Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,980   +0,010   (+0,07%) Dagrange 14,770 - 15,200 167.564   Gem. (3M) 198,9K

AMG: lithium met de laagste kostprijs

487 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 januari 2022 11:02
    1. De jacht op milieuvriendelijker lithium

    Lithium, iedereen wil het hebben! Het metaal is cruciaal voor gebruik in batterijen voor elektrische auto's, en die gaan we naar verluidt allemaal rijden. Dus wie lithiumvoorraden in de bodem heeft, kan rekenen op de warme belangstelling van mijnbouwers.

    De vraag is wel hoe milieuvriendelijk conventionele mijnbouw is om lithium te winnen. In Servië waren eind 2021 wekenlang protesten vanwege zorgen over vervuiling door een lithiumproject van de Australische mijnbouwer Rio Tinto (lees deze eerdere editie van Europamania). Rio Tinto maakte toen pas op de plaats. En sinds de grote ruzie tussen Servië en Australië over de deelname van tennisser Novak Djokovic aan de Australian Open, moet de mijnbouwer vrezen dat Belgrado helemaal niets meer van zijn project wil weten.

    Maar er zijn milieuvriendelijker mogelijkheden, claimen bedrijven. Het Duits-Australische concern Vulcan Energie kreeg vorige week vijf vergunningen om in Duitsland te onderzoeken of het via geothermie lithium kan winnen. Het plan is om warm pekelwater uit de diepe aardlagen op te pompen, en om te zetten in stoom (lees hier hoe).

    Daar kleven ook milieurisico's aan, zoals vervuiling van grondwater, maar de techniek kan groene energie opleveren, én lithium. Want in dat pekelwater is het metaal opgelost, denkt Vulcan. De techniek van lithium winnen met geothermie werkt al elders, zoals in Californië, maar mogelijk ook in Cornwall, in België en in Frankrijk, in de Elzas.

    Juist maandag kwam een rapport uit van oud Corus-topman Philippe Varin over hoe Parijs meer belangrijke metalen zoals lithium kan proberen zeker te stellen voor de Franse industrie. Dat past ook in het denken van president Macron over strategische autonomie van Frankrijk, en de EU.

    Dat Vulcan nu nieuwe Duitse vergunningen heeft weten binnen te halen, is uiteraard een opsteker voor het bedrijf. Najaar 2021 kwam het bedrijf nog in zwaar weer omdat het de shortseller J Capital op zijn dak kreeg. Die claimde dat de plannen van Vulcan luchtfietserij zijn, en publiceerde een beschadigende analyse. De beurskoers van het op de beurs in Duitsland en Australië genoteerde Vulcan kelderde.

    Maar Vulcan stapte naar de rechter. In december bereikten de partijen een schikking, en maakte J Capital excuses. Al zegt het nog steeds niet overtuigd te zijn of Vulcan Energie zijn claims kan waarmaken.

    Er zijn natuurlijk meer lithiumprojecten in Duitsland. De onderneming Deutsche Lithium broedt bijvoorbeeld op een lithiummijn in Saksen. Verder is het aan de Amsterdamse beurs genoteerde concern AMG bezig met een Duitse fabriek voor de verwerking van lithium (lees dit verhaal van FD-correspondent Gerben van der Marel).

    Lees het volledige artikel: fd.nl/politiek/1426369/lithiumkoorts-...
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 26 mei 2022 12:58
    Direct Lithium Extraction (DLE)-technologie moet het delven van lithium minder impact geven op het milieu en de omgeving. Toch zijn er ook bezwaren aan deze innovatieve technologie.

