Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,790   -0,200   (-1,54%) Dagrange 12,760 - 12,960 19.254   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 916 917 918 919 920 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 boothram 8 december 2022 15:46
    vandaag 5% verhandeld???
    dividenduitkerngen dienen geplaatst tegenoverr inkoop eigen aandelen.
    iniden CMB tech zou worden 'gentroduceerd', met of zonder, voor of na merge met euronav dient men dit te beschouwen als een groeiaandeel, te vergelijken met deme...Euronav zelf is eerder type 'immo', met wel cycli binnen seizoenen en vlootvernieuwing. Eerder volatiel dus...
    De verkoop gisteren, was ook algemeen op new-yorkse beurs. Het ziet er naar uit dat nu op wallstreet men in eerste uur ... 10/1000sten van de euronav aandelen aan het verhandelen is. Dat wordt een dag van 100 uur...waar heel euronav verkocht wordt!!!
    750 000 aandelen na 15 minuten...
  2. Donatello 8 december 2022 21:06
    Kandidaat-overnemer John Fredriksen verlaagt belang in Belgische tankerrederij Euronav de tijd

    Staat de geplande fusie tussen het Belgische Euronav en Frontline, de tankerrederij van de Noors-Cypriotische scheepsmagnaat John Fredriksen, op de helling?

    Het feit is dat Fredriksen zijn belang in Euronav
    recent heeft verlaagd, van 18,8 naar 17,8 procent. Dat blijkt uit de transparantiemeldingen bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Waarom Fredriksen zijn belang heeft verlaagd, is onduidelijk. Euronav kon donderdag geen uitleg geven.

    De verlaging van het belang komt nauwelijks enkele dagen na de bekendmaking dat de Antwerpse redersfamilie Saverys haar participatie in Euronav verder opdrijft. Volgens de jongste SEC-melding bezit de familie 23,99 procent van de tankerrederij, die noteert in Brussel en op Wall Street.

    Zoals bekend kant de familie Saverys zich tegen de fusie van Euronav en Frontline. Ze hoopt dat haar rederij CMB de krachten bundelt met Euronav. Om de fusie met Frontline te dwarsbomen moet ze een kwart van de aandelen van de tankerrederij bezitten, zodat ze een blokkeringsminderheid heeft.
  3. forum rang 4 boothram 10 december 2022 12:17
    ik denk dat die blokkeringsminderheid met 24% al werkt...stemmenpercentage
    Maar het gaat om 50% stemmen, en dat moet dan eerder 47-48% zijn, rekeninghoudend met mensen met een aversie voor poltiek en die dus nooit stemmen...
    nu ja deze week, na de bekendmaking van die 24%, is nog zowat 7% van de aandelen verhandeld.
    Dat is niet een pak, ook niet veel of heel veel: het is ENORM veel.
    Wil CMB-tech 50%... Als het alleen maar willen was....
    Frederiksen heeff dus nu n de bahamas eenstatutaire vergadering: hij kan de aandelentotaal optrekken tot 600 000 frontline: m.a.w. hij kan nu 2 frontline aandelen aanbieden voor een euronav..
    get gaat dan om aandelen die slechts 5/6de waard zouden zijn.. maar wel een verhogng van het bod zouden betekenen van 2/1.45 te vermenigvuldigen met 5/6. Rek zegt: 1,149425287356322
    dus bijna 15% meer... ook voor zijn framatome.
    Kan CMB evenveel bieden? Ja, nee, en wellicht misschien.
    Maar de vraag is : moeten ze wel meer bieden? Neen, het moet zowat even aantrekkeljk zijn als wat frontlne wil bieden... en dat zou dan eventueel in aandelen kunnen gaan om die 15%
    Maar ... wat is CMB-tech??? Den Hugo vindt het maar niets, want anders kost dat hem misschien zijn zetel..?? Dit lijkt wel op insinuaties... maar ja, op het scherp van de snee kan het wel meespelen ook al is het niet bewust of berekend. Hij geniet trouwens wel mijn vertrouwen, en ik zou de Savreijs-yes famlie aanraden hem na een machtswissel te behouden.
    Er spelen een gigantisch aantal aspecten een rol: centraal staat IMO compliance... Gezien als een evidencien, wordt het zelfs in functie van zijn doel in vraag gesteld...Met steeds minder schepen varen? ... 50% meer verbruiken dan, om sneller te varen?
    Met zal een veel grotere schaarste wellicht vermijden, en misschien iets meer de uitstoot taxeren...
    Snelle, massale scrapping lijkt wel te problematisch: een TCE meer over het jaar gespreid, in functie van een tragere vloot zal wellicht ook de tankertarieven maximaal spreiden over het jaar. Vandaar in de minder werken met minivoorraden...met risico bij extreme koudegolven wellicht.
    De shorters speelden weldegelijk een rol om bij extreme TCE spotprijzen de zaak wat te temperen...
    maar ja, dat is nu wel niet het moment... Gekke tarieven op spot en aandelenmarkt zijn niet uit te sluiten. Maar extreme dalingen (onder 12$ ex 5$ diividend voor q4-q1) zijn ook niet meer te verwachten,

