Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
10,560   +0,025   (+0,24%) Dagrange 10,500 - 10,955 1.058.311   Gem. (3M) 1,3M

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3645 3646 3647 3648 3649 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Shadow 23 december 2022 22:47
    quote:

    Donald Duck schreef op 23 december 2022 22:28:

    [...]
    Hoe wil je die maaltijden klaarmaken zonder stroom?
    Maar Donald, zie toch de samenhang / logica van Pedro.
    Zag de sneeuwstormen al lang aankomen, dus importeerde gas uit Rusland, tankers direct naar VS.
    Probleem opgelost naar een opportunity.
    Briljante man.
  2. Kruid 23 december 2022 23:06
    Toch even een mededeling; ik vernam hier net dat enkele beleggers ((??? enfin beleggers????) meedeelden dat de Heer Dick Boer weinig betekend voor Jet; en enkel maar aanwezig is om zijn salaris te incasseren. Welnu sorry; dan weten jullie weinig of zelfs helemaal niets over de Europese en Amerikaanse economie alsook hun multinationals. Dick Boer is een Topper; een man met ervaring en kennis van zaken, die zomaar niet naar Just Take Eat komt als toerist!! Hij komt omdat hij erin gelooft! Benieuwd?
  3. forum rang 6 Just chill 23 december 2022 23:17
    quote:

    Kruid schreef op 23 december 2022 23:06:

    Toch even een mededeling; ik vernam hier net dat enkele beleggers ((??? enfin beleggers????) meedeelden dat de Heer Dick Boer weinig betekend voor Jet; en enkel maar aanwezig is om zijn salaris te incasseren. Welnu sorry; dan weten jullie weinig of zelfs helemaal niets over de Europese en Amerikaanse economie alsook hun multinationals. Dick Boer is een Topper; een man met ervaring en kennis van zaken, die zomaar niet naar Just Take Eat komt als toerist!! Hij komt omdat hij erin gelooft! Benieuwd?
    Met enkele beleggers bedoel je dan de gehele markt?? Want ik zie namelijk niet dat de beurskoers spreekt van vertrouwen in onze toerist. Sterker nog zelfs Cat Rock neemt de benen!
  4. forum rang 5 Jimnotaris 24 december 2022 01:10
    Inflation Isn’t Curbing Customers’ Newfound Delivery Habits

    A new report suggests price might not be the end-all when it comes to convenience.

    According to Deliverect’s research, 42 percent of people in the U.S. get up to three deliveries a week. In fact, they’re doing so more today than before inflation kicked into gear.

    Shake Shack CEO Randy Garutti, at a recent Barclays 8th Eat, Sleep, Play conference, told investors the lure of delivery was holding firm two-and-half-plus years from the onset of COVID-19. Even with in-store growth accounting for much of the fast casual’s gains of late, the delivery occasion has remained heavy in the balance (digital mixed 36 percent of sales last quarter). And it’s beyond a matter of accessibility now; customers are still ordering delivery despite inflationary pressures. “Our ability to sit at home on a couch is very high,” he said, suggesting delivery is a luxury diners aren’t ready to concede, or at least one they view as worth the convenience they get in return.

    Global scale-up company Deliverect, which simplifies digital orders for more than 27,000 locations across 40 markets, surveyed more than 7,000 global consumers to identify preferences and changing habits when it comes to restaurant offerings. We’ll focus on the U.S. findings. Broadly, the results mirror Garutti’s sentiment—that delivery users are withstanding inflation stronger than other restaurant goers.

  5. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 24 december 2022 07:52
    quote:

    Jimnotaris schreef op 24 december 2022 01:10:

    Inflation Isn’t Curbing Customers’ Newfound Delivery Habits

    A new report suggests price might not be the end-all when it comes to convenience.

    According to Deliverect’s research, 42 percent of people in the U.S. get up to three deliveries a week. In fact, they’re doing so more today than before inflation kicked into gear.