    Lithium, een metaalsoort die de basis vormt batterijen voor bijvoorbeeld auto’s en smartphones, is één van de meest gezochte grondstoffen ter wereld. Vaak wordt deze grondstof in grote open mijnen en grote verdampingsbassins gedolven, onder meer in Zuid-Amerika, en heeft daar een grote impact op de omgeving en milieu.
    Investeringen in Direct Lithium Extraction (DLE)

    Verschillende bedrijven, zoals mijnbouwgigant Rio Tinto, maar ook General Motors, investeren tegenwoordig in nieuwe zogenoemde Direct Lithium Extraction (DLE)-technologie. Deze technologie moet de omvang van de delvings- en verdampingsprocessen verkleinen, zodat de footprint van de productie-omgevingen drastisch reduceert.

    Voor DLE onderzoeken speciaisten nu productiemethoden voor het scheiden van lithium van opgepompt pekel met behulp van filters, membramen, keramische ‘kralen’ en andere apparatuur. Deze productiemethoden kunnen vaak in een klein warehouse worden gehuisvest, zodat lithium-frabrieken kunenn worden verkleind. Hiermee wordt de impact op omgeving en milieu verkleind.
    Bezwaren tegen DLE-productiemethoden

    Ondanks de moglijkheden die DLE-technologie biedt en wellicht minder impact hebben op de omgeving, kent deze technologie ook een keerzijde. In de eerste plaats gebruikt huidige DLE-technologie heel veel water. Soms tot 10 ton water voor 1 ton aan lithium. Dit probleem kan wel worden ondervangen door het ontzouten van brak lithiumbevattend pekelwater, maar deze technologie is nog in ontwikkeling.

    Een ander probleem dat zich bij DLE-technologie voordoet, is dat niet alle technieken overal kunnen worden gebruikt. Vaak moet, afhankelijjk van de delvingslocatie, een specifieke technologie worden gebruikt.

    Kortom, DLE-technologie is nog niet de meest gunstige oplossing voor het oplossen van het milieuprobleem rondom het delven van lithium. In ieder geval is het een eerste stap naar een meer milieu- en omgevingsvriendelijke mijnbouw voor het witte goud.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 mei 2022 08:37
    Lithium Miners News For The Month Of May 2022
    May 26, 2022 6:46 AM ETALB, AMVMF, ARYMF, BATT, CORX, CXOXF, GNENF, GNENY, LAC, LIT, LTHM, MALRF, MALRY, OROCF, PILBF, SGML, SQM, TSLA, WFAFF, WFAFY4 Comments9 Likes
    Summary

    Lithium chemicals prices were slightly lower the past month due to China Covid lockdowns & lower China EV sales; however, spodumene prices continued to rise strongly.
    Lithium market news - Chile’s constitutional assembly rejects plans to nationalise parts of mining sector. BMI global gigafactory pipeline at 304 gigafactories and 6,387.6 GWh of battery capacity.
    Lithium company news - POSCO to invest $20 billion in battery materials to rival Chinese firms. Q1 revenues and profits surge for the lithium producers.
    The near term lithium producers (LAC, Argosy Minerals, Core Lithium & Sigma Lithium) remain on track to become producers later in 2022.
    I do much more than just articles at Trend Investing: Members get access to model portfolios, regular updates, a chat room, and more. Learn More »

    3D Render Green Lithium Batteries glow lightning abstract concept

    D3signAllTheThings/iStock via Getty Images

    Welcome to the May 2022 edition of the lithium miner news. The past month saw slightly lower lithium carbonate and hydroxide prices in China, but higher spodumene prices, including Pilbara Minerals achieving a record spodumene auction price in May of US$5,650/dmt (SC 5.5%) or ~US$6,586 /dmt (SC6.0%, CIF China basis). We also saw some positive moves from the USA and Canada to boost their EV related supply chains, notably battery manufacturing and EV metal mining.

    In Q1, 2022 the lithium producers made record revenues and profits, boosted by sustained high lithium prices.

