Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 179,9K

TomTom oktober 2022

1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 65 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 19 oktober 2022 08:42
    na het (tweede) dieptepunt van 6,45 op 14 okt (6,32 op 7 maart)
    gaan we weer richting zoeken.

    Omzet Cijferdag
    10/14/2022 2.56M

    Omzet laatste 2 dagen
    10/17/2022 904.00K
    10/18/2022 594.98K
    totaal 1.498.98K

    verschil 1.06M

    Nog niet iedereen is overtuigd om op deze 'lage koers' bij te kopen of opnieuw in te stappen.
    Dat is niet zo slim! Want na de CMD op 2 november, waarop (nogmaals) de toekomst besproken wordt,
    zal de koers sky-high gaan.
    Gelukkig weten de -oplettende- bezoekers van dit forum nu al wat er allemaal op de presentatie gezegd gaat worden.
    Slimme Wijze TomTom beleggers zijn op de toekomst voorbereid.
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 19 oktober 2022 09:01
    Nieuwe markt voor TT?

    Alweer een nieuw (Chinees) automerk in Nederland: BYD

    Er komt weer een nieuw (Chinees) automerk bij op de Nederlandse markt: BYD, een afkorting die staat voor Build Your Dreams. Importeur van het nieuwe merk wordt Louwman Group, dat al jaren de auto’s van onder meer Toyota, Lexus en Suzuki in Nederland verkoopt.

    Deze eerste BYD zit stevig in elkaar: geen piepjes en geen rammels. De fraai ogende materialen voelen prettiger aan dan bij menig concurrent. Met een knop op het stuur kun je het reusachtige, centrale beeldscherm (maar liefst 15,6 inch) naar eigen voorkeur in horizontale of verticale stand zetten. Het infotainment bevat verder alles wat je in een moderne auto verwacht, maar werkt gek genoeg niet in de Nederlandse taal

    bron:
    www.ad.nl/auto/zo-rijdt-de-eerste-ned...
  3. forum rang 7 sniklaas 19 oktober 2022 09:33
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 19 oktober 2022 08:30:

    Onderstaande had ik graag op 14 oktober gehoord bij TT

    ASML waarschuwde al eerder voor extra kosten door de hoge inflatie en om de capaciteit te vergroten
    heeft TT ook gedaan, gewaarschuwd voor extra kosten waardoor 2023 niet winstgevend zal worden en de communicatie betreffende de extra kosten van €40 mio om capaciteit te verminderen heeft TT voor maanden terug al gedaan…

    Daarnaast heeft TT afgelopen vrijdag gemeld dat het reduceren van capaciteit geen €40 mio gaat kosten maar slechts €35 mio omdat er minder capaciteit gereduceerd zal worden…
  4. [verwijderd] 19 oktober 2022 09:49
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 19 oktober 2022 09:27:

    Even uit het blote hoofd ..........BYD doet zaken met Baidu of Baidu is een investeerder in Baidu.. Baidu en TT hebben ook een samenwerking....... 1+1=2?

    NIO ging aan de neus van TT voorbij helaas, net als Xpeng.
    Buffett-backed BYD to use Baidu Apollo’s autonomous driving technology in its EV’s

    amp.scmp.com/business/china-business/...

    TomTom expands its foothold in China with new partnership with Baidu

    businesschief.asia/technology/tomtom-...

    Harold Goddijn, CEO, TomTom, said: “With Baidu moving to TomTom’s map making platform for high definition maps, we’re creating a globally unified HD map service for OEMs and technology companies who are working on the future of driving. We are convinced that we can accelerate this future with smart partners like Baidu.”

    Het kernwoord is hier: ‘globally unified HD map service’ voor autofabrikanten en tech bedrijven. TomTom stelt haar technologie beschikbaar aan Baidu om Chinese HD maps te maken, omdat dit niet toegestaan is voor westerse bedrijven. In return wordt deze Chinese map toegevoegd aan een gezamenlijk product. Ergo: TT verkoopt aan westerse klanten de Baidu map als ze in China actief willen zijn en Baidu verkoopt de TomTom map aan Chinese klanten die in het westen actief willen zijn.
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 19 oktober 2022 11:58
    quote:

    sniklaas schreef op 19 oktober 2022 09:33:

    [...]heeft TT ook gedaan, gewaarschuwd voor extra kosten waardoor 2023 niet winstgevend zal worden en de communicatie betreffende de extra kosten van €40 mio om capaciteit te verminderen heeft TT voor maanden terug al gedaan…

    Daarnaast heeft TT afgelopen vrijdag gemeld dat het reduceren van capaciteit geen €40 mio gaat kosten maar slechts €35 mio omdat er minder capaciteit gereduceerd zal worden…
    Jammer alleen dat ASML wel een inkoopprogramma opstart bij de huidige relatief lage koers en TomTom liever op de zak met geld blijft zitten.

