Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,540   -0,250   (-1,95%) Dagrange 12,510 - 12,770 30.279   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 894 895 896 897 898 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 20 april 2022 07:45
    Advies van Degroof Petercam over Euronav
    Beurshuis Degroof Petercam
    Aandeel Euronav
    Datum 19 april 2022
    Advies Houden
    Koersdoel 12,00 EUR

    Detail advies
    BRUSSEL (Trivano.com) - Op 19 april 2022 hebben de analisten van Degroof Petercam hun beleggingsadvies voor Euronav (EURN; ISIN: BE0003816338) verlaagd van "kopen" naar "houden".

    Het koersdoel wordt door de analisten verhoogd van 10,00 EUR naar 12,00 EUR.

    Op 4 november 2021 publiceerde Euronav kwartaalcijfers.
  2. forum rang 5 maci 20 april 2022 11:15
    quote:

    visje2 schreef op 19 april 2022 21:32:

    Volgens mededeling van Euronav zou vandaag het jaarverslag 2021 worden gepubliceerd.
    Heb nog niets gezien dus wellicht wordt er vanavond nog flink overgewerkt door Euronav.

    Ben heel benieuwd naar het jv
    Stond netjes op tijd op de site: www.euronav.com/nl/investeerders/nieu...
  3. ThomasB 20 april 2022 23:30
    Een fusie met Frontline biedt Euronav de beste kansen, meent analist Luuk van Beek van Degroof Petercam. In het alternatieve plan van CMB ziet hij geen heil.

    Hoewel er voortekenen waren - de instap van de scheepsmagnaat John Fredriksen in het kapitaal van de Antwerpse olietankerrederij Euronav kwam het nieuws dat Euronav zou fuseren met concurrent Frontline twee weken geleden toch met een kloeke paukenslag. Het plan werd echter meteen positief onthaald door beleggers en ook analisten zijn de krachtenbundeling genegen.

    Bij hen schaart zich nu ook Luuk van Beek van Degroof Petercam. Samengaan met Frontline
    FRO
    -1,11%
    is voor Euronav de beste manier om vooruit te gaan, is zijn oordeel. Uit de combinatie zal ’s werelds grootste tankeroperator ontstaan met een vloot van 69 VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 320.000 ton) en 57 Suezmax-schepen (120.000-200.000 ton). Het zal bovendien om een jonge vloot gaan, belangrijk met het oog op het brandstofverbruik.

    Frontline, dat momenteel het grootste deel van zijn activiteiten uitbesteedt, zou dan weer baat hebben bij de kennis en ervaring van Euronav als tankeruitbater. Samen zullen de twee spelers over betere data beschikken van zowel de scheepsuitbating als de marktvraag, waardoor ze efficiënter kunnen werken.

    Een stoorzender in het fusieverhaal is CMB. De scheepvaartgroep van de zonen van Marc Saverys verzet zich tegen de fusie met Frontline en wil Euronav omvormen tot een cleantechspeler die olie links laat liggen en inzet op het vervoer van nieuwe groene brandstoffen. CMB heeft een belang van 14,4 procent opgebouwd in Euronav.

    In het alternatieve plan van CMB ziet van Beek echter weinig heil. ‘De tankermarkt zou aantrekkelijke opportuniteiten moeten bieden in de komende decennia, terwijl de synergieën met waterstof en ammoniak minimaal zijn’, klinkt het. Hij betreurt ook dat CMB bij Euronav CEO Hugo De Stoop aan de kant wil schuiven. ‘In onze ogen heeft De Stoop Euronav de voorbije jaren goed bestuurd, rekening houdend met de belangen van alle stakeholders.’

    Van Beek verwacht dan ook niet dat de raad van bestuur of een meerderheid van de aandeelhouders hem zal willen vervangen. Hij denkt evenmin dat de Saverysen er zullen in slagen de combinatie van Euronav en Frontline tegen te houden, al zouden ze het wel moeilijker kunnen maken om de deal rond te krijgen.