  4. ThomasB 11 december 2022 20:22
    Ben ik de enige die me wat stoor aan het feit dat ze niet gewoon aan tafel gaan zitten de wat klaarheid scheppen?
    Ik bedoel maar... Als we nu al weten dat CMB de fusie kan blokkeren, wat zitten ze dan geld te verbranden aan de voorbereiding van de fusie. Lijkt me pure geld-smijt-weg. En ja, je kunt argumenteren dat het geld momenteel daartoe vloeit peanuts is. Het zorgt ook gewoon dat hun focus verdeeld is, want Euronav geniet van een supersterke positie (qua vloot en balans) om in deze, en komende, woelige financiële wateren voordeel te doen door eventueel zelf overnames te doen.
  5. forum rang 4 boothram 12 december 2022 11:25
    Ja kijk in private equity is enorm veel geld aanwezig. CMB kan heel wat doen: zeker als ze euronav controleren.
    Ze zouden kunnen Private Equity investors vinden, bv. voor de vloot van exmar of bociamr, ze hebben een aanzienlijken cashflow... en veel tijd gewonnen.
    Euronav zou bv. de FSO verder kunnen verkopen, of hypothekeren voor het dubbel van nu of met andere middelen hun liquiditeit verhogen en deels uitbetalen..
    Stel dat ze een dividend geven over 3 quartalen winst q1 /2023 inbegrepen.. Kan 1,5 miljard worden, aan huidige spotprijzen en met eventueel nog enkele verkopen, en dan heb ik het nog net over de FSO... dat zou dan al 7,5 $ zijn per aandeel. dus voor 25% ...7,5 uit hun positie, en 7.5 uit de ijverworven dividende van de verse 25%. dus nog enkele $ erbij...reken op 5$ en dat is dan 250 miljoen voor 50%... had exmar geen spaarpotje? en CMB op de markt brengen?of Bociamr?
    Je hoort me net zeggen dat het een peulschil is... maar zelfs ingeval van volledig bod op 100% is die 2de 50% maar 100 000 x ex-diividend ... een slordig miljard : private equity dan maar aanspreken voor CMB-tech of bocimar of 'iets' in natura (aandelen) ruilen, bv. tankers international
    Natuurlijk Euronav moet het waard zijn...Met schuldenlast en zonder die 'te verwachten' dividenden kom ja rond de 6 miljoen...zowat 100 miloen per vlcc of equivalent. Nu ja de liquiditeitspostie en de FSO zijn al goed voor een derde... voor de boten is dat dan nog gemiddeld 40 000 000 $+ scrapwaarde. En of het dat op dit moment waard is! het is een jaartje aan gemiddeld 35 000 tce op spot... is al betaald!
    ik verwacht dus wel dat ze 1,5 miljard cashflow maken over 3 kwartalen(25 miljoen per boot en per kwaraal). Nat publiceerde vandaag de 5 laatste contracten voor suezmax: tce 70 000 minimum... dus de prijzen zijn nogaltijd ruim daarboven. Of ze die 1,5 miljard kunnen als aankoop eigen aandelen of als dividend kunnen uitbetalen? denk ik wel.
    Overigens hoop ik wel dat ze al aan tafel zitten, maar nog heel wat mogelijkheden onderzoeken.
    Waarom niet een veel grotere pool met de frontline vloot, vergoed door aandelen in tankers international?
  6. arconati 12 december 2022 18:26
    Ja, Id., Bootrham. Ik had mij blindgestaard op de middelen van CMB en het van deze kant nog niet bekeken. Maar Exmar en CMB, dat zijn twee vennootschappen, met een andere Saverys(aandeelhouder) aan het hoofd. Enige samenwerking lijkt mij onbestaande.
    Ook wat tegenstrijdige berichten over de tankerrates. Ik begrijp er toch uit dat deze deze vorige week gezakt zijn,10%?, Aframax (Frontline) meer..
  7. forum rang 5 maci 13 december 2022 10:06
    Al een paar jaar volg ik het aandeel en de forumdraad erover. Ik vind het op zich al moeilijk te interpreteren en de laatste maande nog meer i.v.m. de op handen zijnde fusie en aandelenverhouding die daarmee in verband staat.

