Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,540   -0,250   (-1,95%) Dagrange 12,510 - 12,770 30.279   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 896 897 898 899 900 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 boothram 3 mei 2022 17:00
    ... dat ze zich dan WEL aan dat samenwerkingsakkoord houden... dat lijkt me niet het plan van frederiksen, al zullen ze dat wel proberen te minimaliseren...
    Frederiksen heeft 1 van zijn directie ontslagen, om naar verluidt een van zijn luienanten te plaatsen...
    er is dus geen eensgezindheid, en weet je wat dictators doen... wie niet akkoord is wordt vervangen door een getrouwe...(je mag me gerust je stemrechten voor de algenene vergadering toevertouwen...) ik ga niet akkoord met deze fusie, tenzij men mij kan overtuigen dat decarbonisatie nog altijd primeert boven cijfermatige rentabilitiet. en dat aan fredriksen toevertrouwen?? Nee dus.
    Ik blijf erbij decarbonisatie moet volgens plan verlopen, dus met Antwerps Maritiem Centrum, en in de plannen van frederiksen is decarbonisatie niet prioritair, dus in strijd met de rechten van de mens..
  2. krach03 3 mei 2022 17:19
    Vanaf 2023 is er nieuwe strenge reglementering waaraan elke tankervloot zich MOET houden, toch? Dus ik zie het probleem niet. Euronav is Shell niet.

    >>>>fredriksen is geen dictator, hij bezit 40% van FRO, dus hij doet wat hij wil, dat is toch een groot verschil, sorry.

    Wat ik evenmin goed begrijp, ik lees nu 2 jaar al je postings, nooit heb ik je een woord horen zeggen over decarbonisatie, integendeel, enkele weken terug was je opnieuw de winst aan het berekenen op je rekenmachine en dat de winst er niet op kon ERROR
  3. Sepatcha 3 mei 2022 19:28
    quote:

    GiGa schreef op 3 mei 2022 18:39:

    Mijn stemrechten zijn al naar Hugo!! Die is de enige juiste beslissing.

    CMB zijn zakkenvullers! Eerst kotsen ze Euronav uit. Nu ruiken ze “gratis” geld en is het hun kindje….
    Volledig mee eens! 2 jaar geleden hun 'kindje' laten vallen als een baksteen en nu zien ze een kans om het terug te laten renderen. Neenee, geef mij maar de fusie!
  4. krach03 3 mei 2022 23:35
    Fredriksen heeft zijn belang opnieuw een beetje uitgebreid (SEC Filing)

    "C.K. Limited just filed a "Statement of acquisition of beneficial ownership", which is also known as a 13D. In the filing, it appears as though C.K. Limited claims to own 24,216,865 shares. This represents 12.01% of Euronav."
  5. mijn gedacht 4 mei 2022 01:26
    Heb gisteren het laatste stuk van mijn positie verkocht. Dit verhaal wordt me te onduidelijk. Ik blijf ook steeds naar het grotere geheel kijken: heroriëntatie van verbruik (wellicht minder) en productie: zie Rusland, maar ook Iran dat nu sterk in zijn schoenen staat tov de Westerse bedeltocht) En tenslotte de komende deal zelf: Saverijs is wellicht heel dicht bij een blokkeringsgroep: de Antwerpse haut finance, enkele fondsen, Europese sympathie en de 15 % die de familie snel opbouwt. Vooral dat laatste verraste mij. In een vorige bijdrage dacht ik dat De Stoop de grote (Amerikaanse) fondsen wel achter zich had via een goede marketing, maar 75 % opbouwen is heel wat....Ik zou graag weer inkopen maar lager, en ik denk dat dat gaat lukken, maar niet als CMB tech het voor het zeggen krijgt.
  6. forum rang 4 boothram 4 mei 2022 20:41
    nu fusie ja ben ik wel voor. En het ziet er niet zo goed uit voor morgen...het begin van q2 zal me eerder tegenvallen, als ik de resultaten van insw ziet: het momentum is niet voor VLCC: die boten zijn er vooral voor china...en blijkbaar speelt de lockdown 'zero covid' een grote rol. Maar cijfermatig blijft de toekomst dichterbij komen, waar men veel schepen naar scrap zal moeten afvoeren...De krapte is er nu nog niet, en ook de benodigde investeringen door de oliemaatschappijen zijn nogal hoog voor een volle vlcc.. Het momentum is nu voor de insw vloot.. LR en MR die mooie winsten opleveren, in tegesnstelling tot vorig jaar. Nu, ik ben een beetje bang door de uitlatingen van HDStoop dat men de lijn van CMB zou verlaten. ik weet niet in hoeverre de akkoorden van vorig jaar princiepsakkoorden waren of ontwikkelingsplannen...Maar mijn 'lezing' is dat frederiksen niet zo ver wil gaan als de belgische clan: met 250 boten (ik tel er insw al bij) kan hij de ontwikkeling mee sturen, en ook invloed uitoefenen. Europa wil een voortrekkersrol spelen en ik denk dat dat ook moet... dat er minder winst zou zijn? misschien wel 30% minder winst? als die niet duurzaam en volgens convenience is dn zal de waardering van he aandeel ook wel 25% lager zijn ...130% winst -25% blijft 97,5% , dus uiteindelijk toch een hogere waardering en veel beter toekomstperspectief!
    en dan zou dat al 30% meer mogen zijn, het verschil, maar dat denk ik niet. Het is mischien een onverantwoord wantrouwen, maar ben waakzaam... en als de fusie er komt hoop ik maar dat ze hun politiek niet omkeren, dus verduurzamen, en wat mij betreft hoe meer hoe liever.
    De plannen van CMB, we weten er zo weinig over...ik denk dat ze over de nodige know-how, kapitaal en ervaring beschikken, samen met hun Antwerpse partners. Ik hoop dat ze hun plannen, met of zonder euronav kunnen uitvoeren .. Zonder euronav...wat zal hun aandeel dan zijn, je-m'en foutistische aanpak van de teloorgang van de Oliehoek?

