Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,175   -0,010   (-0,19%) Dagrange 5,075 - 5,200 102.395   Gem. (3M) 179,3K

TomTom november 2022

1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 72 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 16 november 2022 21:53
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 november 2022 21:37:

    Hadden jullie niet al een paar keer een laatste waarschuwing gekregen voor verdachtmakingen, boys?
    Ik heb 1 waarschuwing gekregen. Maar dat kwam omdat ik een feit blijkbaar verkeerd verwoord had. Betrof het superdividend wat ooit is uitgekeerd door TomTom. Stond destijds ook gewoon hier op de nieuwsfeed van IEX, de oprichters van TomTom zijn daar belastingvrij 340 miljoen beter op geworden. Daarvan kunnen we alleen maar zeggen, chapeau!

    We zitten hier immers allemaal om geld te verdienen, nietwaar?
  2. [verwijderd] 16 november 2022 21:58
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 november 2022 21:53:

    [...]

    Ik heb 1 waarschuwing gekregen. Maar dat kwam omdat ik een feit blijkbaar verkeerd verwoord had. Betrof het superdividend wat ooit is uitgekeerd door TomTom. Stond destijds ook gewoon hier op de nieuwsfeed van IEX, de oprichters van TomTom zijn daar belastingvrij 340 miljoen beter op geworden. Daarvan kunnen we alleen maar zeggen, chapeau!

    We zitten hier immers allemaal om geld te verdienen, nietwaar?
    Had het ook niet tegen jou :)

    (al heb je wel de neiging om conspiracies te zien of imho onnodig achterdochtig te zijn, maar soit)
  3. forum rang 6 pwijsneus 16 november 2022 22:13
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 november 2022 21:58:

    [...]

    (al heb je wel de neiging om conspiracies te zien of imho onnodig achterdochtig te zijn, maar soit)
    Leg dit eens uit? Ik heb er zelfs een apart draadje voor gestart om een 1 keer helder uit te leggen.

    Dit is geen conspiricy wat je me aanwrijft, dat zou het zijn als ik heilig overtuigd zou zijn dat dit zou gaan gebeuren. Ik zie het slechts als 1 van de vele scenario's. Je hebt ook het aanmodderscenario waar we nu al 15 jaar inzitten.

    Hier heb je het over, leg me uit wat een conspiricy is aub;

    pwijsneus
    15 oktober 2022 10:32

    De aandeelhoudersstructuur van TomTom is uniek, grofweg de helft van de stukken zijn in handen van de 4 oprichters. Daarmee hebben de grootaandeelhouders praktisch de totale controle over de onderneming.

    Als de oprichters slim zijn, kunnen ze maximaal rendement halen uit deze situatie. De beurs- en assetwaarde ligt namelijk best ver uit elkaar. Ook hebben ze een voordeel ten opzichte van de minderheidsaandeelhouder; ze hebben invloed op de beurswaarde, en kennis over de assetwaarde. Ze zijn op de hoogte van eventuele inbound calls die er in het verleden zijn geweest, en kunnen tegelijkertijd sturen door de toon en manier waarop hun cijfers worden gepresenteerd, en hoe de outlook wordt geformuleerd. Dit is niet verboden, en kan effect hebben op het koersverloop van het aandeel TomTom.
    Je zou kunnen stellen dat de founders met hun meerderheidsbelang fungeren als private equity én ook nog eens de onderneming runnen, ze hebben 2 petten op.

    Bij een huidige koers van EUR 6,50, vertegenwoordigd de waarde van de free float ongeveer EUR 450 miljoen euro. TomTom heeft een net cash positie van grofweg EUR 300 miljoen. Goed om te weten is dat TomTom in 2019 bedrijfsonderdeel Telematics heeft verkocht aan Bridgestone, en van deze opbrengst is EUR 750 miljoen belastingvrij teruggevloeid naar de aandeelhouders. Hiervan is dus ongeveer EUR 330 miljoen belastingvrij uitgekeerd aan de 4 oprichters van TomTom.

    In potentie ligt er dus een cashpile van ~EUR 630 miljoen om de free float uit te kopen. Met de huidige koers zijn de founders dus in staat een royale premie van 40% neer te leggen om de free float uit te kopen. De vraag is echter wanneer hiervoor het ideale moment is.

