Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Vopak Koninklijke AEX:VPK.NL, NL0009432491

Laatste koers (eur) Verschil Volume
41,980   -0,260   (-0,62%) Dagrange 41,560 - 42,260 95.406   Gem. (3M) 129,7K

VOPAK - 2023

1.755 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 88 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Olivier010 9 januari 2023 21:36
    9-01-2023
    FAILLISSEMENT VOOR HES HARTEL TANK TERMINAL PROJECT
    Vandaag heeft de rechtbank in Rotterdam het faillissement van HES Hartel Tank Terminal uitgesproken. Dit volgt op de surseance van betaling die op 29 december 2022 door dezelfde rechtbank was verleend. Carl Hamm van advocatenkantoor Borsboom & Hamm, bewindvoerder tijdens de surseance, is benoemd tot curator.
    Het project van HES International voor de bouw van een tankterminal van 1,3 m cbm in de haven van Rotterdam is in financiële moeilijkheden geraakt na een opeenstapeling van tegenslagen, voornamelijk als gevolg van COVID-19 en een brand op de terminal, die aanzienlijke vertragingen en extra kosten hebben veroorzaakt. Helaas is het voor HES International financieel niet langer haalbaar om de verdere aanzienlijke bedragen te investeren die nodig zijn om de HES Hartel Tank Terminal te voltooien gezien de hoogte van de financieringsschuld op terminalniveau.

    De afgelopen maanden heeft HES International besprekingen gevoerd met de projectfinancieringsbanken en de beoogde klant om een oplossing te vinden waarmee de bouw kon worden afgerond. Helaas hebben deze gesprekken niet tot een oplossing geleid, met als gevolg het faillissement van HES Hartel Tank Terminal.

    Wij betreuren het ten zeerste dat deze situatie is ontstaan. HES International heeft nauw overleg met de curator over de vervolgstappen en over hoe de personele consequenties zoveel als mogelijk kunnen worden beperkt.

    HES Hartel Tank Terminal is een volledig van de rest van de HES-groep gescheiden entiteit. Daarom heeft dit faillissement geen gevolgen voor de bredere activiteiten van HES International, die normaal blijven functioneren en sterk presteren. Er worden geen gevolgen verwacht voor klanten of werknemers van HES International op andere locaties.

    HES International zal haar sterke strategische ambitie om haar productportfolio te diversifiëren voortzetten door kansen te benutten die de energietransitie met zich meebrengt en blijft zich inzetten voor de verdere strategische ontwikkeling van haar Nederlandse en Europese locaties.

    www.hesinternational.eu/nl/nieuws/fai...

    Iemand zicht of dit een interessante portfolio uitbreiding zou kunnen zijn voor Vopak / HAL?
  2. FlatEarthBeliever 9 januari 2023 22:08
    fd.nl/bedrijfsleven/1464255/nieuwe-ta...
    Nu het faillissement is uitgesproken gaat er volgens Hamm een verkoopproces op gang komen. 'Er zijn veel geïnteresseerde bedrijven, waaronder grote Rotterdamse ondernemingen.' Hij denkt dat de verkoop drie tot zes maanden in beslag zal nemen. De banken hebben rond de €300 mln te vorderen op de terminal, aldus Hamm. Verder is er nog een schuld van circa €13 mln aan overige schuldeisers. De curator wil niets zeggen over een eventuele vordering van BP.
  3. forum rang 7 A3aan 10 januari 2023 13:01
    HES International blijft gewoon buiten schot. Schandalig dat het kan, maar men gokt op een doorstart lijkt het wel. Schuldeisers kunnen fluiten naar hun geld en zonder schuld gaat het onder een andere naam weer door. Zou verboden moeten zijn. Nee Vopak zal dat niet kunnen in lijven. Dat is niet de bedoeling van huidige aandeelhouders, dus HES International.
  4. forum rang 7 €URO-Trader 10 januari 2023 13:35
    quote:

    FlatEarthBeliever schreef op 9 januari 2023 22:08:

    fd.nl/bedrijfsleven/1464255/nieuwe-ta...
    Nu het faillissement is uitgesproken gaat er volgens Hamm een verkoopproces op gang komen. 'Er zijn veel geïnteresseerde bedrijven, waaronder grote Rotterdamse ondernemingen.' Hij denkt dat de verkoop drie tot zes maanden in beslag zal nemen. De banken hebben rond de €300 mln te vorderen op de terminal, aldus Hamm. Verder is er nog een schuld van circa €13 mln aan overige schuldeisers. De curator wil niets zeggen over een eventuele vordering van BP.
    een bod met 150 mln lager uitbrengen dan voor wat er in de boeken staat. Gaan die banken absoluut mee akkoord.
  5. forum rang 7 am1993 10 januari 2023 16:04
    Even wat zaken op een rijtje:

    -Via LOHC Logistix engageren de bedrijven zich om in Rotterdam een fabriek te bouwen die in eerste instantie 1,5 ton waterstof per dag kan loskoppelen van deze drager.
    -In juni 2022 kondigde Vopak aan tot 2030 1 miljard euro te investeren in nieuwe energie en duurzame grondstoffen.
    LOHCs (vloeibare organische waterstofdragers) vergemakkelijken het transport en de opslag van waterstof door het te binden aan een chemische verbinding, een waterstofdrager zoals een pasta of olie.
    -Bij gebruik van een LOHC is extreme koeling niet nodig.
    -Schulden HES Hartel Tank Terminal bedragen circa 313 miljoen.
    -Vindt maar eens grond op de Maasvlakte, regel je vergunningen maar eens, ga dan maar eens bouwen en zorg er dan ook nog voor, dat de grote tankers kunnen aanmeren.
    -Ah, wat leuk: de grond ligt er al, de kademuur is al aangelegd, grote tankers kunnen al aanmeren, tanks liggen er (deels) al en, als je de locatie bekijkt, moet er ook wel ruimte te maken zijn voor het bouwen van de fabriek. Er is ook al een vergunning, maar die moet toch aan te passen zijn.
    -Schuld bij de banken en derden is zowat 313 miljoen, maar dan krijg je ook wat en het scheelt JAAAAREN aan tijd. En tijd is geld. En al die adviseurs, juristen en vergunningen kosten ook een vermogen.
    -Olie is binnen een aantal decennia grotendeels helemaal uit, dus misschien een opzetje te maken met Shell, die ook groener wil worden en nieuwe verdienmodellen zoekt en waar de miljarden tegen de plinten klotsen.
    -HAL (groot aandeelhouder) is ook niet armlastig met zowat 6 miljard aan liquide middelen (jaarverslag 2021), dus misschien is er een leuk opzetje te maken. Misschien met z'n drietjes.
    -En die banken? Die gaan wel mee met die miljardenbedrijven. Beetje afschrijven (of niet) en straks bakken met geld verdienen aan rente en transacties.

    Zo maar een idee, maar zou me niet verbazen.
    Ze zullen het spul daar niet laten verroesten:).
  6. Bas2012 10 januari 2023 19:53
    quote:

    brinkieRDS schreef op 10 januari 2023 16:23:

    De optie geopperd door Bas paar dagen geleden ligt meer voor de hand, denk ik.
    Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik (helaas) te weinig echt inhoudelijke kennis heb op dit gebied.
    Dusss...... Bas.....take it away......
    Haha dank al zit ik ook niet bij de bron en kan alleen maar met gezond verstand meedenken. Ik snap goed dat er op dit plot zeker wel een en ander op een andere manier gedaan kan worden (de product balansen veranderen), echter ik vraag me af hoe je deze terminal qua business case rond rekent met een gefaseerde opbouw in deze nieuwe producten? Kijk de markt komt er wel en lijkt snel te gaan, maar je hebt het over een serieuze plot grond en dat gaat zeker 10+ jaar duren voordat de markt klaar is voor zoveel capaciteit. Met andere woorden je moet dan toch starten met andere producten (braak liggende grond rekent niet rond en daarnaast de haven gaat ivm mislopen overslag volumes echt niet accepteren dat hier 10 jaar flink deel braak ligt). In the end voor Rotterdam is er echt wel ruimte voor olie producten komende jaren en een hyper moderne terminal geeft je dan de beste papieren voor service en kosten, het is dan slimmer om eerst de oude terminals (en opslag bij raffies) om te toveren (in fases) naar new products (en Vopak heeft genoeg capaciteit hiervoor, BP met deze terminal erbij ook)

