’
    Door GERT VAN HARSKAMP

    Updated Gisteren, 20:41
    Gisteren, 20:25
    in FINANCIEEL

    HELMOND - Het moet de wederopstanding van de Nederlandse auto-industrie worden, Lightyear. Maar de toekomst van het zonneautomerk dat is opgericht door studenten van TU Eindhoven, hangt aan een zijden draadje. Door financiële problemen ligt de productie van het prototype stil en moet de curator een uitweg uit de malaise vinden. Consumenten en investeerders zitten in de wachtkamer.

    LIGHTYEAR
    Ongekend is de vreugde als een groep van 22 studenten van de TU Eindhoven in 2013 in hun eigen op zonne-energie gebouwde gezinsauto de World Solar Challenge van Darwin naar Adelaide dwars door Australië wint. Die prestatie weten ze nog twee keer te herhalen en dit blijkt het begin van het jongens- en meidenboek dat Lightyear heet. Een start-up die in 2016 wordt opgericht door de studievrienden Arjo van der Ham, Martijn Lammers en Lex Hoefsloot, leider van het toenmalige raceteam en huidig 32-jarige ceo van Lightyear. Lightyear moet sinds de ondergang van Daf in 1975 weer de eerste Nederlandse auto worden voor de massa. Alleen puft de wagen niet op benzine, maar rijdt die op zonne-energie.

    In november 2022 wordt de productie van de eerste prototype, de Lightyear 0, gestart. De auto valt wel fors duurder uit dan begroot, 250.000 euro in plaats van 100.000. Voor de eerste kopers, de zogeheten early adopters, geen probleem. Zij willen koste wat het kost over deze nieuwste technologie van de zonnewagen beschikken. Met het Finse Valmet Automotive vindt de Helmondse zonneautofabriek een partij die de auto ook kan en wil bouwen. Tot zover gaat alles crescendo met Lightyear en lijkt de weg gebaand voor een succesvolle toekomst.

    Uitstel van betaling
    Maandag verrast Lightyear echter vriend en vijand. De productie van de Lightyear 0 wordt per direct stopgezet. Het bedrijf waar het prototype Lightyear 0 onder valt, Atlas Technologies, kan niet meer aan zijn financiële verplichtingen voldoen, staat op omvallen en krijgt van de curator uitstel van betaling.

    ,,Wij zijn hier wel van geschrokken”, zegt Albie van Buel, directeur van Rai Automotive Industry NL, een clusterorganisatie van bedrijven in de auto-industrie, die net als Lightyear gevestigd is op de Automotive Campus in Helmond. ,,Lightyear is toch wel het pareltje van de campus. Dit hadden we niet aan zien komen.”

    Ceo Lex Hoefsloot. LIGHTYEAR

    Zolang de curator nog bezig is met de afwikkeling van de surseance van betaling en met investeerders om tafel zit, mag Lightyear zelf niets melden, laat een woordvoerder weten. Topman Hoefsloot laat in een schriftelijke verklaring nog wel weten dat het bedrijf ‘nu alle energie in het bouwen van de Lightyear 2 steekt om het op tijd beschikbaar te maken voor klanten’.

    Massaproductie
    De Lightyear 2 moet een gezinsauto worden van tussen de 35.000 en 40.000 euro met een range van 800 kilometer in een massaproductie van 100.000 per jaar. Begin van de productie staat gepland voor eind 2025. Er zijn al ruim 20.000 auto’s van besteld door grote partijen als LeasePlan en MyWheels. Vorige week kwam er nog een order van 10.000 auto’s binnen van leasemaatschappij Arval. Ruim 40.000 consumenten hebben zich op de lijst van geïnteresseerden laten plaatsen. Deze auto zal echter alleen gebouwd kunnen worden als er fors meer investeerders getrokken worden.

    ,,Je moet dat samen met sterke partners doen”, zegt Rico Luman, sectoreconoom auto-industrie bij ING. ,,Het is heel moeilijk om als start-up een nieuwe auto in de markt te zetten en ook op grote schaal te leveren in tijden van tekorten. Kijk naar Rivian en Lucid. Die halen hun productiedoelstellingen ook niet. Aan de andere kant is de vraag naar elektrische auto’s in de prijsklasse tot €40.000 heel hoog. Dus als het Lightyear lukt om voor die kosten te bouwen, dan is dat veelbelovend.”

