Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,295   +0,115   (+1,03%) Dagrange 10,935 - 11,375 1.738.269   Gem. (3M) 1,3M

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3195 3196 3197 3198 3199 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. DutchAstronaut 23 oktober 2022 12:32
    Dat doen ze in de VS (New York) precies hetzelfde.
    Ze laten er altijd een TOP keuken inbouwen, maar ze gebruiken het dagelijks vrijwel nooit.
    Mochten ze het toch een keer "moeten" gebruiken, dan huren ze een topchef in.
    Maar dat is meestal omdat ze bij "vrienden" wat mooie sier willen maken.
    ("Kijk ons nou eens" met onze mooie keuken......)
  2. Belegger Sven 23 oktober 2022 13:45
    Beste mede JET'ers,

    Zoals beloofd heb ik naar aanleiding van de kwartaalcijfers opnieuw naar mijn waarderingsmodel gekeken (vorige update 21 augustus). Hoewel mijn mening over JET niet is veranderd heb ik nav de Q3 cijfers wel wat verschuivingen tussen de verschillende segmenten gemaakt.

    Eerst maar even kort over die cijfers, wat viel me op:

    Noord Europa is nog een sterker segment dan waar ik zelf rekening mee hield. Mooie GTV groei laten zien in deze moeilijke tijd maar vooral het gegeven dat de Duitse penetratiegraad nog slechts 20% bedraagt vind ik een enorm sterk gegeven. In Nederland ligt deze bijvoorbeeld al op 40%. Mijn verwachting is dat die graad de komende jaren naar de Nederlandse toe gaat groeien en dan zou je dus zomaar een verdubbeling van de GTV kunnen zien in een extreem winstgevend segment.

    Noord Amerika toch een tegenvaller op korte termijn. De Amazon en BOA deal zijn duidelijk geen gouden oplossing voor alle problemen binnen dit segment dus de mensen die verkondigden dat er extreme groei zou worden geboekt kunnen zich achter de oren krabben. Positief is echter de reactie van Jitse over de fee caps, de nonchalance waarmee hij hierop antwoorde moet wel aangeven dat ze heel dicht bij een deal in NY zijn. Het vervallen van de caps zou zomaar 150 miljoen EBITA per jaar op kunnen leveren en bij een multiple van 10 komen je dan al op 1,5 miljard aan waarde. Op korte termijn kan dat een koerstrigger zijn. Een verkoop van dit segment geloof ik eigenlijk niet zo in. Door de IFood sale is de balans sterk genoeg om Grub enkel tegen de hoofdprijs(2,5 miljard+) van de hand te doen, ik zou niet weten wie die hoofdprijs zou willen betalen.

    UK is en blijft echt een lastig segment. Ik begin stilaan de hoop te verliezen dat UK zou kunnen uitgroeien tot een tweede Duitsland. Ik vrees dat we afgaan op een scenario waarbij zowel Deliveroo als JET groot zullen zijn in de UK, hopelijk zien zij beide in dat de concurrentiestrijd enkel schade met zich meebrengt en besluiten ze naast elkaar te gaan bewegen. De enorme profit pool die deze markt zou kunnen zijn is dan uit zicht maar ik denk wel dat er een ruim winstgevende operatie kan worden gedraaid hier.

    Overig is nog steeds het moeilijkste segment omdat het een beetje een ''black box'' is. De harde cijfers vanuit dit segment zijn dramatisch (GTV krimp, extreem negatieve marge) maar het management was er in de call toch best positief over en vraagt om geduld. Ik geloof de ''kijk maar naar Duitsland x jaar geleden'' vergelijking niet maar als in Zuid Europa uiteindelijk eens wordt opgetreden tegen de ''arbeidsovertredingen'' van de concurrentie dan zou er toch wat te halen kunnen zijn.

    Het moge duidelijk zijn dat Noord Europa het absolute kroonjuweel van JET is en dat de andere segmenten te maken hebben met grote uitdagingen waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze in alle segmenten worden overwonnen. Het prettige aan de huidige waardering is echter dat ook lang niet alle markten hoeven te slagen, sterker nog: naar mijn idee is de huidige waardering een zeer conservatieve waardering van het Noord Europa segment en staat de rest op €0. Dat is natuurlijk (hoe je er ook over denkt) absoluut niet reëel.