    Mij lijkt het ideale moment om bovenstaand scenario uit te voeren, op het moment wanneer TomTom geen cashburner meer is, en dat is dit jaar nog niet het geval. Naar alle waarschijnlijkheid is pas eind volgend jaar het moment dat de FCF stabiel is en op of boven de 0 uitkomt.

    Een belangrijk instrument wat de founders in handen hebben zijn de cijferpresentaties. Ideaal gezien zou je vanuit het oogpunt van de founders 2 doelen willen realiseren hiermee;
    - Het veiligstellen van de bonus
    - De appetite uit het aandeel halen om bovenstaand scenario actief te houden

    Een voorzichtige outlook geeft een hogere kans op het behalen van de doelstellingen, en tegelijkertijd heeft dit een negatief effect op het aandeel.

    In de tussentijd zullen er een aantal verplichte nummers afgewerkt moeten worden, nog een aantal cijferpresentaties. Ook komt er nog een capital markets day. TomTom lijkt wel in een eeuwigdurende transitie te zitten. Het is een zichzelf herhalend verhaal vol beloftes. Zelfs nu nog wordt er op dit forum te pas en te onpas gerefereerd aan de CMD van 2019, terwijl de realiteit deze voorstelling van zaken al lang heeft ingehaald.

    Maargoed, de bekende posters kunnen zich vanaf 2 november weer gaan laven aan stapels nieuwe powerpoints waar ze nog jaren op kunnen teren. Verzorgd door de lip-service van een aantal PR-medewerkers wordt de aandacht afgeleid van bovenstaand scenario.

    Een delisting op deze manier gaat wel ten koste van de minderheidsaandeelhouders, maargoed, in het leven heb je nu eenmaal winnaars en verliezers.

    Als het algemene beurssentiment meezit zal iedereen begrijpen wanneer TomTom aangeeft dat een delisting het beste is voor alle partijen. Ze komen de aandeelhouders tegemoet met een bepaalde premie. Het aandeel is immers al jaren niet vooruit te branden. Het is ook nog steeds een lange transitie die TomTom voor de boeg heeft, een beursnotering is ook niet meer nodig vwb financiering. Eigenlijk is een delisting het beste voor alle partijen. Zelfs Goddijn hoeft zijn boot er niet voor te verkopen.

    De assetwaarde van TomTom is vermoedelijk wel wat verdampt afgelopen jaren, maar in stukken zou dit toch een mooi rendement moeten kunnen opleveren voor de oprichters. Een kers op de taart.

    Ik ben helemaal voor!

    Hoe lager de founders het aandeel laten afzinken, hoe aantrekkelijker dit hele verhaal wordt. Dan kun je je afvragen welke belangen het zwaarst wegen, die van de founders in de rol van PE, of in de rol als bestuurder van TomTom?


    Zou graag hebben dat je inhoudelijk reageert, of helemaal niet reageert in plaats dat je me wegzet als de eerste-de-beste wappie. Je kunt me niet betrappen op onwaarheden in bovenstaand betoog.
  4. forum rang 7 sniklaas 16 november 2022 22:34
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 november 2022 21:37:

    Hadden jullie niet al een paar keer een laatste waarschuwing gekregen voor verdachtmakingen, boys?
    zal vast een keer een waarschuwing hebben gekregen voor een explicite opmerking en of woordkeuze en daar is ook niets mis mee, per slot van rekening moet een moderator ook zijn werk kunnen doen en zo af en toe een correctie uitvoeren…

    Stel je eens voor dat er geen overtredingen werden begaan, de grenzen moeten opgezocht worden om het interessant en betekenisvol te laten zijn maar wel open en transparant en niet om een verborgen agenda te dienen…
  5. [verwijderd] 17 november 2022 01:17
    Bedoel je dit met "interessant en betekenisvol"?

    quote:

    sniklaas schreef op 16 november 2022 20:58:

    Wederom verspreid TT leugens en vinden jouw Justin aan hun zijde om deze leugens te verspreiden en feitelijke waarheden te ontkennen…

    Dat jij een promotor bent van TT luchtkastelen staat buiten kijf maar probeer op zijn minst geloofwaardig te zijn, nu bren je dat al tijden niet…