    Maarten Steinbuch, hoogleraar hightech systemen en automotive aan de TU Eindhoven, is ervan overtuigd dat het de Lightyear kan lukken. ,,Die jongens en meiden hebben zoveel ervaring opgedaan bij de ontwikkeling van de Lightyear 0 dat zij alle technologische aspecten hebben kunnen testen. De Lightyear 2 is qua aerodynamica en weerstand een heel goede auto. Maar de weg is niet makkelijk. Het is een kapitaalintensieve onderneming.”

    Elon Musk
    De autodeskundigen wijzen naar Tesla. Elon Musk heeft miljarden verbrand voordat de productie van zijn elektrische auto’s werkelijk op gang kwam. Nog geen vijf jaar geleden hing het voortbestaan van Tesla zelfs nog aan een zijden draadje en moest Musk op zoek naar investeerders voor vers geld.

    ,,Maar de mensen achter Lightyear zijn hele nuchtere zakelijke gasten die precies weten wat zij doen”, aldus Steinbuch, die hen sinds 2011 kent via de studie aan de TU. ,,Er werken niet zomaar zevenhonderd werknemers bij Lightyear. Zij hebben grote namen aan zich weten te binden die de industrie kennen.”

    In december 2022 is Bernd Martens nog aangetrokken als hoogste operationele baas bij Lightyear. Martens heeft in de raad van bestuur gezeten bij Audi en heeft in verschillende landen de productie van Volkswagen geleid.

    Dat Lightyear de stekker uit de productie van de prototype ‘0’ heeft getrokken, verbaast Steinbuch niet. ,,Ze wilden er eerst duizend van maken. Dan hoop je wat geld over te houden. Uiteindelijk werd besloten er slechts 150 te maken, dan bouw je met verlies.”

    ‘Een handjevol’ auto’s
    De woordvoerder van Lightyear laat weten dat er uiteindelijk ‘een handjevol’ auto’s is gebouwd. Hoeveel mensen de auto besteld en aanbetaald hebben, kan nog niet gezegd worden. Ook niet of zij hun geld nog terugkrijgen. Van Buel denkt niet dat dit het vertrouwen van consumenten in het merk of in zijn industrie schaadt. ,,Mensen die het prototype bestellen, weten welk risico zij nemen. Zij willen beschikken over de nieuwste technologie en zien dit als een ondersteuning. Bij de inschrijvingen voor de Lightyear 2 gebeurt dit niet.”

    Wel stellen verschillende partijen dat Lightyear mogelijk een grote partner erbij moet zoeken. Een mogelijkheid zou het om de hoek gelegen VDL Nedcar in Born zijn. Die fabriek stopt in maart 2024 de order van BMW voor de bouw van Mini en BMW’s. Daarnaast was VDL geïnteresseerd in de productie van de Lightyear 0.

    Voor investeerders die al 200 miljoen euro in de Helmondse start-up hebben gestoken, zou een sterke partij erbij een voorwaarde kunnen zijn om verder te gaan met Lightyear. Zolang de curator zijn werk moet doen, willen zij niet veel kwijt. SHV, het investeringsvehikel van familie Fentener van Vlissingen dat juni vorig jaar 20 miljoen in Lightyear stak, wil alleen melden ‘verdere ontwikkelingen af te wachten’. Het is nog onduidelijk wanneer de curator meer duidelijkheid kan verschaffen over de toekomst van Lightyear.

    www.telegraaf.nl/financieel/169617582...
  8. [verwijderd] 25 januari 2023 16:22
    Wordt Lightyear het nieuwe Tesla of gaat het Spyker achterna? 4 scenario’s

    De Helmondse automaker Lightyear dumpt zijn eerste model, de Lightyear 0, weken nadat de productie is gestart. Het zet nu alles op de betaalbare Lightyear 2. Hoe ziet de toekomst van die nieuwe grote belofte eruit?

    mtsprout.nl/groei/lightyear-zonnepane...
  9. [verwijderd] 26 januari 2023 12:24
    Waarom de toekomst van Lightyear hoogst onzeker is

    Het begon allemaal met vijf studenten van de TU Eindhoven die in 2016 het bedrijf Lightyear oprichtte. Twee keer wonnen ze de 'World Solar Challenge' en uiteindelijk werd het idee geboren om in het kader van mobiliteit en klimaatverandering een zonneauto te produceren. Maar nu trekt de Helmondse autofabrikant de stekker uit het eerste en duurste model. Wat betekent dit voor de toekomst van het bedrijf?