    The world is beginning to understand that huge volumes of new lithium supply will be needed this decade to meet surging demand (~10x). The BMI gigafactory pipeline is now over 300 and is up 68% YoY to 6,387.6 GWh, which would require about 5.4 million tons pa of lithium (LCE) by 2030-32. 2021 lithium (LCE) demand was reported by BMI as 490,000tpa. 2020 was around 350,000tpa.
    Lithium Spot And Contract Price News

    Asian Metal reported during the past 30 days, 99.5% China lithium carbonate spot prices were down 0.93% and lithium hydroxide prices were down 0.94%. Lithium Iron Phosphate (Li 3.9% min) prices were down 2.24%. Spodumene (6% min) prices were up 13.78% over the past 30 days.

    Benchmark Mineral Intelligence ("BMI") as of mid-May reported China lithium carbonate prices of RMB 462,500/tonne (US$68,450) (battery grade), and for lithium hydroxide RMB 473,000/tonne ($70,000), and stated (no link available): "Despite the temporary softening in prices, expectations are that prices will see further upside overall in H2 2022, once COVID restrictions are lifted, given that market supply remains exceptionally tight and any hindered demand from Q2 will likely be pushed into the latter half of the year."

    Metal.com reported lithium spodumene concentrate (6%, CIF China) price of CNY 31,652 (~USD 4,757/mt), as of May 24, 2022. See also Pilbara Minerals news where their BMX auctions are achieving much higher prices. The May 24 auction achieved US$5,650/dmt (SC 5.5%) or ~US$6,586 /dmt (SC6.0%, CIF China basis).
  4. wesmail 3 juni 2022 14:16
    Jim Farley, CEO van Ford, gelooft dat de markt voor elektrische auto's binnenkort een prijzenoorlog zal aangaan met aankomende modellen van $ 25.000. Hij voegde eraan toe dat elektrische voertuigen 100% online zullen worden verkocht en een niet-onderhandelbare prijs hebben.

    Dankzij productiebeperkingen en een sterke vraag lijkt er momenteel niets op een prijzenoorlog als het gaat om elektrische auto's. Integendeel, de lage voorraad en de sterke vraag leiden ertoe dat dealers hoge premies rekenen voor elektrische voertuigen - maar een grote speler in de branche is van mening dat dit op het punt staat te veranderen.

    Op de Bernstein Strategic Decisions Conference op woensdag (via ABC ), zei Ford CEO Jim Farley dat hij verwacht dat de kosten van het bouwen van elektrische voertuigen de komende jaren zullen dalen - laag genoeg om enkele EV's te verkopen in het bereik van ~ $ 25.000.

    Hij gelooft dat dit zal leiden tot een “enorme prijzenoorlog” in de industrie:

    Dus ik geloof dat onze industrie zeker op weg is naar een enorme prijzenoorlog.

    Hij merkte op dat de Mustang Mach-E begint bij ongeveer $ 45.000, maar het batterijpakket alleen al kost Ford $ 18.000 om te bouwen. Dit laat niet veel ruimte voor lagere prijzen.

    Farley is van mening dat er aanzienlijke kostenverbeteringen komen voor batterijen, en Ford ontwikkelt zijn EV-platform van de volgende generatie waarvan hij denkt dat dit aanzienlijke verlagingen van de productiekosten zal opleveren.

    De helft van de armaturen, de helft van de werkstations, de helft van de lasnaden, 20% minder bevestigingsmiddelen. We hebben het ontworpen, omdat het zo'n eenvoudig product is, om de maakbaarheid radicaal te veranderen.

    Om tijdens deze mogelijke "prijzenoorlog" meer prijsconcurrerend te zijn, zei Farley dat Ford ook klaar is om de distributiekosten en advertenties te verlagen.

    Farley deelde geen specifiek plan voor een EV-model van $ 25.000, maar er zijn al een paar projecten in de branche.

    VW heeft zijn ID.Life-concept waarvan de Duitse automaker zegt dat het een voorproefje is van zijn aanstaande elektrische auto van ~ $ 24.000. Tesla heeft het ook gehad over de lancering van een elektrische auto van $ 25.000 , maar CEO Elon Musk zei onlangs dat hij de werkzaamheden aan het model heeft gepauzeerd omdat het bedrijf zich richt op het opvoeren van de productie van zijn bestaande voertuigen.