    Ik heb weer een drietal waarderingsmethodes op JET toegepast. Een waardering waarbij ik uitga van de managementverwachtingen en hier op zowel EBITA marge als GTV een correctie op maak. Daarbij ook een scenario gemaakt van een snelle verkoop van Grubhub + een aandelen inkoopprogramma. Ikzelf verwacht niet dat dit gaat gebeuren en hecht weinig waarde aan de outlook (die gek genoeg opnieuw herhaald werd, daar moet toch een basis voor zijn) voor de gehele groep.

    Daarom kijk ik liever naar de verschillende segmenten. Omdat deze dusdanig verschillend zijn wil ik daar andere groeipercentages en EBITA marges en multipels op plakken. Voor de goede orde:
    - De ''start'' GTV (H1 x2) en Ebita komen uit de cijfers van H1, het heeft weinig zin om dit na Q3 aan te passen.
    - De ''eind'' bedragen zijn over 5 jaar, het gaat dus ook om een koersdoel over 5 jaar.

    Korte toelichting op de getallen:
    Noord Europa Prachtig segment waarbij ik de EBITA marge inschat op 6% en wegens de enorm sterke marktpositie een multipel van 12 keer EBITA gebruik. De GTV groei moet komen uit het verhogen van de penetratiegraad in met name Duitsland, ik verwacht dat de GTV de komende 10 jaar kan verdubbelen en pas daarom een groeivoet van 7% toe. Al met al geeft dit een waardering van €36 per aandeel.

    Noord Amerika ten opzichte van mijn berekening op 21 augustus heb ik de groeivoet teruggebracht van 5% naar 3% vanwege de tegenvallende resultaten afgelopen kwartaal. Ik denk dat het inmiddels duidelijk is dat Grubhub het erg moeilijk heeft met de hevige concurrentie. ex fee caps zou er een EBITA marge van tussen de 1 en 1,5% geboekt moeten zijn (volgens het management) en dat zou op lange termijn moeten kunnen verdubbelen. Moeilijk markt, veel concurrentie en daarom een lage multipel. Goed voor €13 waarde per aandeel

    UK de waarschijnlijkheid voor het worden van absolute marktleider heb ik na de afgelopen cijfers sterk teruggebracht. Door de focus op het meer winstgevende segment van de markt zal de groei onherroepelijk terug gaan lopen en daarom heb ik deze tov 21 augustus gehalveerd tot 3,5%, ook de marge iets teruggebracht en ook de multipel nog wat verlaagd. Totale waarde €9 per aandeel.

    Overig Gezien de omvang van het kleinste segment maakt het eigenlijk niet gek veel uit wat voor aannames je hiervoor maakt. Ik heb de groei gezien de kwartaalresultaten stevig teruggebracht maar de marge wat verhoogd, per saldo heeft het geen materiele impact op de totale waardering.

    Tot slot heb ik ook de ''hoofdkantoorkosten'' meegenomen in deze berekening omdat deze een materiele impact hebben op de totale EBITA. Heel moeilijk in te schatten maar ik verwacht dat deze sterk zullen gaan dalen de komende jaren.

    Al met al kom ik op deze (in mijn ogen toch conservatieve) waarderingsmethode op een waarde van €55 uit over 5 jaar. Ik noem het conservatief omdat ik eigenlijk alleen Noord Europa als winnaar aanmerk en alle andere segmenten waardeer alsof ze niet als winnaar in hun markt zullen eindigen.

    Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van bijgevoegde berekening en bovenstaande redenaties vinden, ik wissel daarover natuurlijk graag van gedachten.

    Mvg,
    BeleggerSven
  3. Validus 23 oktober 2022 14:05
    quote:

    Belegger Sven schreef op 23 oktober 2022 13:45:

    Beste mede JET'ers,

    Al met al kom ik op deze (in mijn ogen toch conservatieve) waarderingsmethode op een waarde van €55 uit over 5 jaar. Ik noem het conservatief omdat ik eigenlijk alleen Noord Europa als winnaar aanmerk en alle andere segmenten waardeer alsof ze niet als winnaar in hun markt zullen eindigen.

    Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van bijgevoegde berekening en bovenstaande redenaties vinden, ik wissel daarover natuurlijk graag van gedachten.

    Mvg,
    BeleggerSven
    Chapeau heel mooi gedaan

    - Ik houd er wel rekening mee dat Europeesche overheden harder gaan optreden tegen schijnzeldstandigheid, maar goed dat je conservatief blijft.