    www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10501979...
  10. [verwijderd] 26 januari 2023 15:00
    quote:

    Neunelf4S schreef op 24 januari 2023 08:02:

    Zonneautobelofte Lightyear stopt uit geldnood met eerste model
    .

    fd.nl/bedrijfsleven/1465605/lightyear...
    Een andere grote vraag die speelt is wat dit betekent voor de klanten die een Lightyear 0 hebben aangeschaft. Die krijgen de auto niet geleverd, maar wat er gebeurt met het geld is nog onduidelijk.
  11. [verwijderd] 26 januari 2023 15:52
    Maker van zonnepaneelauto Lightyear failliet verklaard

    De Nederlandse maker van zonnepaneelauto Lightyear 0 is failliet verklaard. Eerder deze week was al uitstel van betaling aangevraagd. Het Helmondse Lightyear zegt het faillissement te betreuren voor alle medewerkers, klanten, investeerders en toeleveranciers. Er werken zo'n 600 mensen. Volgens persbureau ANP verliezen zij bijna allemaal hun baan.

    Eerder deze week zei Lightyear al te stoppen met de productie van het eerste dure model Lightyear 0, om zich te kunnen concentreren op de goedkopere Lightyear 2 die over een paar jaar op de markt zou moeten komen. Of dat nog doorgaat is onduidelijk. Uit een verklaring blijkt dat de curator nu gaat kijken of en hoe het Lightyear-concept voortgezet kan worden.

    De Lightyear 0 zou zo'n 250.000 euro gaan kosten en heeft ingebouwde zonnepanelen. Daardoor hoeft de auto minder vaak opgeladen te worden. De Lightyear 2 moest het consumentenmodel worden, met een prijs onder de 40.000 euro. Eerder deze maand zei Lightyear nog een bestelling van leasebedrijf Arval te hebben ontvangen voor 10.000 exemplaren.

    nos.nl/artikel/2461310-maker-van-zonn...
  12. [verwijderd] 26 januari 2023 16:01
    Duitse maker van Couckes ‘zonnewagen’ smeekt klanten om vooruit te betalen

    Sono Motors, de Duitse maker van een auto die deels op zonne-energie rijdt, krijgt zijn financiering niet rond. Het bedrijf, dat Marc Coucke als aandeelhouder heeft, rekent op de centen van klanten die al een auto gereserveerd hebben.

    ‘We hebben gefaald’, zo begint een weinig verhullende e-mail van Sono Motors SEV3,93%
    aan zijn klanten en sympathisanten. De oprichters leggen uit dat ze er niet in geslaagd zijn een geplande kapitaalronde voor de productie van hun eerste auto, de Sion, tijdig en succesvol af te ronden. De Sion kreeg de bijnaam ‘zonnewagen’ omdat hij zijn energie deels haalt uit zonnecellen die in het koetswerk geïntegreerd zijn.

    Sono Motors, de Duitse maker van een auto die deels op zonne-energie rijdt, krijgt zijn financiering niet rond. Het bedrijf, dat Marc Coucke als aandeelhouder heeft, rekent op de centen van klanten die al een auto gereserveerd hebben.

    ‘We zijn er niet in geslaagd aan de investeerders uit te leggen waarom de Sion het potentieel heeft om 's werelds eerste betaalbare elektrische auto op zonne-energie te worden en dat er ook een grote vraag is naar een dergelijke oplossing’, schrijven de co-CEO's en medeoprichters Jona Christians en Laurin Hahn.

    Van diezelfde investeerders krijgen ze naar eigen zeggen het advies om de stekker uit hun project te trekken en te focussen op hun andere activiteiten in technologie voor zonne-energie. Maar dat ziet het duo niet zitten. ‘Voordat we overwegen de ontwikkeling van de Sion stop te zetten, willen we onze gemeenschap nog een laatste kans geven om het Sion-programma levend te houden en het gat in onze financiering gedeeltelijk te dichten’, klinkt het.