    Is er iemand die wel een helder inzicht hier op heeft en die dat kernachtig kan en wil verwoorden?
    Ik ben benieuwd.
  8. Mr. Penny 13 december 2022 14:41
    Gisteren was het weer stevig vuurwerk met zelfs een freeze als gevolg als ik me niet vergis.
    De voorbije maanden heb ik veel gehad aan de expertise die er gedeeld werd door de forumleden.
    Ik heb mijn positie onlangs nog wat verstevigd en blijf voorlopig stevig zitten.
    Zeker zijn we nooit, maar volgens mij komt er nog een winstgevende periode aan !
  9. krach03 13 december 2022 15:16
    Als saverys naar 50 % wil, moet hij nog meer dan 1 miljard ophoesten aan huidige aandelenkoers.

    Maar feit dat saverys exact zijn aankopen stopt aan 25 %, doet misschien vermoeden dat hij daar stopt met bijkopen ?? !!

    Normaal gezien gaat de tender offer volgende maand gewoon door. We zullen zien. Op 20 december stemming over verhuis naar cyprus.
  10. forum rang 4 boothram 13 december 2022 15:44
    WAT volgt er nu?
    20 december vergardering frontline stemt over van Bermudas naar Europees.
    Bermudas let vroeger, nu nog misschien, te handelen met negatief kapitaal, wat leidde tot waanzinnige hefbomen... Dit schaadde het vertrouwen.... en lijkt nu wel tot het verleden te behoren. Frontline wil nu van de Europese fscaliteit genieten, met wellicht vrijstelling op kapitaalwinst bij herinvestering, en daarmee misschien ontsnappen aan een wereldwijde belasting...
    Nu dus naar cyprus: geen onroerende voorheffing. Povere freriksen kan dat niet betalen... en de belgen weten wel hoe ereaan te ontsnppen.
    Maar.. sommige landen vinden cyprus te europees, en dreigen ermee een tegenmacht te vormen, tegen imo en andere landen die de 'convenince' politiek naar co2-neutral niet zien zitten..
    Nu ja zien volgende week of frederiksen nu nog naar cyprus wil.
    Zo ja: volgende stap: verdere voorbereiding van een bod.
    Hij dient dus nu 27% te verwerven om aan 50 te geraken. Dan doet hij wat hij wil zowat...
    Een blokkeringsminderheid is al verworden door saverco en CMB (saverex van broers en zussen heeft ook wel een tango cash komende aangevaren).
    nu ja frontline biedt 1.45 aandelen fro, zowat 21 euro voor een euronav. Frederiksen wil dat doen met nieuwe aandelen... voor alle zekerheid zal hij voorstellen er 400 miljoen bij te maken...
    nu ja: er zijn maar 200 miljoen aandelen in vrije handel... wil hij dan 2 aandelen geven voor een euronav? Dat zou dan het bod zowat 15% verhogen...
    Maar wat heeft de Saverijs clan over om eventueel een concurrerend bod uit te brengen? Niet genoeg geld, naar het schijnt. Maar als ze meer hebben dan 50% beslissen ze virtueel over het geld van Euronav...Indien het bod loopt in Q2, dan hebben ze nog de cash van een jaar die als dividend kan betald worden.. nemen we aan 1 miljard$ (die orde) dan kunnen ze 5 euro aan dividenden innen op die 50 % dat ze zelf bezitten via een bod...nu ja dat betekent dat ze maar 11 euro moeten voor 50 000 aandelen bijleggen naast de dividenden, en dan hebben ze die 50%. Voor een bod van vergelijkbare waarde: 21$
    die 550 miljoen hebben ze wellicht niet...nog niet: maar wellicht kunnen ze voor 50 miljoen zowat CMB-tech inbrengen. Op dat moment controleren ze de meerdeheid en denk ik moet de onderneming dt goedkeuren.
    Ontslaat dit euronav of frontline van hun 'commitment' tot fusie?...
    Er is nog heel wat mogelijk, overeenkomsten om bv. tankers international te delen met fronline en/of insw, de andere belangrijke stakeholder. Tanker interntional organiseert een vlcc pool: ze beogen 50
    vlcc te verdelen over de gebruikelijke trajecten....
    wat het wordt? spannend, denk k.

