Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Vopak Koninklijke AEX:VPK.NL, NL0009432491

Laatste koers (eur) Verschil Volume
45,800   +0,100   (+0,22%) Dagrange 45,700 - 45,800 1.337   Gem. (3M) 136,2K

Vopak 2022

4.926 Posts
Pagina: «« 1 ... 144 145 146 147 148 ... 247 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Branco P 28 juli 2022 09:12
    quote:

    Houtwerf-2017 schreef op 27 juli 2022 17:50:

    [...]

    Ja, dat is ook continue mijn bezigheid in de markt.
    Daardoor is ook ooit mijn oog gevallen op VOPAK.
    Maar bij geen enkel ander fonds duurt het dalen zo hardnekkig lang.
    Bij VOPAK komt er schijnbaar geen einde aan.
    Ook vandaag weer, partijen hebben veel op de plank liggen.
    Wat zij dagelijks dumpen.

    Vandaag weer -2P 22 en --2C 23 geschreven voor €1.10.
    En - puts 26 rollen we van AUG rustig door naar SEP.
    Dat doe ik nu al maanden, veel en veel te lang eigenlijk.
    Kijk maar eens naar het koersverloop van Boskalis, daar zagen we 4 jaar daling.
    Bij Vopak nu 2 jaar aan één stuk, veel te opzichtig wat mij betreft.
  2. forum rang 7 LL 28 juli 2022 09:48
    (ABM FN-Dow Jones) Jefferies heeft het koersdoel voor Vopak verlaagd van 32,00 naar 24,50 euro met handhaving van het Houden advies. Dit bleek donderdag uit een analistenrapport van de zakenbank.

    Analist David Kerstens verhoogde nog wel de raming voor het operationeel resultaat voor het gehele boekjaar met 2 procent naar 843 miljoen euro, maar voor 2023 ging de taxatie met 4 procent omlaag naar 851 miljoen euro.

    Vopak mikt zelf voor 2022 op een onderliggende EBITDA van 830 tot 850 miljoen euro.

    Het aandeel Vopak noteerde donderdag op een groen Damrak 0,1 procent lager op 22,49 euro.

    Door: ABM Financial News.
  3. forum rang 5 ToTheTop 28 juli 2022 09:49
    quote:

    Branco P schreef op 28 juli 2022 09:12:

    [...]

    Bij Vopak nu 2 jaar aan één stuk, veel te opzichtig wat mij betreft.
    Zitten allemaal aan computer netwerken vast en de media/banken doen de rest met sentiment gezwets. Voor Warren B is de beurs dan ook een groot casino, waar je grof aan kan verdienen.
  4. forum rang 6 N audio 28 juli 2022 09:51
    quote:

    Peter D schreef op 28 juli 2022 08:43:

    Waar gaat het mis?

    -Vopak kan een essentieele rol spelen in de energietransitie. De opslag van ''groene'' waterstof, LNG, biobrandstoffen en chemicals blijft cruciaal in de toekomst. In de tussentijd schrijft Vopak af op terminals waar naar verwachting minder vraag naar is in de toekomst. Dit drukt de winst wat vervelend maar vooral boekhoudkundig is.

    -De operationele cashflow blijft bijzonder sterk met een circa 50% EBITDA marge > kortom het cashgeld blijft binnenstromen. Zelfs de netto-marge blijft met 19% sterk overeind, welliswaar lager dan de 25% netto van vroeger maar toch nog bijzonder goed.

    -Het verlies is mijns inziens vooral boekhoudkundig gecreerd door constante afschrijvingen en desinvesteringen.

    Mijn zorgen zijn:

    -Stijgende kosten, toch 0,30/ aandeel extra > waar komt dit vandaan?
    -Toegevoegde waarde uit groeiprojecten > men verwachtte circa € 1 / aandeel te creëren uit groeiprojecten > wat is hier de status en verwachting van?
    -Lage bezettingsgraden in China > tijdelijk door Covid of meer structureel?
    Dank voor de heldere opsomming Peter.

