Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,260   +0,020   (+0,14%) Dagrange 14,105 - 14,320 323.121   Gem. (3M) 1,5M

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3175 3176 3177 3178 3179 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Shadow 20 oktober 2022 11:34
    quote:

    Dick123 schreef op 20 oktober 2022 11:14:

    [...]

    De bodem bepaald de markt en we zijn vandaag weer aardig afgegleden alle winsten van de afgelopen dagen liggen in de prullenbak.
    Wanneer we stijgen niemand die het weet en een plotse verkoop van Grub zou de shorters terecht op hun bek te laten vallen.
    Alle positieve berichten van de afgelopen dagen dragen niet bij aan de koers
    We stijgen 20% de laatste dagen, nu staan we op verlies van rond 3%.
    En nu zijn "alle winsten van de laatste dagen alweer weg", schrijft U.
    Tja......
  2. forum rang 5 Gaston Lagaffe 20 oktober 2022 11:38
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 20 oktober 2022 08:25:

    Hoe zal Alex Captain gisteren hebben beleefd en wat zal zijn strategie zijn nu blijkt dat de Amazon en BoA- deals het speelveld niet drastisch veranderen ? Nu hij aan zijn opstand totaal geen opvolging heeft gegeven, zal het in elk geval moeilijker voor hem zijn om aandeelhouders te mobiliseren.
    Laat ik voorop stellen dat ik niet weet wat Alex Captain denkt, weet of voelt. Wat ik wel weet dat Cat Rock een procentueel verlies heeft dat ongeveer dubbel zo groot is als mijn verlies en dat ik mijn verlies als substantieel ervaar. Captain heeft zeker verstand van de business maar ook hij heeft de sector (inclusief JET) volstrekt verkeerd ingeschat. We zien Groen nu goede stappen zetten maar het is eigenlijk te laat, veel te laat. In heb de Q3 presentatie inclusief CC doorgenomen en eigenlijk is het teleurstellend. Het geeft geen duidelijkheid laat staan de gehoopte duidelijkheid. In GB&I is een groot probleem onstaan (pad naar positieve rentabiliteit is zeer lastig) terwijl dit een zeer belangrijke markt is. Situatie Grubhub blijft onduidelijk waarbij het gedeeltelijk wegvallen van feecaps mogelijk wat verbetering zal opleveren. We spreken dan over 2023, mogelijk 2e helft 2023. SEANZ is en blijft een drama welke wel wat zal verminderen. Het plan met JET Spanje en Italie betreft een pad naar rentabiliteit van mogelijk 5 jaar (of meer). Tot die tijd dikke verliezen. Voor Groen (met een horizon van 10 jaar ?) geen probleem. Voor beleggers niet te overzien. De situatie is duidelijk aan het verbeteren echter het tempo is verschikkelijk laag. JET NE moet alleen de kar trekken en dit gaat gewoon niet. Grubhub, GB&I en SEANZ zijn tezamen te groot / hebben een veel te lage rentabiliteit. Ik zie de koers op termijn wel wat stijgen (richting € 25,- ?) maar dit is geen prijs waar ik (laat staan Alex Captain) vrolijk van wordt, zeker niet als dit wellicht pas 2024 wordt. Er is nog een kleine kans ; mocht er op strategisch gebied wat mogelijk zijn (combinatie met Deliveroo ?) dan kan de rentabiliteit in GB&I en ANZ fors verbeteren. Is dit niet mogelijk (wat ik verwacht) dan zijn we afhankelijk van de bezuinigingsdrift van Groen. Hij kan ons hiermee verrassen (dit ligt hem wel) maar hiervoor geldt : het kost heel veel tijd voor je het in de cijfers echt ziet. Al met al geen situatie waar ik niet vrolijk van wordt. Groen zet nu de juiste stappen maar veel te laat en ondertussen is de koers veel te ver weggezakt.
  3. OOhIWish 20 oktober 2022 11:39
    quote:

    Eagle1959 schreef op 20 oktober 2022 11:18:

    Mijn geschreven optie postities van gisteren maken winst, maar de longposities dalen wat harder. Per saldo nu dus negatief. Maar de geschreven opties lopen in november 2022 af en de longposities in dec 2023. M.a.w. over 4 weken lopen de korte contracten af en zijn weg. Is tot dan de koers onder de 16,- heb ik de reeds ontvangen premies van de geschreven opties verdiend. Ter verduidelijking van wat er gisteren werd gevraagd en ik heb proberen uit te leggen. De korte geschreven calls nov bijv 16,-, betekent dat ik 100 aandelen moet leveren voor 16,- als de koper van de opties dat wil (ik ben de verkoper, de schrijver). De koper heeft dat recht tot de 3e vrijdag in november. De koper zal alleen van dat recht gebruik maken als de aandelenkoers hoger staat dan 16,-, immers anders kan hij de aandelen beter gewoon kopen. De koper van de optie verwacht dus dat de koers hoger zal komen te staan (de verwachtingswaarde). Komt de koers hoger dan 16,- dan bestaat de optiewaarde uit intrinsieke waarde (deel koers hoger dan 16,-) en nog steeds een stukje verwachtingswaarde. Als je langer recht hebt om de kopen dan wordt een optie duurder. Tot zover...
    Ik verlies dus op mijn totale JET positie tov gisteren, maar win op de geschreven opties, die ik zou kunnen terugkopen. Zouden we vandaag nog 5% zakken en ik zou denken dat dat de bodem is dan zou ik de geschreven opties met winst terugkopen. Doe ik niks dan komt de 3e vrijdag in november steeds dichter bij en daalt de optie ook in waarde. Maw bij gelijkblijvende aandelen koers daalt een optie ook in waarde omdat de tijd verstrijkt. Hoe meer de koers van het aandeel op en neer (volatiliteit) hoe duurder de optie. De laatste dagen ging JET als een gek omhoog en waren de optiewaardes top. Nu het rustiger wordt loopt er wat waarde uit de opties (is ook mijn voordeel).
    Eergisteren ook van gebruik gemaakt calls geschreven op de helft van mijn positie.
    De votaliteit stijgt inderdaad flink op de dagen van de resultaten en met opties is dat een goede moment om in te stappen. Of het nu echt ooit rustig wordt bij JET valt af te wachten.

    Mijn GAK is van 37 naar 27,1 gebracht door langerlopende puts 20 te schrijven die in September 22 afliepen. 2,8€ heb ik daarvoor ontvangen Nu heb ik woensdag Woensdag heb ik calls 20 geschreven expiratie maart 2023 voor 2€. In totaal 4,8€ genomen per aandeel. Dit is op de helft van mijn positie, omdat deze eigenlijk te groot is en mocht de koers toch moest exploderen er toch nog wat winst is.

    Misschien is er binnenkort nog een oppurtiniteit bij een koers van 13 om nog wat puts 9€ te schrijven. Wanneer de verplichtingen dienen nagekomen worden zal de huidige positie weer verdubbeld worden. Op deze puts zal waarschijnlijk nog een premie van 1,5€ zijn.

    Mijn eerste aankoop was bij 53€ toen werd er ook al veel beloofd bij JET.
  4. rolo84 20 oktober 2022 11:42
    quote:

    Jong Belegen schreef op 20 oktober 2022 09:25:

    Stapje terug vandaag tot lage 15, morgen door de 16?
    Morgen optie expiratie, dan kan het wel weer vuren en knetteren, zeker rond de kwartaal cijfers.
    Op welke koers stonden we 3 maanden geleden, toen de grote partijen ook weer nieuwe posities innamen?
  5. Believer 20 oktober 2022 11:51
    quote:

    beleggertje2020 schreef op 20 oktober 2022 11:18:

    [...]
    Nou , ik zie de bezorgingen eerder flink teruglopen bij deze hoge inflatie plus stijgende rentes en dure energie ! Er komen m.i nog een hoop problemen aan voor horeca-ondernemers en dus zeer zeker ook voor bezorg-bedrijven. Bovendien gaan een hoop bezorgens in dienst van zo'n bezorgbedrijf , dadelijk zeker niet meer voor een appel en een ei bezorgen.
    Als jouw bevinding omtrent de problemen voor de horecaondernemer juist is dan ben ik weer gerustgesteld m.b.t. de ontwikkelingen voor JET. De synergie tussen JET en de restauranthouders zijn namelijk niet 1 op 1, sterker, ik vermoed dat hogere kosten als inflatie en energiekosten een positieve ontwikkeling is voor JET op de middellange termijn.
  6. forum rang 6 Trx7 20 oktober 2022 11:54
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 20 oktober 2022 11:38:

    [...]Laat ik voorop stellen dat ik niet weet wat Alex Captain denkt, weet of voelt. Wat ik wel weet dat Cat Rock een procentueel verlies heeft dat ongeveer dubbel zo groot is als mijn verlies en dat ik mijn verlies als substantieel ervaar. Captain heeft zeker verstand van de business maar ook hij heeft de sector (inclusief JET) volstrekt verkeerd ingeschat. We zien Groen nu goede stappen zetten maar het is eigenlijk te laat, veel te laat. In heb de Q3 presentatie inclusief CC doorgenomen en eigenlijk is het teleurstellend. Het geeft geen duidelijkheid laat staan de gehoopte duidelijkheid. In GB&I is een groot probleem onstaan (pad naar positieve rentabiliteit is zeer lastig) terwijl dit een zeer belangrijke markt is. Situatie Grubhub blijft onduidelijk waarbij het gedeeltelijk wegvallen van feecaps mogelijk wat verbetering zal opleveren. We spreken dan over 2023, mogelijk 2e helft 2023. SEANZ is en blijft een drama welke wel wat zal verminderen. Het plan met JET Spanje en Italie betreft een pad naar rentabiliteit van mogelijk 5 jaar (of meer). Tot die tijd dikke verliezen. Voor Groen (met een horizon van 10 jaar ?) geen probleem. Voor beleggers niet te overzien. De situatie is duidelijk aan het verbeteren echter het tempo is verschikkelijk laag. JET NE moet alleen de kar trekken en dit gaat gewoon niet. Grubhub, GB&I en SEANZ zijn tezamen te groot / hebben een veel te lage rentabiliteit. Ik zie de koers op termijn wel wat stijgen (richting € 25,- ?) maar dit is geen prijs waar ik (laat staan Alex Captain) vrolijk van wordt, zeker niet als dit wellicht pas 2024 wordt. Er is nog een kleine kans ; mocht er op strategisch gebied wat mogelijk zijn (combinatie met Deliveroo ?) dan kan de rentabiliteit in GB&I en ANZ fors verbeteren. Is dit niet mogelijk (wat ik verwacht) dan zijn we afhankelijk van de bezuinigingsdrift van Groen. Hij kan ons hiermee verrassen (dit ligt hem wel) maar hiervoor geldt : het kost heel veel tijd voor je het in de cijfers echt ziet. Al met al geen situatie waar ik niet vrolijk van wordt. Groen zet nu de juiste stappen maar veel te laat en ondertussen is de koers veel te ver weggezakt.
    Jitse heeft in het verleden niet de juiste dingen gedaan en zal dat in de toekomst ook niet doen. Dan had hij dat namelijk in het verleden ook gedaan. De juiste strategische beslissingen nemen doet hij niet of idd veel te laat. Maar dat is dan omdat de wal het schip doet keren en niet omdat Jitse zich enigzins bewust is van de noodzaak om verlieslatende activiteiten te staken of te verkopen.

    Macro-economisch gaat het e.e.a. nog veel meer verslechteren. Ik zie daarom zelfs de 25 als een brug te ver. Toen iFood verkocht werd kon die koerswinst ook niet worden geconsolideerd.

    Rente wordt duurder en als de dollar weer gaat normalisere gaat dat een enorm negatief fx effect hebben op de toekomstige resultaten. Zie de EUR namelijk eerder herstellen naar de 1,20 dan dan het doorzakt naar de 0,80.
  7. forum rang 7 Hendrik Roo 20 oktober 2022 12:02
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 20 oktober 2022 11:38:

    [...]Laat ik voorop stellen dat ik niet weet wat Alex Captain denkt, weet of voelt. Wat ik wel weet dat Cat Rock een procentueel verlies heeft dat ongeveer dubbel zo groot is als mijn verlies en dat ik mijn verlies als substantieel ervaar. Captain heeft zeker verstand van de business maar ook hij heeft de sector (inclusief JET) volstrekt verkeerd ingeschat. We zien Groen nu goede stappen zetten maar het is eigenlijk te laat, veel te laat. In heb de Q3 presentatie inclusief CC doorgenomen en eigenlijk is het teleurstellend. Het geeft geen duidelijkheid laat staan de gehoopte duidelijkheid. In GB&I is een groot probleem onstaan (pad naar positieve rentabiliteit is zeer lastig) terwijl dit een zeer belangrijke markt is. Situatie Grubhub blijft onduidelijk waarbij het gedeeltelijk wegvallen van feecaps mogelijk wat verbetering zal opleveren. We spreken dan over 2023, mogelijk 2e helft 2023. SEANZ is en blijft een drama welke wel wat zal verminderen. Het plan met JET Spanje en Italie betreft een pad naar rentabiliteit van mogelijk 5 jaar (of meer). Tot die tijd dikke verliezen. Voor Groen (met een horizon van 10 jaar ?) geen probleem. Voor beleggers niet te overzien. De situatie is duidelijk aan het verbeteren echter het tempo is verschikkelijk laag. JET NE moet alleen de kar trekken en dit gaat gewoon niet. Grubhub, GB&I en SEANZ zijn tezamen te groot / hebben een veel te lage rentabiliteit. Ik zie de koers op termijn wel wat stijgen (richting € 25,- ?) maar dit is geen prijs waar ik (laat staan Alex Captain) vrolijk van wordt, zeker niet als dit wellicht pas 2024 wordt. Er is nog een kleine kans ; mocht er op strategisch gebied wat mogelijk zijn (combinatie met Deliveroo ?) dan kan de rentabiliteit in GB&I en ANZ fors verbeteren. Is dit niet mogelijk (wat ik verwacht) dan zijn we afhankelijk van de bezuinigingsdrift van Groen. Hij kan ons hiermee verrassen (dit ligt hem wel) maar hiervoor geldt : het kost heel veel tijd voor je het in de cijfers echt ziet. Al met al geen situatie waar ik niet vrolijk van wordt. Groen zet nu de juiste stappen maar veel te laat en ondertussen is de koers veel te ver weggezakt.
    Van A tot Z mee eens. Maak wel de kanttekening dat de concurrentie het naar mijn inschatting niet veel beter doet. Althans voor wat betreft de rentabiliteit. Geloof gerust dat de concurrentie hogere groeicijfers kan laten zien, maar als dat in de praktijk het inkopen van grotere verliezen betekend, wordt de markt daar niet meer vrolijk van. Het komt er dan op neer dat het of een slijtageslag wordt of dat partijen eieren voor hun geld kiezen en voor consolidatie kiezen. Mits IFOOD wordt verkocht, is JET in beide scenario's goed gepositioneerd. Daarbij heeft JET binnen Europa als enige zijn Governance betreffende arbeidsvoorwaarden op orde. Omdat bijna alle Peers in hetzelfde schuitje zitten, verwacht ik een scenario van consolidatie in plaats van de slijtage slag. Personen als Alex Captain maar ook een Bob van Dijk hebben daar het meeste baat bij (en wij natuurlijk ook). Simpel omdat het de enige weg is om sneller "out of te woods" te komen.
  8. OOhIWish 20 oktober 2022 12:11
    quote:

    trx7 schreef op 20 oktober 2022 11:54:

    [...]

    Jitse heeft in het verleden niet de juiste dingen gedaan en zal dat in de toekomst ook niet doen. Dan had hij dat namelijk in het verleden ook gedaan. De juiste strategische beslissingen nemen doet hij niet of idd veel te laat. Maar dat is dan omdat de wal het schip doet keren en niet omdat Jitse zich enigzins bewust is van de noodzaak om verlieslatende activiteiten te staken of te verkopen.

    Macro-economisch gaat het e.e.a. nog veel meer verslechteren. Ik zie daarom zelfs de 25 als een brug te ver. Toen iFood verkocht werd kon die koerswinst ook niet worden geconsolideerd.

    Rente wordt duurder en als de dollar weer gaat normalisere gaat dat een enorm negatief fx effect hebben op de toekomstige resultaten. Zie de EUR namelijk eerder herstellen naar de 1,20 dan dan het doorzakt naar de 0,80.
    Met alle respect maar hoe gaat dat dan gebeuren? Gaat de US dan ook invloed ondervinden van Rusland en Europa wat minder? Denk je echt dat zoiets eind volgend jaar al opgelost geraakt?

