Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,960   +1,360   (+12,83%) Dagrange 11,960 - 11,960 11.529   Gem. (3M) 27,7K

Forum geopend voor Euronav

19.448 Posts
Pagina: «« 1 ... 890 891 892 893 894 ... 973 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 7 april 2022 16:48
    Frontline neemt een duik

    Het aandeel van Frontline FRO -5,82% zakt op Wall Street met 4,5 procent tot 9,02 dollar. Op de beurs van Oslo noteert Frontline met een verlies van 5,8 procent tot 79 kroon. Dat heeft gevolgen voor de waarde van het bod van Euronav.

    Elke aandeelhouder van Euronav krijgt immers per aandeel in bezit 1,45 aandelen Frontline. Door de koersduik is de premie van het bod afgenomen van 18 procent tot circa 13 procent, zeker evenwel rekening te houden met het dividend van 0,12 euro dat nog voorzien is en los staat van de ruilverhouding.

    Euronav EURN 5,55% noteert momenteel nog 7,6 procent hoger. Eerder vandaag stond er een winst van 12 procent op de tabellen.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/ar...
  2. Kojo 7 april 2022 17:55
    quote:

    Bregt14 schreef op 7 april 2022 16:25:

    Alles verkocht aan 11,5. Gekocht aan 7. Ik hoef het onderste uit de kan niet.
    Veel succes allemaal nog. Ik steek alles in GBL.
    @ Bregt,

    Idem dito, gekocht aan € 7,25 en vandaag bij de opening van de beurs meteen verkocht aan € 11,50. Mijn inziens is de fusie met Frontline een goede zaak, maar het zal wel wat tijd vergen om die bedrijfsmatig te optimaliseren. Het zou me niet verbazen dat de koers van Euronav in afwachting van de fusie terug zakt tot rond de € 10,00. De koersreactie van Frontline vandaag maakt het fusiebod sowieso al iets minder interessant om Euronav aan te houden.
  3. Beleggen is fun 7 april 2022 17:59
    quote:

    Bregt14 schreef op 7 april 2022 16:25:

    Alles verkocht aan 11,5. Gekocht aan 7. Ik hoef het onderste uit de kan niet.
    Veel succes allemaal nog. Ik steek alles in GBL.
    GBL :-) Lichtjes ander profiel! Mooie trade! Ik heb ze ook onder de 7 EUR gekocht maar ik hou ze nog bij gezien de markt nog moet keren...
  4. Beleggen is fun 7 april 2022 18:04
    quote:

    Kojo2 schreef op 7 april 2022 17:55:

    [...]

    @ Bregt,

    Idem dito, gekocht aan € 7,25 en vandaag bij de opening van de beurs meteen verkocht aan € 11,50. Mijn inziens is de fusie met Frontline een goede zaak, maar het zal wel wat tijd vergen om die bedrijfsmatig te optimaliseren. Het zou me niet verbazen dat de koers van Euronav in afwachting van de fusie terug zakt tot rond de € 10,00. De koersreactie van Frontline vandaag maakt het fusiebod sowieso al iets minder interessant om Euronav aan te houden.
    Mooi! Ik hoop het eigenlijk want dan koop ik ze terug en dan hopelijk de echte rit gebaseerd op betere rates tot boven de 15 EUR.
  5. forum rang 4 boothram 7 april 2022 21:12
    k denk dat de fusie er pas komt na september...
    je zou bv kunnen nu short gaan in fro... een beperkt risico
    maar de spot-tarieven schieten de lucht in : poten meld dan -4500 naar +9000 per dag.. maar dat is niets vergeleken met de suezax, die plots 52 000 noteren, na een gemiddelde van -xxxx
    het verschil ligt deels in de snelheid: ze zullen nu wel snel varen en 20-30 ton meer zuipen per dag... aan 800 euro per ton...maar ja, iedereen zal varen en wel cash overhouden. Dit zou wel eens 4 jaar kunnen duren... vooraleer we wat nieuwbouw krijgen, misschien...en dan kan de koers VEEL hoger.
    Veel nieuwbouw verwacht ik niet: wel een verlengde levensduur van 25 jaar...en meestal niet vervangen!! de markt zal zodanig slinken dat geen nieuwbouw nodig is? je koopt geen nieuwbouw voor enkele jaren...
    Maar bij de huidige stand van zaken verwacht ik een mooi q2 dividend van euronav...20 cent? dat zou 40 miljoen zijn, op basis van 60x90 dagen spot met 15000 winst per dag...helft uitbetaald...dat is vandaag voorzichtig realistisch (zie bv. poten daily briefing voor de actuele spotprijzen... niet die van gisteren hé!!!)
  6. arconati 7 april 2022 21:48
    quote:

    Risky bets schreef op 7 april 2022 13:29:

    FRO/EURN: Highly anticipated merger – win-win for both – accretive
    • This morning, Frontline and Euronav announce that the two companies intend
    to merge. This is not unexpected, with Fredriksen making his mark in EURN
    through the acquisition of a ~10% stake last fall. Frontline will remain the listed
    entity, but EURN-CEO Hugo de Stoop will become CEO and as far as we can
    see no offices will be closed down (‘continue to operate from Belgium, Norway.
    UK, Singapore, Greece and the US’)
    • Based on the proposed exchange ratio of 1.45x FRO share per EURN-share,
    Euronav holders will control 59% and Frontline 41%. Based on NAV-for-NAV
    the ‘fair’ ratio would on our numbers have been ~1.75x, but based on market
    prices ~1.2x. So, positive to see that Frontline actually gets some benefit from
    their premium pricing and is able to use this in an accretive manner
    • We would see our FRO NAV increase from USD 7.1 to USD 8.03. Using the
    historical premium of 1.35x a fair share price would be closer to USD 11
    • Euronav holders will receive USD 0.12/share of dividends prior to closing
    • In sum a positive transaction where we will see synergies both on revenues
    (market consolidation) and costs. The fleet will be gigantic, with 69x VLCCs
    and 57x suezmaxes (and 20x LR2s). NAV above USD 4bn and likely market
    capitalization above USD 5bn. Clearly the go-to-name in tankers. Hemen will
    control ~22% of the new company and have two seats at the BoD
    • Positive for both companies, accretive to FRO-NAV. The share price reaction
    this morning does however suggest that the market feels less confident in the
    combined entity’s ability to maintain the steep FRO premium.
    Bedankt voor uw insteek.
    Ik veronderstel dat met NAV de boekwaarde bedoeld wordt. Dit heeft natuurlijk geen tel (behalve fiscaal als latente vennootschapsbelasting), het is de actuele waarde van de schepen (- schulden) die van belang is. Zou dat bedoeld zijn met 'market price' ? de actuele waarde van de schepen? Je zou dat ook kunnen interpreteren als beurswaarde. Anders snap ik niet waarom Frontline 'gets some benefit from their premium pricing' Begrijp ook die hogere waardering van Frontline niet, die blijkt constant tov Euronav, de laatste 5 jaar.
  7. aossa 8 april 2022 01:32
    "De Belgische olietankerrederij Euronav fuseert met haar Noorse rivaal Frontline tot de grootste olietankerrederij ter wereld. Euronav is de beursgenoteerde spin-off van CMB, de scheepvaartgroep van de familie Saverys. Grote vraag is hoe de familie Saverys als grootste aandeelhouder van Euronav gaat reageren. "

    www.tijd.be/ondernemen/logistiek/belg...

    Het dealvoorstel moet immers nog voorgelegd worden aan de aandeelhouders.
  8. forum rang 10 voda 8 april 2022 08:11
    Euronav-familie Saverys is tegen fusie met Frontline

    Alexander Saverys is CEO van CMB. ©Diego Franssens
    MARC DE ROO PIETERJAN NEIRYNCK BEN SERRURE
    Vandaag om 08:05

    De bekende Antwerpse redersfamilie Saverys is niet te spreken over de geplande samensmelting van de Belgische rederij Euronav, waarvan ze grootaandeelhouder is, en haar Noorse concurrent Frontline.

