Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,165   -0,155   (-2,91%) Dagrange 5,130 - 5,305 108.382   Gem. (3M) 179,1K

TomTom oktober 2022

1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 65 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 27 oktober 2022 12:58
    Och laat ik ook een WB tje doen, naar dan omgekeerd.

    www.techzine.nl/nieuws/infrastructure...

    Het tweede kwartaal van dit jaar was voor Hyundai heeft het meest winstgevende kwartaal van de afgelopen acht jaar. Volgens de organisatie waren er voldoende chips beschikbaar om de fabrieken ’s weekends en ’s avonds open te houden. Hyundai is van plan om de productie in de tweede helft van het jaar te verhogen.
  2. forum rang 7 sniklaas 27 oktober 2022 13:41
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 oktober 2022 11:18:

    [...]Prijzen zijn stabiel al jaren.
    Justin, kun jij deze stelling onderbouwen met feiten?

    Terugkijkend naar de automotive cijfers van de laatste jaren en de hogere take rates afgeleid van de communicaties krijg ik sterk de indruk dat de prijzen die TT krijgt voor haar diensten en producten onder druk staan; meer functionaliteit voor minder centen.

    Daarnaast is er het fenomeen van gecancelde contracten waarvoor TT naar ik verwacht geen vergoeding heeft ontvangen, tenminste ik zie niets daarvan terug keren in de cijfers; ‘foutje’ en bedankt voor de moeite…
  3. forum rang 6 tatje 27 oktober 2022 14:05
    Het volgende zei Chris Pendleton van Microsoft op de CMD 2019.

    And that's the enterprise scale we’re talking about and so the infrastructure that TomTom has built
    on Azure is actually scalable too. They have to scale with us. We treat them as a backend engineering
    team.

    Na 3 kwartalen.
    R en D APP
    2020 89,4
    2021 101,4
    2022 126,5

    Vergelijk ik 2020 met 2022 dan zijn de uitgaven met 41,5% gestegen.
    Laten we 6,5 nemen als loonstijging, dan praten we nog over een stijging van 35%.
    Dus veel meer hoofdjes in R en D APP.

    Harold zei bij de laatste call het volgende over Enterprise.

    Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
    Yes, Marc, so we have not launched the products that are resulting from our new mapping platform, so you won't see any revenue and you
    won't see that this year in real terms. But there is an exciting development in our mapping platform. We will be able to produce significantly more
    detailed maps. We will have a lot more coverage with our maps, so we can expand our base -- our business. And we can start addressing a market
    that has not been available to us in the past, and that involves markets where we are traditionally not very strong. So that's everything outside
    of North America and Europe. All of a sudden, that opens up new possibilities.

    And the second way we can expand our addressable market is by addressing use cases that are -- that we currently cannot serve. Due to the highprecision type of attributes, that we're bringing into our new map platform, will allow us to play in consumer applications, display applications,
    more web-based, mobile phone-based applications, where we currently don't have a big presence.
    So, if you look at our current customer base, of course, we're doing well inAutomotive. And we have seen a lot of activity this yearin the Automotive
    segment, which is very encouraging -- will lay a foundation under longer-term growth also in the Automotive industry. But on top of that, we can
    start developing a whole new segment in what we have defined as the Enterprise sector, where we currently don't have a strong position.
    And that's all very -- I think that's all very exciting. We're preparing for that. We'll be ready by the end of this year, have everything in place to start
    selling and licensing those products, and we will start informing the market in Q4 about those developments that are taking place.

    Spannend :-)

    Werken hard aan de voorkant !
  4. forum rang 6 tatje 27 oktober 2022 15:20
    Uit het laatste transcript Q3 2022.

    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
    Yes. No, yes. And it's indeed, those are all factors that influence that. We expect that on the longer term, so not per quarter, the longer term, let's
    say, the average of the last 4 quarters, we will do better than the market. And that will always be a couple of percentage points better, so 3 to 5
    percentage points. And then the main drivers here are higher take rates, and the second is, I think, marketshare gain. So, with the caveat thatsome
    quarters can be different because it has to do with the OEMs that we serve and the models, et cetera, from a longer term, we will outperform the
    market.