    Die zak met geld is een wat vreemd hangijzer.
    De één vindt het prima want dan kan er een overname door TT mee bekostigd worden....
    De ander ziet het als bewijs dat de heer Goddijn en de zijnen vooral gericht zijn op eigen gewin.

    Hoewel het vorige inkoopprogramma weinig tot niets heeft gedaan voor de koersontwikkeling zou een inkoop van aandelen voor scratch(!) zeer waarschijnlijk wel wat doen aan de koers.

    Maar wie weet.
    Misschien zien we een PowerPointplaatje hierover bij de aankomende CMD.
    Op die dag schijnt zoveel gezegd te gaan worden.
    ((-;
  6. [verwijderd] 19 oktober 2022 12:36
    tijdens de komende CMD zal TT uitsluitsel geven hoe zij de winstgvevendheid inschat.

    ziet men 2023 inderdaad als het zoveelste overgangsjaar met een breakeven resultaat of is er licht aan het einde van de tunnel met zicht op een doubledigit FCF resultaat.

    de markt denkt er intussen het zijne van en waardeert TT op een houdbaar FCF resultaat van 26 mio.
  7. [verwijderd] 19 oktober 2022 13:22
    quote:

    boem! schreef op 19 oktober 2022 12:36:

    tijdens de komende CMD zal TT uitsluitsel geven hoe zij de winstgvevendheid inschat.

    ziet men 2023 inderdaad als het zoveelste overgangsjaar met een breakeven resultaat of is er licht aan het einde van de tunnel met zicht op een doubledigit FCF resultaat.

    de markt denkt er intussen het zijne van en waardeert TT op een houdbaar FCF resultaat van 26 mio.
    26 miljoen zou wel erg mager zijn in geval van orderboek tot boven 2 miljard. Mits de vertaling van orders naar omzet stijgt van een lage 13% richting wat vroeger gebruikelijk was (18%)

    b]Order intake Automotive[/b]

    2021:
    Order intake: 466 miljoen
    Operationele omzet die uit de boeken loopt: 266 miljoen
    Afwaardering van contracten door chipcrisis: 100 miljoen
    Toename van het orderboek: 100 miljoen ( = 466 minus 266 minus 100)
    Totaalsaldo aan begin van het jaar: 1,9 miljard
    Book to bill ratio (instroom vs uitstroom): 1,75

    Indien 2022 hetzelfde niveau aan orders heeft, dan neemt orderboek toe tot meer dan 2 miljard.

    Scenario 2022
    Order intake: 466 miljoen
    Operationele omzet 2022 die uit de boeken loopt: 285 miljoen
    Afwaardering van contracten door chipcrisis: geen, lost sneller op dan verwacht
    Afwaardering van contracten door conjunctuur verwachting**: 60 miljoen
    Toename van het orderboek: 121 miljoen
    Omvang orderboek op 1 januari 2023: meer dan 2 miljard
    Book to bill ratio (instroom vs uitstroom): 1,63

    ** S&P Global Mobility, formerly known as IHS Markit, lowered its 2022 and 2023 estimates each by 2.6 million vehicles. The forecaster now expects auto companies to make 81.6 million cars worldwide this year and 88.5 million next year. 2,6 miljoen op 88,5 miljoen = 3%. 3% van het orderboek = 60 miljoen. Maximaal, want weet niet of je dit op alle jaren van orderboek moet toepassen.
  8. forum rang 7 sniklaas 19 oktober 2022 14:43
    quote:

    Crash Bandicoot schreef op 19 oktober 2022 14:18:

    Het zal zelfs een blinde toch ondertussen wel eens zijn opgevallen dat als de cijfers eens goed zijn, dat er dan altijd wel wat gevonden wordt door TT om toch de pret te drukken?
    En zo zal het de slechtziende, blinde, hardhorende en dove zijn opgevallen dat bij een handvol bezoldigde en onbezoldigde TT supporters het ondermaatse deel van de cijfers, prestaties, vooruitzichten en reacties van het bedrijf en vanuit de markt spoorslags naar de achtergrond verdwijnt en de toekomstige bomen wederom tot veruit in de hemel zien groeien.
  9. forum rang 6 win some... 19 oktober 2022 15:34
    quote:

    *JustMe* schreef op 19 oktober 2022 09:49:

    [...]