    - In Noord Amerika ligt alles nog open. de laatste tijd hebben we duidelijke hints ontvangen dat Jitse niet te veel mag zeggen. Hier speelt veel meer dan de samenwerking die nu bekend ia gemaakt. Toegegeven de ordergroei viel tegen maar laten we dit vanaf Q1 - 2023 beoordelen als 2 kwartalen de tijd hebben gehad.
  4. forum rang 4 vlug 23 oktober 2022 15:13
    quote:

    Belegger Sven schreef op 23 oktober 2022 13:45:

    Beste mede JET'ers,

    Zoals beloofd heb ik naar aanleiding van de kwartaalcijfers opnieuw naar mijn waarderingsmodel gekeken (vorige update 21 augustus). Hoewel mijn mening over JET niet is veranderd heb ik nav de Q3 cijfers wel wat verschuivingen tussen de verschillende segmenten gemaakt.

    Eerst maar even kort over die cijfers, wat viel me op:

    Noord Europa is nog een sterker segment dan waar ik zelf rekening mee hield. Mooie GTV groei laten zien in deze moeilijke tijd maar vooral het gegeven dat de Duitse penetratiegraad nog slechts 20% bedraagt vind ik een enorm sterk gegeven. In Nederland ligt deze bijvoorbeeld al op 40%. Mijn verwachting is dat die graad de komende jaren naar de Nederlandse toe gaat groeien en dan zou je dus zomaar een verdubbeling van de GTV kunnen zien in een extreem winstgevend segment.

    Noord Amerika toch een tegenvaller op korte termijn. De Amazon en BOA deal zijn duidelijk geen gouden oplossing voor alle problemen binnen dit segment dus de mensen die verkondigden dat er extreme groei zou worden geboekt kunnen zich achter de oren krabben. Positief is echter de reactie van Jitse over de fee caps, de nonchalance waarmee hij hierop antwoorde moet wel aangeven dat ze heel dicht bij een deal in NY zijn. Het vervallen van de caps zou zomaar 150 miljoen EBITA per jaar op kunnen leveren en bij een multiple van 10 komen je dan al op 1,5 miljard aan waarde. Op korte termijn kan dat een koerstrigger zijn. Een verkoop van dit segment geloof ik eigenlijk niet zo in. Door de IFood sale is de balans sterk genoeg om Grub enkel tegen de hoofdprijs(2,5 miljard+) van de hand te doen, ik zou niet weten wie die hoofdprijs zou willen betalen.

    UK is en blijft echt een lastig segment. Ik begin stilaan de hoop te verliezen dat UK zou kunnen uitgroeien tot een tweede Duitsland. Ik vrees dat we afgaan op een scenario waarbij zowel Deliveroo als JET groot zullen zijn in de UK, hopelijk zien zij beide in dat de concurrentiestrijd enkel schade met zich meebrengt en besluiten ze naast elkaar te gaan bewegen. De enorme profit pool die deze markt zou kunnen zijn is dan uit zicht maar ik denk wel dat er een ruim winstgevende operatie kan worden gedraaid hier.

    Overig is nog steeds het moeilijkste segment omdat het een beetje een ''black box'' is. De harde cijfers vanuit dit segment zijn dramatisch (GTV krimp, extreem negatieve marge) maar het management was er in de call toch best positief over en vraagt om geduld. Ik geloof de ''kijk maar naar Duitsland x jaar geleden'' vergelijking niet maar als in Zuid Europa uiteindelijk eens wordt opgetreden tegen de ''arbeidsovertredingen'' van de concurrentie dan zou er toch wat te halen kunnen zijn.

    Het moge duidelijk zijn dat Noord Europa het absolute kroonjuweel van JET is en dat de andere segmenten te maken hebben met grote uitdagingen waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze in alle segmenten worden overwonnen. Het prettige aan de huidige waardering is echter dat ook lang niet alle markten hoeven te slagen, sterker nog: naar mijn idee is de huidige waardering een zeer conservatieve waardering van het Noord Europa segment en staat de rest op €0. Dat is natuurlijk (hoe je er ook over denkt) absoluut niet reëel.

    Ik heb weer een drietal waarderingsmethodes op JET toegepast. Een waardering waarbij ik uitga van de managementverwachtingen en hier op zowel EBITA marge als GTV een correctie op maak. Daarbij ook een scenario gemaakt van een snelle verkoop van Grubhub + een aandelen inkoopprogramma. Ikzelf verwacht niet dat dit gaat gebeuren en hecht weinig waarde aan de outlook (die gek genoeg opnieuw herhaald werd, daar moet toch een basis voor zijn) voor de gehele groep.