    .

  11. GiGa 13 december 2022 19:25
    Fusie van olietankerrederij Euronav gaat niet door: Antwerpse familie Saverys haalt slag thuis na maandenlange machtsstrijd

    Antwerpen - Na een maandenlange machtsstrijd heeft de Antwerpse rederijfamilie Saverys haar slag thuisgehaald: ze heeft de nodige 25% aandelen in handen om de fusie van olietankerrederij Euronav met het Noorse Frontline te blokkeren, zo vernam Gazet van Antwerpen. Daarmee blijft Euronav als onafhankelijk Antwerps bedrijf bestaan. Maar de wettelijke fusie mag dan volgens het kamp-Saverys in de koelkast verdwijnen, in de praktijk zal de Noors-Cypriotische miljardair John Frederiksen het waarschijnlijk nog altijd voor het zeggen krijgen.

    LEES OOK. De clash van de maritieme miljonairs: wie wordt de baas van de Antwerpse rederij Euronav?
    Het Belgica-gebouw op het Antwerpse Zuid is al maandenlang het decor van een economische machtsstrijd op het allerhoogste niveau. Met in het ene hoofdkwartier de steenrijke familie Saverys van rederij CMB en in het andere Euronav-CEO Hugo De Stoop, die in het kamp van de Noors-Cypriotische miljardair en Frontline-eigenaar John Frederiksen zit.
    Het Antwerpse Euronav en zijn Noorse rivaal Frontline openbaarden op 7 april hun principeakkoord om samen de grootste olietankerrederij ter wereld te vormen, goed voor 69 supertankers en een 75-tal gewone tankers. Volgens het plan zou de gecombineerde groep de naam Frontline krijgen en zou huidig Euronav-topman Hugo De Stoop de CEO worden. De marktwaarde van het nieuwe bedrijf zou 3,85 miljard euro bedragen.Maar de triomfantelijke aankondiging viel een dag later al op een koude steen. Scheepvaartgroep CMB, de grootste aandeelhouder van Euronav, liet weten dat hij zich verzette tegen de fusie. “We willen niet meegaan in het kortzichtige verhaal waarbij het transport van fossiele brandstoffen centraal staat”, zei topman Alexander Saverys in deze krant. Hij ziet voor Euronav een toekomst als transporteur van milieuvriendelijke brandstoffen als waterstof en ammoniak. De leiding van Euronav is ervan overtuigd dat olie wél nog een hele tijd een prominente rol in het energieverbruik zal spelen.
    Meteen was de toon gezet voor het schaakspel dat erop zou volgen. Met als voornaamste strijdtoneel de beurs. Om de fusie te kunnen tegenhouden, moet de familie Saverys tijdens een bijzondere algemene vergadering van de aandeelhouders 25% van de stemmen achter zich krijgen. Elk kamp smeet er vele tientallen miljoenen euro tegenaan om aandelen bij te kopen. Financieel is dat sowieso geen slechte zet gebleken: begin april noteerde het aandeel rond de 10 euro, nu is dat al zo’n 19 euro.
    Alarmbellen
    Maar enkele dagen geleden kwam plots het bericht dat Frederiksen zijn belang in Euronav opnieuw had laten zakken, van 18,8 naar 17,8%. Meteen gingen er alarmbellen af. Zeker toen bleek dat de familie Saverys al meer dan 23% van de aandelen in handen had. Sinds dinsdag heeft CMB mathematische zekerheid dat de fusie van de baan is: de 25% aandelen zijn binnen.
