Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,255   +0,110   (+2,14%) Dagrange 0,000 - 5,315 94.293   Gem. (3M) 181,7K

TT maart 2022

530 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 27 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 11:57
    Laten we het nu eens niet hebben over het bestaande chiptekort

    'Chiptekort verergert mogelijk door Oekraïne-oorlog'

    Het wereldwijde chiptekort leek dit jaar weer bij te trekken, maar de oorlog in Oekraïne kan het tij keren. Daarvoor vreest onderzoeksbureau Techcet. De levering van neon ligt hieraan ten grondslag.

    Het Amerikaanse onderzoeksbureau Techcet vreest volgens Automotive News voor een terugval naar het dieptepunt van de chipcrisis, zoals dat eind vorig jaar werd bereikt. 70 procent van 's werelds neonproductie vindt plaats in Oekraïne en de Amerikaanse chipindustrie zou zelfs vrijwel geheel afhankelijk zijn van levering uit Oekraïne en Rusland. Neon wordt gebruikt voor de lasers waarmee chips worden geproduceerd. Analisten van Alixpartners zijn wat minder pessimistisch gestemd dan Techcet, want chipmakers wereldwijd zouden een voorraad 'voor enkele maanden' aan neon hebben opgebouwd, omdat er rekening gehouden werd met mogelijke verstoringen in levering vanuit Oekraïne.

    bron:
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ch...

    Niet zo een leuk rijtje voor de autoindustrie dus ook voor TT
    Covid
    chiptekort
    supply chain problems
    Oekraïne
    neontekort
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 11:59
    Voorbode voor een (langdurige) staking?

    Autofabrikant Stellantis wil van medewerkers af

    Het bouwen van elektrische auto’s is duurder en er zijn minder medewerkers voor nodig. Stellantis verhoogt daarom de prijs van auto’s en dirigeert personeel richting uitgang.

    Autofabrikant Stellantis heeft zijn werknemers in Frankrijk tegen zich in het harnas gejaagd. Het moederbedrijf van merken als Peugeot, Opel, Citroën, Fiat en Chrysler zet personeel onder druk om naar een andere baan uit te kijken, meldt onder meer persbureau Bloomberg.

    Stellantis wil van mensen af omdat het in een transformatiefase zit: van het bouwen van auto’s met een verbrandingsmotor naar auto’s met een stekker. Dat laatste proces vergt veel minder mankracht.

    bron:
    www.trouw.nl/economie/autofabrikant-s...
  3. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:00
    Half miljoen banen

    De grootste klappen zullen vallen bij de toeleveranciers. Daar werkt 60 procent van de werknemers in de auto-industrie. CLEPA, de Europese vereniging van autotoeleveranciers, berekende dat een half miljoen banen in de keten op de tocht staan. Weliswaar levert het bouwen van e-auto’s zo’n 226.000 nieuwe banen op – de productie van batterijen, software – maar de fabrieken die zich daarop richten staan nu nog veelal in Azië.

    bron:
    www.trouw.nl/economie/autofabrikant-s...
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:04
    Van Volkswagen tot Hyundai en Toyota: autofabrikanten keren Rusland massaal de rug toe

    Volkswagen Groep. Het Duitse concern laat weten dat het alle bedrijvigheid in Rusland stillegt. Dat betekent dat de twee fabrieken in Kaluga en Nizhny Novgorod tot nader order stoppen met de productie. De verkoop wordt opgeschort en ook gaan er geen auto’s meer richting het land.

    Zusterbedrijf Porsche volgt dezelfde lijn, want ook het sportwagenmerk stopt de verkoop van de luxe sportwagens op 26 locaties in Rusland. Rijke Russen kunnen evenmin terecht bij Bentley of Audi om hun fortuin uit te geven, want ook die autofabrikanten verkopen geen enkel voertuig meer in het land. Ook leggen alle bovengenoemde merken de export naar het land stil.

    BMW stopt net als de andere merken de productie in het land en exporteert ook geen voertuigen meer naar Rusland.