    Op basis van de waarde van de vloten van Euronav en Frontline samen komt de analist tot een nieuw koersdoel van 12 euro. Aangezien na de recente rally het opwaarts potentieel tot dit koersdoel beperkt is, geeft hij een ‘houden’-advies.

    bron: De tijd, 20/04
  4. arconati 21 april 2022 14:58
    Met de tijd zullen tankers wellicht ook andere zaken vervoeren dan olie, dat lijkt eerder een bijzaak vandaag. Dat een maatschappij die pakweg 5% van de markt heeft meer prijszettingsmacht heeft dan een met 2% is larie. Synergievoordelen zijn eveneens larie. meer dan 90% van winst of verlies wordt door de hevige marktschommelingen bepaald, niet door overhead, en enkele details.
    De hamvraag blijft: is de ruilverhouding correct? Dat is de marktwaarde van de schepen, te verminderen met de schulden voor beide vennootschappen.
  5. forum rang 4 boothram 22 april 2022 10:13
    opwaarts potentieel... effen niet denk ik, zonder 'onvooriene omstandigheden'. Maar op de middellange termijn wel: de cashflow is verzekerd, en dan maar goed besteden..
    nu de clan cmb een zekere machtspositie heeft bereikt zal er wel op de centen gelet worden, en frederiksen is nogal vlcc-minded. Ik denk dat het vooral om de vernieuwing gaat, en meningsverschillen... waarom niet in de twee richtingen wat opschuiven: een zekere investeringsruimte bieden aan CMB en verder de tankervloot geleidelijk te versterken (met bv een nieuwe aandelenruil).
    ook private equity wil ESG gaan versterken... waarom niet de bahamas verlaten? ha en andere insw's zijn typisch voorbeelden van puur bedrog: ze zijn geen ondernemingen die hun geld verdienen op enkele kleine eilanden...is er daar wel een haven?? Hopelijk zal men ondernemingen die groter zijn dan het eiland verbieden, het eiland zakt wellicht zo al weg zonder die overlast..
  6. krach03 22 april 2022 13:07
    quote:

    arconati schreef op 21 april 2022 14:58:

    De hamvraag blijft: is de ruilverhouding correct? Dat is de marktwaarde van de schepen, te verminderen met de schulden voor beide vennootschappen.
    Heb je daarom ook alles verkocht omdat je het niet eens was met de ruilverhouding?

    Ik ben van mening dat het opwaarts potentieel groot is en dat de tientallen verkopers van hun aandelen EURN op diverse fora het bij het verkeerde eind hebben.

    Time will tell
  7. arconati 22 april 2022 14:46
    Ik heb er, spijtig genoeg, nog een hele hoop, sinds jaren. Gelukkig werd de schade wat beperkt door het schrijven van opties. Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met de ruilverhouding: info daarover ontbreekt. Je kan dus helemaal niet zeggen of ze correct is of niet. Wat je nodig hebt is de marktwaarde van de schepen, wat niet hetzelfde is als de boekwaarde. Indien die niet correct is, gaat dit fusieverhaal wellicht niet door, ofwel tegen een andere verhouding.
  8. forum rang 4 boothram 26 april 2022 08:38
    van tradewinds news
    Rogliano Salles predicts VLCCs to China could rise while product tanker rates take a dive
    dit is van belang bij de fusie met fro: je zou kunnen afleiden, dat naast boekhoudkundige waarderingen ook de vooruitzichten voor de fro vloot minder gunstig zijn.
    vlcc zijn momenteel - historisch gezien - fel ondergewaardeerd, omdat de 'commerciële' waarde' sterk bepaald word door de te verwachten lange termijn opbrengst. Die is nu voor de product tankers minder ondergewaardeerd dan voor vlcc. daarom is de timing erg nadelig, ook al worden wellicht de waarden in de sec filings f20 als 'basis' genomen, op sommige zaken is er moeilijk een waarde te plakken, zoals de contractwaarden, het opwaarts porentieel (bij vlcc het te verwachten ontoereikend aanbod kan leiden tot zeer fors hogere koersen): het momentum voor een fusie, is op zijn minst gezegd ongunstig voor euronav... vooral de waardering van de vplus, volledig afgeschreven denk ik... voor ogenblijk geen contracten, alleen stockage op oceania..deze boten zijn echt nog wel verhuurbaar of verkoopbaar voor schroot of zelfs alternatief hergebruik...De commerciele waarde is wellicht laag..want traditioneel rekende euronav altijd dat na afschrijving de boten alleen genoeg opbrachten voor de reis naar de sloop. nu is de sloopwaarde > 50 miljoen.
    Indien, omwille van een beter beursnotering een slechte ruilverhouding gerealiseerd wordt, is dat wellicht niet door de aandeelhouders goed te keuren..
    Overigens is de huidige koers met de huidige vooruitzichten nu niet meer te hoog .maar eerder marktconform. Best nog inkoopwaardig voor euronav.. en ik denk dat ze in q2 terug op winst zitten...uitkijken wat ze op de spot realiseerden in April...staat wellicht dra in hun q1 rapport
  9. Donatello 26 april 2022 19:02
    Familie Saverys drijft belang in Euronav nog wat op. Bron De Tijd 26/04

    De familie Saverys bezit al 16,5 procent van de Belgische olietankerrederij Euronav. Ze schuift drie kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur naar voor. Een van hen is Ludovic Saverys, die er ooit al een zitje had.