  6. forum rang 6 ketchup 17 november 2022 07:49
    iedereen kleurt zijn view naar zijn positie , lijkt me ook logisch
    je moet wel helemaal krankzinnig zijn long te zitten en dan het aandeel af te kraken
    neemt niet weg dat je best kritisch mag zijn

    wat mij betreft, mijn grootste fout in TT is niet mijn belegging geweest, maar ik heb totaal onderschat hoe ongelofelijk incestueus en verziekt de verhouding ligt tussen een paar grootaandeelhouders die ook bestuurders of voormalige bestuurders zijn en externe aandeelhouders die men eigenlijk als balast ziet, maar dat hoort nu eenmaal bij een beursgenoteerd bedrijf en dat geven ze ook aan door te zeggen dat ze hier zelf voor gekozen hebben

    de ware reden om beursgenoteerd te zijn was om te cashen en een gedeelte van hun privé vermogen veilig te stellen en 2) een makkelijke manier om vreemd geld op te halen en daar is helemaal niets verkeerds mee , want dat gaat op voor zowat alle private bedrijven die naar de beurs gaan

    het ergerlijke is dat de raad van commissarissen/toezichthouders niet de belangen van alle aandeelhouders behartigen en eigenlijk alles gewoon afstempelen wat de bestuurders wensen

    neemt niet weg dat TT nu wel in de startblokken staat voor beter en HG doet zijn uiterste best TT te promoten
    het verdienmodel is een lastige, want het is een dure business om te runnen en op te zetten en dat weet iedereen die 2,5 miljard euro komt niet uit de lucht vallen dat kost het minimaal om een mapping company op de rails te zetten en dan ben je ook nog 5 jaar verder

    maar het is net als bij een dure villa bouwen op een mooi stuk grond @ raison van 3 mio euro , want dat kost het om te bouwen en dan proberen 7% rendement te
    krijgen voor huurinkomsten en dat lukt niet want 20k per maand is niet haalbaar, wel 10k

    is het dan ineens een waardeloze asset ? Neen , natuurlijk niet want niemand kan het voor de helft van de bouwprijs neerzetten ... enkel het verdienmodel klopt niet en daar zit TT dus ook mee

    het is zoals Exane, MS en Kumar 5 jaar geleden al stelden the sum of parts is 18 euro waard , toen nog bij 235 mio uitstaande aandelen = 4 miljard euro ( was ook wel wat gebaseerd op de verkopen van HERE en Fleetmatics die als rekenvoorbeeld golden )
    men stelde toen ook als HG het de komende jaren met deze waardevolle assets niet weet te verdienen, doet hij er beter aan de toko te verkopen

    Nu 5 jaar later is Telematics verkocht en ze verdienen nop en dat laatste zou nu eindelijk kunnen gaan draaien , en het forward book geeft bij hard maken een enorme bijdrage

    we gaan t zien de komende 2 jaar, ik denk dat het beduidend gaat beteren., maar blijf erbij wij gaan pas echt scoren bij een verkoop.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 17 november 2022 07:54
    TomTom
    Totale netto shortpositie op 17 november 2022: 1,58%

    Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 1,74% naar 1,58%

    Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,58%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 1,58%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    1,58% van 132.366.672 is: 2.091.393 aandelen
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 17 november 2022 09:17
    Goddijn kan wel zeggen dat auto's tot de eerste levensbehoefte blijven, maar ik zie de (te) dure EV als een 'bedreiging' voor de omzet(voorspellingen) bij oems. En ik bevind me in goed gezelschap.

    Accu’s gaan nog heel veel duurder worden

    En in China vinden ze dat helemaal niet erg.
    De elektrische auto heeft vele voordelen en een paar grote nadelen. En nee, we gaan het niet hebben over emotie, beleving en ‘het hebben van een ziel’. Dat is met een 1.2 driecilinder turbo of 2.0 viercilinder diesel ook niet het geval. De voordelen van een EV: geen uitstoot, direct koppel en een hoog rendement.

    Alle nadelen van een EV komen min of meer door de de accu. Het zijn in principe ondingen. Letterlijk, want ze zijn enorm groot. Voor een beetje acceptabele range heb je al gauw een batterij van 50 tot 75 kWh uur nodig. Dat komt door de energiedichtheid. Die is heel erg laag. Ergo, je moet enorm grote en zware accu’s meenemen voor een beetje actieradius.

    Accu’s worden nog veel duurder
    Maar het wordt nog erger, want volgens Investing worden de accu’s onbetaalbaar. Dat komt voornamelijk doordat je lithium nodig hebt. Of specifieker, lithiumcarbonaat. De prijs daarvan is omgerekend 81 euro per kilo, het was gisteren zelfs nog ietsje hoger, 84 euro per kilo. We zeggen omgerekend, want lithiumcarbonaat wordt namelijk in Chinese Yuans vermeld en verhandeld.
    China is namelijk het land met zo’n 60% van alle lithiumcarbonaat. Reken maar dat je deze prijsverhogingen van de grondstoffen terug gaat zien in de prijzen voor accu’s en dus elektrische auto’s. Dan is een PHEV zo’n gek idee nog niet!