    Mercedes-Benz legt de export naar en verkoop in Rusland eveneens stil en laat weten dat dit impact zal hebben op de Europese bedrijvigheid. Zo verwacht het bedrijf enkele productielocaties tijdelijk stil te moeten leggen, omdat er verstoringen zullen komen in de aanlevering van onderdelen. Het concern werkt wel met leveranciers om oplossingen voor de situatie te vinden.

    Daimler Truck, de onlangs verzelfstandigde truckdivisie van van Mercedes-Benz, zegt ook alle productie in Rusland stil te leggen en te stoppen met het leveren van vrachtwagens en onderdelen. Ook stopt Daimler Truck de samenwerking met het Russische Kamaz.

    bron:
    www.businessinsider.nl/reactie-auto-i...
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:05
    Toyota, Hyundai en Ford breken ook met Rusland

    Ook autofabrikanten van buiten Duitsland grijpen in. Toyota legt alle activiteiten in en de export naar Rusland stil, evenals Mazda, Honda, Ford, General Motors, Nissan, Jaguar Land Rover en Volvo.

    Hyundai Motor (het moederbedrijf van Hyundai, Kia en Genesis) legt de productie ook stil in Rusland, maar geeft aan dit te doen als gevolg van een tekort aan onderdelen, niet vanwege de oorlog. Wanneer en of de fabriek in Sint Petersburg weer opengaat, is nog onduidelijk.

    bron:
    www.businessinsider.nl/reactie-auto-i...
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:06
    Renault zit in een lastig parket

    Opvallend is Renault. Bij de Franse autobouwer bleef tot nu toe nog angstvallig stil. En dat heeft een goede reden. Het bedrijf heeft namelijk een lopende deal met Rostec, een door de Russische staat beheerde leverancier van onder andere defensiematerieel. Samen beheren de twee het Russische AvtoVAZ, waarin Renault een meerderheidsbelang heeft.

    Een terugtrekking uit de samenwerking zou financieel pijnlijk zijn voor de Franse autobouwer. Daarnaast helpt het niet mee dat de topman van Rostec, Sergey Chemezov, nauwe banden schijnt te hebben met de Russische president Poetin. Het is dus niet heel vreemd dat Renault niet veel loslaat over de situatie. Het laat overigens wel weten zich aan de aan Rusland opgelegde sancties te houden.

    Stellantis, het moederbedrijf onder meer Peugeot, maar ook van Fiat, Opel, Jeep en Chrysler, laat ook weinig los over wat voor acties het mogelijk gaat ondernemen. Veel hoeven we niet van het bedrijf te verwachten, want Carlos Tavares, CEO van Stellantis, liet tegenover CNN weten dat hij niet van plan is om fabrieken van zijn merken te sluiten in Rusland.

    bron:
    www.businessinsider.nl/reactie-auto-i...
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:07
    Tesla: oorverdovend stil

    Niet alleen Franse autobouwers reageren anders dan het overgrote deel van 's werelds autofabrikanten, ook Tesla is opvallend stil. Tesla heeft geen fabrieken in Rusland, maar levert er wel auto's en diverse diensten.

    Elon Musk, de normaliter erg uitgesproken CEO van Tesla, houdt zich op de vlakte. Musk liet eerder wel weten dat vluchtende Oekraïeners gratis gebruik mochten maken van de Superchargers in en om het land. En ruimtevaartbedrijf SpaceX van Musk levert via de satellietdienst Starlink toegang tot het internet voor Oekraïners.

    Het gebrek aan actie vanuit Tesla zorgt er wel voor dat Twittervolgers van Musk oproepen doen om Tesla's onbruikbaar te maken in Rusland. Vooralsnog heeft Musk daar niet op gereageerd.

    bron:
    www.businessinsider.nl/reactie-auto-i...
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:10
    Auto-industrie slachtoffer van haar eigen just-in-time-model

    De autosector is hier slachtoffer van haar efficiëntie. Om marges en productieprocessen te maximaliseren wordt voor heel wat cruciale componenten slechts één leverancier gebruikt. Bovendien gebeurt de productie volgens het just-in-time principe, wat inhoudt dat onderdelen pas bij de fabriek worden geleverd op het moment dat ze gebruikt worden. Er is met andere woorden nauwelijks voorraad. De autosector bespaart op die manier op logistiek en kan scherpere aankooptarieven onderhandelen (want hogere volumes per leverancier). Maar ze is ook erg gevoelig voor problemen in de toeleveringsketen.