    Shake Shack CEO Randy Garutti, at a recent Barclays 8th Eat, Sleep, Play conference, told investors the lure of delivery was holding firm two-and-half-plus years from the onset of COVID-19. Even with in-store growth accounting for much of the fast casual’s gains of late, the delivery occasion has remained heavy in the balance (digital mixed 36 percent of sales last quarter). And it’s beyond a matter of accessibility now; customers are still ordering delivery despite inflationary pressures. “Our ability to sit at home on a couch is very high,” he said, suggesting delivery is a luxury diners aren’t ready to concede, or at least one they view as worth the convenience they get in return.

    Global scale-up company Deliverect, which simplifies digital orders for more than 27,000 locations across 40 markets, surveyed more than 7,000 global consumers to identify preferences and changing habits when it comes to restaurant offerings. We’ll focus on the U.S. findings. Broadly, the results mirror Garutti’s sentiment—that delivery users are withstanding inflation stronger than other restaurant goers.

    Dit is dus ge-wel-dig news voor Grubhub!!!
  6. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 24 december 2022 07:54
    quote:

    Kruid schreef op 23 december 2022 23:06:

    Toch even een mededeling; ik vernam hier net dat enkele beleggers ((??? enfin beleggers????) meedeelden dat de Heer Dick Boer weinig betekend voor Jet; en enkel maar aanwezig is om zijn salaris te incasseren. Welnu sorry; dan weten jullie weinig of zelfs helemaal niets over de Europese en Amerikaanse economie alsook hun multinationals. Dick Boer is een Topper; een man met ervaring en kennis van zaken, die zomaar niet naar Just Take Eat komt als toerist!! Hij komt omdat hij erin gelooft! Benieuwd?
    Ik vind Dick B ook een lichtgewicht!! Hij heeft het redelijk gedaan bij Ahold maar ook niet meer dan dat!! Het is maar met wie je hem vergelijkt!!
  7. forum rang 6 Eagle1959 24 december 2022 09:21
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 23 december 2022 22:45:

    [...]

    De TE dure overnames zijn gefinancierd met TE dure JET aandelen.
    Precies. De aandeelhouders die destijds op veel hogere koersen zijn ingestapt zijn de dupe geweest. Ik zit nog fors in JET en nu ook in Tesla omdat ze volgens mij met de potentie die ze hebben te lage waarderingen hebben. De koersen weerspiegelen niet de verwachtte intrinsieke waarde over 2 of 3 jaar, maar de waarde waarbij grote investeerders en hedgefondsen denken de meeste winst te kunnen behalen. In JET wordt minder dan 1% van de aandelen dagelijks verhandeld. 1% hoger van deze 1% aandelen die dagelijks wordt verhandeld betekent een waarde vermeerdering X 99 voor het fonds. Voor investeerders en hedgefondsen met triljoenen vermogen en beurswaakhonden die absoluut niet zorgen voor transparantie betekent dit dat de prestaties, het potentieel, de balanspositie, de bestuurkracht etc dus niet altijd correleren met koers. Het grote geld bepaalt de koers en die is voor JET 19,50 nu. Alleen als de Grubhub goed wordt verkocht en er eigen aandelen ingekocht kunnen worden heb je een krachtige mechanisme die de koers daadwerkelijk zal beïnvloeden. Voor het korte werk schrijf ik call opties zoals nu de jan 22,- call waarop ik nu 40 a 50% rendement heb. Maar het is dan wel de bedoeling dat het aandeel weer stijgt, anders zijn de verliezen nog steeds erg groot op de long posities. In Tesla ga ik volgende week middelen waar daar ben ik net een week te vroeg ingestapt. Ik denk dat Tesla kan verassen en over een jaar of 5 ook 500% meer waard is.
  8. Value-eter 24 december 2022 10:04
    Goedemorgen Seva,

    Ik lees als tijd mee, maar wel nieuw actief vanaf nu. Account aanmaken stond al op de lijst. Maar jou bericht gaf de doorslag om het nu te regelen.

    Beroepsmatig heb ik als register accountant controleer ik ook jaarrekeningen van een aantal bedrijven die met PE aan boord een buy and build strategie hanteren. Hierdoor leer ik ook bij over waarderingen en multiples

    Ik weet niet hoe groot jou onderneming was. Maar wat je ziet is dat er sprake is van een kleine ondernemingskorting bij bepalen van de hoogte van de multiple. Reden is dat een kleiner bedrijf afhankelijker en gevoeliger van 1 of enkele personen en klanten. Kans op verval is dan groter bij vertrek van keypersonen of grote klanten, meer risico. Dus lagere multiple.

