Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,245   -0,035   (-0,66%) Dagrange 5,200 - 5,340 124.392   Gem. (3M) 180,2K

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 66 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 31 december 2022 11:34
    Laat ik beginnen met iedereen die dit op 1 januari of daarna leest de beste wensen te wensen en goed (beurs)jaar.

    Welke macro events we gaan zien is afwachten. Het is -- niet per se als belegger, maar als burger -- te hopen dat in 2023 de oorlog van Rusland tegen Oekraïne stopt en Rusland hier op geen enkele manier als morele of territoriale winnaar uit stapt. En dat China haar Omicron golf kort maar hevig is en ze immuniteit opbouwt zonder komst van nieuwe varianten.

    Wat TT betreft wordt 2023 een vol jaar. Hoe gaat de markt de nieuwe maps ontvangen? Maakt TT ook Meta en Amazon tot klant voor ‘value adding map layers’ zodra ze Overture implementeren? Overture gaat gebruikt worden in Facebook, Instagram en voor de Amazon bezorg routes en afhaalpunten. De toegang tot die data helpt TT om sterker te worden in o.a. het delivery segment. Komen er nog meer partners in Overture?

    Wat doet de automarkt nu enerzijds heel plotseling de chiptekorten zijn omgeslagen in een chips overschot en prijsdalingen van chips, waardoor het supply probleem zich sneller oplost, terwijl er aan de vraagkant invloed is van inflatie en beperkte economische groei (0,5% in EU). ISA wordt een verplichting in 2024, de autofabrikanten hebben nog 1 jaar om zich daarop voor te bereiden. Komt er daardoor nóg een goed deal jaar in 2023? En gaan we nog nieuwe OEM’s zien die zich bij TT aansluiten als partner al dan niet binnenkort op de CES? Genoeg te beleven.

    Een goed (beurs)jaar toegewenst iedereen, in de brede zin.
  2. forum rang 6 JustRevisited 31 december 2022 11:38
    TT 2023 - what to expect?

    Nieuwe maps
    Voor TomTom is 2023 een belangrijk jaar waarin een nieuwe digitale kaart live gaat (eind Q2) die op zowel nieuw is qua technologie en verdienmodel. Dit is niet zomaar iets, niet alleen omdat er jaren aan gewerkt is, maar ook omdat het het core product van TomTom is. Lagere kosten, hogere kwaliteit en grotere dekking dankzij toegang tot super sources; OSM en sensor data van grote autofabrikanten. De onderste laag wordt buiten de deur gezet onder de naam Overture en onderhouden samen met enkele tech giganten wat kosten bespaart, dekking en rijkheid vergroot, waardoor er nieuwe markten bediend kunnen worden en een entreepunt ontstaat als leadgenerator voor partijen waar TT nooit mee in contact was.

    Nieuw Enterprise verdienmodel en ‘outline’ van groei
    Er komen nieuwe prijzen die eenvoudiger zijn, op groei gericht zijn (dus geen fixed fees meer) Telematics betaalt bijvoorbeeld een fee per voertuig en een app ontwikkelaar een fee voor traffic) en prijzen zijn meer ‘tailored’ naar specifieke doelgroepen zoals de twee net genoemde voorbeelden. Het doel van TT is om op de medium term de Enterprise omzet te verdubbelen. In 2023 zou een ‘outline’ (de contouren) zichtbaar moeten worden van het groeipotentieel van Enterprise. Voor verdienmodel, zie de presentatie van Johan Land (ex Google Waymo) op de TomTom CMD site.

    Enterprise sales
    Met Overture ontstaat een instappunt voor nieuwe klanten om daarna te upsellen. Er staan sales teams klaar per 'verticle' (segment) en 'region' (continent) om klanten te winnen vanaf de lancering. De grote klanten gaat TT zelf achteraan. Als Overture partners zijn Meta, Amazon, Microsoft voor de hand liggende targets. Meta zal Overture als basis implementeren in Facebook en Instagram en Amazon zal haar delivery routes en pick-up points erin onderhouden. Ook food delivery wordt een segment met duidelijke usual suspect klanten: UBER EATS (UBER is al klant) en JustEat (Vigreux is daar voorzitter RvC). Ook Booking.com werd expliciet genoemd als prospect. Kleine klanten en app developers gaat TT niet zelf achteraan (behalve online) er komt een indirect verkoopmodel komt, met resellers die TomTom map licenties verkopen.

