Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,130   +0,120   (+0,86%) Dagrange 13,735 - 14,165 1.882.679   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 104 105 106 107 108 ... 2934 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 FEBU 13 januari 2023 23:12
    quote:

    DeWalt schreef op 13 januari 2023 23:09:

    [...]
    Op juiste tijdstip gedaan, neem dan alle pijn dan maar gelijk. Elke accountant vind het prima of flink af te boeken. Denk dat de transactie met Amazon en de biedingen uit het eerste verkoopproces de input waren.
    Wat is de huidige boekwaarde? 6,7 miljard - 3 miljard? Of 4,7 miljard bij overdracht aandelen JET - 3 miljard?
  2. forum rang 7 DeWalt 13 januari 2023 23:29
    quote:

    KCNIB schreef op 13 januari 2023 23:12:

    [...]

    Wat is de huidige boekwaarde? 6,7 miljard - 3 miljard? Of 4,7 miljard bij overdracht aandelen JET - 3 miljard?
    Grubhub is gekocht voor 4,8mrd in aandelen TKWY.

    Alle Goodwill (3mrd) van Grubhub is dus afgeboekt. De resterende 1.8mrd van de acquisitieprijs waren leningen en andere aanwijsbare balansposten.
  3. forum rang 4 Neunelf4S 14 januari 2023 00:26
    quote:

    DeWalt schreef op 13 januari 2023 23:29:

    [...]
    Grubhub is gekocht voor 4,8mrd in aandelen TKWY.

    Alle Goodwill (3mrd) van Grubhub is dus afgeboekt. De resterende 1.8mrd van de acquisitieprijs waren leningen en andere aanwijsbare balansposten.
    Nooit geweten dat leningen zoveel waard waren. Zelf heb ik ze liever niet.
  4. Jonger Belegen 14 januari 2023 07:09
    quote:

    KCNIB schreef op 13 januari 2023 18:24:

    [...]

    Hoe minder afbouw hoe beter denk ik dan. Zodra Grub eruit is komt Jitse met buybacks en kunnen ze tegen hogere koers terugkopen.
    Er is echt maar één forumlid dat maar blijft doordraven over buybacks en een overname: onze zogenaamde lange-termijn belegger.

    Buybacks slaan helemaal nergens op op dit moment en ik zie een overname ook echt niet gebeuren.

    Feit is, ondanks jouw maandenlange tirade tegen Jjitse omdat je aandeeltjes zwaar verlies leden, heeft hij als enige CEO van een food delivery company heel snel de draai kunnen maken van groei naar winstgevendheid. Natuurlijk zijn er ook fouten gemaakt, maar als je echt een LT-belegger was, had je dit proces in kunnen zien en op waarde kunnen schatten (en geduldig afgewacht).

    Dat je nu nog steeds drie keer per dag over buybacks begint, toon voor mij aan dat je er echt niets van begrepen hebt.
  5. forum rang 4 vlug 14 januari 2023 08:50
    quote:

    Jong Belegen schreef op 14 januari 2023 07:09:

    [...]

    Er is echt maar één forumlid dat maar blijft doordraven over buybacks en een overname: onze zogenaamde lange-termijn belegger.

    Buybacks slaan helemaal nergens op op dit moment en ik zie een overname ook echt niet gebeuren.

    Feit is, ondanks jouw maandenlange tirade tegen Jjitse omdat je aandeeltjes zwaar verlies leden, heeft hij als enige CEO van een food delivery company heel snel de draai kunnen maken van groei naar winstgevendheid. Natuurlijk zijn er ook fouten gemaakt, maar als je echt een LT-belegger was, had je dit proces in kunnen zien en op waarde kunnen schatten (en geduldig afgewacht).

    Dat je nu nog steeds drie keer per dag over buybacks begint, toon voor mij aan dat je er echt niets van begrepen hebt.
    Er is nu groei naar positieve ebitdata dat is nog geen winstgevendheid. Hopelijk komt dat snel maar moeten we afwachten. Voorlopig zullen bij winsten nog geen vpb betaald te worden door de verliescompensatie.
  6. forum rang 4 vlug 14 januari 2023 08:51
    quote:

    DeWalt schreef op 13 januari 2023 23:29:

    [...]
    Grubhub is gekocht voor 4,8mrd in aandelen TKWY.