    Wat je vaak ziet is dat bij 10 mio EBITDA kopers bereid zijn hogere multiples te betalen dan daaronder. Dit wordt beetje gezien als een grens (uiteraard te betwisten).

    PE partijen nemen dan een onderneming over die goed presteert met een sterk en ambitieus management en gaat dan ondernemingen bij kopen om z.s.m. die 10 mio EBITDA te halen. Dan verkopen ze door aan een partij (na 5 tot 7 jaar) die dit trucje opnieuw doet tot de 50 mio EBITDA enz.

    Voorgaande puur even voor toelichting op jou vraag.

    Daarnaast zijn er veel factoren die de multiple bepalen. Schaalbaarheid, rente (Investering moet terug te verdienen zijn tijdig), branche, toekomstverwachting van die branche etc, etc).

    Kijken we naar JET. Dan heeft het feit dat de activiteiten van zelf bezorgen lastig schaalbaar zijn een drukkend effect op de multiple die ik zou hanteren. Ze kunnen denk ik dan beter focussen op maximale penetratiegraad van restaurants etc die zelf bezorgen en puur commissie betalen. Eventueel uitbreiden naar andere branches. Dat is mijn inziens veel schaalbaarder en creëert veel meer waarde met minder risico. Maakt de onderneming ook veel overzichtelijker.
  9. forum rang 6 FEBU 24 december 2022 10:40
    quote:

    Eagle1959 schreef op 24 december 2022 09:21:

    [...]
    Precies. De aandeelhouders die destijds op veel hogere koersen zijn ingestapt zijn de dupe geweest. Ik zit nog fors in JET en nu ook in Tesla omdat ze volgens mij met de potentie die ze hebben te lage waarderingen hebben. De koersen weerspiegelen niet de verwachtte intrinsieke waarde over 2 of 3 jaar, maar de waarde waarbij grote investeerders en hedgefondsen denken de meeste winst te kunnen behalen. In JET wordt minder dan 1% van de aandelen dagelijks verhandeld. 1% hoger van deze 1% aandelen die dagelijks wordt verhandeld betekent een waarde vermeerdering X 99 voor het fonds. Voor investeerders en hedgefondsen met triljoenen vermogen en beurswaakhonden die absoluut niet zorgen voor transparantie betekent dit dat de prestaties, het potentieel, de balanspositie, de bestuurkracht etc dus niet altijd correleren met koers. Het grote geld bepaalt de koers en die is voor JET 19,50 nu. Alleen als de Grubhub goed wordt verkocht en er eigen aandelen ingekocht kunnen worden heb je een krachtige mechanisme die de koers daadwerkelijk zal beïnvloeden. Voor het korte werk schrijf ik call opties zoals nu de jan 22,- call waarop ik nu 40 a 50% rendement heb. Maar het is dan wel de bedoeling dat het aandeel weer stijgt, anders zijn de verliezen nog steeds erg groot op de long posities. In Tesla ga ik volgende week middelen waar daar ben ik net een week te vroeg ingestapt. Ik denk dat Tesla kan verassen en over een jaar of 5 ook 500% meer waard is.
    Het is BR of UBS die koers van JET bepaalt, niemand anders stapt erin. We moeten geduld hebben totdat amateur CEO Jitse Grub of Menulog heeft verkocht.
  10. Chessplayer1992 24 december 2022 10:49
    quote:

    Value-eter schreef op 24 december 2022 10:04:

    Goedemorgen Seva,

    Ik lees als tijd mee, maar wel nieuw actief vanaf nu. Account aanmaken stond al op de lijst. Maar jou bericht gaf de doorslag om het nu te regelen.