    Daarom kijk ik liever naar de verschillende segmenten. Omdat deze dusdanig verschillend zijn wil ik daar andere groeipercentages en EBITA marges en multipels op plakken. Voor de goede orde:
    - De ''start'' GTV (H1 x2) en Ebita komen uit de cijfers van H1, het heeft weinig zin om dit na Q3 aan te passen.
    - De ''eind'' bedragen zijn over 5 jaar, het gaat dus ook om een koersdoel over 5 jaar.

    Korte toelichting op de getallen:
    Noord Europa Prachtig segment waarbij ik de EBITA marge inschat op 6% en wegens de enorm sterke marktpositie een multipel van 12 keer EBITA gebruik. De GTV groei moet komen uit het verhogen van de penetratiegraad in met name Duitsland, ik verwacht dat de GTV de komende 10 jaar kan verdubbelen en pas daarom een groeivoet van 7% toe. Al met al geeft dit een waardering van €36 per aandeel.

    Noord Amerika ten opzichte van mijn berekening op 21 augustus heb ik de groeivoet teruggebracht van 5% naar 3% vanwege de tegenvallende resultaten afgelopen kwartaal. Ik denk dat het inmiddels duidelijk is dat Grubhub het erg moeilijk heeft met de hevige concurrentie. ex fee caps zou er een EBITA marge van tussen de 1 en 1,5% geboekt moeten zijn (volgens het management) en dat zou op lange termijn moeten kunnen verdubbelen. Moeilijk markt, veel concurrentie en daarom een lage multipel. Goed voor €13 waarde per aandeel

    UK de waarschijnlijkheid voor het worden van absolute marktleider heb ik na de afgelopen cijfers sterk teruggebracht. Door de focus op het meer winstgevende segment van de markt zal de groei onherroepelijk terug gaan lopen en daarom heb ik deze tov 21 augustus gehalveerd tot 3,5%, ook de marge iets teruggebracht en ook de multipel nog wat verlaagd. Totale waarde €9 per aandeel.

    Overig Gezien de omvang van het kleinste segment maakt het eigenlijk niet gek veel uit wat voor aannames je hiervoor maakt. Ik heb de groei gezien de kwartaalresultaten stevig teruggebracht maar de marge wat verhoogd, per saldo heeft het geen materiele impact op de totale waardering.

    Tot slot heb ik ook de ''hoofdkantoorkosten'' meegenomen in deze berekening omdat deze een materiele impact hebben op de totale EBITA. Heel moeilijk in te schatten maar ik verwacht dat deze sterk zullen gaan dalen de komende jaren.

    Al met al kom ik op deze (in mijn ogen toch conservatieve) waarderingsmethode op een waarde van €55 uit over 5 jaar. Ik noem het conservatief omdat ik eigenlijk alleen Noord Europa als winnaar aanmerk en alle andere segmenten waardeer alsof ze niet als winnaar in hun markt zullen eindigen.

    Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van bijgevoegde berekening en bovenstaande redenaties vinden, ik wissel daarover natuurlijk graag van gedachten.

    Mvg,
    BeleggerSven
    Respect voor dit mooie stuk
  5. Belegger Sven 23 oktober 2022 15:31
    quote:

    Tigo66 schreef op 23 oktober 2022 14:32:

    Goed stuk!

    En wat zou voor heden een reeele koers zijn?
    Dat is natuurlijk erg moeilijk te zeggen maar ik ben wel van mening dat we op de huidige koers zwaar en zwaar ondergewaardeerd staan.
    Als je mijn koersdoel van €55 terug gaat rekenen op basis van een disconteringsvoet van 15% dan kom je al aan €27, dat sluit aardig aan bij hetgeen er gevoelsmatig voor mij op het bord zou horen te staan.

    Het voorspellen van koersen per nu of binnen een x aantal maanden is echter volledig zinloos. Ik irriteer me zwaar aan de huidige onderwaardering maar probeer altijd om door de waan van de dag heen te kijken. Als we over 5 jaar ergens rond mijn koersdoel staan hebben we een prachtig jaarlijks rendement van 30% te pakken, daar zit nog behoorlijk wat veiligheidsmarge in voor mij.
  6. forum rang 6 Happy 23 oktober 2022 15:33
    [quote alias=Tigo66 id=1447

    1947 date=202210231432]
    Goed stuk!