    Alle Goodwill (3mrd) van Grubhub is dus afgeboekt. De resterende 1.8mrd van de acquisitieprijs waren leningen en andere aanwijsbare balansposten.
    Er is jaarlijks ook sprake van reguliere afschrijvingskosten op de immateriële vaste activa van Grubhub.
  7. forum rang 4 vlug 14 januari 2023 09:12
    quote:

    vlug schreef op 14 januari 2023 08:50:

    [...]Er is nu groei naar positieve ebitdata dat is nog geen winstgevendheid. Hopelijk komt dat snel maar moeten we afwachten. Voorlopig zullen bij winsten nog geen vpb betaald te worden door de verliescompensatie.
    Doordat de rentelasten niet heel hoog zijn en door de verkoop van Ifood de balans verder versterkt wordt zullen deze verder dalen. Blijven nog reguliere afschrijvingskosten over. Het lijkt er dan ook steeds beter uit te zijn. In de huidige jaarrekening zit nog de eenmalige afboeking van Grubhub maar ook de boekwinst op Ifood. De ebitdata waren in 2021 € 350 miljoen negatief. De afschrijvingskosten ongeveer € 445 miljoen. De bijdrage Ifood vervalt in 2023 en het verschil tussen rentelasten en rentelasten zal kleiner worden door de Ifood deal.
  8. forum rang 4 Neunelf4S 14 januari 2023 09:26
    quote:

    vlug schreef op 14 januari 2023 08:50:

    [...]Er is nu groei naar positieve ebitdata dat is nog geen winstgevendheid. Hopelijk komt dat snel maar moeten we afwachten. Voorlopig zullen bij winsten nog geen vpb betaald te worden door de verliescompensatie.
    Dus geen ebita maar ebitdata?

    JET is aardig aan het financieel jongleren om nog een positief getal te laten zien.

    De Vpb wordt berekend effectief berekend over de binnenlandse winst. De Nederlandse tak draait nog niet zo slecht dus Vpb in de nabije toekomst is reëel.
  9. > Iannuzi 14 januari 2023 09:33
    quote:

    Jong Belegen schreef op 14 januari 2023 07:09:

    [...]

    Er is echt maar één forumlid dat maar blijft doordraven over buybacks en een overname: onze zogenaamde lange-termijn belegger.

    Buybacks slaan helemaal nergens op op dit moment en ik zie een overname ook echt niet gebeuren.

    Feit is, ondanks jouw maandenlange tirade tegen Jjitse omdat je aandeeltjes zwaar verlies leden, heeft hij als enige CEO van een food delivery company heel snel de draai kunnen maken van groei naar winstgevendheid. Natuurlijk zijn er ook fouten gemaakt, maar als je echt een LT-belegger was, had je dit proces in kunnen zien en op waarde kunnen schatten (en geduldig afgewacht).

    Dat je nu nog steeds drie keer per dag over buybacks begint, toon voor mij aan dat je er echt niets van begrepen hebt.
    Doe nou eens lief! Waarom op de man? Laten we het over JET hebben. Maakt het forum ook gezelliger. Dankjewel!
  10. forum rang 6 Eagle1959 14 januari 2023 09:50
    Waar je naar moet kijken bij JET is "adjusted Ebitda"en de cahflow. Het grote plaatje is volgens mij dat Grubhub destijds door de aandeelhouders is betaald + waarschijnlijk wat leningen (die er dus dan nog wel kunnen zijn en waarvan de rentekosten invloed hebben op de netto winst en niet op de ebitda of adjusted ebitda). Voor de cashflow zijn daarvan dan de aflossingen en de rentelasten van belang . Het stuk wat destijds door de aandeelhouders is betaald (emmissie) voor Grubhub is alleen voor de aandeelhouders van toen van belang, het was voor hun pijnlijk. In adjusted ebitda worden dit soort afwaarderingen niet meegenomen omdat het de huidige operationele resultaten niet beïnvloedt. Je hebt deelnemingen en assets waar het bedrijf geld mee verdient en in de toekomst zal gaan verdienen. Dat wat je ermee kunt verdienen is van belang en niet wat het boekhoudkundig waard was of waarvoor je het in het verleden gekocht is. M.a.w. boekhoudkundige afwaarderingen, wat wel invloed heeft voor de netto winst, heeft voor de aandeelhouder geen waarde omdat de verdiencapaciteit of verkoopwaarde al in de koers is verdisconteerd. Uiteraard is de balanspositie van een bedrijf ook van belang en daar heeft JET een belangrijke troef wat je niet terugziet in de adjusted ebitda. Immers men heeft 2 miljard cash in een tijd waarin geld weer schaars wordt. Men heeft leningen waarop minder rente hoeft worden betaald dan men zelf op hun cashpositie kan ontvangen. Men kan daardoor ook de obligaties goedkoper terug kopen omdat de bezitters van deze obligaties te weinig rendement ontvangen tov.. Deze balanspositie is op zich dus al heel positief voor de aandeelhouder. Als de adjusted ebitda positief is en de feecaps eraf gaan is dat naast de sterke balans een mooie positie. Als uitsmijter nog even: de Grubhub aankoop betekende wel veel meer aandelen dus er is toen wel verwatering ontstaan. Maar voor het bedrijf JET is dat niet van belang, alleen voor de aandeelhouders. En dit soort waardedalingen zijn allang in de koers verdisconteerd.
  11. Shadow 14 januari 2023 10:01
    quote:

    Eagle1959 schreef op 14 januari 2023 09:50:

    Waar je naar moet kijken bij JET is "adjusted Ebitda"en de cahflow. Het grote plaatje is volgens mij dat Grubhub destijds door de aandeelhouders is betaald + waarschijnlijk wat leningen (die er dus dan nog wel kunnen zijn en waarvan de rentekosten invloed hebben op de netto winst en niet op de ebitda of adjusted ebitda). Voor de cashflow zijn daarvan dan de aflossingen en de rentelasten van belang . Het stuk wat destijds door de aandeelhouders is betaald (emmissie) voor Grubhub is alleen voor de aandeelhouders van toen van belang, het was voor hun pijnlijk. In adjusted ebitda worden dit soort afwaarderingen niet meegenomen omdat het de huidige operationele resultaten niet beïnvloedt. Je hebt deelnemingen en assets waar het bedrijf geld mee verdient en in de toekomst zal gaan verdienen. Dat wat je ermee kunt verdienen is van belang en niet wat het boekhoudkundig waard was of waarvoor je het in het verleden gekocht is. M.a.w. boekhoudkundige afwaarderingen, wat wel invloed heeft voor de netto winst, heeft voor de aandeelhouder geen waarde omdat de verdiencapaciteit of verkoopwaarde al in de koers is verdisconteerd. Uiteraard is de balanspositie van een bedrijf ook van belang en daar heeft JET een belangrijke troef wat je niet terugziet in de adjusted ebitda. Immers men heeft 2 miljard cash in een tijd waarin geld weer schaars wordt. Men heeft leningen waarop minder rente hoeft worden betaald dan men zelf op hun cashpositie kan ontvangen. Men kan daardoor ook de obligaties goedkoper terug kopen omdat de bezitters van deze obligaties te weinig rendement ontvangen tov.. Deze balanspositie is op zich dus al heel positief voor de aandeelhouder. Als de adjusted ebitda positief is en de feecaps eraf gaan is dat naast de sterke balans een mooie positie. Als uitsmijter nog even: de Grubhub aankoop betekende wel veel meer aandelen dus er is toen wel verwatering ontstaan. Maar voor het bedrijf JET is dat niet van belang, alleen voor de aandeelhouders. En dit soort waardedalingen zijn allang in de koers verdisconteerd.
    Mooie analyse.
  12. forum rang 4 vlug 14 januari 2023 10:40
    quote:

    Neunelf4S schreef op 14 januari 2023 09:26:

    [...]

    Dus geen ebita maar ebitdata?

    JET is aardig aan het financieel jongleren om nog een positief getal te laten zien.

    De Vpb wordt berekend effectief berekend over de binnenlandse winst. De Nederlandse tak draait nog niet zo slecht dus Vpb in de nabije toekomst is reëel.
    typefout. Inderdaad ebitda.
  13. forum rang 7 Steef89 14 januari 2023 10:59
    Ik heb weer wat nieuws gevonden, redelijk belangrijk ook zo te zien. Er is een nieuwe meeting gepland door dezelfde committee als die de fee caps bill in behandeling heeft.

    legistar.council.nyc.gov/MeetingDetai...

    Als je die bill erbij pakt

    legistar.council.nyc.gov/LegislationD...

    Dan zie je dus dat hij dezelfde status had in juni 22 en dat hij dus nog 2 stappen moet doorlopen voordat er gestemd kan worden. Zie de kalender uit de eerste link.

    Sowieso lijkt deze bill ook heel spannend te zijn vanwege het volgende:

    A Local Law to amend the administrative code of the city of New York, in relation to restricting the provision of eating utensils, condiment packets, napkins and extra eating containers, and clarifying the definition of third-party courier service
58.668 Posts
Pagina: «« 1 ... 104 105 106 107 108 ... 2934 »» | Laatste |Omhoog ↑