    Concreet vraagt het bedrijf aan de 21.000 mensen die al een wagen gereserveerd hebben om de aankoopprijs geheel of gedeeltelijk vooruit te betalen. Als dat lukt, willen ze andere investeerders over de streep trekken. ‘Indien slechts 3.500 reservatiehouders een volledige betaling doen, kunnen we al genoeg geld ophalen om een domino-effect te creëren. Zelfs als je de vooruitbetaling met maar 100 euro verhoogt - elke euro telt.’

    www.tijd.be/ondernemen/auto/duitse-ma...
  13. Whiskeyjack 26 januari 2023 23:38
    goh, wat een verrassing. kutbedrijf. kutconcept. een stel broekies met mooie dromen en dollars in hun ogen. allemaal hip. geldophalen. geld verbranden. beetje hobbyen. mooie verhalen ophangen. auto blijkt te duur. waarschijnlijk is de werkelijke kostprijs nog 2x zo hoog als de "te dure" prijs waar ze zogenaamd over gestruikeld zijn. Dit was waarschijnlijk nog maar 10% van de problemen. Veel te dure organisatie. geen ervaring. geen geindustrialiseerd ontwerp. geen supply chain. gewoon helemaal niks.

    het was een grote cash verbrandingsfabriek. dat was al lang duidelijk.
  14. forum rang 10 voda 27 januari 2023 08:35
    NOS Nieuws

    Gisteren, 14:37

    Aangepast gisteren, 17:27
    Maker van zonnepaneelauto Lightyear failliet, ook nieuwe model in gevaar

    De Nederlandse maker van zonnepaneelauto Lightyear 0 is failliet verklaard. Volgens de curator is ook de ontwikkeling van het nieuwe type, Lightyear 2, in gevaar.

    Eerder deze week vroeg de Helmondse autofabrikant al uitstel van betaling aan. Dat werd vandaag omgezet in een faillissement omdat er geen geld meer was om het personeel te betalen. De ruim 600 werknemers worden nu ontslagen. Ze worden verder bijgestaan door het UWV.

    250.000 euro
    Eind vorig jaar heerste er nog een jubelstemming bij Lightyear. Met geld van investeerders als Invest NL, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en SHV was het de autobouwer gelukt om een personenauto te bouwen die deels op zelfopgewekte zonnestroom rijdt. De productie van de Lightyear 0 begon in november. Prijskaartje: 250.000 euro.

    Op de achtergrond was de balans wankel. In het jaarverslag dat het in oktober bij de Kamer van Koophandel deponeert schrijft het bedrijf dat er extra investeerders nodig zijn. Ook valt er uit af te lezen dat bijvoorbeeld het ministerie van Defensie afhaakt als klant.

    Een Defensiewoordvoerder laat weten dat er een bestelling was van één auto om "meer kennis op te doen over dit soort aandrijving". Uiteindelijk vond het ministerie het toch een te grote investering 'voor alleen de data'. Het koopcontract werd ontbonden in 2021.

    'Een handjevol'
    Begin deze week sloeg de toon ook publiekelijk om. Het bedrijf liet weten de productie te stoppen. In totaal is er slechts een handjevol auto's van de band gerold in de fabriek in het Finse Uusikaupunki. Na overleg met investeerders werd besloten de aandacht (en het geld) volledig te richten op de ontwikkeling van het aangekondigde nieuwe model: Lightyear 2.

    Dat moest een consumentenmodel worden, te koop voor zo'n 40.000 euro. Eerder deze maand liet Lightyear nog weten een bestelling van 10.000 exemplaren te hebben ontvangen van leasebedrijf Arval.

    Maar of die bestelling ooit geleverd zal worden is nu de vraag. Ook het voortbestaan van de Lightyear 2 hangt aan een zijden draadje. "Het hele Lightyear-concept zat in de bv die nu failliet verklaard is, daar valt ook de ontwikkeling van de 2 onder", zegt curator Reinoud van Oeijen.

    Hij is druk in gesprek met investeerders om te kijken of het bedrijf een doorstart kan maken. "Er melden zich partijen die zeggen serieus te zijn. Het is aan mij het kaf van het koren te scheiden", zegt Van Oeijen vanuit de auto naar een van dit soort afspraken. "Er is snelheid geboden om dit mooie concept toch te kunnen voortzetten."

    Zonnepaneelbouwer
    Bij het failliete onderdeel van Lightyear werken 620 mensen. De locatie in Venray waar het bedrijf de zonnepanelen bouwt die in de autodaken werden gebruikt is niet failliet. De 30 werknemers die daar werken behouden hun baan.

    Ook het overkoepelende moederbedrijf is niet failliet. Al het intellectueel eigendom van Lightyear zit in dit moederbedrijf.