    Automotive
    Het automotive segment heeft nu een paar maanden groei te pakken doordat de chiptekorten als sneeuw voor de zon verdwijnen en ineens zijn omgeslagen in chip-overschotten en lagere chips prijzen. (Ook goed voor de TT PND by the way). Door afkoelende conjunctuur hebben consumenten electronica bedrijven hun chips bestellingen gereduceerd. De groei cq herstel hiervan wordt geremd indien de consument de hand op de knip houdt door inflatie of onzekerheid conjunctuur. Ik denk echter als de economische groei 0,5% is, dat de groei door verdwenen chiptekorten een veel sterker effect hebben dan de wat voorzichtige consument. Je krijgt sowieso geen vertragingen meer in model introducties.

    Wat Automotive gaat helpen in deal-activiteit is dat per juli 2024 ISA in heel Europa verplicht wordt. Dit zou het orderboek van 2,4 miljard verder moeten gaan uitbreiden.

    Dit is wat de EU adviseert:
    It is however clear that systems employing a combination of a camera system, Global Navigation Satellite System (GNSS) and up-to-date digital maps are considered the state of the art systems with the greatest real-world performance and reliability.”

    Wat Goddijn er zelf over zei was dit:
    “in the short term, OEMs have scrambled to get, from their existing suppliers, the data. I think with our increasing market share, we will see significant growth, also in ISA, and significant market share wins in the ISA product going forward.”

    EVENTS

    CES
    Het jaar zal echter eerst aftrappen met de CES, waar TT aanwezig is en onder andere de eerste implementatie van Digital Cockpit (Indigo) zal demonstreren met de launching customer. Daarnaast nieuwe product demo en wie weet nog ander nieuws over partnerships bestaand of nieuw. Stellantis, Bosch, FoxConn platform en nieuwe EV-startups… er zijn diverse presentaties van producten waar TT in zit, maar of dat ook wordt benoemd is even afwachten. Zullen ze nog iets over het orderboek zeggen? Einde jaar op 2,4 miljard gebleven?

    Jaarcijfers
    De cijfers van 2022 zelf zijn wel zo goed als bekend en zullen bovenin de range uitkomen vanwege Automotive herstel. De outlook voor 2023 is reeds bekend dus die kan geen verrassingen kennen. Maar 0% FCF blijft een boodschap die zeer doet bij beleggers en wordt uitgelegd als “weer een verloren jaar”. Het wordt wel het jaar met een knik. Er wordt met 200-300 man gewerkt aan het live krijgen van het maps platform, dus je krijgt de eerste jaarhelft nog veel kosten aan de nieuwe kaart, zonder nieuwe baten. Na Q2 kunnen kosten lager worden en kunnen we de markt reactie zien.

    Overture
    Gaan meerdere partijen zich aansluiten bij Overture? Hoe gaat HERE reageren op Overture? En wat als HERE zich wel aansluit? Dan krijg je een situatie dat HERE en TT beiden dezelfde basemap hebben, de kosten daarvan delen en dit gebruiken als springplank om beter tegenover Google te concurreren.

    Overigen
    - Gaat HERE nog eens naar de beurs?
    - Gaan we Google nog zien in de markt? Wellicht aanpassingen in hun samenwerking model omdat de huidige niet goed aansluit bij wensen autofabrikanten?
    - Consumer PND, hoe lang verwacht TomTom ermee door te gaan. In elk geval heel 2023 zo lijkt het. Binnen Consumer zal de TomTom Amigo app het eerste product worden met de nieuwe map, voorzien van de Overture basis en met de OSM data erin. Dit zal een concurrent worden van Google Maps — beter geschikt voor non-auto en ook veel meer POI vanuit Facebook.