    Toch is dit vooral een symbolische stap, meent analist Olivier Vandewoude van KBC Securities. “Het zat er al even aan te komen dat de familie Saverys genoeg aandelen zou verwerven om de fusie te blokkeren. Dat besefte ook het management van Euronav. In de praktijk verandert dit niet zo veel. Als Frontline zijn aanbod lanceert om aandelen van Euronav te verwerven en meerderheidsaandeelhouder wordt, kan het de baas over Euronav spelen: de financiële afdelingen laten overleggen, een gezamenlijk personeelsbeleid voeren, de strategieën op elkaar afstemmen,… Het blijven dan wel twee aparte bedrijven, maar qua beleid worden ze samen bestuurd.”
    De algemene vergadering waar de aandeelhouders van Euronav zich moeten buigen over de fusieplannen, staat gepland in het eerste kwartaal van 2023. Begin volgend jaar moet ook het ruilbod gelanceerd worden waarbij Frontline zijn eigen aandelen biedt in ruil voor aandelen Euronav om zo de touwtjes in handen te krijgen. Bij Euronav wil voorlopig niemand reageren op het nieuws van de blokkeringsminderheid van CMB.
    Wat nu?
    Hoe moet het nu verder? Alexander Saverys wil dat Euronav de dividenden die het met olievervoer verdient, niet meer uitkeert aan de aandeelhouders. Het geld moet volgens hem worden geïnvesteerd in nieuwe technologieën, zodat Euronav in de komende jaren ook milieuvriendelijke energiebronnen zoals waterstof en ammoniak vervoert. Hij wil ook dat Euronav op termijn droge bulk en andere materialen transporteert in plaats van olie, met schepen die door waterstof worden aangedreven in plaats van door diesel. Een visie die botst met die van de huidige Euronav-leiding en Frontline: zij zien wel nog veel waardecreatie in olie. CMB belooft een lastige minderheidsaandeelhouder te worden.
    Wie de drive van de familie Saverys in deze fusiestrijd wil begrijpen, moet ook even terugbladeren in de geschiedenis. De Saverysen beschouwen Euronav als hún kind. Het is CMB dat in 1995 samen met een Franse reder de olietankervloot Euronav oprichtte. Marc Saverys, vader van Alexander, is de regisseur van het succesverhaal van Euronav, dat onder zijn bewind uitgroeide tot de grootste onafhankelijke tankerrederij ter wereld. Met de verbeten strijd om de fusie met Frontline tegen te houden, heeft de familie Saverys alvast Euronav als onafhankelijk bedrijf gered. De eerste slag is binnen.
  12. forum rang 4 boothram 14 december 2022 11:21
    het 'commitment', het bod blijft in principe.
    Aleen kan cmb wellicht niet naar 50... maar ze moeten in verhouding dus voor een 50% meerderheid, indien 95% van de aandeelhouders zou stemmen, naar 47;5% dus nog 22,5% en frontline zou 30% moeten binnehhalen.
    Dus is de vraag: kan CMB via een tegenbod, via verdere aankopen op de beurs, of via een combinatie met bevriende partijen (die zich wel nog niet binden) een evenwaardig bod doen.
    En ook garanties bieden voor voldoende aandeelhoudersreturn: dus niet zoals hierboven, maar zoals ze aankondigden voor Frederiksen: de buitengewone winst, fiskaal vrijgesteld naar reserves, en de echte nettowinst naar aandeelhouders, deels via aankoop van eigen aandelen. Ten koste van de actuele koers? Wellicht. Maar waardecreerend voor de aandeelhouders op lange termijn.