    #europa_Is_De_Grote_Verliezer
  9. forum rang 5 Jimnotaris 20 oktober 2022 12:34
    quote:

    Steef89 schreef op 20 oktober 2022 12:11:

    Morgen worden de cijfers van Deliveroo bekend gemaakt, zeer beniewd hoe zij Q3 ervaren hebben.
    1 november ook cijfers Uber. Dit was het resultaat vorige kwartaal Noord-Amerika:


    Delivery

    Gross Bookings of $13.9 billion: Delivery Gross Bookings grew 12% YoY on a constant currency basis. Delivery Gross Bookings in US & Canada were up 21% YoY and in all other markets were up 3% YoY on a constant currency basis.

    21% in de plus. Benieuwd of dit terugvalt naar de -13% van Grubhub/Skip.
  10. forum rang 6 Trx7 20 oktober 2022 12:36
    quote:

    OOhIWish schreef op 20 oktober 2022 12:11:

    [...]

    Met alle respect maar hoe gaat dat dan gebeuren? Gaat de US dan ook invloed ondervinden van Rusland en Europa wat minder? Denk je echt dat zoiets eind volgend jaar al opgelost geraakt?

    #europa_Is_De_Grote_Verliezer
    De inflatie is mede gecreerd door de enorme QE en ulta lage (zelfs negatieve) rentes. QT doet aandelen pijn omdat er minder geld in omloop komt en door verhoging van de rentes worden obligaties weer een aantrekkelijk alternatief. Dus geen TINA meer.

    Operationeel gaat geld je weer geld kosten. Oekraine heeft de inflatie alleen maar versterkt door vooral de grondstof prijzen, maar de TTF gas prijs is alweer van bijna 400 teruggezakt naar de 70/80. Die effecten lopen er uit. Wat telt is het monetaire verhaal.
  11. Gelano 20 oktober 2022 12:41
    quote:

    Money burner schreef op 20 oktober 2022 12:32:

    [...]

    Ik weet niet welke koers jij nu aan het volgen bent, maar ik vrees dat vandaag een negatieve afsluit zal worden...
    Tot nu toe lijkt het daar wel op.
    Echter de futures laten herstel zien.

    Het is in ieder geval stabieler dan voorheen. Er is wat meer fundament.
  12. forum rang 5 Gaston Lagaffe 20 oktober 2022 12:43
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 20 oktober 2022 12:02:

    [...]
    Van A tot Z mee eens. Maak wel de kanttekening dat de concurrentie het naar mijn inschatting niet veel beter doet. Althans voor wat betreft de rentabiliteit. Geloof gerust dat de concurrentie hogere groeicijfers kan laten zien, maar als dat in de praktijk het inkopen van grotere verliezen betekend, wordt de markt daar niet meer vrolijk van. Het komt er dan op neer dat het of een slijtageslag wordt of dat partijen eieren voor hun geld kiezen en voor consolidatie kiezen. Mits IFOOD wordt verkocht, is JET in beide scenario's goed gepositioneerd. Daarbij heeft JET binnen Europa als enige zijn Governance betreffende arbeidsvoorwaarden op orde. Omdat bijna alle Peers in hetzelfde schuitje zitten, verwacht ik een scenario van consolidatie in plaats van de slijtage slag. Personen als Alex Captain maar ook een Bob van Dijk hebben daar het meeste baat bij (en wij natuurlijk ook). Simpel omdat het de enige weg is om sneller "out of te woods" te komen.
    Correct, ook bij de concurrenten zien we dezelfde problematiek.Consolidatie lijkt inderdaad onvermijdelijk maar wie kan / gaat de eerste stappen zetten ? Wat mij niet bevalt is het aantal fronten waarop JET strijdt en kracht van de tegenpartij. Groen denkt nog steeds dat hij, net als in Duitsland, partijen uit de markt kan drukken. Dit is wellicht mogelijk maar duurt veel te lang. Deliveroo zit op een berg cash. Die druk je niet snel uit Londen. Glovo / Delivery Hero heeft, als het het moet. Prosus als "bankier". Over Doordash en Uber kan ik zwijgen, die zijn veel groter dan JET. Eigenlijk zou Groen de eerste stappen in het consolidatie proces moeten zetten en laat dat nu net niet zijn kracht zijn (overnemen ja, samenwerken lijkt mij niet). We gaan het zien, schieten we weer door naar € 21,- dan schrijf ik wat calls. Vooralsnog moeten we eerst 40% (!) stijgen om weer in de buurt van die € 21,- te komen. Dat zegt eigenlijk genoeg :)
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3175 3176 3177 3178 3179 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.