    En zoals eerder al aangegeven de haven wil denk ik echt niet dat Vopak weer een nieuw plot land krijgt en ook te veel markt concentratie krijgt (kan me niet voorstellen dat dit mag). Maar wie weet tegenwoordig verbaast niks me mere
  7. forum rang 7 am1993 11 januari 2023 12:08
    Het havenbedrijf heeft al flink geïnvesteerd in de kade en de vaargeul en vangt al drie jaar geen ruk terug op deze investering. Gaat om veel geld. Gaan ze niet nog een keer doen. Terrein kan ook niet onverkocht blijven en braak blijven liggen. BP zie ik het niet afbouwen en dan doorverkopen, want dat moet dan wel precies in het businessmodel van de koper passen. En zeker niet aan een pensioenfonds. Die investeren indirect. Noem me één pensioenfonds dat eigenaar is van een containerbedrijf of overslagbedrijf. NOT.
    Voor Vopak: De locatie is er al, de vergunning is er al (moet natuurlijk wel aangepast worden) en vooral de tijdsfactor zal ook een grote rol spelen. Als je overnieuw begint op braak land duurt het pakweg 5-6 jaar alvorens er een spa in de grond gaat en dan ziet de wereld er al weer anders uit. En je kostenplaatje ook.
    Denk dat het Havenbedrijf hier ook een grote rol gaat spelen en de politiek ook. De Rotterdamse haven moet wel top of the bill blijven anders verliezen ze marktaandeel. Gaat dus over veel geld en slagkracht.
    De plannetjes van Vopak en LOHC komen ook niet uit de lucht vallen. Die zijn al veel langer op de hoogte van de problemen bij HES Terminal.
    Mijn visie (voor wat die waard is uiteraard): Aankoop door Vopak, om- en afbouwen die handel, starten (havenbedrijf en Rotterdam blij) en dan vervolgens (mede op basis van opgedane ervaringen hiermee) bestaande terminals gefaseerd omzetten.
    Gaat waarschijnlijk paar maandjes duren, want er moet hier en daar nog wat "handjeklap" plaatsvinden.
    Dus aandeelhouders Vopak: vasthouden die aandelen. Voorzie, ondanks dat er op de beurzen nog wel eens hele rare dingen kunnen gebeuren, dit jaar een heel leuk rendement op Vopak.
    Disclaimer: Heb aandelen Vopak en geschreven puts om ze hopelijk goedkoper binnen te trekken, maar dat zal wel niet gaan lukken, dus zal het mijn rendement op Vopak wel gaan verhogen.
  8. Bas2012 11 januari 2023 21:46
    quote:

    am1993 schreef op 11 januari 2023 12:08:

    Het havenbedrijf heeft al flink geïnvesteerd in de kade en de vaargeul en vangt al drie jaar geen ruk terug op deze investering. Gaat om veel geld. Gaan ze niet nog een keer doen. Terrein kan ook niet onverkocht blijven en braak blijven liggen. BP zie ik het niet afbouwen en dan doorverkopen, want dat moet dan wel precies in het businessmodel van de koper passen. En zeker niet aan een pensioenfonds. Die investeren indirect. Noem me één pensioenfonds dat eigenaar is van een containerbedrijf of overslagbedrijf. NOT.
    Voor Vopak: De locatie is er al, de vergunning is er al (moet natuurlijk wel aangepast worden) en vooral de tijdsfactor zal ook een grote rol spelen. Als je overnieuw begint op braak land duurt het pakweg 5-6 jaar alvorens er een spa in de grond gaat en dan ziet de wereld er al weer anders uit. En je kostenplaatje ook.
    Denk dat het Havenbedrijf hier ook een grote rol gaat spelen en de politiek ook. De Rotterdamse haven moet wel top of the bill blijven anders verliezen ze marktaandeel. Gaat dus over veel geld en slagkracht.
    De plannetjes van Vopak en LOHC komen ook niet uit de lucht vallen. Die zijn al veel langer op de hoogte van de problemen bij HES Terminal.
    Mijn visie (voor wat die waard is uiteraard): Aankoop door Vopak, om- en afbouwen die handel, starten (havenbedrijf en Rotterdam blij) en dan vervolgens (mede op basis van opgedane ervaringen hiermee) bestaande terminals gefaseerd omzetten.
    Gaat waarschijnlijk paar maandjes duren, want er moet hier en daar nog wat "handjeklap" plaatsvinden.
    Dus aandeelhouders Vopak: vasthouden die aandelen. Voorzie, ondanks dat er op de beurzen nog wel eens hele rare dingen kunnen gebeuren, dit jaar een heel leuk rendement op Vopak.
    Disclaimer: Heb aandelen Vopak en geschreven puts om ze hopelijk goedkoper binnen te trekken, maar dat zal wel niet gaan lukken, dus zal het mijn rendement op Vopak wel gaan verhogen.
    1) www.vopak.com/newsroom/news/news-chan... ;) dat is er 1 (via infra investeerder wordt er voor 2 pensioenfondsen gekocht. Dat de EU/NL fondsen rooms doen mbt ESG, wil niet zeggen dat de fondsen uit de US, Australië, Singapore etc dat ook doen. Het gaat erom maak van een terminal een pakket met onderliggend een LT contract waar de bouw af is (afdekken risico bouw) en zit dit door naar een PÉ, infra investeerder of pensioenfonds.

