Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,053   -0,045   (-4,10%) Dagrange 1,046 - 1,100 3.856.006   Gem. (3M) 1,5M

Postnl Oktober 2022, bodem(loos)

803 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 41 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. g.raaier 18 oktober 2022 15:45
    DHL zal dit 'poststuk' uitleveren via het pakketnetwerk. Het is een zogenaamde bussable parcel die men net onder de 3 euro zal gaan kunnen aanbieden. Slimme zet van DHL maar het zal POSTNL niet echt raken aangezien parcels en mail een vergelijk is als tussen appels en peren. Een klant die nu een poststuk verstuurt (een factuur bijvoorbeeld) voor 1 euro zal immers niet ineens overstappen.
  2. jaapaap 18 oktober 2022 15:47
    quote:

    WaardeAandeel schreef op 18 oktober 2022 14:34:

    DHL daagt PostNL uit op deel Nederlandse postmarkt

    Pakketbezorger van DHL in Rotterdam. Foto: ANP

    In het kort

    Koeriersbedrijf DHL gaat brieven en poststukken van minimaal 50 gram bezorgen.
    Het bedrijf ziet kansen op deze deelmarkt, omdat PostNL er de tarieven flink heeft verhoogd.
    Lichtere post als ansichtkaarten en brieven, een groot deel van de postmarkt, valt erbuiten.
    Koeriersbedrijf DHL gaat volgend jaar naast pakketten ook brieven en poststukken bezorgen. Het gaat om de zwaardere post, niet om ansicht- en briefkaarten. De onderneming betreedt daarmee het terrein van PostNL, die monopolist is op de Nederlandse postmarkt.

    DHL maakt het besluit dinsdagmiddag bekend op een bijeenkomst in Dordrecht. ‘We gaan het monopolie van PostNL doorbreken', zegt directeur Wouter van Benten van DHL Parcel Benelux. PostNL PNL€1,66-3,40% is sinds de overname van postbezorger Sandd in 2019 alleenheerser op de Nederlandse postmarkt.

    DHL, dochter van Deutsche Post, heeft een haalbaarheidsstudie gedaan en ziet perspectief in postbezorging. Het gaat in het tweede kwartaal van 2023 enveloppen vanaf vijftig gram aan huis bezorgen, voor consumenten en voor zakelijke klanten. Van Benten: ‘We zien dat de tarieven in dat deel van de postmarkt de afgelopen jaren sterk zijn gestegen, tot wel 30%. Wij denken dat er kansen zijn voor een concurrerend product.' Volgens DHL heeft het bedrijf geen vergunning nodig voor deze nieuwe activiteit. Met de keus van post vanaf vijftig gram laat DHL een groot deel van de postmarkt — ansichten en dergelijke — links liggen.

    Logische stap
    Postbezorging is volgens DHL een logische vervolgstap voor de onderneming. De duizenden koeriers van DHL kunnen poststukken gemakkelijk meenemen en bezorgen. ‘Post en pakketten groeien naar elkaar toe’, zegt Van Benten. ‘De verschillen zijn niet groot. Als pakketbezorger komen wij zes dagen per week in elke straat van Nederland.’

    Consumenten stoppen steeds vaker een klein cadeau bij een kaart of een brief, aldus DHL. Het bedrijf doet nog geen mededeling over de tarieven die het in rekening zal gaan brengen. PostNL rekent voor een klein poststuk dat meer dan vijftig gram weegt, bijna drie euro per verzending.

    DHL hoeft geen grote investeringen te doen voor deze uitbreiding van de activiteiten. De poststukken kunnen straks ingeleverd worden bij een van de 4000 servicepunten van DHL en worden vervolgens in sorteercentra verwerkt.

    Geen groeimarkt
    De stap van DHL om ook post te gaan verwerken en op te nemen in de dagelijkse bezorging, betekent dat PostNL concurrentie krijgt op een substantieel deel van de postmarkt. De beursgenoteerde onderneming is daar nu alleenheerser. Regionaal zijn er wel bezorgbedrijven actief, maar landelijk is er slechts één aanbieder,

    De Nederlandse postmarkt is geen groeimarkt. De volumes krimpen al jaren door de concurrentie van berichtendiensten en sociale media. In coronatijd veerde het postvolume op door de lockdowns, maar dit jaar is er opnieuw sprake van een daling.

    Voor DHL betekent het dat de onderneming opnieuw aan de slag gaat als postbezorger. Tot 2010 bezorgde het concern brieven en enveloppen in Nederland, maar die activiteit werd in dat jaar verkocht aan een nieuwe speler op de markt, Sandd. Het veel grotere PostNL nam Sandd in 2019 over.

    Ook op de pakkettenmarkt is DHL een grote uitdager van PostNL. De onderneming claimt in de coronacrisis marktaandeel te hebben gewonnen en inmiddels 40% van de markt in handen te hebben. PostNL is marktleider in pakketbezorging in Nederland.