    Ik zal proberen het te vertalen.

    Ja nee ja al die factoren zijn van toepassing !
    We verwachten over 4 kwartalen genomen, dat we het beter gaan doen dan de markt, 3 tot 5%.
    De grote aanjagers zijn, hogere take rate en het winnen van marktaandeel.
    Het zal enkele kwartalen variabel blijven, dat ligt aan de oems en de modellen.
    MAAR OP LANGERE TERMIJN GAAN WE DE MARKT OUTPERFORMEN. ( overtreffen )

    Tja.

    Ik ga voor de uitspraken RVB.

    Doei :-)
  5. [verwijderd] 27 oktober 2022 15:28
    quote:

    sniklaas schreef op 27 oktober 2022 13:41:

    [...]Justin, kun jij deze stelling onderbouwen met feiten?

    Terugkijkend naar de automotive cijfers van de laatste jaren en de hogere take rates afgeleid van de communicaties krijg ik sterk de indruk dat de prijzen die TT krijgt voor haar diensten en producten onder druk staan; meer functionaliteit voor minder centen.

    Daarnaast is er het fenomeen van gecancelde contracten waarvoor TT naar ik verwacht geen vergoeding heeft ontvangen, tenminste ik zie niets daarvan terug keren in de cijfers; ‘foutje’ en bedankt voor de moeite…
    Q3 2022 conference call

    Emmanuel Carlier - Kempen & Co. N.V., Research Division - Research Analyst
    And price pressure, is that something that you still see? Or is this kind of done, you think?

    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
    Well, I wouldn't call it price pressure. I think prices are very stable. What we see is that adoption rates are going up. And of course, in our price book, if you ask for more product, then you get a better price, than if you only want to have half of your fleet equipped with our product. So, the more volumes, the better the price for the customer, but that's in both our interest.
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 27 oktober 2022 15:31
    'Winsten toeleveranciers auto-industrie onder druk door stijgende kosten’

    TomTom is echt een geweldig bedrijf.
    Heeft helemaal geen last van stijgende kosten als ik de voorafgaande reacties mag lezen.

    Daarnaast gaan omzetten en takerate omhoog.
    Ook gaat tomtom 'de markt' outperformen.
    Het kan niet op bij dit bedrijf.

    Ben ik even blij dat ik in TomTom zit met weer wat meer aandelen.
    Ik ga wel de komende dagen wat kale Callposities sluiten om vast te blijven houden aan mijn strategie(tje) en de winst veilig te stellen.

    De Powerpointplaatjes dag kan misschien wel eens tegenvallen t.o.v. de verwachtingen.
    En dan krijgen we misschien wel een herhaling van de koersontwikkeling zoals in 2019 of Na de Q3 cijfers.
  7. [verwijderd] 27 oktober 2022 16:22
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 oktober 2022 15:31:

    'Winsten toeleveranciers auto-industrie onder druk door stijgende kosten’

    TomTom is echt een geweldig bedrijf.
    Heeft helemaal geen last van stijgende kosten als ik de voorafgaande reacties mag lezen.

    De hoogste kostenpost van TT is personeel. Het is immers een softwarebedrijf.

    Door inflatie zijn die salariskosten 10 miljoen euro omhoog gegaan. (40% van 25 miljoen FCF = 10).

    Indien TT prijzen met 2% kan verhogen levert dat ook 10 mio op (2% x 500 miljoen).

    Dit valt dus alleszins mee, maar gaat wel tijd overheen want gemiddelde contract duurt 3 jaar.

    Doe je aan staalproductie, dan verbruik je enorm veel energie en heb je ook veel hogere kosten in deze energiecrisis.
  8. forum rang 6 win some... 27 oktober 2022 16:27
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 oktober 2022 15:31:

    'Winsten toeleveranciers auto-industrie onder druk door stijgende kosten’

    TomTom is echt een geweldig bedrijf.
    Heeft helemaal geen last van stijgende kosten als ik de voorafgaande reacties mag lezen.