    Het is al de tweede keer op amper twee jaar tijd dat die manier van werken autoproducenten meer nadelen dan voordelen oplevert. Ook het chiptekort, dat al meer dan een jaar de productievolumes van autobouwer remt, vindt z’n oorsprong in die radicale aankoopstrategie. Meer daarover lees je hier.

    Historisch lange wachttijden worden nog langer
    Het chiptekort zorgt al voor historisch lange wachttijden voor nieuwe auto’s. Afhankelijk van de gekozen versie en specifieke uitrusting, kan die tegenwoordig oplopen tot 1 jaar en meer. Door de oorlog in Oekraïne zullen getroffen autoconstructeurs nu nog minder auto’s kunnen bouwen. Klanten kunnen probleemloos auto’s bestellen, maar een nieuwe auto effectief geleverd krijgen wordt een almaar schaarser goed.

    bron:
    www.auto55.be/nieuws/34122-oorlog-in-...
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:12
    Goed nieuws is er ook.

    Compleet nieuwe fabriek voor aankomend vlaggenschip Volkswagen

    Volkswagen zit middenin de uitbreiding van diens elektrische ID.-familie, maar werkt ook al aan de volgende grote stap. Het gaat beginnen met de bouw van een compleet nieuwe faciliteit, waaruit vanaf 2026 een nieuw elektrisch vlaggenschip rolt.

    Dat maakt de autobouwer vandaag via de officiële kanalen bekend. Volkswagen meldt dat het 2 miljard euro steekt in de bouw van de nieuwe faciliteit. Daarmee start het in de lente van 2023. Drie jaar later, in 2026 dus, moeten de eerste auto’s van de productiebanden rollen.

    bron:
    www.autovisie.nl/nieuws/fabriek-vlagg...
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 12:15
    Goed voor TT? Cariad en zo / IndiGO en zo.

    Droomauto van Volkswagen
    Het gaat hierbij allemaal om het nieuwe vlaggenschip van de fabrikant. Dat draagt nu de naam Trinity. Een ‘droomauto’, zo heeft de fabrikant ‘m in het verleden al eens genoemd. Het model moet een heel nieuwe standaard zetten op het gebied van elektroprestaties, software en de manier van personalisatie.

    Volkswagen Trinity
    Volkswagen meldt dat de Trinity uiteraard ‘veel minder tijd nodig heeft om te laden’, en dat een volle acculading goed is voor een actieradius van meer dan 700 kilometer. Als basis gebruikt het model de nieuwe SSP-bodemsectie. Die wordt straks door meerdere merken binnen de Volkswagen Groep gebruikt en zal de basis vormen voor meer dan 40 miljoen voertuigen, aldus de autobouwer.

    Minder varianten
    Daarvoor is het ook van groot belang om de complexiteit van productie te verkleinen. Volkswagen zegt dat het bouwen van een auto straks zo’n 10 uur in beslag neemt. Het gaat minder varianten van een bepaald model aanbieden, terwijl er ook minder componenten per auto worden gebruikt. Ook de manier waarop auto’s gepersonaliseerd worden, verandert sterk.