    Nieuw sorteercentrum
    DHL investeert in uitbreiding van de logistieke keten. In Dordrecht heeft het bedrijf een nieuw sorteercentrum laten bouwen, dat volgende week in gebruik wordt genomen. Het gaat om een centrum waar 150 mensen komen te werken en dat beschikt over 78 zogeheten docks. Het gaat volgens DHL om een totaalinvestering van €45 mln. Dit keer levert niet Vanderlande Industries, maar de Duitse concurrent Beumer de transportbanden.

    Het sorteercentrum in Dordrecht is de vierde van DHL in Nederland. Ook in Utrecht, Zaltbommel en Amsterdam beschikt de groep over een sorteercentrum vanwaar de aangevoerde pakjes verder worden verdeeld over Nederland.

    Net als de postmarkt kende ook de pakjesbezorging een bloeitijd in de pandemie. Door de vele winkelsluitingen bestelden veel consumenten hun producten online en daar profiteerden PostNL en DHL sterk van.

    Inmiddels is het sentiment omgeslagen. PostNL meldde eerder dit jaar tegenvallende groeicijfers, terwijl DHL te maken zegt te hebben met stabilisatie van de volumes.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1455147/dhl-gaat-...
    Dit betreft m.i koersgevoelige info, wat of na de beursgong na buite gebracht mag worden enof dat de koers wordt stilgelegd voor de gehele dag.

    Maar het verbaasd mij in dit bananenkoningrijk dat dit zo allemaal maar kan en of post boven de 50 gram onder de UPD valt.

    Mogen we ook niet vergeten hoe PostNL dmv dochter Postcon weggepest is door DP/DHL met steun van het bundes finanzambt.
  3. sebpb 18 oktober 2022 15:49
    iedereen die denkt dat DHL dit tot een succes kan maken heeft ze ook niet alle 24 in het kratje.
    Welke post boven de 50 gram dan??
    Hoe wil je efficient 200 geboorte of trouwkaarten versturen.
    Mensen die een cadeautje bij een kaart doen = dus nog steeds een pakketje. Dus een busje van de DHL pakt een beetje dikke envelop mee op de route voor de helf van het tarief van Post NL, dan maak je toch nog steeds verlies op het moment dat je uitstapt?
    Als ik iets in een brievenbusdoosje verstuur is het € 4,10, en ja een beetje brochure met een offerte versturen met PostNL is tegenwoordig tegen de € 3,-. Maar nog niet misschien dat ik dat aan een DHL'er mee geef. De bedoeling van een brochure/documentatie versturen is wél dat het héél aankomt.

    Overdreven reactie deze koers.
  4. jaapaap 18 oktober 2022 15:50
    quote:

    FDW8 schreef op 18 oktober 2022 15:28:

    Of een kans: Kretinsky heeft banden met DHL. Zie zijn Linkedin. DHL kan PNL nu volledig van de beurs halen en inlijven.

    1/ Synergie
    2/ Marktaandeel

    1x de kwartaalwinst investeren en ze hebben PNL. Hap, boem, klaar.
    zo is het net en ik denk met deze te lage koers dat men in een bod ook Bpost kan overnemen.

    krijgen we NW Post EUR. NoordWest Post Europa
  5. g.raaier 18 oktober 2022 15:54
    quote:

    sebpb schreef op 18 oktober 2022 15:49:

    iedereen die denkt dat DHL dit tot een succes kan maken heeft ze ook niet alle 24 in het kratje.
    Welke post boven de 50 gram dan??
    Hoe wil je efficient 200 geboorte of trouwkaarten versturen.
    Mensen die een cadeautje bij een kaart doen = dus nog steeds een pakketje. Dus een busje van de DHL pakt een beetje dikke envelop mee op de route voor de helf van het tarief van Post NL, dan maak je toch nog steeds verlies op het moment dat je uitstapt?
    Als ik iets in een brievenbusdoosje verstuur is het € 4,10, en ja een beetje brochure met een offerte versturen met PostNL is tegenwoordig tegen de € 3,-. Maar nog niet misschien dat ik dat aan een DHL'er mee geef. De bedoeling van een brochure/documentatie versturen is wél dat het héél aankomt.

    Overdreven reactie deze koers.
    Dat klopt niet helemaal. Op het moment dat je een parcel direct kunt afleveren (en dat kun je want hij past door de brievenbus) dan kan dit wel degelijk uit voor iets onder de 3,- euro. Je moet het dan wel maar 1x sorteren en dat kan DHL in Zaltbommel, Dordrecht en Amsterdam.

    DHL gaat dit wel moeten uitleggen aan hun zakelijke pakket klanten die op dit moment meer dan 3 euro betalen voor een dergelijk pakket en dat wordt geen makkelijk verhaal..Het zal dus niet alleen maar geld opleveren voor ze..
803 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 41 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.