    Beroepsmatig heb ik als register accountant controleer ik ook jaarrekeningen van een aantal bedrijven die met PE aan boord een buy and build strategie hanteren. Hierdoor leer ik ook bij over waarderingen en multiples

    Ik weet niet hoe groot jou onderneming was. Maar wat je ziet is dat er sprake is van een kleine ondernemingskorting bij bepalen van de hoogte van de multiple. Reden is dat een kleiner bedrijf afhankelijker en gevoeliger van 1 of enkele personen en klanten. Kans op verval is dan groter bij vertrek van keypersonen of grote klanten, meer risico. Dus lagere multiple.

    Wat je vaak ziet is dat bij 10 mio EBITDA kopers bereid zijn hogere multiples te betalen dan daaronder. Dit wordt beetje gezien als een grens (uiteraard te betwisten).

    PE partijen nemen dan een onderneming over die goed presteert met een sterk en ambitieus management en gaat dan ondernemingen bij kopen om z.s.m. die 10 mio EBITDA te halen. Dan verkopen ze door aan een partij (na 5 tot 7 jaar) die dit trucje opnieuw doet tot de 50 mio EBITDA enz.

    Voorgaande puur even voor toelichting op jou vraag.

    Daarnaast zijn er veel factoren die de multiple bepalen. Schaalbaarheid, rente (Investering moet terug te verdienen zijn tijdig), branche, toekomstverwachting van die branche etc, etc).

    Kijken we naar JET. Dan heeft het feit dat de activiteiten van zelf bezorgen lastig schaalbaar zijn een drukkend effect op de multiple die ik zou hanteren. Ze kunnen denk ik dan beter focussen op maximale penetratiegraad van restaurants etc die zelf bezorgen en puur commissie betalen. Eventueel uitbreiden naar andere branches. Dat is mijn inziens veel schaalbaarder en creëert veel meer waarde met minder risico. Maakt de onderneming ook veel overzichtelijker.
    Nog een RA hier; welkom ;) Dat platform idee was natuurlijk ook altijd de strategie, tot bleek dat ze daar zoveel marktaandeel mee verliezen dat ze niet meer de nr. 1 of 2 positie kunnen behouden of verkrijgen; en dan verlies je uiteindelijk ook omdat je weggedrukt wordt. Vrees dus dat dit een beetje achterhaald is ...

    PE kan hier op dit moment weinig aan toevoegen; enige wat ze kunnen doen is het opsplitsen en alle onderdelen los aan concurrentie verkopen.
  11. forum rang 5 Jimnotaris 24 december 2022 10:50
    quote:

    KCNIB schreef op 24 december 2022 10:40:

    [...]

    Het is BR of UBS die koers van JET bepaalt, niemand anders stapt erin. We moeten geduld hebben totdat amateur CEO Jitse Grub of Menulog heeft verkocht.
    Waarschijnlijk wil Jitse wel, maar als niemand toehapt dan houdt het (voorlopig) op.
  12. forum rang 5 Jimnotaris 24 december 2022 11:08
    quote:

    Chessplayer1992 schreef op 24 december 2022 10:49:

    [...]

    Nog een RA hier; welkom ;) Dat platform idee was natuurlijk ook altijd de strategie, tot bleek dat ze daar zoveel marktaandeel mee verliezen dat ze niet meer de nr. 1 of 2 positie kunnen behouden of verkrijgen; en dan verlies je uiteindelijk ook omdat je weggedrukt wordt. Vrees dus dat dit een beetje achterhaald is ...

    PE kan hier op dit moment weinig aan toevoegen; enige wat ze kunnen doen is het opsplitsen en alle onderdelen los aan concurrentie verkopen.
    JET zal zich gedwongen voelen door nieuwkomers om in die gekte mee te gaan van om bezorgen aan te bieden. Echter JET wil het beter en fatsoenlijker doen door de bezorgers in dienst te nemen, waar de concurrent niet aan wil beginnen. De loon en andere kosten van een bezorger zijn zo hoog (en nog steeds fors stijgende) dat het niet uit kan. Een bezorger kan maar een paar bezorgingen per uur doen (2 a 3) en de klant gaat afhaken als je de werkelijke kosten in rekening gaat brengen.

    Waarom willen Uber/Deliveroo geen mensen in dienst nemen? Omdat ze zo slecht en gemeen zijn of omdat ze weten dat het niet rendabel is en kan worden?
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3645 3646 3647 3648 3649 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.