    Het is de familie Saverys menens om de fusieplannen van Euronav en sectorgenoot Frontline te torpederen. Het middel om daarin te slagen: een zo groot mogelijk belang uitbouwen in de Antwerpse olietankerrederij.

    De familie Saverys richtte Euronav op, maar verdween de jongste jaren uit het kapitaal van haar baby. Ze maakte in februari via haar scheepvaartgroep CMB een comeback, nadat John Fredriksen, de Noorse miljardair en eigenaar van Frontline, plots ook Euronav-aandelen was beginnen te kopen. Ze trok haar belang van 6 procent stelselmatig op tot 10 procent, vervolgens 13,2 procent en 14,4 procent en voortaan 16,5 procent, blijkt uit een recente transparantieverklaring.

    Uit dat document blijkt ook dat de familie sinds half september al voor 353 miljoen dollar (331 miljoen euro) Euronav-aandelen inkocht. De prijs per stuk: tussen 8,29 en 12,98 euro per stuk. CMB betaalde iets meer dan de helft van het bedrag uit eigen zak en leende de rest bij Belfius en KBC.

    De Saverysen zijn tegen de fusie van Euronav en Frontline tot 's werelds grootste tankerrederij. 'Euronav aan de Vikings verpatsen is geen goed idee’, zei de rederstelg Alexander Saverys.

    De familie stelt een alternatief voor aan de Euronav-aandeelhouders: de olietankervloot van Euronav geleidelijk omschakelen naar het transport van milieuvriendelijker brandstoffen als waterstof en ammoniak. Dat moet gebeuren via een samengaan van Euronav en CMB.Tech, actief in waterstofprojecten van Antwerpen tot Namibië. De familie Saverys wil ook sneller inzetten op waterstof en afgeleiden als scheepsbrandstof.

    Om de fusie te blokkeren is een belang van 25 procent in Euronav nodig. Om de operatie te laten doorgaan moet minstens driekwart van de aandeelhouders akkoord gaan.

    Bestuurders

    De familie Saverys vraagt Euronav ook om punten toe te voegen aan de agenda van de aandeelhoudersvergadering van 19 mei. In een brief aan de rederij schuift ze drie kandidaat-bestuurders naar voor: Bjarte Boe, Ludovic Saverys en Patrick De Brabandere.

    Ludovic Saverys zat ooit al in de raad van bestuur van Euronav. Patrick De Brabandere is de voormalige financieel directeur van Exmar, de specialist in het maritiem vervoer en de behandeling van gassen van de familie Saverys. Hij is bestuurder bij CMB en bij CMB.Tech en een oude getrouwe van de familie. Bjarte Boe is een Scandinavische dealmaker met een lange carrière bij de bankgroep SEB. Boe zat tot midden februari in de raad van bestuur van CMB.Tech.

    De familie Saverys eist dat Euronav de agenda voor de algemene vergadering opnieuw publiceert om de kandidatuur van dat drietal erin op te nemen.
  10. forum rang 4 boothram 27 april 2022 17:58
    ik denk dat 'de familie saverijs' uitgebreider is dan alleen cmb... en wellicht kunnen ze ook rekenen op steun van belgische institutionele beleggers, die ook onrechtstreeks belang hebben bij een belgisch project. Vraag is ook hoeveel aandeelhouders zich aanbieden om te stemmen: blokkeringsminderheid zou al kunnen verzekerd zijn.... en dan valt wellicht te praten: waarom zou frontline niet ook deels in het project stappen...als hij geen betere optie heeft. Een geblokkeerd euronav... is dat niet.
    nu ja... ik schreef toch enkele weken terug dat insw het beter alternatief was: na die 30% stijging intussen (mee door de $$$) moet ik misschien mijn mening herzien.
19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 894 895 896 897 898 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.