Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Plug Power OTC:PLUG.Q, US72919P2020

Vertraagde koers (usd) Verschil Volume
2,380   -0,040   (-1,65%) Dagrange 2,330 - 2,430 53.850.142   Gem. (3M) 55,9M

Forum Plug Power Inc geopend

4.626 Posts
Pagina: «« 1 ... 169 170 171 172 173 ... 232 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 13 mei 2022 07:42
    Elon Musk ziet geen heil in waterstof: “Het stomste wat ik me kan voorstellen als energieopslagsysteem”

    door Laurens Bouckaert
    gepubliceerd op donderdag 12 mei 2022 om 16:15 • 6 uur geleden
    4 min lezen

    Tesla-CEO Elon Musk ziet het potentieel van waterstof voor de energietransitie niet. Meer nog: in een interview met de zakenkrant Financial Times (FT) op de ‘Future of the Car’-conferentie dinsdag, deed hij hard z’n best om de reputatie van de energiedrager volledig te slopen.
    Waarom is dit belangrijk?
    Waterstof wordt door het Internationaal Energieagentschap (IEA) omschreven als een "veelzijdige energiedrager". In 2019 zei het IEA dat waterstof "een van de toonaangevende opties was voor de opslag van energie uit hernieuwbare energiebronnen (…)."

    Waterstof is de jongste jaren in opmars. Het kan volgens sommige bedrijfsleiders en wetenschappers de oplossing bieden om zonder al te veel kleerscheuren onze levensstijl naar het tijdperk van de nuluitstoot te gidsen. Daarom werd elektrische wagen-magnaat Musk gevraagd of hij óok dacht dat waterstof een rol te spelen had bij de overgang van een energiesysteem gebaseerd op fossiele energiebronnen naar eentje dat steunde op CO2-neutrale energie.

    “Nee”, antwoordde hij resoluut. “Ik kan dit echt niet genoeg benadrukken – het aantal keren dat mij over waterstof gevraagd is, (…) – het is meer dan 100 keer, misschien wel 200 keer”, klonk het. “Het is belangrijk te begrijpen dat als je een middel wilt om energie op te slaan, waterstof een slechte keuze is.”

    Voortbordurend op zijn betoog verklaarde Musk verder dat er “gigantische tanks” nodig zouden zijn om waterstof in vloeibare vorm op te slaan. Als het in gasvormige vorm zou worden opgeslagen, zouden er “nog grotere” tanks nodig zijn, opperde de flamboyante techmiljardair.

    Groen?

    Er zijn verschillende manieren om de energiedrager te produceren, elk aangeduid met kleuren.

    De ‘ster’ van het moment is ‘groene’ waterstof. De methode hierbij omvat het gebruik van elektrolyse, waarbij een elektrische stroom water splitst in zuurstof en waterstof. Als de elektriciteit die bij dit proces wordt gebruikt afkomstig is van een hernieuwbare bron zoals wind- of zonne-energie, wordt dit groene waterstof genoemd. Maar: productie van groene waterstof vreet elektriciteit, en is dus peperduur.

    Waterstofprojecten die gebruik maken van elektrolyse hebben de laatste jaren niettemin de belangstelling getrokken van grote bedrijven en bedrijfsleiders. Toch is Musk hoegenaamd geen fan. “De efficiëntie van elektrolyse is (…) slecht”, opperde hij op de auto-top. “Je bent dus echt veel energie kwijt om (…) waterstof en zuurstof te splitsen. Vervolgens moet je de waterstof en zuurstof scheiden en onder druk zetten – ook dat kost veel energie.”

    “En als je dan ook nog (…) waterstof vloeibaar moet maken, oh mijn God”, ging hij verder. “De hoeveelheid energie die nodig is om (…) waterstof te maken en in vloeibare vorm om te zetten is duizelingwekkend. Het is het stomste wat ik me kan voorstellen als energie-opslagsysteem”, wordt hij nog geciteerd door CNBC.
    Of blauw?