    Tja, vwb stijgende kosten?
    Ik zit zelf in een technische omgeving, en in ons bedrijf zijn sowieso de kosten inkoop materiaal schrikbarend gestegen. 30/40% in twee jaar tijd. De levertijden bovendien voor sommige wat meer "niche" producten bedragen tevens zomaar 6 maanden. Ik heb deze beide problemen wel zien aankomen, en om die reden tijdig flink extra ingekocht zodat wij het komende half jaar zeker kunnen doorwerken. Ook de gunstige inkoop helpt dan mee, maar is natuurlijk tijdelijk van effect.

    Vopak is druk met nieuwe groeiprojecten, en de bouw daarvan. De sterk stijgende kosten zijn voor mij dan toch minder een verrassing.
    Ik blijf me verbazen over het feit dat hier alle nieuwe zaken, broodnodig voor de toekomst, blijkbaar volledig op 0 Euro gewaardeerd worden.
    Bespottelijk uiteraard, en ik blijf dan ook rustig zitten tot het spelletje van balletjes onder water blijven duwen niet meer opgaat.
  5. forum rang 5 ToTheTop 28 juli 2022 09:55
    quote:

    N audio schreef op 28 juli 2022 09:51:

    [...]

    Dank voor de heldere opsomming Peter.

    Tja, vwb stijgende kosten?
    Ik zit zelf in een technische omgeving, en in ons bedrijf zijn sowieso de kosten inkoop materiaal schrikbarend gestegen. 30/40% in twee jaar tijd. De levertijden bovendien voor sommige wat meer "niche" producten bedragen tevens zomaar 6 maanden. Ik heb deze beide problemen wel zien aankomen, en om die reden tijdig flink extra ingekocht zodat wij het komende half jaar zeker kunnen doorwerken. Ook de gunstige inkoop helpt dan mee, maar is natuurlijk tijdelijk van effect.

    Vopak is druk met nieuwe groeiprojecten, en de bouw daarvan. De sterk stijgende kosten zijn voor mij dan toch minder een verrassing.
    Ik blijf me verbazen over het feit dat hier alle nieuwe zaken, broodnodig voor de toekomst, blijkbaar volledig op 0 Euro gewaardeerd worden.
    Bespottelijk uiteraard, en ik blijf dan ook rustig zitten tot het spelletje van balletjes onder water blijven duwen niet meer opgaat.
    Kijk naar de staal/ijzer prijzen en de inflatie op hun werkkapitaal. tradingeconomics.com/commodity/steel (2020/21)
  6. forum rang 5 ToTheTop 28 juli 2022 10:23
    quote:

    N audio schreef op 28 juli 2022 09:51:

    [...]

    Dank voor de heldere opsomming Peter.

    Bespottelijk uiteraard, en ik blijf dan ook rustig zitten tot het spelletje van balletjes onder water blijven duwen niet meer opgaat.
    De 16 nieuwe Vopak-tanks (2021) hebben een gezamenlijke inhoud van 64.000 kubieke meter. De Vopak-terminal in Vlaardingen is al gespecialiseerd in de opslag van ‘eetbare oliën’ als zonnebloemolie, raapolie en palmolie en afgewerkte olie, verklaart het bedrijf de keuze voor de uitbreiding op dit terrein. Voor de bouw sloopt het bedrijf een aantal oude tanks. >>> De nieuwe zijn een stuk hoger.

    Vopak is het grootste onafhankelijke tankopslagbedrijf ter wereld. Het slaat olie, gas en chemicaliën op voor de handel. Dat gebeurt in tankparken verspreid over de aardbol. Het bedrijf draaide het afgelopen jaar een omzet van 1,19 miljard euro en maakte 300,9 miljoen euro winst. Vergeleken met 2019 is dat een stuk minder. Toen boekte het bedrijf 571 miljoen euro winst bij een omzet van 1,25 miljard euro.
  7. forum rang 6 Tordan 28 juli 2022 10:37
    quote:

    ToTheTop schreef op 28 juli 2022 10:30:

    [...] Zijn niet serieus te nemen die idioten man.
    Oh die koersdoelen enz neem ik al jaren niet serieus, maar ze hebben wel degelijk impact op het verloop van de koers.
    Maar heel eerlijk, echt redenen om positiever te worden op de komende kwartalen zijn er ook niet. Er is simpelweg behoorlijke angst op nog meer ellende. Ik zal ze hier niet meer noemen, want dan ben ik te negatief. Ik ga ook voor die draai naar structureel hogere omzetten, bezettingsgraden. nettowinsten enz, maar zie dit op korte termijn nog niet gebeuren.
  8. forum rang 5 ToTheTop 28 juli 2022 10:41
    quote:

    Tordan schreef op 28 juli 2022 10:37:

    [...]