  7. forum rang 5 maci 5 mei 2022 11:15
    PERSMEDEDELING
    Donderdag 5 mei 2022 – 10.00 am CET

    BRIEF VAN DE RAAD VAN TOEZICHT AAN DE
    AANDEELHOUDERS VAN EURONAV
    ANTWERPEN, België, 5 mei 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)
    (“Euronav” of de “Vennootschap”) richtte de volgende brief van de Raad van Toezicht aan
    haar aandeelhouders in de aanloop naar de AV op 19 mei 2022.

    In bijlage vind je de inhoud.
  8. forum rang 10 voda 5 mei 2022 12:13
    Euronav: kemphanen blijven bijkopen

    De strijd tussen de redersfamilies Fredriksen en Saverys om de controle bij olietankerrederij Euronav EURN 2,86% blijft in alle hevigheid woeden, leren transparantiemeldingen bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. John Fredriksen zit nu via Famatown aan 12 procent, de Saverysen zitten via Saverco aan 17,5 procent.

    De raad van bestuur van Euronav heeft overigens vandaag de brief over het fusievoorstel met rivaal Frontline, van Fredriksen, op de post gedaan naar de aandeelhouders.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/ar...
  9. aossa 5 mei 2022 12:42
    quote:

    Becb schreef op 5 mei 2022 12:27:

    Als 1 van de 2 binnenkort in het zand bijt... Verkoop/verkopen die dan zijn/hun belang weer?
    Kunnen we dan na 19 mei een dip van de aandeelprijs verwachten?
    Ze gaan eerst het zand uit hun mond wegspoelen... (lees: commentaren leveren).