    Electrek's Take
    Dat is een interessante insteek. Ik denk dat dit jaar misschien wel een van de zeldzame – zo niet de enige – jaren is waarin de kosten van EV-batterijen daadwerkelijk stijgen als gevolg van een heleboel verschillende factoren. Dus als het gaat om het zien dalen van de EV-prijzen, denk ik dat we misschien nog even moeten wachten.

    Ik denk dat het punt van Farley nog steeds correct is, maar het zal waarschijnlijk dichter bij 2024-25 zijn. Ik denk dat de vraag naar elektrische voertuigen op dat moment nog steeds veel groter zal zijn dan de productie van elektrische voertuigen, maar er zullen veel meer opties zijn, die voor betere concurrentie moeten zorgen, ook op het gebied van prijsstelling.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 5 juni 2022 21:20
    VEB:

    Topman metalenfonds AMG vestigt hoop op lithiumfabriek in Duitsland
    Datum
    03 juni 2022

    Lithium is hard nodig als grondstof voor de batterijen van elektrische voertuigen. Het in Amsterdam genoteerde metaalbedrijf Advanced Metallurgical Group (AMG) heeft de primeur met de bouw van de eerste fabriek voor de verwerking van lithium in Europa.

    Het is een ongebruikelijk warme voorjaarsdag in mei als Heinz Schimmelbusch in een donker pak, met das en strak gestreken wit overhemd en een zonnebril op zijn neus, het woord richt tot een slordige honderd gasten. Ze zijn gekomen naar een zanderige uithoek in de buurt van het Oost-Duitse stadje Bitterfeld-Wolfen om te zien hoe de topman van AMG met een schep zand de start van de lithiumfabriek inluidt.

    “We zijn een zeer jonge onderneming”, houdt Heinz Schimmelbusch (78) zijn toehoorders voor. “AMG is werk in uitvoering.”

    Het betekent niet dat AMG een wankele structuur heeft, onderstreept Schimmelbusch. Verre van. Hij somt de plekken in de wereld op waar zijn bedrijf actief is. AMG is een winstgevend bedrijf met naar verwachting dit jaar een omzet van bijna twee miljard dollar, pocht de topman.

    Scepsis
    AMG is vooral een Amerikaans bedrijf. Maar statutair is het gevestigd in Nederland, met sinds 2007 een notering op het Damrak. Het bedrijf is een leverancier van speciale metalen en mineralen voor de luchtvaart en automobielindustrie. De geopolitieke turbulentie lijkt AMG niet te raken. Het zijn vooral de explosief gestegen prijs van lithium en de relatieve voorsprong van AMG in de toevoerketen, die beleggers prikkelen.

    AMG heeft om die reden de tak apart gezet en een beursgang voorbereid. Het bedrijf liet banken onlangs een analyse maken. Conclusie: de waarde van de lithiumactiviteiten overschrijdt de ondernemingswaarde van AMG “aanzienlijk”, zei Schimmelbusch begin mei in een analistencall.

    Maar met alle onrust op de beurs heeft Schimmelbusch de beslissing in de koelkast gezet. “We blijven open minded”, zei de ceo, die onmiskenbaar de roerganger is. Toch daalde de koers daarna stevig.

    Op een houten bankje bij de geplande Duitse fabriek zegt Schimmelbusch prima te kunnen leven met het besluit. Maar de koersreactie irriteert hem. Hij wijst erop dat de beurskoers in 2018 bijna twee keer zo hoog stond, bij een lager brutobedrijfsresultaat. “Er is duidelijk scepsis, maar de koers zal herstellen. We staan er goed voor. We verdienen goed geld. We hoeven niet te remmen omdat het aan financiering zou ontbreken.”