    Oh die koersdoelen enz neem ik al jaren niet serieus, maar ze hebben wel degelijk impact op het verloop van de koers.
    Maar heel eerlijk, echt redenen om positiever te worden op de komende kwartalen zijn er ook niet. Er is simpelweg behoorlijke angst op nog meer ellende. Ik zal ze hier niet meer noemen, want dan ben ik te negatief. Ik ga ook voor die draai naar structureel hogere omzetten, bezettingsgraden. nettowinsten enz, maar zie dit op korte termijn nog niet gebeuren.
    Hier zitten de problemen voor Vopak, met een kut rechtse regering die met 2 maten meet in NOx en CO2 ivm de natuur, overal blundert deze regering en men blijft maar op deze 3 grote partijen stemmen. binnenvaartkrant.nl/langer-uitstel-bi...
  9. forum rang 5 ToTheTop 28 juli 2022 10:57
    >>> De ASV stelt in een reactie op Facebook echter dat “men nog steeds niet weet welke biobrandstof er dan (veilig) gebruikt zou moeten worden. Er heeft namelijk nog steeds geen fieldresearch plaatsgevonden betreffende de biobrandstoffen en het effect daarvan op de veiligheid in de binnenvaartsector.” ( Daar is de olie markt niet bij gebaat, dus blijft men op de reet zitten tegen hoge staatskosten.) En dan de boeren het levenslicht ontnemen, ivm de natuur. Dikke lul... Gewoon om aan bouwgrond te komen, de natuur is bijzaak voor de VVD en altijd al geweest.
  10. Peter D 28 juli 2022 11:03
    Dank N Audio:

    Mijns inziens kan ik het volgende totaal niet rijmen:

    -Jefferies (David Kerstens) houdt een EBITDA marge van € 850 miljoen aan voor 2023
    -Huidige beurswaarde is 125 miljoen x € 22,50 = 3.3 x de EBITDA
    -Dus we betalen momenteel 3.3x de EBITDA voor Vopak

    Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar in de schoolbankjes leerden wij vroeger bij bedrijfseconomie andere multiplies om de bedrijfswaarde te berekenen (min. 5x de EBITDA). Stom vergelijk misschien maar ik vind Vopak echt goedkoop.

    De business blijft goed renderen, er stroomt een fors positieve kasstroom het bedrijf binnen én Vopak blijft betrokken als partner bij nieuwe projecten van Shell e.d

    Geduld wordt hopelijk beloont
  11. [verwijderd] 28 juli 2022 11:09
    quote:

    ToTheTop schreef op 28 juli 2022 10:41:

    [...] Hier zitten de problemen voor Vopak, met een kut rechtse regering die met 2 maten meet in NOx en CO2 ivm de natuur, overal blundert deze regering en men blijft maar op deze 3 grote partijen stemmen. binnenvaartkrant.nl/langer-uitstel-bi...
    Van je link vind ik dit ook: binnenvaartkrant.nl/kotug-gaat-cacaob...
    Waarom nog biodiesel waar nog steeds CO2 van komt?
    Op de binnenvaart kan je prima electrisch varen. Actieradius lijkt me daar nauwelijks een probleem. Overal waar ze komen kunnen ze verse batterijcontainers aan boord nemen. Gewicht? Geen probleem.
    En al die scheepsluiken vertegenwoordigen flink wat oppervlakte die van zonnepanelen kunnen worden voorzien.
    Als auto's electrisch interessant zijn, dan binnenvaartschepen helemaal.
    Vopak moet in accu's gaan!
  12. forum rang 7 LL 28 juli 2022 11:12
    quote:

    Peter D schreef op 28 juli 2022 11:03:

    Dank N Audio:

    Mijns inziens kan ik het volgende totaal niet rijmen:

    -Jefferies (David Kerstens) houdt een EBITDA marge van € 850 miljoen aan voor 2023
    -Huidige beurswaarde is 125 miljoen x € 22,50 = 3.3 x de EBITDA
    -Dus we betalen momenteel 3.3x de EBITDA voor Vopak

    Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar in de schoolbankjes leerden wij vroeger bij bedrijfseconomie andere multiplies om de bedrijfswaarde te berekenen (min. 5x de EBITDA). Stom vergelijk misschien maar ik vind Vopak echt goedkoop.

