Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
13,755   -0,080   (-0,58%) Dagrange 13,750 - 13,935 380.006   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 632 633 634 635 636 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 zonsverduistering 7 maart 2022 14:44
    quote:

    Daanmans schreef op 7 maart 2022 13:56:

    Het is weer maandag en JET staat weer in de plus(zoals zo vaak de laatste maanden). Koop je puts jongens, want vrijdag staan we weer lager.

    by the way, over wie had zonsverduistering het eigenlijk? Oh pedro denk ik. Ah joh hij speelt toch ook gewoon maar een personage. Ik denk zelf dat het gewoon een student is die misschien net 1 k in aandelen bezit. Hij praat onzin, maar ik vond die positieve onzin nog beter om te zien dan van die pessimistische onzin die sommige hier verkondigen.

    Je kon pedro al vanaf dag 1 niet serieus nemen, dus het is wel jammer dat zonsverduistering nou zo hapt. Pedro zal zich wel weer dood lachen in zijn kamertje.
    Ah joh, ze hebben mijn eruptie hier allang weer verwijderd. Ben weer cool hoor.
  2. zwervertje 7 maart 2022 14:45
    March 7 (Reuters) - Uber Technologies Inc UBER.N raised its outlook for first-quarter core profit on Monday, as its ridehailing business was recovering faster than expected on the back of a surge in airport rides and an increase in the number of offices being reopened.
    The company also said customers continued to order food at a high rate in February.
  3. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 7 maart 2022 14:57
    quote:

    zwervertje schreef op 7 maart 2022 14:45:

    March 7 (Reuters) - Uber Technologies Inc UBER.N raised its outlook for first-quarter core profit on Monday, as its ridehailing business was recovering faster than expected on the back of a surge in airport rides and an increase in the number of offices being reopened.
    The company also said customers continued to order food at a high rate in February.
    Ik ben erg benieuwd naar de Q1 cijfers van JET want dat corona voorbij is heeft denk ik ook een zeer positieve impact op de cijfers!
  4. forum rang 6 Jimnotaris 7 maart 2022 15:00
    quote:

    zwervertje schreef op 7 maart 2022 14:45:

    March 7 (Reuters) - Uber Technologies Inc UBER.N raised its outlook for first-quarter core profit on Monday, as its ridehailing business was recovering faster than expected on the back of a surge in airport rides and an increase in the number of offices being reopened.
    The company also said customers continued to order food at a high rate in February.
    In Nederland was februari een matige maand en maart tot nu toe ook niet geweldig wat bestellingen betreft.
  5. forum rang 4 zonsverduistering 7 maart 2022 15:01
    Ik vind het allemaal "prachtig idioot" op dit moment.
    Alles er weer uitgegooid. De wereld is gek, de beurs is gek en ik ook en als alles gekker wordt maakt het toch allemaal niet meer uit. Logisch beredeneren nu? Hoe dan? Met die gek die doorgaat waar die snor in 1945 is gestopt kan het nog heel bizar worden.
  6. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 7 maart 2022 15:09
    quote:

    83M schreef op 7 maart 2022 15:02:

    Gefeliciteerd iedereen die de ballen had vanochtend om vol in te stappen.
    Bedankt! Ik vond de koersdaling overdreven vanochtend!! Vooral omdat de war niet verder geëscaleerd was en ook Israel en Turkije bemoeien zich nu om vrede te stichten! Daarom had ik mooi bijgekocht toen de koers op -6% stond!
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 maart 2022 15:11
    Hoop is de strategie van Just Eat Takeaway voor probleemdochter in de Verenigde Staten
    Datum
    03 maart 2022

    Just Eat Takeaway (JET) opende eerder deze week de boeken over 2021. Beleggers konden enigszins opgelucht ademhalen. Topman Jitse Groen kwam deze keer niet met onaangename verrassingen. Medio 2021 kwam JET nog met een verkapte winstwaarschuwing, waardoor het aandeel stevig onderuitging. Wat de cijfers nu wel duidelijk maken, is dat het bedrijf in de Verenigde Staten verder achteropraakte bij de concurrentie.

    Geen nieuwe tegenvallers
    JET boekte in 2021 een operationeel verlies (aangepaste ebitda) van 350 miljoen euro. De marge als percentage van de bruto transactiewaarde (gross transaction value, GTV) kwam daarmee uit op min 1,2 procent. Het bedrijf had eerder al aangekondigd dat dit aangepaste resultaat ergens tussen de min één en min 1,5 procent zou uitkomen.

    Helemaal onder aan de streep was het nettoverlies wel een veelvoud van dat van vorig jaar. Door de hoge investeringen die JET doet in bijvoorbeeld het optuigen van een eigen bezorgdienst, het binnenhalen van nieuwe restaurants voor haar platform en kosten van overnames, kwam het verlies uit op één miljard euro.

    De Amsterdamse maaltijdbezorger verwacht dat het aangepaste resultaat zal verbeteren. Volgens Groen moet dit in het lopende boekjaar ongeveer op een min van 230 miljoen euro eindigen.

    De langzaamaan opkrabbelende resultaten van JET, alhoewel het nog steeds om stevige verliezen gaat, zijn allerminst spectaculair te noemen. Maar maaltijdbezorgbedrijven die wel oplopende verliezen rapporteren, worden daarvoor hard afgestraft door beleggers. Concurrent Delivery Hero verloor onlangs bijvoorbeeld liefst 30 procent aan beurswaarde, nadat het bedrijf bekend had gemaakt ook voor dit jaar weer een licht hoger verlies te verwachten dan analisten dachten.