    Een goed 2023 aan alle beleggers, investeerders, traders of welke categorie je jezelf ook toe rekent!
  3. Kuiken 31 december 2022 18:02
    Als we deze toon vasthouden wordt het weer wat met het forum.
    Ik hou me kwa koers vast aan wat ik officieel en officieus hoor van TT-bestuurders en managers.
    Het blijft een klein wonder dat TT zich wereldwijd op de kaart heeft gezet.

    ‘Het kleine bedrijf uit Noord Holland
    Is onder de techreuzen beland.
    Het bedrijf heeft goed door:
    vernieuwen gaat voor
    en staat daarmee voor winstgroei garant!
  4. forum rang 6 tatje 31 december 2022 20:15
    Dit wordt mijn draadje.

    Zoals Just het potentieel samenvat, super.

    Heb de zelfde mening, maar kan het niet zo mooi brengen.

    Je ziet dat het monster met de zeker 10 koppen en de houtsnipper , alles proberen belachelijk te maken.

    Van de houtsnipper had ik het niet verwacht, gezien zijn affiniteit met de limburgse taal.

    Roetsj !

    Succes met jouw mening en je nieuwe vrienden.

    Eigenlijk weet ik dat je anders bent.
  5. forum rang 6 NewKidInTown 31 december 2022 21:07
    Beetje heel erg kinderachtig en onvolwassen om naast het reeds bestaande januari tt draadje nog een TWEEDE aan te maken. Behoort de eerste draadjes-starter sniklaas niet tot jouw bloedgroep of sekte ? Of denk je door er nog eentje op te starten, dat dat je geschonden ego gaat opkrikken in plaats van de TT draadjes chaos nog groter te maken ? GATVER.
  6. forum rang 6 tatje 31 december 2022 21:22
    quote:

    NewKidInTown schreef op 31 december 2022 21:07:

    Beetje heel erg kinderachtig en onvolwassen om naast het reeds bestaande januari tt draadje nog een TWEEDE aan te maken. Behoort de eerste draadjes-starter sniklaas niet tot jouw bloedgroep of sekte ? Of denk je door er nog eentje op te starten, dat dat je geschonden ego gaat opkrikken in plaats van de TT draadjes chaos nog groter te maken ? GATVER.
    Nee,

    De toon behoort niet tot mijn bloedgroep.

    Zelfs niet tot de bloedgroep van Sintklaas :-)
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 1 januari 2023 10:40
    2009 - 2022 = 14 jaar

    31-12-2009 6,25
    31-12-2022 6,49
    verschil 0,24
    in % 3,84%

    14 transitie jaren
    14 worstverhangjaren

    Voor TomTom wordt 2023 een druk en vol jaar.
    Gaat zich dat vertalen in koersaanwas?
    Het is te hopen.

    Wordt het dit jaar weer niks met de koers dan geduld betrachten en wachten tot 2025
    Dan gaat het gebeuren is de belegger en analist verteldwijs gemaakt op de CMD.
  8. forum rang 6 JustRevisited 1 januari 2023 11:48
    The countdown has started…

    Intellias is attending CES 2023.

    We will showcase our E2E capabilities in the automotive industry and joint solutions developed with global partners.

    We'd like to invite you to join our "booth 7505 in West Hall at CES".  Our team will present a joint projects developed in close collaboration with TomTom, CONNEX2X LLC, and Renesas Electronics.

    Also will showcase a Portable Automotive Kit and share our recent expertise in bring software-defined vehicle solutions to life.

    We look forward to meeting you in person and discuss solutions to your individual challenges. Please use the link below to meet with our team.
  9. forum rang 6 JustRevisited 1 januari 2023 11:48
    MIH is coming to CES 2023
    Booth: LVCC West Hall #5274

    We invite you to join our Press Conference and hear MIH's big announcement from Jack Cheng.

    MIH creates a place to come together, to innovate and transform the Mobility industry. We're excited to attend CES 2023 and showcase MIH's innovations to the world.