    En wat zou voor heden een reeele koers zijn?
    [/quote]

    Daar moet je een contantewaarde berekening op los laten. M.a.w. wat is 55 euro over 5 jaar nu waard. Gelukkig hoef je geen rekening te houden met dividend. Dit maakt het al een stuk makkelijker. De enige variabele die je nodig hebt is het percentage dat bij je bij dit risico wilt ontvangen. Conservatief is in dit geval 10 -12%.

    Dan zou je er nu 31 - 34 euro over hebben.
  7. Belegger Sven 23 oktober 2022 15:37
    quote:

    Validus schreef op 23 oktober 2022 14:05:

    [...]

    Chapeau heel mooi gedaan

    - Ik houd er wel rekening mee dat Europeesche overheden harder gaan optreden tegen schijnzeldstandigheid, maar goed dat je conservatief blijft.

    - In Noord Amerika ligt alles nog open. de laatste tijd hebben we duidelijke hints ontvangen dat Jitse niet te veel mag zeggen. Hier speelt veel meer dan de samenwerking die nu bekend ia gemaakt. Toegegeven de ordergroei viel tegen maar laten we dit vanaf Q1 - 2023 beoordelen als 2 kwartalen de tijd hebben gehad.
    Dank.

    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik (mede gezien de omvang) nog nooit heel diep in het Zuid Europa/A&NZ deel heb gekeken en dus moeilijk in kan schatten hoe substantieel het optreden tegen schijnzelfstandigen hier door kan wegen. In Noord Europa hebben we al een dusdanig sterk positie dat ik op dat gebied weinig verandering zie optreden, hoogstens een paar procent als er concurrenten wegvallen (zoals met deliveroo in NL).

    Noord Amerika vind ik lastig omdat je het eigenlijk niet als 1 markt zou mogen zien (zeker niet samen met Skip) maar eigenlijk op regionaal niveau zou moeten kijken. Als Grub er in slaagt om in bepaalde markten (NY bijv.) nr 1 te zijn of er dichtbij te komen dan denk ik dat er zeker geld te verdienen valt. Op landelijk niveau zie ik geen enkele manier waarop Grubhub de concurrentiestrijd nog zou moeten gaan winnen, het beste lijkt me dat Grub zich hier richt op kernmarkten en daar met een sterke marktpositie een winstgevende operatie probeert te draaien. De landelijke concurrentie aan blijven gaan zou wel eens een behoorlijke aanslag op de winstgevendheid van de volledige groep kunnen zijn.
  8. forum rang 7 wiegveld 23 oktober 2022 21:53
    Sven,

    Enkele vragen.
    1) waarom zou DUI naar de penetratiegraad NL groeien. Stel dat dat niet gebeurt, wat betekent dat in je model?
    2) als UK een blokaan het JET been wordt, wat zich in de cijfers nu aftekent, moet dat lijkt mij meer gevolgen in je model hebben.
    3) ik vraag me af wat de gevolgen van verkoop zijn van onderdelen voor het in de lucht houden en door ontwikkelen van het platform en dus de kosten die steeds meer op Noord EU gaan leunen. Idem voor Hoofdkantoor.
    4) ik mis een invloed van recessie en crisis in de EU.
    Al in al denk ik dat je waarderingsmodel te positief is. Maar dat is kwestie van afwegingen die iedereen zelf moet maken.
    We zien het in 2027!!

    Deze zag ik trouwens ineens vanavond: meet Jitse….

    www.youtube.com/watch?v=BBzVh_Ad37k
  9. Belegger Sven 23 oktober 2022 23:00
    quote:

    wiegveld schreef op 23 oktober 2022 21:53:

    Sven,

    Enkele vragen.
    1) waarom zou DUI naar de penetratiegraad NL groeien. Stel dat dat niet gebeurt, wat betekent dat in je model?
    2) als UK een blokaan het JET been wordt, wat zich in de cijfers nu aftekent, moet dat lijkt mij meer gevolgen in je model hebben.
    3) ik vraag me af wat de gevolgen van verkoop zijn van onderdelen voor het in de lucht houden en door ontwikkelen van het platform en dus de kosten die steeds meer op Noord EU gaan leunen. Idem voor Hoofdkantoor.
    4) ik mis een invloed van recessie en crisis in de EU.
    Al in al denk ik dat je waarderingsmodel te positief is. Maar dat is kwestie van afwegingen die iedereen zelf moet maken.
    We zien het in 2027!!