    Droomauto van Volkswagen krijgt wat meer vorm
    Dat komt er in de praktijk op neer dat de auto’s straks steeds meer op elkaar gaan lijken. Herbert Diess, ceo van de Volkswagen Groep, meldde vorig jaar al dat het personaliseren van een auto straks plaats gaat vinden op het moment dat de klant zijn auto al heeft. Personalisatie verandert van hardware naar software, zo stelt het merk. Het betekent dat auto’s in grote lijnen identiek aan elkaar zijn, maar op het gebied van softwarevoorzieningen veel uitgebreider naar jouw persoonlijke hand zijn te zetten.

    bron:
    www.autovisie.nl/nieuws/fabriek-vlagg...
  11. [verwijderd] 8 maart 2022 16:34
    Dank WB, interessante berichten die niet allemaal uitnodigen tot optimisme, maar enorm bijdragen aan een overall inzicht over beleggen in TT. Opgefleurd met hoge koersdoelen tot 17,50 op korte termijn worden ze natuurlijk nóg interessanter, maar die kunnen we gerust aan anderen overlaten.
  12. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 8 maart 2022 16:49
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 8 maart 2022 16:34:

    Dank WB, interessante berichten die niet allemaal uitnodigen tot optimisme, maar enorm bijdragen aan een overall inzicht over beleggen in TT. Opgefleurd met hoge koersdoelen tot 17,50 op korte termijn worden ze natuurlijk nóg interessanter, maar die kunnen we gerust aan anderen overlaten.
    Fijn dat WB medestanders heeft.
  13. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 8 maart 2022 16:55
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 8 maart 2022 16:34:

    Dank WB, interessante berichten die niet allemaal uitnodigen tot optimisme, maar enorm bijdragen aan een overall inzicht over beleggen in TT. Opgefleurd met hoge koersdoelen tot 17,50 op korte termijn worden ze natuurlijk nóg interessanter, maar die kunnen we gerust aan anderen overlaten.
    Riet, we leven helaas in een geheel andere wereld als toen ik mijn koersdoelen uitsprak. Laten we hopen dat de Russen en overige wereldleiders hun verstand gaan gebruiken en de wereld op korte termijn weer positief vooruit kunnen kijken!!
  14. forum rang 4 dachthetniet 8 maart 2022 17:01
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 8 maart 2022 12:07:

    Tesla: oorverdovend stil

    Niet alleen Franse autobouwers reageren anders dan het overgrote deel van 's werelds autofabrikanten, ook Tesla is opvallend stil. Tesla heeft geen fabrieken in Rusland, maar levert er wel auto's en diverse diensten.

    Elon Musk, de normaliter erg uitgesproken CEO van Tesla, houdt zich op de vlakte. Musk liet eerder wel weten dat vluchtende Oekraïeners gratis gebruik mochten maken van de Superchargers in en om het land. En ruimtevaartbedrijf SpaceX van Musk levert via de satellietdienst Starlink toegang tot het internet voor Oekraïners.

    Het gebrek aan actie vanuit Tesla zorgt er wel voor dat Twittervolgers van Musk oproepen doen om Tesla's onbruikbaar te maken in Rusland. Vooralsnog heeft Musk daar niet op gereageerd.

    bron:
    www.businessinsider.nl/reactie-auto-i...
    Volstrekte kolder dit artikel. Zelenski heeft persoonlijk met Musk gebeld en de levering van ‘internet’ besproken en bedankt. Dat is verre van oorverdovend stil.
  15. forum rang 7 Wereldbelegger 8 maart 2022 17:10
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 8 maart 2022 16:34:

    Dank WB, interessante berichten die niet allemaal uitnodigen tot optimisme, maar enorm bijdragen aan een overall inzicht over beleggen in TT. Opgefleurd met hoge koersdoelen tot 17,50 op korte termijn worden ze natuurlijk nóg interessanter, maar die kunnen we gerust aan anderen overlaten.
    Ach ja!
    We weten dat TT "leading in the business" volgens de koersdoeltoeteraar(s). Die in een wereld vol met bedreigingen voor TT nog steeds dromen van € 17,50 of hoger op korte termijn.
    Alleen hoe lang 'korte termijn' duurt wordt niet meer uitgesproken. In die zin zijn ze wat realistischer geworden.

    De koersdoeltoeteraar(s) zijn triangelspelers geworden zonder orkest. Het getoeter bleek vooral uit valse tonen te bestaan. Hun publiek is weg en zal niet zo snel meer terugkomen.

530 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 27 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.