    Co-exhibiting partners:
    FII (Foxconn Industrial Internet) – AI, Industrial Internet
    GIS – Touch Display Technology
    INDI EV – EV OEM
    Lordstown Motors Corporation – EV OEM
    TIER IV – Autonomous Driving
    TomTom – Mapping and Location Technology
    VicOne – Automotive Cybersecurity Solution

    Let's Meet at #CES2023!
  10. Vici 1 januari 2023 16:30
    quote:

    JustRevisited schreef op 1 januari 2023 11:48:

    MIH is coming to CES 2023
    Booth: LVCC West Hall #5274

    We invite you to join our Press Conference and hear MIH's big announcement from Jack Cheng.

    MIH creates a place to come together, to innovate and transform the Mobility industry. We're excited to attend CES 2023 and showcase MIH's innovations to the world.

    Co-exhibiting partners:
    FII (Foxconn Industrial Internet) – AI, Industrial Internet
    GIS – Touch Display Technology
    INDI EV – EV OEM
    Lordstown Motors Corporation – EV OEM
    TIER IV – Autonomous Driving
    TomTom – Mapping and Location Technology
    VicOne – Automotive Cybersecurity Solution

    Let's Meet at #CES2023!
    Jack Cheng
    Chief Executive Officer at Foxconn, MIH Consortium


    Ook van mij voorspoed, geluk en gezondheid gewenst in het nieuwe jaar.
    Dank Justin voor je openingsdraad en speurwerk.
  11. forum rang 6 tatje 1 januari 2023 17:08
    Voor mij is "" het vernieuwde Tom Tom" met de amerikaanse toppers the final countdown.

    Wat er geweest is en waardoor boeit met geen b.l.

    Het enigste dat belangrijk is, is de toekomst en ik heb vertrouwen in de toekomst van TT.

    Neem je de koers winst verhouding vanaf 2019 dan moet je er tm 2023 een minnetje voorzetten.

    Ik vind het belangrijker de cijfers van TT vanaf 2024 in te schatten.

    2024 ebit 5, 1% vd omzet tenminste dat is de inschatting van Taco, uit gesproken op de laatste CMD
    2025 ebit 55, 8% van de omzet
    2026 ebit 112, 14% van de omzet
    2027 ebit 182, 22% van de omzet
    2028 ebit 262, 27% van de omzet.

    Op het moment dat de markt ziet, dat dit het "" lijntje wordt en we in 2028 2 euro per aandeel ebit hebben, gaan er meer analisten het woordje out perform gebruiken.

    Geef toe, vanaf 2024 moet het gaan gebeuren :-)

    Stel we nemen de hoge afschrijving van tele atlas niet mee, gedaan in 2019 en 2020, dan hebben we van 2019 tm 2023 ( 5 jaar ) al gauw 3 a 400 miljoen verliezen die we kunnen verrekenen met toekomstige winsten.

    Volgens mij gaat de ficus je over verliezen niet uitbetalen die kun je verrekenen met toekomstige winsten.

    carry back rien, dus carry forward.

    Maar er zullen zeker personen zijn, die de materie veel beter up to date hebben, dan mijn persoon.

    Geen VB belasting in Nederland en in andere landen.

    Maar je moet wel vanaf NU je AMBITIE waarmaken, anders wissel ik van kamp :-)
  12. [verwijderd] 1 januari 2023 17:19
    quote:

    NewKidInTown schreef op 31 december 2022 21:07:

    Beetje heel erg kinderachtig en onvolwassen om naast het reeds bestaande januari tt draadje nog een TWEEDE aan te maken. Behoort de eerste draadjes-starter sniklaas niet tot jouw bloedgroep of sekte ? Of denk je door er nog eentje op te starten, dat dat je geschonden ego gaat opkrikken in plaats van de TT draadjes chaos nog groter te maken ? GATVER.
    Ach, hij voelt zich verheven onder de posters. Toen hij weer eens zogenaamd opstapte verweet hij mij dat ik het tt-forum voor mezelf wilde. Steeds maar die pot en die ketel. We gaan gewoon door op het draadje van sniklaas die het als eerste aanmaakte.
1.305 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 66 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.