    De business blijft goed renderen, er stroomt een fors positieve kasstroom het bedrijf binnen én Vopak blijft betrokken als partner bij nieuwe projecten van Shell e.d

    Geduld wordt hopelijk beloont
    Fossiel wordt tegenwoordig anders gewaardeerd zeker in Europa. Daarnaast lopen de marges terug, de schulden op en de mogelijkheid tot verdere afschrijvingen blijft bestaan.

    Straks is alles afgeschreven en renderen de groene investeringen (welke een succes blijken te zijn) en de sluwe vos (HAL) haalt het van de beurs voor een habbekrats :(. Mijn jagen ze niet uit Vopak :).
  13. forum rang 5 ToTheTop 28 juli 2022 11:16
    quote:

    Bowski schreef op 28 juli 2022 11:09:

    [...]
    Van je link vind ik dit ook: binnenvaartkrant.nl/kotug-gaat-cacaob...
    Waarom nog biodiesel waar nog steeds CO2 van komt?
    Op de binnenvaart kan je prima electrisch varen. Actieradius lijkt me daar nauwelijks een probleem. Overal waar ze komen kunnen ze verse batterijcontainers aan boord nemen. Gewicht? Geen probleem.
    En al die scheepsluiken vertegenwoordigen flink wat oppervlakte die van zonnepanelen kunnen worden voorzien.
    Als auto's electrisch interessant zijn, dan binnenvaartschepen helemaal!
    Vopak moet in accu's gaan!
    Daar gaan te grote accu's van komen, zeker stroom opwaards is veel energie nodig. Die CO2 wordt ook afgevangen door de groei van de bio brandstof producerende planten... Dat ligt anders bij brandstoffen die in het verleden onze atmosfeer hebben gecrieerd, toen de atmosfeer meer CO2 had. Bio brandstof is zo goed als 100% CO2 neutraal.
  14. forum rang 5 ToTheTop 28 juli 2022 11:20
    quote:

    Bowski schreef op 28 juli 2022 11:09:

    [...]

    Vopak moet in accu's gaan! Nee... In goedkope biobrandstof productie in Afrika (woestijn bij de groene muur, water voor brandstof en breng de landbouwstront daar heen, voor extra vruchtbaarheid bodem en gedeeltelijke NOx oplossing).
    Kijk hier eens naar yoy groei aan verbruik kolen/gas... Er veranderd geen fluit en onze regering heeft stront in de ogen,samen met Groen L... tradingeconomics.com/commodities
  15. forum rang 6 N audio 28 juli 2022 11:24
    quote:

    Peter D schreef op 28 juli 2022 11:03:

    Dank N Audio:

    Mijns inziens kan ik het volgende totaal niet rijmen:

    -Jefferies (David Kerstens) houdt een EBITDA marge van € 850 miljoen aan voor 2023
    -Huidige beurswaarde is 125 miljoen x € 22,50 = 3.3 x de EBITDA
    -Dus we betalen momenteel 3.3x de EBITDA voor Vopak

    Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar in de schoolbankjes leerden wij vroeger bij bedrijfseconomie andere multiplies om de bedrijfswaarde te berekenen (min. 5x de EBITDA). Stom vergelijk misschien maar ik vind Vopak echt goedkoop.

    De business blijft goed renderen, er stroomt een fors positieve kasstroom het bedrijf binnen én Vopak blijft betrokken als partner bij nieuwe projecten van Shell e.d

    Geduld wordt hopelijk beloont
    Een bijdrage gebaseerd op gewoon gezond verstand. Dank je Peter.
    Ben ik niet de enige die zo recht door zee redeneert. En ja, ik zie de uitdagingen ook. Gerust wel.
    Maar daarom is Vopak ook heel laag gewaardeerd nu. Er is zoveel narigheid meermaals ingeprijsd.
    Inderdaad, geduld gaat het sleutelwoord zijn.
    En bijkoopbudget achter de hand houden. Ik verwacht het nodig te hebben.
4.926 Posts
Pagina: «« 1 ... 144 145 146 147 148 ... 247 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.