    Voor meer, zie link:

    nos.nl/artikel/2461310-maker-van-zonn...
  15. forum rang 10 voda 27 januari 2023 08:41
    600 werknemers staan op straat
    Droom van Lightyear aan rand van afgrond na faillissement dochteronderneming
    Door GERT VAN HARSKAMP

    Updated Gisteren, 21:40
    Gisteren, 20:29
    in FINANCIEEL

    HELMOND - Het dochterbedrijf van Lightyear dat verantwoordelijk is voor de bouw van prototype Lightyear 0 is definitief failliet verklaard. Daarmee staan 600 werknemers van de Helmondse zonneautobouwer op straat. Vraag is of de betaalbare gezinsauto Lightyear 2 nog gebouwd gaat worden. Er zullen snel investeerders of een sterke partner gevonden moeten worden, anders valt de droom in duigen.

    Exterieur van het pand van zonneautomaker Lightyear. ANP

    Vol bewondering vergapen de bezoekers van ’s werelds grootste en meest toonaangevende techbeurs, de CES in Las Vegas, zich aan de zonneauto van Lightyear. Dit is het pronkstuk van de Nederlandse stand. Het is een grote hosanna-sfeer. Medeoprichter en ceo Lex Hoefsloot (32) kan niet ophouden te vertellen aan de wereldwijd ingevlogen pers hoe bijzonder het is dat het Nederland lukt om dit voor elkaar te boksen. Sinds de ondergang van Daf in 1975 komt er weer een echte gezinsauto op de markt voor de massa, en eentje met de unieke technologie op zonne-energie.

    Hypermodern
    Ruim twee weken later hangt de vlag er heel anders voor bij Lightyear in Helmond en verrast het bedrijf vriend en vijand met een faillissement bij een van de dochterondernemingen, Atlas Technologies. De 600 werknemers van Lightyear staan op straat. Een massaontslag dat niet past bij het hypermoderne Helmondse industrie-terrein Automotive Campus. Vijftig mensen mogen voorlopig blijven.

    "Alleen investeerders kunnen bedrijf nog redden"
    De sfeer is gelaten. Verder dan ’geen commentaar’, zeggen de veelal jonge mannen die naar buiten komen, niet. Binnen achter hun bureaus zitten medewerkers te keuvelen en van werken lijkt nog maar nauwelijks sprake te zijn. Dit is een klap voor de ambities van de Automotive Campus aan de autoweg tussen Helmond en Eindhoven. Lightyear was de parel die deze ’brainport’ moest voortbrengen. Maar hoe veelbelovend de auto ook is, het bedrijf ervaart hoe moeilijk en geldverslindend het is om nieuwe technologie op de markt te brengen.

    Uitstel
    Het faillissement volgt op het nieuws maandag dat het bedrijf in grote financiële problemen zit, per direct de bouw van de Lightyear 0 heeft stopgezet en uitstel van betaling heeft aangevraagd. De rechter in Den Bosch heeft een curator aangesteld. Die moet bekijken of er nog een doorstart mogelijk is.

    Lightyear-baas Hoefsloot liet maandag weten dat hij stopt met de productie van de Lightyear 0, waar een prijskaartje van tweeënhalf ton aan hing, om zich volledig te focussen op de productie van de Lightyear 2. De productiestart daarvan staat eind 2025 gepland. De Lightyear 2 moet een gezinsauto worden van onder de 40.000 euro. Uiteindelijk wil Lightyear jaarlijks 100.000 van deze auto’s produceren.

    CEO Lex Hoefsloot. LIGHTYEAR

    World Solar Challenge
    Deze plannen kunnen echter alleen doorgaan als het de curator en het bedrijf lukt om nieuwe investeerders aan zich te binden. Anders valt de droom van de voormalig studenten van de TU Eindhoven die exact tien jaar geleden begon bij het winnen van de World Solar Challenge, de zonneautorace dwars door Australië, volledig in duigen. In 2016 richtten zij Lightyear op en sindsdien zijn zij erin geslaagd al 200 miljoen euro op te halen bij investeerders.

    Het zal nu een stuk moeilijker worden die investeerders te vinden. Dat is niet in de eerste plaats vanwege de staat waarin het bedrijf verkeert. „Investeerders zijn kopschuw met de opgelopen rente”, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN Amro.

    Dat het Helmondse bedrijf er financieel niet heel florissant bij staat, blijkt al uit het jaarverslag over 2021. KPMG weigerde daar een accountantsverklaring voor te geven, omdat er geen financiële zekerheden konden worden geboden. Daarnaast draaide het bedrijf €65 miljoen verlies en had het een schuld van €40 miljoen.