    Voor meer, zie link:

    www.tijd.be/ondernemen/logistiek/euro...
  9. arconati 8 april 2022 08:36
    De familie vindt dat Euronav' omgevormd moet worden tot vervoerder van de brandstoffen van de toekomst.' Vraag is waarom ze dan aandelen bijgekocht heeft en niet met een nieuwe dergelijke maatschappij begint? Verder bevestigen ze wat duidelijk is: de fusie biedt geen toegevoegde waarde: er bestaan geen synergievoordelen. Geen woord over de al dan niet voordelige verhouding van 1.45.
  10. simidoc 8 april 2022 08:45
    Weten die Saverysen wel nog waar ze mee bezig zijn.
    Eerste verkopen ze alles in Euronav en nu zijn ze terug ingestapt.
    Nu zijn ze plots tegen de fusie.
    Wat voor een spelletje wordt hier gespeeld???
    In de tankervaart is geld te verdienen in de toekomst.Dat zal later nog duidelijk worden.
    Vandaar dit spelletje met Frontline en Euronav.
    Frederiksen en Saverys, let them play !!
  11. arconati 8 april 2022 09:09
    We hebben dat intussen al twee keer gezien: bij hoge tarieven dumpten grootaandeelhouders massaal aandelen. Bij lage tarieven stapten anderen in. Maar op de LT is olie een eindigend verhaal. En inderdaad, je kan ook groene waterstof vervoeren, maar aangezien die lokaal gemaakt wordt komen tankers daar niet veel aan te pas.
  12. forum rang 7 JdeFL 8 april 2022 09:25
    quote:

    arconati schreef op 8 april 2022 09:09:

    ..... Maar op de LT is olie een eindigend verhaal. ...
    Dat is waarschijnlijk wel zo. Maar tussentijds kunnen er nog enkele zeer rendabele jaren zitten. Alhoewel die zeldzaam zijn blijkbaar.
    Desalniettemin zo'n fusie, 'k zie de voordelen daar niet van zitten. Ego dat wel, maar verder?
    Gelukkig dat het een aandelenruil zou zijn, er worden geen schulden gemaakt zoals bij een inbev.
  13. OOhIWish 8 april 2022 09:27
    quote:

    Fisco schreef op 7 april 2022 20:11:

    Ben al jaren belegger in Euronav; verkregen via PUT's - doorlopend order aan 6,50EUR - maandelijks CALL's geschreven na uitoefening en inkoop.
    Nu heb ik CALL's liggen aan 10EUR & 10,50EUR over april - juni - september.
    Hoe worden deze optiecontracten behandeld op de markt nav de merge?

    ter info voor opties en geschreven opties:

    Bij het uitbrengen van een bod is er veel aandacht voor beleggers die aandelen hebben gekocht. De overname heeft echter ook gevolgen voor de optiebeleggers. Volgens de reglementen van Euronext worden bij een overname opties contant afgerekend. Dit gebeurt met de ‘fair value’-methode. Dit houdt in dat het optiewaarderingsmodel van Cox Ross Rubinstein toegepast wordt op de nog openstaande opties. Het maakt hierbij niet uit of de opties ‘out of the money’ zijn of ‘in the money’. Alle opties worden contact afgerekend.

    Voor een juiste berekening van de Fair Value met behulp van dit model, zijn de volgende parameters nodig:
    i. de overnameprijs;
    ii. de Euribor rente voor de resterende periode van de optie;
    iii. een voorspelling door een onafhankelijk partij van de te verwachten dividenduitkering; en
    iv. de implied volatility van elke optieserie, berekend aan de hand van de dagelijkse slotkoersen van deze series, 10 dagen voorafgaand aan de aankondiging van het overnamebod.

    De formule kan slecht uitpakken voor met name de beleggers die opties verkocht hebben (geschreven opties). Zelfs als de visie van een optiebelegger uitkomt, kan dit slecht uitpakken. Stel bijvoorbeeld dat een optiebelegger call-opties heeft geschreven (verkocht) boven het bedrag van het bod. Deze opties hadden waardeloos moeten aflopen, maar krijgen dankzij het optiewaarderingsmodel van Cox Ross Rubinstein toch nog een waarde die contant afgerekend wordt. De optiebelegger moet soms zelfs een bedrag betalen wat boven de koers is de optiebelegger heeft ontvangen bij het schrijven (verkopen) van de opties.

    Het spreekt voor zich dat wat kennis betreft particuliere beleggers hier duidelijk een achterstand hebben op professionele partijen. Want met een beetje googlen op internet kan de particulier wellicht de formule van Cox Ross Rubinstein vinden, maar waar vindt deze particulier de waardes van variabelen die in de formule gestopt moet worden?
19.448 Posts
Pagina: «« 1 ... 890 891 892 893 894 ... 973 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.