    Deze zag ik trouwens ineens vanavond: meet Jitse….

    www.youtube.com/watch?v=BBzVh_Ad37k
    Hoi Wiegveld,

    Ik zal ze proberen te beantwoorden, ik ben overigens wel benieuwd hoe jij JET zou waarderen. Zou je dat kunnen delen zodat we er allemaal van kunnen leren?

    1) Algehele digitalisering van de samenleving. De Duitsers liggen op dit moment op ''digitaal'' gebied toch wel een stukje achter op de Nederlanders (zie bijvoorbeeld het vele contante betalen) en dat zal vanuit demografische effecten logischerwijs naar elkaar toe groeien. Of dat betekent dat de Duitsers dezelfde penetratiegraad als wij hier hebben gaan behalen weten we natuurlijk niet maar dat is ook niet nodig om de 7,5% GTV groei te behalen. Die 7,5% zou slechts een kleine acceleratie van de huidige groeivoet vergen wat gezien de Covid boost van de afgelopen 2 jaar (waardoor de groei nu logischerwijs afzwakt) haalbaar lijkt in mijn ogen. Het niet halen van 40% penetratiegraad in Duitsland heeft dus geen invloed op mijn model. Een lagere groeivoet heeft dat uiteraard wel, rekenend met 4% voor Noord Europa kom je uit op €49.

    2) Op basis waarvan trek je de conclusie dat de UK een ''blok aan het been'' wordt (is?)? Ik heb in ieder geval geen data gezien waar dat uit zou blijken. Of doel je op de krimp in GTV in afgelopen kwartaal? Want op basis van dat gegeven alleen kun je niet stellen dat de asset een blok aan het been is geworden. Het is namelijk prima mogelijk dat JET hardere keuzes aan het maken is en (zwaar) verlieslatende orders in het UK afstoot. Dan heb je weliswaar een krimp in GTV maar kan dat wel grote positieve impact op je EBITA hebben. Kortom: op basis van de bij mij bekende informatie snap ik je conclusie niet. Ik denk dat we in ieder geval de jaarcijfers af moeten wachten om meer inzicht te krijgen in de winstgevendheid. Voor nu blijf ik erbij dat zowel groeivoet als EBITA marge niet extreem optimistisch zijn. Wat voor getallen zit jij aan te denken? De helft?(extreem negatief) Kom je op €50 uit.

    3)Wat bedoel je precies? In mijn model ga ik er in principe vanuit dat er geen onderdelen verkocht worden. Noord Europa zal in mijn ogen altijd de grootste bijdrage aan het totale resultaat gaan leveren (tenzij Amerika een enorme U-turn maakt, onwaarschijnlijk). Zo bekeken zou je kunnen stellen dat er steeds meer algemene kosten op die divisie geboekt dienen te worden, op groepsniveau maakt dat natuurlijk niet uit. Of je nou 3 divisies hebt met 100 miljoen bijdrage of 1 met 200 miljoen en 2 met 50 maakt kosten en resultaat technisch geen verschil, hoogstens vanuit het oogpunt van risico.

    4) De gevolgen van een recessie inschatten (op uberhaupt de totale economie) kan niemand, laat staan om dit door te vertalen naar de resultaten van een maaltijdbezorger. In het verleden zijn de demografische effecten altijd dusdanig geweest dat de schade van een recessie kon worden gecompenseerd. Het feit dat er economische afkoeling aan zit te komen is natuurlijk iets wat mede de groeivoet van de komende 5 jaren bepaald, zonder tegenwind had ik die ongetwijfeld hoger ingeschat. Het enkel roepen: ''Ja maar recessie dus te positief'' vind ik wat te makkelijk, probeer dat eens te vertalen in cijfers. Dan kunnen we er iets mee.

    Vergeet niet dat ik zowel op GTV niveau als EBITA marge niveau al respectievelijk 42,5% en 28% lager zit dan de verwachtingen van het management. En zelfs op die verwachtingen heb ik een koersdoel waar voor mij (reken zeer conservatief met 12,5%-15% return afhankelijk van de asset) een enorme veiligheidsmarge in zit. Ik hoef (hoewel ik echt vind dat ik conservatief heb gerekend) dus geen absoluut gelijk te krijgen om een mooi rendement te behalen, en daar gaat het voor mij om.

    Benieuwd naar jouw blijkbaar veel conservatievere waardering en onderbouwing van die aannames, hopelijk wil je die met ons delen.
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3195 3196 3197 3198 3199 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.