    Toch is de markt vertrouwen blijven houden. Want dat er veel geld doorheen gejaagd zou worden, weet iedereen van Tesla. Elon Musk heeft 10 tot 15 miljard dollar verbrand voordat hij met zijn elektrische auto het eerste succesje boekte.

    De Lightyear One, een elektrische auto met geintegreerde zonnepanelen. ANP / HH

    Vers geld
    Afgelopen jaar wist Lightyear nog veel nieuw vers geld aan te trekken. Zo investeerde SHV, het investeringsvehikel van familie Fentener van Vlissingen, 20 miljoen euro in het bedrijf en stak staatsfonds InvestNL 25 miljoen euro in Lightyear. Dat geld was hard nodig vanwege de vele nieuwe, veelal dure, werknemers die het bedrijf heeft aangenomen. In december 2022 is Bernd Martens nog aangetrokken als hoogste operationele baas bij Lightyear. Martens heeft in de raad van bestuur gezeten bij Audi en heeft in verschillende landen de productie van Volkswagen geleid.

    Maarten Steinbuch, hoogleraar hightech systemen en automotive aan de TU Eindhoven, vindt het getuigen van professionaliteit dat dergelijke deskundigen binnengehaald zijn. Bankeconoom Swart oppert dat het bij Lightyear mogelijk fout is gegaan met inkoop van materialen. Een autoproducent moet of enorm groot zijn of enorm kapitaalkrachtig om een vuist te kunnen maken naar de toeleveranciers, stellen automarktdeskundigen.

    „Je moet dat samen met sterke partners doen”, zei Rico Luman, sectoreconoom auto-industrie bij ING. „Het is heel moeilijk om als start-up een nieuwe auto in de markt te zetten en ook op grote schaal te leveren in tijden van tekorten.”

    Een veel genoemde voor de hand liggende partner is VDL Nedcar in Born. Het is geen geheim dat die ook wel geïnteresseerd was in de productie van de Lightyear 0. „Of VDL nu nog wil, weet ik niet”, zegt Steinbuch. „Het is natuurlijk wel een enorm risico.”

    "’Moeilijk om als start-up groots te leveren in tijden van tekorten’"

    www.telegraaf.nl/financieel/661234211...
  16. [verwijderd] 27 januari 2023 08:51
    Doodzonde was mooi dat Nederland een eigen auto ontwikkelde en fabriceerde. En dat ook geheel in Nederlandse handen. Weet niet of dat mag, maar als ik de overheid was dan had ik fors in dit bedrijf geïnvesteerd. Het is een mooi merk en de auto's zien er veelbelovend uit. Als ze dan ook nog de markt bedienen beneden de 40.000 euro dan zie ik kansen. Als het bedrijf dan weer op eigen benen kan staan trekt de overheid zich weer terug.
  17. [verwijderd] 27 januari 2023 09:39
    quote:

    Whiskeyjack schreef op 26 januari 2023 23:38:

    goh, wat een verrassing. kutbedrijf. kutconcept. een stel broekies met mooie dromen en dollars in hun ogen. allemaal hip. geldophalen. geld verbranden. beetje hobbyen. mooie verhalen ophangen. auto blijkt te duur. waarschijnlijk is de werkelijke kostprijs nog 2x zo hoog als de "te dure" prijs waar ze zogenaamd over gestruikeld zijn. Dit was waarschijnlijk nog maar 10% van de problemen. Veel te dure organisatie. geen ervaring. geen geindustrialiseerd ontwerp. geen supply chain. gewoon helemaal niks.

    het was een grote cash verbrandingsfabriek. dat was al lang duidelijk.
    Lightyearis heeft geen ervaring met massaproductie. Als producent moet je scherp onderhandelen over prijs met leveranciers maar dat kan alleen als je een large account bent. Waar gaat Lightyear de miljarden vandaan halen voor een autofabriek? Ik zou het niet weten?
  18. forum rang 7 rene l 27 januari 2023 09:44
    quote:

    Geldzaken schreef op 27 januari 2023 08:57:

    Als het bedrijf beursgenoteerd zou zijn dan had ik het aandeel graag willen kopen.

    Het zou mooi zijn als ze Victor Muller binnenhalen en hem aanstellen als General Manager.
    Hij zou het bedrijf in no-time weer op de rails krijgen en auto's aan de lopende band weten te verkopen.
119 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.