    Korrel zout
    Analist Martijn den Drijver van ABN Amro noemt meerdere redenen voor de koersdip. De lockdown in China heeft een effect op de prijs van lithium. Met een beursgang dachten beleggers volgens hem een deel van de hoge lithiumprijzen te kunnen verzilveren voordat de lithiumprijs eventueel weer daalt. “Liever een vogel in de hand dan tien in de lucht.”

    Henk Veerman, analist van Kempen, behoort tot de sceptici. “Ik ben sowieso geen voorstander van een beursgang in de huidige vorm en zo vroeg in de ontwikkeling van deze divisie. Het kan ten koste gaan van het aandeel AMG en de transparantie voor beleggers. Wat men zich ook moet afvragen, is wat er overblijft van AMG zonder lithium.”

    Hij neemt de verhalen over de hoge som der delen met een korrel zout. “Enige argwaan is op zijn plaats. Adviserende financiële instellingen verdienen doorgaans goed aan een afsplitsing via een beursgang. Voor AMG-aandeelhouders zijn dit extra kosten.” Hij gelooft dat de focus vooral moet liggen op operationele uitvoering van de huidige expansieplannen. Als dit niet leidt tot een hogere waardering op de lange termijn, kan AMG alsnog een spin-off doen van deze tak.

    Opwerken
    De vraag naar het 'witte goud' is groot. Dat de prijzen van zeldzame metalen sterk zijn gestegen, is goed nieuws voor het bedrijf. Maar voordat lithium gebruikt kan worden voor batterijen in smartphones, laptops en elektrische auto’s, moet het eerst worden opgewerkt. Dat wordt steeds meer het speelveld van AMG.

    Analisten verschillen van mening over de vraag of sprake is van een varkenscyclus en er binnen een paar jaar weer een einde komt aan de tekorten en de hoge prijzen. Den Drijver gelooft van niet. “Het is niet zo makkelijk om met industriële volumes lithiumhydroxide van hoge kwaliteit te maken. Daar gaan jaren overheen met testen en vergunningen. Dat heeft AMG allemaal al achter de rug.”

    AMG heeft onlangs de prognoses opgekrikt, ook voor de lange termijn. Binnen vijf jaar wordt een aangepast brutobedrijfsresultaat van een half miljard euro verwacht. “Of eerder”, zegt Schimmelbusch, die wijst op de vorige langetermijnprognose uit 2019. Hij verwacht deze belofte (een bedrijfsresultaat van 350 miljoen euro) komend jaar al in te lossen. Dat zou dan in vier jaar zijn in plaats van in vijf. Hij suggereert dat AMG ook de komende jaren sneller kan schakelen. “Vreselijke dingen kunnen altijd gebeuren. Maar we zijn nog voorzichtig. Geloofwaardigheid is voor ons natuurlijk essentieel.”

    Een duidelijk “nee” komt er op de vraag of de naar boven bijgestelde verwachtingen te maken hebben met de gestegen prijzen. “Het zijn de volumes die het verschil gaan maken”, bezweert Schimmelbusch.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 5 juni 2022 21:21
    2)

    Belangrijke schakel
    De mogelijk veranderende conjunctuur kan tegenzitten. De prijzen van grondstoffen kunnen zeer volatiel zijn en dat tikt doorgaans door in de beurskoers. AMG is al geregeld meegesleurd. Maar het bedrijf houdt ook rekening met prijsdalingen, zegt Den Drijver. Hij kan zich dan ook vinden in de prognose over vijf jaar. “Dat is zeker haalbaar, mits de geplande vijf modules voor de Duitse fabriek er ook komen.”

    De aftrap van de bouw van de eerste Europese lithiumhydroxide-raffinaderij in Duitsland kreeg weinig aandacht, maar is wel betekenisvol. Weinig thema’s zijn momenteel zo actueel voor de kwakkelende industrie in Europa als het verkorten van de toevoerketens en het veiligstellen van essentiële grondstoffen, materialen, energie, halfgeleiders én lithium.