    Niet alleen China
    De energietransitie van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving zorgt voor meer uitdagingen en kansen. Zo spint Indonesië enorm zijn garen bij de transitie, omdat het toevallig heel veel nikkel heeft, dat men ook nodig heeft voor alle accu’s.

    In dat geval is het nog eens extra schrijnend, want de NOS meldt dat juist dat ‘onze’ schone transitie zorgt dat ze in Indonesië extreem vervuiling ondervinden van het winnen van de grondstoffen. Daarmee is duurzaam autorijden niets meer of minder dan een frikandel eten. Je wil niet weten waar de grondstoffen vandaan komen, maar het eindresultaat smaakt je wel.

    bron:
    www.autoblog.nl/nieuws/accus-gaan-nog...
  9. [verwijderd] 17 november 2022 09:40
    De total cost of ownership van een EV is best gunstig. Deels afhankelijk van overheidsmaatregelen. Total cost of ownership is wat een auto je eigenlijk exact kost per maand. En niet de aanschafprijs.

    De aanschaf is inderdaad flink hoog. Maar je betaalt geen wegenbelasting, hebt lagere kosten voor opladen vergeleken met tanken en je hebt veel minder onderhoud aan de auto en ook lagere afschrijving omdat ze lang meegaan.

    De hele zakelijke markt vindt het dus sowieso wel prima. Die kunnen de upfront investering wel ergens vandaan halen. Dit is een heel groot deel van de automarkt.

    Voor particulieren die er mee worstelen is een mouw aan te passen. Bijvoorbeeld met private lease, een ridesharing product of een abonnement zoals Lync & Co. Autofabrikanten zelf gaan ook wel zorgen dat de drempels lager worden. Ten eerste nemen fabricagekosten EV af naarmate marktaandeel EV toeneemt, ten tweede komen ze met goedkopere modellen en ten derde ontwikkelen zij zelf ook lease of share achtige concepten.

    De EU heeft bepaald wanneer in het hele gebied alles over moet zijn op EV, met ook tussentijdse doelen. Dus er is geen weg terug meer.
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 17 november 2022 10:19
    Wat zeggen de grote bazen zelf?

    Stellantis: ‘Elektrische auto’s moeten goedkoper vóór brandstofverbod 2035’

    De Europese Unie wil vanaf 2035 de verkoop van nieuwe benzineauto’s en diesels verbieden. Uwe Hochgeschurtz, topman van Stellantis in Europa, ziet echter een probleem. Ook over acht jaar zullen elektrische auto’s voor veel mensen nog te duur zijn.

    “Europa moet ervoor zorgen dat in 2035 bijna iedereen een elektrische auto kan betalen”, zegt Hochgeschurtz stellig. Hij laat in het midden of dat moet via subsidies of andere stimuleringsmaatregelen. “Het verbod op nieuwe brandstofauto’s komt eraan, maar ik denk dat ook dan veel mensen geen volledig elektrische auto kunnen betalen.” Stellantis-CEO Carlos Tavares zei iets soortgelijks in juli.

    Bron:
    www.autovisie.nl/nieuws/stellantis-oo...
  11. forum rang 7 Wereldbelegger 17 november 2022 10:21
    Kosten van de accus - daar gaat het om.

    ‘De elektrische auto moet véél goedkoper worden’

    Het is volgens Stellantis noodzakelijk dat de elektrische auto véél goedkoper wordt. Gebeurt dat niet, dan de automarkt volgens het concern volledig imploderen.

    Die uitspraken van het grote autoconcern volgen op het nieuws dat de verbrandingsmotor per 2035 naar de eeuwige jachtvelden wordt gestuurd. In Europa althans, en mogelijk enkel de auto’s die niet op CO2-neutrale brandstoffen rijden.

    Kosten met 40 procent gedaald
    Stellantis zelf werkt er in ieder geval hard aan om de kosten van een elektrische auto naar beneden te halen. Deze week liet het weten dat de productiekosten van een auto in 2030 met 40 procent moeten zijn gedaald.
    Als de elektrische auto niet goedkoper wordt “zal de markt instorten”, aldus Arnaud Debouef, productiebaas bij Stellantis. “Het is een grote uitdaging.”