    Buffett-backed BYD to use Baidu Apollo’s autonomous driving technology in its EV’s

    amp.scmp.com/business/china-business/...

    TomTom expands its foothold in China with new partnership with Baidu

    businesschief.asia/technology/tomtom-...

    Harold Goddijn, CEO, TomTom, said: “With Baidu moving to TomTom’s map making platform for high definition maps, we’re creating a globally unified HD map service for OEMs and technology companies who are working on the future of driving. We are convinced that we can accelerate this future with smart partners like Baidu.”

    Het kernwoord is hier: ‘globally unified HD map service’ voor autofabrikanten en tech bedrijven. TomTom stelt haar technologie beschikbaar aan Baidu om Chinese HD maps te maken, omdat dit niet toegestaan is voor westerse bedrijven. In return wordt deze Chinese map toegevoegd aan een gezamenlijk product. Ergo: TT verkoopt aan westerse klanten de Baidu map als ze in China actief willen zijn en Baidu verkoopt de TomTom map aan Chinese klanten die in het westen actief willen zijn.
    Ik heb al een hele tijd niets over de samenwerking van TT met Baidu gehoord. Ik zie op de website van TT onder het kopje 'Customers' ook geen Baidu staan.

    Onderstaand artikel gaat in op de nieuwe auto van BYD die wordt gelanceerd. HD-maps worden niet genoemd.
    www.ad.nl/auto/test-byd-atto3-de-eers...

    Even een quote uit het artikel:
    "De navigatiekaarten zijn van Here, een leverancier waarvan ook veel Europese autofabrikanten gebruikmaken."
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 19 oktober 2022 16:48
    quote:

    win some... schreef op 19 oktober 2022 15:34:

    [...]

    Ik heb al een hele tijd niets over de samenwerking van TT met Baidu gehoord. Ik zie op de website van TT onder het kopje 'Customers' ook geen Baidu staan.

    Onderstaand artikel gaat in op de nieuwe auto van BYD die wordt gelanceerd. HD-maps worden niet genoemd.
    www.ad.nl/auto/test-byd-atto3-de-eers...

    Even een quote uit het artikel:
    "De navigatiekaarten zijn van Here, een leverancier waarvan ook veel Europese autofabrikanten gebruikmaken."
    Tja...Ik dacht al,
    nadat ik de link naar het AD artikel plaatste vanmorgen om 09.00; er wordt van alles beweerd over de samenwerking tussen TT en Baidu maar er staat toch in het artikel dat de navigatiekaarten van HERE zijn.

    Ik heb daarom ook zo mijn vraagtekens over die "broekzak - vestzak" samenwerking tussen Baidu en TomTom.
    Het kan natuurlijk. Maar twijfels mag ik ook hebben. Want een dergelijke samenwerking zou m.i. een kroonjuweel zijn dus veel meer zichtbaarder moeten zijn.
  11. forum rang 7 Wereldbelegger 19 oktober 2022 17:13
    Na het één zwaluw nieuws over 10% meer autoverkopen in de maand september weer terug naar minder hoopgevend nieuws.

    Stellantis-CEO: 'Auto's worden te duur, sluiting fabrieken dreigt'

    De Europese autoverkoop krimpt en zal voorlopig ook nog niet groeien, zo is de verwachting. Dat kan ten koste gaan van een significant deel van de Europese autofabrieken, zo drukt Stellantis-CEO Carlos Tavares zijn zorgen nog maar eens uit. Hij acht de elektrificatie-ambitie van de EU als één van de hoofdoorzaken. "Voor de middenklasse zijn EV's nog te duur, dus koopt ze veel minder nieuwe auto's."