    2) dat het 3 jaar niets oplevert was voor een groot deel ingecalculeerd door de haven, door nu een hele andere opzet te maken qua business case gaat zeker flink wat jaren extra kosten. Aan de huidige indeling met putten obv olieproducten heb je eerder een nadeel dan voordeel, dus ook de hele infra kan overhoop, evenals indeling tanks, leidingen jetties etc (maw je kunt van scratch beginnen). Los daarvan een enorm risico mbt vergunningen, commerciële contract en als ik naar de plot land kijk in huidige staat is deze is specifiek ontworpen voor specifieke olie volumes en aanpassingen zijn vrij kostbaar ben ik bang. Nogmaals ik zou niet weten hoe je een terminal van deze grote wilt rond rekenen obv de new energies en ook nog eens met een flink risicoprofiel als Vopak.

    3) BP zal zeker het huidige contract met HES niet fantastisch vinden en dit is wellicht een mooi middel om eronderuit te komen. BP heeft al een aansluiting naar de plot, voor BP is afmaken aanleg van een dergelijke terminal een appeltje eitje, kan waarschijnlijk relatief voor een prikkie die locatie overnemen en afmaken obv design die ze zelf prefereerden (en nu tegen een beter tarief), maar meest belangrijk BP kan deze satelliet gebruiken voor verwerken en blenden van de fuels vanuit de raffle en daarmee creëren ze ruimte op hun eigen verouderde tankfarm bij de BP raffinaderij om juist hier dicht bij huis waterstof te integreren, biofuels etc (en dus ook richting media mooi weer te spelen -> kijk ons eens stappen maken en je tankfarm heb je mooi geoutsourced.

    Nogmaals ik weet net zo weinig als een ieder, maar van een afstand lijkt mij het meest praktisch dat BP deze terminal afmaakt en mogelijk obv LT contract en solide operationeel team de asset doorzet naar een LT investeerder (dat is de enige mogelijkheid om op relatief korte termijn hier iets te doen). Voor BP zou Vopak ook niet een geschikte partij zijn om producten weer neer te leggen, dan is de onderhandeling alleen maar lastig gezien dan werkelijk de meeste capaciteit op een Vopak terminal zit in Rotterdam (dat is onderhandelen met je rug tegen de muur) en om dat contract nu te gaan onderhandelen voor je verder bouwt is vragen om problemen qua timing.
  9. forum rang 7 am1993 11 januari 2023 22:43
    @Bas2021. Dank voor je reactie. AB.
    1. Zoals ik heb aangegeven: Klopt dus dat pensioenfondsen niet direct, maar indirect investeren. Vopak blijft de terminal beheren.
    2. Kan ik niet beoordelen, want er spelen hier heel veel facetten en belangen een rol.
    3. Zou kunnen. Zie ook 2. Vraag is of BP deze route wil/kan en mag volgen. Er spelen nogal wat belangen.
  10. forum rang 7 Branco P 12 januari 2023 08:46
    quote:

    Neunelf4S schreef op 10 januari 2023 16:54:

    Nog Bayer beleggers hier?

    Die gaat momenteel crescendo!
    Geschreven puts op zowel Bayer als Basf. Ik had eerst de aandelen maar eind december de portefeuille fiscaal “geoptimaliseerd”. Evonik had ik ook een tijdje.

    Daarnaast ook puts DSM geschreven en wat aandelen Akzo.

    Dalende gasprijzen, dat voorzag ik al maanden en heb ernaar gehandeld.
  11. Nadir 12 januari 2023 14:20
    quote:

    brinkieRDS schreef op 12 januari 2023 12:33:

    @branco
    Gasprijzen maanden van tevoren voorspellen.
    Dat is een lucratieve gave Branco,
    moet je wat mee doen...
    Mooi hoor - zoveel talent. Iemand die een voorspelling gaat afgeven voor de EUR vs USD? Of voor de bezettingsgraad van de terminals?

    Vorig jaar EUR/USD gemiddeld 1,048 - nu 1.077. Lijkt erop dat Dick aan het WK Tegenwindfietsen begonnen is om het operationeel resultaat van 2023 ook maar in de buurt van 2022 te houden. CPI over een paar minuten - valuta handelaren zien 1.095.
1.755 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 88 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.