    Daarnaast gaan omzetten en takerate omhoog.
    Ook gaat tomtom 'de markt' outperformen.
    Het kan niet op bij dit bedrijf.

    Ben ik even blij dat ik in TomTom zit met weer wat meer aandelen.
    Ik ga wel de komende dagen wat kale Callposities sluiten om vast te blijven houden aan mijn strategie(tje) en de winst veilig te stellen.

    De Powerpointplaatjes dag kan misschien wel eens tegenvallen t.o.v. de verwachtingen.
    En dan krijgen we misschien wel een herhaling van de koersontwikkeling zoals in 2019 of Na de Q3 cijfers.
    Dan komen we qua koers wel op onbekend terrein. Dat de resultaten tegenvallen is de doorsnee TT-belegger wel gewend. Maar als nu ook de Powerpointplaatjes nog gaan tegenvallen.... Dat geeft wel koersdruk. Misschien hebben Harold en Taco bij Microsoft nog een cursus Powerpoint kunnen lospeuteren tegen een zacht prijsje. Kunnen ze het toch nog een beetje opleuken.
  9. forum rang 6 win some... 27 oktober 2022 16:39
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 oktober 2022 16:22:

    [...]

    De hoogste kostenpost van TT is personeel. Het is immers een softwarebedrijf.

    Door inflatie zijn die salariskosten 10 miljoen euro omhoog gegaan. (40% van 25 miljoen FCF = 10).

    Indien TT prijzen met 2% kan verhogen levert dat ook 10 mio op (2% x 500 miljoen).

    Dit valt dus alleszins mee, maar gaat wel tijd overheen want gemiddelde contract duurt 3 jaar.

    Doe je aan staalproductie, dan verbruik je enorm veel energie en heb je ook veel hogere kosten in deze energiecrisis.
    Operating expenses excluding D&A and restructuring:
    YTD 21: 313,2 mio
    YTD 22: 353,1 mio

    Dat is al een toename van 13%.
  10. [verwijderd] 27 oktober 2022 16:51
    quote:

    win some... schreef op 27 oktober 2022 16:39:

    [...]

    Operating expenses excluding D&A and restructuring:
    YTD 21: 313,2 mio
    YTD 22: 353,1 mio

    Dat is al een toename van 13%.
    Wat jij laat zien is 2022 versus 2021. Dat zijn voornamelijk de extra investeringen in Artificial Intelligence om vervolgens met minder mensen te kunnen. Dat leidt tot 500 man/vrouw minder personeel en 40 miljoen lagere personeelskosten in 2023. Die wordt weer deels elders in geinvesteerd. Vervolgens is er ook de impact van hogere inflatie op salariskosten in 2023 en dat is 10 miljoen euro.
  11. forum rang 4 GLMF 27 oktober 2022 17:01
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 oktober 2022 16:51:

    [...]

    Wat jij laat zien is 2022 versus 2021. Dat zijn voornamelijk de extra investeringen in Artificial Intelligence om vervolgens met minder mensen te kunnen. Dat leidt tot 500 man/vrouw minder personeel en 40 miljoen lagere personeelskosten in 2023. Die wordt weer deels elders in geinvesteerd. Vervolgens is er ook de impact van hogere inflatie op salariskosten in 2023 en dat is 10 miljoen euro.
    wordt jij nu hier ook al de 'factchecker' :-)
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 27 oktober 2022 17:15
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 oktober 2022 16:22:

    [...]

    De hoogste kostenpost van TT is personeel. Het is immers een softwarebedrijf.

    Door inflatie zijn die salariskosten 10 miljoen euro omhoog gegaan. (40% van 25 miljoen FCF = 10).

    Indien TT prijzen met 2% kan verhogen levert dat ook 10 mio op (2% x 500 miljoen).

    Dit valt dus alleszins mee, maar gaat wel tijd overheen want gemiddelde contract duurt 3 jaar.

    Doe je aan staalproductie, dan verbruik je enorm veel energie en heb je ook veel hogere kosten in deze energiecrisis.
    Ik denk dat er nog wel wat meer kosten voor TT zijn waar de inflatie invloed op heeft.
    Gebouwen, energielasten, reis- en verblijfskosten e.d.