    “Het is een kleine, maar belangrijke eerste stap”, zegt Daisy Jennings-Gray, een analist van Benchmark Mineral Intelligence in Londen. “Duitsland wordt een belangrijke schakel in de toevoerketen voor de productie van elektrische voertuigen. AMG speelt daar een rol in met zijn eigen lithiummijn, ervaring en expertise en straks met de fabriek.”

    AMG wordt in 2023 het eerste bedrijf dat in een Europese fabriek lithium bewerkt, zodat het op Europese bodem via een paar andere schakels zijn weg kan vinden naar de batterijen die in grote hoeveelheden nodig zijn voor e-auto’s. Op vijftig kilometer van de nieuwe fabriek van AMG heeft Volkswagen in Zwickau zijn gemoderniseerde fabriek staan voor e-auto’s uit de ID-familie. Met de wagens die uit deze fabriek rollen, proberen de Duitsers te concurreren met Tesla, dat onlangs is gestart met de productie in de nieuwe megafabriek elders in Oost-Duitsland, waar ook batterijen gemaakt gaan worden.

    Schimmelbusch denkt een rol te kunnen opeisen. “We zijn op weg om een volwaardig verticaal geïntegreerd lithiumbedrijf te worden, met een sterke technologische basis”, zegt Schimmelbusch. “Met onze eigen mijn in Brazilië zijn we heel zichtbaar en tastbaar. We hebben onze eigen ingenieurs en geologen en een nieuw laboratorium in Frankfurt. De mensen daar zijn summa cum laude afgestudeerd.”

    China omzeilen
    Voordat de pandemie toesloeg, in maart 2020, zei Schimmelbusch dat hij met zijn Europese fabriek voor het bewerken van lithiumconcentraat wil bijdragen aan het politieke doel om een Europees ecosysteem voor autobatterijen te bouwen. “Een eigen toeleveringsketen die eindigt in Duitsland is voor autofabrikanten veel minder risicovol dan een keten die loopt via China”, zei hij.

    Maar in Bitterfeld laat hij vragen over de geostrategische betekenis van de aanvoerketen aan zich voorbijgaan. Dat komt mogelijk omdat het nog niet zover is met het omzeilen van China.

    Lithium wordt vooral in Zuid-Amerika en Australië gedolven. Het gesteente wordt omgezet in spodumeen, een lithiumconcentraat. Dat spul wordt weer opgewerkt tot lithiumhydroxide. Dat gebeurt meestal in China, waar de kosten voor de verwerking relatief laag zijn. In de reis rond de wereld komt het daarna bijvoorbeeld weer naar Europa.

    Uitgeput
    AMG heeft in Brazilië een eigen lithiummijn, waar de productie met 45 procent wordt opgevoerd. Maar om China te kunnen omzeilen, is de fabriek in Duitsland niet genoeg. AMG zal ook voorwerk in Brazilië moeten doen. Het bedrijf zal het concentraat dan voortaan zelf moeten omzetten naar technical grade lithiumhydroxide. Dat gaat dan naar de fabriek in Duitsland voor de laatste fase, waar het wordt omgevormd in battery grade lithiumhydroxide.

    Met zijn eigen fabrieken kan AMG aanzienlijke kosten en uitstoot besparen. Maar zolang de Braziliaanse fabriek nog niet klaar is en de Duitse wel, moet AMG het concentraat eerst nog gewoon importeren vanuit Azië. Als de Duitse fabriek flink wordt uitgebreid, zoals beoogd, dan zal de toevoer uit de mijn in Brazilië niet meer voldoende zijn. De mijn is voor 2040 bovendien zelfs helemaal uitgeput.

    De start van de Braziliaanse fabriek wordt om te beginnen pas tegen 2027 verwacht. Er is dus een kans dat Schimmelbusch dat als topman niet meer meemaakt.