    Er is ook ‘blauwe’ waterstof. De methode bij dit kleur bestaat erin aardgas te splitsen in waterstof en kooldioxide, en vervolgens de CO2 op te vangen en op te slaan om te voorkomen dat deze de planeet opwarmt. Tot nu toe werd het beschouwd als een koolstofarm (niet koolstofvrij) alternatief. Dit omdat niet alle CO2 die bij de productie ervan vrijkomt, kan worden afgevangen.

    Ook waarschuwden auteurs van een studie vorig jaar dat bij de productie van blauwe waterstof per ongeluk methaan vrijkomt, een krachtig broeikasgas, en dat er enorm veel energie nodig is om kooldioxide af te scheiden en op te slaan. En van dat laatste zal er uiteindelijk toch een deel ontsnappen.

    Het overgrote deel van de waterstofproductie is momenteel ‘grijs’: gebaseerd op aardgas of andere koolwaterstoffen. “Als je koolwaterstoffen kraakt, heb je het probleem van de fossiele brandstoffen écht niet opgelost”, wist Musk daarover nog te vertellen.
    Niet aan proefstuk toe

    Musk is niet aan z’n proefstuk toe wat kritiek op waterstof en -brandcellen betreft.

    Een paar jaar geleden, toen het onderwerp ter sprake kwam tijdens een discussie op het Automotive News World Congress, beschreef de techmiljardair waterstofbrandstofcellen namelijk als “extreem dwaas”.


    In juni 2020 tweette hij: “fuel cells = fool sells“, en voegde er in juli van dat jaar aan toe: “Hydrogen fool sells make no sense.” Te oordelen naar zijn opmerkingen deze week, is hij niet van standpunt veranderd.

    (jvdh)
  2. Mariske 16 mei 2022 14:28
    Omdat Musk het zegt zal het wel zo zijn,...
    Als je CEO bent van het grootste autobedrijf ter wereld wiens belangen volledig elektrisch zijn kan je hem niet echt onpartijdig noemen.

    Om te voldoen aan de toekomstige elektrische vraag, (allemaal elektrisch te rijden,...) moet er meer energie opgewekt worden. Oplossing : zonnepannelen? windmolens? waterkrachtcentrales? Wat met de overproductie van elektrische installaties (bvb zonnepannelen in de zomer?) Als we dat allemaal in batterijen moeten opslaan gaan we onze zeldzame metalen op een komeet moeten zoeken want er zijn er niet genoeg, om nog niet van het capaciteitsverlies te spreken. Los van het feit of het veel energie kost voor elektrolyse ( wat de komende decennia trouwens enorm gaat verbeteren) is het volledig verloren laten gaan van energie erger dan het op te slaan in een drager waar er energie verloren gaat.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 mei 2022 14:33
    quote:

    Mariske schreef op 16 mei 2022 14:28:

    Omdat Musk het zegt zal het wel zo zijn,...
    Als je CEO bent van het grootste autobedrijf ter wereld wiens belangen volledig elektrisch zijn kan je hem niet echt onpartijdig noemen.

    Om te voldoen aan de toekomstige elektrische vraag, (allemaal elektrisch te rijden,...) moet er meer energie opgewekt worden. Oplossing : zonnepannelen? windmolens? waterkrachtcentrales? Wat met de overproductie van elektrische installaties (bvb zonnepannelen in de zomer?) Als we dat allemaal in batterijen moeten opslaan gaan we onze zeldzame metalen op een komeet moeten zoeken want er zijn er niet genoeg, om nog niet van het capaciteitsverlies te spreken. Los van het feit of het veel energie kost voor elektrolyse ( wat de komende decennia trouwens enorm gaat verbeteren) is het volledig verloren laten gaan van energie erger dan het op te slaan in een drager waar er energie verloren gaat.
    Musk heeft bijzonder goede argumenten waarom waterstof niet geschikt is als energie-opslagmedium.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 mei 2022 16:59
    quote:

    Barren Wuffett schreef op 16 mei 2022 16:36:

    [...]
    Het is zeker wel geschikt, echter heeft meneer Musk geen belang bij waterstof als batterijboer.
    Onzin: als er ergens een voordeel te behalen valt, is Muskie er als eerste bij.