    Investeren in olie of in nieuwere technieken, dat is de reele keuze.
    Frontline denkt nog altijd zijn bod in eerste kwartaal te realiseren, maar ik denk dat er nog teveel administratieve stappen en ook een periode dat het bod loopt moet volgen. Ik zie het einde eerder in Q3, eventueel met vertragingsmaneuvers van de hoofdaandeelhouder.
    om 22,5 % bij te kopen zouden ze kunnen rekenen op een volledig jaar cashflow (als dividend uit te keren, of als premie bij ruil), en ze zouden ook leasingcontracten kunnen afsluiten voor de nieuwe boten, gezien hun aankopen en gemaakte kosten goed voor 200 miljoen extra winst.
    Verder zou de FSO en/of CMB tevch kunnen verkocht worden, misschien binnen het antwerps maritiem centrum waar AVH en exmar wel elk een dik halfmijardje kunnen helpen..
    ze moeten dus daarvoor maar 22,5% kopen en dan hebben ze al direct dividenden die zoude kunnen oplopen to8$ per aandeel: ...op bijna 100 miljoen aandelen. dan kosten die 22,5 miljoen bijkoop geen 44 miljoen maar 35 miljoen.
    Dat zouden ze zich kunnen verzekeren op vele manieren: partners vinden bv voor FSO (700 miljoen) of CMBtech... , of tankers international. Want let wel, dan beslissen zij over euronav. en dan gaat het over een ganse vloot te vernieuwen en een europees gepromoot project. Wie echt kiest voor uitstootbeperking kiest voor CMB. Dat allen al kan aandeelhouders die uit de olie willen en hun pluimen willen reinigen overtuihen. ALLEEN het saverijs project is compliant met IMO doelstellingen.
    Natuurlijk, bedriegers zullen vanalles beweren en stellen dat olie meer opbrengt...Feit is dat daar een nieuwsoortige vloot voor nodig zal zijn, die meer op waterstof draait. Dat die de eerste jaren minder opbrengt? Maar dan is euronav nog aanwezig in die markt. Nieuwe klassieke boten zullen na 7-8 jaar echt niets meer opbrengen...met een steeds verlagend olieverbruik. Dat betekent een vloot die veel te groot zal worden en eerde geld kost...Geef mij maar CMB. Ja, een groot deel van de cashflow zal niet meteen in de zakken van frederiksen terechtkomen, en net als de aankoop van nieuwe schepen is er een aanloopperiode met beperkt verlies. Maar er is een enorme markt, en Saverijs zal in de private equity partners, wellicht binnen het antwerps marietiem gebouw(van exmar: een miljardje cash ligt er zo voor het rapen, en dan komt de cash van cmb en euronav erbij..)
  13. arconati 14 december 2022 12:34
    "ze moeten dus daarvoor maar 22,5% kopen en dan hebben ze al direct dividenden die zoude kunnen oplopen to8$ per aandeel: ...op bijna 100 miljoen aandelen. dan kosten die 22,5 miljoen bijkoop geen 44 miljoen maar 35 miljoen."
    Moet dat niet zijn: geen 800 miljoen, maar 0 miljoen, voor 45 miljoen bijkomende aandelen?
19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 916 917 918 919 920 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.