    In Duitsland oogt de topman evenwel fit. Voor het ceremoniële moment zet hij een blauwe bouwhelm op zijn karakteristieke hoofd, neemt de schep ter hand en werpt een bergje zand in de richting van de fotografen. Nog een keer? Geen probleem.

    Gevraagd naar zijn eigen houdbaarheid als bestuurder, reageert Schimmelbusch afgemeten. Zo oud als Warren Buffett (91) is hij nog lang niet. En stoppen? “Zeer onwaarschijnlijk. Ik zit al vijftig jaar in de business.” Zonder een spoor van ironie: “Onze meest competente mensen zijn ouder dan 65 jaar.” De man naast hem trekt een wenkbrauw op en glimlacht. Dat is Jackson Dunckel, de ruim twintig jaar jongere Amerikaanse cfo.

    Zware stempel
    Over de rol van Schimmelbusch zegt analist Veerman van Kempen: “Het bedrijf is zijn kindje. Het is een man met een sterke persoonlijkheid die als sleutelfiguur een zware stempel drukt op het bedrijf. Ik denk dat hij een sterke drive heeft om het lithiumverhaal helemaal neer te zetten.”

    “Ik ben met 99,6 procent van de stemmen herkozen”, zegt Schimmelbusch. Maar zijn nieuwe termijn die vorig jaar is ingegaan, is met twee jaar relatief kort. Vier jaar is gebruikelijk. Als Schimmelbusch dan zou afzwaaien, maakt hij de opening van de Duitse fabriek najaar 2023 al niet meer mee als ceo, laat staan het verkorten van de hele toevoerketen.

    Een verlies van de centrale figuur van AMG kan voor beleggers een zorg zijn. “Ik heb de keuze om te blijven. En als ik onverhoopt toch zou moeten vertrekken, hebben we een sterke reservebank met opvolgers.”

    Dat laatste betwijfelt Den Drijver. “Ik heb nog nooit een kroonprins gezien bij AMG. Maar het bedrijf staat als een huis. De strategie is helder en er ligt een duidelijke routekaart. Schimmelbusch is een karakter, hij heeft deze tent opgericht en groot gemaakt na een hele moeilijke periode. Veel tegenstand heeft hij niet. Ik denk dat hij uiteindelijk in het harnas zal sterven.”
  7. forum rang 7 am1993 6 juni 2022 11:31
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 6 juni 2022 10:20:

    [...]

    Sterker nog: er is geen reservebank.
    Als er geen reservebank is, stort m.i. na het terugtreden of de dood van Schimmelbusch een hoop gespuis zich op het bedrijf, teneinde het bedrijf in onderdelen door te verkopen. Hetgeen dan zomaar een veelvoud kan opleveren van de huidige koers.
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 6 juni 2022 13:44
    quote:

    am1993 schreef op 6 juni 2022 11:31:

    [...]
    Als er geen reservebank is, stort m.i. na het terugtreden of de dood van Schimmelbusch een hoop gespuis zich op het bedrijf, teneinde het bedrijf in onderdelen door te verkopen. Hetgeen dan zomaar een veelvoud kan opleveren van de huidige koers.
    Dat denk ik ook.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 juni 2022 08:10
    Tesla Inks Offtake Pact for Spodumene Concentrate from Liontown

    Strategic Research Institute
    Published on :
    14 Jun, 2022, 6:30 am

    Australia’s leading lithium miner Liontown & US headquartered electric vehicle pioneer Tesla have executed the definitive Offtake Agreement for the supply of spodumene concentrate from the Kathleen Valley Lithium Project in Western Australia, expending the detail on the material terms agreed in the binding terms sheet announced in February 2022. 5 year agreement specifies the operational & logistical requirements for the delivery of product expected to commence in 2024. Tesla would purchase 100,000 tonnes in the first year, increasing to 150,000 tonnes per year in subsequent years. Pricing is determined using a formula-based mechanism referencing market prices for battery-grade Lithium Hydroxide Monohydrate.