    En dan doet u weer een aanname.
    Beginnende met: "Indien"
  13. forum rang 6 win some... 27 oktober 2022 17:18
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 oktober 2022 16:51:

    [...]

    Wat jij laat zien is 2022 versus 2021. Dat zijn voornamelijk de extra investeringen in Artificial Intelligence om vervolgens met minder mensen te kunnen. Dat leidt tot 500 man/vrouw minder personeel en 40 miljoen lagere personeelskosten in 2023. Die wordt weer deels elders in geinvesteerd. Vervolgens is er ook de impact van hogere inflatie op salariskosten in 2023 en dat is 10 miljoen euro.
    Er zijn ytd al 40 mio meer aan kosten dan vorig jaar. Laat dat op jaarbasis 50 mio meer worden. Dan ga je volgend jaar 40 mio bezuinigen en blijft er 10 mio toename over. Plus 20 mio extra investeringen en plus 10 mio inflatie. In 2023 zijn de kosten dan dus 40 mio hoger dan in 2021. Met een verwachte omzetstijging van 50 mio in 2023 (marge 85%) leidt dit wederom nauwelijks tot resultaatverbetering.
  14. forum rang 7 Wereldbelegger 27 oktober 2022 17:21
    quote:

    win some... schreef op 27 oktober 2022 16:27:

    [...]

    Dan komen we qua koers wel op onbekend terrein. Dat de resultaten tegenvallen is de doorsnee TT-belegger wel gewend. Maar als nu ook de Powerpointplaatjes nog gaan tegenvallen.... Dat geeft wel koersdruk. Misschien hebben Harold en Taco bij Microsoft nog een cursus Powerpoint kunnen lospeuteren tegen een zacht prijsje. Kunnen ze het toch nog een beetje opleuken.
    Opleuken van PP-plaatjes laten ze over aan een IT'r met een burnout die op therapeutische gronden weer mag beginnen met twee uur per dag. (Zo stel ik me dat voor.)

    Maar het gaat om de inhoud......
    Als je de posts van de afgelopen weken leest, dan is op dit forum eigenlijk alles al bekend gemaakt.
    Dus de CMD voegt niets meer toe.

    En een dividend aankondiging zal er m.i. ook niet in zitten.
  15. [verwijderd] 27 oktober 2022 17:39
    quote:

    win some... schreef op 27 oktober 2022 17:18:

    [...]

    Er zijn ytd al 40 mio meer aan kosten dan vorig jaar. Laat dat op jaarbasis 50 mio meer worden. Dan ga je volgend jaar 40 mio bezuinigen en blijft er 10 mio toename over. Plus 20 mio extra investeringen en plus 10 mio inflatie. In 2023 zijn de kosten dan dus 40 mio hoger dan in 2021. Met een verwachte omzetstijging van 50 mio in 2023 (marge 85%) leidt dit wederom nauwelijks tot resultaatverbetering.
    Jij neemt nu 2 jaren, niet 1

    In 2022 nemen de kosten toe
    In 2023 nemen de kosten af

    Volgens jouw berekening nemen voor die twee jaren bij elkaar genomen en inclusief de inflatie de kosten ongeveer toe met 5% per jaar. (dus niet 13%). Daar schrik ik niet zo van en mag ook zo blijven de komende jaren, terwijl de Automotive & Enterprise omzet sneller groeit.
  16. forum rang 6 win some... 27 oktober 2022 17:52
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 oktober 2022 17:39:

    [...]

    Jij neemt nu 2 jaren, niet 1

    In 2022 nemen de kosten toe
    In 2023 nemen de kosten af

    Volgens jouw berekening nemen voor die twee jaren bij elkaar genomen en inclusief de inflatie de kosten ongeveer toe met 5% per jaar. (dus niet 13%). Daar schrik ik niet zo van en mag ook zo blijven de komende jaren, terwijl de Automotive & Enterprise omzet sneller groeit.
    5% kosten toename per jaar ondanks een reorganisatie waarbij 500 man worden geloosd.
1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 65 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.