    "Als een Europese fabriek 200.000 tot 300.000 auto's per jaar bouwt en de autoverkoop neemt af van 13 miljoen naar 10 miljoen, dan kun je uitrekenen hoeveel overtollige fabrieken je in Europa hebt", zegt Carlos Tavares in een interview met het Belgische De Tijd. De Stellantis-CEO gaat in het interview nog een stapje verder en noemt de situatie zelfs 'verschrikkelijk'. "Er is te weinig energie, geen infrastructuur en de auto's zijn te duur." Vooral in Zuid-Europese landen, waar het B-segment populair is en Stellantis-producten evengoed, vreest de topman dat automobiliteit voor de middenklasse onbetaalbaar wordt.

    bron:
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/st...
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 19 oktober 2022 18:15
    Als aanvulling op opmerking van Dutchy Ron. Lukt het de Chinezen om een stevige autoverkoop op te tuigen in Europa? Zo ja: is dat profijtelijk voor TomTom? Vanwege de "broekzak - vestzak" samenwerking tussen Baidu en TomTom?

    'Mensen zijn de weg kwijt'

    Tavares acht de hoge prijs van EV's niet de enige bedreiging voor de Europese auto-industrie. Zo is de consument volgens hem 'de weg kwijt': "Ze weten niet wat voor auto ze moeten kopen en ze weten niet hoe de ontwikkeling van de economie er de komende jaren uitziet." Het gevolg is dat de consument relatief vaak de hand op de knip houdt.

    Of hij niet vreest dat de toesnellende concurrentie uit China het niet eerder voor elkaar krijgt om de voorzichtige Europese consument van EV's te voorzien?

    "We moeten niet willen dat de Chinese industrie de Europese eerst op zijn knieën dwingt en daarna de prijzen verhoogt." De CEO zegt niet te weten of de Chinese partijen nu met verlies verkopen, al bleek onlangs dat dat vaak wel het geval is. Hij vindt dat de EU het in ieder geval niet makkelijker moet maken voor de Chinezen om hier elektrische auto's te verkopen, zolang er voor Europese fabrikanten ook allerlei restricties zijn om daar auto's te slijten.

    bron:
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/st...
  13. [verwijderd] 19 oktober 2022 19:17
    Ook Tavares vandaag, op de Paris Motor Show

    Rounding off a busy day for Stellantis at the Paris motor show – at which Tavares presented the new Jeep Avenger (pictured) and Peugeot 408, called for import tariffs on Chinese EVs in Europe and slammed the impending Euro-7 emissions legislation as “useless” – he said there's cause for optimism in terms of the company ramping back up to pre-crisis production levels. “The situation is getting better,” he said, suggesting that a long period of uncertainty and instability caused by the unavailability of the crucial processing components is soon to end.

    www.autocarpro.in/news-international/...
  14. [verwijderd] 19 oktober 2022 19:22
    Electric Manufacturing Future in France

    Stellantis CEO Carlos Tavares and President of the French Republic Emmanuel Macron today announced that the Mulhouse facility will produce the future Peugeot e-308 sedan and station wagon and Peugeot e-408. Company to have a total of 12 battery electric vehicles (BEVs) produced in France in five factories by 2024 with one million vehicle manufacturing capacity installed. In addition, key electric components (e-motors), e-DCTs gearboxes and batteries will be produced in seven sites in France using French technologies.

    www.media.stellantis.com/uk-en/peugeo...

    Dit zijn een miljoen EV’s met TomTom. Een EV heeft 100% take rate voor tomtom navigatie, EV routes enzovoort
  15. forum rang 6 Dutchy Ron 19 oktober 2022 19:38
    Shenzhen-based electric vehicle firm BYD has chosen Baidu as its official smart driving business supplier. Under this arrangement, Baidu will provide BYD with its Apollo Navigation Pilot (ANP), an autonomous driving assistance solution, and a human-machine co-driving map product. Baidu‘s Intelligent Driving Group has begun cooperation with BYD for technological development, and the mass production of joint models will reportedly be achieved soon.

    Cooperation between BYD and Baidu can be traced back several years. In January, 2018, BYD announced that it would open its supply chain to car companies all over the world, and soon reached a supply cooperation relationship with Faurecia, Dongfeng Motor Group and Changan Automobile. The carmaker then opened its seats, power batteries, motors and electric controllers to all automakers. In March 2018, BYD opened its intelligent e-platform to global automobile developers.

    At the BYD Global Developers Conference on September 5, 2018, BYD and Baidu disclosed the latest progress of their cooperation. In terms of navigation technology, the Baidu Maps Auto Edition was planned to cover all BYD models. In terms of autonomous driving, Baidu would provide a complete solution for BYD’s Level 3 intelligent driving, and both parties planned to realize mass production of autonomous driving vehicles within three years. The first batch of open versions of BYD Qin Pro had been booked by Baidu as Apollo test vehicles for demonstration road tests.
1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 65 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.