    Elektrische auto is nog duur
    Stellantis heeft natuurlijk een punt: de elektrische auto is vandaag de dag duurder wat betreft de aanschafprijs per model. Bovendien is het aanbod van elektrische auto’s nog niet zo groot.

    Problemen voor het westen
    Volgens Carlos Tavares, grote baas bij Stellantis, zijn vooral de jaren tussen 2024 en 2027 cruciaal. Volgens hem gaan Aziatische producenten profijt hebben van de enorme vraag naar batterijen, terwijl het Westen juist problemen van die productie gaat ondervinden. Stellantis is daarom bezig om vijf grote fabrieken voor batterijproductie te bouwen, onder meer in Noord-Amerika en Europa. Die moeten per 2030 in staat zijn om 400 GWh te produceren.

    Overigens heeft Stellantis al wel een aantal ‘betaalbare’ elektrische auto’s in diens portfolio. Met de elektrische Fiat 500 levert het een compacte elektrische auto die net geen 27 mille kost. De Opel Corsa-e en Peugeot e-208 zijn eveneens een van de weinige elektrische auto’s in het B-segment. Beide kosten zo’n 31 mille en zijn dus nog altijd veel duurder dan hun broertjes met verbrandingsmotor (Corsa: 19.999 euro en 208: 21.630 euro). Andere ‘goedkope EV’s’ zijn de Dacia Spring, MG ZS EV, Smart Fortwo en Volkswagen e-Up!

    Bron:
    www.autovisie.nl/nieuws/de-elektrisch...
  12. forum rang 6 tatje 17 november 2022 10:41
    Heb ongeveer dezelfde mening als ketchup.

    2025 moet TT gaan leveren.

    Je kunt niet zelfstandig in 2025 iets of iemand de schuld geven.

    Mijn berekeningen, gebaseerd op uitspraken en verwachtingen van de TT top.

    2024 ebit + 5
    2025 ebit + 45
    2026 ebit + 90

    earnings before intrest and tax = ebit

    Bij TT is het earnings before tax of moeten we intrest als een + zien :-), je hebt tenslotte 300 miljoen op de bank.
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 17 november 2022 10:46
    Autohandelaren met handen in haar: waar zijn de tweedehandsjes gebleven? ‘Niet eerder meegemaakt’

    Er is een tekort aan gebruikte auto’s. Handelaren hebben grote moeite om het aanbod op peil te houden. Dat merkt de automobilist in de portemonnee. ,,Een koper moet minder noten op zijn zang hebben.”

    Autobedrijven hebben te maken met een tekort aan gebruikte auto’s. Ramon Eshuis uit Lettele vertelt: ,,In de ruim twintig jaar ervaring die ik heb, heb ik dit nog niet eerder zo meegemaakt’’ Maar: ,,We mogen niet zeuren.” Foto: Ruben Meijerink.

    ,,In de ruim twintig jaar ervaring die ik heb, heb ik dit nog niet eerder zo meegemaakt’’, zegt Ramon Eshuis van Eshuis Auto in Lettele. Het probleem begint in coronatijd: de productie van chips stagneert en daar heeft de autoindustrie erg veel last van. Er worden (nog steeds) minder nieuwe voertuigen gemaakt en dat beperkt ook het aantal tweedehandsjes dat na verloop van tijd te koop komt. ,,Nu merk je het sneeuwbaleffect,” zegt hij in De Stentor.

    Tekort en mismatch
    Doordat leasebedrijven moeilijker aan nieuwe auto’s komen, rijdt de bestaande vloot langer door en komt niet als occasion op de markt. Tijdens de pandemie zijn meer gebruikte auto’s gekocht als alternatief voor het openbaar vervoer. Die auto’s worden niet massaal ingeruild, waardoor het aanbod verder opdroogt. Daarnaast worden relatief veel diesels aangeboden, terwijl vraag is naar zuinige benzine-, hybride en elektrische auto’s.

    ,,Er is sprake van een tekort én een mismatch”, concludeert Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag. De schaarste is niet van vandaag op morgen opgelost. Omdat de vraag groter is dan het aanbod zijn de prijzen hoog en zullen die hoog blijven. Wij verwachten dat het plafond is bereikt, maar verwachten ook geen snelle daling.”

    bron:
    www.deondernemer.nl/mobiliteit/autobr...
1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 72 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.