    Imho hebben die zich reeds veilig gesteld met allerlei financiele constructies.
  10. forum rang 4 boothram 6 mei 2022 09:47
    uitleg over het verschil cmb strategy en frontline (eerst de kritiek erop lezen...om juist te interpreteren)... wordt dan heel intressant
    at bericht van euronav is dan ook desinformatie tot en met,sorry...
    otp.tools.investis.com/clients/us/eur...
    Tussen de regels kun je heel wat lezen: Dit is al wat interessanter dan een eerste reactie van euronav board,die me deed vermoeden dat men 'niet alles wou zetten op the green deal'
    Blijkt eerder een uitbouw van een onderhandelingspositie, waarbij euronav teveel risico zou inhouden...
    Daarbij valt te lezen dat het grootste risico, de miljardeninvestering, inderdaad niet in de tankers gaat: normaal, gezien in die sector geen nieuwbouw is te voorzien, en dat na 2026 de nood aan olietransport zo zal slinken, dat er automatisch een groeiend overschot ontstaat aan tankers: de scrap zal op zich niet volstaan om het dalende olieverbruik te compenseren.
    Frederiksen wil blijven investeren in olietransport? ja men kan niet alles doen, het is het een of het ander. Neen, in de reuzentankers moet niet meer geinvesteerd... en dat kan dus niet meer afgetrokken van belastbare winst..
    CMB wil een meer gediversifieerde vloot, en die 'miljardeninvestering' die als hoog risico wordt beschreven is juist het tegenovergestelde: het is continuïteit in vlootexploitaite, en de normale cashflow, laat gewoon 2 miljard nieuwe investeringen toe over 5 jaar, en dat zonder de financiële positie te verslechteren of de winstgevendheid te beperken.
    Investeren in 'olie transport'? dat is een vloek, wordt door de investeerders gepenaliseerd met 25% wegens 'inconvenience': minder olie is de doelstelling dus moet euronav wel iets anders doen... andere oliemaatschappijen of eigen aandelen kopen is wellicht (bruto) rendabeler op korte termijn... maar loont niet in de waardering
    Het lijkt me dat in bij de Freriksen strategie, in de belgische wetgeving, fiscaal heel wat meer winst zal belast worden, wat niet het geval is als men in nieuwe schepen investeert.
    Stel dat cmb jaaarlijks 20% cash verdiend op zijn vloot ( scrpa inbegrepen) van 4 miljard: dan gaat wellicht een half miljard naar belastbare winst... in het plan van Frediksen.
    CMB doet de geplande investeringen en realiseert binnen de onderneming eveneens synergiën en belastingsefficientie.
    Dat sluit een fusie niet uit, op een beter momentum, maar een combinatie met cmb-tech is fiscaal intressant en essentieel in de europese transitie. Daarvan afwijken, secundaire deelprojecten die niet de miljardeninvestering in boten zijn, als extreem risicovol beschouwen ... daar kan wellicht nog over gediscussieerd worden maar er zijn ook belgische garanties (de vroegere delcredere, kan nu op naam niet komen)... nu ja Frederiksen en zijn commentaar in bovenstaande link hebben het er niet over, en creeren een onverantwoord wantrouwen.
    Ik denk, dat betere herberekening en beter momentum voor euronav (bij een tekort dat vooral VLCC zal begunstigen) zal de echte waardeverhouding, de commerciële waarde van de vloot, op identieke manier gewaardeerd, en die hangt ook voor een groot deel af van de contractwaarden, van de nieuwe bestelde boten, de time charters en de mate van afschrijving: als men daarmee rekening houdt is de ruilverhouding ongunstig voor euronav. Men wil via recente cijfers laten uitschijnen dat euronav minder cashflow genereert, meer personeel en minder ebitda heeft... men had beter als referentie 2020 genomen...Natuurlijk wegen de nieuwe boten op de ebitda van euronav, en de inzinking van de vlcc spot, de overdreven afschrijvingen op de laatste resultaten...Maar dat is oogverblinding.
    Ik blijf wel voorstander van de fusie... maar in het Frederiksen plan zie ik niet echt continuiteit, alleen fiscaal ongunstig niet toekomstgericht. Bovendien een breuk met een ingeslagen weg... naar decarbonisatie.
    Er is al heel wat 'investment banking' in de directie... Een investeringsbank raadplegen om de fusie te smeden... wie weet wat daar dan uitkomt? Een bijgeschaafde fusie?
  11. arconati 6 mei 2022 19:59
    Is olie een eindigend verhaal? Als brandstof wellicht, maar 30% van de olie wordt voor allerlei andere dingen gebruikt. Dat de decarbonisatie in afzienbare tijd een feit zal zijn (binnen 10j bijvoorbeeld, is wishful thinking. De oprichting van windmolens, zonnepanelen of kerncentrales als je wil verloopt niet bepaald snel. Evenmin de uitrol van laadpalen. Ook voor verwarming gaat men pas vervangen na slijt van ketels (15j) of de intrede van een nieuwe generatie (30j). Aangezien de schepen na 22 jaar versleten zijn, zie ik dus niet zo een probleem.
  12. forum rang 4 boothram 7 mei 2022 07:04
    men kan die evolutie versnellen of vertragen: ik denk dat het CMB traject de evolutie zal bevorderen, terwijl het verder investeren in 'frederiksen' technieken kan vertragen. Ik kan daarbij verkeerd zijn! Maar de communicatie van euronav heeft me (nog)niet kunnen overtuigen... ik hoop nog altijd dat een europees project, met bindende afspraken tussen partners met synergieen. Combineer de vloten van cmb, bocimar, cfe, insw, euronav, fro.... en dan heb je een vloot die voor 1 mljard moet vernieuwd worden elk jaar. Dat zou voor de volledige vloot een zeker voordeel opleveren: daar waar ze concurrentieel zijn kunnen ze de beste prijzen afdwingen, de beste technieken ontwikkelen. Dat er intussen een tekort zou ontstaan aan crude carriers? goede zaak, sneller behoeftes afbouwen en hogere koersen op spot! Meer tankers en minder technische oplossingen? Nee. Dat is de foute keuze. Maar wellicht is er een combinatie mogelijk: als de samenwerking met cmb maar blijft bestaan, moet het niet ten koste zijn van de euronav aandeelhouder, maar ook niet ten koste van de vlootvernieuwing.
    Intussen hoop ik wel dat er enige evolutie komt in het dossier, en dat de plannen van CMB niet worden gestoord door het afhaken van een partner, en voor de komst van Fredriksen verliep alles gesmeerd. Euronav heeft nu eenmaal veel cash-flow en kon in de strategie een doorslaggevende rol spelen. Het verschil in waardering van de technische inspanningen tov de schepen is geen nieuw risico, het is zinvol nemen van verantwoordelijkheid, maar Frederiksen wil de wereld naar de knoppen helpen...effen Greta roepen... GRETA!!!
    O ja, men zal dus op de aandeelhoudersvergadering met beter argumenten moeten afkomen, of een gewijzigd plan... zowel van cmb als van frederiksen?
19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 896 897 898 899 900 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.