    The Offtake Agreement with Tesla is the second definitive agreement secured for Kathleen Valley following the foundational offtake agreement with LG Energy Solutions in May 2022.

    Together with the LG Energy Solutions agreement, this means that up to 60% of Liontown's planned production is now covered by long-term agreements with high-quality customers. The remaining production will be sold on spot or Liontown has an option to sell to existing customers.

    Liontown's Kathleen Valley project is one of the world’s largest and highest-grade hard rock lithium deposits and is expected to supply 500,000 tonnes of 6% lithium oxide concentrate per year when it comes on stream in 2024, with an initial mine life of 23 years. The Kathleen Valley deposit will also produce Tantalum Pentoxide, a valuable material used in electronics and optics manufacturing.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 juni 2022 20:37
    msn

    Wat als de oplossing voor het tekort aan grondstoffen voor EV-batterijen zou zijn om gewoon accu’s zonder deze materialen te ontwerpen? Het Amerikaanse bedrijf Alsym Energy is erin geslaagd een batterij te bouwen zonder lithium, kobalt of nikkel. De kers op de taart? Ze is niet eens ontvlambaar.

    Het bedrijf, dat in 2015 werd opgericht, heeft er zeven jaar over gedaan om nieuwe technologie voor elektrische wagen-batterijen te ontwikkelen die geen lithium, kobalt of nikkel bevat.

    Het project komt op het juiste moment, gezien de bevoorradingsproblemen waarmee zowel batterijfabrikanten en, indirect, als EV-makers te kampen hebben. De coronapandemie en de oorlog in de Oekraïne hebben de bevoorradingsketen voor de grondstoffen die nodig zijn om auto-accu’s te maken, onder enorme druk gezet.

    Talrijke voordelen

    Het project van Alsym Energy maakt het mogelijk om af te stappen van deze dure en moeilijk te winnen metalen, maar elimineert ook het risico op ontbranding. Bovendien zijn de productiekosten van de batterij de helft van die van een traditioneel model.

    “De meeste bedrijven concentreren zich vooral op de prestaties en denken er niet aan om hun batterijen veiliger en rendabeler te maken, vooral voor ontwikkelingslanden waar de consumenten prijsgevoeliger zijn”, aldus Nitin Nohria, voorzitter van het bedrijf.

    Dit zijn argumenten die batterijfabrikanten over de streep kunnen halen op deze nieuwe technologie over te schakelen. Vooral omdat, volgens Alsym Energy, de aanpassing van de huidige productielijnen om het nieuwe model te assembleren niet al te veel werk zou vergen: een goede reden, dus, om snel in te stappen.

    Mysterieuze samenstelling

    Toch blijft een mysterieus aura rond het ‘wonderproduct’ van het Amerikaanse bedrijf hangen. Alsym Energy heeft namelijk geen details meegedeeld over de precieze samenstelling van zijn batterij.

    De kathode, of: de terminal waarbij de stroom uit het apparaat gaat, zou gemaakt zijn van mangaanoxide, schrijft pv magazine.
    De anode, of: de terminal waarbij de stroom van buitenaf in het apparaat gaat, van een ander metaaloxide.
    Wat de elektrolyt, de verbinding tussen de twee terminals, betreft: die zou op basis van water zijn.

    Het bedrijf verzekert de site Clean Technica echter dat de capaciteiten van zijn batterij gelijkwaardig zijn aan die van de huidige lithiumbatterijen.

    “Het Alsym Energy team werkt eraan om ervoor te zorgen dat hun batterijen niet alleen aan de prestatieverwachtingen voldoen tegen een lagere kostprijs, maar ook de meeste uitdagingen in de toeleveringsketen vermijden die geassocieerd worden met op lithium-gebaseerde technologieën”, zei Nitin Nohria.
487 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.