    Als het rendabel was, dan zet hij met plezier brandstofcellen in zijn auto's, zeker nu lithium zo duur wordt.
  5. Radikal 16 mei 2022 17:03
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 16 mei 2022 16:59:

    [...]

    Onzin: als er ergens een voordeel te behalen valt, is Muskie er als eerste bij.

    Als het rendabel was, dan zet hij met plezier brandstofcellen in zijn auto's, zeker nu lithium zo duur wordt.
    Vraag is niet of er brandstofcellen in zijn auto's moeten/komen maar waarom waterstof niet geschikt zou zijn voor energie opslag?

    Musk heeft bijzonder goede argumenten waarom waterstof niet geschikt is als energie-opslagmedium.
  6. #longterm 24 mei 2022 09:19
    quote:

    StartendeBelegger schreef op 23 mei 2022 16:40:

    Weer bijgekocht. Ben er 100% zeker van dat we de 75usd nog gaan zien volgend jaar.
    Let's hope so, ik ben ook mijn moment af aan het wachten om fors bij te kopen maar wacht nog heel even. Ga dan wel all-in met een ktje of 20 oid. 75usd over een jaar zou dan heel erg lekker zijn.

    Vorige week ook eens in goed in de jaarcijfers van Plug gedoken alsmede hun verwachtingen om winstgevend te worden. To be honest is het lastig om o.b.v. de gerapporteerde historische resultaten schaalvoordelen te ontdekken en is het derhalve niet uit te rekenen bij welk omzetniveau ze winstgevend kunnen worden.

    En zo zitten er momenteel veel analisten, waaronder onze geliefde ZwarteRidder, denk ik vast in hun lange termijn voorspellingen. Ik krijg het echter echt niet anders uitgelegd dan dat Plug nu hun prijzen relatief laag houdt om marktaandeel te veroveren en key klanten zoals Amazon en Wallmart aan zich weet te binden, wat op termijn het platform zou moeten bieden om voor een hele lange rits aan kleinere klanten zeer winstgevend hun produceten en diensten te verkopen.

    Ik realiseer me dat dit een forse aanname is en houdt er normaliter helemaal niet van om te beleggen in verlieslatende bedrijven, maar de beweging richting waterstof is momenteel ZO groot dat de markt automatisch hun kant op komt, en vind het derhalve wel een forse gok waard. Relatief beperkte downside en giga-upside als ze over 2 jaar winstgevend worden. Als dat op deze termijn gebeurt kan het aandeel nog makkelijk x tien. Let wel, als als als dus stop er absoluut geen geld in wat je niet kan missen.

    Groet
  7. #longterm 24 mei 2022 09:54
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 24 mei 2022 09:52:

    Plug lijkt veel op JET: ze doen nl beiden iets waarvan nog nooit bewezen is dat je er geld mee kan verdienen.
    ZwarteRidder snapt het concept van prijsverhoging niet helemaal volgensmij. Overigens in JET winstgevend in iig NL, maar een grote puinhoop door alle onzin daarbuiten
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 mei 2022 09:57
    quote:

    #longterm schreef op 24 mei 2022 09:54:

    [...]ZwarteRidder snapt het concept van prijsverhoging niet helemaal volgensmij. Overigens in JET winstgevend in iig NL, maar een grote puinhoop door alle onzin daarbuiten
    JET heeft nog nooit nettowinst gemaakt, ook niet in Nederland.
4.626 Posts
Pagina: «« 1 ... 169 170 171 172 173 ... 232 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.