    Probleemdossier Grubhub
    Het uitblijven van nieuwe tegenvallers bij JET betekent niet dat alles bij het bedrijf op rolletjes loopt. In de Verenigde Staten heeft Groen nog steeds zijn handen vol aan de vorig jaar overgenomen maaltijdbezorger Grubhub.

    JET haalt sinds de overname van de Amerikaanse branchegenoot bijna een derde van haar GTV uit de Verenigde Staten. Grubhub heeft de grootst mogelijke moeite om in de VS te concurreren met de bezorgdiensten van concurrenten als DoorDash en Uber.

    Omdat het Amerikaanse DoorDash sinds december 2020 ook beursgenoteerd is, kunnen beleggers de waarde van alle bestellingen in de Verenigde Staten inmiddels met elkaar vergelijken. Vanaf 2018 is die bruto transactiewaarde van Grubhub verdubbeld, terwijl de transactiewaarde van DoorDash bijna is vervijftienvoudigd (zie grafiek).

    Bruto orderwaarde Grubhub blijft achter

    Bruto orderwaarde in miljarden dollars. Bron: jaarverslagen JET, Grubhub, DoorDash. Beide bedrijven definiëren orderwaarde als transactiewaarde van de kassabon voor de klant, inclusief belastingen en fooien.

    De Amerikaanse markt voor maaltijdbezorging is sterk gefragmenteerd. Grubhub is vooral goed vertegenwoordigd in enkele Noord-Amerikaanse steden als New York, Boston en Philadelphia. Die steden vertonen veel kenmerken van de Europese markten. Denk hierbij aan een hoge bevolkingsdichtheid, de gewoonte om te bestellen en te laten bezorgen en een grote keuze aan restaurants.

    De netwerkeffecten op de markt voor maaltijdbezorging zijn lokaal. In deze Amerikaanse steden met relatief veel marktplaatsrestaurants, waarvoor Grubhub niet zelf de bezorging hoeft te doen, kan Grubhub beter concurreren. In andere lokale markten zoals Los Angeles, Dallas, Houston, en Miami zijn logistieke spelers als DoorDash, die de bezorging wel in eigen beheer hebben, tot dusver veel succesvoller geweest.

    Wat beleggers daarom vooral zorgen baart is dat Grubhub zelfs in de steden waar het van oudsher een dominante positie had, de afgelopen jaren juist marktaandeel heeft verloren. Google-gegevens over het zoekgedrag laten zien dat consumenten die in New York eten willen bestellen relatief steeds vaker naar DoorDash zochten (blauwe lijn) dan naar de diensten van Grubhub (oranje lijn). De data van Google geeft een ruwe indicatie van het uiteindelijke bestelgedrag van nieuwe klanten.

    Zoekaandeel Grubhub en DoorDash in de stad New York
    Bron: Google Trends, relatieve marktaandeel van Grubhub en DoorDash.

    De belangrijkste oorzaak van het verlies aan marktaandeel was in het verleden de keuze van Grubhub om weinig te investeren in het toevoegen van nieuwe (bezorg)restaurants. De nadruk lag lange tijd op winstgevendheid en niet op groei. De afgelopen jaren probeert de maaltijdbezorger de achterstand in te lopen. Dat heeft direct zijn weerslag gehad op het resultaat.

    Het (aangepaste) operationele resultaat is door de investeringen van Grubhub gestaag gedaald. Tegelijkertijd weet concurrent DoorDash in de Verenigde Staten haar winstgevendheid juist ieder jaar te verbeteren.

    Winstgevendheid bij Grubhub neemt af

    Aangepaste operationele winstmarge. Bron: jaarverslagen JET, Grubhub en DoorDash. De cijfers van Grubhub zijn (opwaarts) aangepast voor commissieplafonds die overheden in enkele grote steden oplegden tijdens de coronapandemie.

    De teleurstellende prestaties van Grubhub hebben bij JET-aandeelhouders geleid tot twijfels over het perspectief van de Amerikaanse activiteiten. Om op te boksen tegen de machtige Amerikaanse concurrentie is JET inmiddels op zoek naar strategische partners voor Grubhub.

    Tijdens de analistenbijeenkomst liet Jitse Groen weten met diverse geïnteresseerde partijen in gesprek te zijn. Hierbij liggen volgens hem nog altijd alle opties op tafel, van een investeringsmaatschappij (private equity) tot een strategische partner. Die partijen zouden zowel een minder- als meerderheidsbelang kunnen nemen.

    JET en haar aandeelhouders moeten ondertussen hopen dat de verliezen inderdaad gaan teruglopen en dat het hoofdpijndossier dat Grubhub heet langzaam tot het verleden gaat behoren.
  8. forum rang 8 Pedro Ines Kuilen 7 maart 2022 15:15
    quote:

    KCNIB schreef op 7 maart 2022 13:04:

    [...]

    Waarom kopen die lui niet lekker flink bij als ze van mening zijn dat aandeel zwaar ondergewaardeerd is??
    Donderdag en vrijdag ruim 20% gedaald en aandeel herstelt nog steeds niet #$&@$&@$&*$&

    IK denk dat ze dat wel hebben gedaan vandaar de flinke opleving! De 30 is gehaald en nu naar de 40 in no time!
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 632 633 634 635 636 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.